[EnschedeRamp] Forum
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?
23 Oktober 2020, 05:15:08

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Zoek:     Geavanceerd zoeken
NB! Als u lid wilt worden stuur dan een verzoek naar:

EnschedeRamp@gmail.com
8510 aantal berichten in 701 topics door 797 geregistreerde leden
Nieuwste lid: joefq1
* Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
+  [EnschedeRamp] Forum
|-+  Enschede 13 mei 2000
| |-+  MunitieRamp.punt.nl
| | |-+  Deel: 22 Bijlmer-Munitie-Vuurwerkramp
« vorige volgende »
Pagina's: [1] Omlaag Print
Auteur Topic: Deel: 22 Bijlmer-Munitie-Vuurwerkramp  (gelezen 617 keer)
admin
Don H.
Forumbeheerder
Held
*****
Berichten: 2082



Bekijk profiel
« Gepost op: 29 Maart 2019, 04:00:49 »

Deel: 22 Bijlmer-Munitie-Vuurwerkramp

munitieramp   20-09-2006 12:03 - (1) - permalink

20 februari 2006

De Bijlmer Enschede Kolding connectie

Subject: Harry Kapel eregast vijf jaar na Oosting op het BSVE & MSNP symposium, dd. 28-02-2006 Enschede. ... PDF] DGM.. 006 november 2004 Bestandsformaat: PDF/Adobe Acrobat - HTML-versie DGM Industry Consultants. +31-(0)20-449 6563. h.kapel@DGM-ic.nl. DGM BeLux. Belgium. Brussels Airport Zaventem. +32-(0)2/753.00.75. info@DGM.lu. LUXEMBOURG ... www.dgmsupport.com/download/ news-views/news18/NV0403.pdf- Toegevoegde zoekresultaten - Gelijkwaardige pagina's Bron: www.google.nl 18-02-06 ... Overigens meent Harry Kapel (voorheen ondercommandant van het Korps Controleurs Gevaarlijke Stoffen van het ministerie van Verkeer en Waterstaat) uit videobeelden van de explosie te kunnen afleiden dat de fatale laatste detonatie begon in het achtereinde van de vaste loodsen en vandaar oversloeg naar de zeecontainers. Kapel heeft de indruk dat S.E. Fireworks achter in de vaste loodsen bijzonder zwaar vuurwerk bewaarde. Bron: Karel Knip NRC 18-05-05 ... VERGUNNING S.E. FIREWORKS VERSTREKT DOOR OMSTREDEN MAJOOR DEFENSIE Reportage van Jan Reiff over de onduidelijkheden rond vergunning die het vuurwerkbedrijf kreeg voor de opslag van vuurwerk in containers. Een majoor van Defensie adviseerde in juli 1999 positief over het verstrekken van een nieuwe vergunning, op een moment dat er tegen hemzelf een onderzoek gaande was wegens corruptie. De majoor is inmiddels uit zijn functie ontheven. Er wordt vermoed dat S.E. Fireworks titaniumbommen, die zeer explosief zijn, had opgeslagen. INTERVIEWS met: - K. Haarman, vuurwerkhandelaar, die zegt dat er in de catalogus van S.E. Fireworks een zeer explosief product staat, maar hij wil niet zeggen welk product; - Harry Kapel (Vuurwerk Federatie Nederland), die spreekt van een idiote vergunning omdat er eisen ontbreken, waar de omstreden majoor volgens hem niet schuldig aan is. Bron: NPS. VARA Ed Ribbink en Ron Nieuwenhuys 18-05-00 ...

 Bron: De Twentse Courant Tubantia 06-06-00. ... Boegbeeld vuurwerk weg na uitzending Van een onzer verslaggevers ENSCHEDE - Secretaris Harry Kapel heeft zijn ontslag bij de Federatie Vuurwerk Nederland aangeboden na beschuldigingen in het KRO-programma Reporter. Dat meldde gisteren dat het boegbeeld van de vuurwerkbranche vijf jaar geleden is ontslagen als medewerker van de Rijks Verkeersinspectie. Onderzoek door de rijksrecherche toonde volgens Reporter aan dat Kapel zich schuldig maakte aan belangenverstrengeling. Zo zou hij hebben geprobeerd iets te ŠregelenĂ voor de eigenaar van twee, in de Rotterdamse haven onderschepte containers met illegaal vuurwerk. Het ministerie van Verkeer ontsloeg hem na die affaire. Kapel wilde niet reageren in de uitzending. Het KRO-programma herhaalde eerder geuite beschuldigingen dat Kapel bij Chinese vuurwerkfabrikanten zou hebben geprobeerd lagere classificaties aan gevaarlijk vuurwerk te hechten, zodat het vervoer en de opslag ervan stukken goedkoper zouden zijn. Uit notulen van de Vereniging Evenementenvuurwerk van drie jaar geleden blijkt dat ook de toenmalige eigenaar van S.E. Fireworks, de Enschede┘r H. Smallenbroek uitging van Kapels invloed op de classificatie in China. Als Smallenbroek in de rondvraag aankaart dat de Chinezen op alle vuurwerk de classificatie 1.3 willen zetten, en niet de lagere 1,4, staat genoteerd: ŠKapel zegt een en ander met de Chinezen te zullen opnemenĂ. Kapel was jarenlang d┌ gesprekspartner van de overheid in vuurwerkzaken, ook na zijn ontslag bij de inspectie. In een gesprek met deze krant maakt de KRO helder veel aandacht aan de vuurwerkramp te willen blijven besteden. Zo heeft de omroep een verzoek ingediend om een mini-studio aan de rand van het rampgebied te plaatsen. Het gaat om een portocabin van waaruit radioprogrammaĂs gemaakt kunnen worden. Ook moet het kunnen dienen als ŠinloophuisĂ. Bron: De Twentsche Courant Tubantia 27-10-2000 ... DANGEROUS GOODS MANAGEMENT BV, Badhoevedorp, Netherlands, Schipholweg 307, Badhoevedorp, NL-1171 PL, Tel: +31 (0)20 449 65 65, Fax: +31 (0)20 449 65 75, e-mail: info@dgm.nl, Web site: www.dgmsupport.com, , Contact: Jos G M Ruhl, Contact: Gilbert A de Chauvigny de Blot, General Manager: Harry Kapel Bron: World Airport and service Guide ... 01-03-01 NRC. Voor de onjuiste klasse-indeling geeft het rapport Oosting twee mogelijke verklaringen. In de eerste plaats is er volgens goed gedocumenteerde verklaringen uit de vuurwerkbranche door Harm Smallenbroek bij de Chinese producenten op aangedrongen dat professioneel vuurwerk (dat de Chinezen steeds vaker als 1.3 gingen afleveren) niet langer in die klasse maar in klasse 1.4. werd ingedeeld. Hij zocht daarvoor Harry Kapel, secretaris van de Federatie Vuurwerkhandel Nederland (maar pikant genoeg daarvˇˇr commandant van het Korps Controleurs) als intermediair. Het lijkt aannemelijk dat de door Smallenbroek ge´nstrueerde Chinezen hun praktijk handhaafden na de wisseling van eigenaren bij S.E. Fireworks. Het rapport wijst erop dat ook afzenders er belang bij hebben zoveel mogelijk vuurwerk van klasse 1.4 af te leveren. Bron:NRC 01-03-01 ... Explosievenopslag in haven bespreekbaar VELSEN - De gemeente wil best meewerken aan de vestiging van een explosievenopslag van het bedrijf Dangerous Goods Management in het IJmuidense havengebied. Maar DGM moet dan wel met een serieuze aanvraag komen, aldus antwoordt burgemeester Peter Cammaert op vragen van de PvdA. Cammaert betwijfelt echter sterk of de Schnellbootbunker geschikt is of geschikt te maken is voor explosievenopslag. Het gaat namelijk om een opslag van explosieven uit de zwaarste klasse, waaraan ook de zwaarste veiligheidseisen worden gesteld. Haarlemsdagblad Jacob van der Meulen 30-10-04 ... DGM Software Development Group 18-02-06 Postal address: Essen 9 6000 Kolding Denmark ( +45 75 57 57 90 7 +45 75 57 57 91 Managing Director: Finn Clausen * f.clausen@dgm-sdg.com Managing Director: Herman Teering * h.teering@dgm-sdg.com ... Enquete Bijmerramp eindrapport 4.1 Chronologie. 4.1.5 Nader onderzoek - op verzoek - naar de lading Ook de Rijksverkeersinspectie (RVI) wordt door de RLD ingeschakeld om een onderzoek uit te voeren naar de gevaarlijke stoffen aan boord van het vliegtuig. Het onderzoek richt zich voornamelijk op de Notoc's. Op 9 oktober 1993 bericht de heer Kapel van de RVI: welke klassen en divisies (ICAO) van gevaarlijke stoffen aan boord geweest zijn .dat deze voldeden aan de voorschriften van de ICAO .dat de invloed van de gevaarlijke stoffen op de uitwerking en bestrijding van het ongeval een te verwaarlozen factor was .dat de mate van gevaar van de vervoerde stoffen overeenkwam met de gevaarseigenschappen van de aan boord zijnde vliegtuigbrandstof. De conclusie van het onderzoek van de RVI luidt: "gezien de zeer geringe hoeveelheden andere gevaarlijke stoffen was er geen gevaar voor de volksgezondheid en het milieu te duchten en is dit ook niet te verwachten". Enquete Bijmerramp eindrapport 4.1 Chronologie Bureau vooronderzoek ongevallen (BVO) Tijdens dit onderzoek wordt de heer Verstappen geassisteerd door een adviseur gevaarlijke stoffen van Dangerous Goods Management (DGM), de heer J.N.J.M. van der Maat, die zich die ochtend volgens afspraak meldt bij het kantoor van de afdeling Vliegzaken van de Luchtverkeersinspectie (LVI) in Hoofddorp. Samen bekijken ze de documentatie die door BVO ter beschikking is gesteld. De heer Van der Maat maakt cross checks tussen de aanwezige documenten: Enquete Bijmerramp eindrapport 4.1 Chronologie De vaste commissie van Verkeer en Waterstaat besluit op 30 september 1998 tot het voorstel voor het instellen van een parlementaire enquŕte naar de Bijlmerramp. In de pers verschijnt die dag een artikel, waarin wordt aangegeven dat dimethyl methylfosfonaat (DMMP), een grondstof voor het gifgas Sarin, aan boord van het El Al-vliegtuig is vervoerd. De RLD neemt telefonisch contact op met DGM en het Prins Maurits laboratorium om de gevaarlijke eigenschappen van DMMP te verifiŰren. Bij de ECD wordt nagevraagd of DMMP een strategisch goed is en of het onderhevig is aan uitvoervergunningplicht. De RLD geeft de verkregen informatie door aan V&W: DMMP is een niet-giftige brandbare stof, die gebruikt zou kunnen worden als grondstof voor de productie van het gifgas Sarin. ... Ik voeg niets meer aan deze Harry Kapel toe dat mag de lezer zelf invullen, dat doe ik ook. Afz. D. Harberink. http://munitieramp.web-log.nl/ De rest is te erg zie de weblog. mi. Omdat het vandaag precies vijf jaar na de presentatie van het Oosting-rapport is viert de MSNP/KMA/BSVE vandaag feest op een geheime locatie verboden voor BSVE-leden althans zo stond het in de tubantia. FEEST Verbaasd Hun Feest valt op de laatste dag van Carnaval en is gratis. De slachtoffers mogen van de KMA/BSVE/MSNP in een kroeg samenkomen 1 dag later op As-woensdag dan moet je vasten als Katoliek dat wordt dus een goedkoop samenzijn, en ik vier zeker geen feest om het rapport van Oosting want dat staat vol aantoonbare leugens die niemand wil horen, maar als je een vraag aan een top-ambtenaar steld zegt hij altijd: "Lees het rapport-Oosting". (Oosting verzwijgd de niet blussen stickers op de bunkers. Die stickers vertellen de brandweer dat je nooit mag blussen en de buurt moet ontruimen tot op 1.000 meter, maar de brandweer bluste er op los zo is de vuurwerkbrand geescaleerd. Die stickers daar praat Oosting niet over, en andere rapporten liegen erom heen.) 

Hierboven een foto van SE Fireworks met de bewuste waarschuwings-stickers voor de brandweer, die stickers betekenen: Niet blussen wegens explosie-gevaar, en de buurt ontruimen tot op duizend meter. ( De brandweer ging met water blussen en heeft de buurt nooit ontruimd, defensie voerde het puin op de rampavond al af naar doden en gewonden werd niet gezocht alles werd gebuldozerd en ging meteen in vrachtwagens van het rampgebied af om te worden vernietigd...... zo ga je niet met een plaats delict om laat staan met doden en gewonden. Onderstaande sticker zat op alle deuren bij SE Fireworks. en er stond geen 1.4 op zoals het O.M. ons eerder voorloog. Remkes en Donner liegen daarover nu in 2006 en B&W doet mee. ... Oosting heeft ook Harry Kapel gebruikt voor zo staat op de voorkant: Commissie onderzoek vuurwerkramp, de vuurwerkramp eindrapport. Zoek maar naar "kapel" in dat ellenlange document van de commissie Oosting. https://www.loket.enschede.nl/images/p1412/rapport/Eindrapport%20Commissie%20Oosting%20compleet.pdf

...
Lees meer...   (1 reactie)
Gelogd
Pagina's: [1] Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!