[EnschedeRamp] Forum
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
28 Maart 2024, 09:47:58

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Zoek:     Geavanceerd zoeken
NB! Als u lid wilt worden stuur dan een verzoek naar:

EnschedeRamp@gmail.com
9017 aantal berichten in 706 topics door 16 geregistreerde leden
Nieuwste lid: Paul van Buitenen
* Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
+  [EnschedeRamp] Forum
|-+  Enschede 13 mei 2000
| |-+  Getuigenissen
| | |-+  Jack Huygens: "Ik had de vuurwerkramp niet willen missen"
« vorige volgende »
Pagina's: 1 [2] Omlaag Print
Auteur Topic: Jack Huygens: "Ik had de vuurwerkramp niet willen missen"  (gelezen 14579 keer)
dianap
[ERF] lid
Nieuweling
*
Berichten: 47


Bekijk profiel
« Antwoord #15 Gepost op: 17 November 2019, 21:46:46 »

de brand in de driehoek is gewoon een verzinsel dat is wel duidelijk.
Er gaat ook een ander verhaal dat blijft hardnekkig, om kwart over drie heeft of hebben 3 brandweermensen zelf met vuurwerk gespeeld en dat is de oorzaak van de escalatie. anderen va de brandweer hebben de deuren open gezet en ja dan is 1 en 1 gewoon 2. Ik snap best dat de overheid dat stiil wil houden.

En dan weet je gelijk waarom ze Pater en de klusjesman met rust laten en waarom die zo stil zijn. Zij hebben het gezien. Dat is hun geluk en onze pech

Lijkt me sterk

Waarom zouden ze het niet gezegd hebben?

Waarom is het hun geluk?

citaat van www.devuurwerkramp.nl geplukt. Sluit prefect aan bij mijn gedachtegang. De brandweer heeft zelf de escalatie veroorzaakt. En als ik het goed begrijp van van Buitenen is ook de initiële respons, als Pavlov-reactie, fout. 

"Uit video-opnamen blijkt dat er enkele momenten later vuurwerk buiten deze zojuist geopende bewaarplaatsen staat. Het vuurwerk wordt dan gecontroleerd afgestoken voor bewaarplaats C6. Hier staan op dat moment meerdere brandweermannen bij te kijken.

Hoe kwam dit vuurwerk buiten de zojuist geopende bunker? En hoe kan het dat dit vuurwerk werd ontstoken? Na deze handelingen ontstond de echte ramp. De brand die hierop volgde, de tweede brand op het terrein van S.E. Fireworks, ontwikkelde zich vervolgens razend snel en werd opgevolgd door een aantal explosies.

Verder blijkt dat de Brandweer Enschede voorafgaand en dus tijdens de vuurwerkramp wel degelijk beschikte over een aanvalsplan. Dit staat haaks op de conclusie van Commissie Oosting die na de ramp door overheid werd aangesteld om onderzoek te doen. Bij de Commissie Oosting verklaarden medewerkers van Brandweer Enschede dat men nog niet aan het fabriceren van dergelijke aanvalsplannen was toegekomen.

"De Commissie Oosting heeft geconstateerd dat de brandweermensen voorafgaand aan de inzet geen inzicht hadden in de aard van het risico object. Door de afwezigheid van een aanvalsplan of bevelvoederskaart voor het bedrijf wisten de brandweerlieden niet wat er, in termen van gevarenklasse, bij S.E. Fireworks lag opgeslagen en zij beschikten niet over informatie over eventuele op het terrein preventieve voorzieningen.". Uit brondocumenten blijkt echter dat de Enschedese brandweer al vanaf 1990 werkte met aanvalsplannen.

Inmiddels hebben betrokkenen verklaard dat er wel degelijk een aanvalsplan was voor S.E. Fireworks en dat dit op 13 mei aanwezig en voorhanden was in het eerst uitgerukte brandweervoertuig. De eerste uitrukploeg kon dus weten wat er zich in de bunkers en containers bevond en hoe men diende handelen. Zo had bijvoorbeeld direct bij aankomst van de brandweer de omgeving ge�vacueerd moeten worden."
Gelogd
Pagina's: 1 [2] Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!