[EnschedeRamp] Forum

Enschede 13 mei 2000 => Wederopbouw => Topic gestart door: sylvius op 4 Maart 2010, 07:31:03



Titel: Cremer Museum
Bericht door: sylvius op 4 Maart 2010, 07:31:03
http://www.architectuur.org/nieuwsitem/1323/Bouw_Cremer_Museum_in_Enschede.html

Citaat
Bouw Cremer Museum in Enschede

03-03-2010 - Midden in het Roombeek wordt het Balengebouw gerestaureerd, gerenoveerd en uitgebreid tot museum voor onder ander werk van Jan Cremer. Het museum is een ontwerp van SeARCH in samenwerking met Rem Koolhaas.

Het bakstenen Balengebouw ligt centraal in het nieuwe Roombeek, tegenover het Eekenhof, een ontwerp van Claus en Kaan en TwenteWelle en het Rozendaal, een ontwerp van SeARCH. Het museum komt aan de Enschedese Cultuurmijl te liggen.

Het Balengebouw is onderdeel geweest van een katoenspinnerij die tot begin jaren tachtig van de negentiende eeuw was gevestigd in Roombeek. Nadat de fabriek failliet ging vestigden zich kunstenaars en ondernemers in de fabrieksgebouwen. Na de vuurwerkramp is een groot deel van de fabriek afgebrand en bleef alleen het Balengebouw over. Het is nu een gemeentelijk monument.

De vier verdiepingen van het Balengebouw zijn niet voldoende voor de nieuwe museum functie. Om de structuur van het gebouw zoveel mogelijk te behouden, is het entreeniveau uitgediept, de eerste verdieping is bestemd voor installaties (deze passen in de bestaande verdiepingshoogte) en het dak bovenop de bovenste verdieping wordt opgetild. De verdiepingshoogte van de derde bouwlaag wordt verhoogd door het gebouw hier door midden te snijden en op te tillen. De extra ruimte die hierdoor gecreëerd wordt, wordt omgeven door een glasgevel tussen de bestaande bouwlagen, wat zorgt voor extra lichtinval en hoogte.

De gevel van het nieuwbouwdeel zal worden uitgevoerd in betonnen gevelelementen in de kleur van het bestaande metselwerk. In deze gevelelementen zal de foto van de omslag van Jan Cremer's eerste boek 'Ik, Jan Cremer' worden afgebeeld. Dit reliëf is een driedimensionale vertaling van de contrasten van de oorspronkelijke foto. Als gevolg ontstaat een spel tussen de neo-classicistische reliëfs in het oorspronkelijke Balengebouw en het reliëf in de nieuwe gevelelementen.

In 2011 zal het Cremer Museum zijn voltooid.


Titel: Re: Cremer Museum
Bericht door: sylvius op 4 Maart 2010, 07:37:25
http://www.search.nl/
Citaat
(http://www.search.nl/assets/www.search.nl/news/2008/cremer8.jpg)

(http://www.search.nl/assets/www.search.nl/news/2008/cremer9.jpg)

Het bestek documenten voor het Cremer Museum, ontworpen door SeARCH ism Rem Koolhaas, zijn afgerond.

De gevel van het nieuwbouwdeel zal worden uitgevoerd in betonnen gevelelementen in de kleur van het bestaande metselwerk. In deze gevelelementen zal de foto van de omslag van Jan Cremer's eerste boek 'Ik, Jan Cremer' worden afgebeeld. Dit reliëf is een 3d vertaling van de contrasten van de oorspronkelijke foto. Als gevolg ontstaat een spel tussen de neo-classicistische reliëfs in het oorspronkelijke Balengebouw en het reliëf in de nieuwe gevelelementen.


Titel: Re: Cremer Museum
Bericht door: sylvius op 17 April 2010, 17:18:46
Zondag 18 april, Nederland 2, 18.45 uur
de documentaire ‘Ik schilder, ik schrijf, ik Schilder. Jan Cremer, mijn leven als eenmansguerilla’.

http://www.deweekkrant.nl/artikel/2010/april/15/cremer_blijft_fascinerend_figuur

http://www.tctubantia.nl/regio/enschede-haaksbergen/6560538/Cremer-meer-dan-de-schrijver-van-Ik-Jan-Cremer.ece


Titel: Re: Cremer Museum
Bericht door: admin op 5 Mei 2012, 06:44:49
CremerMuseum krijgt iets andere invulling

vrijdag 04 mei 2012
 
 ENSCHEDE - Het Cremermuseum krijgt een iets andere opzet. Er wordt straks minder de nadruk gelegd op werken van Jan Cremer zelf en meer ruimte gemaakt voor wisselende exposities, van onder meer jonge kunstenaars.

Het voormalige Balengebouw op Roombeek wordt momenteel verbouwd tot museum annex expositieruimte. „Het Cremermuseum zou altijd al onderdeel van iets groters worden”, aldus voorzitter Henk Kesler van Stichting Cremer Museum. „Het wordt alleen iets kleiner en er komt meer ruimte voor wisselende exposities.”

De stichting krijgt de exploitatie van het museum moeilijk rond. Er zou een tekort van enkele tonnen zijn. Kesler wil daar verder niet op in gaan, maar gaat er wel vanuit dat de exploitatie in de nieuwe opzet eenvoudiger is. Hij hoopt op opening van het museum in de loop van 2013

Bron: Tubantia http://www.tctubantia.nl/regio/enschede-haaksbergen/10979701/CremerMuseum-krijgt-iets-andere-invulling.ece



Titel: Re: Cremer Museum
Bericht door: admin op 2 November 2012, 12:10:09
Concordia niet naar Roombeek

dinsdag 30 oktober

ENSCHEDE - De verhuizing van Concordia naar Roombeek is voorlopig van de baan.Ook is er geen steun voor de aankoop van Cremer-grafieken.

Cultuurwethouder Marijke van Hees hadden het graag anders gezien. Maar Concordia blijft gewoon gevestigd aan de Langestraat in de binnenstad. Een verhuizing naar Roombeek leidt volgens een (grote) meerderheid van de gemeenteraad tot een verdere versnippering van het culturele aanbod. Ook leeft de vrees dat het huidige pand verloedert of langdurig leeg komt te staan.

Het Balengebouw in Roombeek zal een andere invulling moeten krijgen nu Concordia niet langer in beeld is. Wat de PvdA betreft mag de corporatie De Woonplaats (de eigenaresse van het gebouw) ermee doen wat ze wil. „De gemeente moet er echter geen geld in steken”, benadrukte maandagavond fractievoorzitter Laurens van Lier.

Die terughoudendheid was er ook ten aanzien van de voorgestelde aankoop van de grafiekcollectie van Jan Cremer. De gemeente zou 2twee ton, de helft van het totale aankoopbedrag, op tafel moeten leggen. Behoorlijk veel geld, meende Van Lier. Zeker voor een collectie waarvan de waarde ‘op zijn zachtst gezegd discutabel mag worden genoemd’. „Jan Cremer draagt zelf ook niet fanatiek bij aan de totstandkoming van een museum in het Balengebouw”, stelde de PvdA-voorman fijntjes vast.

Als één van de weinige partijen kon de SP wel leven met de investering van twee ton in de Cremer-grafieken. Die steun was echter niet toereikend om deze aankoop door te laten gaan. Wethouder Van Hees moest zich daar noodgedwongen bij neerleggen. Wat ook geldt voor de geschrapte verhuizing van Concordia. Daarover wilde ze nog wel iets kwijt: „Het lijkt wel alsof de discussie meer gaat over de lege plek in het centrum dan over de toegevoegde waarde van Concordia voor Roombeek. Het Balengebouw heeft een culturele bestemming gekregen. Ik zie een prikkelende rol van het gebouw voor me. Jammer genoeg u niet.”

Bron: Tubantia http://www.tctubantia.nl/regio/enschede-haaksbergen/11954367/Concordia-niet-naar-Roombeek.ece?start=3&sort=asc#reakties


Titel: Re: Cremer Museum
Bericht door: admin op 5 November 2012, 13:38:51
Bestemming gezocht voor Balengebouw
 
zondag 04 november 2012

ENSCHEDE - Het was voor alle betrokkenen een onverwachte streep door de rekening. Concordia blijft in de binnenstad en verhuist niet naar het Balengebouw in Roombeek. Een keuze van de raad die De Woonplaats, eigenaar van het Balengebouw, ‘volledig heeft verrast’ en waarover Concordia zich ‘ontzettend verbaast’.

Nadat eerder al afscheid werd genomen van Het Cremer is nu de hamvraag wat er met het Balengebouw gaat gebeuren. Vooralsnog lijkt niemand het antwoord te kunnen geven op die vraag.

De verhuizing van Concordia leek in kannen en kruiken. Cultuurwethouder Marijke van Hees toonde zich een groot voorstander. Zo niet de gemeenteraad. De vrees voor versplintering van het cultuuraanbod én nog meer leegstand in het centrum zorgden ervoor dat de raad haar veto uitsprak.

Verbazing ook bij Frans Kooiker, directeur van De Woonplaats. Het Balengebouw is volgens hem aangekocht met het idee een culturele driehoek te realiseren op de Kop van Roombeek. Nu een maatschappelijke invulling niet haalbaar lijkt, gaat Kooiker er vanuit dat het gebouw van zijn culturele bestemming wordt verlost.

Bron: Tubantia http://www.tctubantia.nl/regio/enschede-haaksbergen/11982978/Bestemming-gezocht-voor-Balengebouw.ece


Titel: Re: Cremer Museum
Bericht door: sylvius op 10 November 2012, 11:16:08
(http://i138.photobucket.com/albums/q262/suivlys/Cremer1onov2012010.jpg)

(http://i138.photobucket.com/albums/q262/suivlys/Cremer1onov2012014.jpg)

(http://i138.photobucket.com/albums/q262/suivlys/Cremer1onov2012016.jpg)

(http://i138.photobucket.com/albums/q262/suivlys/Cremer1onov2012020.jpg)


Titel: Re: Cremer Museum
Bericht door: sylvius op 10 November 2012, 18:54:42
Je ziet wel dat ze die van rampengeld gekochte straatstenen helemaal tot aan de gevel van het Cremer hebben gelegd.

Zichtbaar bewijs dat de gemeente en de Woonplaats gemene zaak hebben gemaakt.


Titel: Re: Cremer Museum
Bericht door: admin op 11 November 2012, 15:04:46
Ben geen beeldhouwer maar het lijkt wel beton en zie hierboven op de foto bij de ramen toch veel scheuren in de Jan Cremers vooral in de hoeken van de vierkante ramen, dat is het zwakste punt en de simpelste constructiefout die een mens kan maken. Het lijkt erop of die scheuren zijn aangesmeerd met het verkeerde kleur vulmiddel, wat een gepruts.  Het gebouw kan ook samen met Jan Cremers aan het scheuren zijn
 
Die Jan Cremer gevelplaten zonder vierkante ramen zijn veel sterker en hebben geen scheurvorming.

De architect had van tevoren kunnenn weten dat daar op de onderste stenen Jan Cremer op zijn motor ging scheuren.
En diezelfde amateur architect heeft dat hele gebouw een verdieping opgekrikt, als die architect niet wist dat Jan Cremer kon scheuren wat wist die dan nog meer niet ?

Ik weet niet de reden van de scheurvorming, maar als het door de druk van boven komt dan kan er een hele rits Cremers naar beneden komen samen met het oude metselwerk erachter.  Als de architect met zijn constructie na het opkrikken van de fabriek  dezelfde  prestatie heeft geleverd als met de gevelplaten dan stort vandaag of morgen het het Cremer in elkaar.












Titel: Re: Cremer Museum
Bericht door: sylvius op 11 November 2012, 20:06:41
http://blog.seniorennet.be/artist_lover/archief.php?ID=241969
Citaat
ARTIST LOVER
(http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQ803jzR3hTKt-kDGTZIUWG60_JiSZZyrguT2jV4GrEvYNw7jS0b3BG4ERP)
(http://i298.photobucket.com/albums/mm275/dimieken/pamela-anderson-10.jpg)
"Jan Cremer zei het al, dat er twee letters te veel staan in het woord 'kunst'"


Titel: Re: Cremer Museum
Bericht door: sylvius op 13 November 2012, 17:21:18
Ben geen beeldhouwer maar het lijkt wel beton en zie hierboven op de foto bij de ramen toch veel scheuren in de Jan Cremers vooral in de hoeken van de vierkante ramen, dat is het zwakste punt en de simpelste constructiefout die een mens kan maken. Het lijkt erop of die scheuren zijn aangesmeerd met het verkeerde kleur vulmiddel, wat een gepruts.  Het gebouw kan ook samen met Jan Cremers aan het scheuren zijn
 
Die Jan Cremer gevelplaten zonder vierkante ramen zijn veel sterker en hebben geen scheurvorming.

De architect had van tevoren kunnenn weten dat daar op de onderste stenen Jan Cremer op zijn motor ging scheuren.
En diezelfde amateur architect heeft dat hele gebouw een verdieping opgekrikt, als die architect niet wist dat Jan Cremer kon scheuren wat wist die dan nog meer niet ?

Ik weet niet de reden van de scheurvorming, maar als het door de druk van boven komt dan kan er een hele rits Cremers naar beneden komen samen met het oude metselwerk erachter.  Als de architect met zijn constructie na het opkrikken van de fabriek  dezelfde  prestatie heeft geleverd als met de gevelplaten dan stort vandaag of morgen het het Cremer in elkaar.

Mooie scheuren:

(http://i138.photobucket.com/albums/q262/suivlys/cremer13nov2012009.jpg)

(http://i138.photobucket.com/albums/q262/suivlys/cremer13nov2012010.jpg)



Titel: Re: Cremer Museum
Bericht door: admin op 12 Januari 2013, 08:28:27
Glazen wanden Balengebouw weer verwijderd

10 Januari 2013


De glazen wanden die in het Balengebouw in de wijk Roombeek zijn aangebracht, zijn donderdagochtend weer weggehaald. De wanden vullen de ruimte op die is ontstaan nadat de bovenste helft van het gebouw is gelift. Volgens projectleider Straters van het Balengebouw zijn de wanden tijdelijk weggehaald omdat niet zeker is dat ze goed zijn vastgekit. Eind deze maand moeten alle glazen wanden bevestigd zijn. Het Balengebouw heeft nog geen invulling nadat de plannen voor het museum Cremer zijn afgeketst.

Bron: TV Enschede FM http://www.tvenschedefm.nl/nl/nieuws.php?BasicNieuwsItemID=11951


Titel: Re: Cremer Museum
Bericht door: admin op 21 Januari 2013, 17:37:37
Jan Cremer blijft strijden voor museum in Enschede

21 januari 2013

Kunstenaar en schrijver Jan Cremer blijft strijden voor een eigen museum in Enschede. Hij zei dat vanochtend in het NTR-radioprogramma Lijn 1.

Volgens Cremer is de komst van het museum niet afgeblazen. Hij denkt dat het slechts een kwestie van tijd is, voordat de gemeenteraad het licht op groen zet. De kunstenaar vindt het Balengebouw, dat is voorbestemd als Jan Cremer museum, een prima locatie. Naast aandacht voor zijn schilderkunst en boeken moet het museum educatieve activiteiten organiseren. Zo moeten jongeren met creatieve talenten, die in het reguliere onderwijs geen plek hebben, in het museum onderdak vinden.

Bron: RTV-oost met radio-fragment http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=157126


Titel: Re: Cremer Museum
Bericht door: sylvius op 22 Januari 2013, 09:04:44
(https://pbs.twimg.com/media/BBMtrcLCQAArLdR.jpg:large)


Titel: Re: Cremer Museum
Bericht door: sylvius op 22 Januari 2013, 09:18:21
http://www.hetscheepvaartmuseum.nl/hetmuseum/nieuws|164

Citaat


(http://www.hetscheepvaartmuseum.nl/data//nl/featuredimages/images/featured_newsitem_164_1.jpg)

 
cremer, schilder van de zee


Van 17 januari tot en met 7 april presenteren we Cremer, schilder van de zee, met zeegezichten van schilder en schrijver Jan Cremer.


Onze eerste tijdelijke tentoonstelling laat dertig werken zien die Cremer maakte in de periode 2005-2012. Het zijn Cremers herinneringen aan de zeeën die hij bevoer. De helft van de doeken was nog niet eerder in Nederland te zien.


Cremer beeldhouwt de zee in dikke lagen verf, met een unieke expressionistische frisheid. Je voelt dat hij de zee kent: van Noordzee tot Archangel en van Sahara Storm tot Cape Cod, overal is de zee anders. Het vergt een meesterhand om dat te laten zien.


Willem Bijleveld, algemeen directeur van Het Scheepvaartmuseum: “Dit is anders dan de schilderijen in onze collectie. We zien geen schepen, het gaat niet om de mens die kien de zee gebruikt voor handel, visserij of verdediging. Bij Cremer is de zee een persoonlijkheid, een heel sterke, met wie we ons als mens moeten zien te verhouden.”


Jan Cremer: “Mijn herinneringen aan de zeeën die ik heb gezien komen prachtig tot hun recht in Het Scheepvaartmuseum. In dit gebouw dat ooit van de Admiraliteit was horen mijn zeegezichten thuis.”


Bij de tentoonstelling verschijnt een catalogus die te koop is in onze museumwinkel Het Pakhuys voor 19,95 euro.


Titel: Re: Cremer Museum
Bericht door: sylvius op 25 Januari 2013, 17:14:30
Citaat
Balengebouw en Museumlaan: antwoorden college roepen nieuwe vragen op.

In december 2012 heb ik aan het college van B&W schriftelijke vragen gesteld over de toekomst van het Balengebouw en over de bomen aan de Museumlaan. Het college heeft daar inmiddels keurig op geantwoord. Voor de vragen en de antwoorden van het college zie schriftelijke vragen Balengebouw en Museumlaan.

Hoewel ik redelijk tevreden ben over de antwoorden, roepen die toch ook weer nieuwe vragen op. Het college merkt op dat het een sterke voorkeur heeft voor een culturele invulling van het Balengebouw, maar hoe sterk is die voorkeur als het uiteindelijk om de centen gaat? Wie neemt dan zijn of haar verlies? En hoe zal woningbouwcorporatie de Woonplaats de omwonenden informeren? Aan het eind van hun eigen besluitvorming of aan het begin?

De direct belanghebbenden in de omgeving van het Balengebouw zouden al in een vroeg stadium betrokken moeten worden bij het proces rond de mogelijke invulling van het gebouw. Mijn suggestie is dat daartoe samen met stadsdeelmanagement Noord, de Woonplaats, de bewonersvereniging Bamshoeve, De Eekenhof en Prismare een soort workshop of ronde tafel gesprek wordt georganiseerd. Bij een nieuwe invulling moet recht worden gedaan aan principes als geen extra lawaai en/of verkeersoverlast.

De bewonersvereniging Bamshoeve heeft op dit moment nog geen stelling ingenomen over de ontstane situatie. De betrokken partijen zouden in een open dialoog met elkaar ideeën kunnen opperen, zodat het gebouw geen molensteen om de nek van de Woonplaats wordt, maar veeleer een drijfelement.

Ten aanzien van de bomen heb ik van verschillende kanten allerlei suggesties gekregen waarom ze niet gedijen, van verkeerde grond, ruwe behandeling met maaien, verkeerde exoten tot een te ruimhartige tegemoetkoming aan de bewoners van de Museumlaan door reeds grotere exemplaren te poten die toch wel veel aandacht nodig hebben. Naar mijn idee is de meest plausibele op dit moment dat doordat Grolsch uit het gebied is weggegaan en de bemaling van het gebied is gestaakt, het grondwaterpeil te hoog is en de wortels van de bomen eigenlijk met hun voeten in het water staan en daardoor een wisse dood tegemoet gaan.

Last but not least zou het fantastisch zijn als de heer Cremer zelf, net als de heer Wessels bij de luchthaven Twente, laat zien dat hij echt belanghebbend is bij een Cremer Museum en daarom ook zorg draagt voor financiering van het project - maar dat zeg ik dan als kleingeestig raadslid.

Trefwoord: Balengebouw

(Gerrit Dijkhuizen, lid fractie, mailto:g.dijkhuizen@enschede.nl)               


Titel: Re: Cremer Museum
Bericht door: sylvius op 26 April 2013, 07:57:50
Dit is nog eens andere koek:

http://www.tubantia.nl/regio/dinkelland/antoin-bodar-zegent-ton-schultenmuseum-in-1.3786446



Citaat

(http://www.tubantia.nl/polopoly_fs/1.3786456.1366913436!/httpImage/image.jpg_gen/derivatives/landscape_800_600/image-3786456.jpg)

    Priester Antoine Bodar zegent het museum Ton Schulten in.


Titel: Re: Cremer Museum
Bericht door: sylvius op 23 Mei 2013, 07:22:08
Ik Jan Cremer

http://www.scholieren.com/boekverslag/59379


Citaat


Inhoud

1. Zakelijke gegevens
2. Motivatie boekkeuze
3. Eerste persoonlijke reactie
4. Korte samenvatting inhoud
5. Bespreking enkele verhaalaspecten
6. Verwerkingsopdracht
7. Eindoordeel
8. Bronnen
9. Ander werk van deze auteur

Zakelijke gegevens

‘Ik, Jan Cremer’
Jan Cremer.
De bezige bij, 50e druk (jubileum uitgave), 2000.

Motivatie boekkeuze

Mijn vader spoorde me aan het boek ‘Ik, Jan Cremer’, geschreven door Jan Cremer himself, te gaan lezen voor mijn lijst.


In de tijd dat de eerste druk van het boek werd uitgebracht was het boek erg provocerend en vonden vele mensen het een schande. Het leek mij erg interessant om te weten te komen of het echt zo choquerend was als de mensen in die tijd vonden, vandaar dat ik voor dit boek heb gekozen.

Eerste persoonlijke reactie

Na het lezen van de inleidende tekst op de achterkant plus verschillende recensies over het boek leek het me erg spannend om het boek te lezen. De verschillende positieve recensies zijn erg nieuwsgierig makend en overtuigend en beschrijven Jan Cremer als een rasechte rebel. Zijn gedrag als beschreven door journalisten was voor mij aanleiding genoeg om het boek direct te lezen.

Korte samenvatting inhoud

‘Ik, Jan Cremer’ gaat zoals de titel al vermeldt over het woelige leven van Jan Cremer. Jan is een jongen die zich vanaf zijn geboorte tegen alle instanties en mensen afzet die gezag over hem proberen te voeren. Zijn broer behoort tot een zelfde type. Jan’s vader, Jan Cremer Sr., wereldreiziger ten top, heeft in het leven van Jan zijn vaderrol niet optimaal vervuld. Altijd was hij van huis, en Jan bleef alleen achter met Mamuszka, zijn moeder.

Al op jonge leeftijd komt Jan in aanraking met verschillende instanties vanwege zijn rebellistische gedrag. Iedereen die het niet met hem eens is of tegen hem is zal dat weten ook. De directeur van een inrichting waar Jan enige tijd verblijft kreeg het zwaar te verduren. Door zijn flikkerige streken heeft Jan hem op afschuwelijke wijze om het leven gebracht. De directeur heeft duidelijk zijn prijs betaald.


Sinds Jan in zijn dertiende levensjaar voor het eerst het bed heeft gedeeld met een meisje is hij een ware casanova. Met het ene meisje na het andere uit kortstondige relaties deelt hij het bed. De inrichtingen waar Jan enige tijd gebivakkeerd heeft maken van hem geen beschaafder mens. Hij begaat allerlei misdaden om er zelf ook maar een haar beter op te worden. Zijn grote droom was de kunstacademie, waar hij tot toegelaten werd maar na enige tijd zonder pardon afgegooid wordt.

Jan’s levenswijze is makkelijk te vatten, hij gaat overal heen zonder een rooie cent op zak te hebben maar altijd, maar dan ook altijd redt hij zijn eigen kont door illegale baantjes of het versieren van rijke vrouwen. Door zijn schildersucces in Parijs weet hij ook daar aan onderdak te komen, een schitterend appartement in hartje Parijs.

Zijn leven bestaat uit drank, seks, uitgaan, meisjes en illegale activiteiten. Ook draait hij zijn hand niet om voor een uit de hand gelopen gevecht. Om toch nog wat van zijn leven te maken besluit hij matroos te worden, later marinier. Later sluit hij zich aan bij het vreemdelingenlegioen welke vertrekt naar Algerije. Helaas heeft Jan het daar niet zo erg naar zijn zin en vlucht, niet wetend waar zijn reis eindigen zal. Hij belandt in Marseille en vertrekt via Marseille naar Parijs. In Parijs begint hij een carrière als kunstschilder. Via allerlei omwegen besluit hij om samen met zijn maat Barry naar Ibiza te vertrekken. Zo gezegd zo gedaan. Na twee jaar op Ibiza gebivakkeerd te hebben besluit hij terug te gaan naar zijn vaderland waar hij inmiddels berucht is door de vele keren dat hij de voorpagina heeft gehaald. Jan Cremer, van onbeschofte jongen uit een achterbuurt tot tegendraadse beroemdheid in zijn vaderland.

Bespreking enkele verhaalaspecten

o Enkele belangrijke gebeurtenissen. Het aantal gebeurtenissen in het zoek is bijna ontelbaar. Er gaat geen dag voorbij zonder dat Jan geen schokkende of ingrijpende dingen meemaakt. Enkele belangrijke gebeurtenissen zijn de verhuizingen die Jan ondergaat. Van ouderlijk huis naar inrichting, van inrichting naar buitenland enzovoort. Ook zijn progressie van straatjongen tot beroemd kunstschilder heeft impact op de rest van het boek.

o De hoofdpersoon. De hoofdpersoon is, zoals de titel al aangeeft, Jan Cremer. Hij schildert zichzelf af als een legende, een held. Zijn eigendunk en arrogantie komen duidelijk naar voren in zijn schrijfstijl. Het boek is ook geschreven vanuit de ikpersoon, in dit geval Jan. Je bent als het ware aanwezig in zijn hoofd, denkt de dingen die hij denkt, ondergaat de dingen die hij doet. Door zijn sterke persoonlijkheid en zijn schrijfwijze is het makkelijk om je in te leven in het boek.

o Het probleem van de hoofdpersoon. Jan Cremer heeft niet specifiek een probleem, hij heeft er meerdere. Zijn problemen ontstaan door de situaties waar hij zich keer op keer in weet te werken. Maar Jan Cremer zou Jan Cremer niet zijn als hij voor zijn problemen geen gepaste oplossingen zou bedenken. Bij negen van zijn tien problemen komt hij er zonder kleerscheuren vanaf, veelal door de sluwe plannetjes die hij als oplossing gebruikt.

o Karakterontwikkeling van de hoofdpersoon. Jan heeft altijd al een sterke persoonlijkheid gehad, van kinds af aan. Hij heeft over alles een duidelijke mening en is altijd zeker van zijn zaak. Ondanks dat zijn agressie regelmatig de kop op steekt vertoond hij ook enige sympathie voor bepaalde personen. Zijn karakter blijft in de loop van het boek gelijk, met af en toe een terugval. Desondanks zijn agressie en grof taalgebruik komt hij sympathiek over.

o Helpers. Jan Cremer is iemand met een sterke eigen wil, en iemand die het niet met hem eens was of tegen hem was kreeg het zwaar te verduren. Desondanks dat had hij ook zijn nodige helpers. Allereerst Barry, een van zijn maten waarmee hij ook naar Ibiza vertrok. Dan zijn vele vriendinnetjes-voor-een-nacht die hem onderdak boden, zijn maten uit de inrichtingen en zijn werk. Ook met Fritz, de oude knecht van een boer waar ze, Mamuszka en Jan, bivakkeerden in Jan’s jongere jaren, had hij een goede band.

o Tegenstanders. Zoals het een rebel betaamt had ook Jan Cremer tegenstanders, vele tegenstanders. Ze zijn niet op handen en voeten te tellen. Vooral de verschillende instanties die ‘het beste met hem voor’ hadden zag Jan als tegenstanders, mensen die zijn gezag probeerden te ondermijnen. En dat was nou net niet de bedoeling.

o Relaties tussen hoofdpersoon en bijpersonen. Door zijn zelfingenomen houding kom je niet veel te weten over andere personen die een rol in zijn leven hebben gespeeld. Alle gebeurtenissen en gedachtes worden vanuit zijn oogpunt beschreven, zo ook zijn relaties met bijpersonen. Zo kom je dus niet te weten wat de ander, in dit geval een bijpersoon, van hem vind en is er dus weinig te zeggen over de relatie onderling.

o Plaats van gebeurtenissen. Het verhaal speelt zich op allerlei verschillende plaatsen af. Of dat nou een straathoek, een kroeg, de slaapkamer van zijn vriendinnetje of de lobby van een hotelkamer in het buitenland is, het maakt Jan Cremer niks uit. De plaatsen in Nederland worden vaak aangeduid met een voorletter. In het buitenland spelen de gebeurtenissen zich voornamelijk af in Parijs, Ibiza, Algerije en Barcelona. Hieraan is wel te zien dat Jan Cremer een echte wereldgeest heeft.


o Tijdsverloop. Het verhaal speelt zich af in de tijd dat het boek geschreven is, het einde van de jaren vijftig en het begin van de jaren zestig. In de jaren vijftig was Nederland sterk verzuild en het was vooral belangrijk om een nette, hardwerkende burger te worden, die zijn plaats wist in de maatschappij wist. Jan Cremer moet al vroeg naar verschillende inrichtingen vanwege zijn rebellistische gedrag. Hierin schemert dus de jaren vijftig mentaliteit door. Later vertrekt hij naar het buitenland en doet waar hij zelf zin in heeft. Hij rebelleert tegen alles en iedereen die maar proberen gezag over hem te hebben. Dit is weer heel typerend voor de geest van de jaren zestig, waarin veel jongeren zich op deze manier gingen afzetten.

o Titelverklaring. De titel ‘Ik, Jan Cremer’ duid vanzelfsprekend op de schrijver, maar het is ook een verwijzing naar zijn zelfingenomen houding, eigendunk en arrogantie. In het boek komt regelmatig het zinnetje ‘(…) Ik, Jan Cremer (…)’ voor, waarmee hij zijn eigen ego weer flink streelt. Alles waarvan hij beter wordt doet hij zonder twijfel. Als hij er maar beter van wordt is het goed. Het boek heeft geen ondertitel, wel drie motto’s.

‘…faire de la prosa sans le savoir.’
Molière
(onbewust proza maken)

‘Wat is een held?
Iemand die straffeloos onvoorzichtig is geweest’
W.F. Hermans

‘…a levelling, rancorous, rational sort of mind that never looked out of the eye of a saint or out of drunkards eye…’
William Blake
(een relativerende, haatdragende, rationele soort geest dat nog nooit door de ogen van een heilige of dronkaard heeft gekeken)

Verwerkingsopdracht

Verwerkingsopdracht 18: bedenk vier andere titels voor het verhaal en leg precies uit waarom deze titels er ook goed bij zouden passen.

Ik heb gekozen voor de volgende titels.

o ‘Ik, mijzelf en Jan Cremer’
o ‘Enkele stukken uit het woelige leven van Jan Cremer’
o ‘Hoe Jan Cremer Nederland veroverde’
o ‘Jan Cremer, op elke straathoek een meid’

De eerste titel heb ik gekozen vanwege zijn eigendunk en arrogantie in het boek. Jan Cremer is helemaal vol van zichzelf en heeft ook geen moeite mee dat te uitten. Zijn eigendunk en arrogantie zijn ook weer terug te zien in de originele titel van het boek.

De tweede titel heb ik gekozen na aanleiding van zijn woelige leven. Zijn leven tot dusver in het boek geschreven is al een verhaal apart, vandaar dat deze titel de voorkant niet zal misstaan.

De derde titel is gekozen na aanleiding van zijn grote invloed op de jongeren destijds. Zijn manier van zich afzetten tegen alle mensen en instanties die iets tegen hem hadden is door vele jongeren nagedaan.

Tenslotte de vierde titel, ‘Jan Cremer, op elke straathoek een meid’. Jan Cremer had overal meisjes zitten, maar kon niet met, maar ook niet zonder ze leven. Tot twee maal toe liet hij een meisje met een dikke buik zitten, waarvan hij de boosdoener was.

Eindoordeel

‘Ik, Jan Cremer’ is een bijzonder boek in vele opzichten. Ondanks dat Jan Cremer vol van zichzelf is, wat trouwens wel erg leuk om te lezen is, schrijft hij toch met enige sympathie voor anderen. Hij is goed gebekt en dat laat hij ook duidelijk merken met zijn taalgebruik. In het begin is het even wennen, maar je komt er daarna snel in. Zijn belevenissen zijn niet alledaags en dat maakt zijn boek, samen met zijn schrijfwijze, bijzonder. Het zijn typische belevenissen van een straatjongen van die tijd. Dingen die je nu niet meer of niet zo snel mee zal maken, maar gemakkelijk in te leven. Ondanks dat de vele gebeurtenissen ‘vreemd’ zijn voor de lezer zit er wel iets vertrouwds en herkenbaars in.

Het taalgebruik in het boek was in de tijd dat het boek werd uitgegeven heel provocerend. In het boek worden alledaagse woorden gebruikt die destijds veel werden gebruikt door de lagere sociale klasse van de bevolking. Ook worden in het boek engelse woorden verbasterd tot het Nederlands. Business wordt bisnis en het Nederlandse bijzonder wordt geschreven als bizonder.


Het boek is bijna in chronologische volgorde geschreven. Soms zijn er enkele flash-forwards in het verhaal waarin de schrijver alvast laat doorschemeren wat er later in het boek zal gebeuren. Als lezer moet je wel goed opletten waar je bent gebleven. De schokkende gebeurtenissen volgen elkaar in rap tempo op en dat geeft soms enige onduidelijkheid.

Bronnen

http://www.levenlang.nl
http://www.groene.nl/1998/35/xs_jancremer.html
http://www.schrijversnet.nl/cremerbibl.htm

En natuurlijk het boek ‘Ik, Jan Cremer’ 50e druk. Autobiografisch getinte schelmenroman over een jonge, avonturierende kunstenaar. Uitgegeven in 2000 door de Bezige Bij, Amsterdam.

Ander werk van deze auteur

1964 Ik, Jan Cremer
1966 Ik, Jan Cremer, tweede boek
1969 Made in USA
1969 The late late show & Oklahama Motel
1976 Sneeuw
1978 Jan Cremer's logboek
1978 Het zwijgzame korps
1980 Tropen
1980 De avonturen van Jan Cremer, bevat: Sneeuw, Tropen, de billen van Jan Cremer, Kerstmis op de Bahama's
1984 De hunnen. Oorlog, Bevrijding, Vrede
1999 De Venus van Montparnasse


Titel: Re: Cremer Museum
Bericht door: sylvius op 23 Mei 2013, 07:52:29
http://www.geschiedenis24.nl/andere-tijden/afleveringen/2001-2002/Ik-Jan-Cremer.html

Citaat



De publiciteitsmachine

Nieuwsgierigheid naar het ‘vieze boek’

Niet alleen de inhoud van Ik Jan Cremer riep weerstand op. Veel Nederlanders namen ook aanstoot aan de bravoure waarmee het boek gepresenteerd werd en vooral aan de bravoure van de jonge auteur zelf. Met Ik Jan Cremer deed de reclame zijn intrede in de literatuur en daar sprak men schande van, aldus Cremer. “Waarom mag een pak havermout wel uitvoerig in dag- en weekbladen worden afgebeeld? Waarom mag men de havermout op televisie aanprijzen als het Beste Pak Havermout ter Wereld en waarom mag dat niet in de nog steeds voor velen heilige kunst, zoals literatuur?” Het promoten van het boek Ik Jan Cremer en het promoten van de persoon Jan Cremer gingen hand-in-hand. Op het Boekenbal van 1964 werd Ik Jan Cremer gepresenteerd. Halverwege de avond verscheen een aantal mensen met stapels Ik Jan Cremers bij zich. Zij deelden, samen met Cremer zelf, de boeken uit en hierdoor werden bekende schrijvers, genodigden en ministers gespot met een exemplaar van Ik Jan Cremer in hun hand. Een slimme zet. En dat was nog maar het begin. Cremer in Jan Cremer’s Logboek over de promotie van zijn debuutroman: “Voor het uitkomen had ik een publiciteitscampagne voor mezelf ontworpen. Zo goedkoop maar tevens zo doeltreffend mogelijk. Allereerst natuurlijk de ontelbare interviews. Verder kocht ik een dure zilveren Mercedes en reed daar dagelijks mee door de stad om de blits te maken met een paar mooie vriendinnen. Ik liet door vriendinnen verzoekplaten voor mij aanvragen. Allemaal gratis reclame. Publiciteit is als een soort sneeuwbal. In het begin moet je met een paar slimme ideeën komen en die zelf uitvoeren omdat meestal niemand anders het voor je doet of niet goed genoeg uitvoert. Als iedereen in die molen meetreedt dan kun je rustig ophouden, want die molen, eenmaal in beweging gezet, blijft doordraaien, héél lang. En als-ie stil begint te staan is er altijd wel iemand anders op deze wereld die die molen weer in beweging zet. Zonder dat jij het kunt helpen en zonder dat je er zelfs van af weet, laat staan dat het jou een cent kost.” En Cremer heeft gelijk gekregen, in 1964 en 1965 leek alles wat Cremer deed of zei de kranten te halen. In de zomer van 1964 liet Cremer een vliegtuig met de reclametekst Ik Jan Cremer boven het strand vliegen, nam singles op en gaf zijn eigen kranten uit: de ‘Jan Cremer Kranten’, waarvan het eerste exemplaar binnen een dag in beslag genomen werd door de zedenpolitie. Deze en nog veel meer acties stimuleerden de verkoop van Ik Jan Cremer. Maar hoeveel reclame je ook maakt, het belangrijkste is natuurlijk het product. En dit is ook de conclusie van Cremer: “Kwaliteit is het voornaamste ingrediënt in een verkoopsucces.”

Het waren niet alleen vrienden en aanhangers van Cremer die voor reclame en dus voor een stijgende boekenverkoop zorgden. Ook Cremers tegenstanders hielpen een handje. Cremer was de eerste om te begrijpen dat negatieve publiciteit óók publiciteit is of sterker nog, misschien wel de beste publiciteit is. Leraren die tot de conclusie kwamen dat Ik Jan Cremer afgeraden moest worden in de les, maakten leerlingen wel heel nieuwsgierig en leergierig. Ook verschillende bibliotheken die het boek niet in de collectie wilden hebben, zoals in Amsterdam, Schiedam en Staphorst, zorgden ervoor dat de interesse van de lezer opgewekt werd. En dan is er nog het verhaal van de Hengelose agent. In het najaar van 1964 nam een jonge agent uit Hengelo Ik Jan Cremer in beslag bij een kiosk. Aangezien dit geheel op eigen initiatief was, kreeg de agent de opdracht van zijn commissaris om het boek terug te leggen. Het incident verscheen wel in de krant. Een aantal dagen na dit bericht, verschenen er in Het Parool vele ingezonden brieven die de agent prezen. ‘Hulde voor de dappere agent in Hengelo’ en ‘dat schandalige boek’ was de teneur van de ingezonden brieven. Later bleek dat Cremer zelf verantwoordelijk was voor deze ingezonden brieven.
Personen die vonden dat Ik Jan Cremer niet in een bibliotheek, kiosk of boekhandel thuis hoorde en die poogden het lezerspubliek kleiner te maken, bereikten het tegenovergestelde. Veel Nederlandse lezers wilden na alle publiciteit zelf wel eens even kijken wat voor een ‘vies boek’ dat Ik Jan Cremer nou was. Zoals deze huisvrouw uit Groningen in 1964: “Zo lang als ik leef zullen mijn kinderen nooit een boek als Ik Jan Cremer te lezen krijgen, al moest ik het uit hun handen slaan. En mijn man denkt er hetzelfde over. We hebben het boek gekocht omdat we er nieuwsgierig naar waren, omdat we er zoveel over hoorden. Ik heb het niet eens voor de helft gelezen, toen had ik er genoeg van. Ik geloof dat mijn man het wel helemaal heeft uitgelezen, maar hij vond het ook verschrikkelijk. We hebben het boek weggegooid. Zulke vuiligheid willen we niet in ons huis hebben.”
Niet alle aangeschafte exemplaren van Ik Jan Cremer staan dus meer in de boekenkast; maar verkocht is verkocht.

Tekst en research: Femke Veltman
Reportage: Hein Hoffmann


Titel: Re: Cremer Museum
Bericht door: admin op 25 Mei 2013, 12:59:22

Ik weet niet de reden van de scheurvorming, maar als het door de druk van boven komt dan kan er een hele rits Cremers naar beneden komen samen met het oude metselwerk erachter.  Als de architect met zijn constructie na het opkrikken van de fabriek  dezelfde  prestatie heeft geleverd als met de gevelplaten dan stort vandaag of morgen het het Cremer in elkaar.


IK ben in het Cremer geweest op 23 mei. Boven de glazen verdieping zijn op de vloer, over de lengte, twee verse scheuren van twintig a dertig meter lang. de scheuren lopen daar van dragende paal tot dragende paal. Haaks op de scheur aan de zuidkant loopt een scheur tot aan de zuidgevel.

Er lopen dus twee rijen dragende palen ten westen van de toren en de helft is 1 en al scheur.

Eerst dacht ik nog misschien is het alleen de toplaag die scheurt en niet de hele constructie,
maar op de glazen verdieping zijn dezelfde scheuren op het plafond aangesmeerd met vulmiddel,
of die scheur overdwars ook is aangesmeerd is aan mijn aandacht ontsnapt.

Ik vond het Cremer eerst een palengebouw nu is het meer een kaartenhuis op luciferstokjes.

Bij die Jan Cremers gevelplaten met scheuren  blijf ik liever uit de buurt en die scheuren in het gebouw geven me een onveilig gevoel.

Gelukkig zijn er foto's gemaakt die komen nog.




Titel: Re: Cremer Museum
Bericht door: admin op 29 Mei 2013, 17:59:19
Onderstaande foto's laten een beetje zien hoe het Cremer scheurt van binnen boven de glazen etage.

(http://i939.photobucket.com/albums/ad231/munitieramp/Bovendeglazenetagescheurrexhtsbegin.jpg)

Scheur rechts begin, bij liftkoker.

De scheur begint bij die persoon bij de paal en loopt tot de paal buiten beeld.


Titel: Re: Cremer Museum
Bericht door: admin op 29 Mei 2013, 18:02:40
(http://i939.photobucket.com/albums/ad231/munitieramp/Bovendeglazenetagelangescheurtraplinksbegin.jpg)

Scheur begin bij trap links en loopt tot de paal buiten beeld.


Titel: Re: Cremer Museum
Bericht door: admin op 29 Mei 2013, 18:03:58
(http://i939.photobucket.com/albums/ad231/munitieramp/Bovendeglazenetagescheurenlinksenrechtsbegin.jpg)

Scheuren links en rechts begin. 

De een scheur loopt tot aan de trap buiten beeld en de andere tot aan de liftkoker buiten beeld.

En aan deze kant van de paen lopen de scheuren door tot voorbij de volgende palen buiten beeld.



Titel: Re: Cremer Museum
Bericht door: admin op 29 Mei 2013, 18:05:31
(http://i939.photobucket.com/albums/ad231/munitieramp/Bovendeglazenetagescheurenlinksenrechtsmidden.jpg)

Scheuren links en rechts midden.

Bij de palen rechts zie je een scheur over lange afstand buiten beeld lopen de scheuren veel verder door.


Titel: Re: Cremer Museum
Bericht door: admin op 29 Mei 2013, 18:06:46
(http://i939.photobucket.com/albums/ad231/munitieramp/Bovendeglazenetagescheurenlinksrexhtseinde.jpg)

Scheuren links en rechts einde. 

Links staat er nog een paal buiten beeld. Daar splitst de scheur zich 45 graden tot aan de gevel.



Titel: Re: Cremer Museum
Bericht door: admin op 29 Mei 2013, 18:10:10
(http://i939.photobucket.com/albums/ad231/munitieramp/Bovendeglazenetagescheurtjemaat42.jpg)

Scheur met maat 42.


Titel: Re: Cremer Museum
Bericht door: admin op 29 Mei 2013, 18:58:20
Volgens mij is het Cremer rijp voor de sloop want zoveel scheuren tussen de dragende palen kunnen nooit goed zijn.
Scheuren rondom bijna alle dragende palen kan het handelsmerk van de architect Remco Koolhaas zijn, maar dat lijkt me sterk.


Titel: Re: Cremer Museum
Bericht door: admin op 29 Mei 2013, 19:36:44
Als het Cremer niet vanzelf instort dan verwacht ik dat het binnenkort wordt afgebroken omdat het onveilig is.
De foto's hierboven zeggen mij genoeg over de onkunde van de bouwers, misschien kijk ik iets anders tegen scheuren aan omdat ik de ramp heb meegemaakt, ik had een heel klein scheurtje in een niet dragende muur en het hele huis was zogenaamd onbewoonbaar, maar een klein scheurtje zal wel erger zijn dan een grote in de ogen van onze overheid.

Heb het Cremer daarom maar even bovenaan het onderwerp wederopbouw geplaatst zodat meer mensen de foto's hierboven in ogenschouw kunnen nemen.


Titel: Re: Cremer Museum
Bericht door: admin op 30 Mei 2013, 00:27:21
(http://i939.photobucket.com/albums/ad231/munitieramp/Scheurenbovendeglazenverdiepingimpressie.png)

Scheuren boven glazen tussenverdieping impressie.

Op het dak heb ik getekend wat ik heb gezien op de etage boven de glazen verdieping.
De gele puntjes zijn de palen die tussen de ramen staan de rode lijnen zijn de scheuren.

Misschien liepen de scheuren nog verder door maar op het eind van die etage was de ruimte afgesloten voor publiek net zoals bij de glazen etage eronder.

Zo bekeken zitten er rondom alle dragende palen scheuren behalve misschien 1 paal.


Titel: Re: Cremer Museum
Bericht door: sylvius op 4 Juni 2013, 07:13:42
http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=164462&cat=1

Citaat
Beleving Jan Cremer anders dan werkelijkheid van Enschede
Bron: RTV Oost


(http://www.cremermuseum.nl/stingray_dam/pages/core/view/thumbs/image_formatter.php?filename=home/1009/media_files/blog_entry/MarijkevanHees.jpg&action[]=maximise:388:1164)

Wethouder Marijke van Hees
 

Er is nergens een "briefje met een toezegging waarop de heer Cremer zich in zijn beleving kan beroepen". Dat zegt wethouder Van Hees van Enschede op vragen van fractievoorzitter Van der Veen van het CDA.

Van der Veen was verrast door een uitspraak van geboren Enschedeër Cremer in de Twentsche Courant Tubantia. Daarin beweerde Cremer vorige week dat hij een overeenkomst heeft met de gemeente waarin is bepaald dat het Balengebouw in de wijk Roombeek het Cremermuseum zal worden. Hij zal zich daarop beroepen als het nodig mocht zijn. Wethouder Van Hees zegt dat er een half miljoen is uitgetrokken voor de stichting Cremermuseum voor een haalbaarheidsonderzoek. Een museum is Cremer nooit toegezegd. Vorig jaar werd duidelijk dat een Cremermuseum niet haalbaar is en is er een streep door het plan gegaan. Sindsdien wordt een andere culturele invulling gezocht voor het prestigieuze Balengebouw.


Titel: Re: Cremer Museum
Bericht door: sylvius op 4 Juni 2013, 18:47:20
Once a D.P. always a D.P.  :o


Titel: Re: Cremer Museum
Bericht door: admin op 4 Juni 2013, 23:43:33
Cremer Museum

15.05.2013

The façade of the ‘Balengebouw’ / Cremer Museum has been closed. In the past weeks, the missing glass plates have been placed and the roof of the outdoor spaces was closed at almost all sides (except for the façade facing the Lonnekerspoorweg).
 
The building is ready to host a part of the Twente Biennale, that will start 23 May 2013. 

(http://www.search.nl/sites/default/files/styles/large_image_width_711px/public/20130516_cremer%20museum_photo%20Fred%20van%20Assendelft%20copy.jpg)

Photo: Fred van Assendelft

Bron: SeARCH http://www.search.nl/#!content/cremer-museum-0


Titel: Re: Cremer Museum
Bericht door: sylvius op 7 Juni 2013, 11:17:01
Once a D.P. always a D.P.  :o

http://en.wikipedia.org/wiki/Displaced_person

A displaced person (sometimes abbreviated DP) is a person who has been forced to leave his or her native place, a phenomenon known as forced migration.

(http://i138.photobucket.com/albums/q262/suivlys/DisplacedPerson001.jpg) (http://s138.photobucket.com/user/suivlys/media/DisplacedPerson001.jpg.html)


Titel: Re: Cremer Museum
Bericht door: sylvius op 26 November 2014, 09:16:20


Ingezonden brief in Tubantia:

(https://pbs.twimg.com/media/B3WfCvjIMAAeac5.jpg:large)


Titel: Re: Cremer Museum
Bericht door: sylvius op 26 November 2014, 09:41:38
Citaat
En dat alles bij elkaar was aanleding voor de toenmalig burgemeester Jan Mans om Cremer te vragen of hij akkoord zou ging met de stichting van een naar hem genoemd museum

Zo zie je maar wat de oorzaak van de ramp was: er moest een Cremer Museum komen.


Titel: Re: Cremer Museum
Bericht door: sylvius op 26 November 2014, 20:41:49
Als Mans was afgetreden dan had hij zich ook niet met de zogenaamde wederopbouw kunnen bemoeien.

Mans had moeten aftreden, Mans en consorten, die verantwoordelijk waren voor de ramp.

Ze hadden zich ook niet met de wederopbouw mogen bemoeien.

Vraag aan M. van Hees destijds:
waarom hebben jullie PvdA de motie van wantrouwen tegen B&W niet onderschreven?

Omdat we dan zogenaamd een dubbele ramp hadden gehad, naast de ramp ook nog bestuurscrisis. En de wederopbouw moest ter hand genomen worden.



Titel: Re: Cremer Museum
Bericht door: admin op 12 Maart 2015, 20:15:11
Heb dit onderwerp sticky gemaakt omdat het Cremer museum volgens mij een levensgevaarlijke bouwval is er lopen daar bovenin het museum scheuren over de vloer van tientallen meters die scheuren lopen van dragende paal tot dragende paalVolgens mij is daar gevaar voor instorting want als die vloer het begeeft heeft de gemeente Enschede grote kans op nog een ramp.

Mijn huurhuis had na de ramp een scheurtje van veertig cm. in een niet dragende muur en moest afgebroken worden van B&W. het was onbewoonbaar verklaard.
Dan moet ik in het Cremer het halve museum doorlopen om de hele scheur te zien. Je mocht in het Cremer ook niet op de zwakste plek van de constructie komen (het westen) ik kon daarom niet zien of de scheur doorliep over de hele lengte (oost/west) van het Balengebouw.
Het Cremer staat misschien nog meer op instorten dan ik denk.
Ik heb op tv beelden gezien van steunpilaren met soortgelijke scheuren als bij het Cremer op de vloer , dat eindigde steeds in een ramp met soms honderden doden tot gevolg.
 
De bouwers van het Cremer zijn prutser ook aan de buitenkant zitten scheuren in de gevelplaten met Jan Cremer en zijn motor van Ik Jan Cremer. Zelfs buiten is het Cremer gevaarlijk.
Vind het wel sneu voor de kunstenaar Jan omdat hij een museum kreeg dat aan de binnenkant en buitenkant scheuren vertoont al dan niet levensgevaarlijk.

 


Titel: Re: Cremer Museum
Bericht door: sylvius op 17 April 2015, 21:05:24
http://www.tubantia.nl/regio/enschede/cremer-museum-in-enschede-ook-voor-jan-cremer-zelf-pass%C3%A9-1.4859975

Citaat

Cremer Museum in Enschede ook voor Jan Cremer zelf passé



ENSCHEDE - Het Cremer Museum in Enschede is ook wat Jan Cremer betreft een gepasseerd station. De schrijver, schilder en fotograaf zegt dat aan de vooravond van een grote overzichtstentoonstelling van zijn schilderijen en foto’s in Museum De Fundatie, in Zwolle.

Teleurstelling
Cremer, die maandag 75 jaar wordt en al zestig jaar schildert, is nog altijd zwaar teleurgesteld over het mislukken van de museumplannen in zijn geboortestad. Een juridisch gevecht, zoals hij dat twee jaar geleden nog aankondigde, zal hij echter niet meer voeren. „Dat is zonde van de tijd. Ik heb wel iets beters te doen.”

Cultureel erfgoed
Wel zal hij zich verzetten tegen eventuele plannen om zijn beeltenis te verwijderen van de gevel van het Balengebouw, de beoogde locatie van het Cremer Museum in Roombeek. Die beeltenis, de cover van zijn bestseller Ik, Jan Cremer, is volgens hem cultureel erfgoed. „Daar moet je afblijven. Ik ga ervan uit dat ze dat ook in Enschede weten.”


Titel: Re: Cremer Museum
Bericht door: sylvius op 18 April 2015, 09:46:41
Citaat
Die beeltenis, de cover van zijn bestseller Ik, Jan Cremer, is volgens hem cultureel erfgoed. „Daar moet je afblijven".

Ja want het is de eeuwige wederkeer,

naar de woorden van André Assink

http://www.enschederamp.nl/forum/index.php?topic=257.msg1957#msg1957

"Je ziet daar ook nog Jan Kreemr terugkoomm op zijn mootor"


Titel: Re: Cremer Museum
Bericht door: sylvius op 20 April 2015, 07:17:51
Jan Cremer bij DWDD:

http://dewerelddraaitdoor.vara.nl/gasten/jan-cremer


Titel: Re: Cremer Museum
Bericht door: sylvius op 20 April 2015, 07:22:53
Nieuwe website:

http://www.jancremer.com/index.php


Titel: Re: Cremer Museum
Bericht door: sylvius op 20 April 2015, 07:31:09
Hij is vandaag jarig

http://en.wikipedia.org/wiki/Jan_Cremer


Titel: Re: Cremer Museum
Bericht door: admin op 20 April 2015, 10:32:58
Jan Cremer bij DWDD:

http://dewerelddraaitdoor.vara.nl/gasten/jan-cremer

DWDD maakt geen woorden vuil aan Enschede.

De bouwval Het Cremer vol scheuren met uitzicht op de krater vindt ik tien keer niks.
Dat gebouw staat volgens mij op instorten en is een ramp in wording.

Ben blij dat Jan Cremer  in Zwolle ruimte krijgt voor zijn kunst.

Ik ga naar die expo van hem en ik ben heel gelukkig dat ik daarvoor Enschede en het rampgebied niet moet bezoeken, want dat doet mij denken aan 15 jaar liegen, bedriegen. zwijgen en lachen van onze overheid en haar ambtenaartjes die zogenaamd van niets weten, Zwolle is ook wel erg vanwege Dick Buursink die tekende voor het opblazen van een woonwijk en meer.


Titel: Re: Cremer Museum
Bericht door: sylvius op 28 April 2015, 12:57:50
http://www.volkskrant.nl/binnenland/drie-miljoen-verlies-op-culturele-hart-roombeek~a3825033/?akamaiType=FULL&__gda__=st=1430218631~exp=1430218641~acl=%2fbinnenland%2fdrie-miljoen-verlies-op-culturele-hart-roombeek~a3825033%2f%3fakamaiType%3dFULL%26__gda__%3d*~hmac=d7fb56ca1e3af302b568b48460e2070b2d207ef66e6797689366d748075b8157

Citaat



Drie miljoen verlies op 'culturele hart' Roombeek

Reportage Het Balengebouw in Enschede moest na de vuurwerkramp het culturele hart worden van de wijk Roombeek . Woningcorporatie De Woonplaats stak 5 miljoen euro in het pand, maar moet het nu gedwongen verkopen. Verlies: tenminste 3 miljoen euro.
Door: Merel Buiting 8 januari 2015, 02:00


Het Balengebouw in Enschede moest na de vuurwerkramp het culturele hart worden van de wijk Roombeek . Woningcorporatie De Woonplaats stak 5 miljoen euro in het pand, maar moet het nu gedwongen verkopen. Verlies: tenminste 3 miljoen euro.

Wie het Balengebouw in Enschede betreedt, moet lopen over ruw cement en daarin gestolde voetafdrukken van bouwvakkers. Her en der ligt nog bouwmateriaal, elektriciteit ontbreekt. De vier etages hadden allang in gebruik moeten zijn als museum, theater of een andere culturele activiteit, maar de enige kleur komt van achtergebleven roodwit waarschuwingslint.

Al in de jaren negentig werd gesproken over een culturele bestemming voor het pand. Maar toen in 2000 het nabijgelegen vuurwerkbedrijf S.E. Fireworks explodeerde en de wijk Roombeek in de as legde, kwamen de plannen stil te liggen. 'We hebben ons toen meteen op de wederopbouw van de wijk gestort', zegt Jeroen Hatenboer, wethouder cultuur, vastgoed en stedelijke ontwikkeling van Enschede. Al gauw deed het idee de ronde dat het Balengebouw, een in 1973 gesloten katoenspinnerij uit 1907, het culturele hart van de wijk moest worden. 'Het was zo'n beetje het enige gebouw dat is blijven staan.'
530 duizend euro

In 2007 leken de plannen van de grond te komen. Woningcorporatie De Woonplaats kocht het gebouw van de gemeente, die het zelf al voor een half miljoen had opgeknapt. De vriendenprijs: 530 duizend euro, met de voorwaarde dat het pand een culturele bestemming zou krijgen.

De corporatie sloot een overeenkomst met een stichting die van het gebouw een museum wilde maken voor de kunstenaar Jan Cremer, geboren Twentenaar. Nadat de gemeenteraad had ingestemd met het plan - en een startsubsidie verleende van een half miljoen euro - werd de verbouwing in gang gezet. De Woonplaats huurde architect Rem Koolhaas en architectenbureau Search in, die het gebouw voor 4,5 miljoen euro onder handen namen. Het pand werd op ingenieuze wijze 2,5 meter opgevijzeld en voorzien van glazen buitengangen.

In 2012 ging het mis. 'Op het moment dat we de samenwerkingsovereenkomst met de stichting Cremer Museum wilden tekenen, bleek dat die het geld niet bij elkaar kreeg', zegt Frans Kooiker, directeur van De Woonplaats. Hij probeerde vervolgens het pand te verdelen tussen Cremer en Theater Concordia, maar dat wilde het museum niet.

De Woonplaats besloot alleen verder te gaan met Concordia, maar daar stak gemeenteraad 'een stokje' voor. 'Die wilde niet dat zo'n grote culturele instelling zou verhuizen naar een plek buiten het centrum.' Waarmee het plan eind 2012 van de baan was.
Een tragisch gezicht

Op de buitenmuren van het Balengebouw is Jan Cremer nog te zien, vereeuwigd in terracotta gevelplaten, in de bekende pose van zijn klassieker Ik Jan Cremer. Een wat tragisch gezicht, beaamt Gerdien Gelderman van De Woonplaats, die een rondleiding geeft door het gebouw. Ze kijkt naar buiten, naar de moderne woonwijk die verrees na de ramp.

Aan de overkant van de weg bevindt zich het park met een monument met de namen van de slachtoffers. Een eindje verderop ligt Museum Twentsche Welle, dat in 2008 werd geopend. Alles lijkt een plek te hebben gekregen, behalve het Balengebouw.

Dat het historische pand nu al meer dan veertig jaar leegstaat komt volgens Hatenboer door de lage plafonds. 'Te laag voor veel huurders, gebouwd voor opslag van katoenbalen.'

Het wetsvoorstel dat minister Stef Blok van Wonen in juli 2014 indiende bij Tweede Kamer, dwong Kooiker het pand te koop te zetten. De woningcorporaties moeten van de minister terug naar hun 'kerntaak'. En daar hoort een duur cultuurcentrum niet bij.

De waarde van het gebouw is getaxeerd op 2 miljoen euro. Voor De Woonplaats betekent dat een verlies van zeker 3 miljoen euro. 'Dat kunnen we lijden, maar het blijft pijnlijk. Dat geld krijgen we nooit meer terug.'

Toch is de situatie volgens Kooiker niet uitzichtloos. Hij zegt in gesprek te zijn met een koper, van wie hij de naam niet wil onthullen. 'Denk aan kunst, onderwijs en innovatie.'

Op subsidie moet de koper niet rekenen. Wethouder Hatenboer: 'We hebben ons eigen Rijksmuseum en het Museum Twentsche Welle waar we ons al volop voor inzetten.'



Titel: Re: Cremer Museum
Bericht door: sylvius op 28 April 2015, 13:18:00
Het is wel een aardig stukje geschiedsvevalsing.

Citaat

Al in de jaren negentig werd gesproken over een culturele bestemming voor het pand.

Dat ging toen over de fabrieksstraat van de Bamshoeve, niet zozeer over het Balengebouw.

Faberieksstraat zou het Enschedese Montmartre worden, en alleen al voor de fabrieksstraat had gemeente Enschede 7 miljoen gulden betaald aan de Reggeborgh (volgens zegsman)

Voor het gehele Bamshoevecomplex had gemeente 14 miljoen gulden betaald aan de Reggeborgh (volgens Tubantia-boek)

Het staat voor 7,6 miljoen gulden op papier. De rest zit in de verzekeringspenningen -- meest duidelijke aanwijzing dat het sabotage was .

Citaat
'Het was zo'n beetje het enige gebouw dat is blijven staan.'
Er waren meer gebouwen van de Bamshoeve en ook de twee woonhuizen blijven staan.

Citaat

 'We hebben ons toen meteen op de wederopbouw van de wijk gestort', zegt Jeroen Hatenboer, wethouder cultuur, vastgoed en stedelijke ontwikkeling van Enschede.
Op het wissen van sporen zal hij bedoelen.

Citaat
Al gauw deed het idee de ronde dat het Balengebouw, een in 1973 gesloten katoenspinnerij uit 1907, het culturele hart van de wijk moest worden
Mij niks van bekend.

Het Cremer-museum zou eerst onderdeel van het Rozendaal  worden.

Citaat
Dat het historische pand nu al meer dan veertig jaar leegstaat
Het werd gebruikt voor opslag van witgoed voor de voormalige Oostbloklanden.






Titel: Re: Cremer Museum
Bericht door: sylvius op 3 Oktober 2016, 15:03:32
http://www.tubantia.nl/regio/audio-tubantia-verhuist-naar-balengebouw-in-roombeek-1.6484243
Citaat

Tubantia verhuist naar Balengebouw in Roombeek


ENSCHEDE – De Twentsche Courant Tubantia verhuist komende zomer van het Ondernemingshuis in Enschede naar het Balengebouw in Roombeek.

De verhuizing naar het markante pand in Roombeek past bij de koers om het krantenbedrijf verder te ontwikkelen tot een mediabedrijf dat in alle media thuis is. Hoofdredacteur Martha Riemsma: ‘’Het pand leent zich uitstekend als thuisbasis voor De Twentsche Courant Tubantia en onze dertien huis-aan-huis titels. Maar het biedt ook de kans om samen met partners zoals TV Enschede FM, media-opleidingen en maatschappelijke partners een mediahuis voor Twente te ontwikkelen. Een plek waar we naast de krant, ook video, radio, online en crossmediale producties kunnen maken voor onze lezers en onze zakelijke markt. Dit is een volgende stap op weg naar die ambitie’’


Titel: Re: Cremer Museum
Bericht door: sylvius op 4 Oktober 2016, 07:39:05
https://www.youtube.com/watch?v=IKNvUnB8Ago


Titel: Re: Cremer Museum
Bericht door: sylvius op 13 November 2016, 08:44:47
https://www.nrc.nl/nieuws/2016/11/10/hij-jan-cremer-was-ook-een-casanova-5195933-a1531045

Citaat

‘Hij Jan Cremer’ was ook een Casanova
Jan Cremer

Allesbepalend was de uithuiszetting die de vijfjarige Jan meemaakte in 1945. Zijn Odyssee is een bij vlagen ontroerende Vatersuche van een man van 76.

    Janet Luis

10 november 2016

(https://images.nrc.nl/ilnbkC1Dza6lcQjW9rshydIFktE=/640x/s3/static.nrc.nl/images/test/stripped/data6442221.jpg)


Jan Cremer (1940) maakte veel mee in zijn eerste levensjaren. Hij was amper geboren of de oorlog brak uit. Toen hij twee was overleed zijn vader en bleven zijn Hongaarse moeder en hij berooid achter. En hij was nog net geen vijf toen de bevrijding werd gevierd. In Enschede, zijn geboortestad, was dat op 2 april. Voor de kleine Jan en zijn moeder duurde het bevrijdingsfeest maar kort. De volgende dag werden zij, tot hun verbijstering, op verdenking van ‘Deutschfreundlichkeit’, uit hun huis in de Emmastraat gesleurd en met geweld, samen met NSB’ers en collaborateurs, opgesloten in Kamp Scholten, ‘in een kooi met alleen stro op de vloer.’

Deze traumatische gebeurtenis heeft Cremer herhaaldelijk beschreven, net als de terugkeer, 21 dagen later, uit het kamp, nadat kennelijk was vastgesteld dat moeder en zoon niets strafbaars hadden gedaan. Het huis in de Emmastraat bleek geplunderd, de buren liepen in hun kleren rond en nog weer later raakten ze ook nog hun onttakelde huis kwijt.

Ook in Odyssee, het eerste deel van een nieuwe autobiografische cyclus, met als ondertitel Fernweh, komt Kamp Scholten een paar keer ter sprake, zoals ook andere smartelijke jeugd-episoden, in weeshuizen, internaten en pleeggezinnen voorbijkomen. Maar de nadruk ligt hier vooral op de voorgeschiedenis, op de jaren die voorafgingen aan de oorlog en aan zijn conceptie.
Zwarte weduwe

Cremer doet hier een boekje open over zijn ouders. Over zijn vader, Jan Cremer senior (1877-1942) die hij alleen kent van horen zeggen. En over zijn moeder Rózsa (1917-2001) die op haar 22ste na lang aandringen met de veel oudere Cremer trouwde en al gauw besefte dat ze daarmee de grootste vergissing van haar leven beging. Het mooie Boedapest en een aristocratisch milieu ruilde zij in voor het miezerige Enschede, waar ze zich nooit thuis zou voelen, en al gauw als ‘zwarte weduwe’ door het leven zou gaan.

Rózsa wordt hier vooral getypeerd als degene die vader Cremer, uit wraak, doodzweeg en onzichtbaar maakte, door zijn foto’s, ansichtkaarten en zelfs het complete manuscript van een roman te verdonkeremanen. Junior moest dus zelf op zoek, in archieven en registers. Ook voerde hij veel gesprekken met oude bekenden. Zo rijst er in de terugblik toch nog een vrij uitgebreid portret op van een vader die ook meteen de hoofdpersoon wordt, ‘de held van dit verhaal.’

‘Hij Jan Cremer’ zou wel een goede titel zijn geweest voor dit boek waarin Senior een waardige vader van zijn zoon blijkt te zijn. De indruk wordt gewekt dat deze ‘immer goed geklede’ elektrotechnicus en waterbouwkundige met zijn rijzige gestalte zelfs minstens zo avontuurlijk, reislustig en aantrekkelijk was voor vrouwen als zijn zoon. Geen wonder dat hij, als we zijn zoon mogen geloven, ‘een verwoestend spoor van gebroken harten’ trok door heel Europa. Ook buiten Europa, middenin de Syrische woestijn, bracht hij trouwens ‘ravissante donkere schoonheden’ het hoofd op hol. En zelfs bij zijn begrafenis wist hij nog een menigte vrouwen op de been te brengen, ‘wenend, huilend, treurend, verdrietige gezichten verborgen achter zwarte rouwsluiers.’
Adellijke afkomst

De ronduit snoeverige ondertoon kan ik wel hebben. Die is soms bijna ontroerend, zoals in de passages waarin Cremer zich via zijn ouders een adellijke afkomst probeert toe te eigenen. Maar het is jammer dat het verhaal over vader Cremer, hoe avontuurlijk zijn leven ook geweest moet zijn, nergens echt spannend of opwindend wil worden. Daarvoor is het te veel een beschrijving uit de tweede hand, samengesteld uit talloze bij elkaar geharkte feiten en weetjes die lang niet altijd soepel of logisch op elkaar aansluiten. De vele, net wat te ouderwets of oubollig klinkende citaten uit zijn vaders reisverhalen (een bundel gepubliceerd in 1935) die Cremer door zijn verhaal strooit, werken vaak eerder vervreemdend dan verhelderend.

We moeten ons er dus zelf maar iets bij proberen voor te stellen hoe pa Cremer door Zuid-Europa reisde en welke ‘actieve rol’ hij speelde in de Spaanse Burgeroorlog. Ook moeten we maar gissen naar de precieze aard van de ‘vele tumultueuze’ verhoudingen die hij erop nahield. Ook zie ik niet meteen voor me hoe hij met een ‘rijwiel’ door een onherbergzaam gedeelte van Turkije trok, gekleed in een driedelig kostuum, met vest en hoed.

Odyssee is zeker een interessant, maar vooral ook een rusteloos en vermoeiend boek dat alle kanten uitwaaiert, zonder dat er een vaste kern in te ontdekken valt. Of het moest die ene steeds opnieuw vertelde gebeurtenis zijn, uit april 1945, die het verdere leven zou bepalen van een zoon die te jong op eigen benen moest staan, en die daarom op zijn 76ste nog steeds op zoek is naar zijn vader en moeder.



(https://images.nrc.nl/ilnbkC1Dza6lcQjW9rshydIFktE=/640x/s3/static.nrc.nl/images/test/stripped/data6442221.jpg)


Titel: Re: Cremer Museum
Bericht door: sylvius op 13 November 2016, 08:56:43
http://www.volkskrant.nl/recensies/het-unieke-geluid-van-jan-cremer-moeten-we-koesteren~a4399903/


Citaat
Het unieke geluid van Jan Cremer moeten we koesteren
Boek (fictie) - Jan Cremer

recensieHet unieke geluid van Jan Cremer moeten we koesteren. Uit de nalatenschap van zijn bijzondere ouders heeft hij flitsende verhalen gedistilleerd.
Door: Arjan Peters 22 oktober 2016, 02:00

(...)

(http://static0.persgroep.net/volkskrant/image/3733f3fe-cedf-4e36-a737-a106ce5aec73?h=ODY3MTkzM016Y3pNMll6Wm1VdFkyVmtaaTAwWlRNMkxXRTNNemN0WVRFd05tTmxOV0ZsWXpjekx6RTFPREI0TWpReU5n)

(...)

Die flitsende verhalen zorgen ervoor dat de schrijver niet door weemoed of andersoortige sentimenten kan worden bevangen. Dit is het verhaal van Jan & Rósza die Ik Jan mogelijk maakten.

76 is hij nu. Geef je hem niet. Uniek geluid. Koesteren.


Titel: Re: Cremer Museum
Bericht door: sylvius op 13 November 2016, 09:01:31
http://www.tubantia.nl/regio/enschede-en-omgeving/enschede/leestip-schrijver-jan-cremer-en-zoon-lijnrecht-tegenover-elkaar-1.6636105

Citaat
Leestip | Schrijver Jan Cremer en zoon lijnrecht tegenover elkaar

(http://www.tubantia.nl/polopoly_fs/1.6636212.1478892944!/image/image.JPG_gen/derivatives/landscape_800_600/image-6636212.JPG)

(http://tubantia.nl/polopoly_fs/1.6636174.1478891660!image/image.JPG)


Titel: Re: Cremer Museum
Bericht door: sylvius op 13 November 2016, 09:13:15
https://youtu.be/oU2iav0fZCs

https://twitter.com/search?q=Jan%20Cremer&src=tyah


Titel: Re: Cremer Museum
Bericht door: sylvius op 14 November 2016, 06:52:21
Balengebouw wordt Mediahuis Twente

https://www.architectuur.nl/nieuws/balengebouw-roombeek-wordt-mediahuis-twente/

(https://www.architectuur.nl/wp-content/uploads/2016/11/Balengebouw-TC-Tubantia-Robin-Hilberink.jpg)

(https://www.architectuur.nl/wp-content/uploads/2016/11/balengebouw-roombeek-enschede-e1478973788358.jpg)


Titel: Re: Cremer Museum
Bericht door: sylvius op 2 Januari 2017, 08:16:17
http://www.tubantia.nl/regio/enschede-en-omgeving/enschede/architectenbureau-eerste-bewoner-balengebouw-enschede-1.6800790
Citaat

Architectenbureau eerste bewoner Balengebouw Enschede

ENSCHEDE - Vanaf 1973 stond het Balengebouw leeg. Vanaf vandaag heeft het ikonische gebouw in Roombeek zijn eerste bewoners. De twintig medewerkers van architectenbureau Leijh, Kappelhoff, Seckel, Van den Dobbelsteen, kortweg LKSVDD, nemen hun intrek op de tweede en derde verdieping.


Titel: Re: Cremer Museum
Bericht door: sylvius op 24 September 2017, 08:43:13
https://www.tubantia.nl/enschede/5-redenen-waarom-we-verhuizen-naar-het-gaafste-mediapand-van-nederland~a5067a70/

Citaat
ENSCHEDE - Tubantia pakt de verhuisdozen weer in. Ruim twee jaar nadat de krant intrek nam aan het Ondernemingshuis nabij de UT, diende zich met het Balengebouw een unieke kans aan:. "Hier gaan we weer 50 jaar blijven."

met video


Titel: Re: Cremer Museum
Bericht door: sylvius op 11 Januari 2018, 16:01:04
https://www.tubantia.nl/enschede/stukje-historie-van-enschedees-balengebouw-op-de-muur-geschroefd~abdadd34/
Citaat

VIDEO

ENSCHEDE - Leden van de Stichting Historische Sociëteit Enschede-Lonneker (SHSEL) schroefden woensdagmiddag op de gevel van het Balengebouw aan de Lonnekerspoorlaan een infobordje.

De historie van het gebouw moet breed bekend blijven. Dat is volgens Buursink belangrijk.

Op het bord staat onder meer informatie over de restauratie van het pand. Zo werd er een extra glazen verdieping aangebracht. Buursink: "Ik stond hier toen bijna elke dag om daar naar te kijken. Een hele mooie operatie." Ook informatie over de vroegere spinnerij, de vuurwerkramp en het Jan Cremer-museum zijn terug te vinden op het infobordje. In het pand zit momenteel onder de meer de redactie van De Twentsche Courant Tubantia.


Titel: Re: Cremer Museum
Bericht door: sylvius op 11 Januari 2018, 21:18:29
Citaat
"Dit is natuurlijk een monument voor de stad. Door de grote stadsbrand in 1862 is veel verloren gegaan en bouwwerken van na die tijd waren vaak van een matige kwaliteit", zei voorzitter Dick Buursink van de SHSEL. Hij is enthousiast over het voormalige textielpand. "Het staat er sinds 1907, al meer dan 110 jaar. Dat is toch bijzonder? Het is zo'n prachtig gebouw."

In plan Groot Roombeek zou het wel behouden zijn, zie ik:

(https://pbs.twimg.com/media/DTSTPgpWkAAqZ2r.jpg:large)


Titel: Re: Cremer Museum
Bericht door: sylvius op 11 Januari 2018, 21:25:25
Iemand vertelde me dat gemeente zich met Bamshoevecomplex lelijk in de vingers had gesneden.

Plusminus 1990 was het door Reggeborgh gekocht voor 1 miljoen gulden.

De gemeente had alleen al voor de fabrieksstraat 7 miljoen gulden betaald aan Reggeborgh (plus later nog  7,6 miljoen voor de rest)

Fabrieksstraat,  inclusief balengebouw,  is dus paars gekleurd op kaartje boven.

Nou snap ik hoe de gemeente haar millennium-receptie kon houden op Bamshoeveterrein.  Het was in een gebouw (naast het balengebouw) dat ze al gekocht hadden. Mans had nog vuurpijlen afgeschoten,.


Titel: Re: Cremer Museum
Bericht door: sylvius op 12 Januari 2018, 10:57:55
"een teken aan de wand"

(https://pbs.twimg.com/card_img/951437165480771584/UlsNt7tb?format=jpg&name=800x419)


Titel: Re: Cremer Museum
Bericht door: sylvius op 12 Januari 2018, 11:52:26
"Roombeek is een teken aan de wand voor de toekomst"(Colenbrander)

https://www.youtube.com/watch?v=naHbB15Eav8

Cremer = koopman, van Hebreeuws "machar"

http://biblehub.com/hebrew/4376.htm

(https://pbs.twimg.com/media/DTVbWwwXUAAklU5.jpg)


Titel: Re: Cremer Museum
Bericht door: sylvius op 12 Januari 2018, 13:45:52
Rare tekst

(https://pbs.twimg.com/media/DTV1EfAXUAA2gS6.jpg:large)


Titel: Re: Cremer Museum
Bericht door: sylvius op 18 Januari 2018, 07:42:59
waar ons nieuws vandaan komt ...


https://www.tubantia.nl/enschede/premier-mark-rutte-neemt-blik-achter-de-schermen-bij-tubantia-en-1twente~va593d9de/
Citaat


Premier Mark Rutte neemt blik achter de schermen bij Tubantia en 1Twente

VIDEO
ENSCHEDE - Premier Mark Rutte beëindigde zojuist zijn werkbezoek aan Enschede met een bezoek aan het Balengebouw. De minister-president kreeg een blik achter de schermen van de Newsroom - het samenwerkingsverband van Tubantia en 1Twente Enschede. Rutte was zichtbaar onder de indruk van de Newsroomredactie en de televisiestudio's. „Ik kan me goed voorstellen dat hier goede producties ontstaan als iedereen samenwerkt”, aldus Rutte.


Titel: Re: Cremer Museum
Bericht door: sylvius op 11 November 2019, 06:54:30
test