[EnschedeRamp] Forum
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
21 Juli 2019, 17:48:40

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Zoek:     Geavanceerd zoeken
NB! Als u lid wilt worden stuur dan een verzoek naar:

EnschedeRamp@gmail.com
7363 aantal berichten in 662 topics door 20 geregistreerde leden
Nieuwste lid: DRK
* Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
+  [EnschedeRamp] Forum
|-+  Enschede 13 mei 2000
| |-+  Rapporteur Vuurwerkramp PvB
| | |-+  33. Er is niets aan de hand en we zitten er boven op!
« vorige volgende »
Pagina's: [1] Omlaag Print
Auteur Topic: 33. Er is niets aan de hand en we zitten er boven op!  (gelezen 163 keer)
admin
Don H.
Forumbeheerder
Held

Bekijk profiel
« Gepost op: 4 Mei 2019, 03:19:56 »

33. Er is niets aan de hand en we zitten er boven op!

Het dringt door

Het vergde vijf jaar graven, schrijven en herschrijven. Het reviewrapport 'Strafvervolging Vuurwerkramp' is nu door de Tweede Kamer voor advies naar de Onderzoeksraad voor de Veiligheid (OVV) gestuurd. Langzaam dringt het door bij politiek en bestuur dat die 'Eenling die beschuldigingen uit aan het adres van gerespecteerde overheidsinstanties' (sic) toch breder gesteund wordt dan ingeschat. En wanneer negeren niet langer een optie is, worden er onderzoeksinstanties op de kwestie gezet.

Onderzoeksinstanties

Onder meer op verzoek van de minister van Justitie en Veiligheid Grapperhaus, kijken het Instituut Fysieke Veiligheid (IFV), de Inspectie Justitie en Veiligheid (IJenV), de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) en het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieuhygine (RIVM) naar de veiligheidsrisico's van vuurwerk. Bovendien kijkt de OVV naar het verzoek van de Tweede Kamer om over mijn reviewrapport een advies uit te brengen.

Ik vroeg daarom aan de OVV, tot driemaal toe, om een gesprek. Tot nog toe kwam er alleen een geautomatiseerde ontvangstbevestiging. Bellen helpt niet; de telefoniste verbindt niet door. Van de overige instanties heeft alleen het IFV contact opgenomen. Zij doen onderzoek naar de blusvoorschriften voor de brandweer bij brandend vuurwerk. Het IFV interviewt mij op 29 mei as. en ik zal daarbij worden vergezeld door een veiligheidsdeskundige op het gebied van brandweer en explosieve stoffen.

Het tapijt

Om te voorkomen dat de bevindingen van het reviewrapport Vuurwerkramp worden weggemasseerd en onder het tapijt verdwijnen nam ik contact op met zulke deskundigen. Zij krijgen toegang tot het reviewrapport en ontvangen leeswijzers om de 1.393 blz., 1.500 noten en 900 illustraties zo snel mogelijk te tackelen. Ook een journalist werkt aan een diepgravend artikel voor een landelijk blad. Een ander denkt na over de productie van een documentaire over de achtergronden van de ramp. Ja, ik zal alle zeilen bij moeten zetten om dit dossier van de Vuurwerkramp, dat nog steeds wordt gezien als uitgekauwd en afgewerkt, boven water te houden. Ik hoop dat de Nederlandse overheid zich realiseert dat dit dossier niet vanzelf verdampt.

Schokkend

In een boek van drie wetenschappers, over de gevolgen van de Vuurwerkramp voor het openbaar bestuur en de vuurwerkregelgeving, hoopte ik inzichten aan te treffen die ik tijdens de review over het hoofd had gezien. Het onderzoek was weliswaar ondersteund en gesubsidieerd door het ministerie van VROM, maar er was er geen aanleiding om te twijfelen aan de academische vrijheid van de drie onderzoekers van de universiteit Twente. Er werden door hen best kritische noten gekraakt.

Waarom was dit boek dan zo schokkend voor mij? Uit de wetenschappelijk onderzochte stukken en uit de gehouden interviews met vertegenwoordigers van de overheid en de vuurwerkbranche, kwam wr het beeld naar voren dat door de Overheid is gepromoot, namelijk de bekende uitkomsten van de commissie Oosting en het Openbaar Ministerie. Daarbij worden onbewezen onderzoeksscenario's, bepaald door NFI/TNO, als gegeven aangenomen. Tsja, dat rechtbank, gerechtshof, Hoge Raad en Raad van State hieraan toegeven, dat wist ik. Zij maken immers geen gebruik van de eigen bevoegdheden en accepteren het OM als waarheidsbrenger. Maar dat zelfs voor integer werkende wetenschappers van de universiteit Twente, het niet mogelijk blijkt om iets van de waarheid te vinden in de rapportage-brij van de Nederlandse overheid, dt was toch weer confronterend! Ook in het Nederlands wetenschappelijk werk loopt Nederland nog steeds vrop. Ook daar staat dat Nederland druk uitoefent op de internationale gemeenschap om de regelgeving te verbeteren. Nederland heeft vooruitlopend daarop zelf de regelgeving al aangescherpt. Ook wordt het beeld bevestigd dat niet de legaal vergunde vuurwerkopslagen, maar de illegale vuurwerkhandel het grote gevaar voor de veiligheid vormen.

Ik vind het werkelijk onvoorstelbaar dat het beeld van de Vuurwerkramp in het collectieve geheugen z is getordeerd. Er staat me nog een hle klus te wachten ...

Paul van Buitenen
Pagina's: [1] Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar: