[EnschedeRamp] Forum

Enschede 13 mei 2000 => Wederopbouw => Topic gestart door: sylvius op 2 december 2011, 12:54:22

Titel: Het madeliefje, symbool van de onschuld
Bericht door: sylvius op 2 december 2011, 12:54:22
Promotieteam luchtaven Twente heeft zelfde symbool gekozen als projectbureau wederopbouw destijds, het madeliefje:

(http://i138.photobucket.com/albums/q262/suivlys/PrinsBernhardpark007.jpg)
Titel: Re: Madeliefje, symbool van de onschuld
Bericht door: sylvius op 2 december 2011, 13:02:51
(http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRGSK1krQPzOI1Ahx-sflhY6dKj5rLpHqqtx8A2ABYH2Ca2lZ8s)
Titel: Re: Het madeliefje, symbool van de onschuld
Bericht door: sylvius op 2 december 2011, 16:57:03
Mag ook geen wonder heten, want zowel de luchthavenpropaganda als de Roombeekpropaganda worden verzorgd door de Axis Media Ontwerpers.


http://www.adttwente.nl/
CiteerConcept & realisation Axis

Axis verzorgt ook de gemeentelijke website:


http://stad.enschede.nl/
Titel: Re: Het madeliefje, symbool van de onschuld
Bericht door: sylvius op 2 december 2011, 17:01:22
Citaat van: ADTTwenteDe centrale doelstelling is de ontwikkeling vsn een duurzaam, samenhangend stelsel natuurgebieden

Hoe heet zoiets ook alweer?

"a sheer lie"
Titel: Re: Het madeliefje, symbool van de onschuld
Bericht door: sylvius op 2 december 2011, 17:04:10
CiteerADTTwente

Is een "T" teveel, of niet?
Titel: Re: Het madeliefje, symbool van de onschuld
Bericht door: admin op 4 april 2013, 01:21:25
Helaas is het kunstwerk niet meer aanwezig. Het was bevestigd aan het Balengebouw dat u vanaf de parkeerplaats kunt zien.

(http://img.geocaching.com/cache/d6b9b5a7-e58b-4fe0-9adb-e0eca583df1d.jpg)

Bron: Geocaching  http://www.geocaching.com/seek/cache_details.aspx?guid=87f2f250-8ca5-48a3-a64a-0a458a7293fc
Titel: Re: Het madeliefje, symbool van de onschuld
Bericht door: admin op 4 april 2013, 13:55:14

Volgens mij kostte  dat madeliefje op een spandoek destijds 15.000 gulden of Euro.
Het computerprogramma om van veel foto's 1 afbeelding te maken koste destijds dacht ik iets iets van 1.500 gulden of euro.

Misschien was het wel gratis als je het illegaal downloadde maar tegenwoordig is het programma helemaal gratis legaal te downloaden.
Dan is 15.000 Euro/gld snel en legaal verdiend, de slachtoffers betalen wel je hebt alleen een gemeente nodig die niet weet wat kunst is.

Hieronder kan iedereen gratis zo'n kunstwerk maken men moet alleen een bezopen bestuurder vinden die er veel geld voor neertelt.

Alle respect voor de kunstenaar die  aan de gemeente  Enschede weer gebakken lucht heeft verkocht.
-------------------------------------------------------------------

A flower made with only 256 tiles:

(http://www.andreaplanet.com/andreamosaic/tutorial/MosaicsWithFewTiles_files/Red_Yellow_Flower_256.jpg)

Gratis download: http://www.andreaplanet.com/andreamosaic/download/

Bron: Andreaplanet.com

--------------------------------------------------------------------

http://en.wikipedia.org/wiki/AndreaMosaic

HistoryThe first public release was version 3.12 in 2003.In the following years new features where added once or twice a year. A completely new interface came out of beta testing with version 3.3 in September, 2008.

Bron: Wikipedia.org

--------------------------------------------------------------------
Titel: Re: Het madeliefje, symbool van de onschuld
Bericht door: sylvius op 14 maart 2014, 10:10:12
http://drimble.nl/regio/overijssel/enschede/19807684/monumentaal-bos-moet-wijken-voor-luchthaven-twente.html?utm_source=twitterfeed&utm_medium=twitter

CiteerMonumentaal bos moet wijken voor luchthaven Twente´
Bron: Luchtvaartnieuws Luchtvaartnieuws
14 maart 2014, 10:40
Lonneker - De aanleg van een burgerluchthaven bij Enschede maakt de kap van 85 hectare deels beschermd bos in de omgeving noodzakelijk. De gemeente Enschede en de provincie Overijssel moeten daarom hun verzoek om een luchthavenbesluit voor Twente Airport intrekken.
Titel: Re: Het madeliefje, symbool van de onschuld
Bericht door: sylvius op 14 maart 2014, 10:12:57
http://www.luchtvaartnieuws.nl/nl-NL/Article.cms/Airports/Monumentaal_bos_moet_wijken_voor_luchthaven_Twente?utm_medium=twitter

Citeer

'Monumentaal bos moet wijken voor luchthaven Twente'
'Monumentaal bos moet wijken voor luchthaven Twente'

LONNEKER - De aanleg van een burgerluchthaven bij Enschede maakt de kap van 85 hectare deels beschermd bos in de omgeving noodzakelijk. De gemeente Enschede en de provincie Overijssel moeten daarom hun verzoek om een luchthavenbesluit voor Twente Airport intrekken.

Dat stelt de Stichting Lonnekerberg (StiL), die de bestuurders vrijdag per brief oproept om het aangevraagde luchthavenbesluit in te trekken. Minister Melanie Schultz van Haegen van Infrastructuur heeft het besluit vorige week ter inzage gelegd.

Volgens StiL wisten de bestuurders van de massale bomenkap, maar hebben ze dat stilgehouden "in de hoop dat het er wel door zou rollen.''
Titel: Re: Het madeliefje, symbool van de onschuld
Bericht door: sylvius op 14 maart 2014, 18:08:31
http://www.telegraaf.nl/binnenland/22386267/___Bos_wijkt_voor_luchthaven___.html?utm_source=t.co&utm_medium=referral&utm_campaign=twitter

CiteerMonumentaal bos moet wijken voor luchthaven'
LONNEKER -

De aanleg van een burgerluchthaven bij Enschede maakt de kap van 85 hectare deels beschermd bos in de omgeving noodzakelijk. De gemeente Enschede en de provincie Overijssel moeten daarom hun verzoek om een luchthavenbesluit voor Twente Airport intrekken.

Minister Melanie Schultz van Infrastructuur en Milieu Foto: ANP

Dat zegt de Stichting Lonnekerberg (StiL), die de bestuurders vrijdag per brief oproept om het aangevraagde luchthavenbesluit in te trekken. Minister Melanie Schultz van Haegen van Infrastructuur heeft het besluit vorige week ter inzage gelegd.

Volgens StiL wisten de bestuurders van de massale bomenkap, maar hebben ze dat stilgehouden ,,in de hoop dat het er wel door zou rollen." Het luchthavenbesluit stelt voorwaarden aan het vrije luchtruim op en rond het vliegveld. Veel oude bomen steken te hoog de lucht in en moeten sneuvelen.

Schultz' ministerie laat weten dat ernaar wordt gestreefd, binnen de veiligheidskaders, de meeste bomen te behouden. Het ministerie overlegt binnenkort met ADT, het samenwerkingsverband van de provincie Overijssel en de gemeente Enschede dat speciaal voor de komst van de nieuwe burgerluchthaven is ingesteld, over welke bomen behouden kunnen blijven en welke moeten worden gekapt.

Ook Natuurmonumenten, beheerder van een groot deel van de natuur in Twente, vindt het besluit zoals het er nu ligt ,,volstrekt onaanvaardbaar. Het vliegveldplan ontwikkelt zich tot een drievoudige ramp", aldus de vereniging. ,,Rust, ruimte en stilte in Twente worden aangetast, het prachtige Twentse landschap wordt ontmanteld en het economische voordeel is veel te rooskleurig voorgesteld."

Volgens Natuurmonumenten gaat het om ,,waardevolle bossen met bijzondere flora en fauna" die aangetast worden. De organisatie vindt dat de bestuurders de stekker uit het plan moeten trekken.
Titel: Re: Het madeliefje, symbool van de onschuld
Bericht door: sylvius op 14 maart 2014, 18:25:29
https://twitter.com/Peterdenoudsten

Citeer(https://pbs.twimg.com/profile_images/378800000604030943/f8fd8f4a3ae00c5b72ebda2e377c7555.jpeg)

Peter den Oudsten ‏@Peterdenoudsten 1h

Bericht in krant over bomenkap luchthaven Twente geeft verkeerde indruk. Verreweg de meeste bomen blijven gewoon staan.
Titel: Re: Het madeliefje, symbool van de onschuld
Bericht door: sylvius op 15 maart 2014, 07:50:15
(https://pbs.twimg.com/media/Bit7UBKCUAACsxw.jpg:large)
(https://pbs.twimg.com/media/BivtXMxIEAAnLHu.jpg:large)
Titel: Re: Het madeliefje, symbool van de onschuld
Bericht door: sylvius op 15 maart 2014, 13:14:50
(https://pbs.twimg.com/media/BixAAimIEAAlxD2.jpg:large)
Titel: Re: Het madeliefje, symbool van de onschuld
Bericht door: sylvius op 15 maart 2014, 13:19:35
Deze bomen zullen dan zeker moeten sneuvelen, op landgoed aan de noordkant van de startbaan:

(http://i138.photobucket.com/albums/q262/suivlys/P3150003.jpg) (http://s138.photobucket.com/user/suivlys/media/P3150003.jpg.html)

Maar ach, zijn toch al oud  ;)
Titel: Re: Het madeliefje, symbool van de onschuld
Bericht door: sylvius op 15 maart 2014, 13:25:01
(http://i138.photobucket.com/albums/q262/suivlys/P3140006.jpg) (http://s138.photobucket.com/user/suivlys/media/P3140006.jpg.html)

Je ziet duidelijk dat er veel te veel groen in de weg zit.
Titel: Re: Het madeliefje, symbool van de onschuld
Bericht door: sylvius op 15 maart 2014, 19:49:06
https://twitter.com/Goajtspreuken

Citeer Goajt ‏@Goajtspreuken 1h

"RT @MrtWitteveen Landbouwers en noabers mochten geen grond van VliegveldTwente. Moest natuur worden." Joa joa http://goajt.nl/vleegveld-in-twente/

Vleegveld in Twente


(http://goajt.nl/wp-content/uploads/2014/03/Twenteairport.jpg)
Titel: Re: Het madeliefje, symbool van de onschuld
Bericht door: sylvius op 16 maart 2014, 07:44:38
CiteerDeur de knetterbiel de vöggels nich mer heurn könn

Knetterbiel = motorzaag
Titel: Re: Het madeliefje, symbool van de onschuld
Bericht door: sylvius op 16 maart 2014, 13:26:15
http://www.landschapoverijssel.nl/vliegveiligheid-bedreigt-twentse-bossen#.UyV5L3hDQaA.twitter

Citeer Vliegveiligheid bedreigt Twentse bossen

(http://www.landschapoverijssel.nl/files/LO041511.jpg)
   

Vliegveiligheid bedreigt Twentse bossen
14 maart 2014
LO041511

Voor de ontwikkeling van de luchthaven Twente is er een Ontwerp-Luchthavenbesluit ter inzage gelegd (zie op www.centrumpp.nl bij Actuele zienswijzeprocedures). Hierin staat dat in verband met de vliegveiligheid hoge obstakels in de omgeving van het vliegveld moeten worden verwijderd. Dit houdt in dat in een groot gebied rond het vliegveld alles wat hoger komt dan 80 meter boven NAP, verwijderd moet worden.

Ten oosten van het vliegveld ligt de stuwwal van Enschede. Op de Lonnekerberg van Landschap Overijssel bereikt deze een hoogte van ruim 55 meter. Dit is ook het geval ten oosten van de weg naar Oldenzaal, bijvoorbeeld bij de natuurgebieden Boerskotten, Snippert en Haagse Bos van Natuurmonumenten.

Het Luchthavenbesluit schrijft voor dat bossen op deze plekken die hoger worden dan 25 à 35 meter gekapt moeten worden. In het totaal kan het gaan om meer dan 100 hectare bos.
Dat vinden wij onacceptabel

Hierover valt niet te praten en hieraan zullen we niet meewerkten. De bossen maken deel uit van de Ecologische Hoofdstructuur, sommige vallen ook onder Natura 2000, en hebben een grote natuurwaarde. De bossen zijn een kernwaarde van Twente. Voor Twentenaren zijn ze een deel van hun bestaan, zowel onderdeel van de dagelijkse leefomgeving als bestemming in uitjes voor wandelingen en fietstochtjes.
Onmogelijke plannen

ADT, dat wil zeggen de gemeente Enschede en de Provincie Overijssel, hebben het ministerie van Infrastructuur en Milieu gevraagd om voor luchthaven Twente een Luchthavenbesluit te nemen. Dat besluit ligt nu ter inzage. Over het besluit is veelvuldig overleg geweest tussen de bestuurders van ADT (burgemeester Peter den Oudsten, wethouder Marijke van Hees en gedeputeerden Theo Rietkerk en Gerrit Jan Kok) en het ministerie, volgens de berichten was dat "goed overleg".

Het motto waarmee het vliegveld wordt nagestreefd is "Een compacte luchthaven in het groen". Maar door de veiligheidseisen is dit een loze kreet geworden, want het groen past niet in de plannen. De plannen voor het vliegveld hebben zichzelf dus onmogelijk gemaakt.

De communicatie van ADT is zwaar tekortgeschoten. Op geen enkele wijze heeft ADT hierop geanticipeerd in de contacten met het gebied. Door oplettendheid van StiL (Stichting Lonnekerberg en omgeving, waar Landschap Overijssel participant in is) is deze dreigende aantasting ontdekt.
Voor ons is het duidelijk: de plannen moeten worden aangepast. De voorgenomen vernietiging van de groene rand rond het vliegveld moet van tafel. En als dat niet kan, moet de ontwikkeling van het vliegveld stoppen.
Titel: Re: Het madeliefje, symbool van de onschuld
Bericht door: sylvius op 17 maart 2014, 09:32:34
Paginagrote advertentie van ADT in huis aan huis van vorige week:
(http://i138.photobucket.com/albums/q262/suivlys/P3170001.jpg) (http://s138.photobucket.com/user/suivlys/media/P3170001.jpg.html)

"Natuur in de steigerss": https://www.facebook.com/natuurindesteiger

https://www.facebook.com/photo.php?v=1421232234792458&set=vb.1390952644487084&type=2&theater
Volgens mij zie je dezelfde man die destijds betrokken was bij de Grenswerk(Roombeek)propaganda

<iframe src='http://www.rtvoost.nl/embed/video.aspx?mid=216321' frameborder='0' marginheight='0' marginwidth='0' width='480' height='270' scrolling='no'></iframe>

(https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc3/t1.0-9/1982354_1421168551465493_100003530_n.jpg)
Titel: Re: Het madeliefje, symbool van de onschuld
Bericht door: sylvius op 17 maart 2014, 11:36:02
Deze man bedoelde ik, maar ik kan het mis hebben:

(http://i138.photobucket.com/albums/q262/suivlys/geert/goudbaar.jpg)

Ik dacht dat dit ook dezelfde was:

(http://i138.photobucket.com/albums/q262/suivlys/geert/nepomucenus/heterdaad.jpg) (http://s138.photobucket.com/user/suivlys/media/geert/nepomucenus/heterdaad.jpg.html)

Maar misschien ook niet.
Titel: Re: Het madeliefje, symbool van de onschuld
Bericht door: sylvius op 17 maart 2014, 11:47:28
https://www.natuurmonumenten.nl/nieuws/boskap-voor-vliegveld-twente-onaanvaardbaar#.UybEo6o8_0Y.twitter

Citeer

nieuws
'Boskap voor vliegveld Twente onaanvaardbaar'
17 mrt 2014, 10:04

Natuurmonumenten vindt het grootschalig kappen van bossen voor de luchthaven bij Enschede volstrekt onaanvaardbaar. Zij steunt de stichting Lonnekerberg in hun actie om de plannen voor een vliegveld in Twente ingetrokken te krijgen.
Twentse landschap vernield

"Het vliegveldplan ontwikkelt zich tot een drievoudige ramp. Lawaai van laag overkomende vliegtuigen zullen de rust, ruimte en stilte van Twente ernstig aantasten. Nu blijkt dat ook een aantal bossen moeten worden gekapt, waarmee de natuur en het prachtige Twentse landschap ontmanteld wordt. Tenslotte blijkt uit de nieuwste gegevens dat het vliegveld economisch niets voorstelt. Het Luchthavenbesluit spreekt over 190 banen in het jaar 2034, maar dan nog moet Twente tweemaal zoveel passagiers krijgen als vliegveld Eelde en Maastricht samen."

Fotograaf: Dirk Dekker
Waardevolle bossen

Natuurmonumenten bezit en onderhoudt tientallen hectares van het bos dat gekapt moet worden. Beheerder Jaap Braad: "De bossen in Twente zijn heel waardevol. Oud loofbos op rijke, vochtige bodem, met bronnen van beken, heel zeldzaam. Er komen bijzondere loofbomen voor zoals de inheemse winterlinde. En in dit soort bossen zitten vleermuizen, uilen en vijf soorten spechten, etc."
Vliegveld Twente overbodig

Natuurmonumenten heeft zich altijd al verzet tegen het vliegveld waarvan nooit is aangetoond dat het nuttig of noodzakelijk is. De vereniging is niet tegen vliegvelden, maar wel tegen onnodige vliegvelden. Gezien de nabije ligging van het Duitse vliegveld FMO, is dit vliegveld absoluut overbodig. Een andere invulling van het gebied met veel groen en functies die daar baat bij hebben zoals recreatie, zorg, horeca of kunst zal een veel grotere economische impuls geven omdat dit meer werkgelegenheid oplevert dan het vliegveld.
Groen alternatief

Natuurmonumenten roept de overheid op om de planvorming voor het vliegveld te staken en werk te maken van een goed alternatief. Een update van het goed onderbouwde plan 'De Twentse Basis' ligt voor de hand. "Hopelijk hebben bestuurders de moed om de stekker eruit te trekken en te gaan werken aan een beter alternatief, nu steeds duidelijker wordt hoe groot de nadelen en hoe klein de voordelen zijn."
Titel: Re: Het madeliefje, symbool van de onschuld
Bericht door: sylvius op 17 maart 2014, 11:50:00
Leuk boompjes planten, maar de bomen op achtergrond moeten dus allemaal weg:

(https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-frc3/l/t1.0-9/1932302_1421168234798858_1195703040_n.jpg)
Titel: Re: Het madeliefje, symbool van de onschuld
Bericht door: sylvius op 17 maart 2014, 16:04:57
Ze waren er vandaag  bezig, geen kindereren, maar mensen van een boomkwekerij. Het is een stuk grond dat helemaal omgeven is door bomen en bos en dat altijd bouwland is geweest. Vorig jaar is er mais op verbouwd. Stuk bos aan de linkerkant, gelegen op het terrein van de voormalige vliegbasis, zal dus wel  verdwijnen, want anders had het geen zin om van dat bouwland bos te maken. Wat er met bos rechts gaat gebeuren  is dus ook onzeker.

(http://i138.photobucket.com/albums/q262/suivlys/P3170006.jpg) (http://s138.photobucket.com/user/suivlys/media/P3170006.jpg.html)

Het  laten planten van bomen door kinderen is net zoiets als destijds het laten bouwen van een Legostad.
Titel: Re: Het madeliefje, symbool van de onschuld
Bericht door: sylvius op 17 maart 2014, 16:08:13
Maar steeds nog goed bewaakt:

(http://i138.photobucket.com/albums/q262/suivlys/P3170007.jpg) (http://s138.photobucket.com/user/suivlys/media/P3170007.jpg.html)
Titel: Re: Het madeliefje, symbool van de onschuld
Bericht door: sylvius op 17 maart 2014, 17:02:40
Het betreft het stuk grond dat hier blauw is ingekaderd:
(http://i138.photobucket.com/albums/q262/suivlys/compactinhetgroen.jpg) (http://s138.photobucket.com/user/suivlys/media/compactinhetgroen.jpg.html)
Stuk bos links er van zal dus vast gaan verdwijnen.

Het stikt er nu nog van het wild, reeën:
(http://i138.photobucket.com/albums/q262/suivlys/P3170011.jpg) (http://s138.photobucket.com/user/suivlys/media/P3170011.jpg.html)
Mais is niet gek voor het wild ..
Titel: Re: Het madeliefje, symbool van de onschuld
Bericht door: sylvius op 17 maart 2014, 17:35:47
http://www.landschapoverijssel.nl/ruim-840-ha-bos-rondom-vliegveld-twente-moet-verdwijnen

CiteerRuim 840 ha bos rondom vliegveld Twente moet verdwijnen
17 maart 2014

Landschap Overijssel is verbijsterd

De schrikbarende gegevens zijn voor ons reden om van de verantwoordelijke bestuurders te eisen dat zij opening van zaken geven. Na grondige bestudering van het Ontwerp-Luchthavenbesluit voor vliegveld Twente dat 7 maart ter inzage is gelegd  in het gemeente van Enschede en via de website www.centrumpp.nl kan onze conclusie niet anders zijn dat er maar liefst 840 hectare bos rondom het vliegveld gekapt moet worden. Wij zijn verbijsterd. Dit betekent namelijk dat vrijwel alle bos op de Lonnekerberg, het gehele landgoed 't Holthuis, het Hartjesbos, een groot deel van het Lonnekermeer en een groot deel van Hof Espelo gekapt moet worden.

Geruststellende woorden ten spijt

De gemeente Enschede en de Provincie Overijssel, die samen ADT vormen, hebben altijd gezegd dat het om een compacte luchthaven in het groen zou gaan. Landschap Overijssel heeft zich daarom ten volle ingezet om de waarde van natuur en landschap voor mens, plant en dier te borgen. Des te groter ons ongeloof bij bestudering van het ontwerpbesluit: Vrijwel alle bomen en bossen rondom het vliegveld zullen volgens het besluit gekapt moeten worden. Ondanks geruststellende woorden van betrokken bestuurders, spreken de bepalingen gesteld in het ontwerpbesluit totaal andere taal.

Maximumhoogte obstakelvlak vliegveiligheid (kaart 1)

Alle obstakels, en dat zijn vooral bomen en bossen, die boven de 80 meter boven NAP uitkomen en die liggen binnen een straal van 4 kilometer van de start- en landingsbaan moeten worden verwijderd voor de vliegveiligheid. Juist in dit gebied rijst de stuwwal op van 35 tot 55 meter + NAP. Bomen worden hier met gemak 35 meter hoog. Dit betekent concreet dat alle bossen boven de 45 meter +NAP groeien gekapt moeten worden. Dit gaat om een oppervlakte van ruim 345 hectare.

Maximumhoogte obstakels zone instrument landingssysteem (kaart 2)

In het besluit staat dat alle obstakels, en dat zijn ondermeer bomen en gebouwen die hoger zijn dan 49,8 meter boven NAP uitsteken verwijderd moeten worden voor onbelemmerd radar- en radioverkeer binnen een straal van 1500 meter vanaf de start- en landingsbaan. In dit gebied ligt het maaiveld tussen 28 en 40 m +NAP. Er is dus hier een toegestane boomhoogte van 9 tot 21 meter. Bossen in dit gebied kunnen ruim 35 meter hoog worden. Dit betekent dat alle bossen en bomen binnen dit beperkingengebied gekapt moeten worden. Hoe moeten we dit interpreteren?

Door een overlap van 55 hectare bos tussen beide bepalingen uit het besluit op de kaart komen we uit op 840 hectare bos die volgens het ontwerpbesluit gekapt moet worden. Het betreft bossen van diverse eigenaren.

Waardevolle Twentse bossen

De bossen maken deel uit van de Ecologische Hoofdstructuur, sommige vallen ook onder Natura 2000, en hebben een grote natuurwaarde. De bossen in de driehoek Enschede, Hengelo en Oldenzaal zijn een kernwaarde van Twente. Voor Twentenaren zijn ze een deel van hun bestaan, zowel onderdeel van de dagelijkse leefomgeving als bestemming in uitjes voor wandelingen en fietstochtjes.
Titel: Re: Het madeliefje, symbool van de onschuld
Bericht door: sylvius op 17 maart 2014, 17:46:44
http://www.landschapoverijssel.nl/ruim-840-ha-bos-rondom-vliegveld-twente-moet-verdwijnen

(http://i138.photobucket.com/albums/q262/suivlys/obstakelvlak80m.jpg) (http://s138.photobucket.com/user/suivlys/media/obstakelvlak80m.jpg.html)

(http://i138.photobucket.com/albums/q262/suivlys/VeikigheidszonelandingssysteemILS.jpg) (http://s138.photobucket.com/user/suivlys/media/VeikigheidszonelandingssysteemILS.jpg.html)
Titel: Re: Het madeliefje, symbool van de onschuld
Bericht door: sylvius op 18 maart 2014, 06:17:27
http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=185190

Citeer Nieuws»
Landschap Overijssel en ADT: 'Bomenkap Luchthaven Twente blijft beperkt'

dinsdag 18 maart 2014 | 0:37 Laatst bijgewerkt: 18-3-2014 | 0:37

Landschap Overijssel en beheerder ADT van de luchthaven in Enschede willen dat er niet meer dan een paar honderd bomen worden gekapt. Dat hebben ze vanavond samen afgesproken.

Landschap Overijssel had berekend dat er 840 hectare aan bomen gekapt zou moeten worden om te voldoen aan de eisen van het ministerie voor een luchthaven.

Voorzitter Den Oudsten is geschrokken van een publicatie daarover en heeft Landschap Overijssel uitgenodigd voor een spoedoverleg. ADT-directeur Van der Ree en voorzitter Den Oudsten van ADT hebben Landschap Overijssel daarin uitgelegd dat haar berekening tot stand is gekomen op basis van verkeerde technische gegevens. "Vna een massale bomenkap is geen sprake", benadrukt Den Oudsten.

Landschap Overijssel overtuigd van misverstand
Landschap Overijssel is er nu samen met ADT van overtuigd dat de bomenkap minder ingrijpend is: het gaat om honderden bomen, er staan nu 84.000 bomen. Den Oudsten heeft begrip voor het misverstand dat is opgetreden en is er samen met Landschap Overijssel van overtuigd dat bomenkap van het berekende aantal hectares geen werkelijkheid wordt. Daarover is contact geweest met het ministerie dat al heeft aangegeven de bomenkap zoveel mogelijk te beperken.

Geluiden over de massale bomenkap kwamen eind vorige week naar buiten toen de Stichting Lonnekerberg aan de bel trok. Die beweerde dat duizenden monumentale bomen zouden moeten wijken vanwege de hoogtebeperking die het ministerie had ingesteld. Landschap Overijssel gaat nu met de stichting om tafel om de situatie op te helderen.

Jaren gevlogen tussen de bomen

"Dat zou natuurlijk raar zijn; er is jaren gevlogen tussen de bomen die er nu staan" aldus Den Oudsten. Landschap Overijssel en ADT willen dat de bomenkap beperkt blijft tot enkele honderden bomen, maar volstrekte zekerheid krijgen ze pas over enkele maanden als het ministerie van Infrastructuur en Milieu er over heeft geoordeeld. Het ministerie wil er tot die tijd niks over zeggen.

Zie ook:
http://www.adttwente.nl/nieuwsenagenda/Nieuws/Nieuwsbericht_Geen%20grootschalige%20kap%20rond%20Twente%20Airport140317/#.Uyflss79VIN
Titel: Re: Het madeliefje, symbool van de onschuld
Bericht door: sylvius op 18 maart 2014, 06:37:20
Tubantia zegt het net even iets anders:

http://www.tubantia.nl/regio/adt-en-landschap-overijssel-kap-vliegveld-beperken-1.4271779


CiteerADT en Landschap Overijssel: 'Kap vliegveld beperken'

 


ENSCHEDE- Landschap Overijssel heeft op basis van het ontwerp-luchthavenbesluit berekend dat 840 hectare bos bij een doorstart van Twente Airport tegen de vlakte gaat. Verbijstering alom.



Naar aanleiding van een alarmerend persbericht was er maandagavond  een gesprek tussen de directie van Landschap Overijssel en gebiedsontwikkelaar ADT, met voorzitter Peter den Oudsten, burgemeester van Enschede.  Daarbij hebben beide partijen uitgesproken dat de bomenkap beperkt moet blijven tot 'maximaal enige honderden bomen'.
Zowel Den Oudsten als Landschap Overijssel-directeur Henk Hengeveld geven na het gesprek aan daar vertrouwen in te hebben. Maar zekerheid is er pas over enige maanden, als het Ministerie van Infrastructuur en Milieu heeft geoordeeld over een mogelijke versoepeling van voorschriften in het definitieve luchthavenbesluit. Het ministerie gaf eerder aan dat 'er naar wordt gestreefd dat de meeste bomen blijven staan'

Ondertussen gaat  Landschap Overijssel bezwaar aantekenen tegen het ontwerp-luchthavenbesluit, zonder afstand te doen van de berekening dat 840 hectare bos wordt bedreigd.

Titel: Re: Het madeliefje, symbool van de onschuld
Bericht door: sylvius op 18 maart 2014, 06:48:43
Burgemeester doet net of zijn neus bloedt:
Citeer
"Dat zou natuurlijk raar zijn; er is jaren gevlogen tussen de bomen die er nu staan" aldus Den Oudsten.

Maar hij wist al beter:

"Uit de rapportage blijkt dat aan verschillende kanten duizenden bomen in de weg staan":

(https://pbs.twimg.com/media/BixAAimIEAAlxD2.jpg:large)
Titel: Re: Het madeliefje, symbool van de onschuld
Bericht door: admin op 18 maart 2014, 12:11:46

Tubantia 15 maart 2014

Quote: "Bevindingen van het onderzoek zijn gebaseerd op satellietfoto's van Google Earth."

Quote: "ADT heeft deze week aangegeven in gesprek te gaan met het ministerie over versoepeling van regels."

Op Google Earth kan ik men als burger niets zien want de luchthaven is gecensureerd waarschijnlijk omdat defensie er nog steeds zit met twee grote gebouwen.

ADT dat is toch de gemeente Enschede die wil zeker weer de regels net zo versoepelen als met de munitieramp met wat hulp van den Haag.
Titel: Re: Het madeliefje, symbool van de onschuld
Bericht door: sylvius op 18 maart 2014, 19:02:40
Dankzij google earth zie ik pas hoe de vliegbasis stukken van de Lonnekerberg in beslag neemt (nam):

(http://i138.photobucket.com/albums/q262/suivlys/vliegbasis.jpg) (http://s138.photobucket.com/user/suivlys/media/vliegbasis.jpg.html)

was me eerlijk gezegd nooit goed duidelijk.
Titel: Re: Het madeliefje, symbool van de onschuld
Bericht door: sylvius op 18 maart 2014, 19:31:37

(http://i138.photobucket.com/albums/q262/suivlys/P3170006.jpg) (http://s138.photobucket.com/user/suivlys/media/P3170006.jpg.html)

Het bos links, aan de linkerkant van de weg, maakt onderdeel uit van "De Strip", en moet dus inderdaad verdwijnen:

http://www.adttwente.nl/beleid/

http://www.adttwente.nl/beleid/destrip/

CiteerHet gebied ligt aan de voet van de Lonnekerberg en komt met de aanleg van de nieuwe EHS als een eiland in het groen te liggen.

Stukken gelegen op de Lonnekerberg noemt men "Oostkamp", http://www.adttwente.nl/beleid/oostkamp/

"Natuurontwikkeling" lijkt zichte beperken tot de strook grond zuidelijk van  de startbaan, en dat binnen het gebied van de voormalige vliegbasis (waar geen wild mag rondlopen)+ die strook bouwland die men nu aan het beplanten is met boompjes + iets ten noorden daarvan nog een stuk grond tegen de Lonnekerberg aan gelegen + nog stukje op de Lonnekerberg. Hoe men hier dan bij komt? http://www.adttwente.nl/beleid/Natuurontwikkeling/
Citeer
Er wordt hiermee een verbinding gemaakt tussen de bestaande natuurgebieden van de Lonnekerberg en de landgoederen van Driene. Op deze manier ontstaat een groot aaneengesloten gebied, waar planten en dieren zich vrij kunnen ontwikkelen
Titel: Re: Het madeliefje, symbool van de onschuld
Bericht door: sylvius op 18 maart 2014, 19:45:38
http://www.robinwessels.nl/site/index.php/politiek/303-hoogtebegrenzingen-luchthavenbesluit-in-kaart

CiteerHoogtebegrenzingen luchthavenbesluit in kaart

(http://www.robinwessels.nl/images/politiek/contouren.png)

Toen de eerste vermoedens over massale bomenkap bij de luchthaven naar buiten kwamen heb ik meteen het ontwerp luchthavenbesluit (zie voor alle documenten centrumpp.nl) doorgelezen. En inderdaad, in het ontwerp luchthavenbesluit staat geschreven dat bomen die boven de hoogtebregrenzingsvlakken uitsteken moeten worden getopt of gekapt. Op pagina 62 in de artikelsgewijze toelichting staat de volgende alinea:

"Het artikel heeft in de praktijk daarom met name gevolgen voor (te) hoge bomen, die aanwezig zijn in de obstakelvlakken. Het betreft hier immers obstakels, die zijn of worden opgericht zonder omgevingsvergunning. Voor bomen geldt niet dat er een verklaring van geen bezwaar kan worden afgegeven of dat ze in het verleden zijn opgericht op grond van een omgevingsvergunning. Bomen, die vanwege hun hoogte door de obstakelvlakken heen steken, dienen dan ook te worden getopt of gekapt. Aangezien de handhaving van ruimtelijke regels bij de gemeenten ligt, is het de taak van de gemeente om de betrokken grondeigenaar hiervan op de hoogte te stellen en er voor zorg te dragen dat deze de hoogte van zijn bomen in overeenstemming brengt met de bepalingen in het (aangepaste) bestemmingsplan."

In bijlagen 5a, 5b, 5c, 6a, 6b, 6c en 6d van het ontwerp luchthavenbesluit zijn de verschillende hoogtebeperkingen in verband met veiligheid en communicatie aangegeven. Ik heb deze kaarten over een topografische kaart van de omgeving gelegd en het verschil tussen maaiveld (hoogtelijnen met 2,5 m interval op de topografische kaart) en de hoogtebeperkingsvlakken uit het ontwerp luchthavenbesluit uitgetekend.

Bovenstaande kaart is het resultaat, waar een zwarte kleur betekent dat het maaiveld hoger ligt dan de hoogtebeperking uit het ontwerp luchthavenbesluit (hier mag dus niets boven het maaiveld uitsteken), en via rood, oranje en groentinten het verschil tussen maaiveld en hoogtebeperkingsvlak steeds groter wordt. Hoe donkerroder de kleur, hoe lager een gebouw of object mag zijn en dus hoe groter het risico dat hier gekapt zal moeten worden.

ADT, Ministerie en College buitelen over elkaar heen met persberichten, memo's en brieven dat er echt niet zoveel bomen hoeven te worden gekapt. Tekst en kaarten van het ontwerp luchthavenbesluit geven een heel andere indruk
Titel: Re: Het madeliefje, symbool van de onschuld
Bericht door: sylvius op 19 maart 2014, 16:23:33
Citaat van: sylvius op 18 maart 2014, 19:02:40


(http://i138.photobucket.com/albums/q262/suivlys/vliegbasis.jpg) (http://s138.photobucket.com/user/suivlys/media/vliegbasis.jpg.html)


Dat rechterstuk gelegen op de Lonnekerberg herbergt kennelijk zeer geheime zaken. Het is helemaal bebost, met een paar gebouwtjes tussen de bomen.

(http://i138.photobucket.com/albums/q262/suivlys/P3190010.jpg) (http://s138.photobucket.com/user/suivlys/media/P3190010.jpg.html)

Men had niet geaarzeld je dood te schieten als je over het hek was geklommen,.
Titel: Re: Het madeliefje, symbool van de onschuld
Bericht door: sylvius op 20 maart 2014, 15:32:32
http://www.tubantia.nl/regio/losser/losser-protesteert-tegen-kappen-bomen-voor-luchthaven-1.4277566
Citeer

Losser protesteert tegen kappen bomen voor luchthaven



    Om de massale kap van bomen in onder meer het buitengebied van De Lutte tegen te gaan, heeft Losser een formele zienswijze ingediend tegen het bestemmingsplan Luchthaven Twente.

LOSSER - De gemeente Losser dient een formele zienswijze in tegen het bestemmingsplan voor de Luchthaven Twente. Met die stap moet massale bomenkap in het buitengebied van met name De Lutte worden voorkomen.

Wethouder Jan Weierink heeft zich deze week laten informeren over de plannen voor de bomenkap, waarover deze krant eerder uitvoerig berichtte. "In het overleg tussen ADT en Landschap Overijssel werd een indicatie gegeven van het aantal bomen dat gekapt zou moeten worden en de plek waar dat gaat gebeuren. Dat is voor een groot deel op Lossers grondgebied rondom de hotels in De Lutte op de Oldenzaalse stuwwal. En daar hebben wij als college een heel slecht gevoel over", aldus Weierink.
Titel: Re: Het madeliefje, symbool van de onschuld
Bericht door: sylvius op 20 maart 2014, 20:46:21
Ik heb me bij Frans op de Bult laten voorlichten over de luchthaven;

(http://i138.photobucket.com/albums/q262/suivlys/P3200001.jpg) (http://s138.photobucket.com/user/suivlys/media/P3200001.jpg.html)

(http://i138.photobucket.com/albums/q262/suivlys/P3200003.jpg) (http://s138.photobucket.com/user/suivlys/media/P3200003.jpg.html)

(http://i138.photobucket.com/albums/q262/suivlys/P3200004.jpg) (http://s138.photobucket.com/user/suivlys/media/P3200004.jpg.html)

Sorry dat het beetje vaag is, maar je kunt wel zien hoe prachtig het wordt.
Titel: Re: Het madeliefje, symbool van de onschuld
Bericht door: sylvius op 20 maart 2014, 21:54:34
(http://i138.photobucket.com/albums/q262/suivlys/vliegbasis.jpg)

In rechter stukje bos bevonden zich de munitiedepots weet ik siinds vanavond.
Titel: Re: Het madeliefje, symbool van de onschuld
Bericht door: sylvius op 21 maart 2014, 08:49:09
http://noordelijkeontsluiting.enschede.nl/
Citeer

NOORDELIJKE ONTSLUITING ENSCHEDE - KENNISPARK (NOEK)

(http://noordelijkeontsluiting.enschede.nl/header.png/)

De gemeente Enschede bruist van de ambities. "Bereikbaarheid" van de stad staat hoog in het vaandel. Binnen het mobiliteitsbeleid heeft het oplossen van verkeersknelpunten dan ook prioriteit .


Zo is in het coalitieakkoord "Vertrouwen in Enschede 2010 – 2014" de ambitie opgenomen te streven naar een directe aansluiting van de stad op de A1 in combinatie met een afname van het sluipverkeer op het binnenstedelijke wegennet in het noordwestelijk deel van de stad.
Concreet gaat het over:
1.het opwaarderen van de provinciale weg N737 Enschede – Deurningen
2. het realiseren van een rechtstreekse aansluiting op de A1
3. het realiseren van een nieuwe verbinding tussen de Hengelosestraat en de Weerseloseweg.

(http://noordelijkeontsluiting.enschede.nl/images/_noordelijke-ontsl-kaart_groot.png/full.png)

Met de Universiteit Twente is - voor zover dit het eigendom raakt van de Universiteit - in de vorm van een intentieovereenkomst afgesproken gezamenlijk onderzoek te doen naar een nieuwe noordelijke ontsluiting. Het realiseren van een aansluiting van het toekomstige luchthavengebied Twente op de provinciale weg N737 maakt onderdeel uit van de "Gebiedsontwikkeling Luchthaven Twente en omgeving".

De verbeterde verbinding maakt onderdeel uit van een groter geheel (bereikbaarheid Innovatiedriehoek) dat van essentieel belang is voor de economische ontwikkeling van Twente en van het luchthavengebied en het Kennispark in het bijzonder.

Aanleg autoweg tussen UT en A1 langs de luchthaven gaat niet door. Es was geen ruimte voor nieuw afslag van de A1.

Toegangsweg de "opgewaarderde" Weerseloseweg:

(http://i138.photobucket.com/albums/q262/suivlys/P3200005.jpg) (http://s138.photobucket.com/user/suivlys/media/P3200005.jpg.html)

Men wil nog wel een weg langs de UT en het Wageler aanleggen die Hengelose straat moet verbinden met de opgewaardeerde Weerseloseweg, maar die plannen zitten voorlopig nog in de ijskast.

http://www.tubantia.nl/regio/enschede/noek-nog-geen-gelopen-race-1.4214489


CiteerNOEK nog geen gelopen race

 
Het nanolab van de Universiteit Twente loopt mogelijk gevaar door trillingen van de toekomstige NOEK.

 

ENSCHEDE - Er is onvoldoende bandbreedte om nog een vierde variant aan te wijzen voor de Noordelijke Ontsluitingsweg Enschede Kennispark, in de volksmond NOEK genoemd.

Een variant die niet zo dicht als de andere varianten langs het nanolab van de Universiteit Twente zal lopen. Wethouder Hans van Agteren (verkeer) was er maandagavond glashelder over in de stedelijke commissie in het stadhuis.

Op de vraag van Faruk Uçar (VVD) of zo'n variant denkbaar is zei Van Agteren dat er wat de tracékeuze betreft slechts zeer beperkt speelruimte is. "Of je komt dichter bij de universiteit of dichter bij landgoed 't Wageler." De NOEK is geprojecteerd in het groene gebied tussen de Weerseloseweg en de Hengelosestraat. De aanleg moet het Kennispark en de andere belangrijke werklocaties in Enschede beter ontsluiten, ondermeer naar de A1. En de weg moet het sluipverkeer door de noordwijken van de stad terugdringen. Maar de NOEK is zeker nog geen gelopen race. Fervente tegenstanders als D66, GroenLinks en de SP bleven ook in de stedelijke commissie tegen, waar het beschikbaar stellen van een krediet van 125.000 euro aan de orde was. Daarvoor moet in samenspraak met de UT een aanvullend onderzoek worden uitgevoerd naar de trileffecten van de NOEK.
Titel: Re: Het madeliefje, symbool van de onschuld
Bericht door: sylvius op 21 maart 2014, 09:54:37
http://www.geennoek.nl/
Citeer
(http://www.geennoek.nl/afbeeldingen/kopgeennoek3.jpg)

Omdat de gemeente Enschede weer vergevorderde plannen heeft om de NOEK Noordelijke Ontsluitingsweg Enschede Kennispark (de eerdere NoordWestTangent) aan te leggen, hebben wij als Achterhorstbewoners weer een website gemaakt.
Uiteraard willen wij zoveel mogelijk mensen hierover berichten en bereiken.
Graag hulp van iedereen om het verder te sturen en te verspreiden!

http://www.geennoek.nl/noektrace2.html
Citeer
Zo gaat het worden over enkele jaren als het aan de gemeente Enschede ligt.

(http://www.geennoek.nl/model%20noorda.jpg)

http://www.geennoek.nl/noek_drie_tracees.pdf
Titel: Re: Het madeliefje, symbool van de onschuld
Bericht door: sylvius op 21 maart 2014, 10:08:57
http://www.geennoek.nl/vragen_over_vragen.html

CiteerWaarom? Vragen over vragen!

Iedereen die al wat langer met fiets of auto van Enschede naar Hengelo of omgekeerd reist, heeft zich misschien ooit gevraagd, waarom hebben ze de brug gesloopt en een nieuwe weg met een nieuwe kruizing en allerlei verkeersverlichtingen en technische lantaarntjes neergezet. Het werkte toch prima en het verkeer kon tegelijkertijd zowel boven als ook dwars onder de brug doorgaan.
De verbetering en het nut zijn voor weggebruikers moeilijk om te begrijpen, aangezien dat een investering van enkele miljoenen was. Toch een winst op de een of ander manier - zijn het duidelijk kortere reistijden, vermindering van CO2-uitstoot, of vermindering van files (wanneer, hoe vaak en hoe lang waren er files?)- Kortom voor de eenvoudige burgers en weggebruikers blijft dit omineus.

Ja, en als je verder kijkt, dan is er ook het Kennispark met de beloofde 10000 nieuwe werkplekken tot 2025 en allerlei dromen van visuele verbindingen.
http://www.kennispark.nl/wp-content/uploads/2013/04/Masterplan_LR_27aug.pdf.

Ook een ontsluitend netwerk op de campus zodat auto's nog sneller over de campus en het bedrijventerrein zullen kunnen scheuren. Ja, en de bereikbaarheid moet ook verbeterd worden. Met bereikbaarheid bedoelen ze dan ook alleen maar automobiele bereikbaarheid. Dat betekend dan, dat nu al ten koste van het campusgroen tientallen parkeerplaatsen aangelegd en uiteraard tientallen bomen gekapt werden. Het Pinetum is bijvoorbeeld nu al tot een restant plekje gekrompen.

Dit zijn dan de minder belangrijke dingen. Wat scheelt is de onwankelbare geloof in een infiniteit economische groei en het aantrekken van jonge entrepreneurs. Vervolgens de flitsende webpagina  http://www.kennispark.nl/ komen er elk jaar zo'n 60 tot 70 nieuwe bedrijven bij. Helaas zeggen ze niets over de grootte van deze bedrijven: een man, twee of zelfs een hele studentenhuis woongemeenschap, die even vlug van het laatste masterproject over een App voor het snellere vinden van de lokale kroegen met de langste en goedkoopste happy hours een bedrijf maakt? Na ja, ook voor serieuze beginners kost het toch wat overuren om de flinke huur voor een kantoor op het schitterende kennispark te kunnen betalen. Dus ze zeggen natuurlijk ook niet, hoeveel van deze bedrijven binnen enkele maanden gewoon sneuvelen.

Maar terug naar de projecten en dromen van de Twentse plannings-elite. Ja, wij zijn nu inmiddels bij het vliegveld, wat natuurlijk tenminste het twee-grootste van Nederland zal worden en jaarlijks tenminste miljoenen passagieren zou aantrekken. Hier is voor de gewone burger ook weer de vraag, die zijn wij bij het kennisparkverhaal bijna vergeten: kan een nieuw vliegveld op een enorme investering weer inspelen? Waar komen de miljoenen passagiers vandaan en welke vliegmaatschappijen zullen daar bezig gaan. Zo ontzettend veel mensen wonen hier niet en hoeveel van deze willen zich de jaarlijkse zonnebrand op de Turkse Riviera halen? Ach ja, dan zijn er nog de jonge entrepreneurs, die wekelijks naar New York, Rio, Tokyo moeten jetten, om de economische groei en de innovatiekracht aan de praat te houden. Maar is het niet beter om op het dak van het Horstgebouw een Helikopterlandingsplaats in te richten? Want dan hebben wij een perfecte internationale bereikbaarheid van het kennispark. Ja, op het dak is nog royaal plek, want in plaats van door innovatieve zonnecellen aangedreven airco's voor de koeling van de omliggende gebouwen, hebben ze een reuze betonvijver en allerlei energie-vretende pompen geïnstalleerd, die nu toch niet het te kleine nanolab in het carre zou kunnen koelen vanwege foutief berekende capaciteit. Maar daar praten wij niet over...

Terug naar het vliegveld en z'n rendabiliteit. Als je zo'n vliegveld plant, zou je toch eerst over jouw eigen tuinhek gaan kijken. Dus kijken wij even naar de oostelijke buren, want de afstand naar de grens is maar 10km. Ik durf het bijna niet te zeggen, maar geen enkele van de regionale vliegvelden (zoals Osnabrück, Kassel, Rostock en alle anderen) in Duitsland levert winst op. GEEN, serieus! Dan zou het toch misschien een goed idee zijn om beschikbare en dichtst bijgelegen faciliteiten te bekijken. Het vliegveld Osnabrück/Münster heeft Twente aangeboden een snelle en directe treinverbinding van Twente naar dit vliegveld in te richten. De autobaan met onbeperkte snelheid en dus onbeperkte rijpret is er al. Yes, hun hebben het lawaai en de troep, en de Twentenaren hebben een vliegveld zonder investeringen, wat gemakkelijk toch?
Maar dit willen onze dromers, eh sorry, planners natuurlijk niet. Want dit kan gewoon niet, en zij willen ook kabaal en troep!

Om de kring  te sluiten belanden wij tenslotte bij de Noordwesttangent, oh nu moet ik mij al weer op de tong bijten, natuurlijk bij de NOEK. Deze weg is uiteraard noodzakelijk, want de automobiele bereikbaarheid in Enschede is nog niet perfect. Dus eerst met deze fantastische weg wordt het mogelijk om in enkele minuten van het kennispark tot aan het vliegveld te scheuren (helikopterlanding dus niet nodig). Bovendien wordt de onuitstaanbare verkeerssituatie in Enschede Noord opgelost. Aan de dagelijkse kilometerslange files wordt nu een eind gemaakt. Iedere automobilist komt nu in luttele minuten overal, files bestaan uiteraard niet meer, vrachtwagens kunnen direct van Marsteden doorscheuren naar het vliegveld en sowieso naar overal. De jeugd kan met hun verlaagde koekjestrommel met armdikke uitlaatpijp, veel beter illegale races op deze rondweg houden. Dit geldt dus ook voor de motorfietsers, die nu nog op het universiteitsterrein door de veel te nauwe bochten al bij 120km hoeven af te remmen. Hoera, de totale mobiliteit en bereikbaarheid is er dan! De nut en noodzaak van deze weg was door Grontmij al 10 jaar geleden bewezen. Hun messcherpe en deskundig advies, was toen door een klein aantal UT-wetenschappers op een middag bij een kopje koffie gekraakt en het methodologische niveau van eerstejaarsstudenten vastgesteld. Wat het advies van Grontmij bij de Betuwelijn opleverde, weten wij inmiddels al lang. Maar daar praten wij niet over!

Nu sta ik daar als een onwetende, gewone burger, en vraag mij af, of het niet af en toe beter is, om voor dit soort ingrijpende veranderingen van het landschap een beetje na te denken. Nee, daar is geen tijd voor, want de economische groei en al die innovatie eist snelle beslissingen, en dit is goed voor Twente. Tenminste zeggen dit de planners adviseurs en niet te vergeten de alwetende politici.

Oh, een vraag heb ik nog: Wie heeft eigenlijk nut aan projecten, waar het nut voor de algemeenheid en de resultaten twijfelachtig is? Natuurlijk de snelle jongens van de bouw en al die ondersteunende planners. Want zij verdienen in iedereen geval behoorlijk geld. Wat het resultaat oplevert?
Daar praten wij niet over!

Jörg Krywkow
Titel: Re: Het madeliefje, symbool van de onschuld
Bericht door: sylvius op 22 maart 2014, 07:18:16
Er ligt nog en derde (geheim) stukje vliegbasis op de Lonnekerberg:


(http://i138.photobucket.com/albums/q262/suivlys/vliegbasistwente.jpg) (http://s138.photobucket.com/user/suivlys/media/vliegbasistwente.jpg.html)

Staat hier ook wel op:  http://www.adttwente.nl/beleid/
Titel: Re: Het madeliefje, symbool van de onschuld
Bericht door: sylvius op 24 maart 2014, 06:23:58
Geen vrije vogels meerin de wijde omtrek rond de luchthaven:

http://www.centrumpp.nl/Images/2.0%20Ontwerp%20luchthavenbesluit%20Twente_tcm318-349537.pdf


(http://i138.photobucket.com/albums/q262/suivlys/Beperkingengebiedivmvogelaantrekkendewerking.jpg) (http://s138.photobucket.com/user/suivlys/media/Beperkingengebiedivmvogelaantrekkendewerking.jpg.html)
Titel: Re: Het madeliefje, symbool van de onschuld
Bericht door: sylvius op 24 maart 2014, 17:34:41
Citeer'Luchthavenbesluit Vliegveld Twente intrekken'
24 mrt 2014, 16:07

Natuurmonumenten heeft staatssecretaris Wilma Mansveld gevraagd om het Luchthavenbesluit voor Vliegveld Twente, dat nu ter inzage ligt, in te trekken.

Analyse van het besluit wijst uit dat in de omgeving van het vliegveld honderden hectaren bos moeten worden gekapt. Gebiedsontwikkelaar ADT zegt met het ministerie in overleg te zijn over versoepeling van de regels. Natuurmonumenten wil dat eerst de gevolgen voor de bossen glashelder zijn, voordat het besluit opnieuw ter inzage wordt gelegd. Gaat het nu om honderden hectares of om enkele honderden bomen?
Niet acceptabel

Een besluit met de strekking 'we gaan iets zeer ingrijpends doen, maar misschien valt het wel mee' is niet acceptabel, aldus de natuurorganisatie. In het Luchthavenbesluit staan de gebieden aangegeven waar vanwege de veiligheid beperkingen gelden. Alle bomen boven een bepaalde hoogte moeten daar verdwijnen. Volgens het besluit geldt dit voor 'duizenden bomen'. Nadere analyse maakte duidelijk dat het om honderden hectaren bos gaat. Bos met grote waarde voor de natuur en voor de mensen. Nadat hierover veel onrust ontstond, stelde gebiedsontwikkelaar ADT dat de regels worden versoepeld en dat dan 'enkele honderden bomen' worden gekapt. Omdat niet ADT, maar het Ministerie van Infrastructuur hierover gaat, vraagt Natuurmonumenten staatsecretaris Mansveld om de procedure op te schorten tot helder is wat er gaat gebeuren.
Nut en noodzaak

Overigens wijst Natuurmonumenten het vliegveld af omdat de vliegtuigen in grote delen van Twente geluidsoverlast geven en omdat de regio al een luchthaven heeft. Flughafen Münster-Osnabrück ligt vlak over de grens in Duitsland. Nut en noodzaak van een extra vliegveld in Twente zijn nooit aangetoond.

Lees https://www.natuurmonumenten.nl/sites/default/files/140324%20JB%20Luchthavenbesluit%20luchthaven%20Twente.pdf de brief van Natuurmonumenten aan staatssecretaris Mansveld
Titel: Re: Het madeliefje, symbool van de onschuld
Bericht door: sylvius op 31 maart 2014, 13:48:47
BEZWAAR MAKEN TEGEN HET LUCHTHAVENBESLUIT KAN:

https://respons.itera.nl/Formulier/LuchthavenTwente
Titel: Re: Het madeliefje, symbool van de onschuld
Bericht door: sylvius op 11 april 2014, 13:49:48
http://www.landschapoverijssel.nl/landschap-overijssel-en-vliegveld-twente

CiteerVliegveld Twente, onacceptabele gevolgen voor natuur en landschap in ontwerpbesluit
4 april 2014
kaart Vliegveld veiligheidszone
(http://www.landschapoverijssel.nl/files/kaart_Vliegveld_veiligheidszone.jpg)

Het ontwerp-luchthavenbesluit dat nu ter inzage ligt is een slechte zaak voor natuur en landschap en daartegen komen we in verzet. Landschap Overijssel heeft op 17 maart de gevolgen van de plannen zichtbaar gemaakt, de 840 hectare bos en bomen die moeten verdwijnen voor het vliegveld in het groen. Hiermee hebben we de discussie breed op gang gebracht. En daar zijn we ontzettend blij mee!

Natuurlijk zijn we ingenomen met het feit dat ADT zich bestuurlijk uitspreekt tegen de massale bomenkap. Maar voor ons is het ontwerpbesluit dat nu ter inzage ligt totaal onacceptabel. Wi jzullen dan ook een zienswijze tegen het ontwerpbesluit indienen. U ook?
Wij zullen dan ook een zienswijze indienen en daarbij verwijzen naar de onacceptabele gevolgen ervan voor 840 ha bos en bomen.

Wilt u zelf een zienswijze indienen. STiL (Stichting Lonnekerberg) heeft een voorbeeldzienswijze gemaakt die u hier kunt downloaden >>

Deze zienswijze kunt aanpassen, uitbreiden met uw persoonlijke verhaal en uiterlijk 15 april opsturen naar:
Centrum Publieksparticipatie, Ontwerp luchthavenbesluit luchthaven Twente, Postbus 30316, 2500 GH Den Haag

U kunt ook digitaal een zienswijze indienen middels het formulier van het Centrum Publieksparticipatie (dit kan tot en met 17 april)

We stellen het op prijs als u uw eigen zienswijze indient. We geven in dit artikel de gevolgen weer voor natuur en landschap.

Voor de ontwikkeling van de luchthaven Twente is op 7 maart een Ontwerp-Luchthavenbesluit ter inzage gelegd (zie op www.centrumpp.nl bij Actuele zienswijzeprocedures). Hierin staat dat in verband met de vliegveiligheid hoge obstakels in de omgeving van het vliegveld moeten worden verwijderd. Na grondige bestudering van het Ontwerp-Luchthavenbesluit voor vliegveld Twente kan onze conclusie niet anders zijn dat er maar liefst 840 hectare bos rondom het vliegveld gekapt moet worden. Dat is voor ons totaal onacceptabel. Dit betekent namelijk dat vrijwel alle bos op de Lonnekerberg, het gehele landgoed 't Holthuis, het Hartjesbos, een groot deel van het Lonnekermeer en een groot deel van Hof Espelo gekapt moet worden.
De voorgeschiedenis

De gemeente Enschede en de Provincie Overijssel, die samen ADT vormen, hebben altijd gezegd dat het om een compacte luchthaven in het groen zou gaan. Landschap Overijssel heeft zich daarom ten volle ingezet om bij een vliegveldontwikkeling de waarde van natuur en landschap voor mens, plant en dier te borgen.
Ontwerp luchthavenbesluit

Des te groter ons ongeloof bij de conclusie dat vrijwel alle bomen en bossen rondom het vliegveld zullen volgens het besluit gekapt moeten worden. Daarom hebben wij op 14 maart en 17 maart persberichten uitgedaan waarin we onze zorgen geuit hebben.
Gezamenlijke verklaring over de bomenkap

Naar aanleiding van het laatste persbericht heeft ADT samen met onze directeur een verklaring opgesteld. ADT was geschrokken door ons persbericht en de kaarten die precies aangeven waar bossen moeten verdwijnen. Dit gesprek had tot gevolg dat voorzitter en directeur van ADT niet konden tegenspreken dat het ontwerp Luchthavenbesluit tot deze gevolgen zou leiden. ADT heeft hierop aangeven dat zij dit niet willen, "dat dit geen werkelijkheid zal worden". Zij denken dat een 'soepele toepassing' van de regels dit voorkomt en ADT gaat er vanuit dat dit mogelijk is.

Garanties kan ADT echter niet geven, want ruimte binnen de regels is er op dit moment niet. Bovendien gaat niet ADT over deze regels maar het ministerie van Infrastructuur en Milieu. In het gesprek heeft de voorzitter van ADT (burgemeester Den Oudsten) gezegd dat de werkelijkheid niet wordt dat 840 ha bos en bomen gevaar lopen, maar "dat het hooguit enige honderden bomen" betreft. (840 hectare betekent in dit gebied zo'n 50 tot 80.000 bomen, een heel verschil dus met enkele honderden)

Wij zijn ingenomen met het feit dat ADT hiermee bestuurlijk uitspreekt de gevolgen, waar het de bomenkap betreft, van het Luchthavenbesluit niet te willen. Dat ADT geen massale bomenkap wil, maar ten hoogste enkele honderden is vastgelegd in een verklaring van de voorzitter van ADT en de directeur van Landschap Overijssel.
Niet eens met ontwerp luchthavenbesluit

Wij zijn tegen het ontwerp luchthavenbesluit ! Want dat is de werkelijkheid die nu voorligt. Het vliegveld wordt door provincie en gemeente Enschede nagestreefd onder het motto Een compacte luchthaven in het groen. Dat klinkt goed en dat schept verwachtingen en verplichtingen. Tegen het democratisch genomen besluit om dat vliegveld te realiseren heeft Landschap Overijssel nooit stelling genomen. Wij respecteren de democratie. Wel hebben wij altijd gesteld dat we de ontwikkeling van het vliegveld zullen beoordelen op de effecten die het heeft voor natuur&landschap in de omgeving. In dit verband is de kap van bos en bomen in de omgeving van het vliegveld onlogisch en onacceptabel.
Toegeven aan ADT?

Het ministerie heeft het ontwerp Luchthavenbesluit ter visie gelegd : tot 17 april kan iedereen een zienswijze indienen Landschap Overijssel heeft er in het gesprek met voorzitter en directeur van ADT geen misverstand over laten bestaan dat Landschap Overijssel dit Luchthavenbesluit een uiterst slechte zaak vindt, die de kwaliteit van natuur&landschap in Twente ernstig aantast. Wij zullen dan ook een zienswijze indienen en daarbij verwijzen naar de onacceptabele gevolgen ervan voor 840 ha bos en bomen.
Voor alle duidelijkheid de 2 bepalingen waar het om draait nog even uitgelegd
1. Maximumhoogte obstakelvlak vliegveiligheid (kaart 1)

Alle obstakels, en dat zijn vooral bomen en bossen, die boven de 80 meter boven NAP uitkomen en die liggen binnen een straal van 4 kilometer van de start- en landingsbaan moeten worden verwijderd voor de vliegveiligheid. Juist in dit gebied rijst de stuwwal op van 35 tot 55 meter + NAP. Bomen worden hier met gemak 35 meter hoog. Dit betekent concreet dat alle bossen boven de 45 meter +NAP groeien gekapt moeten worden. Dit gaat om een oppervlakte van ruim 345 hectare. Deze bepaling raakt vooral de bossen op de stuwwal, zowel de Lonnekerberg als de meer oostelijk gelegen bossen (Boerskotten, Snippert, Haagse Bos e.a.).
2. Maximumhoogte obstakels zone instrument landingssysteem (kaart 2)

In het besluit staat dat alle obstakels, en dat zijn ondermeer bomen en gebouwen die hoger zijn dan 49,8 meter boven NAP uitsteken verwijderd moeten worden voor onbelemmerd radar- en radioverkeer binnen een straal van 1500 meter vanaf de start- en landingsbaan. In dit gebied ligt het maaiveld tussen 28 en 40 m +NAP. Er is dus hier een toegestane boomhoogte van 9 tot 21 meter. Bossen in dit gebied kunnen ruim 35 meter hoog worden. Dit betekent dat alle bossen en bomen binnen dit beperkingengebied gekapt moeten worden. Het effect van deze bepaling betreft 550 ha bos en bomen, bij voorbeeld op de Lonnekerberg, 't Holthuis, Hartjesbos, Lonnekermeer en Hof Espelo. Ook particuliere bossen zoals het Oosterveld en het Slöttelmos staan op de kaplijst.

Door een overlap van 55 hectare bos tussen beide bepalingen uit het besluit op de kaart komen we uit op 840 hectare bos die volgens het ontwerpbesluit gekapt moet worden. Het betreft bossen van diverse eigenaren.
Waardevolle Twentse bossen

De bossen maken deel uit van de Ecologische Hoofdstructuur, sommige vallen ook onder Natura2000, en hebben een grote natuurwaarde. De bossen in de driehoek Enschede, Hengelo en Oldenzaal zijn een kernwaarde van Twente. Voor Twentenaren zijn ze een deel van hun bestaan, zowel onderdeel van de dagelijkse leefomgeving als bestemming in uitjes voor wandelingen en fietstochtjes.

Wij zijn eigenaar van behoorlijk veel terreinen rondom het vliegveld, maar we zijn zeker niet de enige eigenaar. Wij werken dan ook nauw samen met en participeren in Stichting Lonnekerberg (StiL).
Toekomst

Landschap Overijssel blijft zich uiteraard ten volle inzetten voor de Twentse natuur rondom het vliegveld. Met de gezamenlijke verklaring die we samen met ADT naar buiten hebben gebracht zijn de zorgen zeker niet voorbij. We zijn uiteraard positief over het feit dat ADT geen massale kap wil, maar de plannen die op dit moment de discussie bepalen, liggen ter visie en alleen het ministerie van Infrastructuur en Milieu kan iets veranderen aan de bepalingen die in het ontwerpbesluit staan .
Titel: Re: Het madeliefje, symbool van de onschuld
Bericht door: sylvius op 14 april 2014, 09:32:17
Radio 1 vandaag:

http://weblogs.nos.nl/radio1journaal/2014/04/14/een-zware-kwaliteitslandsingsbaan/



Citeer



Een zware kwaliteitslandsingsbaan
Radio 1 Journaal
Marc-Robin Visscher
14-4-2014 06:11

De baan ligt er al, er moeten alleen nog 80.000 bomen weg.

Twente Airport moet het vliegveld gaan heten, een commerciele luchthaven op het terrein van de voormalige militaire basis. Volgens natuurorganisaties moet er 840 hectare bos gekapt worden voor het vliegveld. Voorstanders zeggen dat dat wel meevalt. Het vliegveld zou snel ingericht kunnen worden, er ligt immers al een zware kwaliteitslandingsbaan volgens gebiedsontwikkelaar Area Development Twente (ADT).

De Enschedese burgemeester Peter den Oudsten (PvdA) is voorzitter van ADT. Samen met hem beklimmen we de trappen van de verkeerstoren die bij de landingsbaan ligt.



Audiofragment 1
Audiofragment 2
Audiofragment 3
Audiofragment 4
Audiofragment 5

(http://weblogs.nos.nl/radio1journaal/files/2014/04/delutte.jpg)

(http://weblogs.nos.nl/radio1journaal/files/2014/04/20140414_081651.jpg)

Op de foto: Menno Huge en Jaap Braad van Natuurmonumenten en de Enschedese burgemeester Peter den Oudsten (PvdA) in de verkeerstoren NOS



1 reactie op "Een zware kwaliteitslandsingsbaan"

    Bas zegt: 14-04-14 om 08:54

    40 km naar het oosten ligt er ook een vliegveld

    Denk Europees, en maak van dat vliegveld een serieus vliegveld.

    En wat te doen met vliegveld Twente? Vanuit de lucht is geprobeerd het op een dorp te laten lijken. Misschien is dat een hint?


    Geert van den Bos zegt: Uw reactie moet eerst worden goedgekeurd. 14-04-14 om 09:09

    "De (zware kwaliteits-) baan ligt er al" — Dus de baan is de vloek – destijds 1940) aangelegd door de Duitsers op puin van het gebombardeerde Rotterdam. http://www.enschederamp.nl/forum/index.php?topic=114.30
Titel: Re: Het madeliefje, symbool van de onschuld
Bericht door: sylvius op 14 april 2014, 12:29:59

http://content1d.omroep.nl/urishieldv2/l27m4b059ef72799b34000534bd087000000.77b99766e68ddf205384e6df1cbfcdde/nos/av/2014/04/14/audiofragment5.mp3


Den Oudsten: "De langste landingsbaan buiten Schiphol die d'r in Nederland ligt".

Maar hij vergeet de (veertien jaar lange) Lonnekerleugenlaan  :o

"Natuurmonumenten zegt dat er volgens de plannen zo'n 80.000 bomen moeten worden gekapt"

Den Oudsten: "Nee, dat is echt onzin, dat is echt echt niet waar (...)  blijkt dat het hooguit gaat om misschien honderd, misschien tweehonderd objecten, en dan krijg je al een heel ander beeld, 80.000 bomen waarvan er hooguit een paar honderd zouden moeten verdwijnen, dat is minder dan de jaarlijkse kap voor onderhoud(...)"

Progressief hè? honderd - tweehonderd - paar honderd - M. v. Hees had het over "hooguit enkele duizenden"
Titel: Re: Het madeliefje, symbool van de onschuld
Bericht door: admin op 14 april 2014, 12:57:53
Citaat van: sylvius op 14 april 2014, 09:32:17
Radio 1 vandaag:

http://weblogs.nos.nl/radio1journaal/2014/04/14/een-zware-kwaliteitslandsingsbaan/

Audiofragment 1
Audiofragment 2
Audiofragment 3
Audiofragment 4
Audiofragment 5


Ik hoor niets over al het wild en de vogels die afgeschoten moeten worden.

Al dat hout en wild is natuurlijk wel geld waard, dat is dan wel weer een meevaller voor de gemeente en hun huurlingen.

Titel: Re: Het madeliefje, symbool van de onschuld
Bericht door: sylvius op 15 april 2014, 15:33:58
(https://pbs.twimg.com/media/BlP8LPFCYAA6RVB.jpg:large)
Titel: Re: Het madeliefje, symbool van de onschuld
Bericht door: sylvius op 19 april 2014, 06:46:15
http://tubantia.ned.newsmemory.com/publink.php?shareid=0cb23ea34

Citeer(https://pbs.twimg.com/media/BlkJxlSIAAENXqW.jpg)

De Twentsche Courant Tubantia | Pagina 6 Zaterdag, 19 April 2014
Bookmark and Share

doorHenk BouwhuisENSCHEDE –Ze stoort zich aan 'indianenverhalen' over de luchthaven. Op straat en in winkels wordt ze aangeklampt. ,,Dan vragen mensen: Marijke, hoe zit het nu?" Om duidelijkheid te scheppen wil Van Hees wel meewerken aan een interview. ,,Al kom ik er liever mee naar buiten als alles rond is." Als wethouder Economische Zaken van Enschede zit ze in het dagelijks bestuur van gebiedsontwikkelaar ADT.

Eerst toch even die ene vraag: waarom moet het vliegveld er komen? Van Hees: ,,De bereikbaarheid van een regio door de lucht is in een internationale economische wereld echt een kwaliteit.

Die kan voor Twente van belang zijn om de werkgelegenheid, die nu nog beperkt is, te laten groeien. Dit economische belang is voor mij motivatie om hieraan mee te werken." En: ,,De startbaan ligt er nu eenmaal. We gaan niet morgen een nieuwe aanleggen. Dat hadden we nooit gedaan."

Over werkgelegenheid gesproken. Het ministerie van Infrastructuur heeft berekend dat de luchthaven netto 190 banen oplevert. Volgens ADT zijn het er 2.700. Van Hees: ,,Die 2.700 is een bruto getal, waarbij het gaat om bedrijvigheid bij de gehele gebiedsontwikkeling. Bij de luchthaven zelf gaan we uit van netto 1.000 banen. Het ministerie trekt er 800 banen vanaf. Met de redenering dat deze mensen elders ook wel werk hadden gevonden. Dat vind ik een rare redenering. Er ontstaan gewoon 1.000 banen."

Van Hees wil ook wel even uitde doeken doen hoeveel geld de overheid tot nu toe in de luchthaven heeft gestoken. ,,Vanaf 2009, toen gekozen is voor een luchthaven, is er zeven à acht miljoen door ADT aan plankosten gemaakt. Daar komt in de toekomst nog ruim twintig miljoen bij voor de exploitant. Te weten 21 miljoen aan investeringen, waarvan een groot deel bestemd is voor luchthaveninfrastructuur. De betrokken overheden zijn Enschede, Overijssel en het ministerie van Economische Zaken. De rijksbijdrage blijft 1 tot 2,5 miljoen."

Tot haar verbazing duiken telkens veel hogere bedragen op in de media. ,,Dan wordt bijvoorbeeld gezegd dat de luchthaven wel honderd miljoen euro kost.

Klinkklare onzin. Feiten worden voortdurend verkeerd weergegeven. Bizar." Van Hees wijst daarbij met name met de beschuldigende vinger naar de stichting Volt Twente, waarin tegenstanders van de luchthaven hun krachten bundelen. Van Hees benadrukt dat de overheidsbijdragen grotendeels weer terugkomen ,,Via de concessievergoeding. Nadat het break-evenpoint voor de luchthaven is bereikt, vanaf het achtste jaar wordt jaarlijks een erfpacht van 500.000 euro afgedragen." Dat geld vloeit dan 42 jaar lang in de kas van ADT, waar Enschede en Overijssel eigenaar van zijn. ,,En aan het einde van de concessieperiode beschikken we over een goed draaiende luchthaven. Dat is ook wat waard", klinkt het niet zonder optimisme. Afgesproken is dat exploitant Reggeborgh (samen met Aviapartner) circa 40 miljoen in de luchthaven gaat investeren. Maar zover is het nog lang niet. Eerst de staatssteuntoets door de Europese Commissie. De toets is nog steeds niet aangevraagd. ,,Dat gebeurt over twee of drie weken", verwacht Van Hees. ,,We zijn nog bezig met ambtelijke voorbereiding.

Dat komt er vooral op neer dat Brussel vragen stelt en wij antwoorden. Als het goed is krijgen we nog voor de zomer groen licht. Maar je weet nooit zeker of je door de toets heen komt. In die zin is het wel spannend. Ik verwacht dat het wel goed komt." Als Brussel 'nee' zegt, betekentdat dan einde oefeningvoor Twente Airport? Van Hees: ,,Ik heb geleerd dat je op dit soort situaties niet vooruit moet lopen."

Dan de bomen-affaire. Veel Twentenaren maken zich zorgen over de dreigende grootschalige bomenkap als gevolg van het ontwerp- luchthavenbesluit. Van Hees spreekt van een 'ongelukkige' gang van zaken. ,,De formulering in het luchthavenbesluit had genuanceerder gekund. Met de kanttekening dat de regels in Nederland nog aangepast worden, waardoor er geen sprake is van grootschalige bomenkap."

Ze verzekert dat bij ADT niet hetbeeld bestond dat er duizenden bomen zouden moeten worden gekapt. Maar in de aanloop van het luchthavenbesluit was er ambtelijk overleg over obstakelvlakken met bomen. Van Hees: ,,Je mag aannemen dat we er integer vanuit zijn gegaan dat het niet zo'n vaart zou lopen." Na de eerste publicatie in deze krant over dreigende massale bomenkap is iedereen binnen ADT zich 'lam geschrokken', geeft Van Hees aan. ,,We hebben direct contact opgenomen met de staatssecretaris om het recht te zetten. Dat is helaas niet gelukt.

Het beeld was al ontstaan." Dealarmerende interpretatie die natuurorganisaties en bijvoorbeeld omliggende gemeenten aan het luchthavenbesluit geven, is volgens Van Hees niet juist.

Daar denkt menigeen anders over. Dat blijkt ook uit reacties die ze als wethouder en ADT-bestuurder krijgt. ,,Als ik zeg dat massale bomenkap niet gaat gebeuren, is steevast het antwoord: 'ja, maar het kan wel'. Zuchtend: ,,Het lijkt wel of het niet doordringt dat wij dit echt niet willen." Daarom neemt ze de gelegenheid te baat om een duidelijk statement te maken. ,,De luchthaven mag niet ten koste gaanvan duizenden bomen. Dan gaat het niet door." ADT-voorzitter Peter den Oudsten verklaarde deze week dat er hooguit tweehonderd bomen worden gekapt. Van Hees daarover: ,,Dat is zijn intuïtie, en het is gebaseerd op gesprekken met deskundigen en het ministerie."

Hoewel er volgens Van Hees eigenlijk niets aan de hand is, hebben de zienswijze van Enschede en provincie volgens haar nut.

Vooral vanwege het 'psychologische' effect. ,,Als dragers van het luchthaven-project geven we een duidelijk signaal af. Als er hectares bomen moeten worden gekapt is er geen draagvlak voor de luchthaven." Door de bomen-affaire lijkt er in de omgeving van de luchthaven nu al nauwelijks nog draagvlak te zijn. Van Hees: ,,Die film wordt straks weer teruggedraaid. Als eenmaal vaststaat dat er geen sprake is van massale bomenkap, ontstaat er ook weer draagvlak voor de luchthaven. Ik snap de emotie van mensen over bomenkap wel." Over raadsleden uit omliggende gemeenten die met bijtende kritiek het vertrouwen in ADT hebben opgezegd: ,,Dat moeten ze me dan recht in het gezicht zeggen. In de gemeenteraad van Enschede heb ik die kritiek niet gehoord." Toch glijdt niet alles van haar af. ,,Je moet altijd openstaan voor signalen. Als je in de politiek zit, ben je heel dom als je je niks van 'buiten' aantrekt." Maar geen slapeloze nachten? ,,Ik lig wakker van mensen en emoties tussen mensen.

Niet van politiek. Ik lig overigens zelden wakker, ben een enorme slaapkop."

Terug naar de luchthaven. Deenorme ophef van de laatste weken brengt Van Hees niet van haar stuk. Ze blijft geloven in Twente Airport. ,,In opdracht van de raad moeten wij ervoor zorgen dat de luchthaven van de grond komt. Niet uit particuliere hobby. Ik vlieg zelf zelden. Alleen als het voor mijn werk moet. Vliegen is een dure oplossing. Ik vind het heel leuk om veel te reizen en te zien, vanuit de auto of trein." Voor bestuurder Van Hees is de luchthaven een 'mooie opdracht'. ,,Maar ook lastig."

Ze benadrukt dat ook na de verkiezingen een duidelijke meerderheid van de Enschedese gemeenteraad voorstander van de luchthaven is. Ze was vier jaar wethouder, daarvoor twaalf jaar raadslid. De problemen rond de bomenkap kwamen - 'zeer ongelukkig' - in de week voor de gemeenteraadsverkiezingen aan het licht. De vraag is of het een rol heeft gespeeld bij de nederlaag van haar partij, PvdA. Van Hees: ,,Dat is lastig te duiden.

Het landelijke verlies van de PvdA zie je ook hier. D66, altijd tegen de luchthaven, heeft een bescheiden winst geboekt.

GroenLinks, ook verklaard tegenstander, is in zeteltal gelijk gebleven. Maar ongetwijfeld zullen er mensen zijn die door de bomenkwestie deze keer niet op ons hebben gestemd."

Ook voor haar persoonlijk zijn de druiven zuur. De PvdA zit niet aan tafel bij de college-onderhandeling en verlenging van het wethouderschap lijkt er niet in te zitten. ,,Als je twee keer achter elkaar een verkiezing verliest, ga je af door een zijdeur." Marijke van Hees wacht af.
Titel: Re: Het madeliefje, symbool van de onschuld
Bericht door: sylvius op 19 april 2014, 12:32:42
(https://pbs.twimg.com/media/Blko1YCIIAAcQQN.jpg:large)
Titel: Re: Het madeliefje, symbool van de onschuld
Bericht door: admin op 21 april 2014, 11:52:16
Citaat van: sylvius op 19 april 2014, 06:46:15

http://tubantia.ned.newsmemory.com/publink.php?shareid=0cb23ea34

Vliegen is een dure oplossing. Ik vind het heel leuk om veel te reizen en te zien, vanuit de auto of trein." Voor bestuurder Van Hees is de luchthaven een 'mooie opdracht'. ,,Maar ook lastig."


Een retourtje Maastricht-Londen kost nog geen veertig euro.
Vliegen is de goedkoopste oplossing als men wil reizen.

Van Hees kan denk ik  al haar reizen declareren en hoeft niets te betalen ze krijgt waarschijnlijk geld toe.
Men kan het haar niet kwalijk nemen dat ze van niets weet daar heeft ze al last van sinds de rampdag.


Titel: Re: Het madeliefje, symbool van de onschuld
Bericht door: sylvius op 24 april 2014, 08:19:36
Tubantia vandaag:

(https://pbs.twimg.com/media/Bl-PNQ0CMAAat4k.jpg:large)
Titel: Re: Het madeliefje, symbool van de onschuld
Bericht door: sylvius op 8 mei 2014, 17:00:36
http://www.youtube.com/watch?v=QJGHQ8Hq6i4&feature=youtu.be&app=desktop
Citeer

Hengelose huisvrouw zingt: "dik veur mekaar"



Gepubliceerd op 7 mei 2014

De klucht rondom het vliegveld Twente:

Een miljardair uit Rijssen is heel dik met de burgemeester van Enschede en flirt met hem om monopoly te kunnen spelen op het vliegveld Twente. Het is je en jij en enkel voornamen. Zo wordt een van de laatste stukjes ongerepte natuur geofferd voor industrie, bij zoveel leegstand in Twente. Annie Schreier is dik tevreden met de prive vliegtrip die ze van hem krijgt en smeert als dank de nodige departementen in Den Haag.
En de ADT (de projectontwikkelaar) produceert het ene na het andere beleidsstuk, waarin het stelt dat de luchthaven kansen heeft, banen creëert en een geduchte concurrent wordt van luchthaven Münster. Ter info: deze luchthaven gaat dit jaar 10 miljoen verlies maken.
Een lokaal gemeenteraadslid vindt niet dat het geld kost, want het komt toch van de provincie!,
Enfin, luister naar een lied tijdens het 50 jarig jubileum van de Vliegclub Twente
.
Titel: Re: Het madeliefje, symbool van de onschuld
Bericht door: sylvius op 16 juni 2014, 17:34:30
Bomenkap gecanceled:

http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/kamerstukken/2014/06/16/luchthaven-twente-scenario-s-luchthavengebied-en-bomenkap-in-verband-met-vliegveiligheidsvlakken.html
Titel: Re: Het madeliefje, symbool van de onschuld
Bericht door: admin op 23 juni 2014, 14:57:13
Geen raadsenquête luchthaven Twente

Geplaatst op:23 juni 2014

ENSCHEDE - Er komt geen raadsenquête naar de gang van zaken rond de luchthaven Twente. Maandagavond ontraden de coalitiepartijen in de stedelijke commissie van Enschede de oproep van GroenLinks om een raadsenquête over te nemen.

"We richten ons op de toekomst"

GroenLinks in Enschede wil dat de oud-wethouders Eric Helder en Marijke van Hees maar ook burgemeester Peter den Oudsten en de top van luchthavenontwikkelaar ADT optimale openheid van zaken geven in het lange dossier over de luchthaven Twente.

Het is voor een meerderheid in de raad een te zwaar middel. Ton ten Vergert van het CDA: 'We richten ons op de toekomst. Op werkgelegenheid. Je moet niet door de achterruit kijken, maar door de voorruit.'

Bron Tubantia: http://www.tubantia.nl/regio/enschede/geen-raadsenqu%C3%AAte-luchthaven-twente-1.4418035
Titel: Re: Het madeliefje, symbool van de onschuld
Bericht door: sylvius op 27 december 2014, 08:40:39
http://www.tubantia.nl/regio/enschede/massale-bomenkap-prins-bernhardpark-in-enschede-1.4688999?ref=regio_enschede-category_header&refid=7.321091


CiteerMassale bomenkap Prins Bernhardpark in Enschede


   

ENSCHEDE - Een perceel met tientallen bomen op het Prins Bernhardpark op de vliegbasis Twente is ten onrechte gekapt. Omwonenden kregen een brief over noodzakelijk groenonderhoud, maar dat liep compleet uit de hand. Ze kijken nu tegen een kaalgeslagen bos aan.



Het is één van de mooiste delen van de vliegbasis Twente. Grenzend aan de Lonnekerberg en ingesloten tussen de Oude Deventerweg en de Oldenzaalsestraat ligt het Prins Bernhardpark. Een bosrijk gebied, met mooie huizen. Hier heeft de afgelopen twee weken echter een kaalslag plaatsgehad. Het is uit de hand gelopen, want tientallen bomen hadden moeten blijven staan.

Excuses
,,Onze schuld", erkent Joep Van Aaken, projectmanager van de gebiedsontwikkelaar ADT. ,,De bodem rond de tennisbaan is zwaar verontreinigd. Die wordt op kosten van het rijk gesaneerd. Dat gebeurt over enkele maanden. Verderop zijn echter ook grote bomen verdwenen die niet bedoeld waren om te kappen. Heel spijtig en daarvoor bied ik mijn excuses aan."

Teleurgesteld
Aanwonenden onder wie Bert de Lange en Marien Florijn zijn onthutst over de kap, maar het steekt vooral dat ze niet werden geïnformeerd door de gemeente. Van vervuilde grond zeggen ze niets te weten. ,,Ik voel me belazerd door ADT", zegt De Lange, die samen met buurman Marien Florijn zijn beklag heeft gedaan bij wethouder Patrick Welman.

De wethouder laat de kwestie onderzoeken. Met ADT willen ze voorlopig niet meer in gesprek. Een afspraak voor 5 januari leggen ze naast zich neer. De Lange en Florijn: ,,Eerst maar eens kijken wat het onderzoek van Welman oplevert."
Titel: Re: Het madeliefje, symbool van de onschuld
Bericht door: admin op 27 december 2014, 11:31:12
In het rampgebied zijn ook alle bomen gekapt door de gemeente.
En die drie die er nog staan daar heb ik nog voor geschreeuwd vanaf de publieke tribune tegen die criminelen van B&W.
Ik weet niet meer waarom ik daar was ik denk vanwege het ontslag van die twee klokkenluiders.
Ik was behoorlijk opgefokt want ik had gezien dat de bulldozers over de wortels reden en teleurgesteld want Jan Mans de leider van die criminele bende was lekker weer op vakantie.

Titel: Re: Het madeliefje, symbool van de onschuld
Bericht door: admin op 27 december 2014, 11:34:29
Als ik een madeliefje zie moet ik aan de ramp denken en die krengen bloeien het hele jaar.
Liefje klinkt wel goed maar bij Made zet ik vraagtekens.
Titel: Re: Het madeliefje, symbool van de onschuld
Bericht door: sylvius op 23 juni 2015, 16:22:37
Met propagandafilmpjes maken gaat men gewoon door:

http://www.natuurindesteigers.nl/foto%20en%20film/
Titel: Re: Het madeliefje, symbool van de onschuld
Bericht door: sylvius op 10 april 2016, 08:27:31
in dezelfde geest:

http://www.nrc.nl/nieuws/2016/04/07/kunst-als-stille-getuige-van-harde-feiten-1606882
Citeer
Kunst als stille getuige van harde feiten

Vliegbasis Twenthe Passagiers vertrokken er in lijndienst op Schiphol. De nazi's stalden er Messerschmitts en later vlogen er straaljagers van de Luchtmacht. Nu is Vliegbasis Twenthe van de natuur, en van kunstenaar Paul de Kort.


....


Titel: Re: Het madeliefje, symbool van de onschuld
Bericht door: sylvius op 1 mei 2016, 13:24:11
http://www.tubantia.nl/regio/enschede-en-omgeving/enschede/eerste-echte-vliegtuig-in-9-jaar-op-luchthaven-twente-1.5975629
Citeer
Eerste 'echte' vliegtuig in 9 jaar op luchthaven Twente

http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=243490
Citeer
Patrick Welman ‎@PGWelman

Twente heeft weer een operationeel vliegveld. Mooi moment. Dank aan alle medewerkers.
11:42 - 1 mei 2016
Titel: Re: Het madeliefje, symbool van de onschuld
Bericht door: sylvius op 1 mei 2016, 13:25:37
Daar ging het ook allemaal om, dat de bobo's konden blijven vliegen  ;)
Titel: Re: Het madeliefje, symbool van de onschuld
Bericht door: sylvius op 14 september 2017, 15:04:21
http://www.tvenschedefm.nl/staatssecretaris-geeft-900-000-euro-aan-twente-airport/nieuws/item?990063


Citeer  Staatssecretaris geeft 900.000 euro aan Twente Airport

Gepubliceerd op: 14/09/2017
Staatssecretaris geeft 900.000 euro aan Twente Airport

Twente Airport krijgt 900.00 euro van Staatssecretaris Dijksma van Infrastructuur en Milieu. De investering is bedoeld voor de ombouw van militaire luchthaven naar civiele luchthaven. Ook wordt het geld besteed aan onderzoeken naar innovaties in de luchtvaart.

Van de 900.000 euro is 750.000 euro bestemd voor investeringen in de infrastructuur van de luchthaven, zoals de verbreding van taxibanen en toegangen. De veranderingen moeten wel in lijn zijn met de regels voor de staatssteun, die binnenkort worden vastgesteld.

Luchtverkeersleiding
De overige 150.000 euro is voor onderzoek naar een nieuwe vorm van luchtverkeersleiding voor kleinere regionale luchthavens. Deze remote tower luchtverkeersleiding maakt de leiding van het luchtverkeer vanaf een andere locatie dan de luchthaven mogelijk. Meerdere luchthavens kunnen dan vanaf één locatie worden aangestuurd.

"Deze investering is het resultaat van een intensieve lobby vanuit Technology Base Twente, provincie Overijssel en de gemeente Enschede", vertelt Eddy van Hijum, gedeputeerde van de Provincie Overijssel. "Een mooi resultaat van onze inspanningen. En een uitstekende impuls voor de verdere ontwikkeling van Technology Base Twente."

© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en TV Enschede FM - foto: Lars Smook