Nieuws:

NB! Als u lid wilt worden stuur dan een verzoek naar:

EnschedeRamp@gmail.com

Hoofdmenu

13 mei hemelvaart

Gestart door sylvius, 23 februari 2010, 10:03:17

Vorige topic - Volgende topic

sylvius

http://www.tctubantia.nl/regio/enschede-haaksbergen/6291376/Herdenking-13-mei-ook-in-teken-veerkracht.ece
CiteerHerdenking 13 mei ook in teken veerkracht
dinsdag 23 februari 2010 | 09:55

ENSCHEDE - Donderdag 13 mei - Hemelvaartsdag - is de tiende herdenking van de vuurwerkramp die de wijk Roombeek verwoestte, aan 23 mensen het leven kostte en duizend Enschedeërs verwondde. Vanzelfsprekend wordt hier op de dag zelf uitgebreid aandacht aan geschonken. Maar ook in de aanloop naar de herdenking en ná de 13e mei wordt uitvoerig stilgestaan bij de ramp.

Met tal van projecten op verschillende locaties. Dat gebeurt met exposities, lezingen, theater, film, cursussen, een studiemiddag en veel muziek. Natuurlijk is er alle ruimte voor verdriet en overpeinzing, maar de herdenking staat óók in het teken van 'de veerkracht van de stad en haar inwoners'.

'De verstoorde levens van heel gewone mensen in een heel gewone stad, voor en na een dag die toch zo heel gewoon leek te beginnen.' Dat is het centrale thema van de opera Wake die op 13 mei in première gaat in het Muziekkwartier en daar ook 15, 16 en 18 mei wordt opgevoerd. De opera is ontwikkeld door componist Klaas de Vries, de Britse auteur David Mitchell en de Nationale Reisopera.

'Opera-tioneel' heet het project voor kinderen uit groep 6, 7 en 8 van de basisscholen in Roombeek (Anna van Buren, Roombeek, Menkotoren), ontwikkeld door kinderboekenschrijfster Ineke van Essen. Zij basseerde haar teksten op gesprekken met leerlingen uit de twee hoogste groepen. Jongeren projecteerden de belevenissen op verschillende thema's (wijk, stad, land, dier en mens). Het Muziektheaterstuk wordt 27 en 28 april uitgevoerd in Prismare.

Aan de vooravond van de tiende herdenkingsdag (woensdag 12 mei) geeft Sinfonietta Aurora - het kamerorkest van het Orkest van het Oosten - in Museum TwentseWelle een uitvoering van Metamorphosen van Richard Strauss. De Duitse componist schreef dit werk tijdens de verwoestingen in de laatste maanden van de Tweede Wereldoorlog. Het orkest zoekt naar contrasten tussen oud en nieuw, kunst en industrie, onbekend en vertrouwd, klassiek en modern.

Op dezelfde avond wordt ook in de Grote Kerk op de Oude Markt met een ' Enschedees Requiem' op muzikale wijze aandacht geschonken aan de herdenking van de vuurwerkramp. In het requiem komen verschillende personages in een zogenoemde 'collage-compositie' aan bod. Het is een - door koordirigent Yt Nicolai en componist Wim Beunders aangepaste - reprise van het werk dat op de eerste herdenkingsdag is uitgevoerd.

Onder de titel 'Veerkracht, echo van een ramp' wordt in museum TwentseWelle van 23 april tot en met 29 augustus een expositie gehouden waarin de mens centraal staat. Als de tv-ploegen weg zijn en de ramp oud nieuws is, begint het werkelijke verhaal van verwerking, jarenlange wederopbouw, de strijd met instanties en de menselijke veerkracht. Voor de tentoonstelling zijn niet alleen mensen die de vuurwerkramp in Enschede hebben meegemaakt, maar ook slachtoffers van de overstroming in het Engelse Boscastle en de aarbeving in het Italiaanse Assisi/Foligno geïnterviewd. ,,Daaruit blijkt dat veerkracht universeel is."

Naast deze 'gefilmde portretten', krijgen op de expositie bijzonder objecten van rampslachtoffers een ereplaats. Vaak zijn dit de enige of weinige spullen van voor de ramp die ze nog hebben. Zo wist kunstenares Persheng Warzandegan een verkoold bronzen beeld uit de puinhopen te redden.

Het artistieke team van de opera Wake gaat in Wake-up call via gesprekken, optredens en presentaties in op het ontstaan van de opera. De twee Wake-up call middagen zijn op de zondagen 2 (Prismare) en 9 mei (Muziekcentrum) van 14.30 tot 17.30 uur.

De Volksuniversiteit besteedt met 'Ins & Outs' gedurende vier (cursus)maandagen aandacht aan de ontikkeling van Wake: 19 april over het ontstaan, 26 spril (de componist), 3 mei (de auteur) en 10 mei (regie).

In de bibliotheek aan de Pijpenstraat verzorgt de schrijver van Wake, David Mitchell, een lezing, mede ter gelegenheid van zijn nieuwste boek ' De niet verhoorde gebeden van Jacob de Zoet', waarin Japan een grote rol speelt.

admin

Citaat van: sylvius op 23 februari 2010, 10:03:17

Op dezelfde avond wordt ook in de Grote Kerk op de Oude Markt met een ' Enschedees Requiem' op muzikale wijze aandacht geschonken aan de herdenking van de vuurwerkramp. In het requiem komen verschillende personages in een zogenoemde 'collage-compositie' aan bod.

Volgens mij had ik in de zomer van 2009 als eerste een reqieum.
Je hoort duizend voornamen deze symboliserende duizend slachtoffers die met de leugens van B&W intussen zijn overleden.
Tien jaar terug waren er tienduizend slachtoffers daarvan zijn er ongeveer duizend dood.
Eens in de drie dagen overlijd er weer 1 van de tienduizend de Neederlandse staat blij.

''Re­qie­um wa­ke up En­sche­de''
http://vids.myspace.com/index.cfm?fuseaction=vids.individual&videoid=60340272

admin

Citaat van: sylvius op 23 februari 2010, 10:03:17

Het artistieke team van de opera Wake gaat in Wake-up call via gesprekken, optredens en presentaties in op het ontstaan van de opera.

Aardig dat die jongens reclame voor mijn opera maken.

Poter

Reacties hierop op de site van de tub, zie de tekstfouten in het stuk van tvw en het geschreeuw in hetzelfde stuk.
Even voor de duidelijkheid, iets schrijven in hoofdletters noemt men schreeuwen en is erg asociaal.

Het is tekenend voor het onbeduidende clubje om d'r eigen 'waarheid 'naar boven te halen 'namens de bewoners' van de Roombeek,wat op zichzelf al één grote leugen zou zijn!!
Hoe betrouwbaar ben je zelf dan!!
edje te a . - 24-02-2010 | 12:07

40.000 handtekeningen op 160.000 inwoners.
Dat is 1 op 4 die zou moeten tekenen.
Baby's inclus!
Als ze die 40.000 halen twijfel ik sterk aan de echtheid van die handtekeningen.
Verder is mij duidelijk dat het doel niet is om slachtoffers te helpen.
Dat ze hun actie durven te promoten onder een artikel dat gaat over herdenkingen toont de ware aard.
Als ze een beetje fatsoen hadden was dit artikel daarvoor niet misbruikt.
Overigens is dat typerend voor het overgrote deel van de inwoners van Roombeek.
Het percentage dat stilstaat bij de herdenking is zo'n klein deel dat het gewoon schandalig is.
Ze zijn zelfs nog in staat om gewoon door te gaan met hun lawaaierige werkzaamheden terwijl even verderop de ramp herdacht word.
Peter - 24-02-2010 | 11:11

Wij zijn er van overtuigd dat de vuurwerkramp kan worden opgelost ,

STEM en STEUN ONS..............daarom , wij kunnen dit niet alleen.

via www.tijdvoorwaarheid.nl

teken petiti hantekening voor de 40.000 handtekeningen welke wij willen aanbieden bij de tweee kamer voor verzoek NIEUW ONDERZOEK VUURWERK RAMP 13 mei 2000.

W W W . T I J D V O O R W A A R H E I D .N L

en sluit u aan bij onze vriendenclub op hyves............

Namens burgers Roombeek - tijdvoorwaarhei.nl

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
makro1@live.nl - 23-02-2010 | 23:01

Fijn dat B&W en de tubantia een keer aandacht aan die herdenking schenken, dat werd een keer tijd.
D. Harberink - 23-02-2010 | 19:22
qoute/Vanzelfsprekend wordt hier op de dag zelf uitgebreid aandacht aan geschonken./quote

Vanzelfsprekend?
Sinds wanneer?
Betekend dit dat er dit jaar wel een minuut stilte word gehouden en de namen worden voorgelezen van de 23 omgekomen slachtoffers?
Of is het weer het standaard riedeltje op de gitaar, het gedicht en op naar het hapje en drankje?
respect - 23-02-2010 | 11:23

admin

Nog meer reactie's op de site van de tub.
-------------------------------------------------------------

De premiere van de nationale rampopera was vorig jaar in de krater, op dit moment tourt het nationale ramporkest door het land met de opera.
http://www.odeon-nijmegen.nl/leviagro/modules.php?name=News&file=article&sid=156 (dode link)

Het reqieum is ook erg mooi, daarin worden duizend doden herdacht die in in de afgelopen tien jaar onder de tienduizend slachtoffers zijn gevallen.
http://vids.myspace.com/index.cfm?fuseaction=vids.individual&videoid=60340272

Ik heb ook al een stukje opera gezien en gehoord in de docu ''Mijn Enschede'' van Astrid Bussink.

D. Harberink - 24-02-2010 | 21:36

----------------------------------------------------------------------
In reactie op bericht van Edje . inzake bericht :

Het is tekenend voor het onbeduidende clubje om d'r eigen 'waarheid 'naar boven te halen 'namens de bewoners' van de Roombeek,wat op zichzelf al één grote leugen zou zijn!!
Hoe betrouwbaar ben je zelf dan!!
edje te a . - 24-02-2010 | 12:07

----------------------------------------------------

Clubje is geen clubje maar club , daarnaast dat 8 mensen van deze club in Roombeek wonen c.q. woonde. En wij zijn open en transparant , bij politie / gemeente / media zijn wij geheel bekent , alleen gaat het ons niet om ons inpersoon maar om de boodschap en dat is niet meer dan de waarheidsvinding . Wij nodigen U bij deze uit , indien gewenst kunt U contact opnemen via onze heer mr.R.F. Speijdel voor een afspraak en daarna bij ons op kantoor op Roombeel waar de koffie klaar staat.

namens tijdvoorwaarheid , Jan Kees van der V.

J.v/d V. - 24-02-2010 | 17:14

----------------------------------------------
pfff wanneer houd dit op 
ik - 24-02-2010 | 15:41

sylvius

http://www.tctubantia.nl/regio/enschede-haaksbergen/6291376/Herdenking-13-mei-ook-in-teken-veerkracht.ece

CiteerHerdenking 13 mei ook in teken veerkracht

Hé maar dat is raar:

http://www.pvda-enschede.nl/nieuwsbrief_2005.pdf

p.55

CiteerBurgemeesters; vaarwel en welkom
In de afgelopen week mocht na het vertrek van Jan Mans en voor de komst van Peter den Oudsten loco-burgemeester
Eric Helder de scepter zwaaien. Op maandag 2 mei komt daaraan een einde; dan installeert de gemeenteraad de nieuwe
burgemeester als voorzitter. Het afscheid van Jan Mans was warm; zichtbaar glunderend en genietend hebben Jan
en zijn echtegenote Annie het vaarwel van onze gemeente ondergaan. Dat is hen van harte gegund; de verantwoordelijkheid
die zij samen in de afgelopen jaren hebben genomen voor het wel en wee van onze stad en haar inwoners was
enorm. Jan's betrokkenheid bij onze inwoners was groot en daarover werd alom waardering uitgesproken. Natuurlijk is er
ook kritiek mogelijk, maar de uiteindelijke resultaten van alle inspanningen in de elf jaar van zijn burgemeesterschap
mogen er zijn. Voor de nieuwe burgemeester de taak zaken door te zetten. Het college en de raad door het einde van
deze periode van de raad te loodsen. De opgave voor Twente is de eigen kracht te gebruiken bij de versterking van de
economie en de voorzieningenstructuur in de regio. Enschede is als centrumgemeente vaak de partij waarvan daarbij
initiatief wordt verwacht, maar die dat bescheiden moet brengen. Samenwerken en concrete resultaten hiervan laten
zien; daar willen buurgemeenten en regio aan meewerken. Wim Meijer, Uri Rosenthal en Wolter Lemstra vertelden desgevraagd
zeer onder de indruk te zijn van de verbeteringen in onze stad en van de veerkracht. Zij prezen Jan Mans voor
zijn rol bij de afwikkeling van de gevolgen van de vuurwerkramp. Maar we zijn er nog niet: ook in onze stad hebben we te
maken met complexe vraagstukken van tweedeling en segregatie. We moeten samen met de regiogemeenten de sociaal-
economische problemen van de stad te lijf. Samenwerking met bedrijfsleven en kennisinstellingen is voor het pakken
van kansen cruciaal. We moeten het hebben van broedplaatsen van creativiteit en kennis; zij zijn een katalysator voor te
organiseren innovatieprocessen. Het college en in het bijzonder wethouder Eric Helder als portefeuillehouder economische
zaken en onderwijs wacht nog een zware taak; de huidige toenemende werkloosheid onder jongeren in Enschede
moet gekeerd. Een frisse burgervader moet samen met hem en de andere leden van het college op de bok. Maandag
heten we samen Peter den Oudsten van harte welkom.
Marijke van Hees, fractievoorzitter, m.v.hees@enschede.nl

sylvius

CiteerWim Meijer, Uri Rosenthal en Wolter Lemstra vertelden desgevraagd
zeer onder de indruk te zijn van de verbeteringen in onze stad en van de veerkracht. Zij prezen Jan Mans voor
zijn rol bij de afwikkeling van de gevolgen van de vuurwerkramp.
Ook wel raar: "zij prezen Jan Mans" , i.p.v. "wij prijzen Jan Mans"

Marijke van Hees eens vragen ...

"Herdenking 13 mei ook in teken veerkracht"-- omdat Mans aangekodigd heeft er bij te willen zijn?

sylvius

PvdA Nieuwsbrief 2006

http://www.pvda-enschede.nl/nieuwsbrief_2006.pdf

p.120

CiteerOndernemer Lasonder maakt nieuwe start.
De identificatieplicht wordt in Enschede strikt gehandhaafd, zonder onderscheid des persoons. Dat merkte ik op vrijdag
20 oktober, toen ik aan was gekomen bij het nieuwe bedrijfspand van Lasonder, om de opening te gaan verrichten. Eerst
moest ik mijn identiteitsbewijs laten zien aan een (nep)agent. Ook mocht ik van hem de winkel niet in, want die moest
eerst worden geopend.... Grapje van de ondernemer, een ludiek onderdeel dat ik wel kon waarderen. Het ondernemersgezin
kan de toekomst gelukkig weer zonnig tegemoet zien. Lasonder lijstenmakerij en hobbyartikelen is op een
prima plek beland, aan de Getfertsingel. Door de vuurwerkramp was de winkel verwoest. Gelukkig kon Lasonder daarna
een ander pand aan de Voortsweg betrekken, zodat het bedrijf verder kon. Dit pand bood echter niet voldoende ruimte
voor alle activiteiten, uiteenlopend van een lijstenmakerij tot verkoop van hobbyartikelen en het geven van trainingen en
workshops. Daarop volgde een lange zoektocht naar een toekomstvast pand. Van de zomer kwam de plek aan de Getfertsingel
162 in beeld. Na enig wikken en wegen hebben we vanuit de gemeente besloten medewerking te verlenen aan
vestiging op deze goed bereikbare plek. Marcel Lasonder was duidelijk tevreden over deze oplossing, toen ik hem daarvan
persoonlijk op de hoogte stelde. Ik vond het leuk dat hij mij nu uitnodigde om zijn mooie zaak te openen. Ik heb
bewondering voor de inzet die het gezin Lasonder heeft getoond om een nieuwe start te kunnen maken. Geduld en
doorzettingsvermogen zijn beloond. De nieuwe zaak mag er zijn! Veerkracht en ondernemerschap in Enschede, daar
kun je nooit 'genoeg van krijgen'.

(Eric Helder, wethouder Economische Ontwikkeling, mailto:e.helder@enschede.nl)

sylvius

Of komt het hier vandaan?

http://www.grotestedenbeleid.nl/actueel/krachtige_stad/in_woord/419/

CiteerDe kracht van... Enschede

Veerkracht is misschien wel de beste eigenschap van de stad Enschede. Die veerkracht bleek ook hard nodig bij het te boven komen van de vuurwerkramp van mei 2000. Het volledig verwoeste Roombeek is nu weer een gewilde wijk met veel bijzondere voorzieningen (waaronder een Brede school), 'fiber to the home' en markante huizen waarvan een deel is gebouwd onder particulier opdrachtgeverschap.

Maar de veerkracht van Enschede bleek al eerder, bijvoorbeeld na de teloorgang van de traditionele textielindustrie in de tweede helft van de vorige eeuw. De ter compensatie verkregen Universiteit Twente (1964) levert nog steeds veel directe en indirecte werkgelegenheid op in de kennis-, technologie- en dienstensector. Studenten, mede afkomstig van de Saxion Hogeschool, zorgen voor een bruisende binnenstad met relatief veel horecagelegenheden. Het centrum van Enschede werd in het verleden door brand verwoest. Recentelijk is het opnieuw grondig op de schop gegaan: bestrating en verlichting zijn vernieuwd, panden zijn opgeknapt en er werd een geheel nieuw overdekt winkelcentrum gebouwd met een ruime parkeergarage met 1.600 plaatsen. Uit heel Twente trekt dat veel kooplustige bezoekers, maar ook uit het nabijgelegen Duitsland, zeker na de heropening van de spoorlijn naar Gronau en Münster. De metamorfose van de binnenstad wordt binnenkort gecompleteerd door een nieuw Muziekkwartier dat onderdak biedt aan het Orkest van het Oosten,  de Nationale Reisopera, de muziekschool en diverse andere muziekpodia. Waar het aangrenzende Hengelo, waarmee met Almelo en Borne wordt samengewerkt in Netwerkstad Twente, zich richt op het theater, daar concentreert Enschede zich op muziek, met ondermeer een eigen Poppodium. In de wijk Noord wordt momenteel gewerkt aan een Cultuurcluster waarin ook de drie Enschedese musea (Rijksmuseum Twenthe, Textielmuseum en Natuurmuseum) worden gehuisvest.

De ruime, groene leefomgeving zorgt ervoor dat het eveneens prettig wonen is in Enschede. De ruim 152.000 inwoners ervaren de stad bovendien als veilig, al heeft de vuurwerkramp vlak daarna wel een tijdelijke dip veroorzaakt in het vertrouwen in de stadsbestuurders. Verenigd zijn zij echter, met fans uit de verre omtrek, in hun hartstocht voor FC Twente, dat vrijwel iedere thuiswedstrijd in een uitverkocht Diekman Stadion kan voetballen. De plannen voor een extra ring verkeren dan ook in een vergevorderde fase; wellicht dat de Enschedese veerkracht de club ooit weer eens het kampioenschap zal bezorgen.

Maar dat lijkt mij een tekst van de stadspromotie....

oftewel citymarketing.

sylvius

CiteerHet volledig verwoeste Roombeek is nu weer een gewilde wijk

???

sylvius

Nog een keer Eric Helder:

http://www.enschede.nl/toerisme/actueel/00131/

Citeer Eric Helder: "Ik heb deel kunnen uitmaken van het gemeentebestuur in een periode dat Enschede sterk ten goede is veranderd. Inwoners praten nu met trots over hun stad. Daar doe je het voor: dat mensen de binnenstad en hun eigen buurt, met een goede school voor de kinderen, waarderen. Dat zij kansen krijgen en benutten. Enschede is een stad met veerkracht, waar ik steeds meer van ben gaan houden. Ik blijf met veel plezier in Enschede wonen, ook al komt mijn werk in Den Haag te liggen."   

sylvius

En dit:

http://www.medialabenschede.nl/?page=Activity&ID=64

CiteerDeze nieuwe opera werd gemaakt in opdracht van de gemeente Enschede rond het thema 'de veerkracht van een stad'.

sylvius

Ha, en Drs. Mans zelf:

http://www.nbdc.nl/cms/show/id=509268/contentid=9476

CiteerBurgemeester J. Mans loopt met een goed gevoel tussen de belangstellenden. "Dat
er zoveel mensen naar het Bureau Wederopbouw komen, is natuurlijk ook een prachtige
symboliek. Het doet me goed dat Enschede de blik weer op de toekomst richt. Ik
had niet gedacht dat de stad zoveel veerkracht zou tonen."

sylvius

En Peter den Oudsten:

http://cms3.enschede.nl/nieuws/00017/

CiteerNieuwjaarstoespraak burgemeester Den Oudsten
Thema: Veerkracht als antwoord op de toenemende veranderingen en onzekerheid in onze moderne samenleving

Wat natuurlijk helemaal onzin is.

Wie kaatst kan de bal verwachten ...

sylvius

Ha je vindt nog eens wat via google:

http://www.nationalereisopera.nl/weblogs/messiah/H%C3%A4ndel_With_%20Care.doc/

CiteerInmiddels hoor ik in het beroemde 'Halleluja – zonder ontheiliging te willen bedrijven - de enorme elasticiteit en veerkracht van de stad terug. In ons geval is het stuk dan ook niet meer troost in de duistere dagen dan wel een uitdrukking van de lokale identiteit. En daar mag je best een beetje zuinig op zijn, vind ik.

Gaat dus over (compositie van) Georg Friedrich Händel, die ook "Die Ankunft der Königin von Saba" schreef.