[EnschedeRamp] Forum
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
28 Maart 2024, 10:03:21

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Zoek:     Geavanceerd zoeken
NB! Als u lid wilt worden stuur dan een verzoek naar:

EnschedeRamp@gmail.com
9017 aantal berichten in 706 topics door 16 geregistreerde leden
Nieuwste lid: Paul van Buitenen
* Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
+  [EnschedeRamp] Forum
|-+  Enschede 13 mei 2000
| |-+  Actueel
| | |-+  Herdenking 13 mei 2015
« vorige volgende »
Pagina's: 1 2 3 [4] Omlaag Print
Auteur Topic: Herdenking 13 mei 2015  (gelezen 18863 keer)
admin
Don H.
Forumbeheerder
Held
*****
Berichten: 2082



Bekijk profiel
« Antwoord #45 Gepost op: 17 Mei 2015, 12:11:34 »


"vaste plaats":


In 2005 was dus de eerste herdenking op het plaats delict. Tot die tijd was het verboden daar te komen, de herdenking is langzaam opgeschoven vanaf het Volkspark richting krater met een omweg via een school. het monumentje bij de Arke heeft ook wel iets want verder kwam men niet als burger alles was afgezet alle bewijs moest eerst verdwijnen.

Het rampgebied was verboden om te komen zelfs Duitse hulpverleners (ik dacht lang dat het brandweer was) werden weggestuurd nog geen half uur na de laatste knal. 








 

 
Gelogd
admin
Don H.
Forumbeheerder
Held
*****
Berichten: 2082



Bekijk profiel
« Antwoord #46 Gepost op: 17 Mei 2015, 12:30:03 »

Heb aan Bram Distel gevraagd of hij tien keer snel achter elkaar veerkracht wilde zeggen.
Bram Distel moest echt lachen en zei: Nee. ( en weg was Bram).
(De gemeente Enschede verbond het woord 'veerkracht' met de verdwenen wijk, tot voor kort was daar alles veerkracht.)
Bram Distel is van het comité herdenking vuurwerkramp.

Daarvoor heb ik hem wel gezegd dat ik blij ben dat er geen sprekers zijn want elk woord is teveel.



« Laatste verandering: 17 Mei 2015, 12:52:33 door admin » Gelogd
admin
Don H.
Forumbeheerder
Held
*****
Berichten: 2082



Bekijk profiel
« Antwoord #47 Gepost op: 17 Mei 2015, 15:45:51 »

Enschede herdenkt vuurwerkramp van 15 jaar geleden

“Geen toespraken, geen troostende woorden; het is stil in Enschede"

ENSCHEDE – In stilte is in Enschede de vuurwerkramp van 15 jaar geleden herdacht. Er werd niets gezegd, geen toespraken, geen troostende woorden. Enschede wilde een sobere herdenking.

Enkele honderden waren naar de herdenking gekomen. Tussen drie uur en de herinnering van het moment van de eerste explosie op die zonovergoten zaterdagmiddag op 13 mei 2000 om 15.25 legden tientallen stadsgenoten bloemen bij het monument op wat het herrezen Roombeek de Lasonderbleek is gaan heten. De klokken van de kerken, even doorsneden door het geluid van sirenes, luidden daarop een stilte van een minuut in. Een minuut stilte die in Enschede anderhalve minuut duurde.

Nabestaanden van de 23 slachtoffers van de ramp bij S.E. Fireworks legden bloemen. Ook burgemeester Fred de Graaf en Bram Distel, voorzitter Stichting Herdenking Vuurwerkramp, deden dat.

Het vuurwerkbedrijf S.E. Fireworks ging die bewuste zaterdagmiddag in mei met twee explosies de lucht in. Half Roombeek vloog in brand de rest van de wijk raakte onherstelbaar beschadigd. De ramp eiste 23 levens, meer dan duizend Enschedeërs raakten toen gewond.

Op het grasveld tussen de Tollensstraat en de Lonnekerspoorlaan herinnert een monument aan de ramp, er is het kunstwerk ‘Het verdwenen huis tussen hemel en aarde’ en er ligt nog de krater die de explosie sloeg. Eromheen is een nieuw Roombeek verrezen.

In het nabijgelegen Prismare is het Huis van Verhalen ingericht, als blijvende herinnering aan de vuurwerkramp. Wie wil kan er even verpozen of zich bezinnen in het stiltecentrum. In Prismare is tot in augustus een expositie ingericht van werken van (amateur)kunstenaars die getroffen zijn door de ramp.

Huis van Verhalen

--------------------
En hieronder een reactie van iemand bij bovenstaand artikel.
------------------------------------

een nabestaander
Datum geplaatst15 mei 2015, 12:50
waar waren jullie als direckteuren 15 jaar voor ons de nabestaanders. Als het mijn bedrijf was had ik mijn spijt betuig persoonlijk naar de nabestaanders gedaan. En me niet 15 jaar verstopen . En dan rond 13 mei met zo'n verhaal komen.ben jij een echte kerel dan ga je langs de nabestaanders met de echte waarheid.waar ze al 15 jaar op wachten
----------------------------

Bron Tubantia http://www.tubantia.nl/regio/enschede/enschede-herdenkt-vuurwerkramp-van-15-jaar-geleden-1.4921178
Gelogd
admin
Don H.
Forumbeheerder
Held
*****
Berichten: 2082



Bekijk profiel
« Antwoord #48 Gepost op: 17 Mei 2015, 19:47:01 »

Insane fireworks factory explosion all angles + nieuwe beelden enschede vuurwerkramp 2000 colombia

Gepubliceerd op 16 dec. 2014 door: AVDB

 Bron: youtube https://youtu.be/gs7wTT8cwbo

(Bij bovenstaand filmpje is heel goed geluid)
-------------------------------

Vuurwerkramp enschede Beelden Explosie 

Geüpload op 2 feb. 2010 door: Dick Versteegen

Bron : youtube https://youtu.be/_etfXcbguZw

-------------------------------------------------------

Heb bovenstaande filmpjes gevonden via spisnieuws die aandacht besteed aan de ramp omdat die vijftien jaar geleden plaatsvond.

Bron: Spitsnieuws http://www.spitsnieuws.nl/binnenland/2015/05/in-beeld-vuurwerkramp-enschede-15-jaar-geleden 
Gelogd
sylvius
[ERF] lid
Held
*
Berichten: 5261


Bekijk profiel
« Antwoord #49 Gepost op: 25 Mei 2015, 17:52:30 »

25 mei 2015, kruis verdwenen. Bloemen, waxinelichtjes en knuffels zijn er nog:

Gelogd
Fred Vos
[ERF] lid
Held
*
Berichten: 1110


Bekijk profiel
« Antwoord #50 Gepost op: 25 Mei 2015, 20:57:14 »

25 mei 2015, kruis verdwenen. Bloemen, waxinelichtjes en knuffels zijn er nog:



Als wellicht nuchtere buitenstaander begrijp ik dit 'monument' niet als een herdenkingsplaats voor bezinning van/voor nabestaanden en slachtoffer.
De krater door ingezakte vloerplaten in een kruipruimte, is 1 voorbeeld van de vele vernietigingsrestanten. Het verwijst wel naar de locatie van het bedrijf; als een soort teken van schuld in de macht van de gemeente?

Mijn gevoel voor religie, kunst, troost, medeleven en respect voor slachtoffers en nabestaanden wordt hiermee gebruuskeerd. Een pervers, letterlijk goedkoop en dus volstrekt smakeloos monument; is mijn oordeel.
Arm Enschede.
Gelogd
sylvius
[ERF] lid
Held
*
Berichten: 5261


Bekijk profiel
« Antwoord #51 Gepost op: 25 Mei 2015, 21:08:20 »



Als wellicht nuchtere buitenstaander begrijp ik dit 'monument' niet als een herdenkingsplaats voor bezinning van/voor nabestaanden en slachtoffer.
De krater door ingezakte vloerplaten in een kruipruimte, is 1 voorbeeld van de vele vernietigingsrestanten. Het verwijst wel naar de locatie van het bedrijf; als een soort teken van schuld in de macht van de gemeente?

Mijn gevoel voor religie, kunst, troost, medeleven en respect voor slachtoffers en nabestaanden wordt hiermee gebruuskeerd. Een pervers, letterlijk goedkoop en dus volstrekt smakeloos monument; is mijn oordeel.
Arm Enschede.


Is goed gezegd.

De moeder die twee kinderen verloor en haar beide ouders en een zus, die zei: "Dat is de plek waar het beest huisde dat mijn kinderen opvrat, daar kan ik toch niet gaan herdenken?"
Gelogd
sylvius
[ERF] lid
Held
*
Berichten: 5261


Bekijk profiel
« Antwoord #52 Gepost op: 25 Mei 2015, 21:30:16 »

Het was zelfs zo, dat toen er nog geen monument was en het terrein nog afgesloten, men wel bloemen aan het hek rond het terrein van SEF bond, als een soort tribuut aan "het beest".
Gelogd
Fred Vos
[ERF] lid
Held
*
Berichten: 1110


Bekijk profiel
« Antwoord #53 Gepost op: 25 Mei 2015, 22:23:53 »

Het was zelfs zo, dat toen er nog geen monument was en het terrein nog afgesloten, men wel bloemen aan het hek rond het terrein van SEF bond, als een soort tribuut aan "het beest".

Sylvius, u geeft hier een volstrekt eigen interpretatie (projectie) van uw denken op dat van onbekenden in hun leed.

Het hek bakende, voor zover ik weet, het getroffen gebied af; de slachtoffers en de schade zijn niet alleen door vuurwerk ontstaan.
Vuurwerkshows kregen in de afgelopen 50 jaar vele aanhangers; vraag mij niet waarom.
Beoordeel eens de hysterische 'volks' reacties als men het wil verbieden; als objectief milieu bedervende en fysiek gevaarlijke stof bij afsteken.

Uw "beest' moet toch ergens zijn hok hebben; nietwaar?
Gelogd
sylvius
[ERF] lid
Held
*
Berichten: 5261


Bekijk profiel
« Antwoord #54 Gepost op: 26 Mei 2015, 06:52:36 »

Het was zelfs zo, dat toen er nog geen monument was en het terrein nog afgesloten, men wel bloemen aan het hek rond het terrein van SEF bond, als een soort tribuut aan "het beest".

Sylvius, u geeft hier een volstrekt eigen interpretatie (projectie) van uw denken op dat van onbekenden in hun leed.

Het hek bakende, voor zover ik weet, het getroffen gebied af; de slachtoffers en de schade zijn niet alleen door vuurwerk ontstaan.
Vuurwerkshows kregen in de afgelopen 50 jaar vele aanhangers; vraag mij niet waarom.
Beoordeel eens de hysterische 'volks' reacties als men het wil verbieden; als objectief milieu bedervende en fysiek gevaarlijke stof bij afsteken.

Uw "beest' moet toch ergens zijn hok hebben; nietwaar?

Het eerste jaar na de ramp, 13 mei 2001, had men de Tollensstraat open gezet voor een soort processie voorafgegaan door de burgemeester, waarbij  aan het hek rond het terrein van SEF bloemen werden bevestigd, of ook wel er voor gelegd. Ik was er niet bij, heb het enkel gezien op foto's in de krant en op tv oost (wij hadden toen nog geen computer/ internet).

Er zijn dus wel foto's van, die ik mij herinner. Zal zoeken of ik iets kan vinden.

"tribuut aan het beest" dat is natuurlijk mijn interpretatie.
Gelogd
sylvius
[ERF] lid
Held
*
Berichten: 5261


Bekijk profiel
« Antwoord #55 Gepost op: 26 Mei 2015, 08:37:26 »


Het eerste jaar na de ramp, 13 mei 2001

Het kan ook 2002 of 2003 of 2004 geweest zijn.

Ik heb beelden op een externe harde schijf ooit gekregen van admin

Zit ik te kijken, mei 2001,  veel beelden nog nooit gezien.

Maar 2001 was het hele gebied  afgesloten.


Gelogd
sylvius
[ERF] lid
Held
*
Berichten: 5261


Bekijk profiel
« Antwoord #56 Gepost op: 26 Mei 2015, 08:48:03 »

Ha hier, 2003:




Tocht werd dacht ik meerdere jaren achtereen gehouden, ik heb er nooit aan meegedaan.
« Laatste verandering: 26 Mei 2015, 08:52:35 door sylvius » Gelogd
sylvius
[ERF] lid
Held
*
Berichten: 5261


Bekijk profiel
« Antwoord #57 Gepost op: 26 Mei 2015, 09:05:42 »

Dit is 2002:

Gelogd
Fred Vos
[ERF] lid
Held
*
Berichten: 1110


Bekijk profiel
« Antwoord #58 Gepost op: 26 Mei 2015, 11:39:06 »

@ Sylvius

Dus een belangenvereniging vormt de 'toegangspolitie' voor een rouwende herdenking uitsluitend door 'bloedverwanten' en een comité bepaalt hoe er door slachtoffers en nabestaanden herdacht moet worden?

Arm Enschede.
Gelogd
sylvius
[ERF] lid
Held
*
Berichten: 5261


Bekijk profiel
« Antwoord #59 Gepost op: 29 Mei 2015, 20:20:56 »

https://twitter.com/eelcoeerenberg
Citaat
Eelco Eerenberg ‏@eelcoeerenberg May 23

De loco-burgemeester van Memphis is erg geraakt door de vuurwerkramp: "god bless the deceased".
Gelogd
Pagina's: 1 2 3 [4] Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!