[EnschedeRamp] Forum
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
19 November 2018, 06:45:13

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Zoek:     Geavanceerd zoeken
NB! Als u lid wilt worden stuur dan een verzoek naar:

EnschedeRamp@gmail.com
7107 aantal berichten in 575 topics door 19 geregistreerde leden
Nieuwste lid: Paul van Buitenen
* Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
+  [EnschedeRamp] Forum
|-+  Enschede 13 mei 2000
| |-+  Actueel
| | |-+  zo is het dus gegaan
« vorige volgende »
Pagina's: [1] Omlaag Print
Auteur Topic: zo is het dus gegaan  (gelezen 38 keer)
dianap
[ERF] lid
Nieuweling
*

Bekijk profiel
« Gepost op: 8 November 2018, 16:09:16 »

maar waarom worden Pater en zijn zwagers de Jong niet opgepakt? Omdat het dan een bedrijfsongeval is. En dat past de overheid niet. Dus moet er een brandstichter zijn, dus zoeken ze er een mannetje bij, die heeft dikke pech gehad, ga maar 15 jaar brommen. Andre gewoon genaaid door de politie en OM. Zijn er nog wel integere ambtenaren.

Rob Vorkink op LinkedIn
Frans en ik spreken de kroongetuige, Jeanette Schippers, op maandag 26 april, 's middags in haar woning in Glanerbrug. We drinken koffie en vertellen bezig te zijn met een terugblik op de vuurwerkramp. Haar wordt naar haar herinneringen gevraagd. Zonder reserves en blikken of blozen begint zij te vertellen. 'Met mijn familie heb ik geen contact meer sinds de dood van m'n vader. Ik wijt de dood van mijn vader aan de houding van m'n zwager Willy (Pater) en m'n zus Marion. Ze hebben gewezen over hun rol op zaterdag voorafgaande aan de 1e brand op het terrein. Er moest nog een extra tekst op een gereedstaand bord met de tekst in vuurwerklontjes: Henk 70. Het bord was voor de buurman van SEF-werknemer Andre de Jong. Die hield zaterdagavond 13 mei z'n verjaardag, maar met zijn vrouw was hij ook 25 jaar getrouwd. Naast Rudi Bakker was Willy de enige die zo'n bord konden maken. Terwijl Willy aan het tekstbordje werkte, heeft Marion administratie opgehaald. Ze ging stoppen bij SE Fireworks. '

Frans en ik waren verbaasd. Poeh, dat was nog eens een verklaring. We vroegen hoe zei dit zo specifiek wist. Jeanette: ' Marion heeft mij dit enkele weken na de ramp zelf verteld. We moesten onze mond dichthouden. De avond voor de ramp toen Willy zijn verjaardag vierde, werd er ook gepraat om zaterdagmorgen naar SE Fireworks te gaan. (Saillant detail: tegen het rechercheteam dat de ramp onderzocht ontkent iedereen dat er die vrijdagavond uberhaupt over Fireworks werd gesproken.). Jeanette: 'Toen klusjesman Kloppenborg rond half 11 's avonds binnenkwam bij die verjaardag, ging het alleen nog maar over SE Fireworks.'

Maar wat ging er dan mis willen Frans en ik weten. 'Er is vuurwerk afstoken om te kijken of dit bij het tekstbord zou passen. Dat is op enig moment helemaal mis gegaan.', weet Jeanette.

We vragen haar waarom zij dit niet kort na de ramp heeft gezegd tegen de politie. 'Dat mocht niet van de toenmalige advocaat', kreunt Jeanette.

Het verhaal van Jeanette wordt ondersteund door 80 verklaringen van omwonenden die beweren dat rond 14.45 gecontroleerd vuurwerk werd afgestoken tot dat het rond 15.00 uur gruwelijk misging.

Drie medewerkers van revalidatiecentrum 't Roessingh behandelen na de ramp de zwaargewonde Willy en z'n vrouw Marion en horen onafhankelijk van elkaar dat het echtpaar zegt dat zij daar 's morgens aan het werk waren geweest.

Van klusjesman Hennie Kloppenborg is zeker dat hij op de rampdag op het terrein van SE Fireworks is geweest. Hij zegt volgens familieleden rond 12.45 tegen hen: 'De baas belt, ik moet naar de zaak.'

De broers Andre en Marco de Jong, beiden werkzaam voor Fireworks, brengen om 13.30 uur een trilplaat terug naar de Praxis op het Miro-terrein. Daarna rijden zij door naar SE Fireworks.

En van de buurtbewoners ziet voor half 3 een Opel Combo voor SE Fireworks staan. De auto van de broers De Jong.

Overbuurvrouw Van Zegelen zegt in 2003, tegen haar overbuurman dat zij niet snapt waarom gesproken wordt over brandstichting. Haar buurman, SEF-medewerker Andre de Jong had haar gezegd dat hij voorafgaande aan de brand samen met zijn broer daar aan het werk was geweest.

Na de serie uitzendingen van RTV Oost in 2010 wordt dat verhaal door meerdere getuigen bevestigd. In 2011 bevestigt de vrouw van Henk van Zegelen (de man die jarig was op zaterdag 13 mei 2000), dat er nog een tekst op het bord moest en dat dit zaterdagmorgen is gedaan.

Het zijn niet eens alle bewijselementen dat eerder sprake is geweest dan een bedrijfsongeval dan brandstichting.

Politie en Justitie doen er in 2010 niets mee. Cruciale getuigen worden opnieuw niet gehoord en bij het OM worden dezelfde mensen aangesteld die in 2004 concluderen (Rijksrecherche-onderzoek) dat alle goed is gegaan. Niemand mag de inhoud van dat rapport in 2004 zien. Pas 3 jaar later. Dan wordt helder dat de RR de critici en belangrijkste informanten niet heeft gehoord.

Dat gebeurt ook niet vanaf 2010. Hoewel het eerste politieteam adviseert het onderzoek opnieuw te doen, steekt justitie hier een stokje voor. Het zit hoog. Tot aan het College van Procureurs Generaal dat de Minister van Veiligheid en Justitie adviseert.

Ik hoop het van ganser harte. Paul van Buitenen steekt nog n keer z'n nek uit. Arme Paul en de weduwen van de omgekomen brandweermannen.

dianap
[ERF] lid
Nieuweling
*

Bekijk profiel
« Antwoord #1 Gepost op: 8 November 2018, 16:35:28 »

Kroongetuige van de vuurwerkramp, Jeanette Schippers is een zus van Marion die partner is van SE Fireworks-mededirecteur Willy Pater. Jeanette kwam april 2010 met haar lezing dat het OM aangreep om een nieuw feitenonderzoek te starten. Volgens haar was er gewerkt bij SE Fireworks voorafgaande aan de 1e brand.

Het nieuwe rechercheteam dat in 2010 is opgestart, genaamd Esaltato, heeft Jeanette meerdere keren laten horen bij diverse psychiaters. Volgens ex-rechercheur Jan Paalman is haar verklaring daardoor kapot gerechercheerd. Er bleef niets over van haar uitlatingen. Dat kan, maar wat het team officieel niet naar buiten bracht, is dat het advies was om een compleet nieuw rechercheonderzoek naar de ramp te doen. Rechercheurs van het nieuwe team hebben dat tegen enkele hoofdrolspelers gezegd. Het gebeurde niet. Na Esaltato, kwam er een nieuw team, VerEsal. Dat opereerde vanuit Zwolle 'voor een frisse blik'. In 2012 zorgt het 3e onderzoek o.l.v het zogeheten Daslook-team ervoor dat alle onderzoekslijntjes doodlopen. Kortom: de ramp is niet opgelost.

Vooral bij de opsporingsinstanties leeft nog steeds de gedachte dat wijlen Andre de Vries uit Enschede mede-verantwoordelijk is geweest voor brandstichting, hoewel hij is vrijgesproken. De Vries had immers rampsporen in z'n rode sportbroekje. Dat maakte hem een superverdachte.

Het nieuwe onderzoeksteam heeft geen uitputtend onderzoek gedaan naar de sporen in het rode sportbroekje. Die sporen zijn heel verklaarbaar.

Ruim n maand n de ramp wordt De Vries aangehouden als hij een tevergeefse poging doet zijn auto in brand te steken. De Vries wordt opgepakt en meegenomen in een surveillance-wagen van de politie naar het hoofd-bureau. Daar wordt de kleding van hem in beslag-genomen. Alle politieauto's van Enschede zijn die afgelopen zes weken in het rampgebied geweest en dragen allemaal rampsporen. Zeker op de zittingen. Kortom: de vuurwerksporen van de ramp heeft de Vries opgelopen toen hij naar het hoofdbureau werd gebracht. Technisch rechercheur Reint Brinks heeft de kleding van De Vries in beslag-genomen. Hij komt met deze verklaring. Brinks is niet gehoord.
Pagina's: [1] Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar: