[EnschedeRamp] Forum
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
18 April 2024, 20:20:16

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Zoek:     Geavanceerd zoeken
NB! Als u lid wilt worden stuur dan een verzoek naar:

EnschedeRamp@gmail.com
9017 aantal berichten in 706 topics door 16 geregistreerde leden
Nieuwste lid: Paul van Buitenen
* Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
+  [EnschedeRamp] Forum
|-+  Enschede 13 mei 2000
| |-+  Getuigenissen
| | |-+  Jack Huygens: "Ik had de vuurwerkramp niet willen missen"
« vorige volgende »
Pagina's: [1] 2 Omlaag Print
Auteur Topic: Jack Huygens: "Ik had de vuurwerkramp niet willen missen"  (gelezen 14638 keer)
sylvius
[ERF] lid
Held
*
Berichten: 5261


Bekijk profiel
« Gepost op: 29 Oktober 2017, 10:26:57 »

https://twitter.com/AngeliqueKunst/status/924197502513016832

 Angelique Kunst‏ @AngeliqueKunst Oct 28

Alweer mooi, aangrijpend verhaal in #Tubantia. Jack Huijgens over zijn leven met 112 en de invloed van de Vuurwerkramp. Door @TheoHakkert

Gelogd
sylvius
[ERF] lid
Held
*
Berichten: 5261


Bekijk profiel
« Antwoord #1 Gepost op: 29 Oktober 2017, 10:43:05 »

"Er  zijn nog altijd mensen die beweren dat ik de boel belazerd heb in Enschede. Ik zou de beelden van de eerste 10 seconden hebben verkocht aan de burgemeester"

Even daar boven:

"Mans pakte zijn portemonnee. Ik heb 1000 euro van hem gehad voor en weekend weg met mijn gezin en schoonouders"


Wie heeft er nou 1000 euro in zijn portemonnee zitten?

Die Mans moet dan wel erg in de slappe was hebben gezeten  Knipoog

Huygens heeft mij trouwens iets anders verteld.

http://www.enschederamp.nl/forum/index.php?topic=239.0


Citaat
7) Jack Huygens heeft opnames gemaakt vanaf het dak van het balengenbouw. Het gerucht gaat dat hij het eerste stuk van zijn opnames (+ "mondje dicht") verkocht zou hebben aan burgemeester Mans voor 30.000 gulden
Daarover heb ik hem een keer rechtstreeks gevraagd (in 2008).
Jack Huygens ontkende dat. Dat was niet zo. Wel was waar dat hij geld had gekregen van Mans, 8000 gulden. Dat was omdat hij door het gebeuren dusdanig was getraumatiseerd dat hij niet meer kon werken.
 
Op website van Christian Freeling http://www.13mei2000.nl/evenoverdieramp/index.html
staat wel een beeldje:
http://www.13mei2000.nl/evenoverdieramp/StartJack.html
 
  Start Jack Huygens vanaf Bamshoeve



Het eerste stuk van deze film stond niet op de mpeg die op het web circuleerde, maar ik vond een frame, compleet met overbodig pijltje. De linker brandweerman verkent op dit moment de voorzijde van E2 en geeft niet aan dat extra inzet nodig zou zijn.
Even later loopt hij naar achteren (langs de driehoek) en verdwijnt achter de boom. Achter hem springt vervolgens een hoeveelheid gruis omhoog - de eerste nog onhoorbare explosies die gepaard gaan met een fel lichtpuntje boven in de sluiting van de deur.
Linksonder zijn twee mensen van de 644 bezig de zaak weer in te rollen.
 
 

 
 
8 --Zwarte rook
Bij die gelegenheid vertelde Jack Huygens nog meer. Voor hij met de opnames was begonnen had hij over het hele dak van het balengebouw gelopen. Vanuit andere gezichtshoek dan van waaruit hij filmde kon hij in de driehoek kijken (driehoek tussen containers E2 en E16 en terrein van Thole ) en daarin had hij een aanhanger zien staan waarvan een rubberband in brand stond en waar zwarte rook vanaf kwam.
 
Dat is raar -- Want volgens mij kan dat helemaal niet dat je vanaf het dak van het balengebouw in de driehoek kon kijken. (Misschien verichtte de LKPD daarom onlangs (in 2009) metingen vanaf het dak van het balengebouw, o.l.v. Bas van den Heuvel, waar ik toevallig getuige van was...)
 
Zwarte rook is te zien op ëen van de foto's van Guivret Larry Bruins, die hij maakte vanaf het terrien van Thole, afgedrukt achterin het rapport van de brandweerinspectie:
 http://www.nbdc.nl/cms/show/id=599252
3 - Onderzoek brandweeroptreden

 

Foto 5 (Guivret Laery Bruins, 2360)
Ongeveer 15.30 uur. Op het terrein van Thole wordt een lage druk straal opgebouwd.
 
De rook komt ogenschijnlijk van achter het terrein van SEF vandaan (van plek waar schuurtje van Thole stond).
Zichtlijnen vanaf standpunt fotograaf: op linkerlijn zit witte rook, op rechterlijn de zwarte rook:

 
 
Dit is door Bas van den Heuvel "in onderzoek" geweest
en hij kwam tot de conclusie dat de zwarte rook afkomstig was van de rubber band van aanhanger die tegen de E2 aangedrukt zou hebben gestaan...
 
Mijn vraag is: hoe kwamen ze erbij?  Heeft Jack het van Bas, of heeft Bas het van Jack? Of ligt het nog anders?
In elk geval is het wel de officiele lezing van Oosting dat de escalatie van de brand is toe te schrijven aan een niet opgemerkte brand in de driehoek...
 
 
9) In uitzending van Sylvana van 8 mei 2010 http://sylvana.nps.nl/gasten/vuurwerkramp-de-man-achter-de-nieuwe-feiten/
beweert Jack Huygens iets heel anders:
Er was geen zwarte rook te zien geweest
 
10) Een zekere Van  der Spek, brandweervoorlichter, heeft eens verklaard dat de branweer wel goed had verkend (i.v.m. het verwijt dat de brandweer het brandje in de driehoek over het hoofd had gezien - en aldus schuld had aan de ramp) , en dat dat te zien was op beelden waarover de brandweer beschikte . Wat voor een beelden?
 
 
11) Poort tussen terrein van de Bamshoeve en terrein van Agterbos stond open op moment dat Jack Huygens en Gerrit Poort aankwamen. Zij dachten via die poort mooi achter bij de brand te komen. Maar de poort werd op dat moment dicht gedaan, door oa. Hans Nijland, de beheerder van het Bamshoeveterrein. Hans Nijland wilde ze daar niet hebben, maar ze mochten  wel op het dak van het balengebouw. Hans Nijland is door het Tolteam gevraagd naar die poort en hij heeft daar toen een valse verklaring over afgelegd. De poort gaf nl, oorspronkelijk wel toegang tot de brandgang die langs het terrein van de Bamshoeve liep. Maar het  eerste stuk van die gang was door Agterbos bij zijn terrein aangetrokken. (wat te zien is op luchtfoto van april 2000-

Gelogd
sylvius
[ERF] lid
Held
*
Berichten: 5261


Bekijk profiel
« Antwoord #2 Gepost op: 29 Oktober 2017, 11:23:00 »

Citaat
Na de vuurwerkramp was hij bij Pauw en Witteman. Een foto van de uitzending staat nog op de kast. "Ik was er om over mijn vriend Marcel van Nieuwenhoven te praten. Hij stond op het terrein van SE Fireworks en heeft het niet overleefd"


Danny de Vries was ook al vriend van Marcel van Nieuwenhoven  Huilen

http://www.enschederamp.nl/forum/index.php?topic=343.msg2935#msg2935


En ik dacht dat dat Huygens dat ook zei in de documentaire van Ronteltap, dat Marcel van Nieuwenhoven zijn vriend was

http://www.enschederamp.nl/forum/index.php?topic=248.0
« Laatste verandering: 29 Oktober 2017, 11:26:55 door sylvius » Gelogd
sylvius
[ERF] lid
Held
*
Berichten: 5261


Bekijk profiel
« Antwoord #3 Gepost op: 29 Oktober 2017, 12:01:49 »

Citaat

Na de vuurwerkramp was hij bij Pauw en Witteman. Een foto van de uitzending staat nog op de kast.

hé dat is raar

P & W begon pas in 2006


https://nl.wikipedia.org/wiki/Pauw_%26_Witteman

Citaat
Uitzendingen
Start    4 september 2006

zou Theo Hakkert die foto wel zelf gezien hebben?

https://www.google.nl/search?client=firefox-b&dcr=0&biw=1600&bih=763&tbm=isch&sa=1&ei=2LP1WeaKJsHUwAKn6peYDA&q=pauw+en+witteman+vuurwerkramp+&oq=pauw+en+witteman+vuurwerkramp+&gs_l=psy-ab.3...252459.252459.0.252958.1.1.0.0.0.0.38.38.1.1.0....0...1..64.psy-ab..0.0.0....0.e7SGLcq5YnM

Gelogd
sylvius
[ERF] lid
Held
*
Berichten: 5261


Bekijk profiel
« Antwoord #4 Gepost op: 29 Oktober 2017, 12:16:43 »

Citaat
"Mans pakte zijn portemonnee. Ik heb 1000 euro van hem gehad voor en weekend weg met mijn gezin en schoonouders"

1000 euro?

In die tijd had je nog geen euro's


1000 euro = 2200 gulden

2200 gulden voor "weekendje uit"?



Gelogd
sylvius
[ERF] lid
Held
*
Berichten: 5261


Bekijk profiel
« Antwoord #5 Gepost op: 29 Oktober 2017, 14:59:39 »

https://www.tubantia.nl/hengelo/hierom-had-jack-uit-hengelo-de-vuurwerkramp-niet-willen-missen~a37e1ba8/


Citaat
Hierom had Jack uit Hengelo de vuurwerkramp niet willen missen

ENSCHEDE/HENGELO - Recent hield 112-fotograaf en nieuwsjager Jack Huygens (49) uit Hengelo het hoofd koel bij een brand in Hengelo. Zo dicht op het nieuws zat hij ook bij de vuurwerkramp. "We hadden destijds de keuze al gemaakt er een einde aan te maken."
Theo Hakkert 29-10-17


De tafel in zijn woonkamer staat vol met de apparatuur waarmee hij 24/7 contact houdt met de buitenwereld. Piept er iets? Groot kans dat er dan ergens een ongeluk of brand is en Huygens daar naar toe moet. Hij maakt dan ter plekke foto's, zoekt naar de feiten en publiceert tekst en foto via websites, Twitter, en stuurt ze naar media als De Twentsche Courant Tubantia en RTV Oost.

Wachten tot de pieper gaat

Eigenlijk zit Huygens al 25 jaar achter zijn tafel alert te wezen. Bij nacht en ontij, vroeger altijd de scanner aan, tegenwoordig met piepers en smartphones. "Mijn vrouw hoort het al niet eens meer als het 's nachts om drie uur loos gaat."

Zwemexamens van de kinderen? Helaas, papa Jack was er niet bij. Hij stond bij een ongeval. "Alleen toen laatst mijn zoon afstudeerde in Duitsland heb ik me afgemeld. Toen heb ik ook iets gedronken. Ik kan nooit alcohol drinken, want ik moet elke seconde de weg op kunnen."

Afmelden kan sinds hij samenwerkt met vier collega's in News United. Hoeven ze elkaar niet te beconcurreren voor het schamele bedrag dat ze ervoor vangen. "We reden elkaar al nooit in de wielen. Tot op de dag van vandaag is er geen discussie over wat van mij is of van jou."

Hij wilde conciërge worden. "Leek mij mooi werk." Hij is het ook wel geweest, een aantal keren zelfs, maar altijd was er ook die nieuwsgierigheid en de wil zo snel mogelijk bij een brand of ongeval te staan. "Mijn vader was een heel fanatiek scannerluisteraar. Dan wordt het je met de paplepel ingegoten. Scanners waren toen nog niet te betalen, ook niet voor mijn vader. Maar op die ouderwetse radio's van toen kon je aan de uiterste zijkant van de band, net daar waar het signaal leek weg te vallen, de communicatie in Enschede en Hengelo volgen. De hele dag ruis. Af en toe hoorde je 'HB 24 over'. Dan wist mijn vader wat er de hand was."

Huygens senior vond het een sport vooraan te staan. Zoon Jack maakte er later snel berichtjes van voor de kabelkrant, en nog weer later voor 112 Weekend van Veronica. "Veronica had in de gaten dat er veel belangstelling was voor berichten over calamiteiten. 35 gulden per item: niet veel, maar wel op televisie. Dat was kicken."

Wat hij ook van zijn vader heeft overgenomen, is terughoudendheid. "Ik mocht van hem nooit mee. Hij had natuurlijk heel erge dingen gezien. Daar wilde hij zijn zoon niet aan blootstellen. Ik heb daar nu nog profijt van. Als wij jonge jongens krijgen die dit werk ook willen gaan doen, gooien we ze ook niet meteen voor de leeuwen."

Vaak geven de codes die de hulpdiensten gebruiken aan hoe ernstig de calamiteit is. "Meldingen van de A35: dan is het vaak niet goed. Aanrijding letsel met trein: zeker niet goed. Mijn vader heeft mij daar altijd in beschermd. Tot mijn ouders gingen scheiden en mijn vader wegging. Inmiddels had ik een scanner - toen waren ze te betalen."
Die bewuste dag

Met een autoaccu op de bagagedrager fietste hij naar de ongevalplek. "Goedkoper dan batterijen." Hij kon het redelijk combineren met zijn werk als conciërge. "De directeur wist dat ik de uren wel zou inhalen. Ik miste nooit wat. Tot op die bewuste dag, waar ik tot op de dag van vandaag last van heb."

Hij geeft alleen de datum: 13 mei 2000. De vuurwerkramp. "De kentering. Ik was die middag net op weg terug uit Enschede. Mijn broer luisterde naar de scanner en belde me op. Er zou iets aan de hand in Enschede." Aan hoe hij zucht is te horen wat hij denkt: was ik maar niet gegaan.

"Ik snel terug, samen met een cameraman van de brandweer. We zagen al van verre witte rook. Voor ons is dat: niet goed, we zijn te laat. We konden er niet dichtbij komen. Wij zijn op het dak van het Balengebouw beland, terwijl ik hoogtevrees heb van hier tot Tokio. Maar: alles voor het nieuws."
Vernietigende klap

"Toen brak de ellende uit. Ik wist dat ik beelden had die de wereld over zouden gaan, al bij de eerste grote klap. Maar toen kwam die derde, vernietigende klap. Ik kan me er niets van herinneren. Een kwartier later kwam ik weer bij. Ik was geen journalist meer, maar slachtoffer. Gek, maar ik had niet eens het idee dat er om ons heen zo veel was gebeurd, alleen dat mij iets was overkomen. Paniek, angst, vooral de angst. Ik dacht dat ik het niet meer ging redden."

Zo snel hij praat, zo snel roert hij in zijn koffie. "We hebben samen op het randje gezeten. Wat doen we? Levend verbranden zagen we niet zitten. Het is veertien meter hoog. We hebben de keuze gemaakt er een einde aan te maken. Ik moet je eerlijk zeggen: dat ging op dat moment heel gemakkelijk. Dat was daar geen moeilijke beslissing."
Ziek

Of dat gemak hem achteraf niet heeft verbaasd? "Niet verbaasd, maar ik ben er ziek door geworden. We konden toch van het dak af komen. In het ziekenhuis in Hengelo dacht ik: waar ben je toch mee bezig, man? Is dit wat je wilt? Er stond een oude vrouw aan bed, een vrijwilligster. Ze zei: 'Ach Jack, je kunt ook doodgereden worden door een auto of een hartaanval krijgen'. Het liet me niet los. Ik dacht dat ik niet ziek was."

Hij en zijn vriend Gerrit, ook conciërge, gingen weer 'gewoon' aan het werk. "In die tijd was ik een fanatieke roker. Even naar buiten, een peukje roken. Ik ging met de rug tegen een container zitten - hè hè, zo. Aan de andere kant schoof een leerling de container open en liet de klep met een klap dichtvallen. Boem! Toen ging bij mij het licht uit. Wat ik op het dak had opgelopen, kwam er daar weer uit."
De weg kwijt

Een jaar lang leefde hij in zijn slaapkamer. "Alle pammetjes en antidepressiva die er waren." Niets hielp. "Ik was een jaar lang de weg kwijt." Kwijt was hij ook zijn auto, zijn apparatuur, zijn camera's. Hij meende dat de UPV (Uitvoeringsorganisatie Personenschade Vuurwerkramp) de schade helemaal zou vergoeden. Maar in plaats van 21.000 gulden, die hij inmiddels geleend had, kreeg hij 1.200 gulden uitgekeerd. "Toen had ik voor het eerst schulden."

Een noodbrief aan de burgemeester van Enschede hielp ook al niet, want die stuurde hem door naar de stadsbank in Hengelo. Aan de andere kant heeft Jan Mans hem ook geholpen. "Misschien mag ik het wel vertellen. Ik kreeg hem te spreken. Hij merkte dat ik ziek was. Mans pakte zijn portemonnee. Ik heb 1.000 euro van hem gehad, voor een weekend weg met mijn gezin en schoonouders. Grandioos natuurlijk. Maar ik begreep ook dat hij verder weinig voor mij kon betekenen."

En hoe is het nu, zeventien jaar later? "Er zijn nog altijd mensen die beweren dat ik de boel belazerd heb in Enschede. Ik zou de beelden van de eerste 10 seconden hebben verkocht aan de burgemeester. Maar ik heb alles belangeloos ter beschikking gesteld, alles - aan het Tolteam, aan de commissie Oosting, aan de gemeente. Puur omdat ik zelf slachtoffer was. Laatst nog belde iemand 's nachts op. Waar haalde hij het lef vandaan? Ik zei: kom dan aan de deur, dan leg ik het je uit, ook dat ik vier, vijf jaar in de schuldsanering heb gezeten. Die lui, je gelooft het toch niet?!"

Mede door inzet van raadslid Bert Otten is Huygens er financieel bovenop gekomen. "'Jij gaat hier uitkomen', zei hij. Hij regelde dat ik snel wat kon verdienen als taxichauffeur. In die tijd hebben we van 80 euro in de week geleefd. Weet je, dat was zo'n toffe levenservaring. Zo heb ik van de kleine dingen leren genieten. Ons leven is weer op rolletjes gegaan."
Begrip voor slachtoffers

Na de vuurwerkramp was hij bij Pauw & Witteman. Een foto van de uitzending staat nog op de kast. "Ik was er om over mijn vriend Marcel van Nieuwenhoven te praten. Hij stond op het terrein van SE Fireworks en heeft het niet overleefd." En in één adem door: "Ik had de vuurwerkramp niet willen missen. Het heeft me veel geleerd en begrip bijgebracht. Ik kijk sinds die vreselijke dag anders als ik bij een calamiteit kom. Ik ga er niet alleen als verslaggever naar toe, maar ik heb ook begrip voor het slachtoffer. Omdat ik weet wat er aan de hand is en wat hem te wachten staat."
Gelogd
sylvius
[ERF] lid
Held
*
Berichten: 5261


Bekijk profiel
« Antwoord #6 Gepost op: 11 November 2017, 16:04:20 »

https://twitter.com/Minkmaat/status/929361830056775681

Citaat
Beeldje van het ontbrekend stukje film (stond op website van Christian Freeling) -- je ziet (ook) brandweerman bij de driehoek , waarin brand zou hebben gewoed, of aanhanger met brandend wiel zou hebben gestaan


Gelogd
dianap
[ERF] lid
Nieuweling
*
Berichten: 47


Bekijk profiel
« Antwoord #7 Gepost op: 9 Januari 2019, 16:33:11 »

de brand in de driehoek is gewoon een verzinsel dat is wel duidelijk.
Er gaat ook een ander verhaal dat blijft hardnekkig, om kwart over drie heeft of hebben 3 brandweermensen zelf met vuurwerk gespeeld en dat is de oorzaak van de escalatie. anderen va de brandweer hebben de deuren open gezet en ja dan is 1 en 1 gewoon 2. Ik snap best dat de overheid dat stiil wil houden.

En dan weet je gelijk waarom ze Pater en de klusjesman met rust laten en waarom die zo stil zijn. Zij hebben het gezien. Dat is hun geluk en onze pech
Gelogd
sylvius
[ERF] lid
Held
*
Berichten: 5261


Bekijk profiel
« Antwoord #8 Gepost op: 9 Januari 2019, 17:13:56 »

de brand in de driehoek is gewoon een verzinsel dat is wel duidelijk.
Er gaat ook een ander verhaal dat blijft hardnekkig, om kwart over drie heeft of hebben 3 brandweermensen zelf met vuurwerk gespeeld en dat is de oorzaak van de escalatie. anderen va de brandweer hebben de deuren open gezet en ja dan is 1 en 1 gewoon 2. Ik snap best dat de overheid dat stiil wil houden.

En dan weet je gelijk waarom ze Pater en de klusjesman met rust laten en waarom die zo stil zijn. Zij hebben het gezien. Dat is hun geluk en onze pech

Lijkt me sterk

Waarom zouden ze het niet gezegd hebben?

Waarom is het hun geluk?
Gelogd
dianap
[ERF] lid
Nieuweling
*
Berichten: 47


Bekijk profiel
« Antwoord #9 Gepost op: 9 Januari 2019, 17:21:25 »

Ze hebben het juist wel gezegd en toen werd er een dealtje gesloten
daarom zijn ze ook zo stil gebeleven. pater schippers de jong de jong kloppenborg
Gelogd
sylvius
[ERF] lid
Held
*
Berichten: 5261


Bekijk profiel
« Antwoord #10 Gepost op: 9 Januari 2019, 17:26:53 »

hoe weet je dat?
Gelogd
dianap
[ERF] lid
Nieuweling
*
Berichten: 47


Bekijk profiel
« Antwoord #11 Gepost op: 9 Januari 2019, 20:36:46 »

wat mij betreft de enigste openblijvende mogelijkheid. De ramp is ons door de strot gedrukt door samenwerkende ambtenaren. De ene houd de hand boven het hoofd van de andere. kutzooi enschede.

Gelogd
admin
Don H.
Forumbeheerder
Held
*****
Berichten: 2082



Bekijk profiel
« Antwoord #12 Gepost op: 22 Januari 2019, 01:49:11 »

de brand in de driehoek is gewoon een verzinsel dat is wel duidelijk.
Er gaat ook een ander verhaal dat blijft hardnekkig, om kwart over drie heeft of hebben 3 brandweermensen zelf met vuurwerk gespeeld en dat is de oorzaak van de escalatie. anderen va de brandweer hebben de deuren open gezet en ja dan is 1 en 1 gewoon 2. Ik snap best dat de overheid dat stiil wil houden.

En dan weet je gelijk waarom ze Pater en de klusjesman met rust laten en waarom die zo stil zijn. Zij hebben het gezien. Dat is hun geluk en onze pech

Op het 13mei2000.nl forum opperde men dat de brandweer met vuurwerk had lopen spelen nadat het sein ''Brand Meester' 'was gegeven.  Weet niet meer welke argumenten men daar aanhaalde voor deze stelling. Had zelf een paar brandjes gezien waarvan ik als leek vond dat de brandweer wel erg traag reageerde toen ze ter plaatse kwamen aan de Bancastraat (kan ook 1992 zijn geweest het brandje aan de Deurningerstraat was in het jaar 2000 enkele maanden voor de ramp.
Had er al iets over op het forum geplaatst.

http://www.enschederamp.nl/forum/index.php?topic=530.15

 
Re: DOCUMENTAIRE: "DE VUURWERKRAMP, EEN POLITIEKE DOOFPOT"

« Antwoord #29 Gepost op: 3 December 2013, 04:19:25 

Toen de Bancastraat grotendeels leegstond omdat de boel gesloopt ging worden ......

Gelogd
Fred Vos
[ERF] lid
Held
*
Berichten: 1110


Bekijk profiel
« Antwoord #13 Gepost op: 16 Februari 2019, 15:46:18 »

de brand in de driehoek is gewoon een verzinsel dat is wel duidelijk.
Er gaat ook een ander verhaal dat blijft hardnekkig, om kwart over drie heeft of hebben 3 brandweermensen zelf met vuurwerk gespeeld en dat is de oorzaak van de escalatie. anderen va de brandweer hebben de deuren open gezet en ja dan is 1 en 1 gewoon 2. Ik snap best dat de overheid dat stiil wil houden.

En dan weet je gelijk waarom ze Pater en de klusjesman met rust laten en waarom die zo stil zijn. Zij hebben het gezien. Dat is hun geluk en onze pech

Uw fantasie is even sensationeel als ongegrond. Voor de nabestaanden is dat dan onnodig kwetsend.
Enkele stukjes vuurwerk kunnen sowieso nooit de verschijnselen verklaren die in de tijd zichtbaar zijn geworden op de diverse beelden.
Als u dit soort ernstige verwijten wenst te maken, zou u zich toch eerst zorgvuldig op toetsbare feiten en verklaringen moeten baseren.
Gelogd
Fred Vos
[ERF] lid
Held
*
Berichten: 1110


Bekijk profiel
« Antwoord #14 Gepost op: 17 November 2019, 13:45:42 »

@ allen

Voor de aandachtige lezers op dit forum is hopelijk duidelijk geworden dat ik het onnodig en pijnlijk vind dat er, onnadenkend of uit sensatiezucht, wordt gespeculeerd en gefantaseerd m.b.t. de zo belangrijke waarheid.
Dit om de gebeurtenissen daarop ook rationeel te kunnen verwerken en ervan te leren!

Door het in de doofpot duwen van de werkelijk oorzaak: het verzaken van de wettelijke brandweerzorg, die, op de daarin genoemde taken en al tientallen jaren aanwezige instrumenten, dit hadden kunnen en moeten voorkomen, leren die wettelijk actoren, nadrukkelijk genoemd in de wetgeving, voor hun taken ook nog eens niets! Dat is nog steeds het geval en wordt geïllustreerd door de ook na 2000 plaatsgevonden 'brandrampen'.

Dit gaat dus zeker niet slechts om 'vuurwerk'! Ook al was de uitwerking daarvan, door de onverantwoord  'zorgeloze' omgang met de wettelijk brandweerzorg en de daardoor onverantwoord grote hoeveelheden door verzaakte wettelijk voorgeschreven beperkende maatregelen, enorm.

Speciaal voor Sylvius vond ik wat uitspraken van de door mij bewonderde schrijver/filosoof Albert Camus, waarvan ik af en toe merk dat deze geachten ook mij leiden

Uit de Mythe van Sisyfus: "Zoeken naar wat waar  is, is niet zoeken naar wat wenselijk is."

Uit De Pest (blz. 97): "Maar de verteller is veeleer van mening dat men, door te veel gewicht te hechten aan nobele daden, uiteindelijk indirect een sterke hulde brengt aan het kwaad.
Want men verwekt dan de indruk, dat nobele daden alleen zoveel waarde bezitten, omdat zij zeldzaam zijn en boosaardigheid en onverschilligheid veel vaker de aandriften van menselijk daden zijn
."


Dit laatste is (voor mij) helaas de teneur al jaren op deze site en opnieuw zeer overtrokken, in aard en omvang, door het Review en de aangifte Van Buitenen c.s.

Dan vervolgt Camus:"Die mening deelt de verteller niet. Het kwaad in deze wereld ontstaat bijna altijd uit onwetendheid en men kan uit onwetendheid, met de beste bedoelingen, evenveel rampen stichten als uit boosaardigheid.
De mensen zijn eerder goed dan slecht. Maar zij zijn min of meer onkundig, en dat noemt men dan kwaad of goed, en de fataalste ondeugd is die der onwetendheid (...)"
[/i]

Uit mijn onderzoek (2002, 2014) trek ik de conclusie dat het merendeel van de onderzoekers ( o.a. politie) onkundig en onwetend waren omtrent de wettelijke brandweerzorg en de daarin beschikbare literatuur en wettelijk instrumenten om de ramp te voorkomen.

De 'rampzalige' uitzondering hierop waren dan eventueel de onderzoekers van het IBR, en al de andere wettelijke actoren genoemd in de Brandweerwet en de beide van toepassing zijnde gemeentelijke verordeningen; waaronder de minster, de burgemeester en het gemeentebestuur, die zouden over hun verzaken al (hebben) moeten verklaren!

Op grond van de wetteksten, waaruit ook met de memorie van toelichting juridisch objectieve gedragscriteria eenvoudig kunnen worden afgeleid, kunnen zij dan slechts, van de puur strafrechtelijke verantwoording (doodslag met voorwaardelijke opzet), overgaan naar de categorie van de onverantwoord (zwaar) betaalde onkundigen/onwetenden; voor een mogelijk enigszins matigende invloed op de strafmaat.
« Laatste verandering: 17 November 2019, 13:56:10 door Fred Vos » Gelogd
Pagina's: [1] 2 Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!