[EnschedeRamp] Forum
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
19 April 2024, 02:10:28

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Zoek:     Geavanceerd zoeken
NB! Als u lid wilt worden stuur dan een verzoek naar:

EnschedeRamp@gmail.com
9017 aantal berichten in 706 topics door 16 geregistreerde leden
Nieuwste lid: Paul van Buitenen
* Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
+  [EnschedeRamp] Forum
|-+  Enschede 13 mei 2000
| |-+  Wederopbouw
| | |-+  Cremer Museum
« vorige volgende »
Pagina's: 1 2 [3] 4 5 Omlaag Print
Auteur Topic: Cremer Museum  (gelezen 48077 keer)
sylvius
[ERF] lid
Held
*
Berichten: 5261


Bekijk profiel
« Antwoord #30 Gepost op: 4 Juni 2013, 18:47:20 »

Once a D.P. always a D.P.  Geschrokken
Gelogd
admin
Don H.
Forumbeheerder
Held
*****
Berichten: 2082



Bekijk profiel
« Antwoord #31 Gepost op: 4 Juni 2013, 23:43:33 »

Cremer Museum

15.05.2013

The façade of the ‘Balengebouw’ / Cremer Museum has been closed. In the past weeks, the missing glass plates have been placed and the roof of the outdoor spaces was closed at almost all sides (except for the façade facing the Lonnekerspoorweg).
 
The building is ready to host a part of the Twente Biennale, that will start 23 May 2013. 



Photo: Fred van Assendelft

Bron: SeARCH http://www.search.nl/#!content/cremer-museum-0
Gelogd
sylvius
[ERF] lid
Held
*
Berichten: 5261


Bekijk profiel
« Antwoord #32 Gepost op: 7 Juni 2013, 11:17:01 »

Once a D.P. always a D.P.  Geschrokken

http://en.wikipedia.org/wiki/Displaced_person

A displaced person (sometimes abbreviated DP) is a person who has been forced to leave his or her native place, a phenomenon known as forced migration.

Gelogd
sylvius
[ERF] lid
Held
*
Berichten: 5261


Bekijk profiel
« Antwoord #33 Gepost op: 26 November 2014, 09:16:20 »



Ingezonden brief in Tubantia:

Gelogd
sylvius
[ERF] lid
Held
*
Berichten: 5261


Bekijk profiel
« Antwoord #34 Gepost op: 26 November 2014, 09:41:38 »

Citaat
En dat alles bij elkaar was aanleding voor de toenmalig burgemeester Jan Mans om Cremer te vragen of hij akkoord zou ging met de stichting van een naar hem genoemd museum

Zo zie je maar wat de oorzaak van de ramp was: er moest een Cremer Museum komen.
« Laatste verandering: 26 November 2014, 20:53:13 door sylvius » Gelogd
sylvius
[ERF] lid
Held
*
Berichten: 5261


Bekijk profiel
« Antwoord #35 Gepost op: 26 November 2014, 20:41:49 »

Als Mans was afgetreden dan had hij zich ook niet met de zogenaamde wederopbouw kunnen bemoeien.

Mans had moeten aftreden, Mans en consorten, die verantwoordelijk waren voor de ramp.

Ze hadden zich ook niet met de wederopbouw mogen bemoeien.

Vraag aan M. van Hees destijds:
waarom hebben jullie PvdA de motie van wantrouwen tegen B&W niet onderschreven?

Omdat we dan zogenaamd een dubbele ramp hadden gehad, naast de ramp ook nog bestuurscrisis. En de wederopbouw moest ter hand genomen worden.

Gelogd
admin
Don H.
Forumbeheerder
Held
*****
Berichten: 2082



Bekijk profiel
« Antwoord #36 Gepost op: 12 Maart 2015, 20:15:11 »

Heb dit onderwerp sticky gemaakt omdat het Cremer museum volgens mij een levensgevaarlijke bouwval is er lopen daar bovenin het museum scheuren over de vloer van tientallen meters die scheuren lopen van dragende paal tot dragende paalVolgens mij is daar gevaar voor instorting want als die vloer het begeeft heeft de gemeente Enschede grote kans op nog een ramp.

Mijn huurhuis had na de ramp een scheurtje van veertig cm. in een niet dragende muur en moest afgebroken worden van B&W. het was onbewoonbaar verklaard.
Dan moet ik in het Cremer het halve museum doorlopen om de hele scheur te zien. Je mocht in het Cremer ook niet op de zwakste plek van de constructie komen (het westen) ik kon daarom niet zien of de scheur doorliep over de hele lengte (oost/west) van het Balengebouw.
Het Cremer staat misschien nog meer op instorten dan ik denk.
Ik heb op tv beelden gezien van steunpilaren met soortgelijke scheuren als bij het Cremer op de vloer , dat eindigde steeds in een ramp met soms honderden doden tot gevolg.
 
De bouwers van het Cremer zijn prutser ook aan de buitenkant zitten scheuren in de gevelplaten met Jan Cremer en zijn motor van Ik Jan Cremer. Zelfs buiten is het Cremer gevaarlijk.
Vind het wel sneu voor de kunstenaar Jan omdat hij een museum kreeg dat aan de binnenkant en buitenkant scheuren vertoont al dan niet levensgevaarlijk.

 
Gelogd
sylvius
[ERF] lid
Held
*
Berichten: 5261


Bekijk profiel
« Antwoord #37 Gepost op: 17 April 2015, 21:05:24 »

http://www.tubantia.nl/regio/enschede/cremer-museum-in-enschede-ook-voor-jan-cremer-zelf-pass%C3%A9-1.4859975

Citaat

Cremer Museum in Enschede ook voor Jan Cremer zelf passé



ENSCHEDE - Het Cremer Museum in Enschede is ook wat Jan Cremer betreft een gepasseerd station. De schrijver, schilder en fotograaf zegt dat aan de vooravond van een grote overzichtstentoonstelling van zijn schilderijen en foto’s in Museum De Fundatie, in Zwolle.

Teleurstelling
Cremer, die maandag 75 jaar wordt en al zestig jaar schildert, is nog altijd zwaar teleurgesteld over het mislukken van de museumplannen in zijn geboortestad. Een juridisch gevecht, zoals hij dat twee jaar geleden nog aankondigde, zal hij echter niet meer voeren. „Dat is zonde van de tijd. Ik heb wel iets beters te doen.”

Cultureel erfgoed
Wel zal hij zich verzetten tegen eventuele plannen om zijn beeltenis te verwijderen van de gevel van het Balengebouw, de beoogde locatie van het Cremer Museum in Roombeek. Die beeltenis, de cover van zijn bestseller Ik, Jan Cremer, is volgens hem cultureel erfgoed. „Daar moet je afblijven. Ik ga ervan uit dat ze dat ook in Enschede weten.”
Gelogd
sylvius
[ERF] lid
Held
*
Berichten: 5261


Bekijk profiel
« Antwoord #38 Gepost op: 18 April 2015, 09:46:41 »

Citaat
Die beeltenis, de cover van zijn bestseller Ik, Jan Cremer, is volgens hem cultureel erfgoed. „Daar moet je afblijven".

Ja want het is de eeuwige wederkeer,

naar de woorden van André Assink

http://www.enschederamp.nl/forum/index.php?topic=257.msg1957#msg1957

"Je ziet daar ook nog Jan Kreemr terugkoomm op zijn mootor"
« Laatste verandering: 18 April 2015, 14:44:43 door sylvius » Gelogd
sylvius
[ERF] lid
Held
*
Berichten: 5261


Bekijk profiel
« Antwoord #39 Gepost op: 20 April 2015, 07:17:51 »

Jan Cremer bij DWDD:

http://dewerelddraaitdoor.vara.nl/gasten/jan-cremer
Gelogd
sylvius
[ERF] lid
Held
*
Berichten: 5261


Bekijk profiel
« Antwoord #40 Gepost op: 20 April 2015, 07:22:53 »

Nieuwe website:

http://www.jancremer.com/index.php
« Laatste verandering: 20 April 2015, 07:25:33 door sylvius » Gelogd
sylvius
[ERF] lid
Held
*
Berichten: 5261


Bekijk profiel
« Antwoord #41 Gepost op: 20 April 2015, 07:31:09 »

Hij is vandaag jarig

http://en.wikipedia.org/wiki/Jan_Cremer
Gelogd
admin
Don H.
Forumbeheerder
Held
*****
Berichten: 2082



Bekijk profiel
« Antwoord #42 Gepost op: 20 April 2015, 10:32:58 »


DWDD maakt geen woorden vuil aan Enschede.

De bouwval Het Cremer vol scheuren met uitzicht op de krater vindt ik tien keer niks.
Dat gebouw staat volgens mij op instorten en is een ramp in wording.

Ben blij dat Jan Cremer  in Zwolle ruimte krijgt voor zijn kunst.

Ik ga naar die expo van hem en ik ben heel gelukkig dat ik daarvoor Enschede en het rampgebied niet moet bezoeken, want dat doet mij denken aan 15 jaar liegen, bedriegen. zwijgen en lachen van onze overheid en haar ambtenaartjes die zogenaamd van niets weten, Zwolle is ook wel erg vanwege Dick Buursink die tekende voor het opblazen van een woonwijk en meer.
« Laatste verandering: 30 April 2015, 13:21:00 door admin » Gelogd
sylvius
[ERF] lid
Held
*
Berichten: 5261


Bekijk profiel
« Antwoord #43 Gepost op: 28 April 2015, 12:57:50 »

http://www.volkskrant.nl/binnenland/drie-miljoen-verlies-op-culturele-hart-roombeek~a3825033/?akamaiType=FULL&__gda__=st=1430218631~exp=1430218641~acl=%2fbinnenland%2fdrie-miljoen-verlies-op-culturele-hart-roombeek~a3825033%2f%3fakamaiType%3dFULL%26__gda__%3d*~hmac=d7fb56ca1e3af302b568b48460e2070b2d207ef66e6797689366d748075b8157

Citaat



Drie miljoen verlies op 'culturele hart' Roombeek

Reportage Het Balengebouw in Enschede moest na de vuurwerkramp het culturele hart worden van de wijk Roombeek . Woningcorporatie De Woonplaats stak 5 miljoen euro in het pand, maar moet het nu gedwongen verkopen. Verlies: tenminste 3 miljoen euro.
Door: Merel Buiting 8 januari 2015, 02:00


Het Balengebouw in Enschede moest na de vuurwerkramp het culturele hart worden van de wijk Roombeek . Woningcorporatie De Woonplaats stak 5 miljoen euro in het pand, maar moet het nu gedwongen verkopen. Verlies: tenminste 3 miljoen euro.

Wie het Balengebouw in Enschede betreedt, moet lopen over ruw cement en daarin gestolde voetafdrukken van bouwvakkers. Her en der ligt nog bouwmateriaal, elektriciteit ontbreekt. De vier etages hadden allang in gebruik moeten zijn als museum, theater of een andere culturele activiteit, maar de enige kleur komt van achtergebleven roodwit waarschuwingslint.

Al in de jaren negentig werd gesproken over een culturele bestemming voor het pand. Maar toen in 2000 het nabijgelegen vuurwerkbedrijf S.E. Fireworks explodeerde en de wijk Roombeek in de as legde, kwamen de plannen stil te liggen. 'We hebben ons toen meteen op de wederopbouw van de wijk gestort', zegt Jeroen Hatenboer, wethouder cultuur, vastgoed en stedelijke ontwikkeling van Enschede. Al gauw deed het idee de ronde dat het Balengebouw, een in 1973 gesloten katoenspinnerij uit 1907, het culturele hart van de wijk moest worden. 'Het was zo'n beetje het enige gebouw dat is blijven staan.'
530 duizend euro

In 2007 leken de plannen van de grond te komen. Woningcorporatie De Woonplaats kocht het gebouw van de gemeente, die het zelf al voor een half miljoen had opgeknapt. De vriendenprijs: 530 duizend euro, met de voorwaarde dat het pand een culturele bestemming zou krijgen.

De corporatie sloot een overeenkomst met een stichting die van het gebouw een museum wilde maken voor de kunstenaar Jan Cremer, geboren Twentenaar. Nadat de gemeenteraad had ingestemd met het plan - en een startsubsidie verleende van een half miljoen euro - werd de verbouwing in gang gezet. De Woonplaats huurde architect Rem Koolhaas en architectenbureau Search in, die het gebouw voor 4,5 miljoen euro onder handen namen. Het pand werd op ingenieuze wijze 2,5 meter opgevijzeld en voorzien van glazen buitengangen.

In 2012 ging het mis. 'Op het moment dat we de samenwerkingsovereenkomst met de stichting Cremer Museum wilden tekenen, bleek dat die het geld niet bij elkaar kreeg', zegt Frans Kooiker, directeur van De Woonplaats. Hij probeerde vervolgens het pand te verdelen tussen Cremer en Theater Concordia, maar dat wilde het museum niet.

De Woonplaats besloot alleen verder te gaan met Concordia, maar daar stak gemeenteraad 'een stokje' voor. 'Die wilde niet dat zo'n grote culturele instelling zou verhuizen naar een plek buiten het centrum.' Waarmee het plan eind 2012 van de baan was.
Een tragisch gezicht

Op de buitenmuren van het Balengebouw is Jan Cremer nog te zien, vereeuwigd in terracotta gevelplaten, in de bekende pose van zijn klassieker Ik Jan Cremer. Een wat tragisch gezicht, beaamt Gerdien Gelderman van De Woonplaats, die een rondleiding geeft door het gebouw. Ze kijkt naar buiten, naar de moderne woonwijk die verrees na de ramp.

Aan de overkant van de weg bevindt zich het park met een monument met de namen van de slachtoffers. Een eindje verderop ligt Museum Twentsche Welle, dat in 2008 werd geopend. Alles lijkt een plek te hebben gekregen, behalve het Balengebouw.

Dat het historische pand nu al meer dan veertig jaar leegstaat komt volgens Hatenboer door de lage plafonds. 'Te laag voor veel huurders, gebouwd voor opslag van katoenbalen.'

Het wetsvoorstel dat minister Stef Blok van Wonen in juli 2014 indiende bij Tweede Kamer, dwong Kooiker het pand te koop te zetten. De woningcorporaties moeten van de minister terug naar hun 'kerntaak'. En daar hoort een duur cultuurcentrum niet bij.

De waarde van het gebouw is getaxeerd op 2 miljoen euro. Voor De Woonplaats betekent dat een verlies van zeker 3 miljoen euro. 'Dat kunnen we lijden, maar het blijft pijnlijk. Dat geld krijgen we nooit meer terug.'

Toch is de situatie volgens Kooiker niet uitzichtloos. Hij zegt in gesprek te zijn met een koper, van wie hij de naam niet wil onthullen. 'Denk aan kunst, onderwijs en innovatie.'

Op subsidie moet de koper niet rekenen. Wethouder Hatenboer: 'We hebben ons eigen Rijksmuseum en het Museum Twentsche Welle waar we ons al volop voor inzetten.'

Gelogd
sylvius
[ERF] lid
Held
*
Berichten: 5261


Bekijk profiel
« Antwoord #44 Gepost op: 28 April 2015, 13:18:00 »

Het is wel een aardig stukje geschiedsvevalsing.

Citaat

Al in de jaren negentig werd gesproken over een culturele bestemming voor het pand.

Dat ging toen over de fabrieksstraat van de Bamshoeve, niet zozeer over het Balengebouw.

Faberieksstraat zou het Enschedese Montmartre worden, en alleen al voor de fabrieksstraat had gemeente Enschede 7 miljoen gulden betaald aan de Reggeborgh (volgens zegsman)

Voor het gehele Bamshoevecomplex had gemeente 14 miljoen gulden betaald aan de Reggeborgh (volgens Tubantia-boek)

Het staat voor 7,6 miljoen gulden op papier. De rest zit in de verzekeringspenningen -- meest duidelijke aanwijzing dat het sabotage was .

Citaat
'Het was zo'n beetje het enige gebouw dat is blijven staan.'
Er waren meer gebouwen van de Bamshoeve en ook de twee woonhuizen blijven staan.

Citaat

 'We hebben ons toen meteen op de wederopbouw van de wijk gestort', zegt Jeroen Hatenboer, wethouder cultuur, vastgoed en stedelijke ontwikkeling van Enschede.
Op het wissen van sporen zal hij bedoelen.

Citaat
Al gauw deed het idee de ronde dat het Balengebouw, een in 1973 gesloten katoenspinnerij uit 1907, het culturele hart van de wijk moest worden
Mij niks van bekend.

Het Cremer-museum zou eerst onderdeel van het Rozendaal  worden.

Citaat
Dat het historische pand nu al meer dan veertig jaar leegstaat
Het werd gebruikt voor opslag van witgoed voor de voormalige Oostbloklanden.




« Laatste verandering: 28 April 2015, 13:19:46 door sylvius » Gelogd
Pagina's: 1 2 [3] 4 5 Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!