Nieuws:

NB! Als u lid wilt worden stuur dan een verzoek naar:

EnschedeRamp@gmail.com

Hoofdmenu

08. Vuurwerkramp: Onmogelijke opdracht (update 28.11.18)

Gestart door admin, 10 april 2019, 00:23:44

Vorige topic - Volgende topic

admin

08. Vuurwerkramp: Onmogelijke opdracht (update 28.11.18)

'Wil je hier eens naar kijken?'

In juni 2014 vroeg de voorzitter van de Expertgroep Klokkenluiders of ik eens naar de Vuurwerkramp wilde kijken. Er had zich een klokkenluider gemeld met wilde verhalen over misstanden, die zich zouden hebben afgespeeld tijdens het strafrechtelijk onderzoek. Na aanvankelijke scepsis van mijn kant: "Met klokkenluiders loopt het altijd slecht af, ... de dossiervorming schiet altijd tekort, ... hij zal wel een arbeidsconflict hebben gehad, ... je weet toch dat ik zoiets niet meer doe, ...", begon ik toch aan de klus. Gaandeweg bleek het interessanter dan ik dacht. Dossiers, DVD's, archieven, dagboeken, gerechtelijke uitspraken en rapporten van Oosting en de rijksinspecties. Alle mechanismen die optreden binnen een organisatie, wanneer een klokkenluider geneutraliseerd moet worden, zag ik hier voorbij komen. Bij het lezen van het dagboek van Jan Paalman kon ik mijn ogen niet droog houden. Hij zag André de Vries onschuldig de bak indraaien. Hij had, samen met een collega, de korpsleiding voordien gewaarschuwd, maar ondanks alle beloften gebeurde er niets. Zelfs een meinedige verklaring werd door het OM gewoon opgevoerd als bewijs.

Dit kon wel eens de klokkenluiderszaak zijn waar ik altijd op had gewacht.

Onmogelijke opdracht

Vier jaar later heb ik alles op een rijtje staan in een rapport van meer dan 1.100 pagina's, 600 afbeeldingen en 1.400 voetnoten. Het heeft vier jaar geduurd voordat ik er van overtuigd was dat er inderdaad veel is misgegaan bij de opsporingshandelingen van politie en justitie. Ik moest daarvoor een aantal deskundigen in de opsporing raadplegen en ook een achttal (voormalige) brandweerlieden en -officieren. Met zoveel bewijsmateriaal in één rapport moet het nu eindelijk mogelijk zijn, 18 jaar na de ramp, om aan te tonen wat er werkelijk is gebeurd. Enthousiast begin ik presentaties te geven aan enkele Kamerleden, toonaangevende journalisten en de gemeenteraad Enschede. Maar het loopt stroef. Heel stroef. De een vindt het dossier te groot en te gedetailleerd, waardoor het niet te controleren is, de ander vindt de beschuldigingen veel te ver gaan. Soms noem ik de naam van een geraadpleegde deskundige die controversieel is, waardoor men afhaakt. De meesten durven het niet in mijn gezicht te zeggen, misschien vanwege mijn reputatie. Maar er gebeurt niets. Ik blijk met een onmogelijke opdracht te zitten.

Een eerste kleine doorbraak

In april van dit jaar (2018) is Ronald van Raak (SP) bereid om Kamervragen in te dienen. Niet over de ramp, maar over de blusvoorschriften voor de brandweer bij vuurwerk, die verschillend blijken te zijn in diverse veiligheidsregio's. Tot ieders verbazing, niet in het minst van mijzelf, antwoordt minister Grapperhaus dat eenmaal brandend vuurwerk inderdaad niet meer geblust kan worden met water. Dat is voor het eerst dat dit officieel wordt toegegeven. Tot dan toe hielden TNO, NFI en BZK altijd vol dat het blussen van vuurwerk met water een routine blusactie is. 'Goh', zegt Ronald tegen mij, 'Wat deden al die brandweerlieden dan boven op de vuurwerkopslagplaatsen in Enschede?' Ik kijk hem triomfantelijk aan. 'Da's een héle goeie vraag Ronald!' Kort daarop geef ik een persconferentie in perscentrum Nieuwspoort in Den Haag. Ronald van Raak (SP), Kees van der Staaij (SGP) en Henk Krol (50-plus) kunnen erbij zijn en zeggen toe de kwestie van de ramp aan de orde te gaan stellen in de Tweede Kamer.

Follow the Money

Het zomerreces is voorbij. Het rapport is af. Onderzoeksplatform 'Follow the Money' meldt zich en het langdurige redactieproces begint om tot een zorgvuldig eerste artikel te komen. Het gaat over de rol van TNO bij de opsporing naar de oorzaak van de ramp en het artikel is op 29 oktober jl. gepubliceerd.

Het tweede FtM artikel wordt, als het goed is, nog vóór 6 december, de datum van de hoorzitting bij de Kamercommissie Justitie & Veiligheid gepubliceerd. Dit artikel gaat met name over het wedervaren van de beide klokkenluiders van de politie Twente en het verminkte straftraject tegen André de Vries, waardoor hij onschuldig werd veroordeeld voor een brandstichting waar hij niets mee te maken had.

LinkedIn artikelen

Om het vuur weer in het lont te krijgen begin ik zelf op 10 oktober met de publicatie van een reeks artikelen, exclusief op LinkedIn. Tot nu (27nov2018) toe 22 artikelen:
1.Voortgang: De voortgang van het Vuurwerkrampdossier (10okt2018)
2.Reviewrapport: Indicatie van inhoud en bronmateriaal reviewrapport (12okt2018)
3.Nieuwe onderwerpen:Vooruitblik op de nieuwe onderwerpen die zullen verschijnen (15okt2018)
4.Volgens de overheid: Weergave van het beeld dat de overheid gaf van de ramp (16okt2018)
5.De klokkenluiders: Behandeling en ontslag van beide klokkenluiders van de politie Twente (18okt2018)
6.SE Fireworks vóór de ramp: Vergunningverlening, overname, conflict oud-eigenaar (21okt2018)
7.De OM vervolgingskeuzes: De enorme consequenties van de verkeerde keuzes door het Openbaar Ministerie voor de strafrechtelijke vervolging bij de Vuurwerkramp (24okt2018)
8.Onmogelijke opdracht: Bevindingen van de ramp: weinig interesse van pers en politiek (26okt2018)
9.Motief van het OM: De belevingswereld van Uri Rosenthal, Jan Mans, Erwin Muller en Arjan van Gils (28okt2018)
10.Rol van TNO: Toelichting op de rol van TNO, dit n.a.v. het artikel dat bij Follow the Money verscheen (30okt2018)
11.Minister Donner: Donner's wetenschap en zijn handelingen; was hij de regisseur achter dit alles? (1nov2018)
12.Minister Remkes: Hoe Remkes de gemeenteraad van Enschede en alle brandweerkorpsen misleidde en er de oorzaak van is dat brandweerlieden in nederland nog steeds onnodig gevaar lopen. (5nov2018)
13.Intern politieonderzoek: Misleiding van de rechter door uitvoerenden (Tolteam) en leidinggevenden (OM) bij de strafvervolging van André de Vries (6nov2018)
14.Kamercommissie wil meer weten: Tweede Kamercommissie Justitie & Veiligheid wil mij op 6 december 2018 horen (7nov2018)
15.De advocaat-generaal: Obstructie van de rechtsgang door het OM bij het gerechtshof Arnhem (9nov2018)
16.Wat ging er mis?: De sturing van het OM, de fouten van Oosting, de doofpot van de rijksrecherche, een verkeerde reconstructie van het vuurwerk, en de oorzaak van de verwoesting (11nov2018)
17.Chrono ramp naar Kamer: Samenvatting/reconstructie van de ramp naar de Kamercommissie J&V gestuurd (14nov2018)
18.Rijksrecherche doofpot-1: Rijksrecherche stopt bewijs misleiding rechter in doofpot 2004 (19nov2018)
19.OM: stofexplosie mag niet: Het TNO en Oosting vermijden 'stofexplosie' (22nov2018)
20.Rijksrecherche doofpot-2 Rijksrecherche stopt aanvullend bewijs wederom in doofpot 2012 (24nov2018)
21.Op zoek naar Walter De Bock: Hoe de pers bepaalt of iets 'nieuws' is en mijn pogingen om duidelijk te maken dat er Nieuws is (25nov2018)
22.Stofexplosie-2: Hoofdstuk reviewrapport: De wetenschap moet nog komen (26nov2018)

Wordt nog steeds vervolgd ...

Paul van Buitenen