[EnschedeRamp] Forum
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?
23 Oktober 2020, 04:08:27

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Zoek:     Geavanceerd zoeken
NB! Als u lid wilt worden stuur dan een verzoek naar:

EnschedeRamp@gmail.com
8510 aantal berichten in 701 topics door 797 geregistreerde leden
Nieuwste lid: joefq1
* Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
+  [EnschedeRamp] Forum
|-+  Enschede 13 mei 2000
| |-+  MunitieRamp.punt.nl
| | |-+  Deel: 24 blueprint for disaster 25 juli 2006
« vorige volgende »
Pagina's: [1] Omlaag Print
Auteur Topic: Deel: 24 blueprint for disaster 25 juli 2006  (gelezen 582 keer)
admin
Don H.
Forumbeheerder
Held

Bekijk profiel
« Gepost op: 29 Maart 2019, 04:12:45 »

Deel: 24 blueprint for disaster 25 juli 2006

De uitzending over Enschede was te zien op 5 sept.2006 om 22.00 uur, bij discovery's BLUEPRINT FOR DISASTER.

Hier kunt u een stukje zien wat discovery eruit had geknipt voor de Nederlandse kijkers, http://members.lycos.nl/discoveryenschede/

Ik heb de docu gezien er wordt beweerd dat het publiek op een afstand van 300 meter werd gehouden ( dat is wat de brandweer en  politie volgens de wet hadden moeten doen) in werkelijkheid stonden de omstanders (burgers) op een afstand van 20 meter en minder, 1 fotograaf was op het terein van SE Fireworks (SEF) toen de hel losbarste en vele burgers stonden voor de poort van SEF, er was niets ontruimd.   De brandweer en politie liegen hier opzettelijk en overduidelijk discovery en haar kijkers voor als ze zeggen de buurt tot op 300 meter ontruimd te hebben.

Ook zijn bij de uitzending filmopname's (inclusief thermische filmopname's vanuit een wit vliegtuigje) vertoond bij dagblad tubantia heb ik onderstaande reactie opgestuurd maar ik denk niet dat de staats-tub die plaatst daarom zet ik hem hieronder neer. datum 6 sept. 2006

Er heeft een wit vliegtuigje over het rampgebied gevlogen deze heeft gefilmd vanaf het eerste vlammetje tot aan de stadsbrand,
 daarvan kon je opname's zien bij discovery om 22.20 uur, ook had dat vliegtuigje een thermische film-camera ook dat vertoonde discovery. Waar zijn die film's van dat vliegtuigje en waarom mogen wij die film niet zien waarop je de ramp vanuit een hoger perspectief kunt zien inclusief de detonatie's
 Mijn vraag aan de media en de politie: Waar is die film en waarom houden jullie die achter, waarom mogen wij die niet zien???

Bedankt voor uw reactie. Uw reactie komt online nadat deze is geaccordeerd.

Sluiten

...

Op discovery zou vandaag (25-07-06) de enschede-ramp getoond worden in het programma blueprint for disaster.

Om onduidelijke redenen word aflevering 1 vervangen voor aflevering 2.

Rare boel want alle mensen die meewerken aan de doofpot zitten erin.

Overal in de wereld is die docu vertoond maar wij mogen hem niet zo zien.

...

http://www.tctubantia.nl/voorpagina/article514875.ece
 Documentaire brengt ramp angstig dichtbij
 Door Lucien Baard

Discovery Channel maakt dinsdagavond de kijker ooggetuige van de vuurwerkramp in Enschede. De documentaire bevat schokkende beelden die 13 mei 2000 angstaanjagend dichtbij brengen.
 ENSCHEDE
 Brandweermannen die rennen voor hun leven, terwijl ze bijna door een vuurbol worden verzwolgen. Een stervende brandweerman, die door collega?s tevergeefs wordt gereanimeerd. De zwaargewonde cameraman, die met zijn laatste krachten probeert op te krabbelen, tot de laatste vernietigende explosie aan alles een eind maakt...
 Niet eerder was er een documentaire over de vuurwerkramp in Enschede, die de kijker zo indringend ooggetuige maakt als die van Discovery Channel. Dinsdag 25 juli, 22.00 uur, wordt de documentaire van Canadese makelij hier uitgezonden. Volgens Discovery wordt die voor Nederland niet afgezwakt.
 De ramp, die 23 levens eiste, is van vele kanten gefilmd en gefotografeerd. Maar van de dramatische allerlaatste momenten op het terrein van SE Fireworks zelf bestaan geen videobeelden. Discovery ensceneerde die op een trainingscomplex in Canada, met acteurs. Deze actiebeelden zijn in een hoog tempo gemonteerd met de echte ramp-opnames en foto?s, die bij iedereen onderhand op het netvlies staan gebrand. Zo echt, dat je aanvankelijk denkt nieuw opgedoken, unieke rampbeelden te zien.
 In supermarkt Nije Weme staan de manager en een personeelslid verdwaasd in een half ingestorte winkel her en der liggen de klanten tussen puin. Buiten zijn flitsen van rennende, huilende en bloedende mensen echt en gespeeld.
 Maar de eerste 17 minuten van de film kijk je vooral mee door de ogen van de brandweerlieden, van wie er vier nooit meer thuis kwamen. Je kijkt ze bijna in de ogen, als ze (nagespeeld) staan te blussen vanaf de bomvolle vuurwerkcontainers. Je vlucht met ze mee als het mis gaat...

...

http://www.tctubantia.nl/voorpagina/article514863.ece

?Ik zag een zombie, het was Bert?

De gedramatiseerde documentaire van Discovery Channel is overdonderend en indrukwekkend ?echt? gemaakt, vol met in scene gezette acties. Met hoofdrollen voor de brandweer, voor de omgekomen cameraman en voor de toenmalige hoofdverdachte De Vries.
 Voor slachtoffers en nabestaanden zal 13 mei 2000 weer heel dichtbij komen. Misschien dichterbij dan hen lief is. Van het eerste vlammetje tot en met het grootste recherche-onderzoek in Nederland ooit. Zo hoor je brandweerman Bert Konhuurne vertellen hoe hij door de laatste explosie wordt weggeblazen. En tegelijk zie je hem door de lucht vliegen, en later vol gruis en bloed vanonder het puin opkrabbelen. Dan hoor je een collega: ?Je ziet zombies in de film. Ik zag een zombie in het echt. Het was Bert.? Samen zie je ze strompelend verdwijnen in een dikke rook.
 Even intens zie je de laatste momenten van freelance cameraman/fotograaf Marcel van Nieuwenhoven. Het beeld schiet van de ?echte? foto?s naar gespeelde scenes met een stand-in een zelfde postuur, dezelfde kleren... Hij staat er als dare devil, die er pal bovenop staat. Dan de explosie. In het volgende shot komt de laatste afgrijselijke foto van Van Nieuwenhoven tot leven: bloedend, liggend op de grond in het puin. Nu zie je hoe hij probeert op te krabbelen, zijn arm uitstekend... hopend op hulp die niet meer komt.
 Maar voor het ?effect? trapt Discovery uiteindelijk aan het slot toch nog in haar eigen val, om het hele drama na te willen spelen. Discovery toont ook ?André de Vries?, de Enschedeër die in 2003 werd vrijgesproken van brandstichting bij SE Fireworks. Ondanks die vrijspraak zijn het vooral de beelden die blijven hangen en juist het tegendeel vertellen.
 Je ziet De Vries in rode sportbroek - samen met een onherkenbaar gebleven man - een doos vuurwerk stelen bij SE Fireworks. Buiten steken ze een vuurpijl aan het gaat (slecht geacteerd) mis, en de boel vliegt in de hens.
 Het zou zo gebeurd kunnen zijn, zegt de voice-over. Zou. Om er aan toe te voegen dat De Vries als vrij man - voor zover bekend - naar Maleisië is gegaan. Dat hij weer terug is, was voor de programmamakers te laat bekend.
 ?Enschede? is onderdeel van een rampenserie, ?Blueprint for disaster?. Discovery sprak onder meer met brandweerlieden, deskundigen en rechercheurs die de ramp moesten oplossen, SE Fireworks-directeur Bakker, en cameramensen die de vuurwerkramp van dichtbij hebben vastgelegd.
 Er zijn wat schoonheidsfoutjes: een duidelijk Amerikaanse brandweerwagen met wat Enschedese stickers. Cruciale feitelijke fouten zijn er niet, wel wat kleine ondergeschikte: Grolsch brandde niet vóór, maar bijvoorbeeld pas na de explosies.
 Duidelijk is ook dat de documentairemakers nooit de intentie hebben gehad te zoeken naar nieuwe inzichten, of een onthulling. Ze gingen voor de geschiedenis van een zwarte zomerse dag. ?Een dag?, zoals de Canadese voice-over in de internationale versie zegt, ?die het gezicht van Enschede voor altijd veranderde?.
 En tot nu toe zat geen enkele documentaire over 13 mei daar zo dicht bovenop.

...

Documentaire over vuurwerkramp later

ENSCHEDE - De uitzending van de documentaire over de vuurwerkramp van 13 mei 2000 in Enschede die voor dinsdagavond stond geprogrammeerd op Discovery Channel, is verplaatst naar een later tijdstip.
 Waarom de uitzending vanavond niet doorgaat, kon een woordvoerster van de maatschappij die de publiciteit voor Discovery in ons land verzorgt niet zeggen. In de serie Blueprint voor Disaster over forensisch onderzoek is dinsdagavond om 22 uur nu de aflevering Wreck of the Rocknes te zien.
 bron. tubantia 25-07-'06

...

.GEEN VUURWERKRAMP OP DISCOVERY

De documentaire over de vuurwerkramp van Discovery Channel wordt nog niet uitgezonden.

Het programma zou vanavond te zien zijn maar door een technisch probleem is de Nederlandse versie niet te starten.
 Volgens een woordvoerder van Discovery moet de aflevering nu opnieuw in elkaar gezet worden Het is nog niet bekend wanneer de documentaire wel op televisie is.
 De documentaire is al gezien door de brandweer in Enschede.
 Die vindt het een goede weergave van de feiten die recht doet aan haar eigen inzet tijdens de ramp.

bron; rtv-oost 25-7-'06

...

Het programma zou morgenavond te zien zijn maar door een technisch probleem is de Nederlandse versie niet te starten. Volgens een woordvoerder van Discovery moet de aflevering nu opnieuw in elkaar gezet worden.

zegt tv-oost.

de uitzending is niet te starten door een technisch probleem en moet daarom opnieuw in elkaar gezet worden zegt een woordvoerder van discovery VerbaasdVerbaasdVerbaasdVerbaasd?

En dan zegt de tubantia;

'Waarom de uitzending vanavond niet doorgaat, kon een woordvoerster van de maatschappij die de publiciteit voor Discovery in ons land verzorgt niet zeggen.'

VerbaasdVerbaasdVerbaasd?

In oa. Brazilie, Canada, Spanje, Portugal, USA is de documentaire al vertoond zonder problemen.

Wie werkten er mee aan deze documentaire.
 1) Brandweer  ( Ze hadden niet mogen blussen want vuurwerk reageerd heftig op water, Ze hadden de buurt moeten ontruimen tot op 1.000 meter, ze hadden de waarschuwingstickers moeten gehoorsamen niet blussen en buurt ontruimen vanwege ontploffings-gevaar maar de brandweer deed wat ze gewend was en stelde hun leven in de waagschaal en gingen zoals gebruikelijk de brand met water te lijf, Foutje??? Maar de brandweer verzwijgt de fouten die ze heeft gemaakt waardoor de brand kon escaleren.

2) MSNP, De oprichter van de msnp was ook meteen ter plaatse bij sef toen het eerste brandje begon ook is er een belastende verklaring tegen hem afgelegd, justitie doet daar natuurlijk niets mee behalve hem inschakelen als deskundige. (de msnp werkt voor de bsve en kma, deze drie afkortingen bewaken de doofpot goed, kijk maar bij mijn eerste log op deze site.

3) Kamperman en Reinshagen de heren van het tollenteam die zich bedienden van mijneed en valsheid in geschrifte om een onschuldige burger veroordeeld te krijgen volgens hun is Andre de dader en getuigenissen die in een andere richting opgaan zijn onbetrouwbaar, het O.M. heeft bevolen alleen nog tips aan te nemen die in de richting van Andre wijzen.

...

De serie 'blueprint voor disaster II' bestaat uit zes delen.

De laatste uitzending is op 29 augustus, dan verwacht ik de vuurwerkkramp van Enschede te zien.

(de uitzending is op dinsdag 5 september om 22.00 uur Hoor ik nu. 'toegevoegd op 22 aug.')

In de uitzending laat men zien hoe Andre de V. de ramp heeft veroorzaakt samen met iemand anders,

nadat hij bij SE Fireworks heeft ingebroken steekt hij daar wat vuurpijlen af en dan loopt het uit de hand volgens dicovery en begint de ramp. (de eerste 4 vuurpijlen die de ramp inluiden heb ik gezien ze ontploften gelijkertijd op dezelfde hoogte de meeste rechtse vuurpijl had een kleine afwijking naar rechts en kwam iets minder hoog. Ik denk niet dat u of Andre de V. of ik zo nauwkeurig 4 vuurpijlen kunnen afschieten zodat ze tegelijkertijd ontploffen. De mensen van SE. Fireworks (sef) kunnen dat wel en volgens onderzoeks-journalist Simon Vuyk die een heel boek aan de ramp heeft gewijd werd er een vuurwerkdemonstratie voor vuurwerkhandelaren gegeven op de dag van de ramp 13 mei 2000.

Justitie en O.M. hebben de twee sef-directeuren veroordeeld voor enkele kleine milieu delicten maar schuld aan de ramp hebben ze niet volgens het O.M. justitie beschermd de medewerkers van SE. Fireworks want alle leugens en meineed van die mensen wordt door het O.M. met de mantel der liefde bedekt. Toen de twee SE. Fireworks-eigenaren in voorarrest zaten liet justitie hun vrij omdat het zo zielig was voor hun familie dat hun mannen in de gevangenis zaten.

In de docu hebben ze het over 22 doden officieel zijn het er 23, volgens de nieuwe rampstad burgemeester den Oudsten waren er 24 doden te betreuren althans dat zei den Oudsten toen hij en zijn wethouders en projectontwikkelaars terugkwamen van een werkbezoek aan ground zero in New York ook zei hij dat het maar een klein rampgebiedje was daar bij de Twin Towers als je het vergelijkt met Enschede.

Vorig jaar heb ik Jan Calis de woordvoerder van de bsve gevraagd hoeveel leden van de bsve ondertussen waren overleden daarop wilde hij niet antwoorden, omdat de bsve haar ledendossiers heeft vernietigd vroeg ik Calis of de ledenbestanden er nog waren, ook daarop kreeg ik geen antwoord, terwijl ik  lid was van die bsve krijg ik nergens antwoord op.

De gezondheid van de mensen gaat hard achteruit die bij de ramp aanwezig waren of nog steeds bij het rampgebiebied wonen, tenminste zo ervaar ik het in mijn vrienden en kennisenkring.

...

Bron: Volkskrant 16 mei 2000

In de bunkers van S.E. Fireworks lag niet alleen vuurwerk, maar ook springstof van heel andere aard. Toevallig is niet ver van Enschede een legerbasis, benevens een vliegveld voor de luchtmacht. Voilà, zegt de Rotterdamse springstofdeskundige P. Pardoen: 'Dan ga je je afvragen of het leger niet een voorraadje explosieven in die bunkers had opgeslagen.'

Springstoftechnisch gezien is er alle reden voor zo'n vraag. Want, zeggen Pardoen en enkele van zijn collega's, de grote, tweede explosie zoals die te zien was op videobeelden heeft niks te maken met een vuurwerkklap. Met name de schokgolf volgend op deze tweede knal kan volgens Pardoen nooit door kruit zijn veroorzaakt. 'Dat moet springstof zijn geweest, bijvoorbeeld dynamiet.'

Bovendien duidt de enorme hitte die nog lang bleef hangen in het gebied op de aanwezigheid van magnesium. 'Magnesiumbommen van het leger', is de voorzichtige conclusie van Pardoen. Onzin, zeggen de autoriteiten. 'Over opgeslagen magnesium kan ik niks zeggen', aldus wethouder E. Helder van Werk en onderwijs.

...

De eerste dagen na de ramp werkte de doofpot nog niet zo goed onze postbode van de rampwijk vertelde op tv-oost dat hij post had bezorgd bij SEF voor een munitiefabriek. Van die postbode heb ik nooit iets weergehoord hij is spoorloos. Waar is die band Verbaasd
Pagina's: [1] Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar: