[EnschedeRamp] Forum

Enschede 13 mei 2000 => Stadhuis => Topic gestart door: sylvius op 15 december 2009, 13:34:35

Titel: titel veranderd op last van de grensrechter
Bericht door: sylvius op 15 december 2009, 13:34:35
http://www.tctubantia.nl/regio/5952023/Enschede-zegt-ja-tegen-vliegveld.ece?start=4&sort=asc#reakties

(https://pbs.twimg.com/media/DOr72o7XcAEj48T.jpg)

"Nou ja ik ben blij dat de raad dit besluit heeft genomen"

Zou hij ook bij Wessels op de loonlijst staan?




Titel: Re:
Bericht door: sylvius op 15 december 2009, 14:02:26
http://www.tctubantia.nl/tubtv/regionieuws/article5952555.ece

(http://i138.photobucket.com/albums/q262/suivlys/geert/nepomucenus/JeroenHatenbioer.jpg)

"met wat extra toezicht vanuit de raad en de provincie"

Ja dat is een garantie!
Titel: Re:
Bericht door: sylvius op 15 december 2009, 14:06:14
(http://i138.photobucket.com/albums/q262/suivlys/geert/nepomucenus/VanHeesbehersbaaromgaanmetverantwoo.jpg)

"Luchthaven met beperkte contouren - en wij houden vinger aan de pols!"

Of bedoelt ze "vinger aan de polls" (van I&O research en Tubantia)?

M. van Hees opstelster van de antwoordbrief aan Remkes.





Titel: Re: Al het geteisem bij elkaar
Bericht door: Poter op 15 december 2009, 15:02:56
Persoonlijk ben ik tegen de luchthaven.
Niet omdat ik mensen niet gun vanuit hun achtertuin te vertrekken of om milieu vervuiling, lawaai enz.
Maar simpel vanwege het feit dat ik vrees dat wij opgescheept gaan worden met zeer oude/slechte vliegtuigen en daarmee een grote kans lopen op een vliegramp.
In het verleden hadden we hier al OnurAir, dolle pret.
Maar goed, als de opzet van de luchthaven niet drastisch veranderd ten opzichte van het oude gebeuren dan is het een kwestie van geld over de balk smijten en de luchthaven is met een paar jaar opnieuw gesloten.
En met geld smijten is de grootste hobby van de gemeente Enschede.

Titel: Re:
Bericht door: sylvius op 17 december 2009, 06:20:52
http://nos.nl/artikel/123094-ps-overijssel-stemt-tegen-vliegveld.html
CiteerPS Overijssel stemt tegen vliegveld
Update: donderdag 17 dec 2009, 05:06

Een nipte meerderheid van Provinciale Staten van Overijssel heeft tegen het plan voor een commerciële luchthaven in Twente gestemd. Dat is een tegenslag voor de provincie, de gemeente Enschede en het Rijk. Zij waren het eens over een kleine commerciële luchthaven.

Coalitiepartij PvdA speelde een grote rol bij de stemming. De partij stemde tegen het plan omdat ze weinig vertrouwen heeft in de economische en financiële voorspellingen die de plannenmakers doen.

Het commerciële vliegveld lijkt nu voorlopig van de baan. Tegen het plan was verzet in Twente en ook Duitsland.
Titel: Re:
Bericht door: sylvius op 17 december 2009, 08:54:03
Zonde van al dat propagandageld ....

http://www.vliegwieltwente.nl/
Titel: Re: Al het geteisem bij elkaar
Bericht door: admin op 17 december 2009, 12:26:22
Ik heb even op de kaart gekeken wat de plannen zijn en waar het cellencomplex komt.

http://deplannen.vliegwieltwente.nl/nl/overzichtskaart/#/plan-b/ (http://deplannen.vliegwieltwente.nl/nl/overzichtskaart/#/plan-b/)

Op de 2 kaarten kan ik geen cellencomplex vinden.
Defensie houdt wel een gedeelte in handen van vliegbasis Twente.
Op plan A en B staat defensie ingetekend.

Titel: Re:
Bericht door: sylvius op 16 februari 2010, 10:11:10
Citaat van: sylvius op 15 december 2009, 14:06:14


M. van Hees opstelster van de antwoordbrief aan Remkes.


Dat moet ik corrigeren,
tenminste volgens Marijke zelf had Rolf Jongedijk de antwoordbrief, die werd gedicteerd door burgemeester Mans,  geschreven.

Maar Marijke had er wel haar handtekening onder gezet.
Titel: Re:
Bericht door: sylvius op 16 februari 2010, 13:21:09
Hier ging het dus om.
Ik heb helaas alleen nog de eerste pagina ..
Maar daar staat het ook al op:

"Wat ons betreft is met uw brief de vraag naar de brandweerinzet op 13 mei 2000 definitief beantwoord"

(http://i138.photobucket.com/albums/q262/suivlys/geert/nepomucenus/antwoordgemeenteraad-2.jpg)
Titel: Re:
Bericht door: sylvius op 28 februari 2010, 17:54:22
Citaat van: sylvius op 16 februari 2010, 13:21:09
Hier ging het dus om.
Ik heb helaas alleen nog de eerste pagina ..
Maar daar staat het ook al op:

"Wat ons betreft is met uw brief de vraag naar de brandweerinzet op 13 mei 2000 definitief beantwoord"

(http://i138.photobucket.com/albums/q262/suivlys/geert/nepomucenus/antwoordgemeenteraad-2.jpg)

Hele brief ondertekend door alle raadsfracties, teruggevonden:

CiteerRaadsgriffie

Aan de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
de heer J.W. Remkes
Postbus 20011
2500 EA DEN HAAG



Datum 19 april 2005
Uw kenmerk IOOV2004/84231

Uw brief van24 maart 2005
Ons kenmerk 05G0000041

Telefoon 053 4818120


Onderwerp


Behandeld door Drs. R.M. Jongedijk


Geachte heer Remkes,


Naar aanleiding van uw schrijven van 24 maart 2005 waarin u een reactie geeft op de brief van de gemeenteraadsfracties van 7 december 2004 met betrekking tot vuurwerk delen wij u het volgende mee.

Wij hebben uw reactie besproken in een overleg met fractievoorzitters op maandag 4 april 2005. Geconstateerd is dat de vraag naar de aanduiding op de gevarenborden in relatie tot de inzet van de brandweer is beantwoord en dat de (wijze van) inzet van de brandweer op 13 mei 2000 geheel overeenkomstig de toen geldende procedures is geweest. Wat ons betreft is met uw brief de vraag naar de brandweerinzet op 13 mei 2000 definitief beantwoord.

In uw brief gaat u eveneens uitgebreid in op onze vraag naar het effect van het gebruik van bluswater bij een ramp met vuurwerk in de verschillende vuurwerkklassen. Wij hebben goede nota genomen van uw informatie dat het gebruik van water bij blussing in deze situatie nooit tot een verergering van een brand kan leiden, laat staan een massa-explosie kan veroorzaken.

In uw antwoord gaat u echter niet in op de brief van de directeur-generaal voor Openbare Orde en Veiligheid van 16 augustus 2000 waarin wordt gemeld dat er sprake is van (frequent en bewust) verkeerd labelen van verpakkingen van vuurwerk. In die brief wordt hulpverleningsdiensten er op gewezen er rekening mee te houden dat de mogelijke risico's omtrent vuurwerk hoger kunnen zijn dan uit de vergunning valt af te leiden. Gevraagd wordt daarop te anticiperen en bij rampscenario's en plannen uit te gaan van de mogelijkheid dat er meer vuurwerk van de categorie 1.3 in de opslag aanwezig is dan op grond van de vergunningvoorschriften mag worden aangenomen.

Wij vragen ons af of uit deze brief niet moet worden afgeleid dat in alle gevallen van vuurwerkopslag, ook ingeval het gaat om als categorie 1.4 gelabeld vuurwerk, toch moet worden uitgegaan van een situatie waarin van een verantwoord blussen geen sprake kan zijn in verband met het (dreigende) explosiegevaar van dat vuurwerk omdat het mogelijk ook gaat om opslag van vuurwerk uit een hogere categorie. Onduidelijk is of hier sprake is van een nieuwe instructie, die zodanig moet worden geïnterpreteerd dat in alle gevallen van een ramp met vuurwerk niet geblust zal worden maar het ontruimen en uitbranden zal zijn. In uw brief gaat u op dat aspect niet in.

Met betrekking tot de beantwoording van de derde vraag - inzake het voorschrijven van een automatische sprinklerinstallatie bij een vuurwerkopslag - blijft naar onze mening onduidelijk in hoeverre het voorschrijven van een dergelijke installatie zinvol is. Deze vraag wordt mede ingegeven door de geconstateerde onduidelijkheid over de inzet met bluswater versus het gecontroleerd uit laten branden, zoals in de vorige alinea met betrekking tot de brief van 16 augustus 2000 is aangegeven. In uw brief heeft u naar ons oordeel dat aspect onvoldoende betrokken.
In internationale vergelijking is overigens alleen ingegaan op kleine hoeveelheden consumentenvuurwerk categorie 1.4. De vraag is relevant welke inrichtingseisen gesteld moeten worden aan opslag van grotere hoeveelheden consumentenvuurwerk en bij opslag van professioneel vuurwerk. Wij bepleiten dan ook dat de internationale vergelijking zich alsnog zou moeten richten op grote hoeveelheden opslag, ook bij combinatie van categorieën

Wij verzoeken u deze twee aspecten nog eens te bezien en uw standpunt daarover aan ons kenbaar te maken.

Wij beseffen dat onze vragen over de inzet met bluswater bij een ramp met vuurwerk en het voorschrijven van een automatische sprinklerinstallatie onderwerp zijn van landelijke regelgeving en beleid. Het zijn ook vragen die naar onze mening aan de orde dienen te komen in het regulier overleg tussen de Tweede Kamer en u. Naar wij hebben vernomen is uw antwoord op onze vragen geagendeerd voor het overleg op 27 april 2005.
Wij verzoeken u tevens deze brief in uw overleg met de Tweede Kamer te betrekken.


Hoogachtend,


PvdA CDA


VVD GroenLinks


ChristenUnie D66


Fractie Liedtke/Cegerek Fractie Ras


Burgerbelangen Enschede




Raadsgriffie

Raadsgriffie
Bezoekadres:
Algemeen telefoonnummer: 053 4818181
Postbus 20

Stadhuis
Doorkiesnummer: 053 4818120
7500 AA ENSCHEDE
Langestraat 24
Faxnummer: 053 48161
Titel: Re:
Bericht door: sylvius op 22 januari 2011, 13:43:04
Hier de handtekeningen onder de bewuste brief:

(http://i138.photobucket.com/albums/q262/suivlys/geert/nepomucenus/lieveMarijke-2.jpg)

Titel: Re:
Bericht door: sylvius op 22 januari 2011, 16:15:42
hier de eerste brief van de gemeenteraad aan minister Remkes.
De vraagstelling was wel goed  ::)

(http://i138.photobucket.com/albums/q262/suivlys/geert/nepomucenus/briefgemeenteraad7december2004.jpg)
(http://i138.photobucket.com/albums/q262/suivlys/geert/nepomucenus/briefraad7december2004-1.jpg)
Titel: Re:
Bericht door: sylvius op 22 januari 2011, 16:31:01
CiteerGevoelens van onrust worden versterkt en argwaan wordt gewekt. Naar het oordeel van de fracties is dit een zeer ongwenste ontwikkeling.

Ach daar ging het om ...

Dat is zo oud als de wereld.

vgl. Marcus 14:1-2

Citeer1 En het pascha, en het feest der ongehevelde broden was na twee dagen. En de overpriesters en de Schriftgeleerden zochten, hoe zij Hem (de waarheid) met listigheid vangen en doden zouden.

2 Maar zij zeiden: Niet in het feest, opdat niet misschien oproer onder het volk worde.

Ja feest!


alle bobo's willen feesten

"Vuurwerk, dat is feest!" - woorden van toenmalig minister Pronk.
Titel: Re: Al het geteisem bij elkaar
Bericht door: admin op 22 januari 2011, 18:11:49
Citaat van: sylvius op 28 februari 2010, 17:54:22

Hele brief ondertekend door alle raadsfracties, teruggevonden:


Alleen de SP had niet getekend.
Titel: Re:
Bericht door: sylvius op 22 januari 2011, 18:33:38
Citaat van: admin op 22 januari 2011, 18:11:49

Alleen de SP had niet getekend.

SP zat toen niet in de raad.

Stadspartij wel.

Namens de Stadspartij had Uulke Visser zijn handtekening eronder gezet. Met kanttekening dat er geen "1.4" op de borden had gestaan en dat daarom de vraag naar de brandweerinzet op 13 mei 2000 niet goed beantwoord was.

Daar had m.n. Mevr. Kloppers van het CDA stampij over gemaakt. Dat gaf geen pas, mocht niet! Dus toen heeft iedereen opnieuw zijn handtekening onder een copie gezet. Behalve Uulke Visser/ Stadspartij.
Titel: Re:
Bericht door: sylvius op 22 januari 2011, 19:28:18
CiteerGoeie vraag
----- Original Message -----
From: M. van de Berg - van Troost
To: Geert van den Bos
Sent: Saturday, January 22, 2011 8:11 PM
Subject: Re: Handtekennigen onder antwoordbrief aan Remkes


Geert,

Mij bekend ze logen liever dan de waarheid te aanvaarden, wat kunnen we ermee op dit moment.
----- Original Message -----
From: Geert van den Bos
To: M. van de Berg van Troost
Sent: Saturday, January 22, 2011 2:27 PM
Subject: Handtekennigen onder antwoordbrief aan Remkes
Titel: Re:
Bericht door: sylvius op 22 januari 2011, 19:54:33
Zij die wel hun handtekening hebben gezet hebben zeer goed geweten wat zij deden, dankzij de actie van Uulke Visser en de reactie van Lenie Kloppers.

Niemand die kan zeggen "Ich habe es nicht gewusst" ...


Ook niet Jelmer, die vanwege zijn handtekening van Marijke wethouder mocht worden.

Nu is hij dat in Weststellingwerf.

http://www.weststellingwerf.nl/sjablonen/1/infotype/news/item/view.asp?objectID=9013

(http://www.weststellingwerf.nl/files/9013/DSC_3475%20lenus.jpg)
Wethouder Jelmer v/d Zee legt een stevige cementlaag aan voor de steen. De kinderen kijken toe hoe hij dat doet.

Titel: Re: r
Bericht door: sylvius op 23 januari 2011, 11:20:00
Citaat van: sylvius op 22 januari 2011, 18:33:38

Daar had m.n. Mevr. Kloppers van het CDA stampij over gemaakt. Dat gaf geen pas, mocht niet! Dus toen heeft iedereen opnieuw zijn handtekening onder een copie gezet. Behalve Uulke Visser/ Stadspartij.

zie:

http://ramp13meiforum.yourbb.nl/viewtopic.php?f=2&t=102&p=1907&hilit=kloppers#p1907
Titel: Re:
Bericht door: sylvius op 23 januari 2011, 11:38:11
Mooie reactie van Langkous op stuk van Mevrouw Kloppers op dorpsplein Tubantia (waar ik van geband was):

http://ramp13meiforum.yourbb.nl/viewtopic.php?f=2&p=4215#p4215


Citeer
Langkous - 30 augustus 2009 18:30 -
"wordt de waarheid geweld aangedaan" Voor CDA reden om te reageren? Ik vind dit wel een beetje heel hypocriet. Voor de waarheid rond de vuurwerkramp toont het CDA noch andere partijen belangstelling. Sterker, discussie over dit onderwerp wordt structureel afgedaan met "Doet u het maar met Oosting". Kennelijk een bijzonder pijnlijk onderwerp voor de politiek in Enschede.


Wie zou dat zijn geweest, die Langkous?  misschien Cees Elzenga?
Titel: Re:
Bericht door: sylvius op 23 januari 2011, 11:56:26
CiteerDaar had m.n. Mevr. Kloppers van het CDA stampij over gemaakt.

Sorry, het moet toch "stampei" zijn, met korte ei, net nagekeken in Van Dale.
Titel: Re:
Bericht door: sylvius op 23 januari 2011, 12:00:14
CiteerWethouder Jelmer v/d Zee legt een stevige cementlaag aan voor de steen. De kinderen kijken toe hoe hij dat doet.


Die kinderen zien niks, want Jelmer staat met zijn rug naar hen toe.
Is dus lesje bestuurskunde. Zo doe je dat, een land besturen, je geeft de illusie van transparantie
Titel: Re:
Bericht door: sylvius op 25 januari 2011, 06:49:42
Citaat van: sylvius op 22 januari 2011, 19:54:33
Zij die wel hun handtekening hebben gezet hebben zeer goed geweten wat zij deden, dankzij de actie van Uulke Visser en de reactie van Lenie Kloppers.

Niemand die kan zeggen "Ich habe es nicht gewusst" ...


Ook niet Jelmer, die vanwege zijn handtekening van Marijke wethouder mocht worden.

Nu is hij dat in Weststellingwerf.

http://www.weststellingwerf.nl/sjablonen/1/infotype/news/item/view.asp?objectID=9013

http://www.weststellingwerf.nl/files/9013/DSC_3475%20lenus.jpg
Wethouder Jelmer v/d Zee legt een stevige cementlaag aan voor de steen. De kinderen kijken toe hoe hij dat doet.



Of zou Jelmer zijn handtekening hebben gezet omdat hij dat moest van partij-ideoloog Jan Calis?
Titel: Re:
Bericht door: sylvius op 14 maart 2012, 10:11:51
http://www.tctubantia.nl/regio/twente/10650630/Enschede-neemt-verlies-met-luchthaven-en-gaat-door.ece

Citeer
Enschede neemt verlies met luchthaven en gaat door

(...)
12,8 miljoen een historische plankosten

Zal wel op gegaan zijn aan de etentjes, de champagne en de website "Een vliegwiel voor Twente" en het salaris van P. Kuenzli.
Titel: Re:
Bericht door: sylvius op 13 januari 2013, 07:14:26
http://www.tubantia.nl/regio/enschede/schiphol-egis-imtech-en-ictas-zagen-geen-potentie-in-luchthaven-twente-1.3602528


CiteerSchiphol, Egis/Imtech en Ictas zagen geen potentie in luchthaven Twente

ENSCHEDE - Schiphol, de combinatie Egis (Frankrijk) en Imtech (Nederland) en het Turkse Ictas zijn de drie partijen die zich aanvankelijk gemeld hebben voor de exploitatie van vliegveld Twente, maar uiteindelijk geen concrete bieding hebben gedaan.

Dat heeft ADT, de organisatie die de luchthavenontwikkeling begeleidt, vrijdagmiddag bekendgemaakt. ADT doet dat op last van de bestuursrechter in Almelo. De vereniging van omwonenden rond de luchthaven, VOLT-Twente, had bij de rechter om vrijgave van de namen gevraagd.

Een woordvoerster van Schiphol gaf eerder deze week tegenover De Twentsche Courant Tubantia aan betrokken te zijn geweest bij de luchthaven Twente. ,,We hebben ons gekwalificeerd, maar al snel teruggetrokken'', zo meldde de zegsvrouw van de luchthaven telefonisch en per mail. De woordvoerster gaf wel aan dat de business case van de luchthaven Twente als niet aantrekkelijk werd beschouwd. Zij wilde de aanvankelijk belangstelling niet verder toelichten.

ADT wilde vrijdagmiddag nog niet toelichten waarom de drie partijen geen bieding hebben gedaan. Dat gebeurt pas begin februari. Dan heeft ADT het eigen onderzoek naar het uitblijven van biedingen klaar en worden de bevindingen besproken met de gemeente Enschede en de provincie Overijssel. Begin december 2012 bleek dat niemand zich voor de exploitatie had gemeld.
Titel: Re:
Bericht door: sylvius op 13 januari 2013, 07:17:45
Reacties:

http://www.tubantia.nl/regio/enschede/schiphol-egis-imtech-en-ictas-zagen-geen-potentie-in-luchthaven-twente-1.3602528

Hans
Citeer
Heerlijk,een vervolg van de soap! ADT, dwz den Oudsten, van Hees c.s., wil nog steeds niets toelichten, m.a.w. ze zijn er nog niet helemaal uit hoe ze iets dat krom is kaarsrecht gaan praten! Schiphol een serieuze gegadigde? Om je rot te lachen, echt. Tja voorstanders, een goed en GRATIS advies: koop een passpiegel bij de HEMA, ga daar eens echt goed voorzitten, en kijk eens goed in de spiegel, en schrijf eens op wat je dan ziet, ok? Lachen hoor, vliegveld Twente! Over luchtkastelen gesproken.....

Marrit
Citeer
Nu snap ik wel waarom de aanbestedingsprocedure zo nodig anoniem moest: er waren helemaal geen serieuze partijen!!! Dat heeft ADT toch mooi een half jaar langer onder de pet kunnen houden. En daarmee heeft deze club zijn eigen baantjes nog iets langer veilig gesteld. Er moest een rechter aan te pas komen om dit staaltje van volksverlakkerij aan t licht te brengen. Wie nu nog op ADT vertrouwt is echt niet lekker
Titel: Re:
Bericht door: sylvius op 13 januari 2013, 09:28:15
Citaat van: sylvius op 16 februari 2010, 10:11:10
Citaat van: sylvius op 15 december 2009, 14:06:14


M. van Hees opstelster van de antwoordbrief aan Remkes.



Dat moet ik corrigeren,
tenminste volgens Marijke zelf had Rolf Jongedijk de antwoordbrief, die werd gedicteerd door burgemeester Mans,  geschreven.

Maar Marijke had er wel haar handtekening onder gezet.


R.M. Jongedijk is nog steeds de raadsgriffier:


http://www.enschede.nl/gemeente/gemeenteraad/raadsleden/#GR

Citeer
Raadsgriffier

p/a Gemeente Enschede, Postbus 20, 7500 AA Enschede
secretariaat: tel. (053) 481 8128, e-mail: raadsgriffie@enschede.nl

Griffier_Rolf_Jongedijk.jpg
de heer R.M. Jongedijk (Rolf)
nevenfuncties:
- Secretaris Stichting Categoriaal Gymnasium Enschede (onbezoldigd)
- Bestuurslid Stichting Industrieel Erfgoed Enschede (onbezoldigd)
- Bestuurslid Vrienden van het Zeggelt - Montessoribasisschool (onbezoldigd)
Titel: Re:
Bericht door: sylvius op 13 januari 2013, 09:33:11
zie ook:

http://www.ramp13meiforum.yourbb.nl/search.php?sid=a31b9b748cd1a8bf2560a0039d57f502

Citeer
Re: De rode broek
Theater rond " de verdwenen stukken" uit het dossier van SEF -- Hoofdrolsplers Mans, Van Gils, Jongedijk, Wallinga, Deelman. Van Gils had het hele dossier, of althans een copie er van, meteen in een kluis laten opslaan, door Jongedijk. Maar stukken betrekking hebbende ...



Re: Antwoord gemeenteraad aan Remkes.
Rolf Jongedijk woont trouwens inmiddels in dikke villa op Bamshoeveterrein. Zijn vrouw voelde zich niet zo lekker bij, stond een keer in Tubantia. Maar zij troostte zich met de wetenschap dat er op die plek geen mensen hadden ...
Titel: Re: Al het geteisem bij elkaar
Bericht door: admin op 17 januari 2013, 10:53:10
Rekenkamer twijfelt aan bezuinigingsplannen

18 december 2012

De minister van Defensie rekent zich rijk. Dat schrijft de Algemene Rekenkamer dinsdag in een brief aan de Tweede Kamer over herbestemming en verkoop van Defensie-vastgoed.

Het ministerie wil vanaf 2017 jaarlijks 61 miljoen euro bezuinigen op de exploitatie van bijvoorbeeld militaire terreinen en kazernes. Dit gebeurt onder meer door gebouwen en terreinen af te stoten, zoals delen van het voormalige militaire vliegbasis Twenthe.

De Rekenkamer vermoedt dat het bedrag van 61 miljoen niet realistisch is, omdat de plannen nog maar voor de helft duidelijk zijn. Ook zijn sommige vastgoedprojecten vertraagd en zijn door de crisis de marktomstandigheden om vastgoed te verkopen niet gunstig.

In Overijssel zouden in 2014 delen van het voormalige militaire vliegveld afgestoten moeten worden. Dit zou 1,1 miljoen euro op moeten leveren. De toekomst van het dienstencentrum van Defensie in Enschede wordt volgens de Rekenkamer onderzocht. Eind 2011 meldde de toenmalige minister van Defensie Hillen dat het dienstencentrum in Enschede zou blijven, nadat eerder in het jaar overwogen werd om het centrum te sluiten.

Bron: RTV-oost http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=155440
Titel: Re: Al het geteisem bij elkaar
Bericht door: admin op 17 januari 2013, 11:14:57
Citaat van: admin op 17 januari 2013, 10:53:10

In Overijssel zouden in 2014 delen van het voormalige militaire vliegveld afgestoten moeten worden.

Bron: RTV-oost http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=155440

Defensie is de vierde partij die belang heeft bij een vliegveld en die blijft voorlopig zitten waar ze zaten op de vliegbasis.

http://deplannen.vliegwieltwente.nl/nl/overzichtskaart/#/plan-b/ (http://deplannen.vliegwieltwente.nl/nl/overzichtskaart/#/plan-b/)


Op plan A en B staat defensie ingetekend met lichtblauw.


Titel: Re: titel veranderd op last van de grensrechter
Bericht door: sylvius op 17 januari 2013, 13:42:16
Ik heb de term geteisem er uit gegooid.

Net zoals je brandweer niets kunt verwijten ( waar iedereen uit een brandend huis wegvlucht daar gaan zij juist naar binnen),
zo kun je bestuurders ook niets verwijten. Zij dienen, vaak geheel onbaatzuchtig, het algemeen belang.
(of wat zij denken dat het algemeen belang is).
Titel: Re: titel veranderd op last van de grensrechter
Bericht door: sylvius op 17 januari 2013, 15:57:51
Als B&W de schuld had gekregen (vanwege de vergunningverlening en het brandweeroptreden) dan hadden we geen Roombeek gehad en ook geen Twentse Welle met Jan Mulder:

http://www.twentsewelle.nl/expositie/1-1-elf-idolen-en-jan-mulder

(http://images.twentsewelle.nl/SideImages/JanMulder_2.jpg)
Titel: Re: titel veranderd op last van de grensrechter
Bericht door: sylvius op 29 maart 2013, 06:22:53
http://hengelo.groenlinks.nl/node/95958

CiteerTegenlicht Luchthaven Twente
Woensdag 27 maart 2013, 19:57u - Tim Nijhof
Tegenlicht Luchthaven Twente

De luchthaven Twente gaat een cruciale fase in. Hieronder een reconstructie van een paar belangrijke ontwikkelingen. Over een rapport dat onder het tapijt werd geschoven en een ander rapport met een samenvatting die loodrecht op het rapport zelf staat. Over voorwaarden die Wessels een gespreid bedje bezorgen. Over werkgelegenheidscijfers die gemanipuleerd werden en over een Rijksoverheid die wellicht handelde met voorkennis en dan boter op zijn hoofd heeft. Maar bovenal over een bestuurlijke tunnelvisie die de belastingbetalers miljoenen heeft gekost en die linksom of rechtsom tot een luchthaven MOET leiden.

De organisatie Area Development Twente, ADT, wil binnenkort namens de gemeente Enschede en de provincie Overijssel een contract sluiten met de Reggeborgh Groep van aannemer Wessels over de bouw en exploitatie van een luchthaven met bedrijventerrein in Twente. Of de meerderheid van de Twentenaren  altijd voor een luchthaven is geweest, zoals wethouder van Hees in Enschede steeds roept is maar zeer de vraag. Bovendien gold die zogenaamde meerderheid alleen  op voorwaarde dat het de belastingbetaler niets zou kosten. De politieke voorstanders hebben dan ook steeds gezegd aan die voorwaarde te zullen voldoen. Maar dit blijk nu een leugen.

Wessels

Allereerst verstrekt de overheid 16 miljoen subsidie voor de bouw van de terminal en de andere infrastructuur van het vliegveld. Daarbij hebben bestuurders op onnavolgbare wijze beredeneerd dat dit een subsidie voor het milieu is, zodat er geen belastinggeld naar het vliegveld gaat. .........Europa moet zich overigens nog uitspreken over de rechtmatigheid van die subsidie.

Reggeborgh wil voor de luchthaven een apart bedrijf oprichten en is daarbij op zoek naar een partner die minstens drie jaar ervaring heeft met het exploiteren van luchthavens. Daarnaast dient de partner van onbesproken gedrag te zijn.  Als nu de bouw van de luchthaven bijvoorbeeld 46 miljoen euro kost, dan hoeft Wessels (en partner), met de 16 miljoen subsidie, zelf nog maar 30 miljoen bijeen te brengen om te kunnen bouwen. Daarvan mag het dan 70 procent onder overheidsgarantie van de banken lenen. Dat is 21 miljoen, zodat Reggeborgh zelf nog maar 9 miljoen hoeft in te leggen. Daarmee krijgt het dan de zeggenschap over de 46 miljoen euro voor de bouw. Wessels heeft al gezegd dat zijn bouwbedrijf, Volker/Wessels, de opdracht krijgt. Hij bepaalt dus als opdrachtgever én aannemer de prijs, en kan die bijvoorbeeld zo zetten dat Volker/Wessels 30 procent winst maakt. Dat is 14 miljoen euro, meer dus dan de 9 miljoen die Reggeborgh inlegt. Kortom, voordat er één vliegtuig opstijgt, kan Wessels al binnenlopen.  De vraag is natuurlijk of hier niet nadrukkelijk sprake is van ongeoorloofde bevoordeling van een ondernemer en of er geen Europese aanbesteding zou moeten zijn?

Mocht de exploitant (Wessels en partner) niet lang na de oplevering failliet gaan, dan heeft Wessels dus geen centje pijn. De banken zullen de garantie aanspreken, en dat kost de overheid 21 miljoen. Het totale verlies van de overheid is dan, inclusief de subsidie, 37 miljoen. En een faillissement is bepaald waarschijnlijk. Alle serieus te nemen deskundigen denken dat een rendabele exploitatie onmogelijk is. Er wonen te weinig mensen in de omgeving, en er is een sterke concurrent vlak over de grens. Bovendien is er al sinds 2003 vergeefs naar een exploitant gezocht. Zo is er in 2012 nog een openbare aanbesteding geweest, die niets opleverde.

Pas daarna dook Wessels op, zodat men de zaak nu onderhands aanbesteedt. En als gezegd, voor een aannemer kan de zaak lucratief zijn. Vooral omdat, als Wessels de luchthaven bouwt, hij ernaast een bedrijventerrein mag ontwikkelen. De locatie, midden tussen drie steden, is hiervoor gunstig. Tot nu toe werd hier vanwege het milieu niet gebouwd, maar voor Wessels staan straks alle lichten op groen. Dat er nu toch een serieuze gegadigde is zegt dan ook weinig over de kansen op een gezonde luchthaven; de aannemer  heeft namelijk heel andere doelen. Hij wil bouwen! Daar lopen de belangen van Wessels en de gemeente parallel. Het gaat Enschede namelijk ook om het bouwen van een bedrijventerrein aan de A1 en een ontsluiting van Enschede op diezelfde A1. De luchthaven is hiervoor slechts een alibi

Als de luchthaven eenmaal is gebouwd, kan Wessels de zaak best eens failliet laten gaan. Dat kost Enschede en de provincie dan veel geld. Maar Enschede kan zo'n verlies niet goed dragen. Daarom zal de gemeente Wessels bij een dreigend faillissement mogelijk  opnieuw gaan helpen, via garanties op leningen voor het bedrijventerrein misschien. Al met al zet de overheid veel geld in de zekerheid dat er een luchthaven komt, die nooit rendabel kan worden. Dat is wanbeleid.

Wessels onderhandelt nu met het bestuur van ADT, gevormd door burgemeester Den Oudsten en wethouder Van Hees van Enschede en de gedeputeerden Rietkerk en Kok van Overijssel. Vooral de eerste drie dragen grote verantwoordelijkheid voor de tientallen miljoenen die de afgelopen tien jaar in plannen en mislukte pogingen gestoken zijn. Zij hebben succes dus hard nodig. En dus zit Wessels in een mooie onderhandelingspositie. Volksvertegenwoordigers hebben weinig meer te zeggen. In 2010 accepteerden zij de huidige 'Gemeenschappelijke Regeling'. Die bleek ADT later veel meer vrijheid te geven dan zij hadden gedacht. Zij hebben dan ook nooit over de garanties kunnen stemmen. Kennelijk is de waarheid in 2010 onduidelijk gebracht.

En de bestuurders wilden zelfs niet eens dat Provinciale Staten diepgaand over de garanties spraken. Weliswaar stonden de vliegveldplannen inclusief de garanties een jaar geleden op de agenda van een Statenvergadering (in wezen ter kennisgeving), maar de tekst was vaag. En eerdere versies waren nog vager. De vereniging van omwonenden VOLT vreesde al maanden dat er garanties zouden komen, maar hadden daarvoor geen hard bewijs. Pas de definitieve versie gaf de doorslag, en dat werd pas drie weken voor de vergadering ontdekt. Maar de coalitie besloot meteen om de vergadering een week te vervroegen, zodat tijd voor onderzoek en discussie ontbrak.

Schiphol:

Onlangs doorbrak voormalig Schiphol-directeur Krul in de Twentsche Courant Tubantia de hem opgelegde geheimhouding. Schiphol had enkele jaren geleden een rapport over luchthaven Twente geschreven, met als conclusie dat die niet levensvatbaar was. Het rapport (mogelijk uit 2009) bleef geheim, maar de bevindingen werden wel gedeeld met bestuurders van Enschede en Overijssel. Die hebben de conclusies echter nooit met volksvertegenwoordigers gedeeld (ook niet vertrouwelijk). Dit terwijl ze wel kond deden van positieve signalen uit de markt. Onduidelijk is nu welke bestuurders  van het rapport afwisten.

Het zou opmerkelijk zijn als gedeputeerde Rietkerk, burgemeester Den Oudsten en toenmalig wethouder Helder, tot 2010 gedrieën eensgezind aan de luchthaven werkend, niet van het rapport geweten hebben. Daarbij is er ook nog een anonieme bron die de Tubantia vertelde dat Rietkerk de inhoud van het rapport kende, wat deze kwaad ontkende. Hoe dan ook, de drie bestuurders zijn er politiek verantwoordelijk voor dat bij de grote besluiten in 2009 en 2010 de volksvertegenwoordigers niet van het rapport wisten.

LEK en Ecorys rapport

Ook het rapport van het Engelse onderzoeksbureau L.E.K. werd geheim gehouden. Dit was een besluit van VTM, de voorganger van ADT. VTM viel onder de verantwoordelijkheid van Rietkerk, Den Oudsten, Helder en enkele ministers (het vliegveld was destijds nog Rijksbezit). Wel meldde VTM in het openbaar dat volgens L.E.K. het vliegveld rendabel kon zijn. Actualiteitenprogramma Zembla eiste het rapport later echter op, en zo werd het onder dreiging van de rechter alsnog openbaar. Er stond in dat de luchthaven waarschijnlijk niet rendabel zou zijn.

In 2009 maakte het Rotterdamse bureau Ecorys een kosten-batenanalyse van de luchthaven, waarbij het een schatting gaf van de effecten op de werkgelegenheid. Volgens Ecorys zou Twente er bruto 2770 banen bij krijgen, en netto 810. Het bruto effect bestond vooral uit de 2100 nieuwe banen in het plangebied in Enschede (met luchthaven en bedrijventerrein). Daarbuiten gingen er vooral banen verloren, omdat er werk naar het plangebied verhuisde. En zo kwamen er in Twente netto maar 810 banen bij. Enschede won en de rest van Twente verloor. Toch blijven Enschede en de provincie hameren op die werkgelegenheid. Werkgelegenheid overigens die ook net zo goed elders in Twente zou kunnen worden gerealiseerd, want er staan nog bedrijventerreinen genoeg leeg. En de bedrijvigheid die langs de A1 gepland is (o.a. Een pretpark) heeft niet met de luchthaven van doen.

Natuurlijk geloof ik graag dat het hier niet om bewsute verdraaiing van feiten gaat. Maar dan is de onvermijdelijke conclusie dat beide bestuurders incompetent zijn, omdat ze het verschil tussen bruto netto niet begrijpen.

Over onderzoeksbureau Ecorys weid ik langer uit. Na publicatie van haar al genoemde kosten-batenanalyse ontstond in Twente een discussie over de vraag of er volgens Ecorys nu 2770 of 810 banen bijkwamen. Finkers en Nijhof vroegen in een brief aan de directie van Ecorys om het verlossende woord, en ook of het klopte dat Enschede er banen bij kreeg terwijl de rest verloor. Wetenschap is open, en het was dan ook mooi geweest als de Rotterdamse wetenschappers uitleg hadden gegeven. Maar men liet de uitleg over aan de opdrachtgever, VTM.

VTM gaf Finkers en Nijhof, overigens wel met instemming van Ecorys, een ingewikkeld verhaal, zonder antwoord op de vraag of Enschede won terwijl de rest verloor. Het kwam erop neer dat het netto effect op de werkgelegenheid hoger zou zijn geweest dan 810 als Ecorys andere veronderstellingen omtrent de toekomstige arbeidsmarkt zou hebben gebruikt. Op zich juist. Echter, ook bij die andere veronderstellingen had volgens mij nog lang niet gegolden dat er netto 2770 banen bijkwamen, en dat werd in de brief ook niet gezegd. Erger nog, er werd niet gezegd, laat staan benadrukt, dat Ecorys in haar rapport nu eenmaal voor die veronderstellingen had gekozen die zij het meest realistisch achtte.

Het is jammer dat Ecorys met de brief instemde, en niet in het openbaar verklaarde dat VTM de conclusies van Ecorys onjuist had weergegeven. Jammer was ook dat de Rotterdammers in 2009 de uitnodiging van professor Seydel van de Universiteit Twente om op een door hem georganiseerde conferentie te komen discussiëren over de luchthaven, niet aanvaardden. Dit terwijl men daar juist had kunnen reageren op de bijdrage van een zestal wetenschappers, waarvan enkelen kritiek op Ecorys hadden. Wel liet Ecorys aan het begin van de conferentie een brief voorlezen, waarin het summier inging op enkele punten van kritiek. Maar eigenlijk maakte die korte brief de stoel van Ecorys alleen maar leger.

In hoofdstuk 8 van hun rapport, getiteld "Financiële exploitatie", staat dat het financiële saldo van kosten en baten van de luchthaven plus 62 miljoen euro bedraagt. Dat wil  zeggen dat het vliegveld rendabel is. Ze plaatsen hierbij geen enkele kritische noot. Men mag er dus vanuit gaan dat volgens het gerenommeerde Ecorys de zaak rendabel is.

Echter, in een latere discussie (in NRC-Handelsblad en op Economenforum Mejudice), waarin Ecorys uitgebreider inging op zware kritiek, deelde Ecorys mee dat zij in het geheel niet verantwoordelijk was voor het onderzoek naar de financiële rentabiliteit, en dat dit deel van het onderzoek was gedaan door VTM (dus door de mensen van Rietkerk, Den Oudsten en het Rijk). Daarbij meldt het dit: "De mate waarin Ecorys verplicht is de plausibiliteit van de business case in dit stadium van de besluitvorming uitvoerig te toetsen kan onderwerp van discussie zijn." Er is de Rotterdammers toen gemeld dat de beslissende besluitvorming in Provinciale  Staten enige dagen later zou plaatsvinden, maar helaas hebben ze de Staten niet alsnog laten weten dat ze helemaal niet getoetst hadden of het vliegveld rendabel was. Omdat ook de eerder besproken berekeningen over de werkgelegenheid volledig gebaseerd waren op de veronderstelling dat de luchthaven rendabel was, heeft Ecorys dus in het rapport ook nagelaten te melden dat men niet getoetst had of haar berekeningen over het gecreëerde aantal banen ook maar enige realiteitszin bevatten. Dat is een wetenschappelijke wanprestatie van formaat.

Het Rijk

Tenslotte het Rijk. De rechter heeft onlangs de aanwijzing militair vliegveld voor Twente vervallen verklaard. Dat betekent dat de ontmantelde vliegbasis ook juridisch geen vliegveld meer is. Daarom moet minister Schultz nu een nieuw Luchthavenbesluit nemen om een burgerluchthaven in Twente mogelijk te maken.

Maar het Rijk heeft bij de luchthaven wel een opmerkelijke rol gespeeld. Het wilde na het in 2003 aangekondigde vertrek van de militairen de vliegbasis, met 450 hectare grond, verkopen. Als er geen burgerluchthaven was gekomen, was de bestemming vooral natuur gebleven en had de grond voor misschien 5 miljoen aan natuurorganisaties verkocht kunnen worden. Het Rijk was dan ook nog verantwoordelijk geweest voor de kosten van de bodemsanering, begroot op tientallen miljoenen of meer. Maar door de plannen voor de  luchthaven en het hieraan verbonden bedrijventerrein werd de grond meer waard. Toen de regio in 2010 voor een luchthaven koos, kocht men meteen op 1 december 2010 ook de gronden van het Rijk – voor 30 miljoen euro, plus de overname van veel van de saneringsverplichtingen.  Het Rijk is de lachende derde.

In de jaren voor 2010 heeft het Rijk dan ook veel gedaan om de luchthavenplannen te steunen. Eén voorbeeldje: minister Eurlings verklaarde Twente in 2008 tot luchthaven van nationaal belang. Overigens zou dit alleen maar gelden áls er een rendabele luchthaven zou komen, maar zulke details halen de media  niet. In elk geval was hier sprake van nationaal luchtvaartbeleid, dat lijnrecht inging tegen de mening van alle luchtvaartdeskundigen, inclusief Ruimtelijk Planbureau en Schiphol.

Hier komen we opnieuw bij het geheime Schiphol-rapport. Het is zeer aannemelijk  dat de minister het rapport zal hebben bekeken. En hier rijzen vragen. Ten eerste, is grondverkoper het Rijk in gebreke gebleven door het Schiphol-rapport (of, als dit marktgevoelige informatie zou bevatten, een samenvatting ervan) aan de uiteindelijke kopers van de grond – de volksvertegenwoordigers van de regio – ter beschikking te stellen? Zo ja, kan de koop dan worden heronderhandeld, of ongedaan gemaakt? Ten tweede, zijn de regionale bestuurders van het rapport op de hoogte gebracht?  Zo ja, kan de minister de namen van deze bestuurders bekend maken, zodat we weten wie de regionale volksvertegenwoordigers informatie heeft onthouden? Ten derde: waarom heeft VTM, waarin Rijk en regionale overheden de kosten deelden, destijds besloten om geld uit te geven aan het ongetwijfeld dure rapport van L.E.K., terwijl men geen gebruik maakte van de kennis van Schiphol? Is dit geen verspilling van belastinggeld?  Er zijn zeer sterke geruchten dat Enschedese en Zwolse bestuurders  de inhoud van het rapport hebben gekend. Informanten daarover willen of anoniem blijven of trekken de keutel later weer in. Een onderzoek daaromtrent is op zijn plaats. Helaas heeft Provinciale Staten niet gebruikt gemaakt van  het recht om mensen onder ede te horen. De vraag is of een onderzoek echt licht in de duisternis zal werpen. En de vraag is natuurlijk ook waarom de meerderheid van de Staten zo'n enquete afwijst   

De vierde vraag is of het nationale luchtvaartbeleid niet ten onrechte ondergeschikt gemaakt aan het belang van het Rijk als grondverkoper. Waarom moest Twente in 2008 anders tot luchthaven van nationaal belang worden verklaard? Alle luchtvaartdeskundigen vonden dat toch onzin?

En de vijfde vraag is de belangrijkste: als de minister binnenkort een luchtvaartvergunning voor Twente afgeeft, doet zij dat dan in het belang van ons nationale transportsysteem, of is zo'n vergunning slechts de nazorg van de verkoper van grond en (gebakken)lucht?

Henk Nijhof

Met grote dank aan Tjalle van de Burg die het leeuwendeel van het werk heeft verricht
Titel: Re: titel veranderd op last van de grensrechter
Bericht door: admin op 29 maart 2013, 12:36:55
Citeer
Het Rijk

Tenslotte het Rijk. De rechter heeft onlangs de aanwijzing militair vliegveld voor Twente vervallen verklaard. Dat betekent dat de ontmantelde vliegbasis ook juridisch geen vliegveld meer is.

De satelliet-foto van google-maps laat een gecensureerd vliegveld zien terwijl andere vliegvelden te zien zijn zonder censuur.
Defensie zit nog altijd met twee gebouwen op de vliegbasis en in de toekomst ook want in plan A en B staat defensie ingetekend.

Verder wel een mooie brief daar is Leger Groen Links Enschede vast niet blij mee.

Ben benieuwd hoe de hoe de overheid en haar tubuntia niet inhoudelijk reageert.
Waarschijnlijk komt er een onafhankelijk onderzoek net zo onbetrouwbaar als die oplichters van de commissie Oosting.
Titel: Re: titel veranderd op last van de grensrechter
Bericht door: sylvius op 29 maart 2013, 13:46:44
CiteerDe organisatie Area Development Twente, ADT, wil binnenkort namens de gemeente Enschede en de provincie Overijssel een contract sluiten met de Reggeborgh Groep van aannemer Wessels over de bouw en exploitatie van een luchthaven met bedrijventerrein in Twente.

De Reggeborgh was eigenaar van het Bamshoevecomplex,
plusminus 1990 gekocht voor 1 miljoen gulden,
op 30 april 2000 verkocht aan de gemeente Enschede voor 7.6 miljoen gulden,
verkoop met uitgestelde levering.
De verschillende delen van de Bamshoeve zouden pas overgaan naar de gemeente Enschede op het moment dat die ontwikkeld zouden gaan worden in het kader van het project Groot Roombeek, project waarin ook de Reggeborgh aandeel aan had.
Verkoop geschiedde ook onder de voorwaarde dat de Reggeborgh (of haar dochter Te Pas) mocht bouwen in Groot-Roombeek.
Aangezien de Reggeborgh op 13 mei 2000 juridisch gezien nog steeds eigenaar was van het gehele complex heeft zij ook de verzekeringspenningen mogen opstrijken, kennenlijk zo ongevver 6,4 mijoen gulden, aangezien in het Tubantia-boek over de verdwenen wijk een verkoopbedrag van 14 miljoen gulden staat vermeld, verkoopbedrag dat schrijver Frans de Lugt had opgetekend uit zeer betrouwbare gemeente-bron (hoge ambtenaar in dienst van Mans).

Reggeborgh heefrt dus behoorlijk verdiend aan Roombeek, naast de 14 -1 = 13 miljoen gulden heeft zij ook oa. Prismare en de Eekenhof mogen bouwen.
Titel: Re: titel veranderd op last van de grensrechter
Bericht door: sylvius op 29 maart 2013, 14:30:28
Koopakte Bamshoeve

Zie:

http://www.ramp13meiforum.yourbb.nl/viewtopic.php?f=2&t=31&p=253&hilit=Reggeborgh#p253

(http://i138.photobucket.com/albums/q262/suivlys/koopacteBamshoeve1.jpg)

(http://i138.photobucket.com/albums/q262/suivlys/koopacteBamshoeve2.jpg)

(http://i138.photobucket.com/albums/q262/suivlys/koopacteBamshoeve3.jpg)

(http://i138.photobucket.com/albums/q262/suivlys/koopacteBamshoeve4.jpg)
Titel: Re: titel veranderd op last van de grensrechter
Bericht door: sylvius op 29 maart 2013, 14:36:30

onderaan voorlaatste pagina:

   
CiteerVOORGENOMEN GEBRUIK

    Artikel 7

    (...)

    3.In afwijking van het in artikel 2.2 bepaalde wordt het verkochte, indien het voor feitelijke levering door overmacht geheel of gedeeltelijk beschadigd wordt dan wel geheel of gedeeltelijk verloren gaat, geleverd en aanvaard in beschadigde staat.

    (...)



BEIDE PARTIJEN HADDEN DE RAMP VOORZIEN !
Titel: Re: titel veranderd op last van de grensrechter
Bericht door: admin op 29 maart 2013, 15:13:36
Bovenaan artikel 8 staat:

Citeer
""Verkoper is bekend met het feit dat zich voor het milieu of de volksgezondheid
gevaarlijke of niet aanvaardbare stoffen in de bodem van het verkochte dan wel in het
grondwater bevinden, welke ten nadele ban het in artikel 7 omschreven
voorgenomen gebruik door de gemeente.""

Mooie gif-zooi daar in het duurs stukje  ramgebied dat is wel duidelijk is zeker ook in de doofpot verdwenen.
Maar goed dat dat niet onderzocht is door onafhankelijke deskundigen van de gemeente want dan had de gemeente Enschede nog meer moeten liegen. Zoals dat de bomen op de museumlaan daar dood gaan door de kou.
Titel: Re: titel veranderd op last van de grensrechter
Bericht door: sylvius op 30 maart 2013, 09:04:18

Citeer    Peter den Oudsten ‏@Peterdenoudsten 28 Mar
(https://si0.twimg.com/profile_images/1111257050/burgemeester_normal.jpg)

    Luchthaven Twente komt op vlieghoogte: Reggeborgh en Avia-partners vormen gekwalificeerde partij. Goed nieuws voor Twente 1/2


CiteerRichard Wermelink Richard Wermelink ‏@InnoBrands 15h

@Peterdenoudsten Voorwaarde was: ervaren luchthavenexploitant. Wessels heeft geen enkele ervaring. Hoe is dan aan de kwalificatie voldaan?

 

Titel: Re: titel veranderd op last van de grensrechter
Bericht door: sylvius op 30 maart 2013, 09:07:02
https://twitter.com/InnoBrands

CiteerRichard Wermelink ‏@InnoBrands 3h

Aviapartner heeft waarschijnlijk interesse in subsidiepot want is met schulden overladen. http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=SQ3MCR63 ... #luchthaventwente

http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=SQ3MCR63


https://twitter.com/DaphneDertien

CiteerDaphne Dertien ‏@DaphneDertien 17h

Dit artikel http://www.tubantia.nl/regio/brussel-buigt-zich-nog-over-miljoenen-1.3740117 ... over de planning #luchthavenTwente was niet opgenomen in de knipselkrant van #psov. Kwam niet goed uit?

http://www.tubantia.nl/regio/brussel-buigt-zich-nog-over-miljoenen-1.3740117
Titel: Re: titel veranderd op last van de grensrechter
Bericht door: sylvius op 30 maart 2013, 09:17:02
https://twitter.com/Peterdenoudsten
Citeer
Peter den Oudsten ‏@Peterdenoudsten 28 Mar

Het laat bovendien zien wat Twents ondernemerschap is. 2/2

CiteerGeert van den Bos ‏@Minkmaat 13m

@Peterdenoudsten Maffiapraktijjk. Wessels stond ook al aan de wieg van Roombeek.
Titel: Re: titel veranderd op last van de grensrechter
Bericht door: sylvius op 15 juni 2013, 10:43:53
http://www.vliegenoptwente.nl/oud-burgemeester-jan-mans-enschede/

Citeer

Oud Burgemeester Jan Mans Enschede


Geplaatst op 20 februari 2013 door admin   

Oud Burgemeester Enschede

VRIENDENDIENST | JAN MANS

(http://www.vliegenoptwente.nl/wp-content/uploads/2013/02/jan-mans.jpg)

jan mans

Heb ik iets met vliegen? De vraag stellen is hem beantwoorden. Jazeker heb ik iets met vliegen.
Zweven door de lucht, hoe avontuurlijk wellicht ook, blijft voor mij iets fascinerends houden.

Ik kijk altijd naar vliegtuigen, vlieg graag en veel en heb ook "alles" al gevlogen.
In een heuse F16, compleet met loopings en rolls-overs. In een ballon. In een zeppelin. In een Hercules. In grote en kleine passagiersvliegtuigen. In heli's. Boven Los Angeles, mee op politiepatrouille.

Maar ook boven de vliegbasis Twente, alwaar een jonge luitenant mij eens even wilde laten zien waartoe een heli allemaal in staat is. Ik dacht dat we door de verkeerstoren heen vlogen. En 'onder' een grote matras. In mijn eentje. Boven de Ardennen, nadat ik voor de eerste (en de laatste) keer uit een vliegtuig was gesprongen, hangend aan vele meters paarse stof die zich wonderwel lieten besturen. Achteraf de mooiste vliegervaring. En achter de stuurknuppel, in de pilotenstoel, van een DC-8 straalvliegtuig, waarin ik ooit mee terugvloog van Boston naar Maastricht-Aachen Airport.
Ik zat in de kleine cockpit, pal achter de piloot, toen die halverwege de oceaan opstond en naar mij gebaarde: "Well John, take over"! Knettergek natuurlijk. En onverantwoord, maar wel spannend. Ik ben in zijn stoel gaan zitten en ben vervolgens nergens met mijn vingers aangekomen. We zijn veilig geland. Zoals overigens uit deze tekst blijkt...

Is het dan gek dat je "ja" zegt tegen de mogelijkheid om president-commissaris te worden van een
heuse luchthaven? Airport Twente-Enschede!!

Ik had al eerder met een luchthaven van doen gehad. Met, zoals het toen nog heette, vliegveld Beek.
Als burgemeester van een, pal aan dat vliegveld grenzende, gemeente moest ik proberen de mensen duidelijk te maken dat zo'n luchthaven een functie heeft in de regio en dus steun verdiende. Dat heeft hoofdbrekens gekost, maar is wel gelukt. Toen ik vertrok uit Meerssen om elders burgemeester te worden werd ik erelid van de club van vrienden van die luchthaven. En dat ben ik nog. Nu woon ik in het verlengde van de startbaan en kan dagelijks de meest uiteenlopende typen vliegtuigen zien dalen en opstijgen.

En toen kwam Twente. Burgemeester van Enschede was één maar president-commissaris van de luchthaven was twee. Nagenoeg tien jaar heb ik die verantwoordelijkheid gedragen. Met plezier.
Ondanks alle verwikkelingen die ik op dat pad ben tegengekomen.

Het leek er soms op dat stad en regio niet van de luchthaven hielden. Enthousiasme heb ik zelden ontmoet. In de gemeenteraad van Enschede – ook in 't college – was er aanvankelijk zelfs een bijna antihouding. Wim van Egmond was ook zo iemand die de luchthaven niet echt zag zitten. Mijn mooiste moment met hem heb ik beleefd toen hij, als verantwoordelijk wethouder, een internationaal marathoncongres naar Enschede wilde halen. Hij moest daarvoor naar Barcelona. Het lukte hem.
Toen hij terugkwam vroeg ik hem: "En wat was het doorslaggevende argument om voor Enschede te kiezen?". Ietwat besmuikt, maar ook met een twinkeling in zijn ogen zei hij: "Omdat we een luchthaven hebben". Ik heb geprobeerd een triomfantelijke blik in mijn ogen te vermijden. Maar of dat gelukt is?

De luchthaven. Voor mij was snel duidelijk dat er aan privatisering niet te ontkomen viel. Vele sessies met aandeelhouders wezen uit dat de gemeenten niet echt geloofden in het succes van de luchthaven. Er iets voor over hebben lag niet in de lijn. Integendeel. Zure gezichten waren voortdurend ons deel. "Jullie zijn allemaal tuinkabouters" brieste een van mijn, uit het bedrijfsleven afkomstige, commissarissen. Met mijn dubbelpet op moest ik dat dan weer wegpraten, terwijl ik in mijn hart vond dat de man gelijk had. Maar ja, zoiets zeg je niet tegen volksvertegenwoordigers.

De privatisering heeft mij aan vele burelen gebracht. Dick Wessels was oprecht geïnteresseerd, wilde ook investeren maar werd afgeschrikt door de lieflijke berichtgeving in Turbantia over alle mogelijke, niet bestaande, wilde bouwplannen.

Joop Ter Haar van de OAD vloog met zijn vloot vanaf Eelde en wilde, omdat Arke in de weg zat, daarom niet vanaf Twente vliegen. Ferdinand Franssen had het echte hart voor de luchthaven maar verkocht gedurende de looptijd zijn levenswerk en kon toen ook geen wezenlijke steun meer bieden.

De CdK deed zijn best. De raad van Enschede begon te kantelen. Maar toen kwam Kamp, minister van Defensie. Tijdens de bekende luchtmachtdagen op de basis in Twente vertelde hij mij, bij een kopje koffie, tussen neus en lippen door, dat hij de basis ging sluiten. Zo in de sfeer van "Jammer dan".

De rest is bekend. En er is veel, heel veel gebeurd sinds die tijd. Ik heb het gevolgd maar er na mijn vertrek geen deel meer aan gehad.
Eén ding staat voor mij vast: een regio die geen aandacht heeft voor zijn infrastructuur sterft op den duur een zachte dood. De historie van rijke Hanzesteden en dichtslibbende havens bewijst dat.
Twente heeft een luchthaven nodig.
Ik ben er trots op erelid te zijn van de vrienden van de luchthaven Twente-Enschede.

Meerssen, augustus 2012.
Jan H. Mans.
Titel: Re: titel veranderd op last van de grensrechter
Bericht door: sylvius op 15 juni 2013, 10:52:58
http://www.bnr.nl/nieuws/1670802/Uitbreiding-kleine-luchthavens-levert-niets-op

Citeer"Het grote voordeel in Twente is dat er al een goede baan ligt, er hoeft maar weinig in te worden geïnvesteerd. Er is ook gebleken dat er nog een behoorlijke markt is", vertelt Leo van der Ree, directeur van Area Development Twente.

De baan werd aangelegd door de Duitsers in 1940 (met behulp van duizenden Nederlandse arbeidskrachten)  (daarvoor was er een grasbaan).

De ondergrond werd verstevigd met puin van het gebombardeerde Rotterdam (Lees ik in "Huzaren van de nacht" door C. Corneliisen)

Dat puin ligt er vast nog.
Titel: Re: titel veranderd op last van de grensrechter
Bericht door: sylvius op 15 juni 2013, 11:29:30

Uit: "Huzaren van de nacht" door C. Corneliisen:

(http://i138.photobucket.com/albums/q262/suivlys/huzarenvandenacht.jpg) (http://s138.photobucket.com/user/suivlys/media/huzarenvandenacht.jpg.html)

(http://i138.photobucket.com/albums/q262/suivlys/Huzarenvandenacht2.jpg) (http://s138.photobucket.com/user/suivlys/media/Huzarenvandenacht2.jpg.html)
Titel: Re: titel veranderd op last van de grensrechter
Bericht door: sylvius op 15 juni 2013, 11:36:02
Hier heb je ze, de Huzaren van de nacht:

(http://i138.photobucket.com/albums/q262/suivlys/Huzaren.jpg) (http://s138.photobucket.com/user/suivlys/media/Huzaren.jpg.html)

En hier hun vriendinnetjes:

(http://i138.photobucket.com/albums/q262/suivlys/vriendinnetjes.jpg) (http://s138.photobucket.com/user/suivlys/media/vriendinnetjes.jpg.html)
Titel: Re: titel veranderd op last van de grensrechter
Bericht door: sylvius op 15 juni 2013, 13:55:20
Iets groter:

(http://i138.photobucket.com/albums/q262/suivlys/Twentsesamenwerking.jpg) (http://s138.photobucket.com/user/suivlys/media/Twentsesamenwerking.jpg.html)

https://twitter.com/Peterdenoudsten

Citeer
Peter den Oudsten ‏@Peterdenoudsten 28 May

Zeer tevreden met overeenkomst met Reggeborgh over#luchthaventwente. Goede samenwerking in Twente en #Enschede

Ander woord voor samenwerking is collaboratie.
Titel: Re: titel veranderd op last van de grensrechter
Bericht door: sylvius op 15 juni 2013, 18:48:02
Citaat van: sylvius op 15 juni 2013, 10:43:53
http://www.vliegenoptwente.nl/oud-burgemeester-jan-mans-enschede/

Citeer

Oud Burgemeester Jan Mans Enschede


Geplaatst op 20 februari 2013 door admin   

Oud Burgemeester Enschede

VRIENDENDIENST | JAN MANS

(http://www.vliegenoptwente.nl/wp-content/uploads/2013/02/jan-mans.jpg)

jan mans

Heb ik iets met vliegen? De vraag stellen is hem beantwoorden. Jazeker heb ik iets met vliegen.
Zweven door de lucht, hoe avontuurlijk wellicht ook, blijft voor mij iets fascinerends houden.

Ik kijk altijd naar vliegtuigen, vlieg graag en veel en heb ook "alles" al gevlogen.
In een heuse F16, compleet met loopings en rolls-overs. In een ballon. In een zeppelin. In een Hercules. In grote en kleine passagiersvliegtuigen. In heli's. Boven Los Angeles, mee op politiepatrouille.

Maar ook boven de vliegbasis Twente, alwaar een jonge luitenant mij eens even wilde laten zien waartoe een heli allemaal in staat is. Ik dacht dat we door de verkeerstoren heen vlogen. En 'onder' een grote matras. In mijn eentje. Boven de Ardennen, nadat ik voor de eerste (en de laatste) keer uit een vliegtuig was gesprongen, hangend aan vele meters paarse stof die zich wonderwel lieten besturen. Achteraf de mooiste vliegervaring. En achter de stuurknuppel, in de pilotenstoel, van een DC-8 straalvliegtuig, waarin ik ooit mee terugvloog van Boston naar Maastricht-Aachen Airport.
Ik zat in de kleine cockpit, pal achter de piloot, toen die halverwege de oceaan opstond en naar mij gebaarde: "Well John, take over"! Knettergek natuurlijk. En onverantwoord, maar wel spannend. Ik ben in zijn stoel gaan zitten en ben vervolgens nergens met mijn vingers aangekomen. We zijn veilig geland. Zoals overigens uit deze tekst blijkt...

Is het dan gek dat je "ja" zegt tegen de mogelijkheid om president-commissaris te worden van een
heuse luchthaven? Airport Twente-Enschede!!

Ik had al eerder met een luchthaven van doen gehad. Met, zoals het toen nog heette, vliegveld Beek.
Als burgemeester van een, pal aan dat vliegveld grenzende, gemeente moest ik proberen de mensen duidelijk te maken dat zo'n luchthaven een functie heeft in de regio en dus steun verdiende. Dat heeft hoofdbrekens gekost, maar is wel gelukt. Toen ik vertrok uit Meerssen om elders burgemeester te worden werd ik erelid van de club van vrienden van die luchthaven. En dat ben ik nog. Nu woon ik in het verlengde van de startbaan en kan dagelijks de meest uiteenlopende typen vliegtuigen zien dalen en opstijgen.

En toen kwam Twente. Burgemeester van Enschede was één maar president-commissaris van de luchthaven was twee. Nagenoeg tien jaar heb ik die verantwoordelijkheid gedragen. Met plezier.
Ondanks alle verwikkelingen die ik op dat pad ben tegengekomen.

Het leek er soms op dat stad en regio niet van de luchthaven hielden. Enthousiasme heb ik zelden ontmoet. In de gemeenteraad van Enschede – ook in 't college – was er aanvankelijk zelfs een bijna antihouding. Wim van Egmond was ook zo iemand die de luchthaven niet echt zag zitten. Mijn mooiste moment met hem heb ik beleefd toen hij, als verantwoordelijk wethouder, een internationaal marathoncongres naar Enschede wilde halen. Hij moest daarvoor naar Barcelona. Het lukte hem.
Toen hij terugkwam vroeg ik hem: "En wat was het doorslaggevende argument om voor Enschede te kiezen?". Ietwat besmuikt, maar ook met een twinkeling in zijn ogen zei hij: "Omdat we een luchthaven hebben". Ik heb geprobeerd een triomfantelijke blik in mijn ogen te vermijden. Maar of dat gelukt is?

De luchthaven. Voor mij was snel duidelijk dat er aan privatisering niet te ontkomen viel. Vele sessies met aandeelhouders wezen uit dat de gemeenten niet echt geloofden in het succes van de luchthaven. Er iets voor over hebben lag niet in de lijn. Integendeel. Zure gezichten waren voortdurend ons deel. "Jullie zijn allemaal tuinkabouters" brieste een van mijn, uit het bedrijfsleven afkomstige, commissarissen. Met mijn dubbelpet op moest ik dat dan weer wegpraten, terwijl ik in mijn hart vond dat de man gelijk had. Maar ja, zoiets zeg je niet tegen volksvertegenwoordigers.

De privatisering heeft mij aan vele burelen gebracht. Dick Wessels was oprecht geïnteresseerd, wilde ook investeren maar werd afgeschrikt door de lieflijke berichtgeving in Turbantia over alle mogelijke, niet bestaande, wilde bouwplannen.

Joop Ter Haar van de OAD vloog met zijn vloot vanaf Eelde en wilde, omdat Arke in de weg zat, daarom niet vanaf Twente vliegen. Ferdinand Franssen had het echte hart voor de luchthaven maar verkocht gedurende de looptijd zijn levenswerk en kon toen ook geen wezenlijke steun meer bieden.

De CdK deed zijn best. De raad van Enschede begon te kantelen. Maar toen kwam Kamp, minister van Defensie. Tijdens de bekende luchtmachtdagen op de basis in Twente vertelde hij mij, bij een kopje koffie, tussen neus en lippen door, dat hij de basis ging sluiten. Zo in de sfeer van "Jammer dan".

De rest is bekend. En er is veel, heel veel gebeurd sinds die tijd. Ik heb het gevolgd maar er na mijn vertrek geen deel meer aan gehad.
Eén ding staat voor mij vast: een regio die geen aandacht heeft voor zijn infrastructuur sterft op den duur een zachte dood. De historie van rijke Hanzesteden en dichtslibbende havens bewijst dat.
Twente heeft een luchthaven nodig.
Ik ben er trots op erelid te zijn van de vrienden van de luchthaven Twente-Enschede.

Meerssen, augustus 2012.
Jan H. Mans.

Mans heeft een letter H laten vallen, bij ons heette hij  Drs. J.H.H. Mans
Titel: Re: titel veranderd op last van de grensrechter
Bericht door: sylvius op 15 juni 2013, 19:30:39
En zou het allemaal waar zijn wat Jan beweert?
Of is hij is mythomaan net als Jan Cr.?

Jan Cr. : "Het is enkel waarheid wat ik schrijf"
Titel: Re: titel veranderd op last van de grensrechter
Bericht door: sylvius op 26 september 2013, 14:22:11
http://www.tubantia.nl/regio/enschede/wessels-tekent-op-26-september-voor-luchthaven-twente-1.4002665

CiteerWessels tekent op 26 september voor luchthaven Twente

(...)

Peter de Oudsten, voorzitter van ADT en burgemeester van Enschede is blij dat de handtekeningen kunnen worden gezet. ,,Dit is een memorabel moment, een echte mijlpaal


Wel goed bewaakt:

(http://i138.photobucket.com/albums/q262/suivlys/luchthaventwente002.jpg) (http://s138.photobucket.com/user/suivlys/media/luchthaventwente002.jpg.html)
Titel: Re: titel veranderd op last van de grensrechter
Bericht door: sylvius op 26 september 2013, 15:54:59
https://twitter.com/BenMeijerHof
Citeer
Ben J. Meijer Hof ‏@BenMeijerHof 22m

En hier gaat het dan gebeuren, de ondertekening v/d #consessieovereenkomst #LuchthavenTwente op startbaan



(https://pbs.twimg.com/media/BVGWE2RCYAQ4vzT.jpg:large)
Titel: Re: titel veranderd op last van de grensrechter
Bericht door: sylvius op 26 september 2013, 16:38:59
https://twitter.com/teunstaal
Citeer
Teun Staal ‏@teunstaal 11m

Blije bestuurders en een ondernemer.


(https://pbs.twimg.com/media/BVGi7AsCUAASkuX.jpg:large)
Titel: Re: titel veranderd op last van de grensrechter
Bericht door: sylvius op 26 september 2013, 16:43:32
https://twitter.com/DaphneDertien

CiteerDaphne Dertien ‏@DaphneDertien 28m

omwonenden van VOLT niet uitgenodigd op #twenteairport, voorstander Jordi Rietman wel aanwezig
Expand
Daphne Dertien ‏@DaphneDertien 55m

na de ondertekening zal ik beleefd om een kopietje vragen. Maak contracten #luchthaventwente openbaar! http://overijssel.groenlinks.nl/node/101794
Expand
Daphne Dertien ‏@DaphneDertien 58m

de dienstauto's van hoge heren en dames racen over de taxibaan naar de feesttent op #vliegveldtwente.
Expand
Daphne Dertien ‏@DaphneDertien 1h

ik ben officieel uitgenodigd voor de ondertekening, maar toch vraag ik me een beetje af of ze me wel binnen laten bij #vliegveldTwente
Titel: Re: titel veranderd op last van de grensrechter
Bericht door: sylvius op 26 september 2013, 16:51:30
https://twitter.com/marijkevanhees

Citeer
    Marijke van Hees ‏@marijkevanhees 33m

    Nu is Dick Wessels aan de buurt; hij bedankt de partners http://sdrv.ms/15vV1Yx
    View photo

    Marijke van Hees ‏@marijkevanhees 37m

    Ondertekening contract voor #twenteairport met Reggeborg start met speech van @peterdenoudsten http://sdrv.ms/18sh44s

https://twitter.com/twenteNOairport

Citeer
NO airport TWENTE ‏@twenteNOairport 33m

@marijkevanhees amateur het is Dik en geen Dick. Gaat het zo ook met de begroting? #luchthaventwente #dtv #Enschede


https://twitter.com/Peterdenoudsten

Citeer
Peter den Oudsten ‏@Peterdenoudsten 2m

Zojuist concessieovereenkomst ontwikkeling en exploitatie Twente Airport getekend. Mijlpaal voor regio #twenteairport
Titel: Re: titel veranderd op last van de grensrechter
Bericht door: sylvius op 26 september 2013, 17:15:48
(https://pbs.twimg.com/media/BVGo-9BCUAAcBic.jpg:large)
What you think?
Titel: Re: titel veranderd op last van de grensrechter
Bericht door: sylvius op 26 september 2013, 17:41:29


(http://i138.photobucket.com/albums/q262/suivlys/WesselsDenOudsten.jpg) (http://s138.photobucket.com/user/suivlys/media/WesselsDenOudsten.jpg.html)
Titel: Re: titel veranderd op last van de grensrechter
Bericht door: sylvius op 26 september 2013, 18:10:24
(https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-prn2/p480x480/1069143_591834230875985_1208735945_n.jpg)
Titel: Re: titel veranderd op last van de grensrechter
Bericht door: sylvius op 26 september 2013, 18:15:21
(https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-ash3/1377041_591842504208491_483317461_n.jpg)
Titel: Re: titel veranderd op last van de grensrechter
Bericht door: sylvius op 26 september 2013, 18:18:41
Er zijn nog veel meer leuke foto's:
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=591842440875164&set=a.591841020875306.1073741831.373728802686530&type=1&theater
Titel: Re: titel veranderd op last van de grensrechter
Bericht door: sylvius op 27 september 2013, 05:17:20
Deze therad https://enschederamp.nl/forum/index.php?topic=362.0 hoort hier ook bij.

Laatste bericht:

Citeeradmin
Don H.
Forumbeheerder
Held

Re: en dan is er champagne
« Antwoord #34 Gepost op: 25 Januari 2013, 16:47:56 »
   
Citaat van: sylvius op 22 Januari 2013, 11:30:03
Citeermevrouw P.M. Wilkinson-Hillen (Paulien)

van de SP

 had Marijke van Hees haar betoog aldus samengevat:

"Dus als ik het goed bergrijp dan zegt u dat u als wethouder niet op de hoogte was van het Schiphol-rapport maar als bestuurslid van de ADT wel. Wist u het nou wel of niet?" (of zoiets)

Marijke van Hees, opgewonden, naar achter gaan zittend, (ze zat de hele tijd met de armen op tafel), armen over elkaar: "Ik niet".

Ik heb het op live-stream gezien.

Marijke van Hees gaat het nog ver schoppen met dertien jaar liegen en zwijgen over de ramp. Ze mag nu van de overheid miljoenen van ADT achteroverdrukken en daarna kan is ze rijp voor onze landelijke of Europese politiek.  De SP is de enigste die een beetje moeilijk en misschien nog een stadspartijtje maar het grootste gros van de raagsleden wil hogerop komen en dan moet je corruptie van collega partijen belonen van de fractievoorzitters anders sta je op straat als raadslid. Want ook raadsleden moeten liegen en bedriegen als hun voorzitters dat eisen anders volgt ontslag.
Titel: Re: titel veranderd op last van de grensrechter
Bericht door: sylvius op 27 september 2013, 05:29:35
Citaat van: sylvius op 26 september 2013, 18:10:24
(https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-prn2/p480x480/1069143_591834230875985_1208735945_n.jpg)

Publieke liefdesbetuiging aan de multimiljardair en weldoener.

(https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-ash3/q71/s720x720/1095107_591842497541825_1752550068_n.jpg)

Maar Marijke van Hees doet niet voor hem onder.




Titel: Re: titel veranderd op last van de grensrechter
Bericht door: sylvius op 27 september 2013, 06:13:55
http://www.quotenet.nl/Miljonairs/Dik-Wessels

http://www.quotenet.nl/Nieuws/Olieboer-luchtvaartycoon-miljardair.-Wie-is-Dik-Wessels-82033

CiteerOlieboer, luchtvaartycoon, miljardair. Wie is Dik Wessels?
Titel: Re: titel veranderd op last van de grensrechter
Bericht door: sylvius op 27 september 2013, 15:59:55
http://www.eo.nl/radio/ditisdedag/artikel-detail/finkers-burger-betaalt-vliegveld-twente/

Wessels en Herman Finkers bij EO
Titel: Re: titel veranderd op last van de grensrechter
Bericht door: sylvius op 11 oktober 2013, 16:25:50
http://www.tubantia.nl/regio/enschede/respijt-gebruikers-vliegveld-door-raad-van-state-1.4047619

Citeer
Respijt gebruikers vliegveld door Raad van State

ENSCHEDE - De gebruikers van Twente Airport kunnen voorlopig op de luchthaven actief blijven, nu de Raad van State heeft besloten een eerdere uitspraak van de rechtbank Almelo over de militaire aanwijzing van het vliegveld te schorsen.



Die beslissing van de staatsraden volgt op het hoger beroep van
projectorganisatie ADT dat afgelopen dinsdag over die militaire status
diende in Den Haag. De militaire aanwijzing zou 7 november komen te
vervallen. Dat is nu na tussenkomst van de raad niet langer het geval.

De Raad van State doet zes weken na 8 oktober zelf uitspraak over de
militaire aanwijzing.

Ja, wat een wonder, wie zitten daar ook weer allemaal in? Helder, Oosting, ...
Titel: Re: titel veranderd op last van de grensrechter
Bericht door: sylvius op 30 oktober 2013, 09:30:50
Raad van State: Gebruik van luchtvaartterrein Twente mag worden voortgezet

http://www.raadvanstate.nl/agenda/nieuws/tekst-nieuwsbericht.html?id=597
Titel: Re: titel veranderd op last van de grensrechter
Bericht door: sylvius op 23 december 2013, 20:44:17
Citaat van: sylvius op 15 december 2009, 13:34:35
http://www.tctubantia.nl/regio/5952023/Enschede-zegt-ja-tegen-vliegveld.ece?start=4&sort=asc#reakties

(http://i138.photobucket.com/albums/q262/suivlys/geert/nepomucenus/noujaikbenblij.jpg)

"Nou ja ik ben blij dat de raad dit besluit heeft genomen"

Zou hij ook bij Wessels op de loonlijst staan?



http://www.raadvanstate.nl/uitspraken/zoeken-in-uitspraken/tekst-uitspraak.html?id=77110&summary_only=

CiteerUitspraak 201303468/1/A1
Datum van uitspraak    woensdag 18 december 2013
Tegen    het college van burgemeester en wethouders van Enschede
Proceduresoort    Hoger beroep
Rechtsgebied    Algemene kamer - Hoger Beroep - Bouwen

201303468/1/A1.
Datum uitspraak: 18 december 2013

AFDELING
BESTUURSRECHTSPRAAK

Uitspraak op de hoger beroepen van:

1. het college van burgemeester en wethouders van Enschede,
2. Veiligheidsregio Twente, gevestigd te Enschede,
appellanten,

tegen de uitspraak van de rechtbank Oost-Nederland van 6 maart 2013 in zaak nr. 12/986 in het geding tussen:

de vereniging Vereniging Omwonenden Luchthaven Twente (hierna: de vereniging), gevestigd te Enschede, en anderen

en

het college.

Procesverloop

Bij besluit van 27 augustus 2012 heeft het college aan de Veiligheidsregio omgevingsvergunning verleend voor het tijdelijk oprichten van een veiligheidscentrum op het perceel Oude Deventerweg 13c te Enschede (hierna: het perceel).

Bij uitspraak van 6 maart 2013 heeft de rechtbank het door de medeondertekenaars van het door de vereniging daartegen ingestelde beroep niet-ontvankelijk verklaard. Voorts heeft zij het beroep van de vereniging gegrond verklaard, het besluit van 27 augustus 2012 vernietigd en daarvoor in de plaats bepaald dat de omgevingsvergunning wordt geweigerd. Deze uitspraak is aangehecht.

Tegen deze uitspraak hebben het college en de Veiligheidsregio hoger beroep ingesteld.

De vereniging heeft een verweerschrift ingediend.

Het college en de vereniging hebben nadere stukken ingediend.

De Afdeling heeft de zaak ter zitting behandeld op 6 november 2013, waar het college, vertegenwoordigd door G.J. Voelman en M.A. Reekers, beiden werkzaam bij de gemeente, bijgestaan door mr. E. Hardenberg, advocaat te Enschede, de Veiligheidsregio, vertegenwoordigd door H.M. Bolhaar en Y.J. Attema, en de vereniging, vertegenwoordigd door ir. N. Graas, bijgestaan door mr. J. Glazenburg, advocaat te Enschede, zijn verschenen.

Overwegingen

1. Het reeds gerealiseerde bouwplan voorziet in een veiligheidscentrum op het terrein van de Luchthaven Twente en is in strijd met de ingevolge het ter plaatse geldende bestemmingsplan "Buitengebied gemeente Weerselo 1989" op het perceel rustende bestemming "militair terrein". Het college heeft onder meer besloten met toepassing van artikel 2.12, tweede lid, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (hierna: de Wabo), in samenhang gelezen met artikel 2.23 van die wet en artikel 5.18 van het Besluit omgevingsrecht, van het bestemmingsplan af te wijken door omgevingsvergunning te verlenen voor een bepaalde periode tot 1 januari 2015.

2. Het college en de veiligheidsregio betogen dat de rechtbank ten onrechte de vereniging heeft aangemerkt als belanghebbende bij het besluit van 27 augustus 2012.

2.1. Ingevolge artikel 2.7, eerste lid, van de Wabo, zoals dit artikel luidde ten tijde van belang, draagt de aanvrager van een omgevingsvergunning die betrekking heeft op een activiteit die behoort tot verschillende categorieën activiteiten als bedoeld in de artikelen 2.1 en 2.2, onverminderd het bepaalde in artikel 2.10, tweede lid, er zorg voor dat de aanvraag betrekking heeft op elk van die activiteiten.

2.2. Ingevolge artikel 1:2, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht (hierna: de Awb) wordt onder belanghebbende verstaan: degene wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken.

Ingevolge het derde lid worden ten aanzien van rechtspersonen als hun belangen mede beschouwd de algemene en collectieve belangen die zij krachtens hun doelstellingen en blijkens hun feitelijke werkzaamheden in het bijzonder behartigen.

2.3. Ingevolge artikel 3, eerste lid, van haar statuten stelt de vereniging zich ten doel het in de ruimste zin behartigen van belangen van direct omwonenden van de Luchthaven Twente alsmede van diegenen die woonachtig zijn in de (Eu)regio waar onder andere (geluids-)overlast te verwachten is teneinde handhaving van het woon- en leefklimaat te bewerkstelligen en in positieve zin te bevorderen, daarbij rekening houdende met de economische belangen van mens, dier, natuur en milieu.

2.4. Aan de hand van de ter zitting getoonde kaart van het terrein van de Luchthaven Twente en omgeving stelt de Afdeling vast dat de dichtstbijzijnde woning op meer dan 250 m van het veiligheidscentrum is gelegen. De overige woningen liggen op meer dan 450 m van het veiligheidscentrum. Vanuit de woningen is er, gezien de bosrijke omgeving, geen zicht op het veiligheidscentrum. De vereniging heeft voorts niet aannemelijk gemaakt dat de ruimtelijke uitstraling van het veiligheidscentrum dusdanig is, dat de belangen van de bewoners die zij vertegenwoordigt rechtstreeks bij het besluit van 27 augustus 2012 zijn betrokken. Hierbij wordt in aanmerking genomen dat door het college ter zitting onbestreden is gesteld dat de activiteiten niet dusdanig zijn dat er op meer dan 250 m van de inrichting hinder zal zijn als gevolg van geluid, geur of anderszins. Voorts is hierbij van belang dat, zoals door het college ter zitting onbestreden is gesteld, de ontsluiting van het veiligheidscentrum zal plaatsvinden over de nabijgelegen provinciale weg.

Anders dan in de uitspraak van 11 december 2013 in zaak nr. 201300612/1/A1, die op een ander besluit en een andere situatie betrekking had, is in deze zaak de vereniging geen belanghebbende bij één van de toestemmingen voor de activiteiten als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, c en e van de Wabo, waarvoor het college bij besluit van 27 augustus 2012 omgevingsvergunning heeft verleend. De vereniging brengt geen bundeling tot stand van rechtstreeks bij dat besluit betrokken individuele belangen, waarmee effectieve rechtsbescherming gediend kan zijn, in vergelijking met het afzonderlijk optreden van een groot aantal individuele natuurlijke personen die door dat besluit rechtstreeks in hun belangen worden getroffen. Dit heeft de rechtbank niet onderkend.

Het betoog slaagt.

3. De hoger beroepen zijn gegrond. De aangevallen uitspraak dient te worden vernietigd. Doende hetgeen de rechtbank zou behoren te doen, zal de Afdeling het beroep van de vereniging tegen het besluit van 27 augustus 2012 van het college alsnog niet-ontvankelijk verklaren.

4. Voor een proceskostenveroordeling bestaat geen aanleiding.

5. Met toepassing van artikel 8:114, tweede lid, van de Awb zal de Afdeling bepalen dat het in hoger beroep door de Veiligheidsregio aan de Afdeling betaalde griffierecht door de secretaris van de Raad van State wordt terugbetaald.

Beslissing

De Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State:

I. verklaart de hoger beroepen gegrond;

II. vernietigt de uitspraak van de rechtbank Oost-Nederland van 6 maart 2013 in zaak nr. 12/986;

III. verklaart het door de vereniging Vereniging Omwonenden Luchthaven Twente bij de rechtbank ingestelde beroep niet-ontvankelijk;

IV. bepaalt dat de secretaris van de Raad van State het door de Veiligheidsregio Twente voor de behandeling van het hoger beroep betaalde griffierecht ten bedrage van € 478,00 (zegge: vierhonderdachtenzeventig euro) aan haar terugbetaalt.

Aldus vastgesteld door mr. D.A.C. Slump, voorzitter, en mr. M.W.L. Simons-Vinckx en mr. F.C.M.A. Michiels, leden, in tegenwoordigheid van mr. R.G.P. Oudenaller, ambtenaar van staat.

w.g. Slump w.g. Oudenaller
voorzitter ambtenaar van staat

Uitgesproken in het openbaar op 18 december 2013

531-776.


http://www.raadvanstate.nl/over-de-raad-van-state/organisatie/leden-en-staatsraden/leden-en-staatsraden.html?id=121
Citeer

Mr. dr. E. Helder
Staatsraad
  (http://www.raadvanstate.nl/assets/members/247_photo.jpg)
Geboren in Alkmaar op 19 juni 1956
Opleiding

Nederlands recht (doctoraal) en sociologie (kandidaats) aan de Rijksuniversiteit Groningen
Gepromoveerd in 1989 aan de Universiteit Twente op het onderwerp 'Ombudsman en administratieve rechtsbescherming'
Loopbaan

Wetenschappelijk onderzoeker bestuursrecht aan de Rijksuniversiteit Groningen
Universitair docent staats- en bestuursrecht aan de Universiteit Twente
Universitair hoofddocent staats- en bestuursrecht aan de Universiteit Twente
Wethouder werk en onderwijs, eerste loco-burgemeester, van de gemeente Enschede
Wethouder economische ontwikkeling, jeugd en onderwijs, eerste loco-burgemeester, van de gemeente Enschede
Staatsraad in buitengewone dienst, sinds 15 juni 2010
(Door de wijziging van de Wet op de Raad van State op 1 september 2010, vanaf die datum: staatsraad)
Huidige nevenfuncties

Lid van het bestuur van de stichting Onderwijs Vraagt Kennis;
Lid van het Adviescollege toetsing regeldruk (Actal);
Lid Programmacommissie tweede ronde Kennis voor Krachtige Steden van Nicis Institute.
Titel: Re: titel veranderd op last van de grensrechter
Bericht door: sylvius op 23 december 2013, 21:06:50
en deze ook al een oude bekende:

http://www.raadvanstate.nl/over-de-raad-van-state/organisatie/leden-en-staatsraden/leden-en-staatsraden.html?id=138


CiteerMr. J.P.H. Donner
Vice-President

(http://www.raadvanstate.nl/assets/members/265_photo.jpg)

Geboren in Amsterdam op 20 oktober 1948
Opleiding

Rechtenstudie aan de Vrije Universiteit van Amsterdam
Loopbaan

Medewerker bij het Ministerie van Economische Zaken, Buitenlandse Economische Betrekkingen
Raadadviseur bij het Ministerie van Justitie, Stafafdeling wetgeving publiekrecht
Lid van de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid
Voorzitter van de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid
Lid van de Raad van State
Minister van Justitie
Lid van de Tweede Kamer der Staten-Generaal voor het CDA
Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Vice-president van de Raad van State, sinds 1 februari 2012
Huidige nevenfuncties

President Raad van Toezicht van de Oorlogsgravenstichting;
Lid van de Raad van Advies van de Carnegiestichting.
Titel: Re: titel veranderd op last van de grensrechter
Bericht door: sylvius op 11 januari 2014, 09:04:09
Eén vingerwijzing:

https://twitter.com/vliegenoptwente
Citeer
Vliegen Op Twente ‏@vliegenoptwente 8 Jan

Nieuwjaarsgroet van DoorstartVliegveldTwente aan Wessels op billboard Schiphol #LuchthavenTwente #TwenteAirport pic.twitter.com/DVzD0LBTww

(https://pbs.twimg.com/media/BdeT3lkIcAAOTu9.jpg:large)

Het is achter de schermen geregeld.

Titel: Re: titel veranderd op last van de grensrechter
Bericht door: sylvius op 12 mei 2014, 12:11:43


http://www.telegraaf.nl/binnenland/22614175/__Opening_Twente_Airport_onzeker__.html

Citeer ma 12 mei 2014, 09:38
Heropening Twente Airport onzeker
Enschede -

De geplande heropening van Twente Airport in Enschede staat op losse schroeven. De Europese Commissie geeft voorlopig geen toestemming voor de herontwikkeling van de oude luchtmachtbasis voor F-16 straaljagers.

Twente Airport Foto: Jos Schuurman

Dat schrijft Trouw. De provincie Overijssel en de gemeente Enschede, eigenaren van de oude basis die ook en klein stadsvliegveld had, gaan zich daarom deze zomer over de omstreden plannen herbezinnen.

Overijssel en Enschede hadden eind 2014 als deadline om door te gaan met de plannen. Dit zal nu niet worden gehaald. De Europese Commissie wil meer tijd om te kunnen oordelen over de steun door het Rijk, Overijssel en de gemeente Enschede.

Buurgemeenten en actiegroepen, waaronder Natuurmonumenten, spraken zich onlangs al massaal uit tegen de reanimatie van het vliegveld. Het leefmilieu zou te veel worden aangetast.
Titel: Re: titel veranderd op last van de grensrechter
Bericht door: sylvius op 15 mei 2014, 18:36:00
http://www.tubantia.nl/regio/burgemeester-enschede-verliest-geloof-in-twente-airport-1.4362044
Citeer

Burgemeester Enschede verliest geloof in Twente Airport



ENSCHEDE - Het is einde oefening voor Twente Airport. Ook de grootste voorvechter, de Enschedese burgemeester Peter den Oudsten - voorzitter van gebiedsontwikkelaar ADT - weet dat een doorstart er niet meer in zit, al zegt hij het niet.


,,We zijn niet in staat gebleken om binnen de kaders een luchthaven te realiseren. Daar ben ik buitengewoon teleurgesteld in. Ik zie wat er politiek gebeurt, heb daar begrip voor en ben realist", klinkt het berustend.

Den Oudsten vindt dat ADT niets te verwijten valt. ,,We zijn tot het uiterste gegaan. Een heel moeizaam proces."

Beoogd exploitant Dik Wessels laat in een reactie weten dat hij geen schadecaim indient als de luchthaven er niet komt.
Titel: Re: titel veranderd op last van de grensrechter
Bericht door: sylvius op 11 juni 2014, 19:05:58
http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=191845#.U5iKBYamM30.twitter44


Definitief geen doorstart voor commerciële luchtvaart vanaf Luchthaven Twente
Titel: Re: titel veranderd op last van de grensrechter
Bericht door: sylvius op 27 juni 2014, 08:16:36
(https://pbs.twimg.com/media/BrFMeo3IAAIPBfQ.jpg)
Titel: Re: titel veranderd op last van de grensrechter
Bericht door: sylvius op 8 februari 2017, 16:42:06
https://twitter.com/lagendijk16/status/829231024345329664



(https://pbs.twimg.com/media/C4IFNy_XUAINlTQ.jpg:large)
Titel: Re: titel veranderd op last van de grensrechter
Bericht door: sylvius op 30 maart 2017, 16:18:13
De bobo's kunnen blijven vliegen, daar was het allemaal om begonnen:

http://www.tubantia.nl/regio/twente-airport-is-vanaf-vandaag-geen-defensie-vliegveld-meer~ac37ae06/


CiteerTwente Airport is vanaf vandaag geen Defensie-vliegveld meer

ENSCHEDE - Op Twente Airport wordt vanaf vandaag onder provinciale vlag gevlogen

(https://images1.persgroep.net/rcs/0mSm9XmXX4L-xl7quuvRcVOM06s/diocontent/101910754/_fitwidth/694/?appId=21791a8992982cd8da851550a453bd7f&quality=0.9)

(...)

Met een toespraak van staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur en Milieu), een historische terugblik door kolonel Jean Paul Apon op de jarenlange relatie van Defensie met Twente en een symbolische overdracht van het gezag aan de provincie Overijssel is donderdag de komst van het 'nieuwe' civiele vliegveld gevierd. Namens de provincie Overijssel maakten de gedeputeerden Eddy van Hijum en Monique van Haaf vanaf vliegveld Teuge met enkele journalisten en vertegenwoordigers uit het bedrijfsleven donderdag in een zakenjet vanaf vliegveld Teuge een van de eerste vluchten op het civiele Twentse vliegveld. Defensie liet bij wijze van symbolisch vertrek later tot twee keer toe F'16's overvliegen.
Titel: Re: titel veranderd op last van de grensrechter
Bericht door: sylvius op 30 maart 2017, 18:19:41
https://twitter.com/GeenVliegveld/status/847037325427257344

Citeer Give it back!!‏ @GeenVliegveld Mar 29

Er komen GEEN charter- of lijnvluchten naar @twenteairport Vluchten blijven beperkt voor de happy view op uw kosten!
Titel: Re: titel veranderd op last van de grensrechter
Bericht door: sylvius op 30 maart 2017, 18:31:07
http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=262899

CiteerIs de landingsbaan van Twente Airport een banentrekker of een kostenpost?

(...)

Dat het vliegveld kan blijven bestaan is te danken aan de Commissie van Wijzen (http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=202236) die in 2014 een plan schreef waarin veel waarde werd toegedicht aan de landingsbaan. Die zou als bedrijvenmagneet en banentrekker een grote rol moeten spelen bij het vitaal en levensvatbaar houden van het terrein.

Kosten nog niet gedekt

De onderhoudskosten van de landingsbaan worden voor de komende vijftien jaar geschat op 2 miljoen euro. Deze kosten zijn nog niet gedekt.
Titel: Re: titel veranderd op last van de grensrechter
Bericht door: sylvius op 15 november 2017, 16:26:26
Citaat van: sylvius op 15 december 2009, 13:34:35
http://www.tctubantia.nl/regio/5952023/Enschede-zegt-ja-tegen-vliegveld.ece?start=4&sort=asc#reakties

(https://pbs.twimg.com/media/DOr72o7XcAEj48T.jpg)

"Nou ja ik ben blij dat de raad dit besluit heeft genomen"

Zou hij ook bij Wessels op de loonlijst staan?


https://www.tubantia.nl/enschede-e-o/twente-airport-kan-door-na-verworpen-bezwaren~acb82da4/
Citeer

Twente Airport kan door na
verworpen bezwaren

ENSCHEDE/ DEN HAAG - Het Luchthavenbesluit waarin het gebruik van Twente Airport is vastgelegd heeft gisteren de definitieve goedkeuring gekregen van de Raad van State.
Teun Staal 15-11-17, 14:59 Laatste update: 15:03



De raad heeft het bezwaar die de Vereniging Omwonenden Luchthaven Twente (VOLT) en de Stichting Hart van Twente ongegrond verklaard. Dat bezwaar richt zich volgens de raad ten onrechte op de vraag of er al dan niet ongeoorloofde staatssteun is verleend aan het vliegveld. Het Luchthavenbesluit is van kracht sinds 1 maart dit jaar en regelt onder meer het vliegverkeer van onder meer 20.000 vluchten van kleinere (zaken)toestellen.
VOLT

Zowel VOLT als de Stichting Hart van Twente maakte bezwaar tegen het Luchthavenbesluit omdat Twente Airport met geld van de provincie Overijssel en de gemeente Enschede draaiende wordt gehouden. Beide bezwaarmakers zien dat ongeoorloofde staatssteun, die uiteindelijk door de belastingbetaler zal moeten worden opgebracht. De bijdragen zouden bovendien in strijd zijn met een vele jaren geleden in de provinciale politiek aangenomen motie ('Welten-Weijnen'), waarin wordt uitgesproken dat de provincie geen cent in de luchthavenexploitatie mag steken. Ook vinden VOLT en de vereniging dat gebiedsbeheerder ADT volgens de geldende afspraken niet als luchthavenexploitant kan optreden.
Raad van State

De Raad van State is van mening dat VOLT en de stichting wel degelijk belanghebbende zijn bij het op 1 maart van dit jaar genomen Luchthavenbesluit. Beide kunnen zich echter alleen sterk maken voor het woon- en leeklimaat rond het vliegveld en de de discussie over de ruimtelijke ontwikkeling van het gebied.  De raad verwerpt de bezwaren van beide organisaties omdat die weinig met de staatssteunkwestie hebben te maken. De exploitatie van de luchthaven is daarnaast wel degelijk een taak van ADT.

De Raad van State laat zich in de uitspraak niet inhoudelijk uit over de vermeende staatssteun, die door de provincie altijd is weersproken.