[EnschedeRamp] Forum
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
29 Maart 2024, 09:57:46

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Zoek:     Geavanceerd zoeken
NB! Als u lid wilt worden stuur dan een verzoek naar:

EnschedeRamp@gmail.com
9017 aantal berichten in 706 topics door 16 geregistreerde leden
Nieuwste lid: Paul van Buitenen
* Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
+  [EnschedeRamp] Forum
|-+  Enschede 13 mei 2000
| |-+  Actueel
| | |-+  Aanval op Mans verijdeld vlak na vuurwerkramp
« vorige volgende »
Pagina's: [1] 2 Omlaag Print
Auteur Topic: Aanval op Mans verijdeld vlak na vuurwerkramp  (gelezen 6847 keer)
Poter
[ERF] lid
Senior
*
Berichten: 311


Bekijk profiel
« Gepost op: 26 December 2009, 15:09:32 »

uit de Tub van 23 december 2009

Aanval op Mans verijdeld vlak na vuurwerkramp

Enschede - Een slachtoffer van de vuurwerkramp heeft enkele dagen na 13 mei 2000 geprobeerd toenmalig burgemeester Jan Mans van Enschede neer te steken.
De man of vrouw deed zich voor als ambtenaar.
Dat vertelde Mans gisteren op Radio 1, dat begon aan een serie terugblikken op het bijna afgelopen decennium.
Meteen na de verijdelde aanval zorge het kabinet dat Mans en zijn vrouw 24 uur per dag werden bewaakt.
Er volgde geen strafrechtelijk vervolging, de burgemeester deed geen aangifte, meldde hij.
Mans nodigde het slachtoffer dat werd gedreven door emoties op zijn kamer uit en loste de zaak met praten op.
De vuurwerkramp kostte 23 mensen het leven.
Honderden mensen raakten gewond.
Gelogd
sylvius
[ERF] lid
Held
*
Berichten: 5261


Bekijk profiel
« Antwoord #1 Gepost op: 26 December 2009, 17:07:59 »

Helaas dus gemist:
http://www.tv-visie.nl/inhoud/nederland/de-decenniumlocatie-start-met-vuurwerkramp-in-enschede_34289/
Citaat

'De Decenniumlocatie' start met vuurwerkramp in Enschede


In het kader van de 'Decennium10Daagse' op Radio 1 zendt de NCRV samen met de AVRO vanaf dinsdag 22 december tien dagen lang uit vanuit plaatsen die de laatste tien jaar in het nieuws waren. Op de eerste dag blikt het tot 'De Decenniumlocatie' 'omgedoopte' radioprogramma terug op het jaar 2000; op oudejaarsdag wordt teruggekeken op 2009. Met live-muziek, een decenniumquiz en veel gasten met persoonlijke verhalen.

De aftrap is in Enschede. Daar vond in 2000 de vuurwerkramp plaats. Presentatoren Jurgen van den Berg en Jan Mom spreken met inwoners van Enschede over de ramp en de invloed hiervan op het leven nu.

'De Decenniumlocatie', dinsdag 22 december om 12.00 uur op Radio 1.
Gelogd
Poter
[ERF] lid
Senior
*
Berichten: 311


Bekijk profiel
« Antwoord #2 Gepost op: 26 December 2009, 21:43:34 »

http://www.radio1.nl/decenniumtiendaagse/artikel/11192-vuurwerkramp-enschede 

Vuurwerkramp Enschede
donderdag 17 december 2009 om 14:53 uur

 
Op zaterdag 13 mei 2000 vat in Enschede een opslagruimte met vuurwerk van het bedrijf S.E. Fireworks vlam. De brandweer slaagt er niet in het vuur onder bedwang te krijgen en er volgt een kettingreactie van ontploffingen. Uiteindelijk ontploft de centrale bunker met daarin 177 ton vuurwerk. Er vielen 23 doden (waaronder 4 brandweerlieden), ongeveer duizen mensen raakten gewond en ca. 200 woningen in de wijk Roombeek werden totaal vernield.

33 reacties

Mart .V. L. zei op 24 december 2009 21:39


dit is gewoon niet na gedacht kun je het voor stellen een vuurwerk fabriek in de woonwijk! dat klinkt echt logich gegarandeert problemen! ik heb het zelf mee gemaakt dit nooit weer!!!



Y Hoogland zei op 22 december 2009 16:35

We zaten te kijken naar het songfestival en toen...ongeloof!! Vreselijke beelden die nog steeds op mijn netvlies gebrand staan!


E. Hendriksen zei op 22 december 2009 15:18

Deze ramp heeft een grote indruk achter gelaten, hier zijn de gevaren van het opslaan van vuurwerk in de omgeving van een woonwijk, behoorlijk onderschat en
de veiligheid van burgers liet te wensen over! Een traumatisch gebeuren met veel emotionele gevolgen.


C. Boer uit Leiden zei op 22 december 2009 15:04

Zo weinig controle in Nederland



K. Postema uit Haarlem zei op 22 december 2009 14:59

Voor het eerst in jaren wordt Nederland geconfronteerd met de consequentie van 'gedoogbeleid' en lijkt Enschede voor een deel oorlogsgebied.



R. Bakx uit Almere zei op 22 december 2009 14:57

de enorme impact het dat het op de stad heeft



p. kuijs uit amsterdam zei op 22 december 2009 14:49

die beelden van die wijk na de ramp.......



E. van der Spoel uit Zaandijk zei op 22 december 2009 14:48

vanwege de impact, de ontreddering dat zoiets in een (binnen)stad kan gebeuren.



R. van Tilborg uit Schiedam zei op 22 december 2009 14:48

heeft veel indruk op me gemaakt



T. Kortooms uit Grubbenvorst zei op 22 december 2009 14:47

een dergelijke fabriek in een woonwijk is vragen om een ramp! Op deze dag waren wij uitgenodigd bij een 50jarig huwelijksfeest, de sfeer sloeg kompleet om.



H. Bode uit Doetinchem zei op 22 december 2009 14:46

Heeft duidelijk gemaakt welke gevaren zo'n opslag betekent. Sindsdien veel maatregelen genomen om ongevallen te voorkomen- misschien zijn hierdoor andere doden voorkomen.



R. Lagrand uit Julianadorp zei op 22 december 2009 14:46

Tja, gewoon een ramp voor de "normale" mens die toevallig in de buurt van een vuurwerkopslag woont.



c. tiebout uit denhaag zei op 22 december 2009 14:45

Onvoorstelbaar gevolg van een ontploffing van "feest" vuurwerk



H. Mekenkamp uit Almelo zei op 22 december 2009 14:44

Niet ver van mij vandaan. Had op de avond een radioprogramma op radio Almelo gepland over het Eurovisie Songfestival. Deze hebben wij gecanceld vanwege de ramp.



J. de Kok uit Barendrecht zei op 22 december 2009 14:42

De eerste en enige keer dat ik voor de televisie heb zitten huilen


C. Boer uit Leiden zei op 22 december 2009 14:40

Zo weinig controle in Nederland


P. Korfker uit Maarssen zei op 22 december 2009 14:39

Zo'n moment dat je nog precies weet waar je was en wat een enorme ramp voor nederlandse begrippen is/was. Zoveel verwoesting alleen door vuurwerk.



L. Munninghoff uit Den Haag zei op 22 december 2009 14:28

Vreselijk en dat in Nederland. Het leek wel oorlog.


P. van Gelder uit Amsterdam zei op 22 december 2009 14:27

Zo'n vreemde ramp midden in de vakantie op een heerlijk zonnige dag...



H. van Bekkum uit Veldhoven zei op 22 december 2009 14:26

Onvoorstelbaar dat zo'n opslagpunt midden in een woonwijk staat.



G Vonk zei op 22 december 2009 13:19

Ook al zo'n megiagenieke ramp. Wie herinnert zich niet de handycambeelden waarbij op het laatst de beeldchip finaal op tilt slaat. Ja, daar word je wel stil van. Natuurlijk kan dit in Nederland. Een ramp kan overal gebeuren, maar dat maakt het niet minder tragisch natuurlijk. Er is sindsdien wel het nodige aan beleid aangescherpt rondom vuurwerk.



L. Mahler uit Almelo zei op 21 december 2009 23:33

We reden op de snelweg toen dit gebeurde en zagen de rookpluimen opstijgen in de verte. Je weet nu nog steeds waar je toen was en dit zul je ook nooit meer vergeten.



E. Janssen uit Amersfoort zei op 21 december 2009 23:09

de grootste ramp van de laatste jaren in het zo veilig lijkende Nederland. Het was een moment van bezinning over hoe om te gaan met explosievenopslag.



J. Slaats uit Eindhoven zei op 21 december 2009 23:08

Dat dit mogelijk is in Nederland



P. van de Beek uit Barneveld zei op 21 december 2009 23:07

Als jong ventje van een jaar of 10 hoorde ik bij thuiskomst van de ramp. In kranten stonden verschrikkelijke verhalen met heftige foto's. Deze beelden zullen me altijd bij blijven...



F. Hoogendoorn uit Tilburg zei op 21 december 2009 23:06

De eerste berichten op de radio klonken onwerkelijk, en dit veranderde niet toen de verwoestende beelden binnenkwamen.



h. bolmers uit bergen op zoom zei op 21 december 2009 23:04

zo onrealistisch, en dit voor nederland. fabriek waar niemand wat van afweet, midden in woonwijk, bizar



R. Bakx uit Almere zei op 21 december 2009 23:01

de enorme impact het dat het op de stad heeft



M. Albers uit Hoofddorp zei op 21 december 2009 22:59

Het blijkt dat de controle op regelgeving niet (voldoende) wordt uitgevoerd met dit trieste resultaat als gevolg.



E. Weerdenburg zei op 21 december 2009 22:41

Als 10 jarig meisje uit Hengelo speelde ik bij een vriendin. We zaten buiten op een elektriciteitshuisje toen we ineens veel lawaai hoorden, niet veel later werd de lucht donker. We zijn toen naar binnen gegaan en hebben gevraagd aan de vader van mijn vriendin wat dat geluid geweest kon zijn. Hij zei dat het vast een straaljager was die door de geluidbarriere vloog. Toch zetten we de televisie aan, hier was niets op te zien. Toen we weer naar buiten gingen kwamen steeds meer mensen naar buiten en kwamen er mensen langs die in Enschede waren geweest en vertelden wat er was gebeurd. Dit zijn van die momenten die je nooit meer vergeet. Dat zoiets kan gebeuren en dat dat zo'n impact heeft op twee spelende meisjes, dat is heel apart. Het blijft iedereen bij waar hij of zij was op het moment dat de lucht zwart werd.



J. Anthonia zei op 21 december 2009 22:39

Één van de grootste rampen in de Nederlandse geschiedenis.



K. Ytsma zei op 21 december 2009 22:38

Dit is een nieuwsbericht die ik eerst op teletekst las, voordat er een nieuwsuitzending op radio of TV was. Een dergelijk ongeluk als deze kun je alleen maar geloven, wanneer je de beelden hebt gezien. (hetzelfde geldt voor de terroristische aanslagen op 11/9



 M.vd Boekenhoven zei op 21 december 2009 19:25

Ongelofelijk dat dit kon gebeuren midden in een woonwijk.

   

   
Gelogd
Poter
[ERF] lid
Senior
*
Berichten: 311


Bekijk profiel
« Antwoord #3 Gepost op: 29 December 2009, 13:25:30 »

http://www.prismare.nl/nieuws/Opnames%20Radio%201.doc/


Home » Nieuws » Opnames Radio 1-Decennium Tiendaagse live bijwonen in Prismare »
Opnames Radio 1-Decennium Tiendaagse live bijwonen in Prismare!

 

Radio 1 gaat het jaar uitluiden met een groot project, waarin wordt teruggeblikt op het afgelopen decennium.

 
Wat was het nieuws, welke ontwikkelingen zijn bepalend geweest voor het eerste decennium van 2000? Dinsdag 22 december vinden er live-opnames plaats in Prismare. U bent hierbij van harte welkom! Gasten zullen zijn: Danny de Vries (De journalist die de eerste beelden van de vuurwerkramp maakte), André Azink (Nabestaande en schrijver van het boek ‘Tien jaar ouder in twee dagen’), Evert van den Beld (Prismare) en Maurice Hermans, zoon van Toon Hermans, die in 2000 overleed. Ook komt er een singer-songwriter.

 
Dinsdag 22 december 12:00 – 14:00 uur.
Gelogd
Poter
[ERF] lid
Senior
*
Berichten: 311


Bekijk profiel
« Antwoord #4 Gepost op: 29 December 2009, 13:29:28 »

Ik vraag mij af waarom dit allemaal zo zorgvuldig uit de media is gehouden van te voren.
Slecht geweten?
Azink is zeer goed bevriend met den Oudsten.
Danny zal ook niets negatiefs zeggen over de gemeente.
Hadden ze dit bekend gemaakt dan was het een heel andere uitzending geworden en waren vast die gasten met hun kogelvrije vesten wel weer opgedoken.
Gelogd
admin
Don H.
Forumbeheerder
Held
*****
Berichten: 2082



Bekijk profiel
« Antwoord #5 Gepost op: 29 December 2009, 14:41:18 »

Helaas dus gemist:
http://www.tv-visie.nl/inhoud/nederland/de-decenniumlocatie-start-met-vuurwerkramp-in-enschede_34289/
Citaat

'De Decenniumlocatie' start met vuurwerkramp in Enschede


In het kader van de 'Decennium10Daagse' op Radio 1 zendt de NCRV samen met de AVRO vanaf dinsdag 22 december tien dagen lang uit vanuit plaatsen die de laatste tien jaar in het nieuws waren. Op de eerste dag blikt het tot 'De Decenniumlocatie' 'omgedoopte' radioprogramma terug op het jaar 2000; op oudejaarsdag wordt teruggekeken op 2009. Met live-muziek, een decenniumquiz en veel gasten met persoonlijke verhalen.

De aftrap is in Enschede. Daar vond in 2000 de vuurwerkramp plaats. Presentatoren Jurgen van den Berg en Jan Mom spreken met inwoners van Enschede over de ramp en de invloed hiervan op het leven nu.

'De Decenniumlocatie', dinsdag 22 december om 12.00 uur op Radio 1.

Hier kun je de uitzending vandaag nog vinden radio 1 heeft een archief waar je kunt terugluisteren.
Links in beeld moet je een datum en tijd invullen dindsdag 22 december 12 uur.
http://www.radio1.nl/terugluisteren?start=2009-12-23

kan iemand dat programma opslaan ?
Gelogd
Poter
[ERF] lid
Senior
*
Berichten: 311


Bekijk profiel
« Antwoord #6 Gepost op: 29 December 2009, 14:52:56 »

Als je een microfoon hebt en dit programma kun je het opnemen.
Nadeel is kwaliteit is niet alles en achtergrond geluiden hoor je natuurlijk.
Anders zou ik het niet weten.

http://audacity.sourceforge.net/?lang=nl
Gelogd
sylvius
[ERF] lid
Held
*
Berichten: 5261


Bekijk profiel
« Antwoord #7 Gepost op: 29 December 2009, 15:38:14 »

Ik heb dit er van opgetkend:

Citaat
ontmoetingscentrum Prismare

de wijk Roombeek grotendeels verwoest.

Plek waar de
vuurwerkfabriek stond

Evert vd Beld -- herboren gevoel --
hoe de wijk teruggekomen is.

Radioverslag Danny de Vries.

hield niet op met knallen

video-8 camera

zelf de rechten van de beelden

"mijn herinnering"

voorkomen dat ze op verkeerde manier gebruikt worden.

voorkomen dat mensen daar mee geconfronteerd worden.

je moet er voor betalen --

geld gaat naar doede doelen.

2010 komt er aan.

spandoeken

begint weer te leven.

10 jaar markant punt.

daarna nu maar gewoon door gaan.

was volkswijk nu yuppenbuurt,

André Azink,

onder begeleidng van militairen eigen huis in.

Evert vd Beld

Prismare voorzieningencluster.

kleurrijk.

alle lagen van de bevolking zijn er teruggekomen.

niet van origine Enschedeër.

Azink
niet meer de wijk die het vroeger was
Vroeger volksbuurt / fijne buurt om te wonen.
Die sfeer is helemaal weg.

Danny kent de wijk nu wel heel goed.
Ontzettend goed hun best gedaan om er iets moois van te maken. Vind ik wel iets moois voor teruggekomen.

Willemijn Calis toen 12, nu 21.
Eigenlijk is gewoon alles weg - zoekn naar Loedertje.

We zijn teruggekeerd.

Ouders woonden schuin tegenover elkaar.

Krater de grond ingeslagen.
Lelijke kuil met ouwe stukgelagen stenen.
Krater als herinnering zo gelaten.


Loedertje nooit gevonden.

Nachtegaalstraat nummer 15
Felix ramp overleefd.

Moeder vindt het helemaal niks.
vindt het geen mooie wijk. Mist het volkse. Het groene.

We moesten iets. Keus gemaakt. Om de wijk had ik het niet hoeven doen.

Azink mocht bij gratie Gods de wijk in om bloemetje te leggen met familie.
 Coordinator had niet genoeg asbestpakken.
Toen ging het niet door.
Azink nog wel kwaadheid.
Gelogd
Poter
[ERF] lid
Senior
*
Berichten: 311


Bekijk profiel
« Antwoord #8 Gepost op: 29 December 2009, 15:45:01 »

Sylvius, klasse!
Gelogd
sylvius
[ERF] lid
Held
*
Berichten: 5261


Bekijk profiel
« Antwoord #9 Gepost op: 29 December 2009, 15:45:24 »

Maar nou heb ik Mans nog niet gehoord -- zit dus zeker in het volgende uur?

maar ik heb (nu) geen zin/tijd om verder te luisteren.
Gelogd
Poter
[ERF] lid
Senior
*
Berichten: 311


Bekijk profiel
« Antwoord #10 Gepost op: 29 December 2009, 15:55:45 »

Mans zal dus niet naar Enschede gekomen zijn anders had hij wel in dit blok gezeten.
Misschien studio gast of via telefoon.

Ik heb nu ok geen tijd om alles af te luisteren.
Gelogd
sylvius
[ERF] lid
Held
*
Berichten: 5261


Bekijk profiel
« Antwoord #11 Gepost op: 29 December 2009, 16:15:06 »

Die Evert van den Beld was eerder hoofd van het Uitbureau:


Dat is dus gewoon  één kliek, Van den Beld, Danny de Vries, Axis-Media, etc,

www.enschede.nl/appls/stuk/stukken/04699/download.html

Citaat
Hoorzitting onderzoekscommissie Stadsmarketing en promotie t.a.v. Evert van den Beld, voormalig hoofd Enschede Uitbureau, nu onder andere voorzitter van het Oranje Comite op woensdag 12 november 2008, 19.05 uur, Raadszaal

Aanwezig: mevr. L. Kloppers-Platvoet (CDA), dhr. L. van Lier (PvdA), mevr. A. Broekman (VVD), dhr. J. Kort (GL), dhr. B. Veldkamp (CU), dhr. H. van Agteren, dhr. E. Westerbeek, dhr. M. Gloerich,  dhr. J. Heuvel (plv secretaris) , dhr. R. Jongedijk (secretaris), dhr. R. de Groot (griffie, verslag), dhr. E. van den Beld

DHR VAN LIER:
Welkom, doel en reden raadsonderzoek.

DHR VAN DEN BELD:
Relatie tot evenementen: evenementencoordinator bij het Enschede Uitbureau vanaf 2000.

DHR VAN AGTEREN:
Wat zijn de taken van het Uitbureau?

DHR VAN DEN BELD:
Dmv evenementen zorgen dat er weer heel veel mensen naar de stad komen, een economische opdracht. Wat hebben we al aan evenementen en wat kunnen we toevoegen? Ik heb deze functie vervuld tot februari 2006. Ook de fusie VVV en Uitbureau heb ik nog meegemaakt.

DHR VAN AGTEREN:
Was is uw visie op de fusie VVV en Uitbureau?

DHR VAN DEN BELD:
Als grondslag een marketing- en promotiedoelstelling. Naast Enschede leeft is er een nieuw profiel gekomen: Enschede kleur de stad.
Conclusie was: 1 profiel. De stad moest weer gaan leven. Daarvoor was de fusie belangrijk. Daarnaast ook een opdracht van de gemeente om dit te doen. Visie VVV was verouderd, vandaar deze fusie. Toen zijn pakken (externen) ingevlogen om de fusie te begeleiden en toen ging het mis.
Er was 45.000 voor de formatie, daarnaast subsidie voor de afzonderlijke evenementen.

etc
Gelogd
Poter
[ERF] lid
Senior
*
Berichten: 311


Bekijk profiel
« Antwoord #12 Gepost op: 29 December 2009, 16:21:28 »

Dat ben ik geheel met je eens, het zijn altijd dezelfden en daar hoort Azink ook bij.
Moet je maar eens op letten bij een herdenking hoe dik bevriend die is met den Oudsten, ik walg er gewoon van.
Ik ken hem gewoon niet meer, hij is totaal veranderd.
Gelogd
admin
Don H.
Forumbeheerder
Held
*****
Berichten: 2082



Bekijk profiel
« Antwoord #13 Gepost op: 29 December 2009, 16:46:36 »

Heb de hele uitzending opgenomen.
Kan zelf de opnames niet in het goeie formaat krijgen om het door te sturen via de mail.

Maar dat komt begin volgend jaar wel.
Gelogd
Poter
[ERF] lid
Senior
*
Berichten: 311


Bekijk profiel
« Antwoord #14 Gepost op: 29 December 2009, 16:51:27 »

Heb de hele uitzending opgenomen.
Kan zelf de opnames niet in het goeie formaat krijgen om het door te sturen via de mail.

Maar dat komt begin volgend jaar wel.


Heb je ook dat stuk van Mans?
Gelogd
Pagina's: [1] 2 Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!