Nieuws:

NB! Als u lid wilt worden stuur dan een verzoek naar:

EnschedeRamp@gmail.com

Hoofdmenu

Rampdag en Don

Gestart door admin, 20 maart 2010, 14:52:45

Vorige topic - Volgende topic

admin

Hallo L, Hulpverlener naam bij Don bekend.

Hieronder volgt mijn verslag over wat ik nu 8 november 2009 nog weet te herinneren van de rampdag
negen en een half jaar geleden op 13 mei 2000 te Enschede.
Ik voeg er enkele landkaarten bij om een en ander te verduidelijken zet ik er nummers op,
zodat het voor de leek duidelijk is wat zich waar afspeelde.

Ik schrijf dit verslag in vier uur tijd.

Op die dertiende mij werd ik vroeg in de middag wakker rond rond 12.30 uur.
Het was een zonnige dag en de zon brande mij uit bed.
Had nog geen gordijnen op mijn slaapkamer want er was geen inkijk en ik woonde er nog maar 4 maanden.
Vond het prima dat de zon mij wekte.

De woonkamer was net als de slaapkamer naar het zuiden gericht precies richting plaats delict.
In de woonkamer liet ik de gordijnen dicht om de hitte van de zon buiten te houden.
Toen ik een gordijn iets aan de kant schoof om even naar buiten te kijken
zag ik 4 vuurpijlen tegelijk kleurloos(grijs/zwart) ontploffen  op dezelfde hoogte de meest rechtse pijl
had een kleine afwijking naar rechtsonder.
Ik heb de knallen van die vuurpijlen niet gehoord.
Dacht nog wat stom om overdag vuurwerk af te steken want zo heb je er niets aan.
Heb het gordijn meteen weer gesloten.
Dacht ook nog aan de afhaal-chinees die daar zat en/of het chinees oud en nieuw was.
Maar ik begreep niet waarom die dan overdag vuurpijlen afstak.

Dit stukje hieronder moet ik ooit nog eens met beeldmatriaal vergelijken >>>>

Later hoorde ik veel vuurwerk tegelijk gillende keukenmeiden enzo.
Dacht meteen dat de afhaal-chinees in de fik stond.
Het neefje van de chinees was zeker onvoorzichtig geweest in de schuur ofzo.
Maakte me niet druk het was op 250 meter van mijn huis.
Het duurde niet lang of ik hoorde de brandweer aankomen met hun tweetonige sirenes.
Ik dacht nog nu is het geregeld de brandweer blust dat schuurtje wel even van die afhaal-chinees.

Na een tijdje werden de knallen harder het leek wel of er links en rechts bommen in de wijk ontploften.
Mijn ruiten begonnen te trillen van de luchtdruk, ik zei nog "Nou nou"
Ik dacht ik moet weg wezen en wilde bellen naar pop-eye in hengelo om te vragen of mijn bestelde cd al binnen was.
De telefoon en het telefoonboek lagen op de grond vlak voor het raam,
ik ging op mijn schommelstoel richting raam zitten en bukte me om de cijfers in te toetsen
toen ik 074 had ingedrukt kwam de eerste detonatie, ik zei nog "Tjonge, jonge" toen ik op was gestaan en richting tuin liep,
ik dacht hoe kan men zo stom zijn om zoveel kruit compact op te slaan.
Vlak voor die detonatie hoorde ik een gecontroleerde explosie, iets van acht knallen met steeds 0.4 seconden ertussen.
En toen volgde er een ongelovelijke detonatie als toetje op die acht explosie's ervoor het leek wel sabotage.
De ramen aan de voorkant werden verspinterd en ik werd gered door een petje en de gordijnen die dicht waren.
Ik voelde de glasplinters door het gordijn en door mijn kleren maar raakte niet gewond door het glas.
De helft van de gordijnen waren voor het raam weggeblazen.

Ben naar de achtertuin gelopen weg van de ramp.
Ik zag dat bij de koophuizen ten noorden van mij alle ruiten kapot waren,
het zag er heel donker uit daar waar altijd het glas spiegelde was het nu heel donker.
Mijn Turkse buurvrouw ten oosten van mijn huis was heel hard aan het huilen.
ze hadden een baby van een paar maand oud ik maakte me ongerust.
(Vijf jaar later heb ik ze toevallig ontmoet bij de herdenking
en hoorde toen pas dat alles goed was met het jonge gezin.)
De buren aan de westkant waren ouder en er waren twee kids op bezoek 1 van 16 en 1 van 21 schat ik.
Met de oudste zoon heb ik even gepraat hij was heel rustig de jongste ging weg op de fiets door de achterpoort.
Ben niet langer dan een paar minuten in mijn achtertuin geweest maar toen moet er nog een ergere detonatie zijn geweest.
Want toen ik weer in mijn huis kwam zag ik dat de keukendeur door de sponning van de woonkamer was geblazen
en nu in de keuken op de grond lag. ik moest over de deur lopen om in de woonkamer te komen.
Het gordijn in de woonkamer lag nu voor 90% van het raam af.
De shawl die over die deur had gehangen hing nu linksbovenin het raamkozijn.
De shawl was vacuum getrokken richting de laatste detonie, ik dacht nog
ik moet die shawl (erfstukje van mijn moeder) laten hangen want dat is bewijsmatriaal.

Heb mijn jas aangedaan heb de hond boven onder mijn bed weggesleept.
Hij mocht niet boven komen maar had toch dekking gezocht onder mijn bed waar hij eigenlijk niet ander paste.
Er lag glas op de matras.
Heb hem mee naar beneden genomen en snel alles afgesloten toen belde mijn zus en vroeg hoe het met me was,
ik zei dat ik op de vlucht was. Ik bedoelde dat ik dekking moest zoeken,
de telefoon kon ik vanaf buiten opnemen door het raam wat weggeblazen was.
Heb aan het eind van dit korte gesprek tegenover mijn huis dekking gezocht aan de overkant.
(Ik hoorde heel veel gejuich en dacht in eerste instantie; "Laat men ook nog FC-Twente spelen met zo'n ramp"'
Maar ik zat daar fout Twente ging de volgende dag een lekker potje voetbal spelen in hun stadion.)
achter een stenen muurtje van bijna 2 meter hoog het muurtje in de tuin van mijn overburen.
Ik zag een dakgoot liggen op de westhoek van de merelstraat/putterstraat
maar toen ik beter keek zag ik dat het een heel lang stuk hoekprofiel was van een container
die op het dak was gestuitert vijf huizen ten oosten van mij.
En terug was gestuiterd bij de overburen voor het huis.
daar zat ik gehurkt met mijn hond en heb daar het volgende meegemaakt.
Bijna direct kwam er een wit cargo-vliegtuigje overvliegen van noord naar zuid over de voortsweg.
zonder kentekens die verplicht zijn voor vliegtuigen dat begint volgens mij altijd met PH. en dan 4 cijfers ofzo.
Vond het vreemd dat dat vliegtuigje er meteen was en dan ook nog zonder kenteken.

Zag ook nog een jongen van rond de 16 die vanaf de oostkant van de putterstraat de merelstraat in wilde.
Deze jongen had een intergraal helm op hij keek ook naar het hoekprofiel en naar de dakgoot erboven.
Ik dacht nog hij denkt ook in eerste instantie dat dat een dakgoot is.

Toen kwam er een man Waarvan ik nu weet dat het R. Bakker is de mede-eigenaar van SEF.
Die Bakker kwam keihard de hoek (putter/merelstraat, in westelijke richting) omrennen en schreeuwde;
"Munitie, munitie meer dan honderd doden."

Bij het tweede huis ten westen van mijn huis liep een man zijn voortuin in om foto's te maken van de schade aan zijn huis.

Bij het zesde huis ten westen van mij zat een vrouw van ongeveer 27 op een rode auto die daar in de tuin stond geparkeerd.
Ze had lang donkerblond krullend haar en keek wezenloos de merelstraat in richting het plaats delict.
Ik ben naar haar toegelopen en heb samen met haar even naar de brand gekeken.
Heb daar maar heel even gestaan en zag de brand bij sef(op 250 meter), dit was een halve bol masieve vuursoep.
Zag ook een brandje in de speeltuin op het einde van de merelstraat.
Ben snel weer naar mijn veilige muurtje gegaan omdat het mij veiliger leek.

Na een tijdje ben ik naar de kievitstraat gelopen.
Zo kon ik de hele kievitstraat in de gaten houden en ook mijn putterstaat in de gaten houden.
Want plunderaars hadden nu vrij spel overal waren de ruiten kapot.
Ik durfde geen huizen binnen te gaan om te kijken of er gewonden hulp nodig hadden.
Was bang voor wat ik zouw aantreffen of om voor plunderaar aangezien te worden.
De eerste persoon waarmee ik een gesprek aanknoopte kwam uit Hengelo hij was op de knallen afgekomen,
ik dacht nog wat een sensatie-zoeker en heb het gesprek afgekapt.
Een kennis Remon vroeg me af ik zijn vrouw had gezien ik zei dat ik haar niet had gezien.
Remon zei dat zijn ouders die in de kievitstraat woonden niet thuis waren, en hij ging nu bij zijn eigen huis kijken.
De buurman 3 huizen ten westen van mij kwam met veel kleine huisdieren naar buiten
hij zei dat een beestje achter de kast was gevallen met een van de knallen
en dat hij het beestje met veel moeite heeft kunnen pakken.
Toen kwam er een agent (Knotter) met verbrande broekspijpen de kievitstraat oplopen met in zijn kielzog de pers.
Ik liep meteen richting de mensen van de pers, dacht dat hun wel iets meer wisten
en wilde even meeluisteren wat hun dachten.
Toen zei die grote journalist tegen de andere; "Heb je ook leiken???"
Ik legde van achteren mijn hand op de schouder van die grote journalist en zei: ""Een beetje respect mag ook wel."
Ik was een klein stukje met hun meegelopen.
Heb toen ook gezien hoe de rook de zon verduisterde
Ben weer terug gelopen naar het verlengde van de putterstraat aan de kievitstraat.
De agent Knotter, schreeuwde dat de buurt moest worden ontruimd want de Grolsch kon ook ontploffen.
Er kwam een goudkleurige mercedes over het grasveld die wilde het rampgebied in.
Nadat de chauffeur van die mercedes even met Knotter had gepraat ging hij de agent helpen de wijk te ontruimen.
Nu kwam er een kennis van mij die zei dat ik nu nog iets uit mijn huis kon redden maar dat we dat snel moesten doen.
Ik wilde wat cd's meenemen maar kon geen keuze maken.
Heb toen nog naar mijn agenda gezocht maar kon hem niet vinden door de puinhoop die de ramp had aangericht.
Mijn kennis heeft nog een tas die boven stond met spullen van mij gered.
Ik heb alleen een bromfiets van mij gered, was de helm vergeten en de riem voor de hond (Tommy) en de poes (Poema).
In de tuin stonden ineens twee vrienden van die gouden mercedes die zeiden dat we snel weg moesten wezen.
We stonden al op het punt te gaan.
Via de achtertuin heb ik het rampgebied verlaten heb op een kaartje (zie bijlage) mijn vluchtroute gezet.
Mijn kennis nam een een andere route.
Nummer 1 is mijn huis nummer 2 is het huis wat ik wilde bezoeken,
bij nummer 3 (Lohmanlaan) was er een lint over de walhofstraat gespannen
(de linten staan op de kaart in het geel.)
Heb daar een tijdje gestaan om te kijken of er iets bewoog bij mijn kennissen.
In het park ernaast waren vele trauma-helicopters
Zag een brandweerwagen van de THW techniesche hilfs werke over de walhofstraat richtting ramp rijden.
Ik dacht toen dat het brandweer was maar het zijn hulpverleners de hulpverleners werden weggestuurd,
want ik zag ze al heel snel terug komen ik dacht nog schandalig dan komt er hulp en dan mag die niet helpen.
Korte tijd later ben ik naar de boddenkamsingel gereden aan de overkant stond een wagen van de THW.
Vanaf een afstand toe te kijken waar ze ook hadden kunnen helpen ipv. uit de neus te peuteren vanaf een afstand.
Toen ben ik richting wesselerbrink gevlucht ik reed de hele tijd stapvoets
want mijn hond Tommy had geen riem maar hij luisterde goed.
Toen ik op kilometers afstand bij de wesselerbrink onder de snelweg doorreed
voelde ik me pas veilig voor volgende detonatie's bij sef.
Ik noem hier wel sef maar niemand wist toen nog van hun bestaan.

Later op de dag ben ik nog bij mijn kennissen van de walhofstraat geweest.
Kon ze vinden in de buurt van de kruising lijsterstraat/voortsweg. 1.000 meter ten noord oosten van het plaats delict.
Ik moest helemaal omrijden via de oldenzaalsetraat, Lonneker en dan de vootsweg op.
Ter hoogte van de lijsterstraat was de voortsweg afgesloten door de marrechaussee.
Het was een drukte van buurbewoners die daar kwamen kijken wat erbij hun voor de deur gebeurde.
Het was aan het schemeren dus moet het ongeveer 21.30 uur zijn geweest.
Er kwamen twee antieke vrachtwagens (jaren 50 model) vanuit het rampgebied met elk een container achterop.
Dacht moet de kentekenplaten in de gaten houden
maar tot mijn stomme verbazing hadden die twee vrachtwagens geen nummerplaten voor en achter.
De Marrechuessee deed de grote hekken van de straat zodat de anonieme vrachtwagens weg konden sluipen,
daar waar het niet opviel er waren hier weinig toeschouwers en het militaire vliegveld ligt daar om de hoek.
De vrachtwagens reden richting deurningerstraat.
Heb er nog aan gedacht om ze te volgen dat was zeker de moeite waard geweest,
maar mijn brommer ging maar vijftig dan was ik ze zo kwijt en had ze niet bij kunnen houden ook als ik dat wilde.

Heb ook nog het een en ander op de rampdag meegemaakt bij het diekman.
Hier was opvang voor de slachtoffers, hierover schrijf ik een andere keer.
Ik had me voorgenomen 5 uur over de ramp te schrijven,
dit wat hierboven staat heeft me 5 uur gekost en ik ben kapot.
Als ik het lees komen er steeds meer details.

Groeten van Don.

Heb me steeds zeer bezorgd gemaakt om de vele kinderen die door de ramp waren gelokt,
en de ouders die daar hun kroost gingen zoeken.

admin

Ik vul het nog wel aan.

admin

Ik vul het nog wel aan

admin

CiteerBij het zesde huis ten westen van mij zat een vrouw van ongeveer 27 op een rode auto

Waar ik schreef 'westen' bedoel ik 'oosten'.

admin

Citaat van: admin op 20 maart 2010, 14:52:45

zag ik 4 vuurpijlen tegelijk kleurloos(grijs/zwart) ontploffen  op dezelfde hoogte de meest rechtse pijl

Op de foto de eerste vier vuurpijlen op 13 mei 2000 vanuit mijn perspectief.

admin

Citaat van: admin op 26 augustus 2010, 22:52:47

Ik heb hier de vuurpijlen ingetekend.
De meest rechtse vuurpijl had een  afwijking naar rechtsonder.
De drie linkse vuurpijlen zaten precies naast elkaar op gelijke hoogte
en hadden onderling een gelijke afstand ook toen ze allemaal gelijktijdig ontploften.

Ps. de foto vertekend het is alsof je vanuit mijn raam door een vergrootglas kijkt.
Maar de hoogte van de 4 pijlen lijkt me makkelijk te berekenen.

admin

Citaat van: admin op 26 augustus 2010, 22:52:47
Citaat van: admin op 20 maart 2010, 14:52:45

Volgens een bekende onderzoeker klopt mijn perspectief met andere getuigen maar hij wilde een tijdstip.
Heb hem gezegd 14.35 uur met een marge van tien minuten en gevraagd hoe laat die andere getuigen hetzelfde zagen als ondergetekende.

Don H.