[EnschedeRamp] Forum
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
29 Maart 2024, 11:29:28

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Zoek:     Geavanceerd zoeken
NB! Als u lid wilt worden stuur dan een verzoek naar:

EnschedeRamp@gmail.com
9017 aantal berichten in 706 topics door 16 geregistreerde leden
Nieuwste lid: Paul van Buitenen
* Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
+  [EnschedeRamp] Forum
|-+  Enschede 13 mei 2000
| |-+  Actueel
| | |-+  poster Rampopera in E-mineur van 13 mei 2010 te Enschede
« vorige volgende »
Pagina's: 1 2 [3] 4 5 6 Omlaag Print
Auteur Topic: poster Rampopera in E-mineur van 13 mei 2010 te Enschede  (gelezen 58303 keer)
admin
Don H.
Forumbeheerder
Held
*****
Berichten: 2082



Bekijk profiel
« Antwoord #30 Gepost op: 21 Maart 2010, 05:02:57 »




bron stadhuis; http://www.vuurwerkramp.enschede.nl/fotos/052469.jpg/show.photo?page=3
Gelogd
admin
Don H.
Forumbeheerder
Held
*****
Berichten: 2082



Bekijk profiel
« Antwoord #31 Gepost op: 21 Maart 2010, 05:09:52 »

De foto van de poster en flyer staat ook op de site van het stadhuis
dat betekend dat er geen auteursrechten opzitten en dat weet ik heel zeker.



bron stadhuis; http://www.vuurwerkramp.enschede.nl/fotos/052468.jpg/show.photo?page=3

Gelogd
sylvius
[ERF] lid
Held
*
Berichten: 5261


Bekijk profiel
« Antwoord #32 Gepost op: 21 Maart 2010, 10:55:12 »

Explosiewolk gezien vanuit zuiden (ZO):



witte paddestoel zou duiden op waterstofgasexplosie.
Gelogd
sylvius
[ERF] lid
Held
*
Berichten: 5261


Bekijk profiel
« Antwoord #33 Gepost op: 21 Maart 2010, 11:02:34 »

Zoals ook hier, de escalatie: waterstofgas!

Gelogd
admin
Don H.
Forumbeheerder
Held
*****
Berichten: 2082



Bekijk profiel
« Antwoord #34 Gepost op: 21 Maart 2010, 12:54:52 »

Vergelijkingsmatriaal; escalatie waterstofgas.
maar een kleine knal hier ... zeker geen detonatie toen.



En ook niet echt actueel het ging hier om de poster.
Elk gas verdient zijn eigen topic anders loopt alles door elkaar.

Witte rook kan ook duiden op koolstof en/of een xtc-lab want asseton geeft ook witte rook.

« Laatste verandering: 21 Maart 2010, 14:01:39 door admin » Gelogd
Odeon
Forumbeheerder
Nieuweling
*****
Berichten: 32



Bekijk profiel
« Antwoord #35 Gepost op: 21 Maart 2010, 15:03:27 »

Vergelijkingsmatriaal; escalatie waterstofgas.
maar een kleine knal hier ... zeker geen detonatie toen.

@Don,

de tweede grote knal te Enschede betrof een detonatie en niet een betrekklijk langzame waterstof-ontploffing (ook de waterstofgas-gevulde Hindenburg ontplofte niet in keer met een geweldige klap maar werd betrekkelijk langzaam geconsumeerd door de explosies en de vlammen).
Bovendien, uit de scheikunde weten we dat na een waterstof ontploffing (knalgas, 2H2+O2->2H2O+warmte) puur water ontstaat.
Is dat waargenomen te Enschede ? Een plotselinge verhoging van de luchtvochtigheid o.i.d. na de tweede klap?

Toch is het goed om te weten of er daadwerkelijk magnesium in de bunkers aanwezig was omdat, wederom via de scheikunde, wij weten dat puur magnesium heftig reageert met water ( Mg + 2H2O -> MgO2 + 2H2 + warmte en vervolgens weer de knalgas-reactie; hier komt zeer veel warmte bij vrij).
Of vergis ik mij nu ? Hoe het ook zij, ik kan mij herinneren van het scheikunde-practicum dat met deze proef er witte rook bij ontstaat en dat de oxidatie heftig en kortdurend was. Magnesium, een metaal dat kan branden; zeer typisch !

Als er magnesium aanwezig zou zijn geweest en het zou met water in aanraking gekomen zijn dan zou een kleine hoeveelheid al direct na de oxidatie tot een intense hitte hebben geleid, hetgeen in de onmiddellijke nabijheid van explosief materiaal als bijv. kruit direct tot de overschrijding van de kritische temperatuur - in een zeer kort tijdsbestek - zou hebben geleid.
Ergo, dat zou mogelijk kunnen verklaren waarom die tweede klap zo intens was. Deze optie mogen we niet uitsluiten.

Daarnaast blijf ik van mening dat het puin onder de turmac van vliegveld Twente moet worden onderzocht op chemische restanten van synthetisch explosief materiaal.

VRAAG: Wat is nu precies de rol van ingenieursbureau AVIV ? Hebben die nooit het advies afgegeven om SEF te verplaatsen buiten de bebouwde kom?

Arnaud
« Laatste verandering: 21 Maart 2010, 15:35:54 door Odeon » Gelogd
sylvius
[ERF] lid
Held
*
Berichten: 5261


Bekijk profiel
« Antwoord #36 Gepost op: 21 Maart 2010, 15:39:04 »

Vergelijkingsmatriaal; escalatie waterstofgas.
maar een kleine knal hier ... zeker geen detonatie toen.



En ook niet echt actueel het ging hier om de poster.
Elk gas verdient zijn eigen topic anders loopt alles door elkaar.

Witte rook kan ook duiden op koolstof en/of een xtc-lab want asseton geeft ook witte rook.



Maar duie had vast geen 158,5 ton vuiurwerk aan boord...
Gelogd
sylvius
[ERF] lid
Held
*
Berichten: 5261


Bekijk profiel
« Antwoord #37 Gepost op: 21 Maart 2010, 15:47:39 »


de tweede grote knal te Enschede betrof een detonatie en niet een betrekklijk langzame waterstof-ontploffing


hoe weet je dat?

Volgens heer deskundige Alfred Kappl was het "schiebende Druckwelle" geweest.




Citaat
Bovendien, uit de scheikunde weten we dat na een waterstof ontploffing (knalgas, 2H2+O2->2H2O+warmte) puur water ontstaat.
Is dat waargenomen te Enschede ? Een plotselinge verhoging van de luchtvochtigheid o.i.d. na de tweede klap?

Ik weet niet - was niet in de buurt; en trouwens bijna niemand meer.
En is dat zo?

Citaat
Toch is het goed om te weten of er daadwerkelijk magnesium in de bunkers aanwezig was omdat, wederom via de scheikunde, wij weten dat puur magnesium heftig reageert met water ( Mg + 2H2O -> MgO2 + 2H2 + warmte en vervolgens weer de knalgas-reactie; hier komt zeer veel warmte bij vrij).
Of vergis ik mij nu ? Hoe het ook zij, ik kan mij herinneren van het scheikunde-practicum dat met deze proef er witte rook bij ontstaat en dat de oxidatie heftig en kortdurend was. Magnesium, een metaal dat kan branden; zeer typisch !

Als er magnesium aanwezig zou zijn geweest en het zou met water in aanraking gekomen zijn dan zou een kleine hoeveelheid al direct na de oxidatie tot een intense hitte hebben geleid, hetgeen in de onmiddellijke nabijheid van explosief materiaal als bijv. kruit direct tot de overschrijding van de kritische temperatuur - in een zeer kort tijdsbestek - zou hebben geleid.
Ergo, dat zou mogelijk kunnen verklaren waarom die tweede klap zo intens was. Deze optie mogen we niet uitsluiten.

In alle vuurwerk zitten metalen --
maar, werd gesteld, in te geringe hoeveelheden - kon je gewoon natmaken, blusssen.

Dan vraag iok me af hoe dat natgemaakte vuurwerk (bunkers C3 + C5 waren van binnen natgesporten) geudrende de laatste expplosie heeft gereageerd.

Citaat
Daarnaast blijf ik van mening dat het puin onder de turmac van vliegveld Twente moet worden onderzocht op chemische restanten van synthetisch explosief materiaal.

VRAAG: Wat is nu precies de rol van ingenieursbureau AVIV ? Hebben die nooit het advies afgegeven om SEF te verplaatsen buiten de bebouwde kom?

Arnaud
« Laatste verandering: 21 Maart 2010, 15:53:43 door sylvius » Gelogd
sylvius
[ERF] lid
Held
*
Berichten: 5261


Bekijk profiel
« Antwoord #38 Gepost op: 21 Maart 2010, 15:55:33 »

SEF had trouwens ook ijsfonteinen - kleine en grote  -- waar veel magneisum in zit.





Gelogd
sylvius
[ERF] lid
Held
*
Berichten: 5261


Bekijk profiel
« Antwoord #39 Gepost op: 21 Maart 2010, 16:01:20 »

Bureau AVIV moet je dan zelf maar eens vragen,

Ze hadden een rapport opgesteld, inventarisatie van alle risicovolle bedrijven in Overijssel.  Uitgebracht in 1999.
SEF staat er ook in, met de gegevens van de vergunning van 1997.
"Aanvalsplan gewenst"  (of zoiets) hadden ze er bij geschreven.
Ze verwachtten dat bij een calamitiet de gevolgen binnen die grenzen van het bedrijf bepertkt zouden blijven. (of zoiets)
Gelogd
Poter
[ERF] lid
Senior
*
Berichten: 311


Bekijk profiel
« Antwoord #40 Gepost op: 21 Maart 2010, 16:06:24 »

Ik heb eens iemand van het Tolteam thuis gehad.
Die verklaarde dat het op het terrein van SEF heel erg heet geweest was en daardoor alle sporen/bewijzen verneitigd waren.
Ik heb hem toen naar zijn bol geslingerd dat het op het terrein van SEF helemaal niet zo heet geweest is als men ons wil doen geloven.
Ik heb nog nooit iemand zo snel zo wit om de neus zien worden.
Ik kon dat ook heel makkelijk onderbouwen, er zijn dingen terug gevonden die echt niet tegen hitte kunnen.
Ook stond de staalconstructie van de loods nog keurig in het gelid.
Staal kan niet tegen warme, kijk maar eens naar foto's van verbrande hallen met een staalconstructie.
Je vind de stalen balken getordeerd en in elkaar gezakt terug.
Ook zou dan het omgekomen slachtoffer op het terrein tot as zijn vergaan en ook dat is niet waar.
Ze willen dus dat wij geloven dat ze niets meer hebben kunnen vinden wat de oorzaak van de ramp zou verklaren.


Gelogd
sylvius
[ERF] lid
Held
*
Berichten: 5261


Bekijk profiel
« Antwoord #41 Gepost op: 21 Maart 2010, 18:35:22 »


de tweede grote knal te Enschede betrof een detonatie en niet een betrekklijk langzame waterstof-ontploffing (ook de waterstofgas-gevulde Hindenburg ontplofte niet

Arnaud


Citaat

Detonatie
Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie

 
DetonatieDetonatie is een naam voor een specifieke vorm van explosie. Bij een detonatie plant het reactiefront in de explosieve stof zich sneller voort dan de geluidssnelheid in die stof. Een detonatie plant zich fysisch voort door middel van een schokfront, welke snelheden van wel 5 - 7 km/s kan bereiken.

Stoffen die detoneren zijn bv. TNT, kwikfulminaat (knalkwik), kwikazide en ether. Zwart buskruit detoneert niet maar ondergaat een explosieve verbranding.




Deflagratie
Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie

Deflagratie is de explosieve verbranding van een stof. Verbranding van hout, papier e.d. verloopt vrij langzaam. Voor de verbranding van deze materialen is zuurstoftoevoer noodzakelijk, zodat de verbrandingssnelheid geregeld kan worden door meer of minder lucht (zuurstof) toe te laten. Wij noemen dit een (gewone) verbranding.

Anders wordt het bij stoffen/mengsels die uit een zuurstofverbinding bestaan of bevatten zoals kaliumnitraat in zwart buskruit. Daar is toevoer van lucht helemaal niet nodig om de verbranding te onderhouden. De verbranding verloopt ook veel sneller dan bij een gewone verbranding. Een verbranding die zich zelf kan onderhouden noemen we een explosieve verbranding of deflagratie. Een dergelijk mensel dat onder de geluidssnelheid verbrandt heet een sas. Deze 'sassen' worden veel gebruikt in vuurwerk en vuurwapens. Een stof die of een mengsel dat een deflagratie ondergaat is een LE of Low explosive. Een stof die detoneert (zie detonatie) is een HE High Explosive, of ook wel Hoog Energetisch genoemd. Het resultaat van een LE hangt sterk af van de omgeving. Een LE die in open lucht wordt aangestoken, veroorzaakt een steekvlam, maar meestal geen knal. Verbrandt een LE echter in een afgesloten ruimte, zoals in vuurwerk, dan kunnen de gassen geen kant uit, zodat de verpakking door de druk explodeert. Een HE veroorzaakt steeds een explosie, het maakt niet uit of het al dan niet opgesloten is.
Gelogd
sylvius
[ERF] lid
Held
*
Berichten: 5261


Bekijk profiel
« Antwoord #42 Gepost op: 21 Maart 2010, 18:39:16 »

Detonatie volgens Christian Freeling:

http://www.13mei2000.nl/evenoverdieramp/BigBang.html
Gelogd
sylvius
[ERF] lid
Held
*
Berichten: 5261


Bekijk profiel
« Antwoord #43 Gepost op: 21 Maart 2010, 19:22:22 »

Ik heb altijd gedacht dat het hierom een detonatie (van massa-explosief vuurwerk) moest zijn geweest:

http://www.nd.nl/artikelen/2000/mei/25/bewoners-geschokt-na-bezoek-rampgebied-

Citaat

,,We weten dat deze vermisten zeer dicht bij de plek van de explosies waren. Wij gaan ervan uit dat hun lichamen bij de detonatie volledig zijn versplinterd'', aldus onderzoeksleider De Jong van het RIT. Het team zal nog wel dna-onderzoek verrichten aan de hand van gevonden resten. Daarvoor zal erfelijk materiaal van familieleden van de vermisten worden afgenomen.Aanvankelijk stond er nog een vierde vermiste op de lijst, maar die bleek niet te bestaan.
Gelogd
admin
Don H.
Forumbeheerder
Held
*****
Berichten: 2082



Bekijk profiel
« Antwoord #44 Gepost op: 21 Maart 2010, 20:30:44 »

Ik heb altijd gedacht dat het hierom een detonatie (van massa-explosief vuurwerk) moest zijn geweest:

http://www.nd.nl/artikelen/2000/mei/25/bewoners-geschokt-na-bezoek-rampgebied-

Citaat

,,We weten dat deze vermisten zeer dicht bij de plek van de explosies waren. Wij gaan ervan uit dat hun lichamen bij de detonatie volledig zijn versplinterd'', aldus onderzoeksleider De Jong van het RIT. Het team zal nog wel dna-onderzoek verrichten aan de hand van gevonden resten. Daarvoor zal erfelijk materiaal van familieleden van de vermisten worden afgenomen.Aanvankelijk stond er nog een vierde vermiste op de lijst, maar die bleek niet te bestaan.

Volgens onderzoeker Fred Vos bestaat een massa explosie niet in de natuurkunde.

Die term massa explosie is bedacht vlak na de ramp door Bas H ofzo opdat er niet steeds het woord detonatie zou verschijnen in de media,
want als je het woord detonatie hoort dan weet elke deskundige dat alleen springstof de bron kan zijn.

@ sylvius men kan geloven in een massale verbrading (explosie) dat bestaat maar een massa explosie is een bedenksel van Bas H aka msnp.
Gelogd
Pagina's: 1 2 [3] 4 5 6 Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!