Nieuws:

NB! Als u lid wilt worden stuur dan een verzoek naar:

EnschedeRamp@gmail.com

Hoofdmenu

Herfstnota Roombeek 2009

Gestart door sylvius, 23 januari 2010, 21:44:42

Vorige topic - Volgende topic

sylvius

tja. beetje getallengegoochel; zegt me niks. Wat hebben ze nou precies gedaan van dat geld? (Er zijn trouwens nog meer tabellen, dit is niet alles):

Wat mij iopvalt is de post "Algemeen" -- heeft grootste gedeelte opgeslokt -- de reisjes? -- de opera? -- de soundsculpture? -- etc.

"Cultuurcluster" daar hebben ze uit een andere pot nog  meer geld voor gehad.
Net zoals voor het boven water halen van de Roombeek.

sylvius

"Roombeek - in balans"

Titel ontleend aan rapport van de jury van de gouden piramide. Maar ja daar zat heer Schaap ook in. en Peter Kuenzli, beiden inghuurd door " het opdrachtgeverteam"
(Kuenzli had zich bij de stemming bescheiden teruggetrokken, om schijn van partijdigheid te vermijden).

Uit voorwoord van R. Bleker:

De woordkeuze van de jury is het opdrachtgeverteam dan ook op het lijf geschreven!

"opdrachtgeverteam" == de daders van de ramp.
Zij hadden de vergunning verleend, vergunning die nooit verleend had mogen worden, met het oog op Groot-Roombeek. Zij hadden de brandweer "onvoorbereid" op de brand af laten gaan.

sylvius

Toch verschil:
De jury heeft het over de wijk die door de vuurwerkramp werd getroffen en Bleker over de stad (Enschede).

"Door de vuurwerkramp getroffen" -- net of het een natuurramp was.

Zo wil men het graag voorstellen.

zo wordt het ook gepresenteerd  -- geromantiseerd -- in de rampopera Wake -- en tentoonstelling Twentse Welle --

En ook, ben ik bang, door Astrid Bussink in haar film.

Maar ik ben benieuwd.

sylvius

Uit de inleiding door Ton van Snellenberg:

sylvius

Rare taal:

De gemeentelijke overheid werkte langs vier lijnen om de  gevolgen van de ramp te herstellen.

De derde lijn was het rapport Oosting.

"De omvattende inzet van deze drie lijnen heeft bijgedragen aan de terugkeer van vertrouwen in de gemeentelijke overheid"

Dan weten we dus meteen met wat voor een opdracht de commissie Oosting het veld in is gestuurd.

Ria Beckers aan het begin "Deze commissie zal niet rusten alvorens de onderste steen boven is gekomen."

Ria Beckers op het eind: " Het doel van de commissie was het geschonden vertrouwen in de overheid te herstellen."

sylvius

Vier lijnen = vier pijlers die het dak moeten schragen --

Vandaar zeker "Roombeek - in balans".

Maar " de onderste steen" ontbreekt.

Dat maakt het hele Roombeek wiebel.

sylvius

Dus beter: "Roombeek - instabiel"