Nieuws:

NB! Als u lid wilt worden stuur dan een verzoek naar:

EnschedeRamp@gmail.com

Hoofdmenu

'Rode loper' naar Roombeek vertoont al slijtage

Gestart door sylvius, 13 december 2012, 12:41:19

Vorige topic - Volgende topic

sylvius

http://www.tubantia.nl/regio/enschede/rode-loper-naar-roombeek-vertoont-al-slijtage-1.3559101

Citeer

'Rode loper' naar Roombeek vertoont al slijtage

De H.B. Blijdensteinlaan vertoont na een paar jaar al de nodige scheuren. Foto: Wouter Borre

ENSCHEDE - Enschede krijgt glasvezel. Behalve de H.B. Blijdensteinlaan. De straat behoeft een speciale behandeling, waardoor de kosten bij werkzaamheden te hoog oplopen.
De H.B. Blijdensteinlaan. Onderdeel van de Cultuurmijl, paradepaardje van de gemeente Enschede. Inwoners van de stad zouden er volgens die visie ongestoord kunnen wandelen en flaneren. Speciaal voor de laan werd een lading peperdure Chinese natuurstenen ingevlogen. Het materiaal werd niet gelegd, maar geknipt en gelijmd. Kosten van het hele proces: ongeveer 2 miljoen euro.

Het is bijna vijf jaar later. De eens zo fonkelende boulevard vertoont scheuren en gaten en ligt er op een winterdag troosteloos bij. Bewoners roeren zich omdat glasvezelleverancier Reggefiber hun straat overslaat. "Dit hadden ze van tevoren al kunnen weten", meent buurtbewoner Ernst-Jan Schulten. "Tijdens de aanleg hadden ze al een buis onder de weg kunnen verwerken. Dan had het minder geld en moeite gekost om er nu een glasvezelkabel doorheen te trekken."

sylvius

CiteerReacties 4

Geert van den Bos

Datum geplaatst
        één uur geleden
    Moderatie

Cultuurmijl is aangelegd van rampengeld, d.i. geld dat door de staat ter beschikking was gesteld ten behoeve van de slachtoffers van de ramp en van de wederopbouw van de door de ramp getroffen buurtjes, opgeluisterd met eveneens van rampengeld bekostigde kunst van "klokkenluider" Bill Fontana en van Andreas Öldorp, die met zijn "Weisse Lilie der Unschuld" de gevleugelde woorden van rampenburgemeester Mans kracht moest bijzetten. Misschien betekent de slijtage dat leugen Roombeek haar langste tijd gehad heeft.

sylvius

http://www.droombeek.nl/wonen/kamperen_voor_een_kavel.html

Citeer

Kamperen voor een kavel

Frans en Dini Goldschmidt kwamen uit Denekamp, de 'derde' paasdag 2004. Ze hadden hun zinnen gezet op een Kavel in het nieuwe Roombeek. De gemeente volgde met de verkoop van de grond de regel "wie het eerst komt, die het eerst maalt".

Frans: "We wisten dat de geïnteresseerden bij de vorige kaveluitgifte al dagen van tevoren waren komen wachten, om verzekerd te zijn van de kavel van hun keuze. Ik kwam vier dagen van tevoren, heel vroeg, en was alleen. En ik wist het antwoord al: over vier dagen is die kavel van ons! Een ogenblik later komt Hennie Jansen voorbij fietsen, die bij de Grolsch werkte. Hij kwam naar me toe en vroeg of ik voor de kavels stond. Hij is die week niet meer naar zijn werk gegaan en heeft zich ter plekke aangesloten. Samen startten we de rij. Op de avond van de eerste dag waren we met z'n zevenen, en sliepen we in de tent die het projectbureau Roombeek buiten nog had staan. Maar met vorst aan de grond was het geen gemakkelijke onderneming. We wilden binnen slapen en de gemeente vond het prima. Zo namen we langzaam bezit van het Balengebouw. Dagelijks groeide de groep. Ik heb er hele goede herinneringen aan. 's Avonds haalde iemand eten, de hele dag kletsen en bezoek ontvangen. We hebben er zulke leuke gesprekken gehad! " Dini: "Op zaterdagochtend waren er 18 mensen over. Maar wij stonden op 1! Wij mochten als eerste over de rode loper, dat hadden ze heel leuk gedaan. Samen met Frans liep ik arm in arm die 20 meter loper af, naar de tafel in de verte. Daar hebben we getekend voor de koop. Alsof we voor de tweede keer trouwden, haha!"

Dit verhaal is gepubliceerd in de categorie Dagelijks leven.