[EnschedeRamp] Forum

Enschede 13 mei 2000 => Wederopbouw => Topic gestart door: sylvius op 15 juni 2011, 14:03:19

Titel: en dan is er champagne
Bericht door: sylvius op 15 juni 2011, 14:03:19

http://www.adttwente.nl/algemeen/Nieuws/ADT%20update%201_NL.pdf

(http://i138.photobucket.com/albums/q262/suivlys/champagne.jpg)
Titel: Re: en dan is er champagne
Bericht door: sylvius op 15 juni 2011, 14:07:13
Welcome   Welkom

http://www.adttwente.nl/
Titel: Re: en dan is er champagne
Bericht door: admin op 15 juni 2011, 18:15:34
Mooie reclame op die site, straks hebben we het groenste vliegveld van Nederland en kunnen we C02 neutraal oorlog voeren.

CiteerWhat's happening   

Excellent logistic connections to Europe
Internationally renowned companies: Grolsch, TenCate, Norit, Vredestein, Stork, Akzo-Nobel & Thales

ENSCHEDE - Football club FC Twente brought back home by Chinook helicopter
After the chilling football match Ajax - FC Twente (3-1) the players of FC Twente were safely brought back to Twente by a Chinook helicopter provided by the Dutch Department of Defense.
Titel: Re: en dan is er champagne
Bericht door: sylvius op 11 oktober 2011, 05:58:26
http://www.tctubantia.nl/regio/9645872/Luchthaven-kost-overheden-miljoenen.ece

CiteerLuchthaven kost overheden miljoenen


ENSCHEDE - De ontwikkeling van de luchthaven Twente komt de gemeente Enschede en de provincie Overijssel nu al op een verliespost van vele miljoenen euro's te staan. Zo moeten de twee overheden alleen al bijna 13 miljoen euro aan historische kosten, gemaakt in de afgelopen jaren, als verlies voor hun rekening nemen.


Titel: Re: en dan is er champagne
Bericht door: sylvius op 11 oktober 2011, 06:09:50
Citaat van: sylvius op 11 oktober 2011, 05:58:26

CiteerLuchthaven kost overheden miljoenen


ENSCHEDE - De ontwikkeling van de luchthaven Twente komt de gemeente Enschede en de provincie Overijssel nu al op een verliespost van vele miljoenen euro's te staan. Zo moeten de twee overheden alleen al bijna 13 miljoen euro aan historische kosten, gemaakt in de afgelopen jaren, als verlies voor hun rekening nemen.

http://www.adttwente.nl/
(http://i138.photobucket.com/albums/q262/suivlys/geert/greenestairport.jpg)


Titel: Re: en dan is er champagne
Bericht door: sylvius op 11 oktober 2011, 12:33:14
http://www.adttwente.nl/exploitanten/ADT/

CiteerADT - Area Development Twente
Area Development Twente (ADT) has been established to facilitate and co-ordinate the area development of Airport Twente and its surroundings. ADT is a Public Corporation (Gemeenschappelijke Regeling), established and owned by the Municipality of Enschede and the Province of Overijssel.

ADT's main objective is to transform and re-develop the current airport area into a facility that will economicallly strengthen Twente in a sustainable and environmentally sound way.

ADT Managing Director is Mr Peter Kuenzli.

Peter Kuenzli, bestbetaalde gemeenteambtenaar ooit (als directeur projectbureau wederopbouw) en vader van de rampopera WAKE.

Titel: Re: en dan is er champagne
Bericht door: sylvius op 23 oktober 2011, 08:48:10
http://www.tctubantia.nl/regio/9710269/Peter-Kuenzli-beeindigt-werkzaamheden-voor-vliegveld.ece?start=2&sort=asc#reakties


CiteerPeter Kuenzli beëindigt werkzaamheden voor vliegveld

(...)

Met het naderende vertrek van Peter Kuenzli komt een einde aan een langdurige samenwerking tussen de gebiedsontwikkelaar en de gemeente Enschede. Kuenzli is sinds 2006 als ledinggevende betrokken bij de ontwikkelingen rond de luchthaven Twente en omgeving. Kuenzli was aanvankelijk het gezicht van de Vliegwiel Twente Maatschappij en werd vervolgens directeur van ADT. In 2001 werd Kuenzli door de gemeente Enschede gevraagd als directeur van het projectbureau wederopbouw na de vuurwerkramp van 13 mei 2000. In die functie heeft Kuenzli een groot aandeel gehad in de ontwikkelingen in de wijk Roombeek.




REACTIE:
Citeer

Hij heeft zijn zakken goed gevuld en de bevolking meer dan genoeg voorgelogen, hij kan wel vertrekken.
Ingrid - 20-10-2011 | 19:05
Titel: Re: en dan is er champagne
Bericht door: sylvius op 14 maart 2012, 11:40:36
http://www.tctubantia.nl/regio/twente/10650630/Enschede-neemt-verlies-met-luchthaven-en-gaat-door.ece



Citeer 12,8 miljoen aan historische plankosten


Zal wel op gegaan zijn aan de etentjes, de champagne en de website "Een vliegwiel voor Twente" en het salaris van P. Kuenzli.
Titel: Re: en dan is er champagne
Bericht door: sylvius op 4 juli 2012, 12:09:31
http://www.tctubantia.nl/regio/twente/11330742/%26lsquo%3BCijfers-banen-vliegveld-te-mooi-voorgesteld%26rsquo%3B-.ece

Citeer
'Cijfers banen vliegveld te mooi voorgesteld'    

ENSCHEDE - Het aantal banen dat de gebiedsontwikkeling rond de luchthaven Twente oplevert is een paar jaar geleden veel te mooi voorgesteld. Econoom Hans Opdam heeft een notitie van die strekking naar leden van de gemeenteraad in Enschede en Provinciale Staten van Overijssel gestuurd. Hij omschrijft de handelwijze als 'frauduleus'.

In de documenten waarover de politiek in de gemeente Enschede en de provincie Overijssel eind 2009 moesten beslissen, de Structuurvisie Gebiedsontwikkeling Luchthaven Twente, werd gerept over additionele werkgelegenheid, ofwel het aantal banen dat Twente er extra bij krijgt. Maar het onderliggende onderzoek, dat van het bureau Ecorys, gaat uit van bruto werkgelegenheid.

In dit laatste geval handelt het om de banen die het totale project oplevert, zonder dat rekening wordt gehouden met de werkgelegenheid die door de komst van het vliegveld en aanverwante activiteiten elders in Twente verdwijnt. Dit is het zogeheten verdringingseffect.

In beide documenten (de structuurvisies en het Ecorys-rapport) is het aantal verwachte banen voor een plan met een luchthaven identiek: 2770. In de Ecorys-studie gaat het dus niet om toegevoegde werkgelegenheid.

De gewraakte formulering is afkomstig van VTM, de voorganger van projectorganisatie ADT die de luchthavenontwikkeling begeleidt namens de provincie en de gemeente.
Titel: Re: en dan is er champagne
Bericht door: sylvius op 13 januari 2013, 07:25:53
http://www.tubantia.nl/regio/enschede/schiphol-egis-imtech-en-ictas-zagen-geen-potentie-in-luchthaven-twente-1.3602528

CiteerSchiphol, Egis/Imtech en Ictas zagen geen potentie in luchthaven Twente

Reacties:


Hans
Citeer

Heerlijk,een vervolg van de soap! ADT, dwz den Oudsten, van Hees c.s., wil nog steeds niets toelichten, m.a.w. ze zijn er nog niet helemaal uit hoe ze iets dat krom is kaarsrecht gaan praten! Schiphol een serieuze gegadigde? Om je rot te lachen, echt. Tja voorstanders, een goed en GRATIS advies: koop een passpiegel bij de HEMA, ga daar eens echt goed voorzitten, en kijk eens goed in de spiegel, en schrijf eens op wat je dan ziet, ok? Lachen hoor, vliegveld Twente! Over luchtkastelen gesproken.....

Marrit
Citeer

Nu snap ik wel waarom de aanbestedingsprocedure zo nodig anoniem moest: er waren helemaal geen serieuze partijen!!! Dat heeft ADT toch mooi een half jaar langer onder de pet kunnen houden. En daarmee heeft deze club zijn eigen baantjes nog iets langer veilig gesteld. Er moest een rechter aan te pas komen om dit staaltje van volksverlakkerij aan t licht te brengen. Wie nu nog op ADT vertrouwt is echt niet lekke
r
Titel: Re: en dan is er champagne
Bericht door: sylvius op 13 januari 2013, 08:12:35
http://www.tvenschedefm.nl/nl/nieuws.php?BasicNieuwsItemID=11967

CiteerD66 en SP stellen vragen over onderzoek door Schiphol
Datum: 12 Januari 2013

De raadsfracties in Enschede van SP en D66 stellen vragen over een onderzoek naar de levensvatbaarheid van de luchthaven Twente. Het gaat om een intern rapport van Schiphol, maar mogelijk wisten gemeente Enschede en de provincie Overijssel van de inhoud en de conclusies. Volgens diverse bronnen zou Schiphol al in 2009 geweten hebben dat een luchthaven in Twente economisch niet haalbaar zou zijn. Dat deze informatie niet is gedeeld met de gemeenteraad van Enschede, zorgt bij de fracties van D66 en SP voor vraagtekens. De partijen eisen opheldering.
Titel: Re: en dan is er champagne
Bericht door: sylvius op 13 januari 2013, 13:25:22
Twitter:

https://twitter.com/search?q=luchthaven%20twente&src=typd
Citeer

15h Rob Vorkink Rob Vorkink ‏@RobVor

Hulde Teun Staal voor luchthaven Twente-debacle! Wat heeft PdO nu weer te verbergen?#vliegveldtwente
from Hof van Twente
18h D66Enschede D66Enschede ‏@D66Enschede

Rondvragen D66 aangaande Luchthaven Twente http://d66enschede.nl/?p=920
Expand
21h Menno Huge Menno Huge ‏@MennoHuge

Uh, @HantenBroeke,10 sept '09: Plannen luchthaven Twente: financieel haalbaar, economisch gunstig, leveren veel werkgelegenheid op.
Expand
22h Dolf Ruesink Dolf Ruesink ‏@DolfRuesink

'Vluchten kan niet meer' klinkt door de speakers op Luchthaven Twente. http://tubantia.nl/regio/schiphol
Expand
12 Jan Jasper Kerkwijk Jasper Kerkwijk ‏@JasperKerkwijk

Luchthaven Twente: Feiten minder belangrijk dan bestuurlijke ambitie. Waar heb ik dat eerder gehoord? #grondbeleid.
Expand
12 Jan Daphne Dertien Daphne Dertien ‏@DaphneDertien

#LuchthavenTwente, dan he? Het gebied zelf is prachtig. RT @tubantia Schiphol schreef Twente jaren geleden al af http://dlvr.it/2n9q7V
Expand
12 Jan Jelle Kort Jelle Kort ‏@JelleKort

Imtech deed mee met aanbesteding #luchthaventwente, niet met de bedoeling om te gaan exploiteren, maar "met het oog op de infrastructuur."
Expand
12 Jan Jelle Kort Jelle Kort ‏@JelleKort

Running out of runway. Den Oudsten: Schiphol heeft zich gekwalificeerd. Uit nieuwsgierigheid, maar schreef #luchthaventwente af rond 2009.
Expand
12 Jan Maurice Essers Maurice Essers ‏@MauriceEssers

Luchthaven Twente Gate: Benieuwd welke politieke consequenties dit gaat hebben! http://www.tubantia.nl/regio/schiphol-schreef-twente-jaren-geleden-al-af-1.3603873 ...
Expand
12 Jan Maurice Essers Maurice Essers ‏@MauriceEssers

Schokkend: Schiphol liet bestuurders ADT al jaren geleden weten dat Luchthaven Twente geen toekomst zou hebben! http://www.tubantia.nl/regio/schiphol-schreef-twente-jaren-geleden-al-af-1.3603873 ...
Titel: Re: en dan is er champagne
Bericht door: sylvius op 13 januari 2013, 15:55:21
http://www.volt-twente.nl/

Citeer
Vereniging Omwonenden Luchthaven Twente

De vereniging Omwonenden Luchthaven Twente, kort Volt-Twente, is in september 2009 opgericht om een samenwerkend platform te creëren voor alle maatschappelijke organisaties en individuele burgers uit de Euregio, die zich al meerdere jaren bezighouden met het dossier herstart Luchthaven Twente.

Het is een traject geweest van - op zijn minst - verbroken beloften. Op onze downloads-pagina voor rapporten en andere documenten kunt u volgen wat er is gebeurd.

Maar nu -na zoveel jaren en een heleboel verspild belastinggeld is er per december 2012 geen partij in de markt die heeft ingeschreven. Na alle uitspraken van luchtvaarteconomen blijkt ook de markt een economisch rendabel vliegveld in Twente niet haalbaar te vinden. Wie die drie partijen zijn die zouden aanbesteden, weten we tot op de dag van vandaag niet. Maar: ADT is door de rechter veroordeeld tot het bekend maken van de namen. En wat gebeurt er verder, nu de landelijke overheid het vliegveldterrein niet terug zal kopen?


Op de website van ADT lezen we op 10 januari:

"Geen van de drie consortia heeft een bod uitgebracht zo bleek op 3 december 2012. ADT brengt op dit moment in beeld waarom zij binnen de huidige kaders en omstandigheden, niet hebben ingeschreven op deze luchthaven. De Tenderboard zal daar nog over adviseren. Ook hebben burgemeester en wethouders van Enschede en gedeputeerde staten van Overijssel aan ADT gevraagd te kijken welke onderdelen van de gebiedsontwikkeling Luchthaven Twente door zouden kunnen gaan en op welke ontwikkelingen een heroriëntatie moet plaatsvinden. Begin februari komen de resultaten beschikbaar voor bespreking in Raad en Staten".

Dit doet pijn aan het gevoel voor democratie en bestuurlijke logica. Bezie de volgende uitspraken: 

1. B&W van Enschede en GS van Overijssel hebben ADT gevraagd te bekijken wat er nu moet gebeuren (bovenstaande tekst)
2. ADT bestaat uit (de belangrijkste vertegenwoordigers van ) B&W en GS (zie de Gemeenschappelijke Regeling)
3. Het antwoord van ADT komt beschikbaar in februari a.s. voor bespreking in Raad en Staten (bovenstaande tekst)
4. Raad en Staten kunnen zienswijzen indienen, maar ADT beslist wat er gebeurt. (zie de Gemeenschappelijke Regeling)

Het bestuur van ADT - de facto vier personen - beslissen en hebben alle touwtjes in handen. Daar is - bestuurlijk of juridisch - niets tegen te doen. ADT heeft gefaald, maar ADT heeft bepaald dat ADT zal bepalen wat er zal worden bepaald.   

Dit is meer dan (wel)denkende burgers kunnen verdragen.  Hoe lang zullen onze volksvertegenwoordigers zulk een middeleeuws regime accepteren? Het lijkt me de hoogste tijd om een politiek debat te starten over de governance van ADT.


http://www.adttwente.nl/over/Bestuur/

CiteerAlgemeen Bestuur Area Development Twente

Area Development Twente (ADT) is een Gemeenschappelijke Regeling (GR). De GR heeft drie organen, namelijk: een Algemeen Bestuur (AB), een Dagelijks Bestuur (DB) en een voorzitter. Het Algemeen Bestuur is het hoogste orgaan dat alle kaders uitzet en het Dagelijks Bestuur voert deze kaders uit. Het Algemeen Bestuur stelt ook de begroting en de jaarrekening van de GR vast.

Het Algemeen Bestuur bestaat uit zes leden, waarvan drie leden uit GS en drie uit B&W. De voorzitter van het AB is tevens voorzitter van het DB. Het voorzitterschap rouleert.

De vergaderingen van het Algemeen Bestuur zijn openbaar. De achterliggende stukken van de vergaderingen zijn in te zien van maandag tot en met donderdag, van 10:00 tot 16:00 uur, bij het secretariaat van ADT aan de Zuidkampweg Z31.

Samenstelling Algemeen Bestuur en Dagelijks Bestuur

1.
   

Burgemeester Peter den Oudsten, gemeente Enschede en voorzitter van het overleg

2.
   

Gedeputeerde Gerrit Jan Kok, provincie Overijssel

3.
   

Wethouder Marijke van Hees, gemeente Enschede

4.
   

Gedeputeerde Theo Rietkerk, provincie Overijssel

5.
   

Wethouder Jeroen Hatenboer, gemeente Enschede

6.
   

Gedeputeerde Bert Boerman, provincie Overijssel

Deze zes personen vormen het Algemeen Bestuur, de eerste vier het Dagelijks Bestuur.
Titel: Re: en dan is er champagne
Bericht door: sylvius op 14 januari 2013, 11:01:23
https://twitter.com/teunstaal

Citeer Teun Staal ‏@teunstaal

(https://twimg0-a.akamaihd.net/profile_images/2210441343/image_bigger.jpg)

Even mezelf en #tctubantia corrigeren. Schiphol-analyse #luchthaventwente is van 31 maart 2008, met update 24 november 2009. Dus niet 2011.


   
Titel: Re: en dan is er champagne
Bericht door: sylvius op 14 januari 2013, 11:04:52
http://www.wn.de/Muensterland/Kreis-Borken/Gronau/Schiphol-sah-nie-Chancen-fuer-Twente-Interne-Analyse-wies-schon-vor-Jahren-aus-dass-Regionalflughafen-keine-Zukunft-hat
Citeer
Schiphol sah nie Chancen für Twente

Interne Analyse wies schon vor Jahren aus, dass Regionalflughafen keine Zukunft hat



Gronau/Enschede -

Das Scheitern der Flughafenpläne in Twente dürfte für die Verantwortlichen in den Rathäusern in Twente und bei der Provinzverwaltung in Zwolle eigentlich nicht überraschend gekommen sein. Schon vor einigen Jahren waren Fachleute des Großflughafens Schiphol zu der Erkenntnis gekommen, dass ein Regionalflughafen in Enschede wirtschaftlich keine Zukunft hat. Die Ergebnisse der Analyse waren den Verantwortlichen in Twente bekannt. Doch es war Stillschweigen vereinbart. Das berichtet die Enscheder Zeitung Twentsche Courant Tubantia.

Die Zeitung beruft sich auf den ehemaligen Leiter Strategie von Schiphol, Joop Krul. Er war vor etwa drei Jahren mit der Analyse für den möglichen Neustart befasst. Sie kam zu dem Schluss, dass Twente als Dependance von Schiphol nicht interessant sei. Die Zahl potenzieller Fluggäste sei zu gering, die Konkurrenz durch benachbarte deutsche Flughäfen wie Münster/Osnabrück und Weeze zu groß. Auch als ,,Überlauf" von Schiphol sei Twente nicht in Betracht gekommen. Um den Hauptstadt-Flughafen von (Charter-)Flügen zu entlasten, seien die Airports in Eindhoven und Lelystad geeigneter.


Diese Erkenntnisse waren jedoch nur für den internen Gebrauch bestimmt. Krul zufolge ist Vertraulichkeit Standard bei derartigen Analysen. Die Ergebnisse wurden den Verantwortlichen der Provinz und in Twente vorgestellt – allerdings wurde offenbar Stillschweigen vereinbart.

Trotz der negativen Aussichten hatte Schiphol sich an dem Vergabeverfahren für den Flughafen Twente beteiligt. Offenbar aus strategischen Gründen. Denn solange man im Spiel bleibe, erhalte man schließlich Einblick in alle offiziellen Dokumente, so Krul.

Neben Schiphol hatten sich zwei weitere Konsortien Mitte 2011 für die Teilnahme am Vergabeverfahren für den Flughafen Twente qualifiziert. Die beiden anderen waren eine Gemeinschaft aus Egis (Frankreich) und dem Multinational Imtech (Niederlande) sowie der türkischen Holding Ictas. Das hatte die ADT am Freitag mitgeteilt. Keines dieser drei Konsortien hatte jedoch (wie berichtet) ein Angebot abgegeben. ,,Warum sie unter den derzeit bestehenden Bedingungen bzw. Umständen nicht an der Ausschreibung für den Flughafen teilgenommen hatten, wird von ADT zurzeit ermittelt" hieß es. Eine Stellungnahme des Ausschreibungsausschusses stehe zurzeit noch aus. Ebenfalls wurde ADT vom Magistrat der Stadt Enschede sowie den Mitgliedern des Provinzialausschusses von Overijssel mit der Untersuchung dahingehend beauftragt, welche Bestandteile des Gebietsentwicklungsplans Flughafen Twente weiter verfolgt werden können und welche Entwicklungen einer Neubewertung zu unterziehen sind. Die Ergebnisse dieser Untersuchung werden dem Stadtrat sowie dem Provinzialausschuss Anfang Februar vorgelegt.

Die Frage, die sich jetzt mancher in Twente stellt, lautet: Warum sind die Ergebnisse der kritischen Schiphol-Analyse nicht früher veröffentlicht worden? Hätte man dann nicht viel Geld, Zeit und Mühen sparen können?

Zumal kritische Stimmen ja auch aus anderer Ecke kamen. Das Amsterdamer Forschungsbüro SEO, für das Joop Krul mittlerweile arbeitet, hatte bereits 2010 im Auftrag von Flughafengegnern untersucht, welches Passagierpotenzial der Flughafen Twente habe. SEO errechnete eine halbe Million pro Jahr – die Flughafen-Befürworter dagegen rechneten (ab 2030) mit 1,2 Millionen. ,,Doch selbst dann ist der Betrieb eines Flughafens noch nicht interessant", zitiert die Enscheder Zeitung Krul: ,,Man muss schließlich in gigantischem Ausmaß investieren, zum Beispiel in Feuerwehr und Flugverkehrsleitung . . . Wirtschaftlich interessant wird ein Flughafen erst bei zweieinhalb bis drei Millionen Passagieren pro Jahr." Wenn der Flughafen wenigstens militärisch weiter genutzt worden wäre, hätte man einen Teil der Kosten teilen können; doch 2008 hatte sich das Verteidigungsministerium aus Enschede zurückgezogen.
Titel: Re: en dan is er champagne
Bericht door: sylvius op 14 januari 2013, 11:11:31
https://twitter.com/DolfRuesink

CiteerDolf Ruesink ‏@DolfRuesink

(https://twimg0-a.akamaihd.net/profile_images/755885580/titisee2007_075.jpg)

Bestuurders Twente weten zich weinig te herinneren van kritisch rapport over luchthaven. Omroep MAX heeft leuk programma geheugentraining.
Titel: Re: en dan is er champagne
Bericht door: sylvius op 14 januari 2013, 14:53:04
http://www.tubantia.nl/regio/enschede/college-enschede-beantwoordt-vragen-luchthaven-schriftelijk-1.3606519

Citeer
College Enschede beantwoordt vragen luchthaven schriftelijk




ENSCHEDE - Het gemeentebestuur van Enschede zal de vragen die meerdere raadsfracties het afgelopen weekeinde hebben gesteld over de Schiphol-analyse van de luchthaven Twente schriftelijk beantwoorden.




De antwoorden worden dinsdag of woensdag verwacht. De kwestie wordt komende maandag vervolgens behandeld in de zogeheten stedelijke commissie van de raad. Aanvankelijk was de bedoeling dat de vragen in de rondvraag voorafgaand aan de inspraakbijeenkomst Opinie 053 zouden worden behandeld. Dat is nu niet het geval.
Meerdere partijen in de Enschedese gemeenteraad willen van het college weten waarom de interne analyse die Schiphol een paar jaar geleden (in maart 2008, met een actualisatie in november 2009) maakte van de levensvatbaarheid van de luchthaven Twente destijds niet is gedeeld met de raad.
Voormalig Schiphol-directeur Krul bevestigde afgelopen zaterdag de analyse in De Twentsche Courant Tubantia. Die wees uit dat Schiphol in 2009 geen brood zag in de luchthaven Twente. Regionale bestuurders zouden van het document en de inhoud hebben geweten.
Titel: Re: en dan is er champagne
Bericht door: sylvius op 14 januari 2013, 17:14:57
Reactie:

Citeer
Pinokkio


Destijds ging Wethouder Helder nog over de luchthaven. En Peter Kuenzli niet te vergeten van VTM. En Peter de Oudsten niet te vergeten. Jammer dat het huidige college B&W vanavond niet al verantwoording af moet leggen. Hoe langer je ze geeft des te langer worden de neuzen weer.
Titel: Re: en dan is er champagne
Bericht door: sylvius op 16 januari 2013, 06:43:18
http://www.tubantia.nl/regio/enschede/provincie-weet-niets-van-analyse-schiphol-1.3609628


CiteerProvincie weet niets van analyse Schiphol



ZWOLLE - De provincie Overijssel zegt niet te weten van het bestaan van een analyse door Schiphol over de levensvatbaarheid van de luchthaven Twente.
   



Dat antwoordt het provinciebestuur na vragen van de PvdA en SP naar aanleiding van publicaties in deze krant. Geen enkel lid van het provinciebestuur heeft tussen 2008 en 2011 gesprekken gevoerd met Schiphol over Twente.
Het bestaan of de inhoud van de Schiphol-analyse is ook nooit aan de orde geweest in vergaderingen van het college van Gedeputeerde Staten, zo wordt gesteld in de beantwoording. Het enige lid van het provinciebestuur dat in de periode 2008 wel eens contact had met Schiphol was voormalig commissaris van de Koningin Geert Jansen. Hij sprak regelmatig met de leiding van de luchthaven in zijn hoedanigheid als voorzitter van de Raad voor Verkeer en Waterstaat. Die contacten hadden echter nooit betrekking op de luchthaven Twente, zo schrijft de provincie.
Titel: Re: en dan is er champagne
Bericht door: sylvius op 16 januari 2013, 07:09:35

Citeervoormalig commissaris van de Koningin Geert Jansen.

Vriendje van Mans:

http://www.nieuwsbank.nl/inp/2004/05/17/R249.htm


Citeer
Jansen en Mans leiden de lobby die in totaal enkele honderden miljoenen moet opleveren. Basis is de nota ?Nieuw Perspectief voor Twente? (NPT) waarin voorstellen staan van overheid, bedrijfsleven en kennis- en zorginstellingen en maatschappelijke organisaties, die dienen ter compensatie van de sluiting van het militaire deel van vliegveld Twenthe.
Titel: Re: en dan is er champagne
Bericht door: admin op 16 januari 2013, 11:03:16
Citaat van: sylvius op 16 januari 2013, 06:43:18
http://www.tubantia.nl/regio/enschede/provincie-weet-niets-van-analyse-schiphol-1.3609628


CiteerProvincie weet niets van analyse Schiphol



ZWOLLE - De provincie Overijssel zegt niet te weten van het bestaan van een analyse door Schiphol over de levensvatbaarheid van de luchthaven Twente.
   

Citaat van: sylvius op 15 december 2009, 13:34:35
http://www.tctubantia.nl/regio/5952023/Enschede-zegt-ja-tegen-vliegveld.ece?start=4&sort=asc#reakties

(http://i138.photobucket.com/albums/q262/suivlys/geert/nepomucenus/noujaikbenblij.jpg)

"Nou ja ik ben blij dat de raad dit besluit heeft genomen"

...


Volgens mij is 'de provincie'  Eric Helder.
B&W Enschede van toen was ook Eric Helder.

Dan weet burgemeester den Oudsten nu wat hij moet zeggen.
Of beter gezegd niets zeggen en een paar vriendjes voor veel geld onafhankelijke onderzoekjes laten doen.

Titel: Re: en dan is er champagne
Bericht door: sylvius op 16 januari 2013, 14:23:26
http://www.tubantia.nl/regio/enschede/schiphol-egis-imtech-en-ictas-zagen-geen-potentie-in-luchthaven-twente-1.3602528


CiteerCollege Enschede niet op de hoogte interne analyse Schiphol



ENSCHEDE - Het college van burgemeester en wethouders van Enschede zegt niet op de hoogte te zijn van de interne analyse van Schiphol over de luchthaven Twente, waar deze krant over publiceerde. Schiphol zou in 2009 al hebben vastgesteld dat er geen brood zit in een Twentse luchthaven.
Bekijk ook...

     

Dat antwoordt het college naar aanleiding van vragen van D66 en de SP in de Enschede gemeenteraad. De raadsfracties wilden weten waarom deze informatie niet is gedeeld en waarom de plannen voor de luchthaven niet zijn aangepast.

Area Development Twente maakte op 11 januari de namen bekend van de drie partijen die mogelijk interesse zou hebben in de luchthaven. Een bieding bleef echter uit. Op dit moment loopt een onderzoek naar de reden waarom er geen biedingen zijn binnengekomen, het college verwacht de uitkomsten daarvan in februari.
Titel: Re: en dan is er champagne
Bericht door: sylvius op 16 januari 2013, 16:33:49

http://www.tubantia.nl/polopoly_fs/1.3610701.1358343079!/menu/standard/file/bijlage%20beantwoording%20vragen.pdf

CiteerCorsanummer: 1300008530

E.G.H. Westerbeek (D66)

Vrijdag 11 januari heeft ADT onder druk van een gerechtelijke uitspraak de namen bekend gemaakt
van de 3 partijen die zich gekwalificeerd hadden voor de aanbesteding van Luchthaven Twente. In de
reacties daarop (o.a. in Tubantia) van met name Schiphol is duidelijk geworden dat al in 2009 is
aangegeven dat de Luchthaven Twente niet economisch haalbaar zou zijn; dat de markt in Twente te
klein zou zijn en de concurrentie te groot en het mede daarom voor partijen niet aantrekkelijk was om
in Twente te investeren. Deze informatie was dus beschikbaar voordat met de raad is gesproken over
de voorwaarden voor de aanbesteding.

De fractie van D66 Enschede heeft naar aanleiding van de berichtgeving de volgende vragen:

1. Waarom is deze informatie nooit met de raad gedeeld?

Antwoord:
Het college is niet op de hoogte van het bestaan van een eventuele analyse van Schiphol over de
luchthaven Twente waar in het artikel in Tubantia van zaterdag 12 januari naar wordt verwezen
met als vermoedelijk genoemd jaar 2009.

2. Waarom heeft deze analyse niet geleid tot nader onderzoek naar de haalbaarheid van de
1,2 miljoen passagiers die tijdens de aanbesteding als leidraad zijn gebruikt?

Antwoord:
Omdat het hier, zo blijkt uit het artikel van Tubantia een interne analyse betreft. In het kader van
de gebiedsontwikkeling luchthaven en omgeving zijn er verschillende onderzoeken gedaan naar
het aantal te verwachten passagiers. Ook de structuurvisie is hierop mede gebaseerd. Bij de
provinciale ruimtelijke visie is in 2010 een separaat rapport over passagiers aantallen
gepresenteerd.

3. Als deze analyse al gemaakt is voor de aanbestedingsprocedure begon en dus ook voor
de consultatiefase met de gekwalificeerde partijen, waarom heeft dat niet geleid tot
aanpassing van het Request for Proposal?

Antwoord:
Met de gekwalificeerde partijen is een consultatiefase doorlopen over de gunningcriteria en de te
sluiten concessieovereenkomst naast bespreking in de gemeenteraad en provinciale staten. Dit
heeft formeel bij ADT niet geleid tot het verzoek om aanpassingen. Wel is naar aanleiding van de
bespreking in de gemeenteraad en provinciale staten het concept RFP aangepast op enkele
onderdelen. Het RPF is vervolgens vastgesteld.

4. Als deze analyse al gemaakt is voor de aanbestedingsprocedure dan kan de economische
crisis toch niet langer worden gebruikt als verklaring voor het uitblijven van biedingen?

Antwoord:
Uit het nog lopende onderzoek door ADT naar de biedingenfase, zal moeten blijken om welke
redenen er op 3 december 2012 geen bieding is binnengekomen bij ADT. De resultaten ontvangt
u in februari 2013. Wij lopen daar nu niet op vooruit. Zie verder het antwoord op vraag 1 en 2.

5. Hoe lang heeft ADT nog nodig om hun onderzoek af te ronden?

Antwoord:
Wij hebben u in de brief van 3 december meegedeeld dat wij u in februari 2013 de resultaten
zullen sturen van het onderzoek waarom er onder de gekwalificeerde partijen, op grond van de
gevolgde tenderprocedure geen interesse is in te schrijven op de exploitatie van de luchthaven.



P.M. Wilkinson-Hillen (SP)
Vrijdag 11 januari maakte ADT de namen bekend van de drie kandidaten voor de exploitatie van
Luchthaven Twente. Zaterdag 12 januari meldde de Twentsche Courant Tubantia dat Schiphol, een
van de kandidaten, in 2009 al tot de conclusie kwam dat de exploitatie van een luchthaven in Twente
niet haalbaar is. Uit het onderzoek van Schiphol bleek dat de aannames van de gemeente Enschede
en de provincie Overijssel over de passagiersaantallen (1,2 miljoen passagiers in 2030) veel te
optimistisch waren. Zelfs bij dit passagiersaantal zou een luchthaven nog niet rendabel zijn. Het
college van B&W zou op de hoogte zijn geweest van dit onderzoek. Schiphol zou slechts meedoen in
de aanbesteding om op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen. Ook de combinatie Imtech en Egis
is afgehaakt omdat zij oordeelde dat de ontwikkeling van Luchthaven Twente niet rendabel zou zijn.


De SP heeft hierover de volgende vragen:

1. Was het college op de hoogte van de analyse van Schiphol over de haalbaarheid van
Luchthaven Twente?

Antwoord:
Dit is bij het college niet bekend.

2. Zo ja, waarom is de Raad niet geïnformeerd over de vernietigende conclusies van deze
analyse?

Antwoord:
Zie antwoord op vraag 1.

3. Waarom zijn de plannen, nadat de markt in 2009 al tot de conclusie kwam dat een
luchthaven in Twente niet haalbaar is, niet aangepast?

Antwoord:
In het artikel wordt verwezen naar een interne analyse van één van de marktpartijen. Het is
daarmee niet gezegd dat de gehele markt in 2009 tot de conclusie kwam dat een luchthaven niet
haalbaar was. Zowel in de prekwalificatiefase als in de fase waarin met de gekwalificeerde partijen
consultatierondes hebben plaatsgevonden, is de interesse gebleken.
Verder zijn er in het kader van de gebiedsontwikkeling luchthaven en omgeving verschillende
onderzoeken gedaan naar het aantal te verwachten passagiers. Ook de structuurvisie is hierop
mede gebaseerd. Bij de provinciale ruimtelijke visie is in 2010 een separaat rapport over
passagiersaantallen gepresenteerd.

4. Een van de voorwaarden in de Request for Qualification was dat een kandidaat minimaal
drie jaar ervaring moet hebben als exploitant van een luchthaven met minimaal 1 miljoen
passagiers per jaar. Voldeden alle kandidaten aan deze voorwaarde?

Antwoord:
De drie gekwalificeerde kandidaten die bekend zijn gemaakt door ADT voldeden aan de gestelde
voorwaarden.



J. Kort (GroenLinks)

Na berichtgeving van Tubantia zaterdag j.l. is grotendeels bekend geworden op welke manier de
geprekwalificeerde partijen betrokken waren bij de aanbesteding van Luchthaven Twente en hoe door
één van die partijen (namelijk Schiphol) werd gedacht over de economische haalbaarheid.
GroenLinks vindt dat het negatieve rapport van Schiphol bij de raad bekend gemaakt had moeten
worden in de periode 2008-2009, juist vanwege de grote twijfels over de economische haalbaarheid
van Luchthaven Twente en de politieke besluitvorming daarover. Het Schipholrapport sloot aan bij de
conclusies van o.a. het LEK-rapport, SEO Economisch onderzoek en luchtvaarteconoom Hans
Heerkens. Vele waarschuwingen van wetenschappers en negatieve onderzoeksuitkomsten werden
door Schiphol bevestigd en het beeld ontstaat dat het Schipholrapport bewust onder de pet is
gehouden. Daarnaast is GroenLinks van mening dat door ADT en onze bestuurders, onterecht het
beeld is gecreëerd dat er tijdens de aanbestedingsprocedure serieuze belangstelling was vanuit de
markt. Uit de reacties van de marktpartijen in Tubantia blijkt dat minimaal twee van de drie, geen
serieuze belangstelling hadden om de luchthaven te exploiteren.

GroenLinks heeft naar aanleiding van deze berichtgeving enkele vragen voor het College:

1. Hoe is het mogelijk dat Imtech gekwalificeerd kon worden, terwijl naar nu blijkt er geen
sprake was van een voornemen om de luchthaven te gaan exploiteren? Lieten de
aanbestedingscriteria dit toe en was dit bij u bekend?

Antwoord:
Imtech heeft zich niet zelfstandig gekwalificeerd maar was een verbinding aangegaan met Egis.
Deze partij houdt zich ondermeer bezig met exploitatie van luchthavens. Op basis van de
vastgestelde kaders behoort dit tot de mogelijkheden.

2. Was bij U bekend dat Schiphol zich liet kwalificeren om op de hoogte te blijven van de
aanbestedingsprocedure door ADT en hoe kon dat gebeuren?

Antwoord:
Dat was bij ons niet bekend. Schiphol heeft zich gekwalificeerd en ook hebben
consultatiegesprekken plaatsgevonden.

3. Wat heeft U gedaan met het negatieve Schiphol-rapport over Luchthaven Twente?

Antwoord:
Burgemeester en Wethouders zijn niet op de hoogte van het bestaan van een eventuele analyse
van Schiphol over de luchthaven Twente waar in het artikel in Tubantia van zaterdag 12 januari
naar wordt verwezen met als vermoedelijk genoemd jaar 2009.


Tenslotte


De beantwoording hierboven is gebaseerd op vragen die gesteld zijn aan het college.
Zoals u bekend heeft het college samen met gedeputeerde staten van Overijssel aan ADT
opdracht gegeven te onderzoeken waarom er geen biedingen zijn gedaan in de doorlopen
tenderprocedure. De resultaten hiervan zullen wij in februari met u delen.
De aanbestingsprocedure moet nog formeel worden beeindigd door ADT.

Enschede, 15 januari 2013
Burgemeester en Wethouders van Enschede,
de Secretaris, de Burgemeester,
M.J.M. Meijs P.E.J. den Oudsten
Titel: Re: en dan is er champagne
Bericht door: sylvius op 20 januari 2013, 15:23:53
http://www.dossier-luchthaventwente.nl/

Citeer Een burgerluchthaven in Twente?

De besturen van Enschede en de Provincie Overijssel hebben medio 2010 besloten tot de ontwikkeling van een burgerluchthaven op het voormalig terrein van het militair vliegveld in Twente. Zij hebben zich daarbij laten leiden door een "ruimtelijke visie" maar zich niet veel zorgen gemaakt over het realiteitsgehalte van de aannames achter die visie. Luchtvaartdeskundigen, economen en meedenkende burgers hebben daarop gewezen en kritiek geuit op de plannen maar daarvoor bij bestuurders en volksvertegenwoordigers onvoldoende gehoor gevonden. Bestuurders hebben deugdelijk onderzoek achtergehouden en/of terzijde geschoven, beroepen zich op rapporten die de toets van wetenschappelijke kritiek niet kunnen doorstaan en citeren ook nog verkeerd uit die rapporten, waardoor een veel rooskleuriger beeld over de kansen van een burgerluchthaven is neergezet dan in de rapporten zelf is te lezen.

De site wordt samengesteld op basis van eerder verschenen teksten en nieuwe bijdragen van betrokken burgers en wetenschappers met uiteenlopende politieke voorkeur of binding, hier voorlopig aangeduid als het Twents schrijverscollectief.

Eindredactie:
J. Hans M. Opdam
Hengelo, 20 januari 2011

Lees verder
Klik hier om naar de site te gaan.

Het doel van deze website is om te laten zien waar de publieke besluitvorming in dit dossier heeft gefaald en voorstellen te doen die moeten leiden tot een verbetering van de kwaliteit van de publieke besluitvorming en een betere democratische controle op de macht. De aandacht is daarbij in eerste instantie gericht op de besluitvorming door de Provinciale Staten van Overijssel.

De site is in ontwikkeling en zal geleidelijk in omvang en diepgang groeien.

© 2011 Schrijverscollectief Twente
Titel: Re: en dan is er champagne
Bericht door: sylvius op 20 januari 2013, 15:28:52
http://www.dossier-luchthaventwente.nl/dlt-public/page144/page50/page37/page37.html

Citeer
Misleiding

Nol Graas, voorzitter van de Vereniging Omwonenden Luchthaven Twente (VOLT) heeft in september 2010 aan Peter Kuenzli, directeur van Vliegwiel Twente Maatschappij i.o., vragen gesteld over het L.E.K. rapport. Peter Kuenzli zegt letterlijk:

"Het L.E.K. rapport was gericht op een uitsluitend passagiersgedreven luchthaven. Deze invulling bleek in Twente niet mogelijk te zijn".

Dit is een opmerkelijke uitspraak. In juni 2010 waren de Staten van Overijssel akkoord gegaan met een burgerluchthaven in Twente op grond van de inschatting, dat een luchthaven met 1.2 miljoen passagiers haalbaar was. Aan die schatting werd veel gewicht toegekend, omdat bij dit aantal passagiers en bij een geprognosticeerd vrachtvolume van 31000 ton/jaar een rendabele exploitatie van de luchthaven mogelijk werd geacht. Ook was men er bij de berekeningen van uitgegaan dat de werkgelegenheid die door de luchthaven zou worden gecreëerd voor 80% afhankelijk was van het aantal te verwachten passagiers.

De inschatting van 1.2 miljoen, gemaakt door VTM en het Provinciaal bestuur, werd door vrijwel alle deskundigen onrealistisch genoemd. Het L.E.K. rapport was ook tot die conclusie gekomen. De Stichting Economische Onderzoek (SEO) uit Amsterdam heeft een inschatting gemaakt van het aantal te verwachten passagiers voor een luchthaven Twente en komt uit op een getal van ca. 300.000 passagiers per jaar. Die schattingen zijn door drs Jan Veldhuis van het S.E.O. gepresenteerd en uitvoerig toegelicht in een vergadering van de commissie RWD van Provinciale Staten op 26 mei 2010. Toch accepteerde de meerderheid van Provinciale Staten het argument van het bestuur, dat de verwachting van 1.2 miljoen passagiers in 2030 een realistische verwachting genoemd kon worden.

Nu het L.E.K. rapport boven water is gekomen, zegt Kuenzli, geconfronteerd met de negatieve conclusies van het rapport, dat een passagiersgedreven luchthaven niet haalbaar was en dat "daarom is onderzocht of een luchthaven in combinatie met andere functies economisch levensvatbaar is. Hieruit bleek, dat een multifunctionele luchthaven met een bredere focus dan alleen passagiers onder condities mogelijk is."

Vreemd. Waaruit bleek dat? En is dat gemeld aan de Staten? En wat betekent dat voor de prognose van de werkgelegenheidseffecten? In de debatten in de Staten ging het voortdurend over de passagiersaantallen en over de inschatting van 1.2 miljoen passagiers, die moesten kunnen worden gehaald. Nu - na de besluitvorming en het vrijgeven van het L.E.K. rapport - zegt Peter Kuenzli dat VTM in 2008 - toen het L.E.K. rapport uitkwam - al tot de conclusie was gekomen dat de te verwachten passagiersaantallen te laag zouden zijn om een rendabele exploitatie van de luchthaven mogelijk te maken.

Wie ergens in gelooft - dat is bekend - is niet bijster meer geïnteresseerd in feiten en argumenten. Dat recht heeft men. Maar het achterhouden van feiten en argumenten in een democratisch besluitvormingsproces is misleiding. Dat recht heeft men niet.

© 2011 Schrijverscollectief Twente
Titel: Re: en dan is er champagne
Bericht door: sylvius op 21 januari 2013, 16:52:59
http://www.adttwente.nl/nieuwsenagenda/Nieuws/Twentse-ondernemers-willen-Luchthaven-Twente.doc/

Citeerondernemers willen Luchthaven Twente
21 januari 2013

Luchthaven Twente van groot belang voor economie van Twente

De Reggeborgh Groep uit Rijssen is, mede namens een groep ondernemers uit Twente, in gesprek met Area Development Twente (ADT) over de ontwikkeling en exploitatie van Luchthaven Twente en het bijbehorend bedrijventerrein.

Deze Twentse ondernemers, onder leiding van Dik Wessels, zijn bereid in deze economisch moeilijke tijden te investeren in luchthaven Twente. Ze zijn overtuigd van het belang van de luchthaven voor de regio. Naast de directe werkgelegenheid, biedt de luchthaven volgens Dik Wessels ook veel indirecte werkgelegenheid voor het omliggende gebied en biedt het een grote aantrekkingskracht voor nieuwe bedrijven om zich in Twente te vestigen. De luchthaven kan als een vliegwiel werken voor de economie van Twente. Vandaar dat deze groep ondernemers de luchthaven Twente een strategische pijler vindt voor de economische groei en de werkgelegenheid in de regio.

Door de ligging direct langs de A1 en de goede infrastructuur kan luchthaven Twente zich ontwikkelen tot een volwaardige luchthaven, zo stellen zij. Hierdoor wordt Twente een nog belangrijker logistiek knooppunt: per weg, spoor, water én door de lucht. Bovendien versterkt de luchthaven de positie van Twente in Nederland en Europa.

De interesse van Twentse ondernemers in de ontwikkeling en exploitatie van Luchthaven Twente is vandaag, 21 januari, bekend gemaakt door het bestuur van ADT.

De vorige fase van de aanbesteding voor Luchthaven Twente met drie gekwalificeerde partijen is op 3 december 2012 geëindigd zonder gunning. De aanbesteding van het project loopt onder verantwoordelijkheid van ADT nog door, binnen de kaders die gesteld zijn. Voorwaarde is dat daarbij niet wezenlijk wordt afgeweken van de voorwaarden die gesteld zijn in de gunningscriteria en de concessieovereenkomst. Deze zijn vorig jaar vastgesteld door gemeenteraad en Provinciale Staten.

Het overleg verkeert nog in een verkennende fase. Over de voortgang van het overleg zal begin februari meer informatie worden gegeven.
Titel: Re: en dan is er champagne
Bericht door: sylvius op 21 januari 2013, 16:58:37
CiteerDeze Twentse ondernemers, onder leiding van Dik Wessels

D. Wessels was eigenaar van het Bamshoevecomplex, en v riendje van Mans.

Hij had altijd al "belang" bij de luchthaven Twente.

http://www.dossier-luchthaventwente.nl/dlt-public/page144/page20/page20.html

Citeer
Eerdere pogingen
Enschede Airport Twente

Eerdere pogingen om in Twente een commerciële burgerluchthaven te beginnen zijn mislukt.

Hiernaast een summier overzicht van directie en aandeelhouders van Enschede Airport Twente en van geïnteresseerde potentiële aandeelhouders en exploitanten.

In juni 2003 werd de luchthaven geprivatiseerd
Directeuren

    Soetens 1997
    D. Zinkweg 1997-1998
    T. Haxe 1998-1999
    F. Vogelpoel 1999
    H. Bos 2000-2002
    F. Engels 2002-2003
    E. Tooren 2004-2007
    onbekend 2008-2010
    P. Kuenzli 2011


Aandeelhouders voor juni 2003   

    Twentse gemeenten, de provincie Overijssel,
    Kamer van koophandel, KLM, Ten Cate


Aandeelhouders na juni 2003   

    Reggeborgh Beheer,
    OAD Reizen,
    Strikwerda Beheer (ookwel Altenrhein Realco genoemd)



Potentiële aandeelhouders die in de loop der jaren zijn gepasseerd

    1998 NV Schiphol geeft aan niet te willen participeren in Enschede Airport Twente.

    1998 Reggeborgh Beheer (investeringsmaatschappij van D.Wessels) geeft aan bij privatisering van de luchthaven, de aandelen van de luchthaven Twente te willen kopen. 
De aandeelhouders gaan echter niet accoord met de voorwaarden die Reggeborgh stelt.
En ik dacht dat hij ook al veel grond in handen heeft.

Mans was trouwens ook directeur, waarom hij er niet bij staat weet ik niet.
Misschien heette zijn baantje anders.

In elk geval vriendje van Wessels, en van Ferdinand Fransen.
Titel: Re: en dan is er champagne
Bericht door: sylvius op 21 januari 2013, 17:07:07
CiteerPOSTADRES
Postbus 20
Onder embargo tot:
16.30 uur
7500 AA Enschede
BEZOEKADRES
Langestraat 24
TELEFOON
14 0 53

Aan: de Gemeenteraad
DATUM ONS KENMERK BEHANDELD DOOR
21 januari 2013 1300013506 E.A. Smit
UW BRIEF VAN UW KENMERK DOORKIESNUMMER
--- --- (053) 481 81 12

ONDERWERP
Aanbesteding Luchthaven Twente
Geachte leden van de Raad,
Het Dagelijks bestuur van ADT heeft ons college op de hoogte gebracht van het feit dat er
verkennende gesprekken gaande zijn met de Reggeborgh Groep, namens een groep
ondernemers in Twente over de ontwikkeling en exploitatie van de luchthaven als onderdeel
van de integrale gebiedsontwikkeling luchthaven Twente en omgeving.
Na bekendmaking op 4 december 2012 dat geen van de gekwalificeerde partijen een bieding
had gedaan, heeft de Reggeborgh Groep uit Rijssen contact gezocht met ADT. In het kader van
de lopende aanbestedingsprocedure kan ADT – als aanbestedende dienst – een onderhands
traject in gaan met belangstellende partijen wanneer er geen biedingen zijn binnengekomen.
Met de Reggeborgh Groep heeft een aantal verkennende gesprekken plaatsgevonden om
informatie uit te wisselen over de mogelijkheden van de ontwikkeling en exploitatie van de
luchthaven binnen de gestelde politieke en juridische kaders alsmede de staatssteunregels van
de EU. Daarbij is tevens aan de Reggeborgh Groep aangegeven dat ook partijen met wie ADT
dit onderhandse traject doorloopt, moeten voldoen aan de kwalificatiecriteria die ook in de
aanbesteding zijn gesteld. In deze fase voldoet Reggeborgh hier vooralsnog niet aan. ADT
spreekt de verwachting uit dat dit op korte termijn wel zo zal zijn.
Over de voortgang van de gesprekken zullen wij u, zodra daartoe vanuit het college aanleiding
toe bestaat informeren. In ieder geval in de brief die wij u in februari 2013 zullen sturen, naast
de toegezegde resultaten van het door ADT op ons verzoek uitgevoerde onderzoek naar de
biedingenfase.

DATUM ONS KENMERK PAGINA
21 januari 2013 1300013506 2 / 2
Wij gaan er vanuit dat, op het moment dat wij u in de eerste helft van februari nader informeren,
er een ondertekende intentie-overeenkomst tussen ADT en de Reggeborgh Groep gesloten is
als basis voor verdere gesprekken.

Hoogachtend,
Burgemeester en Wethouders van Enschede
de Secretaris
M.J.M. Meijs
de Burgemeester
P.E.J. den Oudsten
Bijlagen:
Persbericht ADT d.d. 21 januari 2013
Titel: Re: en dan is er champagne
Bericht door: sylvius op 21 januari 2013, 17:33:00
https://twitter.com/search?q=luchthaven%20twente&src=typd

Citeer(https://twimg0-a.akamaihd.net/profile_images/2210441343/image_normal.jpg)

Teun Staal ‏@teunstaal

Reggeborgh cq Dik Wessels meldt zich alsnog voor #luchthaventwente. Vraag is waarom hij dat niet eerder heeft gedaan.


(https://twimg0-a.akamaihd.net/profile_images/1256532670/marijke_van_hees_close_up_zomer_2010_normal.jpg)

Marijke van Hees ‏@marijkevanhees

@teunstaal hoezo ...vraag eens waarom hij het nu doet #respectvoorondernemersintwente
Titel: Re: en dan is er champagne
Bericht door: sylvius op 21 januari 2013, 17:51:37
Citeer(http://www.rtvoost.nl/images/T3/Origineel/130277.jpg)

De Twentse ondernemer Dik Wessels van Reggeborgh Beheer wil, samen met een groep andere Twentse ondernemers, de luchthaven Twente en het bedrijventerrein dat er bijhoort exploiteren.


ADT, de eigenaar van het terrein van de luchthaven, voert verkennende gesprekken met de ondernemers. Die vinden de luchthaven van groot belang voor de Twentse economie. Ze willen in deze economisch moeilijke tijden investeren in de luchthaven, omdat die van belang is voor de werkgelegenheid. Anders dan de drie partijen die zijn uitgenodigd voor de aanbesteding zien de Twentse ondernemers, door de ligging langs de A1, wel kansen voor een volwaardige luchthaven.
http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?cat=1&nid=157154
Titel: Re: en dan is er champagne
Bericht door: sylvius op 21 januari 2013, 17:58:01
http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=157164


CiteerDe oppositiepartijen in de Provinciale Staten zijn verbaasd en verbolgen over het nieuws dat ADT Twente in gesprek is met Dik Wessels over de exploitatie van luchthaven Twente.
Vliegveld Twente


Fractievoorzitter Thijs de Bree van de PvdA: "Ik voel me niet serieus genomen." "Nu gebeurt er iets zonder dat wij daarvan weten." "Ze handelen wel met ons mandaat en dat vind ik kwalijk." Fractievoorzitter Aart Karssen van D66: "We zijn hier niet blij mee." De partijen vroegen gedeputeerde Kok - nadat de aanbesteding was mislukt in december - of de provincie en de gemeente Enschede op zoek zijn naar andere partijen. Gedeputeerde Kok weigerde daar toen antwoord op te geven. De oppositiepartijen zijn bang dat de provincie en de gemeente de voorwaarden aan zullen gaan passen zodat Wessels in aanmerking komt voor de exploitatie van de luchthaven. In een brief die de Statenleden hebben ontvangen staat over de voorwaarden geschreven: "In deze fase voldoet Reggeborgh (red: ontwikkelingsmaatschappij Wessels) hier vooralsnog niet aan."

Voorwaarden mogen niet worden aangepast

Aart Karssen van D66 is duidelijk over de gestelde voorwaarden: "Daar mag helemaal niet van worden afgeweken." Fractievoorzitter Daphne Dertien van GroenLinks denkt dat het nieuws over de gesprekken niet meer is dan een afleidingsmanoeuvre. "Het is een oude goocheltruc om de aandacht af te leiden van alle fouten die zijn gemaakt." In 2008 meldde Dik Wessels ook al dat hij de luchthaven zou gaan exploiteren. Dat ging toen niet door.
Titel: Re: en dan is er champagne
Bericht door: sylvius op 22 januari 2013, 06:52:11
http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=157171


Citeer
Van Hees: 'Ik kende rapport luchthaven Twente niet'


Wethouder Van Hees van Enschede was niet op de hoogte van een rapport van Schiphol over luchthaven Twente. 'Ik ken het rapport niet', zei ze vanavond op vragen van D66, SP en GroenLinks.
Van Hees ontkent kennis rapport

Verder doet ze er het zwijgen toe. In haar dubbelfunctie onderzoekt Van Hees als bestuurder van ADT hoe het kan dat er geen bieding is geweest en wat de gevolgen zijn. ADT begeleidt de aanbesteding van de luchthaven. Van Hees vindt dat ze daar als wethouder van Enschede niet op vooruit kan lopen. In een vergadering met de gemeenteraad in februari wil ze de volledige verantwoordelijkheid nemen.

D66, SP en GroenLinks hadden vragen gesteld naar aanleiding van een artikel in de Twentsche Courant Tubantia. Die schreef dat Schiphol al in 2008 in een analyse had geconstateerd dat Luchthaven Twente niet rendabel zou zijn. Het aantal passagiers zou te laag zijn, er zou geen interessante zakelijke markt zijn en de concurrentie met andere luchthavens zou te groot zijn. De oud-directeur Strategie en Ontwikkeling van Schiphol beweerde dat alle betrokken bestuurders op de hoogte zijn gebracht. Toch is Schiphol als één van drie partijen uitgenodigd om een bieding te doen voor de exploitatie van de luchthaven. Schiphol zou alleen strategisch interesse hebben getoond om op de hoogte te blijven vanwege mogelijke concurrentie.
Titel: Re: en dan is er champagne
Bericht door: sylvius op 22 januari 2013, 10:30:03
mevrouw P.M. Wilkinson-Hillen (Paulien)

van de SP

had Marijke van Hees haar betoog aldus samengevat:

"Dus als ik het goed bergrijp dan zegt u dat u als wethouder niet op de hoogte was van het Schiphol-rapport maar als bestuurslid van de ADT wel. Wist u het nou wel of niet?" (of zoiets)

Marijke van Hees, opgewonden, naar achter gaan zittend, (ze zat de hele tijd met de armen op tafel), armen over elkaar: "Ik niet".

Ik heb het op live-stream gezien.

Titel: Re: en dan is er champagne
Bericht door: sylvius op 22 januari 2013, 16:15:43
http://www.quotenet.nl/Nieuws/Dik-Wessels-wil-vliegen-in-Twente-maar-met-wie-50606

Citeer

(http://www.quotenet.nl/var/hearst/storage/images/quote/nieuws/dik-wessels-wil-vliegen-in-twente-maar-met-wie-50606/961558-4-dut-NL/Dik-Wessels-wil-vliegen-in-Twente-maar-met-wie_crop423x500.jpg)

Dik Wessels wil vliegen in Twente, maar met wie?


In Enschede wordt al een decennium gedroomd van een commerciële burgerluchthaven. Immers, dan hoeven Tukkers en verwende voetbalmiljonairs niet langer de A1 naar Schiphol te nemen. Echter, het wil maar niet lukken om de exploitatie van de grond te laten komen. Bouwgigant Dik Wessels, regiorijke bij uitstek, waagt nu met een groepje lokale ondernemers een nieuwe poging om de boel te lanceren. Wie de andere investeerders zijn wordt vooralsnog geheim gehouden, maar Quote zet Wessels' mogelijke co-piloten even op een rijtje.

De grootste aanhanger van een commercieel vliegveld in de regio Twente was, en is nog immer, miljardair Dik Wessels. De nummer vier in de jongste Quote 500 liet reeds in 1998 weten aandelen in het project te willen kopen via zijn Reggeborgh Beheer. De investeringsmaatschappij kreeg echter geen groen licht van de overige aandeelhouders wegens te moelijk gestelde voorwaarden. In 2000 probeert Wessels het met Grenzland Airservice, een zakenvluchtbedrijf, opnieuw. Ditmaal vormt hij een triumvirate met toenmalig Arke-topman annex Quote 500-ganger Ferdinand Fransen en transportbaas Pim Polman. Ondanks de passie van de FC Twente-supporters faalt het project.

In 2002 volgt een derde poging van Wessels. Ditmaal omringt hij zich met Joop ter Haar, destijds gevierd Quote 500-lid slash opperhoofd van touroperator Oad Reizen en Rinse Strikwerda, de superinvesteerder en #210 op onze rijkenlijst die reeds de luchthaven van het Zwitserse Sankt Gallen in zijn bezit heeft. Ditmaal is er succes: het opgestelde business plan wordt goedgekeurd en in juni 2003 is de privatisering van Luchthaven Twente een feit. Uiteindelijk zal NederZwitser Strikwerda in 2008, wanneer de overheid een aanbestedingsbod van het trio blokkeert, weer uitstappen.

In de tussentijd blijft Wessels hard op zoek naar potentiële investeerders. Zo benadert hij de Australische investeringmaatschappij Macquarie om een bod te doen op de gronden van de luchthaven. Het kwam er uiteindelijk niet van, maar naar verluidt zouden de mensen Down Under nog steeds interesse hebben, mits er grote toestellen zouden kunnen landen en stijgen. Enkel dan, dus met de mogelijkheid tot intercontinentale vluchten, zou de tent rendabel kunnen worden. In ruim tien jaar tijd passeren onder andere prijsvechter Ryanair, het Duitse Lufthansa en Maastricht Aachen Airport als mogelijke partners, maar iedereen haakt af.

En dan is er nog het gevalletje Chris Vaneker. Deze voormalige F16-stuntpiloot claimde tegenover regionale investeerders in de zomer van 2010 in de race te zijn voor de exploitatie, met steun van niemand anders dan Dik Wessels. Onderzoeksprogramma Zembla ontmaskerde Vaneker, die ook al nationale krantenkoppen haalde omdat hij staatsgeheimen aan Wit-Rusland zou willen lekken, als 'een fantast'.

Waarschijnlijk beu van alle problematiek laat Wessels in het voorjaar van 2011 weten 'geen interesse' meer te hebben in de Luchthaven Twente. Des te groter is de verbazing van de lokale bevolking en politiek dat Dik anno 2013 doodleuk meldt dat hij weer wil investeren. De pers en omwonenden vertrouwen het niet, want waarom heeft Wessels gewacht tot het verstrijken van de aanbestedingsperiode? Men vreest dat er een spel wordt gespeeld waarbij de politiek buitenspel wordt gezet. Hebben we hier te maken met een slinkse coup van Wessels? In ieder geval liet de huidige baas van Oad Reizen, Julius - zoon van - ter Haar, in de media weten ook nog immer op een doorstart te hopen.

Rest de vraag: hoe nu verder? Reggeborgh moet allereerst maar eens aan de voorwaarden voldoen om überhaupt aan de exploitatie te mogen denken. Dat stond in een brief van het provinciebestuur. ADT Twente, de ontwikkelaar die de exploitatie begeleidt, verwacht echter geen beren op de startbaan. Omdat er voorlopig enkel 'verkennende gesprekken' plaatsvinden weigert Wessels commentaar te geven op de zaak en namen te noemen van zijn partners in crime. Wij zeggen: kiest uw favoriet maar uit de trits namen hierboven. In de tussentijd is het afwachten op een intentieverklaring, die in februari op tafel moet komen.
Titel: Re: en dan is er champagne
Bericht door: admin op 25 januari 2013, 15:47:56
Citaat van: sylvius op 22 januari 2013, 10:30:03
mevrouw P.M. Wilkinson-Hillen (Paulien)

van de SP

had Marijke van Hees haar betoog aldus samengevat:

"Dus als ik het goed bergrijp dan zegt u dat u als wethouder niet op de hoogte was van het Schiphol-rapport maar als bestuurslid van de ADT wel. Wist u het nou wel of niet?" (of zoiets)

Marijke van Hees, opgewonden, naar achter gaan zittend, (ze zat de hele tijd met de armen op tafel), armen over elkaar: "Ik niet".

Ik heb het op live-stream gezien.


Marijke van Hees gaat het nog ver schoppen met dertien jaar liegen en zwijgen over de ramp. Ze mag nu van de overheid miljoenen van ADT achteroverdrukken en daarna kan is ze rijp voor onze landelijke of Europese politiek.  De SP is de enigste die een beetje moeilijk en misschien nog een stadspartijtje maar het grootste gros van de raagsleden wil hogerop komen en dan moet je corruptie van collega partijen belonen van de fractievoorzitters anders sta je op straat als raadslid. Want ook raadsleden moeten liegen en bedriegen als hun voorzitters dat eisen anders volgt ontslag.
Titel: Re: en dan is er champagne
Bericht door: sylvius op 19 februari 2014, 18:10:16
Citaat van: sylvius op 15 juni 2011, 14:03:19

http://www.adttwente.nl/algemeen/Nieuws/ADT%20update%201_NL.pdf

(http://i138.photobucket.com/albums/q262/suivlys/champagne.jpg)

http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=183084&utm_source=dlvr.it&utm_medium=twitter
Citeer
Nieuws»
Commissie: Provincie heeft luchthaven Twente gekocht zonder duidelijk doel




De provincie heeft luchthaven Twente gekocht zonder dat er een duidelijk doel was. Die opvallende conclusie trekt een onderzoekscommissie van de provincie.

Het is de vraag of het geld wel efficiënt is besteed. De onderzoekers schrijven: "De provincie had beter eerst kunnen bedenken wat het doel is en dan pas hoe je dat het beste kunt bereiken." De vraag of een luchthaven het beste middel is om bijvoorbeeld extra banen te creëren blijft in het rapport onbeantwoord.

Eind 2007 stijgt de laatste F16 van de militaire luchthaven op en wordt het eigendom van het Ministerie van Financiën. De provincie koopt het oude militaire vliegveld samen met de gemeente Enschede voor zo'n 30 miljoen euro van het Rijk. Dat er een commerciële burgerluchthaven moet komen was wel duidelijk, maar wat de provincie en de gemeente Enschede daarmee wilden bereiken was lang in nevelen gehuld. Dat had anders gemoeten zeggen de onderzoekers nu.