De milieuwetgeving (met AMvB's) en de transportwetgeving was sowieso voor vuurwerk in opslag 'leeg'.
De exclusief van toepassing zijnde brandweerzorg wetgeving wordt in die uitzending, volgens de teksten van de deelnemers (diverse publicaties vooraf) en de verklaringen van de docu-maker, niet genoemd; men kijkt wel uit!
Daarmee houdt de docu de misleiding over de juiste wetgeving en de juiste uitvoering daarvan, die tot nu toe ter verdediging van diverse (ook persoonlijke) belangen is gehanteerd, in stand!
Wat stond er dan precies in die exclusief van toepassing zijnde brandweerzorg wetgeving dat betrekking kon hebben op het bedrijf SEF?
U stelt eindelijk de hamvraag!
In de Brandweerwet 1985 was de 'brandweerzorg' gedefinieerd en de organisaties en de functionarissen met een specifieke wettelijk taak waren daarin ook benoemd.
Het vergunningsysteem bleef na 1985 deels 'hangen' (aan de Woningwet voor gebouwen in de gemeentelijk Bouwverordening) maar de brandweerzorg moest worden vastgesteld in de Brandbeveiligingsverordening; voor zover dat niet in andere wetgeving was gebeurd. De vergunningen waren getiteld: "gebruiksvergunning".
Het was dan 'verboden' (op straffe van gevangenis) om zonder deze vergunning bepaalde gebouwen of terreinen (containers!) te gebruiken voor een aantal personen of voor opslag van bepaalde stoffen (Bouwverordening en/of Brandbeveiligingsverordening).
Ook de handhaving was daarin opgenomen en met. name toebedeeld aan daartoe beëdigde brandweerofficieren (dan ook als 'bijzondere opsporingsambtenaar': BOA).
Door 'Oosting' werd de lezer al misleid (Deel A blz. 87) door de gebruiksvergunning slechts uit de Bouwverordening (gebouw) te vermelden en
niet die uit de Brandbeveiligingsverordening voor inrichtingen en terreinen!
Oosting vermeldde wel dat er een Gebruiksvergunning moest zijn voor de opslag van vuurwerk (per gebouw), maar vermeldde niet dat voor de opslag in containers ook gebruiksvergunningen hadden moeten zijn verstrekt (dan volgens de BBV).
Dan schrijft Oosting als resultaat van uiterst mankerend onverantwoord onderzoek:
Uit een gesprek met een medewerker van de gemeentelijke brandweer van Enschede is gebleken dat voor inrichtingen waarvoor de wet Milieubeheer van toepassing is de gebruiksvergunning geen prioriteit heeft.
De brandweer was wettelijk georganiseerd in een regionale brandweer; met een commandant die wettelijk adviseur was voor B&W (als vergunningverleners).
Hoe kan dan de cie. Oosting het oor te luisteren leggen bij, en 'laten hangen' naar, een 'medewerker' van de gemeentelijke brandweer?
Hoe kan deze gemeentelijke medewerker de gehele regionale brandweerzorg wetgeving buiten werking stellen op 'zijn prioriteit' en vanaf wanneer?
Waarom vroeg de cie. Oosting daarop dan niet aan de cdt. (en B&W) hoe dit zomaar kon?
Op blz. 126 is het toch nog weer iets anders:
Het is naar het oordeel van de brandweer niet zeker (Sic! Nadruk; FV) of voor S.E. Fireworks een gebruiksvergunning nodig was.
Omdat het bedrijf vergunningplichtig was op grond van de Wet milieubeheer en aan de milieuvergunning specifiek brandveiligheidseisen worden verbonden, had een gebruiksvergunning in elk geval geen prioriteit.
Dat is hier opnieuw die medewerker van de gemeentelijk brandweer Enschede i.p.v. de cdt.reg.brw. Twente als wettelijk adviseur!
Uit het onderzoek naar de Milieuvergunningen werd door Oosting gerapporteerd dat 'de brandweer' (moet wettelijk zijn de cdt. reg.brw.!),
ondanks de expliciete verwijzingen/verzoeken van die adviseurs, 'de brandweer' ook voor die vergunningen weigerde adviezen te geven. Dat kostte daarop dan ook de 4 brandweerlieden het leven; de bestrijding was immers niet voorbereid!
Vandaar de misleidende berichten
achteraf over 'aanvalsplannen', 'bereikbaarheidskaarten' en alle andere misleidende wartaal.
De cie. Oosting trok, op voor mij oorverdovende wijze, geen conclusies over de ontbrekende wettelijke advisering en handhaving vanuit de wettelijke brandweerzorg m.b.t. S.E. Fireworks.
Ja Sylvius opnieuw:
"Keep the mushrooms in the dark and feed them a lot of shit!" Het werkte!