[EnschedeRamp] Forum
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
29 Maart 2024, 06:59:28

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Zoek:     Geavanceerd zoeken
NB! Als u lid wilt worden stuur dan een verzoek naar:

EnschedeRamp@gmail.com
9017 aantal berichten in 706 topics door 16 geregistreerde leden
Nieuwste lid: Paul van Buitenen
* Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
+  [EnschedeRamp] Forum
|-+  Enschede 13 mei 2000
| |-+  Rampen elders
| | |-+  Leidse buskruitramp
« vorige volgende »
Pagina's: [1] Omlaag Print
Auteur Topic: Leidse buskruitramp  (gelezen 6528 keer)
sylvius
[ERF] lid
Held
*
Berichten: 5261


Bekijk profiel
« Gepost op: 12 Januari 2017, 09:23:52 »


http://vandaagindegeschiedenis.nl/12-januari/
Citaat

Op 12 januari 1807 ontploft aan het Steenschuur in Leiden een vrachtschip met daarin 37 ton buskruit. Bij deze buskruitramp komen 160 mensen om het leven. Daarnaast zijn er ruim 2000 gewonden.

Na het Leidens Ontzet is de Leidse buskruitramp de gebeurtenis die de grootste impact op de stad had. Een groot deel van het centrum van Leiden wordt bij de ramp weggevaagd. Op de plek van de ramp bevindt zich nu het Van der Werfpark.

De lading van het schip ontploft iets na vieren. Volgens sommige berichten zou de klap tot in Groningen te horen zijn geweest. Waardoor de lading van het schip ontplofte is nooit duidelijk geworden. Vaak werd met de beschuldigende vinger naar schipper Adam van Schie gewezen. Die zou naast de kruitvaatjes schelvis hebben staan bakken. Dit bleek echter een fabel. De schipper was op het moment van de ontploffing thuis bij zijn vrouw en kinderen in Delft.


Animatie Kruitramp Leiden - © Infofilm/Museummedia Leiden
https://www.youtube.com/watch?v=9JA40lcVuH8
Gelogd
admin
Don H.
Forumbeheerder
Held
*****
Berichten: 2082



Bekijk profiel
« Antwoord #1 Gepost op: 18 Januari 2017, 19:04:27 »

Dankzei Ria Beckers van de commissie Oosting weet iedereen dat de slachtoffers zelf schuld zijn aan die ramp want de omwonenden hadden maar bezwaar moeten maken tegen die opslag, ook al wist helemaal niemand iets van die opslag bij SEF.

Dat geldt denk ik ook voor Delft. Er kan door onze ambtenaren eventueel een commissie-kruitschip opgericht worden die na lang onderzoek de kruitschip-slachtoffers de schuld geeft en een onschuldige burger aanwijst als dader. Dan kan de gemeente Delft misschien nog schadevergoeding   krijgen van eventuele nabestaanden van die ramp.

En dat verantwoordelijk B&W van Delft is zeker minister geworden en anders hun nabestaanden wel.

Ben nog steeds heel kwaad op alleen maar alle ambtenaren., denk dat die mensen een foutje in hun hersenen en of genen hebben, het is een soort ziekte die generatie op generatie doorgaat, dat komt nooit meer goed het wordt alleen maar erger met elk jaar meer ambtenaren. De gemeente en overheid schrijft zelf haar geschiedenis helder daar is de afgelopen duizenden jaren weinig aan veranderd. Totaal ongeloofwaardig en in nevels gehuld. Dick Buursink schept zijn eigen en onze geschiedenis zoals het hem uitkomt, de media papagaait zoals altijd wel weer mee.

Mijn eerste luisterend oor na de ramp bij Mediant kwam speciaal uit Leiden Eloy V.
Sylvius had hem ooit eens gemaild of hij onderstaande wilde bevestigen maar dat wilde Eloy niet bevestigen vanwege privacy of iets dergelijks.
Het ging over de postbode op TV_ Oost na de ramp.
Eloy had mij gezegd dat er meer mensen slachtoffers bij Mediant er mee zaten dat ze de postbode op tv hadden gezien net als ik.
Bakker had me al de kop gek gemaakt vlak na de laatste detonatie met munitie dan komt tv-oost even later met de Putterstraat postbode met nog meer munitie op de proppen.
Dat zijn voor mij persoonlijk al twee aanwijzingen dat SEF iets van doen had met de zwaarste klasse vuurwerk namelijk munitie.
Hoe onbetrouwbaar en leugenachtig de politie is inzake de ramp heb ik vanaf 12mei2010 zelf mogen ervaren.

Gelogd
sylvius
[ERF] lid
Held
*
Berichten: 5261


Bekijk profiel
« Antwoord #2 Gepost op: 20 Maart 2019, 12:45:04 »

https://twitter.com/archiefDelft/status/1108262112458100737


Citaat
Stadsarchief Delft
‏ @archiefDelft
5h5 hours ago

Tekening door Simon Fokke na de ontploffing van het kruithuis (18e eeuw). Volgens deskundigen moet de kracht van de explosie ongeveer vergelijkbaar zijn geweest met die van de vuurwerkramp in Enschede in 2000. #365dagendelft Lees verder https://bit.ly/2Th2jOS


https://www.stadsarchiefdelft.nl/delft365/de-delftse-donderslag/

Citaat
Dominee Pieter de Witte wist het zeker: de ‘Delffsche Donder-slagh’ was een straf van God. Het kerkvolk gaf zich over aan wereldlijk vermaak en onderling gekrakeel. Tot overmaat van ramp trad het stadsbestuur laks op tegen katholieken. De ontploffing van het kruithuis aan de Geerweg was volgens de dominee dus niets minder dan een goddelijke vermaning.
Gelogd
Pagina's: [1] Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!