Lofzang op Roombeek
http://programma.vpro.nl/deslagomnederland
CiteerHet einde van het kantoorgebouw
Hoe werden er snel miljoenen verdiend met lelijke kantoorgebouwen. Ontwikkelaar Rudy Stroink geeft een spoedcursus projectontwikkeling. En architect Pi de Bruijn stelt dat bouwen veel goedkoper kan.
Uitzending: Het einde van het kantoorgebouw
(http://programma.vpro.nl/.imaging/stk/pip-deslagomnederland/photo-s-4columns/media/pip-deslagomnederland/Pi_04/original/Pi_04.jpg)
(http://programma.vpro.nl/.imaging/stk/pip-deslagomnederland/photo-s-4columns/media/pip-deslagomnederland/Pi_04/original/Pi_04.jpg)[/size][/quote]
"In een terugblik kom je er bijna op om te zeggen: er is een hele grote ramp voor nodig om een verbetering te weeg te brengen"
(http://i138.photobucket.com/albums/q262/suivlys/Hetisinderdaadironisch.jpg)
"Het is inderdaad ironisch"
(http://i138.photobucket.com/albums/q262/suivlys/Hierisduseigenlijk.jpg)
"Hier is dus een hele poëtische droom gerealiseerd waarbij de mensen voor wie de wijk bedoeld was zelf hebben kunnen meepraten en meedenken. Er is echt inbreng van die mensen in wat je hier ziet."
Citeer
"In een terugblik kom je er bijna op om te zeggen: er is een hele grote ramp voor nodig om een verbetering te weeg te brengen"
Mans had de vooruitziende blik (want met de helm op geboren).
""Hier is een waterpartij. Daar kun je dus ook muziekuitvoeringen je voorstellen"
(http://i138.photobucket.com/albums/q262/suivlys/Hieriseenwaterpartij.jpg)
Exodus 14:
27 Toen strekte Mozes zijn hand uit over de zee; en de zee kwam weder, tegen het naken van den morgenstond, tot haar kracht; en de Egyptenaars vluchtten die tegemoet; en de HEERE stortte de Egyptenaars in het midden der zee.
28 Want als de wateren wederkeerden, zo bedekten zij de wagenen en de ruiters van het ganse heir van Farao, dat hen nagevolgd was in de zee; er bleef niet een van hen over.
29 Maar de kinderen Israëls gingen op het droge, in het midden der zee; en de wateren waren hun een muur, aan hun rechter hand en aan hun linkerhand.
30 Alzo verloste de HEERE Israël aan dien dag uit de hand der Egyptenaren; en Israël zag de Egyptenaren dood aan den oever der zee.
31 Ook zag Israël de grote hand, die de HEERE aan de Egyptenaren bewezen had; en het volk vreesde den HEERE, en geloofde in den HEERE, en aan Mozes, Zijn knecht.
Exodus 15:
1 Toen zong Mozes en de kinderen Israëls den HEERE dit lied
Pi in de Renbaanstraat (zo genoemd) naar de vroegere paardenrenbaan hier ter plaatse (delict):
(http://i138.photobucket.com/albums/q262/suivlys/PiindeRenbaanstraat.jpg)
Pi: "Dit zijn bijna allemaal terugkeerders, mensen die hier voor de ramp gewoond hebben"
Nou snap ik het,
Pi is afkorting van Pinokkio ...
De chauffeur rijdt en parkeert op de busbaan volgens mij is dat verboden maar Pi en de reporter treft geen blaam want die zitten achterin de auto.
Citaat van: admin op 10 oktober 2012, 20:23:40
De chauffeur rijdt en parkeert op de busbaan volgens mij is dat verboden maar Pi en de reporter treft geen blaam want die zitten achterin de auto.
Pi is soort koning van Roombeek, daarom mag hij over de busbaan (maar het is de Leugenlaan).
Zelfs Mans zou niet over de busbaan durven rijden.
(Alhoewel hij zich wel over de busbaan van de Zuiderval liet rijden als hij ergens heen moest, heb ik horen zeggen -- bron: Poter)
Pi wilde (zogenaamd) helemaal geen busbaan door Roombeek.
In zijn eerste vlekkenplan was het tracé van de vroegere spoorlijn als wandel/fietspromenade bedacht.
Maar de busbaan was al voor de ramp bedacht, en door de gemeenteraad vastgesteld. Dus die moest en zou er komen, zogenaamd tegen de zin van Pi, maar ook tegen de zin van de (toenmalige) bewoners.
Ja busbaan, trambaan; want in het Enschede van de 21ste eeuw gaat zeker de tram wederkeren.
Daarom zijn de betonblokken zo sterk en zo stevig vastgelegd dat er zonder verdere ingrepen tramrails op kunnen worden aangebracht en trams over kunnen rijden.
Daarom had ik de ramp al eens "Lonnekerspoortramramp" genoemd.
(http://i138.photobucket.com/albums/q262/suivlys/expldingtram.jpg)
Ook zijn de bochten flauw genoeg gemaakt voor een tram om er over te kunnen.
Citaat van: sylvius op 9 oktober 2012, 19:48:35
Lofzang op Roombeek
http://programma.vpro.nl/deslagomnederland
De voice-over zegt na bijna achtien minuten:
"Na de vuurwerkramp durfde geen enkele politicus of bestuurder zich nog te vertonen, bang om gelynched te worden."
Einde citaat.
Citaat van: admin op 15 oktober 2012, 15:23:08
Citaat van: sylvius op 9 oktober 2012, 19:48:35
Lofzang op Roombeek
http://programma.vpro.nl/deslagomnederland
De voice-over zegt na bijna achtien minuten:
"Na de vuurwerkramp durfde geen enkele politicus of bestuurder zich nog te vertonen, bang om gelynched te worden."
Einde citaat.
Pi heeft het dus goed gedaan ;)
Deze hadden we al eens, met een filmpje, maar kan niet terugvinden, dus hier nog maar een keer:
http://www.arttube.nl/en/video/Boijmans/DP_Pi_de_Bruijn
CiteerDutch Profiles: Pi de Bruijn, de Architekten Cie.
Living Areas
The city as a drawing board
Architect Pi de Bruijn is famous for expanding and modernising public buildings like the Concertgebouw in Amsterdam or the Dutch parliament in The Hague. He also developed huge urban areas like the Zuidas in Amsterdam or the Beursplein in Rotterdam.
But a much smaller project proved to be a real turning point for Pi de Bruijn. In Roombeek, a tiny residential area in the city of Enschede, he decided to diminish his own role as an architect. He let the future residents create their own neighbourhood.
In May 2000, Roombeek was completely devastated by the explosion of a fireworks factory. 23 people were killed.
Pi de Bruijn asked all residents to help determine what their new neighbourhood should look like. 50 % of the residents were able to design their own houses. De Bruijn merely functions as a supervisor, a coordinator of ideas. This new approach earned the city a prestigious prize for excellence in commissioning work in architecture and urban planning.
Pi de Bruijn used to believe in a modernist, idealistic, top-down approach. In the seventies he worked on the Bijlmermeer in Amsterdam. With separated areas for living, working, shopping and leisure. On paper it all seemed to work, but in reality the dream turned into a nightmare.
(http://i138.photobucket.com/albums/q262/suivlys/somuchloveandpositiveenergyandvitality.jpg) (http://s138.photobucket.com/user/suivlys/media/somuchloveandpositiveenergyandvitality.jpg.html)
(http://i138.photobucket.com/albums/q262/suivlys/Zowilikwonen.jpg) (http://s138.photobucket.com/user/suivlys/media/Zowilikwonen.jpg.html)
Citaat van: sylvius op 11 oktober 2012, 07:46:37
Pi wilde (zogenaamd) helemaal geen busbaan door Roombeek.
In zijn eerste vlekkenplan was het tracé van de vroegere spoorlijn als wandel/fietspromenade bedacht.
Maar de busbaan was al voor de ramp bedacht, en door de gemeenteraad vastgesteld. Dus die moest en zou er komen, zogenaamd tegen de zin van Pi, maar ook tegen de zin van de (toenmalige) bewoners.
Ja busbaan, trambaan; want in het Enschede van de 21ste eeuw gaat zeker de tram wederkeren.
Daarom zijn de betonblokken zo sterk en zo stevig vastgelegd dat er zonder verdere ingrepen tramrails op kunnen worden aangebracht en trams over kunnen rijden.
Daarom had ik de ramp al eens "Lonnekerspoortramramp" genoemd.
(http://i138.photobucket.com/albums/q262/suivlys/expldingtram.jpg)
Gevaarlijke kruising aan Lonnekerspoorlaan in Enschede wordt aangepakt (video)
http://www.tubantia.nl/regio/enschede-en-omgeving/enschede/gevaarlijke-kruising-aan-lonnekerspoorlaan-in-enschede-wordt-aangepakt-video-1.6951859
(http://www.tubantia.nl/polopoly_fs/1.6951860.1488529036!/httpImage/image.jpg_gen/derivatives/landscape_800_600/image-6951860.jpg)
(https://images3.persgroep.net/rcs/mellQA4XGmrEn6L_jm2S6kaLpbU/diocontent/100303581/_fitwidth/694/?appId=21791a8992982cd8da851550a453bd7f&quality=0.9)
https://www.youtube.com/watch?v=2PgCxA3V8yQ
Reactie op youtube:
Citeer
Rob Buitenkamp
Rob Buitenkamp20 uur geleden
Welke idioot verzint een diagonale kruising ? Iemand met 1 hersencel die niet werkt denk ik
https://nl.wikipedia.org/wiki/Roombeek
CiteerDe drie assen van Roombeek
In het nieuwe plan voor Roombeek dat na 2000 werd geschreven, is uitgegaan van het originele stratenplan (een vertrouwde wijk). De nadruk kwam te liggen op drie assen: de Roomweg van oost naar west, de Lonnekerspoorlaan van zuid naar noord en de Museumlaan. Langs deze assen is hoge beeldregie toegepast, dat wil zeggen dat nieuwe bebouwing getoetst moet worden door de stedenbouwkundig supervisor Pi de Bruijn.
De drie assen komen tezamen bij Knoop van Roombeek, waar de zorgcluster het Ekenhof en voorzieningencluster Prismare geplaatst zijn. Op de knoop ligt ook het plein naar Het Roozendaal en de Twentse Welle.
Quote: Sylvius
CiteerPi wilde (zogenaamd) helemaal geen busbaan door Roombeek.
In zijn eerste vlekkenplan was het tracé van de vroegere spoorlijn als wandel/fietspromenade bedacht.
Maar de busbaan was al voor de ramp bedacht, en door de gemeenteraad vastgesteld. Dus die moest en zou er komen, zogenaamd tegen de zin van Pi, maar ook tegen de zin van de (toenmalige) bewoners.
Pi was met handen en voeten gebonden aan wat B&W wilde.( Zoiets zei hij op een brainstormsessie met plaatselijke kunstenaars aan de keukentafel van het rijksmuseum)
Pi staat erom bekend dat hij oude panden of elementen behoud in zijn nieuwbouwplannen.
Maar zijn opdrachtgevers B&W wilden alles slopen (panden, bomen en de hijskraan van Thole en zo is het gebeurd).
Ik zie die Pi meer als die andere stedenbouwkundige Rudolf Speer, Pi kan er ook niets aan doen dat hij voor oorlogs-misdadigers werkt.
Pi leerde mij dat je als kunstenaar moet heulen met de bezetter of die nou Adolf heet of Jan Mans en kornuiten als je geld wilt verdienen.
Had graag wat cijfers gehad over het aantal ongelukken ter plaatse.
Maar denk dat we niet mogen weten van de gemeente Enschede en haar Tubantia hoeveel doden en gewonden daar vallen, zeker weer in verband met de privacy, net als de ramp.
Die bussen in Enschede scheurden altijd als gekken op de busbaan ter hoogte van 't Getfert heb ik als eens meegemaakt dat een Alpha-Romeo werd geramd, ik zat in die stadsbus, pakweg een jaar of anderhalf na de ramp. De bestuurder van de auto had m.i. helemaal niet door dat daar een racebaan voor bussen aangelegd was.
Bovendien laat men een heleboel buslijnen over die ene busbaan gaan, ook de bussen naar Oldenzaal en Losser-Overdinkel, die vroeger via de Oldenzaalsestraat gingen, waardoor bv. mensen die vroeger bij de Jozefkerk in konden stappen nu eerst naar t Roombeek moeten lopen.
http://www.enschederamp.nl/forum/index.php?topic=572.msg5557#msg5557
Quote Don H.
CiteerIk moest dus binnen 22 uur en 51 minuten en een aantal seconden in Enschede zijn als ik hun mail ogenblikkelijk had gelezen.
De fotograve gaf mij iets meer speling ik moest er voor elf uur zijn.
Om 10.20 kwam de trein aan. de bus naar Oldenzaal stond op het punt te vertrekken ik vroeg de buschauffeur duidelijk of hij naar de Bentrotstraat ging op de hoek van de singel en de Oldenzaalsestraat hij zei ja en ik stapte in. Hij zette me af aan de leugenlaan. Ik zei hem en later mevrouw Meijer dat ik beter met de bus van het Ribbelt had kunnen gaan.
Werd dus afgezet letterlijk en figuurlijk bij het HvV......
Quote: Sylvius,
Citeer....mensen die vroeger bij de Jozefkerk in konden stappen nu eerst naar t Roombeek moeten lopen.
Ik raakte helemaal over de toeren toen ik erachter kwam dat ik in Roombeek werd afgezet.
En ik raak al over de rooie als ik eraan terugdenk.
Heb de hele bus naar Oldenzaal de ramp in een notendop uitgelegd, want de hele bus kon horen wat ik tegen de chauffeur zei.
Had beter vanaf het station via de Jozefkerk naar de Bentrotstraat kunnen lopen dat waarschijnlijk iets minder ver lopen. Voor mij is Roombeek de hel op aarde. Bovendien weet men nog steeds niet wat er allemaal bij SEF zogenaamd ontploft is en komt de overheid daar ook nooit achter zoals de ambtenaren vanaf het begin beweren. Dat hele Roombeek stinkt letterlijk en figuurlijk.
http://www.tubantia.nl/enschede/scholieren-waarschuwen-met-filmpje-voor-gevaarlijk-kruispunt-in-enschede~a3836f98/
Citeer
Scholieren waarschuwen met filmpje voor gevaarlijk kruispunt
(https://images3.persgroep.net/rcs/6_oRBiy8pg4RcYvZ4QxAxqm-J9Y/diocontent/100491490/_fitwidth/694/?appId=21791a8992982cd8da851550a453bd7f&quality=0.9)
VIDEOENSCHEDE - De kruising Roomweg/ Lonnekerspoorlaan in Enschede staat bekend als onoverzichtelijk en gevaarlijk. Maar een eindje verderop is de situatie niet veel anders. Jordy Pals (14) en Wouter Reink (12) wijzen medescholieren met een zelfgemaakt filmpje op onveilig verkeersgedrag op het kruispunt Hulsmaatstraat/Lonnekerspoorlaan.
In het filmpje laten de leerlingen zien hoe je het beste over de kruising kunt fietsen en ook hoe het vooral niet moet. Jordy en Wouter willen met hun filmpje de gevaren van het kruispunt duidelijk maken aan hun schoolgenoten en zo de route naar school veiliger maken.
Ongeluk
Voor veel leerlingen van het Greijdanus ligt het kruispunt op de route naar school. Het is daarbij aantrekkelijk om een stuk over de busbaan af te snijden. Jordy en Wouter passeren het kruispunt dagelijks twee keer. Tot nu toe maakten ze de oversteek ongeschonden. Maar het kan ook anders. "Want eigenlijk is er elke week wel een leerling betrokken bij een ongeluk of gaat het maar net goed", weet Martin Brouwer, ad interim van het Greijdanus. "Ik hoorde dat er gisteren ook iemand het wiel tegen de bus aan had", vertelt een docent van de school.
Bekijk het waarschuwingsfilmpje en een interview met de initiatiefnemers hieronder:
https://www.youtube.com/watch?v=rWKrbiyeWOs
Aan het begin van dit onderwerp zie je twee keer Pi gevaarlijk doen op de of een busbaan.
Tenminste als ik het goed zie op de twee foto's aan het begin van dit onderwerp.
Heeft Pi nog geluk dat hij niet doodgereden.
Men dempt de put als het kalf verdronken is. Het is dus wachten op het juiste aantal doden voordat de gemeente of Pi ingrijpen.
De buschauffeurs kunnen er niets aan doen dat ze daar met hun bussen als aso's moeten scheuren van hogerhand.\
Er is dus niemand schuld behalve de arme fietsers en voetgangers en auto's die geramd worden.
Daarmee blijft het toch een leuke wijk voor de ramp-tourrist.