[EnschedeRamp] Forum
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?
23 Oktober 2020, 05:13:53

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Zoek:     Geavanceerd zoeken
NB! Als u lid wilt worden stuur dan een verzoek naar:

EnschedeRamp@gmail.com
8510 aantal berichten in 701 topics door 797 geregistreerde leden
Nieuwste lid: joefq1
* Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
+  [EnschedeRamp] Forum
|-+  Enschede 13 mei 2000
| |-+  MunitieRamp.punt.nl
| | |-+  Deel: 19 (Vuuurwerk)Rampdag getuigenis
« vorige volgende »
Pagina's: [1] Omlaag Print
Auteur Topic: Deel: 19 (Vuuurwerk)Rampdag getuigenis  (gelezen 566 keer)
admin
Don H.
Forumbeheerder
Held

Bekijk profiel
« Gepost op: 29 Maart 2019, 03:27:06 »

Deel: 19 (Vuuurwerk)Rampdag getuigenis

munitieramp   20-09-2006 12:19- permalink

aug.2004 Don op forum 13mei2000.nl.

IK woonde aan de putterstraat ** ik was thuis .Na de laatste klap heb ik mijn agenda gezocht kwam er snel achter dat ik die niet vond in de chaos. hond onder het bed weggehaald jas gepakt naar buiten gegaan. Tegenover mijn huis dekking gezocht achter een stenen schutting(gehurkt).Enige tijd later(minuten) kwam bakker de hoek omrennen en schreeuwde ,munitie munitie meer dan 100 doden,iIk wist toen niet dat dat bakker was maar hij leek op iemand die ik niet mag.Daarom is dat hoofd mij ook bijgebleven .17 mei ben ik uit Enschede gevlucht was bang voor de lucht.In mijn schuilplaats zag ik de nieuwe revu met fotos van bakker dit was de man die ik had gehoord en gezien. IK voelde mij judas kreeg ook iets van 30 zilverlingen en liet de enschedeers in de steek .ik wilde overleven.Ik zag een meisje met lang blond krullend haar op een rode auto zitten die geparkeerd stond aan de putterstraat nummer 22 of 24 met de neus richting merelstraat en de met de achterkant tegen het huis aan in de tuin dus.bakker rende tussen ons door.na enige tijd ben ik naar haar toegelopen zij keek de hele tijd wezenloos de merelstraat in toen ik naar haar toeging zag ik wat zij zag 1grote brandende vuurbol en het brande tot aan de speeltuin ik heb haar geloof ik niets gezegd ik was met stomheid geslagen.ik heb wel een moment naast haar gestaan toen ben ik terug gelopen naar de stenen muur (ik schat haar tussen de 20 en30 jaar) Ook heb ik een jongen gezien hoe merel. putterstraat die wilde een integraal helm opdoenvoor de vallende brokstukken hij liep de merelstraat in ik schat hem onder de 20 (leeftijd is moeilijk schatten in zo een situatie).later ga ik verder ik kan niet meer too much
 ...
 Na een tijdje tegenover mijn huis te hebben gezeten (ongeveer 15 minuten ) ging ik naar het einde van de kievitstraat zo dat ik goed de putterstraat in kon kijken met de gedachte dat overal de ramen eruit lagen en rovers vrij spel hadden ik hield een oogje in het zeil.bijzonder weinig mensen gezien aan de kievitstraat kwam niemand uit de huizen.Er kwam wel een buurtgenoot kijken of met zijn ouders alles goed was die waren gelukkig niet thuis hij vroeg naar zijn vriendin die was bij een kennis op bezoek geweest in mekkelholt of deppenbroek. Er kwamen steeds meer ramptoeristen de eerste man waarmee ik sprak kwam uit Hengelo gefietst toen hij zei dat hij uit Hengelo kwam heb ik het gesprek beeindigd.Even later kwam politie agent Jaap Knotter de kievitstraat doorgelopen achtervolgd door drie mensen van de pers 1 had een notitieblokje en pen bij zich ik liep een stukje met deze persmensen mee bij het grasveld aan de dokter van Damstraat zei 1 van de persmensen tegen de ander :heb je lijken?: waarop ik mij in het gesprek mengde met de woorden:een beetje respect mag ook wel:Jaap de agent zei dat de grolsch fabriek kon ontploffen ik dacht hij heeft voor de explosies daar ook mensen weggestuurd als hij nu voor de grolsch waarschuwd kan dat harder knallen dan dat hij verwacht.Op dat moment kwam er een goede kennis bij mij uit bezorgdheid hij had de klappen gevoeld op de wesselerbrink.Met hem heb ik nog iets kunnen redden uit mijn huis en ook mijn bromfiets hij nam een tas mee naar zijn huis .Ik ging via de Lohmanlaan de wethouder Walhofstraat op, de Walhofstraat was ter hoogte van de lohmanlaan afgesloten met een rood wit lint Het huis van mijn kennisenlag achter de afzetting ik kon er niet naartoe.Een duitse brandweerwagen ging door de afzetting naar de branden nog geen minuut later reed die terug ik zag die brandweerwagen iets later staan aan de boddenkampsingel ter hoogte van garage roelofsen vandaar konden ze Walhofstraat inkijken .Vanaf het begin van de ramp had ik geen brandweer gezien ik dacht steeds ze (de gemeente )laat de hele buurt affikken dat komt ze goed uit en nu de duitse brandweer was weggestuurd werd mijn vermoeden bevestigd.Vanaf garage roelofsen ben ik naar een familielid van die Walhofstraatkennis gegaan daar was de gezochte kennis heen gevlucht . Even daar bijgekomen en toen naar de wesselerbrink gegaan tussen boswinkel en de wesselerbrink begon ik mij enigzins veilig te voelen .Aan de noordkant van de ramp heb ik geen brandweer gezien .Alleen toen de konigin kwam hebben ze een paar spuitgasten op laten draven dat was een heel luguber soort koninginendag ook nog een spuitgast met een schop zien graven op een hoge berg puin ik dacht bij T.V.oost. Is er uberhaupt brandweer aan het blussen geweest? zo ja waar waneer de wolkbreuk van 16 mei heeft volgens mij de brand geblust daarna ben ik uit Enschede vertrokken met verdriet om iedereen die achterbleef.
 ...
 Tot nu heb je kunnen lezen wat mij is overkomen tussen de laatste explosie en 17.00 a 18.00 uur op 13 mei.
 Nu ga ik verder waar ik gebleven was.
 Op een bromfiets zonder helm met de hond die zonder riem meeliep(was ook niet te vinden in de chaos thuis),aangekomen op de wesselerbrink
 Daar enkele uren uitgerust vroeg in de avond was ik benieuwd of mijn huis was afgebrand.Vanaf de wesselerbrink via de Oldenzaalsestraat wilde ik de Voortmansstraat in (dat fietspad) hier stonden een stuk of 5 agenten je mocht er niet in.Meteen doorgescheurd naar lonneker via de voortsweg kon je tot aan de lijsterstraat komen er stond een hoog hek met mensen van de marechaussee-(miitaire rijkspolitie volgens het woordenboek) .De schemering was begonnen(20.30 uur?) ( 13 mei 2005 heb ik opgelet de schemering begint om 21.30 niet om 20.30) Allemaal bewoners liepen de huizen uit en stonden voor hun huis zij zaten achter het hek .Er kwamen 2 grote oude vrachtwagens de voortsweg uitgereden die kwamen van het plaats delict en mochten door de baricade. Het viel mij op dat deze vrachtwagens geen kenteken
 hadden. ( Rik de Boer baas tolteam beaamde dit op de laatste bijeenkomst van het openbaar ministerie)Uit het boek van Bollen begrijp ik dat de politie pas 15 mei 2000 met hun onderzoek zijn begonnen als er dan 13 mei al volgeladen vrachtwagens van het terein vertrekken blijft er weinig te onderzoeken bewijsmatriaal achter. tegelijk was er ook ontploffingsalarm defensie wilde zeker het rijk voor zichzelf. Waar heeft het tolteam onderzoek gedaan? In een schoongepoetst plaats delict?
 Toen de plaats waar Nieuw Weme stond werd vrijgegeven stond er een hek omheen alles was weg alleen de tegelvloer lag er nog deze was bijzonder goed schoongeschrobt daar heb ik mensen op gewezenen en
 die gaven mij gelijk.Zijn er meer mensen met soortgelijke ervaringen
 (schoongepoetst plaats delict)

...
 Het Begin,
 13 mei 2000 vroeg in de middag. Het was heet had daarom mijn overgordijnen dicht, trok ze open om even naar buiten te kijken zag 4 vuurpijlen recht voor mij boven de huizen uitkomen.Dacht wat vreemd overdag vuurpijlen afsteken 's avonds is dat veel mooier. hierop meteen weer de gordijnen dicht gedaan.Ik hoorde nu meer vuurwerk afgaan en dacht het schuurtje van de chinees staat in de fik omdat een familielid onvoorzichtig met vuur is geweest.Even later hoorde ik de brandweer en dacht die blussen het wel . Bij pop-eye in Hengelo had ik een C.D.tje besteld
 (groep;anubian lights titel;the eternal sky) die wilde ik bellen of mijn bestelling binnen was. Het telefoonboek en de telefoon had ik op de grond neergezet het boek op de juiste pagina opengelegd .Het begon enorm te donderen en mijn ramen schudden ik zei;'NOU NOU'. Ik wilde nog steeds bellen ging voor het raam zitten bukte me voor de telefoon en om in het boek te kijken toetste 074-
 kaboem .Ik voelde het glas door de gordijnen heen had een petje op voor mijn ogen wat een geluk voor mij.Ik stond op en zei ;'TJONGE JONGE'
 Naar de achtertuin gelopen .Alle ramen bij de achterburen lagen eruit.Mijn ene buurvrouw huilde ze had een baby jaren (later hoorde ik dat met hun alles goed was).Mijn andere buren waren ook de tuin ingegaan hun zonen waren op bezoek. Ik keek over het dak of nog brokstukken aan zag komen vliegen. De laatste knal heb ik niet gehoord. Maar toen ik weer de keuken inliep zag ik dat de ravage groter was dan voorheen ,de deur van de huiskamer was door de sponning geslagen en lag nu in de keuken,mijn sjaal die over die deur was geslagen hing nu boven in het kozijn van de woonkamer,deze was naar de explosie toegezogen(vacuum) Het gordijn lag er nu helemaal af.
 Zocht even naar mijn agenda maar wilde snel mijn huis uit,pakte mijn jas mijn hond lag onder het bed terwijl de slaapkamer voor hem verboden gebied is met moeite trok ik hem eronder vandaan we gingen door de voordeur ik deed de deur ook op slot(al het glas was eruit aan de voorkant) had geen zin maar macht der gewoonte.Toen ging de telefoon ik kon door het raam opnemen,het was mijn zus ,of alles goed was ,Ik zei;' alles is goed ik ben op de vlucht'.Ik moest een veilige plek zoeken.

Lasondersingel

Putterstraat
Pagina's: [1] Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar: