Nieuws:

NB! Als u lid wilt worden stuur dan een verzoek naar:

EnschedeRamp@gmail.com

Hoofdmenu

Onderzoek naar vuurwerkramp Enschede heropend

Gestart door sylvius, 11 mei 2010, 14:26:21

Vorige topic - Volgende topic

sylvius

http://www.trouw.nl/nieuws/nederland/article3103559.ece/Onderzoek_vuurwerkramp_eind_augustus_klaar.html

Citeer
21 juni 2010
novum
Onderzoek vuurwerkramp eind augustus klaar

(Novum) - Het onderzoek naar de getuigenverklaringen over de vuurwerkramp in Enschede is naar verwachting eind augustus afgerond. Het Openbaar Ministerie in Almelo laat maandag weten dat 45 mensen zich gemeld hebben met informatie over de ramp in 2000, die 23 mensen het leven kostte.

De vuurwerkramp roept ook nu nog veel emoties op, ook tijdens de getuigenverhoren, meldt justitie. Het horen van de getuigen blijkt erg tijdrovend te zijn, omdat zeer gedetailleerd te werk wordt gegaan. De verklaringen worden vergeleken met informatie uit het oude dossier. Ook wordt gekeken in hoeverre getuigen beïnvloed zijn door berichten in de media of mensen uit hun omgeving.

Medio vorige maand werd bekend dat een nieuw rechercheteam de vuurwerkramp nog eens onder de loep gaat nemen. Het gaat vooralsnog om een 'verkennend feitenonderzoek'. Mogelijk leidt dat tot een officiële heropening van het onderzoek.

Aanleiding is een nieuwe verklaring van een schoonzus van oud-directeur van het voormalige SE Fireworks Willy Pater. Zij vertelde dat Pater en een klusjesman de avond voor de ramp hadden afgesproken de volgende dag op het bedrijf te werken. Als blijkt dat werd gewerkt op de dag van de ramp, zou de oorzaak een bedrijfsongeval kunnen zijn in plaats van brandstichting. Pater heeft aangifte gedaan van laster en smaad.

admin

CiteerMogelijk leidt dat tot een officiële heropening van het onderzoek.

En eind volgend jaar en commissie.
Gaap.

sylvius

Vorige week heb ik verklaring afgelegd.

Hadden ze opgenomen op band en nu uitgewerkt, zogenaamd precies zoals ik het gezegd had, spreektaal, dertien A4-tjes

Vreselijk ongelukkig!

Veel fouten, maar ik mocht niet corrigeren, dat deden ze zelf.

Veel spelfouten, veel verdraaide zinsconstructies. Ja zeiden ze dan, ik zou dat zo gezegd hebben. Maar daaruit bleek wel dat ze niet de essentie van wat ik zeggen wilde gevat hadden.

Meeste namen foutief gespeld. Daaruit was wel duidelijk dat ze volkomen blanco zijn t.a.v. het vuurwerkrampgebeuren. Het zegt ze allemaal niets.  Ze hebben geen referentiekader.

Ze lieten duidelijk blijken dat ze weinig puf hadden. Eerst mijn verhaal aanhoren, dan uitwerken, en dan nog eens corrigeren? Nee ik moest maar gauw mijn paraaf eronder zetten, deed ik hun ook een plezier mee. Want ze moesten zometeen alweer twee uur rijden voor een volgende afspraak.

Maar ik mag nu, bij wijze van compromis, mijn dingen zelf nog eens op papier zettten,

als ik klaar ben dan komen ze het afhalen.

admin

@Sylvius,

Dus jij hebt ook niet getekend ?

sylvius

Citaat van: admin op 30 juni 2010, 14:25:03
@Sylvius,

Dus jij hebt ook niet getekend ?

Ja wel.

Maar ik mag nu nog iets op schrift stellen.

admin

Citaat van: admin op 12 mei 2010, 16:14:27
Vanmiddag (14.30) heb ik geprobeerd het nieuwe tolteam te spreken te krijgen.

Heb eerst geprobeerd bij misdaad anoniem die verwees me door naar de politie 0900-8844 en dan te vragen naar CIE.
Hanny nam daar op en heeft was hoorbaar geschokt toen ik haar ea. vertelde wat ik op de rampdag had meegemaakt haar heb ik veel kunnen vertellen.
Kort erna werd ik teruggebeld door een mijnheer Rijker van de Cie,
Hij wilde niet horen wat ik te vertellen had en ik wilde hem niet horen want ik wilde een verklaring laten opmaken bij de politie in mijn huidige woonplaats.
Rijker zei dat ik de politie Enschede moest hebben maar hij gaf mij geen telefoonnummer.
Toen heb ik weer de politie gebeld 0900-8844 en gevraagd naar de politie Enschede.
Toen kwam er een mevrouw Wevers aan de telefoon,
Ik vroeg om doorverbonden te worden met het nieuwe (tol) team dat onderzoek doet naar de ramp.
Ik kon hun niet spreken maar moest mijn gegevens achterlaten.
Wevers vroeg ook nog waar mijn tips over gingen toen ik haar van Bakker had verteld wilde ze niets meer horen en brak het gesprek zo snel mogelijk af.
Ik besloot het gesprek nog met de woorden dat ik haar heel goed begreep.

Ik zit nu vanaf half drie tot 6 uur op een telefoontje van het nieuwe (tol) team te wachten.

Ik heb 10 en 5 jaar terug een verklaring  bij de politie af te leggen  over wat ik op de rampdag heb meegemaakt.
Heb Hanny nog gezegd als het mij nu weer niet lukt om een rampdag getuigenis te doen bij de politie dan probeer ik het over vijf jaar weer.

Dit filmpje heb ik toen gemaakt (klik op 1 van de URL's).

----------------------------------------------------------

http://vids.myspace.com/index.cfm?fuseaction=vids.individual&videoid=106149666

0900-8844 is doof inzake Enschede-ramp.

Er is een nieuw onderzoek gestart naar de vuurwerkramp,
ik heb op 12 mei 2010 contact gezocht met de politie,
van dit teleoongesprek heeft de politie een leugenachtige verklaring opgesteld
en die mocht ik ondertekenen.
De politie verdraaid bewust de feiten van getuigen vanaf 13 mei 2000 tot de zomer van 2010.
Onze politie liegt en bedriegt om de overheid (defensie) te beschermen.
Mooi meegenomen is dat de politie de laagste in de pikorde is.

Added: 8/8/2010 | Visibility : Public

--------------------------------------------------------------------------------

http://www.youtube.com/munitieramp#p/a/u/0/qFu2fCf8cWQ

0900-8844 is doof inzake Enschede-ramp.WMV

From: munitieramp | 8 augustus 2010  |

Volgens mij praat ik heel duidelijk maar de politie verdraaid mijn woorden.

admin

Citaat van: sylvius op 12 mei 2010, 18:00:59

\http://www.dagelijksestandaard.nl/2010/05/12/onderzoek-naar-vuurwerkramp-slechts-formeel-heropend/

.....Na de vuurwerkramp in Culemborg in 1991 werd er een rapport met aanbevelingen opgesteld. Aan de dringende aanbeveling dat grootschalige vuurwerkopslagplaatsen niet in woonwijken mogen liggen, is in Enschede geen gehoor gegeven. Vervolgens verstuurde oud-korpschef Jan Nijland in 1998 een nota naar de korpsleiding en de gemeente Enschede waarin hij waarschuwt voor het gevaar van een vuurwerkfabriek in een woonwijk. Hem werd te kennen gegeven, dat hij zich niet met dergelijke zaken moest bemoeien. Dat de politie en met name het rechercheteam dat onderzoek deed na de vuurwerkramp, het 'Tolteam', nogal hardleers waren, bleek eens te meer toen ze het verwijt een tunnelvisie te hebben, van tafel veegden. De rechercheurs die de moed hadden gehad daarop te wijzen, werden ontslagen......

Waarschuwing in de wind geslagen

woensdag 12 mei 2010

Enschede en de politie Twente hebben in 1998 een waarschuwing voor de gevaren van vestiging van SE Fireworks in de volkswijk Roombeek in de wind geslagen.

Oud-politiechef Nijland uit Enschede, die destijds verantwoordelijk was voor de veiligheid in Roombeek, schreef en verstuurde een nota waarin hij expliciet wees op de gevaren van vuurwerkopslag bij Fireworks. De gemeente Enschede en de politie lieten de oud-politiebaas weten dat hij zich niet moest bemoeien met het bedrijf. In 2001 zag Justitie af van vervolging van individuele ambtenaren van Enschede voor de vuurwerkramp op basis van eerdere rechtszaken tegen gemeenten. Woensdagavond in de laatste aflevering van de serie reportages over de vuurwerkramp het complete relaas van de oud-politiechef.

Bron: RTV-oost http://www.rtvoost.nl/archief/default.aspx?nid=111064
Met filmpje van anderhalve minuut.