Nieuws:

NB! Als u lid wilt worden stuur dan een verzoek naar:

EnschedeRamp@gmail.com

Hoofdmenu

André de Vries overleden

Gestart door sylvius, 16 juli 2013, 05:51:05

Vorige topic - Volgende topic

sylvius

http://www.tubantia.nl/regio/enschede/ex-verdachte-vuurwerkramp-andr%C3%A9-de-vries-overleden-1.3916349

Citeer'Ex-verdachte vuurwerkramp André de Vries overleden'

ENSCHEDE - Enschedeër André de Vries is op 46-jarige leeftijd overleden aan darmkanker. Hij is maandag gecremeerd.

Dat meldt RTV Oost dinsdagochtend.

De Vries is in 2002 veroordeeld voor het veroorzaken van de vuurwerkramp die op 13 mei 2000 aan 23 mensen het leven kostte. De rechtbank Almelo veroordeelde hem tot 15 jaar cel. Het Gerechtshof vond in hoger beroep dat het overtuigende bewijs ontbrak en sprak hem vrij. De Enschedeër ontving daarna 125.000 euro schadevergoeding.

De voormalig verdachte heeft een afscheidsbrief achtergelaten waarin hij uithaalt naar justitie. Die zou hem na de strafzaak niet hebben gerehabiliteerd. "k wijd mijn ongeneeslijke ziekte dan ook grotendeels aan de overheid en Justitie", aldus De Vries in de brief.

sylvius

http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=167228&cat=1
Citeer
dinsdag 16 juli 2013 | 6:07 Laatst bijgewerkt: 16-7-2013 | 7:00

De Enschedeër die in 2002 werd veroordeeld voor het veroorzaken van de vuurwerkramp maar daarvan later weer werd vrijgesproken is overleden. André de Vries is op 46-jarige leeftijd overleden aan darmkanker.

De Vries is maandag gecremeerd. Hij heeft na z'n dood een brief achtergelaten. Daarin verwijt hij Justitie medeverantwoordelijk te zijn aan zijn dood. Volgens De Vries hebben de instanties waarheidsvinding ondergeschikt gemaakt aan hogere belangen. De titel van zijn brief is "Verbitterd tot de dood er op volgt."

"Ondanks een persoonlijk schrijven van de hoogste Officier van Justitie, waarin hij zijn persoonlijke medeleven uit, ben ik nooit gerehabiliteerd. Dit heeft bij mij diepe wonden geslagen.

Ik wijd mijn ongeneeslijke ziekte dan ook grotendeels aan de overheid en Justitie."

Openlijke twijfel bewijslast

In 2010 startte Justitie een nieuw onderzoek na nieuwe informatie over de ramp via TV Oost. Tijdens het nieuwe onderzoek stuitten rechercheurs op informatie van een geheim intern onderzoek uit 2003. De onderzoekers concludeerden dat er was gesjoemeld met cruciaal bewijsmateriaal tegen De Vries.

Schadevergoeding maar geen genoegdoening

Andre de Vries kreeg na z'n vrijlating in 2003 een schadevergoeding van Justitie omdat hij onterecht twee-en half jaar in de gevangenis heeft gezeten. Hij vertrok naar Azie en keerde jaren later platzak terug. Zijn laatste dagen bracht Andre de Vries door in een hospice. Bij zijn crematie waren een kleine twintig mensen.

Doofpotconstructie

Na dertien jaar is nog steeds niet duidelijk hoe de eerste brand bij SE Fireworks is ontstaan. De Vries laat postuum in z'n afscheidsbrief weten dat hij hoopt dat de verantwoordelijken voor de doofpotconstructie van de ramp ooit zullen worden bestraft.

sylvius

sylvius

Afscheidsbrief van André de Vries:
(door er op te klikken kun je hem vergroten)

sylvius

sylvius

sylvius

http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/3476449/2013/07/16/Postume-brief-oud-verdachte-vuurwerkramp-Enschede.dhtml

Zeer krachtig.

"Ik hoop dat diegenen die hun macht lijken te hebben misbruikt om zo veel onrecht in de beerput te stoppen, ooit bestraft worden, er kleeft veel bloed en verdriet aan hun handen."

André de Vries

admin

De overheid  maakt heel Enschede ziek met dertien jaar gelieg en bedrieg omtrent de ramp,
onze overheid is een corrupte bende die met meineed en valsheid in geschrifte de schuld legt bij een onschuldige burger zoals Andre de Vries. De overheid en de gemeente Enschede blijven ons wel  oplichten met de oorzaken van de ramp.

Goeie reis Andre,  ik wens je  familie en vrienden  veel kracht en sterkte de komende tijd.

admin

.Beelden André de Vries op ziekbed, strijdbaar tot het eind .

Gepubliceerd op 16 jul 2013

André de Vries uit Enschede was al heel lang ziek voordat hij overleed. Hij leed aan darmkanker.

Verslaggever Rob Vorkink zocht André in januari op toen hij vier maanden in een hospice verbleef in Hengelo. Hij was er samen met oud-rechercheur Jan Paalman, die deel uitmaakte van het team dat onderzoek deed naar de vuurwerkramp en zich later heeft ingezet om alsnog de oorzaak van de vuurwerkramp te achterhalen.

Bron youtube met filmpje van 1.14 minuten http://youtu.be/sjphNOxMszg

sylvius

sylvius

http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?cat=1&nid=167272

Citeer

Knoops: "Postuum eerherstel André de Vries niet mogelijk"

André de Vries kan niet meer volledig gerehabiliteerd worden. Volgens zijn advocaat Knoops is een nieuwe juridische stap onmogelijk omdat de Enschedeër vorige week op 46-jarige leeftijd is overleden na een slopende ziekte.

André de Vries wilde alsnog volledig gerehabiliteerd worden omdat hij vanaf z'n vrijlating in 2003 altijd het gevoel heeft gehouden dat hij als brandstichter werd gezien van de vuurwerkramp op 13 mei 2000 in Enschede. Z'n advocaat drong bij de top van Justitie aan op rehabilitatie, maar zonder resultaat.

Twijfels over bewijslast

De Vries kreeg hoop toen uit een nieuw politieonderzoek bleek dat er grote twijfels waren gerezen over de bewijslast tegen de Enschedeër. De rijksrecherche deed nader onderzoek, maar dat leverde niets op.

Later bleek dat de meest cruciale vraag over hoe vuurwerkresten van het rampgebied in de rode sportbroek van De Vries waren terechtgekomen, niet was onderzocht. De technisch rechercheur die de kleding van De Vries onder z'n hoede had in 2000, had wel het antwoord, maar hij is tot z'n grote verbazing niet eens gehoord door de rijksrecherche.

Sjoemelen met bewijs

Volgens deze technisch rechercheur zijn de sporen van de rampplek in de kleding van De Vries terechtgekomen door vermenging van sporen in één van de surveillanceauto's van de politie. Vlak na de ramp zijn bijna alle politieauto's veelvuldig in het rampgebied geweest.

De technisch rechercheur wilde dat graag verklaren bij de rijksrecherche in 2012, maar kreeg van Justitie te horen dat hij z'n mond moest houden. Bijna tien jaar geleden is een intern onderzoek gehouden naar de handelswijze van het rechercheteam van de vuurwerkramp. Daaruit bleek dat de rechterlijke macht was misleid en er sterke vermoedens waren dat sommige rechercheurs strafbare feiten hadden gepleegd door te sjoemelen met bewijs.

Kritische rapportages geheim

De rapportages zijn nu staatsgeheim. De kritische onderzoekers zijn destijds aan de kant geschoven. Een rapport dat in 2004 door dit team werd opgemaakt waarin werd opgesomd wat allemaal is misgegaan met de rode sportbroek, is op gezag van hogerhand vernietigd, zo heeft de teamleider van destijds recent aan TV Oost bevestigd.

admin

CiteerEx-verdachte vuurwerkramp André de Vries overleden

Bron: Tubantia http://www.tubantia.nl/regio/enschede/ex-verdachte-vuurwerkramp-andr%C3%A9-de-vries-overleden-1.3916349

Reacties 20

Erik
Datum geplaatst
afgelopen zaterdag om 15:53Moderatie
Rapporteer!
die tijd met jou was onvergetelijk rust zacht vriend. Erik.L

Her
Datum geplaatst
18 juli 2013, 05:31Moderatie
Rapporteer!
RIP Andre....it wasn`t you

bdvalmelo
Datum geplaatst
18 juli 2013, 02:10Moderatie
Rapporteer!
Rust zacht Arend(broer),eens komt de waarheid uit. We zullen je missen. Jammer dat de top niet wil luisteren. De nieuwkomers zullen het integer bekijken in de toekomst.

viola
Datum geplaatst
16 juli 2013, 23:51Moderatie
Rapporteer!
gecondoleerd aan de nabestaanden en vrienden van andre

derek
Datum geplaatst
17 juli 2013, 21:06Moderatie
Rapporteer!
zeker geen woord over NATO landmijnen in de artikelen van TCT...

Gerrit
Datum geplaatst
17 juli 2013, 03:49Moderatie
Rapporteer!
''Lees meer in de krant van woensdag: Het zielige leven van een warhoofd'' Je had gelijk in je afscheidsbrief over parasieten van de media! RIP Andre rust zacht je hebt het vediend! Gerrit.

Don H.
Datum geplaatst
16 juli 2013, 20:22Moderatie
Rapporteer!
De overheid maakt heel Enschede ziek met dertien jaar gelieg en bedrieg omtrent de ramp, onze overheid is een corrupte bende die met meineed en valsheid in geschrifte de schuld legt bij een onschuldige burger zoals Andre de Vries. De overheid en de gemeente Enschede blijven ons wel oplichten met de oorzaken van de ramp. Goeie reis Andre, ik wens je familie en vrienden veel kracht en sterkte de komende tijd.

aline
Datum geplaatst
16 juli 2013, 17:30Moderatie
Rapporteer!
ben het geheel met benno eens ,als je geld hebt kun je alles maken en breken en word er wel iemand anders de schuld in de schoenen geschoven .ik ben ervan overtuigd dat er veel meer achter de vuurwerkramp zit dan dat de overheid ons wil laten geloven .ik hoor zoveel verhalen over een militair opslagdepot op het terrein dat ik denk dat daar de oorzaak gezocht had moeten worden. En ziek worden van stress is een wereldwijd bekend feit. R.i.P.

vriendin
Datum geplaatst
16 juli 2013, 17:17Moderatie
Rapporteer!
De Politie Enschede is hier debet aan.ze moesten en zouden iemand de schuld geven zodat ze zelf niet naar buiten zouden komen.Walgelijk. word er echt kots ziek van. En de echte dader loopt niet op het kerkhof hoor. Ik wens de familie en zijn vrienden heel veel sterkte toe.

Gait
Datum geplaatst
16 juli 2013, 16:41Moderatie
Rapporteer!
Ik hoop voor Andre dat er ooit een doorbraak komt vwb de werkelijke toedracht/schuldige. Ben ervan overtuigd dat er veel verzwegen wordt, wanneer krijgt uit die kringen gewetensbezwaren en gaat als klokkenluider fungeren. Er lopen mensen rond die van de hoed en de rand weten, IK geloof in de oprechtheid van Andre's zijn afscheidsbrief, Hij was het niet............

Alfons
Datum geplaatst
16 juli 2013, 14:54Moderatie
Rapporteer!
Niemand is schuldig totdat hij/zij een eerlijk proces hebben gehad en dan veroordeeld zijn.

Benno
Datum geplaatst
16 juli 2013, 14:16Moderatie
Rapporteer!
Er is heerst een justistieel hoge klasse in Nederland, waarbij mensen met geld onder hun straf uit kunnen komen. Anderen worden hier slachtoffer van. André was zo'n slachtoffer. Ik geloof, nog steeds, in zijn onschuld. En ik geloof ook in het feit dat mensen door stress ziek kunnen worden en weinig weerstand hebben. Al is het van het onbewuste uit. Ik wens de familie heel veel sterkte en dat André nu zijn rust heeft gevonden.

marcm006
Datum geplaatst
16 juli 2013, 13:25Moderatie
Rapporteer!
@ivo, hij is ex-verdachte. Daarbij is hij vrijgesproken bij gebrek aan bewijs. Dus dat wil niet zeggen dat hij onschuldig was. Ik snap derhalve de woordkeuze van de media wel.

Ivo
Datum geplaatst
16 juli 2013, 12:20Moderatie
Rapporteer!
Waarom ex-verdachte ipv vrijgesproken Enschedeër. Sterk staaltje journalistiek weer.

LEE
Datum geplaatst
16 juli 2013, 11:37Moderatie
Rapporteer!
RIP ANDRE

Johan
Datum geplaatst
16 juli 2013, 11:25Moderatie
Rapporteer!
Die vreselijke ziekte waaraan hij is overleden, kun je natuurlijk nooit aan iemand, wie dan ook verwijten, dus ook niet aan justitie

Johan
Datum geplaatst
16 juli 2013, 11:11Moderatie
Rapporteer!
Er is veel te veel ruis op de lijn gecreëerd om Andre de Vries verantwoordelijk te houden en te veroordelen. Twee rechercheurs hadden duidelijk een andere visie en moesten dat bekopen met ontslag.... ik dacht dat zoiets alleen in Noord Korea gebeurde. Het is duidelijk dat er o.l.v. Donner een mistgordijn is opgetrokken rondom de vuurwerkramp waar hedentendage niet meer doorheen te komen is, tenzij mensen gaan praten. Ik denk ook aan de brandweerverklaringen die opeens verdwenen waren. Mijn levenservaring en mijn gevoel zeggen dat er er grote fouten moesten worden verdoezeld omdat, als de waarheid aan het licht zou komen, dit grote financiele consequenties zou hebben gehad. Ik geloof oprecht dat stress en onrecht er mede voor kunnen zorgen dat je ziek wordt.

Rick
Datum geplaatst
16 juli 2013, 10:06Moderatie
Rapporteer!
Andre de Vries was een makkelijk slachtoffer gekozen door justitie. Vanaf het begin was mij duidelijk dat er iemand voor op moest draaien, terwijl de oorzaak in mijn ogen veel complexer ligt. De waarheid zal wel nooit boven tafel komen. Verschrikkelijk wat ze deze man hebben aangedaan. RIP Andre.

wil
Datum geplaatst
16 juli 2013, 09:00Moderatie
Rapporteer!
Gecondoleerd aan familie en nabestaanden .

burger Enschede
Datum geplaatst
16 juli 2013, 08:49Moderatie
Rapporteer!
het blijft droevig, de waarheid zal nooit boven water komen....hoezo doofpotje sterkte voor de nabestaanden burger Enschede