[EnschedeRamp] Forum
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?
9 Augustus 2020, 10:08:59

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Zoek:     Geavanceerd zoeken
NB! Als u lid wilt worden stuur dan een verzoek naar:

EnschedeRamp@gmail.com
8346 aantal berichten in 697 topics door 163 geregistreerde leden
Nieuwste lid: AnyaBracke
* Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
+  [EnschedeRamp] Forum
|-+  Enschede 13 mei 2000
| |-+  Actueel
| | |-+  RTV Oost: Nieuwe onthullingen: Rechercheteam Vuurwerkramp in opspraak
« vorige volgende »
Pagina's: [1] 2 Omlaag Print
Auteur Topic: RTV Oost: Nieuwe onthullingen: Rechercheteam Vuurwerkramp in opspraak  (gelezen 4671 keer)
sylvius
[ERF] lid
Held
*

Bekijk profiel
« Gepost op: 29 Mei 2010, 09:59:15 »

Citaat
Nieuwe onthullingen rond vuurwerkramp
28-5-2010 23:09:14

Het team dat onderzoek heeft gedaan naar de vuurwerkramp is onzorgvuldig omgesprongen met getuigenverklaringen. Dat blijkt uit een reportage die RTV Oost maandag op radio en televisie uitzendt.

RTV Oost stuitte in het dossier van het rechercheteam dat de vuurwerkramp onderzocht op enkele opmerkelijke zaken. Kort voor de officiŽle herdenking kwam RTV Oost met een aantal onthullingen over de nasleep van de ramp. Naar aanleiding hiervan besloot het Openbaar Ministerie het onderzoek naar de ramp opnieuw te openen. De reportage is maandag voor het eerst te zien om 16.10 uur.

Citaat
Rechercheteam Vuurwerkramp in opspraak 

vrijdag, 28 mei 2010 10:45 
ENSCHEDE/HENGELO - Begin mei was het tien jaar geleden dat Enschede werd getroffen door de vuurwerkramp. Kort voor de officiŽle herdenking kwam RTV Oost met een aantal onthullingen over de nasleep van de ramp. Naar aanleiding hiervan besloot het Openbaar Ministerie het onderzoek opnieuw te openen. Komende maandag komt de omroep voor Overijssel opnieuw met een aantal nieuwe onthullingen.

Zo blijkt het team dat onderzoek deed naar de vuurwerkramp onzorgvuldig omgesprongen te zijn met getuigenverklaringen. RTV Oost stuitte in het dossier van het rechercheteam dat de vuurwerkramp onderzocht op enkele opmerkelijke zaken. Maandag 31 mei worden in onder meer de nieuwsuitzendingen van Radio en TV Oost meer bijzonderheden gegeven. De gehele reportage is te zien om 16.10, 17.10, 18.10, 19.10 en 20.10 uur.

« Laatste verandering: 29 Mei 2010, 11:45:26 door sylvius » Gelogd
Poter
[ERF] lid
Senior
*

Bekijk profiel
« Antwoord #1 Gepost op: 29 Mei 2010, 12:13:19 »

Zend TV Oost dan eindelijk de uitzending uit met Frits Pril?
SkunkyXL
[ERF] lid
Junior
*

Bekijk profiel
« Antwoord #2 Gepost op: 29 Mei 2010, 14:09:29 »

Nou, laten we het hopen. Frits zťlf zegt dat het in ťlk geval zeker uitgezonden gaat worden, evenals iets van NOVA en DWDD.  Niet dat ik nog vertrouwen heb in wŠt voor vorm van media dan ook, mjah, we zullen wel zien.
Odeon
Forumbeheerder
Nieuweling

Bekijk profiel
« Antwoord #3 Gepost op: 30 Mei 2010, 08:31:24 »

'Onzorgvuldig onderzoek vuurwerkramp'

Uitgegeven:    29 mei 2010 21:42
Laatst gewijzigd:    29 mei 2010 22:05

ENSCHEDE - Het rechercheteam dat onderzoek heeft gedaan naar de vuurwerkramp in Enschede, is onzorgvuldig omgesprongen met getuigenverklaringen.

Dat zou blijken uit een reportage die RTV Oost maandag op radio en televisie uitzendt, zo meldt de omroep zaterdag.

RTV Oost stuitte naar eigen zeggen in het dossier van het rechercheteam dat de vuurwerkramp onderzocht, op enkele opmerkelijke zaken.

Kort voor de officiŽle herdenking kwam de regionale zender met een aantal nieuwe getuigenverklaringen over de nasleep van de ramp.

Naar aanleiding hiervan besloten politie en het Openbaar Ministerie (OM) het onderzoek naar de ramp opnieuw te openen.

Vers team
Een vers rechercheteam gaat getuigen horen die hebben vernomen dat medewerkers van S.E. Fireworks voorafgaand aan het 'eerste vlammetje' op het terrein zijn geweest.

Het OM en de politie horen onder anderen de schoonzus van oud-directeur Willy Pater.

Die zei onlangs dat Pater, zijn vrouw en twee medewerkers enkele uren voor de explosies, op 13 mei 2000, op het terrein zijn geweest. Het onderzoek neemt vier weken in beslag.

Bedrijfsongeval
Het zogenoemde Tolteam dat de ramp destijds onderzocht, lag al eerder onder vuur.

De rechercheurs werd onder meer verweten dat zij verkeerd waren omgegaan met bewijsmateriaal en dat zij zich te lang hadden laten leiden door brandstichting als oorzaak van de ramp. De nieuwe getuigenverklaringen wijzen op een mogelijk bedrijfsongeval.

Bij de ramp kwamen 23 mensen om het leven. Bijna duizend mensen raakten gewond en een woonwijk werd verwoest.

bron: NU.nl
sylvius
[ERF] lid
Held
*

Bekijk profiel
« Antwoord #4 Gepost op: 31 Mei 2010, 15:19:43 »

Tipje van de sluier:

http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=111739

Citaat
Het rechercheteam dat de vuurwerkramp in Enschede heeft onderzocht, heeft in een aantal gevallen zeer onzorgvuldig gewerkt.

Dat blijkt uit onderzoek van RTV Oost. Zo is het alibi van ťťn van de medewerkers van SE Fireworks door rechercheurs sluitend gemaakt en zijn opmerkingen van een ooggetuige niet in het verslag van die verklaring opgenomen. De getuige wilde daarom de uitgewerkte verklaring niet tekenen. Zij heeft namelijk verklaard dat voorafgaand aan de brand mensen op het terrein van SE Fireworks gecontroleerd vuurpijlen hebben afgestoken. Belangrijke verklaringen over de opslag van vuurwerk en de rol van de gemeente Enschede zaten niet in de juiste dossiers, waardoor deze waarschijnlijk nooit zijn beoordeeld.
sylvius
[ERF] lid
Held
*

Bekijk profiel
« Antwoord #5 Gepost op: 31 Mei 2010, 16:40:56 »

Ha, glansoptreden van Patricia van der Valk --

zij heeft een slecht geweten!

Meest interessant de verklaring van Ten Bosch die weggemoffeld was:

Bij SEF werden zaken bewust toegestaan die elders niet werden toegestaan, omdat het toch maar tijdelijk was. Bedrijf zou verdwijnen i.v.m. Groot-Roombeek.

Zelfde heb ik van Strebus gehoord. Heeft Strebus mij gezegd. Zij dachten: De kans dat er net in die twee jaar iets mis zou gaan was te verwaarlozen klein.

Ook interessant veklaring mevrouw Jabbe(s) die vanaf het dak van poelier Ten Vergert op het terrein had kunnen kijken en een schim had gezien en vuurwerk dat gecontroleerd werd afgeschoten. Zij had verklaring niet willen ondertekenen omdat die niet volledig was opgenomen (van die schim stond er niet in)

Als het waar is dan  heeft Crimo met zijn kortsluitng geen gelijk!
(en met zijn pijlen die door de weggesmolten dakkoepels omhoog schoten).

Van die Subaru zal wel een van de broers De Jong zijn geweest.
« Laatste verandering: 31 Mei 2010, 16:42:54 door sylvius » Gelogd
Poter
[ERF] lid
Senior
*

Bekijk profiel
« Antwoord #6 Gepost op: 31 Mei 2010, 16:48:46 »

Ik kan je verzekeren dat tv Oost en de Tub een zeer slecht geweten hebben.
De reacties die werden geplaatst op het artikel van de tub waren ze niet blij mee.
Het gehele artikel is nu spoorloos verdwenen.
Ik zal hieronder even de laatste reacties plaatsen.

Wie weet wat er op die flyers stond die Frits heeft uitgedeeld?
Ben daar toch wel nieuwsgierig naar, denk wel meerdere tukkers.
Rebecca - 31-05-2010 | 11:35

@Frans, dat is helemaal niet de reden.
De werkelijke reden zit hem in het feit dat Frits vertelt wat er werkelijk bij SEF heeft gelegen en dat mag niet verteld worden.
Die doofpot moet geheim blijven, koste wat het kost!
Frits heeft flyers bezorgd in de Vogelbuurt met de waarheid.
En Rudi Bakker, die zo onschuldig naar voren komt in de uitzendingen van RTV Oost moet er van geweten hebben.
Waarom liep hij anders op die rampdag keihard weg met de woorden (volgens een getuige):
Munitie, munitie, wel honderd doden!
@Frans - 31-05-2010 | 11:18

We hebben inderdaad opnames gemaakt met Frits Pril. De reden dat hij er niet inzit is dat de opzet van het programma veranderd is. In eerste aanleg zouden we verschillende hoofdrolspelers aan het woord laten komen. Frits zat al in de eerst montage totdat de leiding van Oost een nieuws-uitzending wilde, ipv een terugblik. Omdat Frits geen nieuws had maar een terugblik is hij dus niet in de serie terecht gekomen. Zo zijn er meer die uiteindelijk de serie niet gehaald hebben. Groet Frans
Frans - 31-05-2010 | 09:03

Wat ik niet begrijp:

Die getuigen die nu ineens voor de dag komen met hun verhaal. Hebben die dat verhaal destijds aan de politie verteld, maar er is toen niks mee gedaan? Hebben zij dan 10 jaar lang hun mond gehouden en afgewacht totdat een externe partij (tv oost?) een onderzoek zou gaan doen? Hebben die mensen dan niet 10 jaar lang een vreselijk leven gehad door 'hun geheim" bij zich te blijven dragen?

Waarom hebben zij niet eerder bij een andere partij aangeklopt? (Peter R de vies ofzo)

Ik vind het allemaal maar wazig waarom die verhalen nu ineens zo naar buiten komen.
Johan - 30-05-2010 | 20:09

TV Oost is zelf niet eerlijk en open.
De beloofde uitzending met Frits Pril is onder tafel verdwenen.
Zo worden de woorden: "wat word hier verzwegen" wel weer heel actueel.
TV Oost, schaam jullie!
Frits zei de waarheid - 30-05-2010 | 14:08
Poter
[ERF] lid
Senior
*

Bekijk profiel
« Antwoord #7 Gepost op: 31 Mei 2010, 16:50:15 »

Als antwoord op Rebecca had ik ingestuurd onderstaand waarna het artikel verdween. (edit artikel staat weer op home pagina)

Voor degenen die niet weten wie Frits is, Frits was degene die de wereld pers heeft gehaald door met een auto door het hek om het rampgebied te rijden de Tollensstraat in, waar zijn vriendin heeft gewoond en tevens SEF gevestigd was.

In de brief stond een 06 nummer, dat was de voice mail van Frits.
Het volgende bericht was door Frits ingesproken:

Pater + Kloppenborg ' s morgens 13 mei 2000 aanwezig

22 mei door hek gereden aangetroffen: vier landmijnen
« Laatste verandering: 31 Mei 2010, 16:52:10 door Poter » Gelogd
sylvius
[ERF] lid
Held
*

Bekijk profiel
« Antwoord #8 Gepost op: 31 Mei 2010, 16:57:59 »

Ik had nummer gedraaid, maar toen kreeg ik niet de voice-mail, maar Frits Pril zelf.

Ik heb hem direct gevraagd waar hij die mijnen dan had zien liggen.
 Op straat?

Nee in het puin -

welk puin? waar?

Van de huizen, van Thole?

Nee ze lagen op een berg zand en waren schoongemaakt.
waar dan? -- geen antwoord.

Hoe zagen ze er uit?

Groenblauw van kleur.

Nee, wat voor een vorm?

Waren het soort ballen?

ja, ballen, maar dan beetje ovaal.

Die vragen was hij duidelijk niet op voorbereid...

sylvius
[ERF] lid
Held
*

Bekijk profiel
« Antwoord #9 Gepost op: 31 Mei 2010, 17:32:46 »

Verklaring van Ten Bosch:

"Het antwoord daarop is, dat bij SE Fireworks zaken wel werden toegestaan die bij andere bedrijven niet werden toegestaan omdat de situatie bij S.E. Fireworks historisch zo is gegroeid. het bedrijf zou op de locatie gestopt worden of eindig zijn en bepaalde voorschriften werden niet gehandhaafd/gecontroleerd."

« Laatste verandering: 31 Mei 2010, 17:36:18 door sylvius » Gelogd
admin
Don H.
Forumbeheerder
Held

Bekijk profiel
« Antwoord #10 Gepost op: 31 Mei 2010, 21:01:45 »

Heb ook maar even gereageerd bij de tub.

----------------------------------------
Onzorgvuldig ?

Ben getuige geweest van die ramp ik woonde aan de putterstraat.
Tien jaar geleden heb ik geprobeerd een verklaring op papier te laten zetten bij de politie,
mij werd de deur gewezen.
Vijf jaar geleden heb ik weer geprrobeerd een verklaring op papier te laten zetten door de politie wat ik op de rampdag had meegemaakt, mij werd verteld dat het onderzoek naar de ramp was gestopt.
Nu probeer ik weer een verklaring op papier te laten zetten door de politie,
als dat weer niet lukt dan probeer ik het over vijf jaar nog een keer.

Maar de politie wil niet horen wat ik te verklaren heb;
1) gecontroleerd afsteken op 13 mei van vuurwerk vlak voor de ramp.
2) Vliegtuigje zonder kentekens direct na de laatste detonatie.
3) Eigenaar SEF rent bij mij de hoek om en schreeuwt;
''Munitie, munitie wel meer dan honderd doden''.
(Dit citaat van mij stond in de tub van 13 mei 2003)
4) Op 13 mei om 21.30 op de hoek lijsterstraat voortsweg verlieten twee oude vrachtwagen  zonder nummerplaten en met containers het  rampgebied.

Ik vind het heel gedurft van TV-oost om een eigen mening te hebben in plaats van de gemeentelijke persvoorlichters te citeren denk dat hun subsidie wel op hun buik kunnen schrijven.
admin
Don H.
Forumbeheerder
Held

Bekijk profiel
« Antwoord #11 Gepost op: 31 Mei 2010, 21:29:11 »

Als het waar is dan  heeft Crimo met zijn kortsluitng geen gelijk!
(en met zijn pijlen die door de weggesmolten dakkoepels omhoog schoten).

Er kan ook kortsluiting in de stoppenkast zijn gekomen tussen het vuurwerk afsteken door,
in hun rookpauze ofzo.

Als de dakkoepels waren weggesmolten dan had er ook rook moeten zijn maar er was geen rook bij de eerste 4 vuurpijlen.
Poter
[ERF] lid
Senior
*

Bekijk profiel
« Antwoord #12 Gepost op: 1 Juni 2010, 10:13:14 »

Het stuk in de tub was gisteren weer weg maar duikt nu wel op in het archief.
Nog enkele reacties.

Een vliegtuigje zonder kentekens? Hebben vliegtuigen kentekens dan die burgers kunnen zien als ze in de lucht vliegen?

En wist dat vliegtuigje precies wanneer de laatste detonatie kwam en vloog het toen in de buurt?

Die vrachtwagens zonder nummerplaten waren zeker ook bij dit complot betrokken? Waarom zouden er vrachtwagens zonder nummerplaten hebben gestaan? Was dit een plan van de gemeente of overheid? Hadden ze vrachtwagen chauffeurs ingehuurd die in het geheim zaken hebben verborgen ofzo?
Johan - 01-06-2010 | 09:07

Onzorgvuldig ?

Ben getuige geweest van die ramp ik woonde aan de putterstraat.
Tien jaar geleden heb ik geprobeerd een verklaring op papier te laten zetten bij de politie,
mij werd de deur gewezen.
Vijf jaar geleden heb ik weer geprrobeerd een verklaring op papier te laten zetten door de politie wat ik op de rampdag had meegemaakt, mij werd verteld dat het onderzoek naar de ramp was gestopt.
Nu probeer ik weer een verklaring op papier te laten zetten door de politie,
als dat weer niet lukt dan probeer ik het over vijf jaar nog een keer.

Maar de politie wil niet horen wat ik te verklaren heb;
1) gecontroleerd afsteken op 13 mei van vuurwerk vlak voor de ramp.
2) Vliegtuigje zonder kentekens direct na de laatste detonatie.
3) Eigenaar SEF rent bij mij de hoek om en schreeuwt;
''Munitie, munitie wel meer dan honderd doden''.
(Dit citaat van mij stond in de tub van 13 mei 2003)
4) Op 13 mei om 21.30 op de hoek lijsterstraat voortsweg verlieten twee oude vrachtwagen zonder nummerplaten en met containers het rampgebied.

Ik vind het heel gedurft van TV-oost om een eigen mening te hebben in plaats van de gemeentelijke persvoorlichters te citeren denk dat hun subsidie wel op hun buik kunnen schrijven.
D. Harberink - 31-05-2010 | 20:54

O ja, en als Bakker op de dag van de ramp geroepen heeft

" Munitie, munitie, wel honderd doden! "

Dan moeten er veel meer dan een getuige dit gehoord hebben toch? Hij riep dat denk ik om mensen te waarschuwen, dus zal hij geprobeerd hebben om dit tegen iedereen die hij tijdens het wegrennen tegenkwam te roepen neem ik aan?

Waarom is daar verder niks over bekend? Bij de politie heeft hij hierover niks verteld. Beetje raar toch? Hij had het immers geroepen (volgens de verhalen hier) en wist dus tijdens zijn verhoren dat het uit zou komen omdat mensen hem het hadden horen roepen

Enfin. Ik geloof er allemaal geen bal van.
Johan - 31-05-2010 | 20:34

Hallo hierbij mijn verhaal

Ik was die dag getuige van de ramp wat in mijn stad voltrok. Ik was samen met vrienden, in de stad toen zich een 1ste en 2de explosie's plaats hadden bij S.E. Fireworks. Nieuwsgierig dat we waren zijn we naar de plek des onheils heen gelopen en onderweg een ravage meegemaakt. Tot dat we op een plek komen aan de singel recht tegen over de Tollenstraat, dit was 15 a 20 min na de explosie's. Wij hebben hier minimaal 1 uur gestaan en gekeken. Ik heb toen een VRACHTWAGEN zien uit komen rijden aan de straat paralel van de Tollestraat. deze Vrachtwagen had een zee container op zijn oplegger, op de container zag ik een zwarte laag zand zitten a 20 cm met onkruid.

Het is 10 Jaar geleden na dato dat dit in me opkomt na het zien van de reportage van TV OOST, helaas heb ik hier nooit wat mee gedaan omdat je leeft in een roes na het zien van alle gewonden enz. Ik heb ook al eens telefonisch gebeld met een persoon die hier over gaat maar helaas........

De onderste steen zal ergens goed bewaard blijven!!!!! 
bob - 31-05-2010 | 20:33

Doe eens de zin: munitie wel honderd doden, in Google
@Johan en Rebecca - 31-05-2010 | 20:29
sylvius
[ERF] lid
Held
*

Bekijk profiel
« Antwoord #13 Gepost op: 2 Juni 2010, 22:38:29 »

Van die Subaru zal wel een van de broers De Jong zijn geweest.

Verhaal van de Subaru-dealer staat al in eerste boek van Simon Vuyk. Presies hetzelfde, of zelfs uigebreider, beter doordacht.  Dat wist ik ook wel. Maar ik heb nu nagekeken.
Vorkink kwam dus gewoon met oude koek.
Poter
[ERF] lid
Senior
*

Bekijk profiel
« Antwoord #14 Gepost op: 3 Juni 2010, 10:01:09 »

Maar die oude koek noemt hij telkens opzienbarend nieuws!
Pagina's: [1] 2 Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar: