Nieuws:

NB! Als u lid wilt worden stuur dan een verzoek naar:

EnschedeRamp@gmail.com

Hoofdmenu

Poster Astrid

Gestart door sylvius, 6 januari 2010, 19:01:27

Vorige topic - Volgende topic

sylvius

http://www.tctubantia.nl/regio/6527707/Film-vuurwerkramp-maakt-de-tongen-los..ece

CiteerFilm vuurwerkramp maakt de tongen los

zondag 11 april 2010 | 21:09

Discussie na de documentaire vuurwerkramp van Astrid Bussink in Concordia , Burgemeester Den Oudsten en Astrid busink beantwoorden vragen over de film. foto Reinier van willigen

Zo'n 75 mensen hebben gisteren in Concordia de première bijgewoond van Mijn Enschede. De film gaat over de vuurwerkramp van 13 mei 2000. In de film komen verschillende betrokkenen bij de ramp aan het woord. Bussink gaat onder meer in op de complottheorieën dover de ramp, die nog steeds de rond doen.

Na de première discussieerde ze met burgemeester Peter den Oudsten en de bezoekers over de nasleep van die donkere zaterdag in 2000.

De film Mijn Enschede is nog tot en met 23 april te zien.

Poter

Citaat van: sylvius op 11 april 2010, 19:38:21
Citaat van: Poter op 11 april 2010, 19:22:12
Beiden?
Waarom kreeg den Oudsten dan bloemen?

Omdat hij zo goed is  >:(

Zonde, dit doet afbreuk aan de opzet van Astrid.
Snap eigenlijk niet waarom ze dit sowieso zo gedaan heeft.
Ze had die gast er niet bij moeten hebben.

admin

Heb de hele discussie na afloop opgenomen met mijn mobiele telefoon.

sylvius

Filmpje:

Den Oudsten:
"Je wilt graag deel uitmaken van wat mensen beweegt, deel uitmaken van het verdriet van mensen en ik heb dat ook zo goed mogelijk proberen te doen
(...) dat is iets dat je nooit meer kwijt raakt en het is misschien ook wel goed dat je dat nooit meer kwijt raakt."

sylvius

Nog een filmpje, met vragen van meneer Schwartz:

Den Oudsten op het eind:
"Ik weet dat er allerlei theorieën en vragen zijn. Misschien moeten we het zo afspreken, dat als u vragen hebt dan vind ik dat u die ook aan mij mag stellen.
Alleen ik denk dat het goed is om ons vandaag toch te richten op de film en met name op het menselijk aspect van de  ramp. U stelt vragen.
Als u ze aan mij stelt, via de e-mail of schriftelijk, dan beloof ik u dat u ook antwoord krijgt naar vermogen.
Mogen we het zo doen?"

''Prima"

sylvius

De vragen van meneer Schwartz waren helemaal zo gek niet en hadden wel betrekking op de film.

Poter

Wat een achterbakse huichelaar is die den Oudsten toch, deel uitmaken van het verdriet en meneer is nog te beroerd om op 13 mei een minuut stilte te houden!

Poter

Citaat van: sylvius op 12 april 2010, 07:45:26
De vragen van meneer Schwartz waren helemaal zo gek niet en hadden wel betrekking op de film.

Hij maakt een gigantische blunder, SEF aan de RENBAANSTRAAT!
Daarmee is zijn geloofwaardigheid wat de rest betreft ook teniet gedaan.

sylvius

Citaat van: Poter op 12 april 2010, 08:57:26
Hij maakt een gigantische blunder, SEF aan de RENBAANSTRAAT!
Daarmee is zijn geloofwaardigheid wat de rest betreft ook teniet gedaan.
[/quote]

Hij hoeft straatnaam toch niet uit zijn hoofd te weten?

Hij had twee punten:
1) mensen wisten niet van het bestaan van SEF  (laat staan dat er een "bom" was vergund).
2) er zijn veel geruchten over militaire aanwezigheid (zat ook in de film, toch?).

Poter

Dan had hij moeten zeggen "de buurt" en niet een verkeerder straatnaam noemen, 2x zelfs.
Als hij dat al niet weet dan weet hij van de rest ook niks kan er dan gedacht worden, hij is dus niet meer geloofwaardig.

sylvius

Citaat van: Poter op 12 april 2010, 10:41:44
Dan had hij moeten zeggen "de buurt" en niet een verkeerder straatnaam noemen, 2x zelfs.
Als hij dat al niet weet dan weet hij van de rest ook niks kan er dan gedacht worden, hij is dus niet meer geloofwaardig.

Wat is niet geloofwaardig?

Dat mensen niet wisten van het bestaan van SEF?

Onze buren van de Renbaanstraat wisten het niet -- terwijl ze er al vanaf 1975 gewoond hadden, met al die tijd SEF tegenover zich.

Of van die mannen in groene uniformen etc.?

Maar dat zijn geruchten die meneer Schwartz ter ore waren gekomen.

Geruchten waar Don mede zijn zekerheid op baseert...

Poter

Het gaat er om dat als je een bedrijf aanvalt, in dit geval dus SEF, op zijn minst hoort te weten waar dit bedrijf gevestigd was.
En zelfs dat weet hij dus niet.

Dat de buurt niet wist wat SEF in huis had bestrijd ik niet.
Dat dit wel in de Huis aan Huis heeft gestaan maar slechts 1 bezwaar heeft opgeleverd is typerend voor de "mens".
Nog steeds zijn er namelijk hele volks stammen die het niet nodig vinden de huis aan huis te lezen.
Je wilt niet weten hoeveel exemplaren ik er wekelijks uit de prullebak hier vis.
Moraal is dus dat men niet geleerd heeft.
Dat het zo maar weer zou kunnen gebeuren.
Dat het maar weinigen kan schelen wat zich in hun buurt afspeelt.
En dat is kwalijk en dom.

admin

Citaat van: sylvius op 12 april 2010, 07:45:26

Mijnheer Jan Calis was er ook en hij had een vrouw bij zich.
Volgens mij schreeuwde die vrouw ;''Mijnheer houd toch op ...''.
En mijnheer Schwartz was het woord ontnomen 
(Schwartz, dat is toch die 81 jarige man?).

admin

Den Oudsten stelt zichzelf een vraag bij de premiere:

Quote,

Waar was u op 13 mei 2000 ?
Ik was in Leeuwarden daar was ik wethouder en eerste loco- burgemeester
en ik werd onmiddelijk gevraagd om een crissisteam te lijden
omdat Leeuwarden ook twee vuurwerkfabrieken had
en de gemeenteraad wilde weten of het daar wel veilig was.

admin

Den Oudsten noemt munitiefabriek JNS Leeuwarden voor het gemak maar een vuurwerkfabriek.

Dus den Oudsten zat in Leeuwarden ook al te slapen wat betreft munitie-opslag en noemt het dan vuurwerk.
En hij liegt niet want vuurwerk cattegorie 1.1 is munitie.

Ben onlangs met google street vieuw om JNS gereden.
naast JNS zit het World Trade Centre Leeuwarden aan het eind van een doodlopende weg.