[EnschedeRamp] Forum
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
1 Juni 2020, 10:22:18

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Zoek:     Geavanceerd zoeken
NB! Als u lid wilt worden stuur dan een verzoek naar:

EnschedeRamp@gmail.com
8044 aantal berichten in 694 topics door 21 geregistreerde leden
Nieuwste lid: MvT
* Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
+  [EnschedeRamp] Forum
|-+  Enschede 13 mei 2000
| |-+  Deskundigen
| | |-+  Bas van den Heuvel
« vorige volgende »
Pagina's: [1] Omlaag Print
Auteur Topic: Bas van den Heuvel  (gelezen 6201 keer)
admin
Don H.
Forumbeheerder
Held

Bekijk profiel
« Gepost op: 15 December 2009, 14:47:31 »

Bas van den Heuvel
admin
Don H.
Forumbeheerder
Held

Bekijk profiel
« Antwoord #1 Gepost op: 23 Maart 2010, 15:09:07 »

Uit het 13mei2000.nl forum.
Ik had Bas namelijk herkend begin 2002
Hier eerst Bas zijn kant van het verhaal.
------------------------------------------------

Van: bas van den heuvel
Aan: Don H
Geplaatst: Vr 13 Jan, 2006 3:50 15
Onderwerp: Don, wij hebben elkaar in de trein ontmoet. 
Don,

Had jij deze onderstaande reactie van mij al gezien?

Don ik had al een tijdje het idee dat jij de persoon kon zijn geweest die ik in de trein had gesproken. Het gesprek is mij ook bijgebleven. Jouw verhaal dat je jouw huis kwijt was geraakt, ik zeg het nu even uit mijn hoofd, maar dat jij gelukkig zelf niet gewond was geraakt en toen de beslissing hebt genomen te vertrekken uit Enschede naar Nijmeghen?omdat je in Enschede niets meer had. Er staat mij ook nog iets bij van een hond. Ik vond dit verhaal aangrijpend maar ook wel weer begrijpelijk. Ik heb het daarna nog met veel mensen over jou gehad. Dit was mede de aanleiding om te pleiten voor een centrale registratie van de gedupeerden. Mijn zorg was en bestaat nog steeds dat slachtoffers van de ramp tussen wal en schip zouden vallen zeker als deze uit Enschede waren vertrokken. Ik heb nog regelmatig aan je (de persoon in de trein) gedacht met als vraag zou hij wel de zorg en aandacht hebben gekregen die past bij het verliezen van je huis en je toekomst in Enschede.

Ook jouw weergave van het gesprek klopt wel, ik stond rond 15:30 bij de kraan van Thole en ben weg gerend toen het begon te rommelen, (nu weet ik dat dat o.a. zeecontainer E2 was). Tijdens het rennen hoorde ik vuurwerk (de uitworp van E2). Ik ben achter de muur van het kantoor van Thole gekomen toen de echte klappen kwamen. Ons gesprek was in de aanloop naar de bijeenkomst met Ria Beckers (14 september 2000). Ik was geen werknemer van SEF (SE Fireworks) maar ik was bezig met de belangenvereniging.

Fijn dat ik nu weet dat jij dit was.

Groetjes

Bas

admin
Don H.
Forumbeheerder
Held

Bekijk profiel
« Antwoord #2 Gepost op: 23 Maart 2010, 15:20:53 »

Dit heb ik de commissie Oosting geschreven op 13 sept. 2000.
Dit stukje gaat over Bas die ik pas zes jaar na dato herkende.
-----------------------------------------------------------------------

Een werknemer zei in de trein tegen mij dat hij bij SE firew werkte en:" Ik ging bij de eerste klap achter een stenen muurtje liggen en bleef daar tot de derde klap liggen." Hieruit begreep ik dat hij wist dat er nog hardere knallen zouden volgen de eerste knal was gewoon vuurwerk de 2de en 3de knal hebben niets met vuurwerk te maken.
admin
Don H.
Forumbeheerder
Held

Bekijk profiel
« Antwoord #3 Gepost op: 23 Maart 2010, 15:34:07 »

Op het forum van Jan T stond het allemaal precies.
Bas vd H. zat ook op dat forum vandaar zijn bericht hierboven.
Mensen van van dat 13mei2000 forum waren helemaal verbaasd dat ik Bas herkende
zes en een half jaar na dato.
Gelukkig had ik nog iets op 1 van mijn website's staan uit die tijd.

--------------------------------------------------------------------------

15 november 2006

Ik heb Informatie en Advies Centrum (IAC) en de Balangenvereniging Slachtoffers Vuurwerkramp Enschede (bsve) en de commissie Oosting iets over deze Bas verteld al vlak na de ramp
, want Bas wist mij te vertellen enkele weken na de ramp dat hij bij de eerste knal achter een muurtje was gedoken en na de derde knal weer opstond, ik dacht nog hoe kon hij weten dat er drie knallen zouden komen bovendien zat er aardig wat tijd tussen de explosie's maar Bas bleef rustig liggen. Ook wist hij mij te vertellen dat hij bij S.E. Fireworks werkte, deze informatie heb ik aan alle medewerkers van het iac verteld die verbonden me dan tien keer door, van de commissie Oosting heb ik ook niks weergehoord. Bas schrijft in opdracht van de KMA en de gemeentelijke bsve.
Cees Elzenga
[ERF] lid
Nieuweling
*

Bekijk profiel
« Antwoord #4 Gepost op: 10 Mei 2010, 16:11:55 »

http://www.devuurwerkramp.nl
admin
Don H.
Forumbeheerder
Held

Bekijk profiel
« Antwoord #5 Gepost op: 31 Augustus 2010, 14:58:18 »

MSNP.nl

http://msnp.nl/thema2_vuurwerk.shtml

De vuurwerkramp 10 jaar later

De vuurwerkramp is onderzocht door verschillende instanties. Een overzicht van de eerste onderzoeken vindt u hier. Na het rapport van Oosting en het strafproces zijn nog een aantal resultaten en hypotheses naar buitengekomen over de vuurwerkramp. Deze resultaten zijn op te delen in drie groepen.

De onderzoeken in lijn met oosting
De eerste groep zijn de onderzoeken in het kader van het CHAF project en de onderzoeken van de KMA/MSNP. Bij al deze proeven wordt het gevaar van professioneel vuurwerk verder aangetoond. Tot deze groep kunnen ook de onderzoeken naar de vuurwerkbranche en vuurwerkketen worden gerekend, waarbij duidelijk wordt dat een deel van de vuurwerkhandel als crimineel kan en moet worden aangemerkt.

De alternatieven verklaringen
De tweede groep wordt gepoogd de ramp in Enschede te verklaren uit andere factoren dan professioneel vuurwerk Het gaat hierbij om de impliciete of expliciete verwijten aan de brandweer dat de ramp is veroorzaakt door het blussen met water. Tot deze groep kunnen worden gerekend het Oostenrijkse onderzoek van Kappl, ook bekent als de koolstoftheorie, de waterstof theorie o.a. van het Greijdanus College in Zwolle en de recente variant van de ijsfonteinen van Wagenvoort en Vuyk.

Kappl, de koolstof theorie
Het onderzoek van Kappl uit mei 2005 kent drie problemen.

Het eerst probleem is de opzet van het rapport en de vertaling van de Duitse tekst in het Engels. Het rapport voldoet niet aan de basale vereisten van verslaglegging en rapportage en de “vertaling” maakt de “ideeën” zeer ontoegankelijk.

Het tweede probleem is dat aan het rapport door de opdrachtgevers conclusies zijn toegevoegd die een relatie leggen tussen het onderzoek en de vuurwerkramp. Deze extra conclusies zijn door de onderzoeker niet zelf geformuleerd, worden door het onderzoek niet gedragen en zijn inhoudelijk discutabel. Het betreft dan de rol van de brandweer bij het blussen c.q. veroorzaken van de ramp.

Het derde probleem is dat de theoretische basis van het onderzoek onjuist is, zoals verwoord in een artikel in het Chemisch Weekblad, met de toepasselijke titel “Apekoolstof theorie”.

De waterstof theorie, het onderzoek van de scholieren Zuidhof en Kamp van het Greijdanus College in Zwolle.
Dit is een aardig onderzoek van twee scholieren voor hun profielwerkstuk en verdient als zodanig waardering, doch de relevantie voor de vuurwerkramp is gering. Op pagina 21 van het verslag wordt uitgerekend at bij de reactie van de ijsfonteinen 65933 Kcal aan energie vrij kwam. In SI eenheden is dit 276 MJ, dit lijkt een hoop energie, maar is gelijk aan de energie van 122 Big Macs of de energie van 8 liter benzine. Bij de laatste explosie van de vuurwerkramp kwam 75000 MJ (75 GJ) energie vrij, de ijsfonteinen leveren dus maximaal 3,8 promille van deze energie.

De ijsfonteinen van Wagenvoort en Vuyk
Het verhaal van ijsfonteinen is een variant van de eerdere twee theorieën De denkfout die wordt gemaakt is dat: wordt vergeten dat de uitwerking van vuurwerk een combinatie is van het toegepaste pyrotechnische mengsel en de pyrotechnische constructie. Als de constructie wordt gewijzigd, door bijvoorbeeld een ijsfontein in een meloen te stoppen, wordt ook de uitwerking anders. Vergelijkbaar met een astronaut, aangestoken bij het lont is het een rotje en als je de astronaut knakt en in het midden aansteekt heb je een spuiter.

De derde groep zijn de complotverhalen
Het kenmerk van deze derde groep is dat niet meer de gebeurtenis met de bekende uitwerking centraal staat doch alternatieve gebeurtenissen die ook tot een ramp zouden kunnen leiden, dan wel ideologische gedachten die van toepassing zouden kunnen zijn op de ramp in Enschede. Dit wordt vervolgens dan gepresenteerd als een alternatieve verklaring voor de vuurwerkramp. Tot deze groep horen de verhalen over militairmateriaal, een explosie op een filmset of de ramp als straf van God.

sylvius
[ERF] lid
Held
*

Bekijk profiel
« Antwoord #6 Gepost op: 31 Augustus 2010, 16:13:44 »

Wel erg mager...

En taalkundig gezien wrakhout.

sylvius
[ERF] lid
Held
*

Bekijk profiel
« Antwoord #7 Gepost op: 31 Augustus 2010, 17:56:58 »

En waar is de aanhanger met brandend wiel gebleven?

Die vliegt zeker tussen de sterren..
admin
Don H.
Forumbeheerder
Held

Bekijk profiel
« Antwoord #8 Gepost op: 27 Juni 2016, 06:57:33 »

Vraagje aan Bas, 
Wat bedoelde je toen in de trein  met de woorden: ''Ik werk bij SEF.'' Verbaasd
Dat hierboven was de vraag.

In de eerste weken na de ramp, de directeuren van SEF zaten misschien nog ondergedoken: Kom ik een man tegen die bijna niets ziet die zegt tegen mij (Don H.) : ''Ik (Bas vd H.) werk bij SEF en na de eerste knal...''.

Destijds in de trein dacht ik dat Bas een werknemer van SEF was, een dader op de vlucht net als zijn bazen. ( Ik begreep in de trein niet dat Bas des-informeerde maar hij  bedoelde misschien dat hij zelf werk had gekregen bij SEF  op 13 mei 2000 's middags of in de dagen erna om voor onze overheid met wat natuurkundige wartaal en de bsve die hele ramp vakkundig onder het kleed te vegen inclusief slachtoffers.) 

Na dat trein incident met Bas wilde ik daar melding van maken bij de overheid maar die ambtenaren is een compacte massa mensen. die  zijn doof of ze luisteren niet, als het om de ramp gaat willen die ambtenaren ineens van niets weten.

De tweede keer dat ik Bas in levende lijve zag was bij de vrijspraak van Andre de V. in Arnhem. Bas, Jan Calis en Albert Vasse gingen na de vrijspraak naar een cafe naast de rechtbank Albert vroeg of ik ook meeging. Ik liep mee en zei tegen Bas waar ik Bakker had zien rennen en dat hij schreeuwde: ''Munitie, munitie meer als honderd doden.' Bas zei toen tegen mij: ''Ik geloof je niet.''.  Daar ging Bas voor mij af als een gieter want ik weet van mijzelf dat ik niet lieg. Bas was toen 1 van de eersten die zei dat hij mij niet geloofde maar dat zegt denk ik meer over hem dan over mij. (In Arnhem viel me op dat Bas van ontzettend dichtbij leest, de link met de man in de trein legde ik niet)

Bas kreeg in de media alle ruimte met zijn msnp/bsve gebeuren, ook daar herkende ik hem niet als zijnde de man uit de trein.

Bas verklaart iets in de trant van dat hij op de rampdag vanuit een flat op het UT-terrein rookwolken bij SEF. zag, en in een auto stapte en vlakbij Andre de V. zijn huis parkeerde.

(Op het forum 13mei2000 waren een paar mensen die geloofden niets van Bas omdat hij bijna niets ziet (Ik ben geen oogarts en kan niet bepalen hoe ver Bas rookwolken kan zien.) En hoe Bas dan auto kon rijden ?

Op dat forum deden een paar mensen moeilijk tegen Bas omdat Bas niet wilde vertellen wie er bij hem waren. Volgens mij deed Bas toen een beetje vaag antwoorden.  Door dat gehamer op de ogen van Bas op het 13 mei 2000 forum legde ik het verband tussen Bas de deskundige die ik in Arnhem trof en de man in de trein de man die vlak na de ramp zegt dat hij bij SEF werkt.)

Mij heeft Bas in de trein helemaal op het verkeerde been gezet met zijn opmerking.  Om maar even met een snuggere opmerking te eindigen. Als je zegt dat je bij SEF dan moet je daar ook op de loonlijst staan.

Pagina's: [1] Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar: