http://www.tctubantia.nl/regio/enschede-haaksbergen/6747379/Boerenkerkhof-laat-zich-horen-op-Cultuurmijl.ece
CiteerBoerenkerkhof laat zich horen op Cultuurmijl
donderdag 27 mei 2010 | 18:13
In het hoekje van het Boerenkerkhof verrijst White Lily.
Dwarsdoosnede van White Lily. Onderin komen de orgelpijpen.
En hoe gaat klinken, weten we nog niet. Dit schrijft de kunstenaar over wat we zouden moeten horen.
1/4
ENSCHEDE - Op het boerenkerkhof aan de Deurningerstraat heeft volgende maand een bijzondere teraardebestelling plaats. De Duitse kunstenaar Andreas Oldörp begraaft aan de kant van de Blijdensteinlaan twaalf koperen orgelpijpen in een 3.60 meter diepe kelder.
Een orgelblazer zorgt voor de lucht in de pijpen. Passanten die de moeite nemen om plaats te nemen in de ronde koker die van fiberbeton bovenop de kelder wordt gebouwd, horen een monotoon geluid. Dat is waarschijnlijk het slotakkoord van de Mattheus Passion. Tenzij de Hamburgse kunstenaar anders beslist.
Andreas Oldörp tekent hiermee voor het tweede geluidskunstwerk langs de Cultuurmijl, de route die de binnenstad en Roombeek met elkaar verbindt. In rap tempo verrijzen dit jaar langs de mijl licht- en geluidsculpturen. Oldörp gebruikt geluid als beeldend materiaal. De beeldhouwer in geluid gaf zijn sculptuur langs de Cultuurmijl de titel White Lily mee.
Hiernaast ziet u hoe White Lily er uit komt te zien. Bent u nieuwsgierig naar wat er nog meer is bedacht voor langs de Cultuurmijl, kijk dan in onze krant van vrijdag.
(http://i138.photobucket.com/albums/q262/suivlys/juni2010017.jpg)
(http://i138.photobucket.com/albums/q262/suivlys/juni2010024.jpg)
Maar ik vind t wel mooi.
Met kunstenaar gesproken.
Hier daal je af in de onderwereld, daar komen de geluiden straks vandaan:
(http://i138.photobucket.com/albums/q262/suivlys/juni2010022.jpg)
http://www.tctubantia.nl/regio/enschede-haaksbergen/6747379/Boerenkerkhof-laat-zich-horen-op-Cultuurmijl.ece
Citeer
Het object komt met de rug naar de Cultuurmijl aan de Blijdensteinlaan te staan. ,,Mooi dat op deze manier het boerenkerkhof in de Cultuurmijl wordt opgenomen. We hebben met de kunstenaar over de Cultuurmijl gelopen. Toen hij het kerkhof zag, wist hij het meteen: hier moest zijn geluidsculptuur komen. Hij vindt het een heel intiem en persoonlijk plekje", zegt coördinator Barbara Wilschut. Het concept van Oldörps geluidsobject is dan ook gebaseerd op de omgeving. Het gaat hem om de persoonlijke beleving op een rustig plekje op een kerkhof. Met alle emoties en of herinneringen die dan naar boven komen. Zittend in het kunstwerk is er een moment voor rust en reflectie. Constant is dat ene slotakkoord te horen. Zoals de organist met harde slag voor de laatste keer zijn tien vingers op de toetsen slaat.
De laatste jaren werkt de kunstenaar veelvuldig met orgelpijpen die dit keer voor het eerst ondergronds gaan. In de kelder is het altijd vochtig, terwijl de pijpen juist droog moeten zijn. Om schade te voorkomen, hangt de kunstenaar in de kelder een jutezak vol zout die eens per jaar toe is aan vervanging. Volgende week begint de plaatsing van het kunstwerk, waar 90.000 euro mee is gemoeid. De officiële opening is vrijdagmiddag 18 juni. Pas kort daarvoor worden de orgelpijpen geplaatst en aangesloten op de blazer.
Na de Acoustical Journey van z'n Amerikaanse collega Bill Fontana is de White Lily van de Duitser Andreas Oldörp het tweede geluidskunstwerk langs de cultuurmijl. Dit najaar verrijst het eerste lichtkunstwerk. In eerste instantie was gekozen voor een lichtinstallatie van de Nederlandse kunstenares Germaine Kruip. Zij zou een grote stalen wand met een uitgespaard grafisch patroon langs de Blijdensteinlaan plaatsen, maar dat gaat niet door. ,,We zoeken een andere kunstenaar. De selectie loopt", zegt projectcoördinator Barbara Wilschut. De planning is dat het lichtobject er dit najaar staat. In september dit jaar staat op het grasveld voor de school 'De Globe' een geluidspaviljoen. Op de hoek van de Gemeentewerfstraat en de Nieuwe Schoolweg verrijst een groot metalen paviljoen voor zowel geluids- en lichtkunst als concerten en exposities van kunstinstellingen in Roombeek. Het paviljoen is ontworpen door architectenbureau Modulorbeat. Volgend voorjaar wordt het vijfde kunstobject gerealiseerd.Wilschut zou het project daarna graag afsluiten met een gecombineerd licht- en geluidkunstwerk.
(http://www.tctubantia.nl/multimedia/archive/01476/geluidsconcept_1476532b.jpg)(http://www.tctubantia.nl/multimedia/archive/01476/doorsnede-wl_1476524b.jpg)
(http://www.tctubantia.nl/multimedia/archive/01476/tekening-wl_1476523b.jpg)(http://www.tctubantia.nl/multimedia/archive/01476/white-lily_1476522b.jpg)
(http://i138.photobucket.com/albums/q262/suivlys/juni2010025.jpg)
Volgens mij is het een urinoir.
Zoiets doe je toch niet op uitgerekend een KERKHOF?? Belachelijk.
Ik heb de kunstenaar wel gezegd "dass die Gemeinde dies alles zahlt von Geld das sie verdient hat an der Feuerwerkskatastrophe die sie selber verursacht hat" en dat gemeente nu met zijn kunstwerk "schönes Wetter spielt" etc.
Ja so war es nun mal-- könnte er nicht ändern -- aber alles ist einkorporiert in sein Kunstwerk.
Meditationssäule.
Daar kun je dus in gaan zitten -- geluid daarbinnen moet iets grandioos zijn, stemmen vanuit de onderwereld. Moet ook voelbaar zijn, fysiek.
Da kann man den Mans auch noch hören sagen "ich habe es nicht gewusst" undsoweiter.
Barbara Wilschut beweerde dat het niks met Roombeek of de vuurwerkramp te maken had... Tja.
De cultuurmijl compleet met kusnt is van rampengeld, van geld dat de gemeente gekregen heeft t.b.v. de wederopbouw van de door de ramp getroffen wijk.
Daar hebben zij een culturele invulling aan gegeven. (Dat zat ook bij de voorwaarden -- moesten ook culturele voorzieningen van bekostigd worden - en verbindingen met de stad / cultuurmijl verbindt rampgebied met de binnenstad.)
Volgens Bleker was dat geld al lang op, en betalen ze de geluisdkunst van geld dat ze verdiend hebben met de kavelverkoop.
Net of dat niet één pot nat is ..
Het is dus wel weer feest! -- compleet met champagne etc.
soort MSNP
http://cultuurmijl.enschede.nl/00004/
CiteerOnthulling "White Lily" 18 juni 2010
Heeft u het al gehoord? White Lily van Andreas Oldörp
Uitnodiging: onthulling geluidskunstwerk aan de Cultuurmijl 18 juni 2010
Op 18 juni a.s. om 15.30 uur wordt op het Boerenkerkhof het tweede geluidskunstwerk 'White Lily' uit de serie Kunst aan de Cultuurmijl onthuld. U bent van harte uitgenodigd om hierbij aanwezig te zijn en dit bijzondere kunstwerk te komen horen en beleven! Om een bezoek aan de Cultuurmijl op 18 juni nog interessanter te maken kunt u deze dag op culturele ontdekkingstocht met een speciale kortingsactie bij verschillende culturele instellingen.
White Lily
'White Lily' geeft een geheel eigen invulling aan het concept geluidskunst.
Wie plaats neemt in het kunstwerk maakt deel uit van een wisselwerking tussen de geluidskunst en de bijzondere omgeving, het Boerenkerkhof. Door de tonen op je in te laten werken, wordt het een plek van rust en reflectie. Of, zoals Oldörp zelf zegt: A living memento mori.
Feestelijke onthulling
Op vrijdag 18 juni wordt White Lily in aanwezigheid van de kunstenaar op feestelijke wijze onthuld. Wij nodigen u van harte uit om hierbij aanwezig te zijn.
PROGRAMMA 18 JUNI 2010
Locatie: Boerenkerkhof, ingang aan de Cultuurmijl (H. B. Blijdensteinlaan)
15.30 - 15.45 uur Ontvangst Boerenkerkhof
15.45 - 16.00 uur Openingshandeling
16.00 - 16.30 uur Borrel op locatie en muzikaal intermezzo Schoolkoor Het Zeggelt
(http://i138.photobucket.com/albums/q262/suivlys/juni2010022.jpg)
http://combib.de/bibel/ue/offe1.html
17 Und als ich ihn sah, fiel ich zu seinen Füßen wie tot. Und er legte seine Rechte auf mich und sprach: Fürchte dich nicht! Ich bin der Erste und der Letzte
18 und der Lebendige, und ich war tot, und siehe, ich bin lebendig von Ewigkeit zu Ewigkeit und habe die Schlüssel des Todes und des Hades
Het orakel van Eanske:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Orakel_van_Delphi
Citeer
Het was een zeer belangrijk orakel, gewijd aan de god Apollon. Van heinde en ver begaven zich jaarlijks duizenden mensen, vaak pelgrims, op weg daarheen, om het orakel te raadplegen en de goden goede raad te vragen bij het nemen van belangrijke en moeilijke beslissingen. Als god van het Licht werd Apollon immers verondersteld overal door te dringen, en te zien wat aan het oog van de mensen ontgaat.
De tempel herbergde een bijzondere priesteres, Pythia genaamd, die fungeerde als "doorgeefluik" van deze raadgevingen. De Pythia was een vrouw van eenvoudige afkomst, speciaal voor deze functie gekozen. Gezeten op een drievoet raakte zij op geregelde tijdstippen in religieuze vervoering. Het verhaal dat zij bedwelmd zou zijn door dampen uit een rotsspleet, of door andere hallucinogenen, berust mogelijk op een in de Hellenistische tijd ontstaan misverstand. Meer aannemelijk is de veronderstelling dat het om een autosuggestieve trance ging.
Eenmaal in trance begon de Pythia onsamenhangende klanken uit te stoten, waar niemand iets van begreep, maar waarvan men aannam dat het de boodschap van de goden was. Enkele priesters (de voornaamste onder hen heette de prophètès), die altijd vlakbij meeluisterden, schudden dan begrijpend hun hoofd en gaven "een vertaling", vaak in hexametrische verzen, van wat de boodschap van de god heette te zijn. Vaak was deze boodschap cryptisch omschreven en vergde het de nodige inspanning om er daadwerkelijk een praktische raad uit te destilleren.
Er bestaan verschillende verhalen over de oorsprong van het Orakel van Delphi. De laatste verklaring, waarnaar voor het eerst werd verwezen door Diodorus Siculus (1e eeuw v.Chr.), vertelt dat een geitenhoeder Kouretas genaamd op zekere dag een van zijn geiten in een spleet in de aarde zag verdwijnen. Toen hij ze er weer uit haalde gedroeg het dier zich erg vreemd. Bij het ingaan van de grotopening merkte hij bij zichzelf een goddelijke aanwezigheid en bleek in staat vanuit het heden voorbij verleden en toekomst te zien. Opgewonden door deze ontdekking wou hij zijn ervaring met de dorpsbewoners in de nabijheid delen. Velen begonnen toen de plaats regelmatig op te zoeken, totdat iemand aan de ervaring overleed. Vanaf dan mochten alleen nog jonge meisjes de rotsspleet benaderen en wel onder de strikte condities die door een raad van priesters en priesteressen werden voorgeschreven
Opgestuurd gekregen vanuit Hamburg:
blik vanuit het ingewand der aarde:
(http://i138.photobucket.com/albums/q262/suivlys/oldoerp.jpg)
Vuurwerkramp is in het Duits Feuerwerkskatastrophe.
Rampwijk is Katastrophenviertel.
Also die Kulturmeile verbindet das Rathaus mit dem Katastrophenviertel.
Kulturmeile hatte ich schon umgetauft in Millenniumbrücke. (Nach Anleitung von Bill Fontana's "acoustical journey")
Die Pläne für ein neues Superviertel Groot-Roombeek (Gross-Rahmbach) wurden nämlich schon bevor den Millenniumwechsel geschmiedet.
http://de.wikipedia.org/wiki/Katastrophe
CiteerEine Katastrophe (altgriechisch καταστροφή, Komposition aus katá – ,,herab-", ,,nieder-" und stréphein ,,wenden", also eigentlich ,,Wendung zum Niedergang") ist ein entscheidendes, folgenschweres Unglücksereignis.
http://www.nieuwsbank.nl/inp/2010/06/18/V019.htm
CiteerGemeente Enschede
Onthulling White Lily 18 juni op Boerenkerkfhof
Kunstenaar Andreas Oldörp (D) realiseert tweede kunstwerk aan Cultuurmijl
Enschede werkt aan een serie geluid- en lichtkunstwerken in de openbare ruimte: Kunst aan de Cultuurmijl. Op 18 juni a.s. om 15.30 uur wordt op het Boerenkerkhof het geluidskunstwerk `White Lily' uit de serie Kunst aan de Cultuurmijl feestelijk onthuld. U bent van harte uitgenodigd om hierbij aanwezig te zijn en dit bijzondere kunstwerk te komen horen en beleven! Om een bezoek aan de Cultuurmijl op 18 juni nog interessanter te maken kunt u deze dag op culturele ontdekkingstocht met een speciale kortingsactie bij verschillende culturele instellingen.
White Lily
`White Lily' geeft een geheel eigen invulling aan het concept geluidskunst. Het Boerenkerkhof is bepalend geweest voor het ontstaan van het kunstwerk. De ingetogen, intieme sfeer van het kerkhof, dat in de huidige tijd meer functioneert als een klein stadspark, heeft veel overeenkomsten met de beleving van het object.
Door plaats te nemen op de zetel in het kunstwerk dat uitzicht biedt op het groene parkje, ervaart de bezoeker het bijzondere geluid van orgelpijpen die tezamen continu een akkoord voortbrengen. Volgens de kunstenaar klinkt en voelt dit als een slotakkoord van een organist in een kerk. Door de tonen op je in te laten werken, wordt het een plek van rust en reflectie. Of, zoals Oldörp zelf zegt: A living memento mori.
Feestelijke onthulling
Op vrijdag 18 juni wordt White Lily in aanwezigheid van de kunstenaar op feestelijke wijze onthuld. Wij nodigen u van harte uit om hierbij aanwezig te zijn. Vanaf 15.30 uur bent u welkom op het Boerenkerkhof (ingang H.B. Blijdensteinlaan). Het precieze programma van de onthulling vindt u op cultuurmijl.enschede.nl.
Speciale kortingsactie: ontdek cultureel Enschede Maak van de feestelijke onthulling van White Lily een cultureel dagje uit. Op 18 juni bieden verschillende culturele instellingen een special korting ter ere van de onthulling van White Lily. Maak een wandeling door Roombeek, breng een bezoek aan het Rijksmuseum Twenthe, ga op ontdekkingstocht in TwentseWelle, laat uzelf verrassen in 21rozendaal, breng een bezoek aan het Nationaal Muziekkwartier, of koop bij Medialab alvast met korting een button voor de Roomnacht op 3 juli. Kortom: ontdek cultureel Enschede. Op de website cultuurmijl.enschede.nl vindt u meer informatie over deze kortingsactie en kunt u de speciale kortingsbon downloaden en printen.
Cultuurmijl Enschede biedt serie `Kunst aan de Cultuurmijl' De Cultuurmijl verbindt de binnenstad van Enschede met Roombeek. De route leidt de bezoeker langs diverse culturele instellingen die Enschede rijk is zoals het Nationaal Muziekkwartier, Rijksmuseum Twenthe, Concordia Kunst & Cultuur, 21rozendaal en TwentseWelle. Maar, de Cultuurmijl zélf biedt ook steeds meer culturele verrassingen. Met de serie geluid- en lichtsculpturen `Kunst aan de Cultuurmijl' wordt uitdrukking gegeven aan de Enschedese culturele traditie op het vlak van beeldende kunst en muziek. Wanneer deze elementen elkaar ontmoeten, kan geluidskunst ontstaan. Een extra toevoeging is lichtkunst, als visuele component van geluidskunst en als het verlichte avondbeeld van de Cultuurmijl. Het unieke aan de serie geluid- en lichtsculpturen aan de Cultuurmijl is het permanente karakter. Enschede onderscheidt zich hierin door de keuze te maken voor permanente geluid- en lichtkunst in de openbare ruimte. De serie wordt in nauwe samenwerking met de landelijke Stichting Kunst in de Openbare Ruimte (SKOR) verwezenlijkt.
De realisatie van de serie kunstwerken is een `work in progress'. De verschillende werken langs de Cultuurmijl zullen elkaar aanvullen en versterken. In mei 2009 realiseerde de Amerikaanse geluidskunstenaar Bill Fontana het eerste werk `Acoustical Journey'. White Lily is het tweede werk in deze serie. Het Duitse architectenbureau Modulorbeat werkt momenteel aan een derde kunstwerk: een paviljoen voor geluid-, licht- en mediakunst. Dit paviljoen wordt komend najaar geopend. Daarna wordt de serie in ieder geval nog met een lichtkunstwerk aangevuld. Met deze bijzondere serie kunstwerken wordt de Cultuurmijl een belevenis op zich!
Over Andreas Oldörp
Opgeleid als beeldend kunstenaar raakte Oldörp geïnteresseerd in geluid als beeldend materiaal. Hij maakt onder meer gebruik van orgelpijpen die verspreid over een ruimte of buitengebied permanent geluiden laten horen. Zijn geluidsinstallaties worden sterk beïnvloed door de directe omgeving. Oldörp wil bij de toeschouwer persoonlijke beelden en ervaringen oproepen door een wisselwerking tussen de plek of ruimte en zijn geluidskunst te bewerkstelligen. Oldörp exposeerde in Duitsland, Egypte, Zweden, Denemarken en Canada en won vele prijzen. De meest recente zijn Projektstipendium des Kunstfonds e.V. (Bonn 2003 en 2007) en Mitglied im Deutschen Künstlerbund (2007). Momenteel is zijn installatie `as slowly as possible' te horen en te zien in de St. Reinoldi kerk in Dortmund in kader van Ruhr 2010, Culturele hoofdstad. Zie ook: www.oldoerp.de.
CiteerMaak van de feestelijke onthulling van White Lily een cultureel dagje uit.
http://cultuurmijl.enschede.nl/00004/
CiteerFeestelijke onthulling
Op vrijdag 18 juni wordt White Lily in aanwezigheid van de kunstenaar op feestelijke wijze onthuld. Wij nodigen u van harte uit om hierbij aanwezig te zijn.
PROGRAMMA 18 JUNI 2010
Locatie: Boerenkerkhof, ingang aan de Cultuurmijl (H. B. Blijdensteinlaan)
15.30 - 15.45 uur Ontvangst Boerenkerkhof
15.45 - 16.00 uur Openingshandeling
16.00 - 16.30 uur Borrel op locatie en muzikaal intermezzo Schoolkoor Het Zeggelt
CiteerBorrel op locatie en muzikaal intermezzo Schoolkoor Het Zeggelt
Vorm van kindermishandeling...
En van kindermisbruik.
Mijn soundsculpture:
(http://i138.photobucket.com/albums/q262/suivlys/juni2010043.jpg)
Met de tekst:
"Music is continuous but listening is intermittent" - John Cage.
(http://i138.photobucket.com/albums/q262/suivlys/juni2010054.jpg)
op de brug dus dit haasje:
(http://i138.photobucket.com/albums/q262/suivlys/lucifers2.jpg)
( Bill Fontana maakte de voetstappen op de Millennium Bridge in Londen hoorbaar).
Opening van de White Lily, oftewel het roomblanke geweten van de gemeente Enschede.
v.l.n.r Andreas Oldörp, een kind, wethouder Van Hees:
(http://i138.photobucket.com/albums/q262/suivlys/BadSchnbrunn292.jpg)
Nog een keer:
(http://i138.photobucket.com/albums/q262/suivlys/juni2010053.jpg)
Mijn bord alweer verwijderd:
(http://i138.photobucket.com/albums/q262/suivlys/juni2010055.jpg)
Maar de plakkertejs vergeten...
Had hij in zijn ijver misschien ook helemaal niet gezien.
Bordje met tekst van John Cage zit er ook nog
http://www.voorbeginners.info/bloemen/symboliek.htm
CiteerEen lelie staat voor beminnelijkheid, zuiverheid, geestelijke liefde, vruchtbaarheid, reinheid en eenheid. Lelies worden veel bij begrafenissen gebruikt en zijn in die betekenis verbonden met de dood. De witte lelie is echter ook het symbool van pure onschuld en maagdelijke liefde. In die hoedanigheid wordt van de Madonna-lelie gesproken.
http://members.chello.nl/~jdeboer1/boldootkaarten/18lelie.html
CiteerWitte lelie - White lily
Lilium hybr. (Liliaceae)
Witte lelies zijn zelfs in onze spreektaal een symbool van blankheid en reinheid: "lelieblank", vaak in ontkennende betekenis gebruikt als iemand niet zo heel onschuldig is.De spectaculaire bloemen worden in kerkelijke liturgie o.a. in verband gebracht met Maria, die in de roomse opvatting ook wordt gezien als de Koningin des Hemels. Daar komt de betekenis 'Majesteit' dus ook heel dichtbij.
Hierboven een voorbeeld van een liturgische schikking met Kerstmis (overigens, in een protestantse kerk), en hieronder een mooie witte lelieplant in de tuin van onze buren. De lelies die als tuinplant worden gekweekt hebben helaas meestal veel te lijden van het fraaie rode leliehaantje (Lilioceris lilii), een kevertje waarvan zowel de larve als het volwassen insect de bladeren helemaal kapot vreet.
Het rode leliehaantje:
http://www.annetanne.be/kruidenklets/2009/04/27/lilioceris-lilii
(http://farm4.static.flickr.com/3479/3459430971_fdb26090f8.jpg)
Du weiße Lilie stehst für Unschuld und Reinheit.
(http://i138.photobucket.com/albums/q262/suivlys/geert/nepomucenus/weisseLilie005.jpg)
Die weiße Lilie ist ein altes und weitverbreitetes Licht-Symbol. Daneben gilt sie, vor allem in der christlichen Kunst, als Symbol der Reinheit, Unschuld und Jungfräulichkeit (besonders häufig auf Mariendarstellungen, z.B. sehr oft im Zusammenhang mit der Verkündigung durch den Erzengel Gabriel). Möglicherweise handelt es sich dabei um die Sublimierung einer ursprünglich phallischen Bedeutung, die man der Lilie wegen der auffälligen Form ihres Stempels beimaß.
CiteerMöglicherweise handelt es sich dabei um die Sublimierung einer ursprünglich phallischen Bedeutung, die man der Lilie wegen der auffälligen Form ihres Stempels beimaß
(http://i138.photobucket.com/albums/q262/suivlys/geert/nepomucenus/weisseLilie002.jpg)
De ich-hab-es-nicht-gewusst Lilie .
Oftewel "Pater semper incertus"
12 mei 2011,
Groot onderhoud aan de van rampengeld betaalde Weisse Unschuld:
(http://i138.photobucket.com/albums/q262/suivlys/weisseLilie002.jpg)
Ze waren vandaag niet mee klaar gekomen, "es war noch nicht weiß genug", morgen verder, voor drie uur willen ze klaar zijn, "da soll es glänzend weiß sein".
Sicher nach Markus 9:3,
Citeerund seine Kleider wurden glänzend, sehr weiß [wie Schnee], wie kein Walker auf der Erde weiß machen kann.
Die weisse Lilie Heute:
(http://i138.photobucket.com/albums/q262/suivlys/rampmonument001.jpg)
(http://i138.photobucket.com/albums/q262/suivlys/rampmonument003.jpg)
Die weisse Lilie (der Unschuld) inderdaad verworden tot urinoir:
(http://i138.photobucket.com/albums/q262/suivlys/DieweisseLilie001.jpg)
(http://i138.photobucket.com/albums/q262/suivlys/DieweisseLilie002.jpg)
Urinoir van 90.000 euro rampengeld (geld dat de slachtoffers toekwam).
http://www.youropi.com/de/enschede/artikel/roombeek-1385
CiteerRoombeek
Roombeek ist ein modernes Viertel, in dem Wohnen, Arbeiten und Einkaufen in einer dynamischen und inspirierenden Umgebung zusammen einhergehen. Mit seiner großen Anzahl von kulturellen Einrichtung ist Roombeek der zweite kulturelle Hot-Spot von Enschede. Für einen Drink oder ein leckeres Mittagessen stehen einem in Roombeek immer mehr Locations zur Verfügung. Roombeek ist ein sehr begrüntes Viertel. Drei abgeschlossene Parks durchziehen Roombeek wie eine grüne Oase. Ursprünglich war Roombeek ein sehr unterschiedliches Viertel. Hier wohnten viele Künstler sowie Studenten, die sich in den alten Textilfabriken sehr wohl fühlten. Am Samstag, den 13. Mai 2000 fand in dem Stadtteil ein großes Feuerwerksunglück statt. Es began mit einem kleinen Brand in einem Bunker und endete mit einer gewaltigen Explosion, bei dem 23 Menschen getötet und mehr als 1.000 verletzt wurden. Rund 42,5 Hektar des Stadtteils wurden dabei ebenfalls verwüstet. Das heutige Rombeek ist das Ergebnis eines großen Projektes, bei dessen Umsetzung die Wünsche und Ideen der Einwohner im Mittelpunkt standen. Roombeek hat sich damit zu einem faszinierenden Viertel mit einer beeindruckenden Geschichte entwickelt und wird dieses sicherlich auch im Laufe der nächsten Jahre noch weiterhin tun.
Respekt für die Geschichte
Nach dem Feuerwerksunglück im Jahre 2000 haben die Beauftragten der Stadt und der Architekt Pi de Bruijn, mit Hinblick auf die Geschichte des Viertels und mit Beteiligung der Bevölkerung einen Plan entwickelt. In Roombeck wurde die Textil-Vergangenheit des Viertelsdurch den Erhalt des induestriellen Erbguts bewahrt. An mehreren Stellen ragen immer noch die Wassertürme der ehemaligen Textil-Fabriken in die Höhe. Im gleichen Zuge wurde das Viertel mit vielen neuen Einrichtungen und moderner Architektur zukunftsträchtig wiederaufgebaut. IM jahre 2007 hat Roombeek dafür die Goldene Pyramide, einen Landespreis mit dem Thema Städtebau udn Architektur erhalten.
Erreichbarkeit Roombeek
Roombeek liegt im Norden von Enschede und ist bei gutem Wetter einfach und schnell zu Fuss über die H.B. Blijdensteinlaan zu erreichen. Auf diese Strasse gelangt man, wenn man vom Stationsplein in die Molenstraat läuft und dann links in die Visserijstraat abbiegt. Eine ausführliche Routenbeschreibung gibt es beim VVV Enschede (Fremdenverkehrsbüro) unter dem Namen 'Cultuurmijl', also Kulturmeile. Diese Route führt vom Oude Markt (Alter Markt) ins Herz von Roombeek und beschreibt die verschiedenen kulturellen Einrichtungen, wie zum Beispiel das Nationaal Muziekkwartier, das Rijksmuseum Twente und das Museum Twentsewelle. Wenn Du mit dem Auto nach Roombeek fahren willst, kannst Du dein Auto kostenlos am Roomweg abstellen. In dem Park Lasonderbleek im herzen von in hartje Roombeek sind ebenfalls eine Vielzahl von Parkplätzen verfügbar.
CiteerDiese Route führt vom Oude Markt (Alter Markt) ins Herz von Roombeek
Man soll sich nie in einer Fremdsprache ausdrücken wollen ;)
Haben wir doch von dem Mans gelernt.
CiteerHier wohnten viele Künstler sowie Studenten, die sich in den alten Textilfabriken sehr wohl fühlten
:P
Citaat van: sylvius op 19 juni 2010, 15:52:55
Het rode leliehaantje:
http://www.annetanne.be/kruidenklets/2009/04/27/lilioceris-lilii
(http://farm4.static.flickr.com/3479/3459430971_fdb26090f8.jpg)
Achtung, aufgepasst!
(http://teletekst.nos.nl/gif/images/104-01.gif)
http://vroegevogels.vara.nl/Foto.462.0.html?&tx_varavvgallery_pi1%5Buid%5D=91669&cHash=1242f13a69bb5140e9bf13d3beb51315
CiteerVermiljoenkever ??
http://www.popula.de/veranstaltung/3675193_bonn-hoeren-2_pendulum-klanginstallation-von-andreas-oldoerp-stadtklangkuenstler-bonn-2012-kunstmuseum-bonn-bonn
Citeerbonn hoeren: 2_pendulum - Klanginstallation von Andreas Oldörp - stadtklangkünstler bonn 2012
(http://s3-eu-west-1.amazonaws.com/popula/event/003675/bonn-hoeren-2_pendulum-klanginstallation-von-andreas-oldoerp-stadtklangkuenstler-bonn-2012-kunstmuseum-bonn-bonn_3675193.jpg)bonn hoeren: 2_pendulum - Klanginstallation von Andreas Oldörp - stadtklangkünstler bonn 2012
Also das unterirdische Enscheder Geräusch geht bald in Bonn in den freien Luft hinein.
http://www.general-anzeiger-bonn.de/lokales/kultur/Klanginstallation-vor-dem-Kunstmuseum-article830383.html
CiteerKlanginstallation vor dem Kunstmuseum
Von Thomas Kliemann
Bonn. Schwingen, klingen, atmen: Stadtklangkünstler Andreas Oldörp präsentiert ab Sonntag, 12. August, seine Installation "2_pendulum" vor dem Kunstmuseum. Andreas
(http://www.general-anzeiger-bonn.de/img/kultur/crop830395/6430119498-cw400/imgshow-1-.jpg)
Oldörp (links) und Philipp A. C. Klais vor zwei Orgelpfeifen. Foto: Horst Müller
"Sie müssen am Abend und in der Nacht hier sein, das ist der Hammer", sagt der Bonner Stadtklangkünstler Andreas Oldörp. Und dann schweigt er. Und überlässt uns einem dunklen Brummen, das auch bei Tag deutlich wahrnehmbar ist. Ein angenehmer, warmer Dur-Akkord. Aber je mehr man sich auf dieses Klangerlebnis konzentriert, das nach und nach den Hof vor dem Bonner Kunstmuseum füllt, umso mehr fallen die Begleitgeräusche ins Gewicht: Der auf- und abschwellende Autolärm, das Rattern der Züge, Flugzeuge - all das nervt gewaltig und erschwert die Konzentration. Daher Oldörps Tipp, abends oder nachts zum Kunstmuseum zu gehen, um die Klanginstallation "2_pendulum" genießen zu können.
Das hätte nur den Nachteil, dass die durchaus reizvollen optischen Qualitäten von Oldörps zweiter Bonner Intervention - zuerst war der Kunstverein Ort einer Installation - dann kaum zum Zuge kämen: Fünf unterschiedlich gestimmte, unterschiedlich große Orgelpfeifen hängen an markanten Orten der Architektur von Axel Schultes. Eine minimalistische Installation, die den Raum nicht nur optisch prägt, sondern auch akustisch erfahrbar macht.
"Und dann stellt sich ein Pendeln ein", sagt Oldörp nach einer Pause, "es ist ein Schwingen, ein Klingen, ein Atmen, der Klang verbindet sich mit der Architektur." Noch vor der öffentlichen Präsentation von "2_pendulum" hat die Arbeit enthusiastische Fans gefunden. Christoph Schreier, stellvertretender Direktor des Kunstmuseums, erkennt eine "Neuvermessung des Museumsterrains" und durch die Orgelpfeifen einen ironischen Kommentar zur Institution Museum, die hier als Kultur-Kathedrale uminterpretiert werde.
Kurator Carsten Seiffarth sieht die Intention des Stadtklangkünstler-Projekts "bonnhoeren" erfüllt, das sich als "künstlerische Forschung" versteht. Freude auch bei Monika Wulf-Mathies, der Kuratoriumsvorsitzenden der Beethovenstiftung, deren Stadtklangkünstler-Reihe auch mit dem dritten Teilnehmer neue Aspekte dieser so schwierigen und fragilen Kunstform präsentiert.
Oldörp (Jahrgang 1959) hat wiederholt mit Orgelpfeifen gearbeitet, machte sinnigerweise in Bonn gleich einen Antrittsbesuch bei der renommierten Orgelbauerwerkstatt Klais. Dort traf er nicht nur auf einen engagierten Chef, Philipp A. C. Klais, und interessierte Mitarbeiter, sondern auf fünf bis zu 5,50 Meter hohe, quasi herrenlose Orgelpfeifen. Die hatte die Firma Klais im Zuge eines Renovierungsprojekts aus der Kirche St. Stephanus in Karlsruhe ausgebaut. 1959 hatte man dort eine Klais-Orgel errichtet.
Oldörp sicherte sich nicht nur die fünf Prinzipalpfeifen aus Zink, sondern auch das technische Know-how von Klais: "Hinter jeder Pfeife steckt eine kleine Orgel", sagt Klais und meint damit ein in der Wand verborgenes Gebläse, das die Pfeife zum Klingen bringt. Der Orgelbauer könnte sich gut vorstellen, die Installation dauerhaft zu präsentieren: "In der Stadt vergisst man gerne, dass Bonn eine Beethovenstadt ist, und die Orgel war das erste Instrument, das Beethoven gelernt hat."
Kunstmuseum Bonn, Friedrich-Ebert-Allee 2; bis 28. Oktober. Eröffnung: Sonntag, 12. August, 16 Uhr. Am 1. September wird das Studentenprojekt "Sonotopia" auf dem Bahnhofsvorplatz gezeigt.
Filmpje "Eert uw doden"
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=Z__xNtuEJQA
http://www.skor.nl/nl/site/item/cultuurmijl-enschede-andreas-oldorp-white-lily
Ik vind het grafschennis.
Ik heb de eerste seconden van het filmpje hierboven net bekeken (ik had het al een keer gezien).
Betaalde grafschennis in opdracht van de gemeente-Enschede voor een besloten genootschap.
Waarschijnlijk ook nog met de nodige drank en drugs want anders snap ik niet waar de gemeente het lef vandaan haalt zo'n kunstwerk op die plaats in te graven dieper dan de graven.
Volgens mij wil de gemeente Enschede burgers zoveel mogelijk kwetsen met hun kunst (honden-wc-monument) want dan zijn ze tenminste niet met de ramp bezig.
Ondertussen laat de gemeente het diepst van haar wezen zien (ijskoud en respectloos) met de keuze's in de kunst die ze maakt.
De gemeente licht alles op zelfs het balengebouw.
Deze vind ik mooi:
http://www.banksyny.com/
(http://i138.photobucket.com/albums/q262/suivlys/QUEENS-high-private.jpg) (http://s138.photobucket.com/user/suivlys/media/QUEENS-high-private.jpg.html)
Ook zeer toepasselijk,
mooi voor op de Weisse Liliie (White Lily)
Citaat van: sylvius op 18 oktober 2013, 09:59:19
http://nypost.com/2013/10/17/city-cleans-up-after-banksy-art/
City 'cleans up' after Banksy art
Quote Banksy "I don't read what I believe in the papers."
(http://d2hjf9a2dz967u.cloudfront.net/posts/main_images/32/original/cancelled4.jpg?1382542425)
Schuin tegenover de White Lily is er nu een staatnaambordje aan een luciferlantaanrpaal bevestigd (onder grote belangstelling van plaartselijke culuturele elite):
https://twitter.com/afdh_PaulAbels
Citeer Paul Abels @afdh_PaulAbels · 16h
Willem Brakmanstraat in Enschede geopend. Naast de voormalige Keuringsdienst van Waren. Heel goede plek.
(https://pbs.twimg.com/media/Bq0_QQXIEAApCVx.jpg:large)
Maar dat zal wel zijn vanwege Brakmans ingezonden brief in Tubantia uit 1999:
(https://pbs.twimg.com/media/Bq4Zr4QCYAAq500.jpg:large)
http://www.avondlog.nl/
Citeer
Straatnaam
dinsdag 24 juni 2014 - 00:52
Vanmiddag is in Enschede de Willem Brakmanstraat onthuld, geopend, hoe zeg je het. De doopplechtigheid, onthulling van het straatnaambordje door zijn zoon Steven, vond plaats kort voor de aftrap van Nederland tegen Chili. Het was stil op straat.
Heel juist. Willem had een hekel aan teamsport. Zijn broer, met wie hij later levenslang gebrouilleerd raakte voetbalde. Zelf deed hij aan athletiek.
Hoek H.P.Blijdensteinlaan en Nieuwe Schoolweg, daar stond het gezelschap, op wandelafstand van het Museum Twenthe. Omdat ik bevriend was met Willem weet ik dat zoiets als een straatnaambordje hem geheel in beslag kon nemen. Hij was bijvoorbeeld diep doordrongen van het verschil in aanzien tussen wegen, lanen en straten. De lettering van zo'n bordje, de plaatsing, het was alles vervuld van betekenis.
Nu nog de plaats. Wij – weduwe Moof Brakman, Steven en Paulien, de genodigden - zagen dat het goed was wat burgemeester Peter den Oudsten had bekokstoofd voor Willem. Een straat noemen naar een schrijver is een precaire zaak. De Willem Frederik Hermansstraat in Amsterdam is bijvoorbeeld aanfluiting, een onbewoonde sleuf van de kade naar de spoordijk. Veelzeggende Amsterdamse onachtzaamheid.
Er schijnt een regel te zijn dat straten niet van naam mogen veranderen, zodat alleen nieuwbouw in aanmerking komt. Verschilt dat per gemeente? Nee, in Enschede was dat formeel ook wel zo. Aan de burgemeester Den Oudsten vroeg ik hoe hij dan toch dit straatje in een oude villawijk had kunnen regelen. Ingewikkeld. Er was een gedeelte van een bestaande straat losgekoppeld en ziedaar.
Ik zag Willem zelf hier gaan, op weg naar het museum waar hij zo vaak kwam. Hij bezat een groot vermogen tot zich verkneukelen. En als het om Willem Brakman gaat geloof ik stellig in het bestaan van iets als postume verkneukeling.
(http://www.avondlog.nl/sites/live/files/styles/colorbox/public/brak%20018.JPG)
(http://www.avondlog.nl/sites/live/files/styles/colorbox/public/brak%20021a.jpg)
Citeer Aan de burgemeester Den Oudsten vroeg ik hoe hij dan toch dit straatje in een oude villawijk had kunnen regelen. Ingewikkeld. Er was een gedeelte van een bestaande straat losgekoppeld en ziedaar.
Cultuurmijl ...
Hetligt er wel duimendik bovenop:
(http://i138.photobucket.com/albums/q262/suivlys/IMG_0232.jpg) (http://s138.photobucket.com/user/suivlys/media/IMG_0232.jpg.html)
Brakman voor het gemeentekarretje gespannen.
ik vond nog een propagandafilmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=Z__xNtuEJQA
Citaat van: sylvius op 9 maart 2016, 18:55:42
ik vond nog een propagandafilmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=Z__xNtuEJQA
In Enschede is altijd wat (Respect) loos.
De eerste anderhalve minuut van het filmpje past goed in een horrorfilm. Als men zo diep graaft op een kerkhof dan verwacht men toch botjes te zien.
Het is wel luguber hoe de gemeente Enschede van grafschennis een feestje maakt.
De ramptourristen kan ik niet begrijpen want dat zijn mensen die een opgeblazen woonwijk bezoeken waar tientallen doden zijn gevallen voor hen is de white-lully misschien wel de slagroom op de taart.
Als dat een koninklijk kerkhof was geweest of een B&W-kerkhof dan was de gemeente Enschede wel met hun poten van die begraafplaats afgebleven.
Maar ach het zijn maar boeren dat is net zoiets als burgers voor onze ambtenaren.
Zal rampstad-cultuur wethoudster Marijke van Hees leuk vinden als er op haar familiegraf zo'n monument wordt ingegraven en verrijst ?
Nog een filmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=114wOSxOp2Q
2.min. 52
"Ich nutz die Struktur des Grabes, auch in meine Arbeit, dass heisst es gibt ein da drunter und ein da drauf"
Citaat van: sylvius op 24 mei 2016, 17:42:27
Nog een filmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=114wOSxOp2Q
2.min. 52
"Ich nutz die Struktur des Grabes, auch in meine Arbeit, dass heisst es gibt ein da drunter und ein da drauf"
Drunter die Fekaliengrube, und da drauf die weisse Unschuld.