Nieuws:

NB! Als u lid wilt worden stuur dan een verzoek naar:

EnschedeRamp@gmail.com

Hoofdmenu

13 mei hemelvaart

Gestart door sylvius, 23 februari 2010, 10:03:17

Vorige topic - Volgende topic

admin

Citaat van: admin op 25 april 2010, 11:25:16
Citaat van: admin op 25 april 2010, 11:21:44
Citaat van: admin op 25 april 2010, 11:17:09
Verkracht van een stad
Calis en den Oudsten op weg naar de opening;
De deur wordt opengemaakt.
Den Oudsten met de mond vol tanden.
Dick Buursink meest rechtse persoon met de rug tegen de muur betreed na de burgemeester de chaos.

admin

Citaat van: admin op 25 april 2010, 11:28:41
Verkracht van een stad
Dick Buursink meest rechtse persoon met de rug tegen de muur betreed na de burgemeester de chaos.
Den Oudsten zegt tegen iedereen;
''Er zijn zoveel complot-theorieen...''
Hier is hij met Buursink dames aan het overtuigen.

admin

Citaat van: admin op 25 april 2010, 11:33:12
Citaat van: admin op 25 april 2010, 11:28:41
Verkracht van een stad
Den Oudsten zegt tegen iedereen;
''Er zijn zoveel complot-theorieen...''
Hier is hij met Buursink dames aan het overtuigen.
Heb zelf op de tentoonstelling naar (nieuwe) foto's van een vers plaats delict gezocht (SEF) en niets gevonden
behalve dit.
Bij geen 1 foto stond een tijd of plaatsbepaling ik weet dus ook niet waar en waneer deze foto is genomen laat staan door wie,

sylvius

Mans op de radio, EO:

je kunt de uitzending afluisteren:

http://www.eo.nl/programma/ditisdedag/2009-2010/page/Vuurwerkramp_Enschede_was__hele_bak_ellende___/articles/article.esp;.mmbase02?article=11601814

CiteerVuurwerkramp Enschede was 'hele bak ellende'
12 mei 2010

Burgemeester Jan Mans, tien jaar geleden burgemeester van Enschede, kan nog steeds niet goed naar beelden en krantenknipsels van de vuurwerkramp kijken. Tegelijkertijd was het drama voor hem ook zijn "moment suprême". Dat vertelde Mans woensdagmorgen in het radio-1 programma Dit Is De Dag.

Door Leendert Bos

Mans was tijdens de vuurwerkramp boegbeeld en vaderfiguur in Enschede en controleerde persoonlijk de voortgang van de hulpverlening. Alom was veel lof voor zijn aanpak van het drama. In de afgelopen jaren werd Mans door zijn ervaring een veelgevraagd spreker en voorzitter van het Bestuurlijk Netwerk Crisisbeheersing.

Hoewel Mans regelmatig over de vuurwerkramp spreekt vertelde hij in Dit Is De Dag dat hij vertellen over zijn persoonlijke beleving van de vuurwerkramp nog steeds moeilijk vind. Krantenknipsels die hij verzamelde over de ramp kan hij nog steeds niet goed onder ogen zien.

Pijnlijk
Mans: 'Het is fijn als je de rol van burgemeester in hebt kunnen vullen,  zoals je 'm in had willen vullen. Ondanks dat was al met al het een hele bak ellende. Mensen zien vaak niet hoe pijnlijk zo'n ramp intern is. Je krijgt dingen op je bord waarvan je moet zeggen: ik kon daar niets aan doen.'

Als voorbeeld noemde Mans enkele gevallen waar

sylvius

Mans komt dus morgen wel, in elk geval naar de herdenking in de brandweerkazerne.

Poter

Mans is uitgenodigd door den Oudsten en gaat in ieder geval naar de brandweerherdenking en de opera, aldus zijn verhaal in de krant van afgelopen zaterdag.

sylvius

Mans eindigt met: "Er is het verwijt, jullie hebben het veroorzaakt, want jullie hebben niet goed opgelet, dus jullie moeten betalen"..

Ja dat is het sprookje, de leugen.

Ramp gevolg van gebrek aan handhaving - dat beweerde Han Pape ook en Dick Buursink onderschreef het .

Nee: Jullie hebben vergunningen verleend die nooit verleend hadden mogen worden en de brandweer er onvoorbereid op af gestuurd.

En jullie hebben het zelf aangestoken...

sylvius

http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=111110

CiteerKok en Mans bij herdenking vuurwerkramp
13-5-2010 7:49:35

Oud-premier Kok en oud-burgemeester Mans van Enschede zijn vandaag bij de herdenking van de vuurwerkramp in Enschede.

Ten tijde van de vuurwerkramp was Kok minister-president en Mans burgemeester, ze speelden een belangrijke rol bij de afwikkeling van de ramp. De organisatie laat weten dat de twee verder geen officiële rol krijgen bij de bijeenkomst. Wél houdt de huidige burgemeester den Oudsten van Enschede een toespraak, en leest een woordvoerder van de Stichting Herdenking Vuurwerkramp de namen voor van de 23 slachtoffers die bij de ramp omkwamen.

Poter

De herdenking van de brandweer was bij de oude kazerne aan de Hengelosestraat, zag het met langs rijden.
Beetje huichelachtig, ze wisten destijds niet hoe rap ze het monument voor de omgekomen brandweermannen daar weg moesten krijgen en dan nu wel daar herdenken.
Kon zo snel niet zien of Mans daar bij was, ben niet gestopt.

sylvius

Hier zie je aantaal kopstukken bij ellkaar:

IK heb Kok gevraagd of hij zich kunnen herinneren dat hij gezegd had: "Niemand mag slechter worden van deze ramp" --

Hele hoop geoudehoer en gedraai -

Wel zei hij dat hij vond dat er voor de getroffenen betaalbare huizen teruggebouwd moesten worden.

Den Oudsten zat er ook bij.

Er is geen sociale huur teruggekomen, zei ik --

maar ja mensen die wilden terugkeren konden terugkeren, etc.

Proberen te schetsen wat Roombeek is etc.

maar ja heeft geen zin.

sylvius

Vanavond gaan ze allemaal naar de opera, ik ook -- ik heb kaartjes!

sylvius

Ben er dus geweest - in één woord fantastisch - niet vanwege de opera -  of misschien toch - de ramp die zich afspeelt in een yuppenmilieu

Maar vooral vanwege de aanwezigen waar je na afloop naar hartenlust mee kon oudehoeren.
Mans, Van Gils, Oosting, Klaas de Vries, Peter Kuenzli, Pi de Bruijn, Astrid Bussink, Marijke van Hees, etc. alle plaatselijke bobo's.

Ik heb Mans eerst bedankt voor de opera, dat we zonder hem nooit deze prachtige rampopera hadden gehad. "Alles haben wir dem Jan Mans zu verdanken der sich in einer Fremdsprache ausdrucken meinte zu können was er nie hätte tun machen sollen "

Aan het eind heb ik hem nog een keer hand gegeven: Goede reis terug naar Limburg en dat ik hoopte dat hij zijn geheugen nog een keer zou gaan opfrissen maar dat ik daar weinig fiducie in had. Agent Backus stond er ook bij.

Ja wat dan?
Dat hij gelogen had, of tenminste onwaarheid gesproken,
"Ich habe es nicht gewusst" gezegd, maar later ontkend dat hij dat  gezegd had.
Toen zei Mans, met de armen over elkaar (moet hij eerst zijn glas weggezet hebben ? dat weet ik niet meer):
"Nee ik heb gezegd: Ich wusste es nicht"--
Toen zei ik: ik heb er fimpje van-- als u email adres geeft stuur ik het u op.

Nee dat wilde hij niet.

Backus: "Ja maar hij wist het ook niet" -

Nee Backus daar ging het niet om, maar om dat hij gelogen heeft over zijn uitspraak.

Tot slot heb ik Mans nog gezegd dat hij iets verschuldigd is aan de bevolking van Enschede.
Toen keerde hij mij zijn rug toe.

sylvius

Mans werd de hele tijd uigebreid gefêteerd met bedankjes en lofprijzingen , die hij zich met graagte liet welgevallen.

sylvius

Oosting was er dus ook -- de gelegenheid bij uitstek om te vragen naar zijn wetenschap omtrent het bestaan van een aanvalsplan.

Ach maar helaas Albert Vasse stond er ook bij.

Albert Vasse meteen al zeer geleerd doen -- en onderdanig.

Mag ik mij daar inmengen?

Vasse liet zich laatdunkend uit over RTV Oost -onderzoek en zag geen enkele reden voor heropening van justitieel onderzoek.

Ontging me wel een beetje wat de stemming was, wat er precies over gezegd werd. Klaas de Vries stond in de buurt, die zei ook iets -
dat hij wel goed vond dat het alsnog uitgezocht werd, meen ik.

Albert Vasse: Er is niks nieuws - het was destijds allemaal al bekend en uitgezocht.
Zelfde mening was Oosting ook toegedaan.

Albert Vasse illustreerde de knulligheid van RTVoost nog met dat al uitgebreid in het rapport Oosting staat vermeld dat de containers van een houten bodem waren voorzien.

Ja is ook zo'n dik rapport, en wie heeft daar na tien jaar nog overzicht over?

A. Vasse dus,.

Was voor mij moment om er in te springen.

sylvius

Oosting zei, ook al zou blijken dat ze aan het werk waren geweest in de C-bunker met bord HENK 70 en dat daar iets bij was misgegaan, dat dat voor het totaalbeeld niet uit zou maken --

Beginnende brand had nooit mogen escaleren tot ramp.

En dat was gevolg van het feit dat er in de werkbunker, tegen de voorschriften in, vuurwerk lag opgeslagen.
en de ramp was gevolg van opslag van te veel en te zwaar vuurwerk -- iets dat Albert Vasse kon onderschrijven -- altijd al.

En er hoefde overigens geen causaal verband te bestaan tussen de aanwezigheid van bepaalde personen en het begin van de brand --
het kon dan altijd ook nog bv. kortsluiting zijn geweest.