[EnschedeRamp] Forum
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
19 April 2024, 02:14:33

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Zoek:     Geavanceerd zoeken
NB! Als u lid wilt worden stuur dan een verzoek naar:

EnschedeRamp@gmail.com
9017 aantal berichten in 706 topics door 16 geregistreerde leden
Nieuwste lid: Paul van Buitenen
* Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
+  [EnschedeRamp] Forum
|-+  Enschede 13 mei 2000
| |-+  Wederopbouw
| | |-+  De wonderbomen van de museumlaan
« vorige volgende »
Pagina's: 1 [2] 3 Omlaag Print
Auteur Topic: De wonderbomen van de museumlaan  (gelezen 28084 keer)
admin
Don H.
Forumbeheerder
Held
*****
Berichten: 2082



Bekijk profiel
« Antwoord #15 Gepost op: 10 Januari 2013, 04:26:52 »


Heb bij de koninklijke kwekerijen vd Bom boompjes van een tientje gevonden de duurste zijn daar 32,- euro.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------



Paulownia tomentosa (Anna Paulowna boom)


Hoogte: Middel (8 - 20 meter)Stamomvang: Vorm: BolvormigWintergroen: NeeBladkleur: licht groenBloemkleur: blauwVruchten: Richtprijs:

Omschrijving:

Deze opvallen boom wordt ongeveer 10 meter hoog en heeft een afgeplatte bolvormige kroon. De grote hartvormige bladeren ontluiken als de boom net uitgebloeid is. Dit is de enige blauw bloeiende boom in ons klimaat en hij  is vanwege zijn schoonheid genoemd naar Anna Paulowna de dochter van tsaar Paul I van Rusland, die later trouwde met Koning Willem II van Nederland.

Gebruik:

Wordt alléén gebruikt als parkboom op een niet te vochtige beschutte plaats.

Ziekten en plagen:

Vorstgevoelig, maar als je de stam terug snoeit heb je binnen één groeiseizoen een boom van 3 meter terug met bladeren tot meer dan een halve meter groot.

Richtprijs/stuk met draadkluit

# Maat Prjs
8 12-14 80,-
10 14-16 98,-
4 16-18 135,-
5 18-20 160,-

Bron: Koninklijke boomkwekerijen Alphons v/d Bom

Bornhemweg 16

4731 KD Oudenbosch

http://www.vdbom.nl/zoeken/index#
Gelogd
sylvius
[ERF] lid
Held
*
Berichten: 5261


Bekijk profiel
« Antwoord #16 Gepost op: 10 Januari 2013, 07:09:08 »

Bij de Neederalndse kwekers kost zo'n  boom nog geen twintig euro per stuk.
En bij de gemeente  kosten de bomen rond de duizend euro per stuk.

Dat is een prijsstijging van rond de 5.000% als ik het goed uitreken.

Wat zullen die miljonairs balen als ze erachter komen dat hun duurste straatje van Enschede vol staat met 20 euro boompjes.



Dan is dit een volgend geval van fraude met rampengeld.

Gelogd
admin
Don H.
Forumbeheerder
Held
*****
Berichten: 2082



Bekijk profiel
« Antwoord #17 Gepost op: 10 Januari 2013, 08:32:40 »

Ik heb een reactie naar de tub gestuurd ben benieuwd of die door de strenge censuur komt.
---------------------------------------------------------------

Ik dacht meteen aan de penwortel die heel diep zijn water zoekt maar deze paulownia's  gaan nog dieper als andere penwortel-systemen.  Dus snel verhuizen  die zieke bomen of nog beter bij het chemisch afval zetten want die bomen staan midden in het rampgebied en de gemeeente kan niet ontdekken wat daar gebeurd is met de ramp. De paulownia's hebben geen probleem met buitenlandse winters alleen roombeek winters.

Heb nog een reactie naar de tub gestuurd ook deze is langs de strenge doch onrechtraardige censuur van de tub geglipt.
-----------------------------------------------------------------

 D. Harberink.
 
Bij de Koninklijke boomkwekerijen Alphons v/d Bom verkoopt men dezelfde Paulownia tomentosa bomen voor een tientje de duurste kosten daar 32,- euro. Dat is een prijsstijging van 10.000% en die boompjes zijn ook nog eens van giro 777 betaald, geld dat voor de slachtoffers van de ramp bestemd was. Wat zullen die miljonairs aan de museumlaan blij zijn met die bomen van een tientje per stuk in het duurste straatje van Enschede. Die bomen zijn winterhard tot een temperatuur van -20ºC. Jonge scheuten willen in de winter nogal eens wat vorstschade oplopen en kunnen in het voorjaar gesnoeid worden.
Gelogd
admin
Don H.
Forumbeheerder
Held
*****
Berichten: 2082



Bekijk profiel
« Antwoord #18 Gepost op: 10 Januari 2013, 10:50:30 »


Paulownia tomentosa

From Wikipedia, the free encyclopedia

Paulownia tomentosa can survive wildfire because the roots can regenerate new, very fast-growing stems. It is tolerant of pollution and it is not fussy about soil type.

Bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Paulownia_tomentosa



Gelogd
sylvius
[ERF] lid
Held
*
Berichten: 5261


Bekijk profiel
« Antwoord #19 Gepost op: 10 Januari 2013, 16:55:23 »

http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=88056&page=16

Citaat
INVISIBLE
Registered User
 
INVISIBLE's Avatar
 
Join Date: Sep 2002
Location: ENSCHEDE
Posts: 3,960



Hmmm je snapt de achterliggende gedachte hiervan waarschijnlijk niet, en die heeft vooral te maken met landschapsarchitectuur en het inrichten van stedelijke omgevingen.
Die bomen zijn niet alleen bijzonder kwa naam, maar ook kwa bloei ........maar dan moet je de bomen wat vaker gezien hebben, en een klein beetje interesse in flora en fauna hebben.

De bladeren van deze boom zijn minstens zo groot als een klein kind, en je kunt er prima een kleine paraplu van maken.
Het bladerdek van deze bomen is juist erg bijzonder, aangezien ze een soort van platte boomtop creeeren die de Museumlaan gaat overkappen.
Ook komen er prachtige bloemen in de boom, die in het voorjaar een mooi aanzicht opleveren.

Om mijn woorden even bij te staan ....



En juist deze bomen maken de Museumlaan, met haar onder moderne architectuur ontworpen villa's, tot een waar genoegen om doorheen te lopen. Als er geen gebruik gemaakt zou worden van deze aparte soort bomen, en er gewoon een zelfde soort boom gebruikt zou worden als elders in dat gebied, dan komt deze laan ook niet tot zijn recht.
__________________
Gelogd
sylvius
[ERF] lid
Held
*
Berichten: 5261


Bekijk profiel
« Antwoord #20 Gepost op: 10 Januari 2013, 17:30:12 »

Citaat
En juist deze bomen maken de Museumlaan, met haar onder moderne architectuur ontworpen villa's, tot een waar genoegen om doorheen te lopen. Als er geen gebruik gemaakt zou worden van deze aparte soort bomen, en er gewoon een zelfde soort boom gebruikt zou worden als elders in dat gebied, dan komt deze laan ook niet tot zijn recht.

120.000 euro is nog maar een schijntje van wat Bill Fontana's Acoustical Journey heeft gekost.

Waren de bomen aangeslagen dan had je  zeker iets moois gehad, iets wat je van de Acoustical Journey niet kunt zegggen.
Gelogd
admin
Don H.
Forumbeheerder
Held
*****
Berichten: 2082



Bekijk profiel
« Antwoord #21 Gepost op: 11 Januari 2013, 07:34:48 »


Heb bij de koninklijke kwekerijen vd Bom boompjes van een tientje gevonden de duurste zijn daar 32,- euro.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

# Maat Prjs
8 12-14 80,-
10 14-16 98,-
4 16-18 135,-
5 18-20 160,-


Eerst dacht eerst dat "maat" stond voor de pot maar bij andere kwekers heeft men het over de "stamo"
Dus maat staat voor de stam-omtrek.

Gelogd
sylvius
[ERF] lid
Held
*
Berichten: 5261


Bekijk profiel
« Antwoord #22 Gepost op: 11 Januari 2013, 07:43:19 »


Heb bij de koninklijke kwekerijen vd Bom boompjes van een tientje gevonden de duurste zijn daar 32,- euro.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

# Maat Prjs
8 12-14 80,-
10 14-16 98,-
4 16-18 135,-
5 18-20 160,-


Eerst dacht eerst dat "maat" stond voor de pot maar bij andere kwekers heeft men het over de "stamo"
Dus maat staat voor de stam-omtrek.



Ze hadden wel aardig grote bomen aangeplant destijds. Dan was het meteen al een redelijke ogende laan, zoiets was de redenering (herinner ik mij - en het zou best kunnen dat Pi de Bruijn dat zei.)
Gelogd
sylvius
[ERF] lid
Held
*
Berichten: 5261


Bekijk profiel
« Antwoord #23 Gepost op: 11 Januari 2013, 07:52:40 »

Pi de Bruijn over de Museumlaan:

http://www.youtube.com/watch?v=4TbAUF-bcdc

Citaat


"Ik heb teruggegrepen op een klassiek motief, de ouderwetse laan. Een laan heeft allure, heeft klasse, en dat past gewoon goed bij wat we met die villawijk wilden"
« Laatste verandering: 11 Januari 2013, 08:03:51 door sylvius » Gelogd
sylvius
[ERF] lid
Held
*
Berichten: 5261


Bekijk profiel
« Antwoord #24 Gepost op: 11 Januari 2013, 08:31:29 »

filmpje van de Architekten Cie

http://www.youtube.com/watch?v=rPpEraenjsk

Citaat
Dutch Profiles: Pi de Bruijn, de Architekten Cie.



Gepubliceerd op 13 okt 2012

Architect Pi de Bruijn is famous for expanding and modernising public buildings like the Concertgebouw in Amsterdam or the Dutch parliament in The Hague. He also developed huge urban areas like the ZuidAs in Amsterdam or the Beursplein in Rotterdam.

But a much smaller project proved to be a real turning point for Pi de Bruijn. In Roombeek, a tiny residential area in the city of Enschede, he decided to diminish his own role as an architect. He let the future residents create their own neighbourhood.

In May 2000, Roombeek was completely devastated by the explosion of a fireworks factory. Twenty-three people were killed.

Pi de Bruijn asked all residents to help determine what their new neighbourhood should look like. Fifty percent of the residents were able to design their own houses. De Bruijn merely functions as a supervisor, a coordinator of ideas. This new approach earned the city a prestigious prize for excellence in commissioning work in architecture and urban planning.

Pi de Bruijn used to believe in a modernist, idealistic, top-down approach. In the seventies he worked on the Bijlmermeer in Amsterdam. With separated areas for living, working, shopping and leisure. On paper it all seemed to work, but in reality the dream turned into a nightmare.

http://www.cie.nl

CREDITS
Commissioning editor Submarine: Geert van de Wetering
Producer: Olivia Sophie van Leeuwen
Director: Noud Holtman
Camera: Pierre Rezus
Sound: Wouter Veldhuis
Editor: Dominique Kools
Colour Correction: Maurik de Ridder
Music/Sound Design: Jesse Koolhaas

Produced by Submarine, Femke Wolting & Bruno Felix
http://www.submarine.nl

Commissioned by DutchDFA
http://www.dutchdfa.com

Like Dutch Profiles on Facebook
http://www.facebook.com/dutchprofiles

    Categorie

    Mensen & blogs
    Licentie

    Standaard YouTube-licentie

Gelogd
admin
Don H.
Forumbeheerder
Held
*****
Berichten: 2082



Bekijk profiel
« Antwoord #25 Gepost op: 11 Januari 2013, 08:34:15 »

Boompjes zien er wel ziek uit aan het begin van het filmpje op youtube.

Volgens mij zijn de boompjes acht meter hoog maar ze groeien heel snel.
Onder de grond zijn de boompjes  dus ondertussen nog dieper aan het water zoeken.
Het grondwater uit het rampgebied maakt volgens mij die boompjes ziek.

En  wat er bij sef heeft gelegen kan de overheid niet oplossen omdat ze dat niet mag van hogerhand.

Omdat ik ervan overtuigd ben dat er ook munitie bij de ramp betrokken is houd ik ook rekening met chemische- en biologische wapens daar houd ik al rekening mee vanaf de rampdag, mede daarom was ik op 17 mei 2000 vertrokken en mijd ik Enschede als de pest.

Gelogd
admin
Don H.
Forumbeheerder
Held
*****
Berichten: 2082



Bekijk profiel
« Antwoord #26 Gepost op: 11 Januari 2013, 09:47:20 »

Hier staat de vraag van G. Dijkhuizen,


"5) Klopt het dat de bomen aan de museumlaan worden vervangen en zo ja, kan het college aangeven wat de oorzaak is ?'

Bron : http://www.pvda-enschede.nl/publicaties/2012121701_vraag.pdf
Gelogd
sylvius
[ERF] lid
Held
*
Berichten: 5261


Bekijk profiel
« Antwoord #27 Gepost op: 11 Januari 2013, 18:19:43 »

Uit PvdA nieuwsbrief:

Citaat
Schriftelijke vragen over Balengebouw en Museumlaan.


In december 2012 heb ik aan het college van B&W schriftelijke vragen gesteld over de toekomst van het Balengebouw en over de bomen aan de Museumlaan (zie schriftelijke vragen Balengebouw en Museumlaan). Ik heb heel bewust schriftelijke vragen gesteld, opdat het college de kans heeft inhoudelijk er goed naar te kijken en een zorgvuldig antwoord te geven. Naar aanleiding van de beantwoording kan ik dan altijd nog een en ander laten agenderen op een politieke agenda
Dagblad Tubantia heeft mij hierover afgelopen week benaderd. Ik heb gezegd dat ik per 15 januari antwoorden krijg van het college en dat ik op dit moment nog niet verder kan ingaan op situatie.
Tubantia heeft wel aandacht gevraagd voor de bomen aan de Museumlaan en het feit dat meerdere bomen aan vervanging toe zijn. Naar aanleiding van dit artikel zijn diverse reacties gekomen. Voor zover ze in mijn persoonlijke mailbox terecht zijn gekomen, heb ik de mensen bedankt voor de informatie en suggesties en hen meegedeeld dat ik hun informatie mee zal nemen in mijn beoordeling van de reactie van het college.
Mij lijkt dit een goede gang van zaken.
(Gerrit Dijkhuizen, lid fractie, mailto:g.dijkhuizen@enschede.nl)   
Gelogd
admin
Don H.
Forumbeheerder
Held
*****
Berichten: 2082



Bekijk profiel
« Antwoord #28 Gepost op: 12 Januari 2013, 09:59:03 »

Heb bij de makelaar een fotootje van de museumlaan gevonden.

-----------------------------------------------------------------------------------------




Museumlaan 0 Ong
7523 JH Enschede
€ 900.000,- v.o.n.

KenmerkenType woning:  Villa 
In de verkoop sinds:  52 maanden 


Bron: Jaap.nl  http://www.jaap.nl/te-koop/overijssel/twente/enschede/7523jh/museumlaan+0+ong/1885097/fotos-video
« Laatste verandering: 12 Januari 2013, 10:28:02 door admin » Gelogd
admin
Don H.
Forumbeheerder
Held
*****
Berichten: 2082



Bekijk profiel
« Antwoord #29 Gepost op: 12 Januari 2013, 10:18:12 »

Die HONDENHALTE poepplaats was altijd het monument onder het maaiveld en de krater.
Tot 2012 ofzo was de herdenkingsplaats van de ramp bezaaid met poep en het stonk naar pis.

Op de foto hierboven van die makelaar zie ik dat de poephalte is verplaatst naar de museumlaan.

De HONDEN-HALTE is met de noorderzon vertrokken.


Gelogd
Pagina's: 1 [2] 3 Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!