Nieuws:

NB! Als u lid wilt worden stuur dan een verzoek naar:

EnschedeRamp@gmail.com

Hoofdmenu

Tegenwoordig vertegenwoordigt hij een deel van de vuurwerkbranche.

Gestart door sylvius, 8 december 2009, 15:13:25

Vorige topic - Volgende topic

sylvius

http://www.trouw.nl/nieuws/nederland/article2934918.ece/Spektakelvuurwerk_inslaan_in_Belgie_ingeperkt.html

CiteerSpektakelvuurwerk inslaan in België ingeperkt

(Novum) - Deze week kan het nog, maar vanaf volgende week kunnen particulieren niet meer legaal professioneel vuurwerk in België inslaan. België past de wet aan, schrijven ministers van Vrom en Justitie Jacqueline Cramer (PvdA) en Ernst Hirsch Ballin (CDA) dinsdag in een Kamerbrief.

Veel Nederlanders maken ieder jaar gebruik van de mogelijkheid om professioneel vuurwerk in België in te kopen. Ze hoefden alleen een btw-nummer en een uittreksel van de Kamer van Koophandel te laten zien. Er werd niet nagegaan of ze het vuurwerk ook daadwerkelijk professioneel, bijvoorbeeld voor een vuurwerkshow, zouden gebruiken. Bij wijze van spreken kon iedereen met een bedrijfje, van de timmerman tot de boekhouder, professioneel vuurwerk inslaan. In België heet dit overigens spektakelvuurwerk.

De ministers voeren hiernaast volgend jaar een vergunning in die illegale handel door vuurwerkverkopers tegen moet gaan. Bedrijven die hierop worden betrapt moeten hun vergunning inleveren. Hierover hebben de ministers onlangs overlegd met Jan Mans, hij was ten tijde van de vuurwerkramp burgemeester van Enschede. Tegenwoordig vertegenwoordigt hij een deel van de vuurwerkbranche.
De vuurwerkverkopers zouden af willen van het beeld dat zij verantwoordelijk zijn voor het illegale vuurwerk in Nederland. Een groot deel van de slachtoffers die ieder jaar rond oud en nieuw vallen, raakt gewond door illegaal vuurwerk. Het ministerie van Vrom is ook in overleg met China, de grootste vuurwerkproducent ter wereld.

Poter

Nou moe, hoe moet ik dat opvatten?
Promoot Jan Mans nu vuurwerk of wat?

sylvius

Citaat van: Poter op  8 december 2009, 16:03:43
Nou moe, hoe moet ik dat opvatten?
Promoot Jan Mans nu vuurwerk of wat?

ja stond al op Chiels froum:

http://ramp13meiforum.yourbb.nl/viewtopic.php?f=2&t=146

http://www.trouw.nl/achtergrond/deverdieping/article2923202.ece/Illegaal_vuurwerk_heet_eindelijk_crimineel_.html

CiteerToch moet, om de illegale sector definitief uit te schakelen, de strafrechtelijke aanpak worden ondersteund door een bestuurlijke. Het LOM heeft daarom ex-burgemeester J. Mans van Enschede gevraagd om met de bonafide vuurwerkbranche tot afspraken te komen.

Mans op zijn beurt trok vier grote vuurwerkimporteurs aan die als zeer betrouwbaar te boek staan, en diskwalificeerde daarmee tevens de bedrijven die het niet zo nauw nemen met de regelgeving. Met de voorbeeldbedrijven ontwikkelde Mans een plan voor een vergunningenstelsel en een brancheorganisatie, die een heuse gedragscode heeft. ,,In de toekomst moeten firma's die in vuurwerk willen handelen, eerst een vergunning bij de gemeente aanvragen", aldus Mans.

,,In die procedure mag de gemeente via de Wet Bibob onderzoeken of bedrijven wellicht criminele contacten hebben. Wordt een bedrijf goedgekeurd, dan kan een bedrijf toetreden tot de brancheorganisatie, maar dan moet dit wel de gedragscode onderschrijven. Op deze manier moeten de vuurwerkbedrijven die momenteel van twee walletjes eten, een keuze maken. Of ze worden een net bedrijf dat volgens de regels in vuurwerk handelt, of ze gaan definitief de criminaliteit in, en vinden dan politie en justitie op hun pad."

Donderdag gaan Mans en zijn bonafide viertal naar de ministers Hirsch Ballin (justitie) en Cramer (milieu), en vermoedelijk dezelfde dag nog gaat er een brief naar de Kamer waarin bekend wordt gemaakt dat het kabinet het plan-Mans omarmt.

sylvius

http://www.volkskrant.nl/archief_gratis/article882904.ece/Getuige_Mans_vlot_met_antwoorden

CiteerGetuige Mans vlot met antwoorden
Van onze verslaggever op 30 maart '01

Raadsleden in Volendam begonnen donderdag opeens te discussiëren over de schuldvraag. Beschamend, vindt de afgetreden wethouder Visscher. Burgemeester Mans van Enschede kwam diezelfde dag geen moment in het nauw als getuige.

Veel woorden had burgemeester Mans van Enschede donderdag voor de rechtbank in Den Haag niet nodig. In heldere, afgemeten zinnen legde hij uit dat hij vóór de vernietigende explosies van 13 mei 2000 geen moment over S.E. Fireworks of professioneel vuurwerk had nagedacht. 'Het was geen item', zei hij.

De meeste vragen van de rechtbank kon de Enschedese burgemeester afdoen met een simpel 'nee'. Vaak antwoordde hij dat al voordat de rechter de vraag had uitgesproken. Mans was de veertiende getuige die optrad in de civiele zaak van drie slachtoffers van de ramp tegen de rijksoverheid, de provincie en de gemeente Enschede.

Nee, in het college van burgemeester en wethouders is nooit gesproken over vuurwerk. Nee, de brandweer was niet betrokken bij de afgifte van milieuvergunningen. Nee, van het vuurwerkongeval in Culemborg had hij geen weet. Nee, het Defensiebureau dat over vuurwerk adviseerde, was hem niet bekend.

Verrast werd de in Enschede zo populaire burgemeester geen moment door de vragen die de vier letselschade-advocaten voor hem hadden geprepareerd. Met zijn armen over elkaar herhaalde hij wat hij al eerder tegen de pers, de commissie-Oosting, het rechercheteam en de rijksinspecties heeft gezegd.

In de antwoorden van Mans klonk geen schaamte voor zijn onwetendheid door. Handhaving van milieuwetgeving behoorde niet tot zijn portefeuille, redeneerde hij.

In overleg met andere gemeenten of burgemeesters kwamen de gevaren van vuurwerk nooit aan de orde. Persoonlijke belangstelling voor knalgoed had de 60-jarige burgemeester evenmin. 'Ik mocht van mijn vader geen vuurwerk afsteken. Dat heb ik ook nooit gedaan.'

Het optreden van Mans in Den Haag vertoonde grote verwantschap met dat van de onlangs afgetreden Enschedese wethouder Koopmans. Ook zij verklaarde donderdag dat ze voor de vuurwerkramp nooit had gehoord van S.E. Fireworks, laat staan van mogelijke gevaren die een vuurwerkfabriek voor omwonenden kon opleveren.

Voor de letselschade-advocaten waren de verklaringen van Mans en Koopmans een welkome aanvulling op de eerdere getuigenissen.

Zij achten de gemeente mede aansprakelijk voor de ramp, omdat er niet is gereageerd op signalen dat S.E. Fireworks gevaar opleverde. Mans wees erop dat Enschede niet de enige gemeente was die zich de afgelopen jaren coulant opstelde tegenover bedrijven. 'In de jaren negentig was deregulering het toverwoord', zei hij. 'Werkgelegenheid stond voorop. Het moest bedrijven niet lastig worden gemaakt

sylvius

Citaat van: Mans'Ik mocht van mijn vader geen vuurwerk afsteken. Dat heb ik ook nooit gedaan.'

Maar in een tv-programma vertelde hij dat hij tijdens de millennium-receptie van B&W op de Bamshoeve vuurpijlen had afgeschoten.

Dat zou hij nooit gedaan hebben, zei hij, als hij geweten had dat vlakbij, op steenworp afstand, SEF gevestigd was.

Want dan had hij toen al een ramp hebben kunnen veroorzaken.

Allemaal Freudiaanse versprekingen?

Jammer genoeg heb ik tv-uitzending nooit terug kunnen vinden. Of het RTV Oost was weet ik niet - ik heb wel nagevraagd. Maar dat was al jaren later.

admin

Citaat van: sylvius op 17 december 2009, 11:35:28
http://www.volkskrant.nl/archief_gratis/article882904.ece/Getuige_Mans_vlot_met_antwoorden

CiteerGetuige Mans vlot met antwoorden
Van onze verslaggever op 30 maart '01

In de antwoorden van Mans klonk geen schaamte voor zijn onwetendheid door.
Handhaving van milieuwetgeving behoorde niet tot zijn portefeuille, redeneerde hij.

Jan Mans wilde in de jaren voor de ramp de LPG-tankstations uit de stad verbannen,
dat heeft ook alles met handhaving van milieuwetgeving te maken.
En dan zegt hij hierboven dat milieuwetgeving niet in zijn portefeulle zit.

sylvius

Citaat van: admin op 17 december 2009, 12:04:45
En dan zegt hij hierboven dat milieuwetgeving niet in zijn portefeulle zit.

Nee hij zei "handhaving van milieuwetgeving"

Daarin klinkt dat de vergunningen zogenaamd wel deugden, maar dat de ramp gevolg was van de "te veel en te zwaar" vuurwerk.

Ramp dus gevolg van gebrek aan handhaving -- niet genoeg gecontroleerd of SEF zich wel aan de voorschriften hield.

Dat is al de mythe, het sprookje van Roombeek = leugen.

Iedereen is daar ingetuind.

ook Femke Halsema van GL; en ja  wie niet?

Gemeente was tekort geschoteen in het handhaven en daar was de burgemeester niet voor verantwoordelijk/aansprakelijk.

Wethouder Koopmans wel, maar zij trad af.