Nieuws:

NB! Als u lid wilt worden stuur dan een verzoek naar:

EnschedeRamp@gmail.com

Hoofdmenu

MAAK, wat krijgen we nou?

Gestart door sylvius, 4 maart 2010, 08:29:19

Vorige topic - Volgende topic

sylvius

Citaat van: sylvius op 16 maart 2010, 14:09:59
Ik doe er niet aan mee aan Maak

Het zou anders ook de schijn van legitimiteit aan de opera WAKE verlenen

sylvius

Citeer,,Alles ligt wat mij betreft open, op één uitzondering na: ik wil weg blijven van het rampgebied zelf. Dat is een beladen plek, het graf van iemand's kinderen, geliefden en ouders. Roombeek is van hen, en niemand anders.

Daarom doe ik niet mee.

Leuke opera maken, dat wil ze (of moet ze), lichtvoetig, het zware weglaten.

sylvius

Citeer,,Alles ligt wat mij betreft open, op één uitzondering na: ik wil weg blijven van het rampgebied zelf. Dat is een beladen plek, het graf van iemand's kinderen, geliefden en ouders. Roombeek is van hen, en niemand anders.

Wel een beladen zin.
Legt een doem op Roombeek en op de mensen die er zijn gaan wonen.

admin

Ik zou best mee willen doen aan die opera ''MAAK'' maar dan wel op het podium en niet achter de schermen.
Om lotgenoten te ontmoeten en om mee te maken hoe die opera in elkaar wordt gezet zoals de opdrachtgever het verlangt.
Denk dat er ook wel ruimte te maken is voor een kritische noot.
Maar heb er altijd heel veel moeite mee om naar Enschede te gaan met haar corrupte politie en de bestuurders met bloed aan hun handen die moordenaars beschermen en gedupeerden arresteren.
Om niet mee te doen aan die opera zie ik als een gemiste kans.

Poter

Don,

Misschien moet je even de politie en bestuurders vergeten en toch mee doen met de opera.
Ik denk dat het goed is voor jezelf maar ook dat je anderen er mee zult helpen.

sylvius

De aap komt uit de mouw:

http://3voor12.vpro.nl/artikelen/artikel/43235576

CiteerVolksopera
Directeur Mannak is ook tevreden: "Het Nationaal Muziekkwartier trekt nogal de aandacht. Dat zes culturen zo samenwerken is zeker niet vanzelfsprekend, maar dat wordt het wel steeds meer. We gebruiken elkaars knowhow om nieuw publiek te bereiken. Dat gaat steeds beter, dus we gaan er zeker mee door." Als mooi voorbeeld van samenwerking noemt Mannak de volksopera MAAK, een initiatief van het Muziekkwartier en de gemeente om 10 jaar na dato de vuurwerkramp in Enschede te herdenken.

maar wisten we ook al.

sylvius

Citeer----- Original Message -----
From: Maak
To: Geert van den Bos
Sent: Friday, March 19, 2010 3:38 PM
Subject: RE: Kun je niet maken..

Beste  Geert,   

Onlangs heb je ons een mailtje gestuurd met je verhaal of opgave tot deelname aan de Stadsopera MAAK.

We krijgen veel aanmeldingen en zijn op dit moment druk bezig alle aanvragen te verwerken.

Vanaf 8 april nemen we weer contact op met alle mensen die zich opgegeven hebben en dan kunnen we meer informatie geven over de verdere verloop van het project.

Je hoort dan weer van ons!

Tot in april,

Hartelijke groeten,

Anke Peeters Weem

Productieleider MAAK

-----Oorspronkelijk bericht-----
Van: Geert van den Bos [mailto:sylvius@planet.nl]
Verzonden: dinsdag 9 maart 2010 14:54
Aan: Anke Peeters Weem; info@maak-enschede.nl
Onderwerp: Re: Kun je niet maken..

Zie:

https://enschederamp.nl/forum/index.php?topic=171.msg668#new

sylvius

Citaat van: sylvius op  9 maart 2010, 09:12:46

MAAK is de naam van Esau --

Jaar 2000 was gecodeerd Y2K = year 2 kilo.

(i.v.m. de gevreesde mondiale rampen door computerstoringen)

Y2K  staat voor Hebreeuwse letters "jod-bet-kof" -- die de naam Jabbok vormen - de grensrivier waar Jacob worstelde met de beschermengel van Esau en Israel werd. .

http://en.wikipedia.org/wiki/Year_2000_problem

CiteerYear 2000 problem
From Wikipedia, the free encyclopedia

The Year 2000 problem (also known as the Y2K problem, the millennium bug, the Y2K bug, or simply Y2K) was a problem for both digital (computer-related) and non-digital documentation and data storage situations which resulted from the practice of abbreviating a four-digit year to two digits.

sylvius

Ha internet hè? Wonderlijk iets:

(Van dit forum werd ik eens geband, maar staat nog wel online:)

http://www.goedbericht.nl/forum/index.php?action=vthread&forum=7&topic=45

CiteerOp 13 mei 2000 ontplofte het vuurwerkbedrijf van Rudi Bakker in de Tollensstraat; gelegen recht tegenover het huis in de Renbaanstraat waar wij gewoond hadden;en waarin ik het getal van het beest had gevonden. Dat huis werd volledig verwoest, door de explosie en de daarop volgende brand. Van onze buurfamilie kwamen 5 personen om het leven.
(op het dak had ik daar een balkonnetje gemaakt om naar de sterrenhemel te kijken)

Zou dit 'de hand van God' zijn geweest?
de 'Hashgochah Pratis', 'Divine Providence' van Rabbi PW?

Het vuurwerkbedrijf had tijdelijke vergunning voor forse uitbreiding van de opslag gekregen i.v.m. de millennium-wisseling;
Als Y2K - aanuiding van de gevreesde 'millennium bug' -speelt die ook een rol in de beschouwingen van de rabbi.
Hij leest Y2K nl. als 'Yabbok' --de grensrivier, waar Jakob worstelde met de beschermengel van Esau en Israel werd -- wat hij weer in verband brengt met de aanslag op de Twin Towers (zie www.thirtysix.org)

De naam Enschede slaat ook op een grenssituatie: zou nl. oorspronkelijk 'Ane Skeite' zijn geweest = 'aan de scheiding', nl. 'aan de waterscheiding van Regge en Dinkel.

Geert.

sylvius

Rabbi Winston had dit al in 1999 bedacht:

http://philologos.org/bpr/files/Misc_Studies/ms037.htm

Citeer
Y2K / Jabbok River Experience

(...)

It is interesting to note, a rabbi pointed (half-seriously), that the letters "Y2K," which stand for the "Year 2000," when translated into Hebrew spell the work "Yavok":

y = yud
2 = bais
k = kuf

Does this mean anything special? Perhaps not. Then again, the Talmud tells us that everything that happens in life is a function of Divine Providence (Chullin 7b). In other words, according to Torah, there are no coincidences, though sometimes what we perceive as a "sign from Heaven," may in fact, be a test of faith. And sometimes, what we perceive as a test of faith, may be a sign from Heaven. And, sometimes, it may be both.

The trick in life is knowing how to understand and interpret what one perceives. This is a function of knowing Torah, and the more one knows, the better his perception of reality will match G-d's-the ultimate accomplishment for a flesh-and-blood being. The deeper and more profound that knowledge of Torah is, the deeper and more profound his understanding and interpretation of reality will be.

Who even first coined the term, "Y2K"? Personally, I don't know, but it is an interesting and unusual term, and that's what counts the most:

"That which is from G-d is wondrous in our eyes." (Tehillim 118:23)

(...)
(Mon, 9 Aug 1999, Rabbi Pinchas Winston , Perceptions - Parashas Shoftim: Shudder or Blind?, http://www.torah.org

admin

Citeer

Beste Don,
Onlangs heb je ons een mailtje gestuurd met je verhaal of opgave tot deelname aan de Stadsopera MAAK.
We krijgen veel aanmeldingen en zijn op dit moment druk bezig alle aanvragen te verwerken.
In de loop van de maand april  nemen we weer contact op met alle mensen die zich opgegeven hebben en dan kunnen we meer informatie geven over het verdere verloop van het project.
Je hoort dan weer van ons!

Hartelijke groeten,
Anke Peeters Weem
Productieleider MAAK

-----Oorspronkelijk bericht-----
Van: Don H. [mailto:enschederamp@gmail.com]
Verzonden: zaterdag 20 maart 2010 8:48
Aan: info@maak-enschede.nl
Onderwerp: Fwd: Poster; Enschede rampopera 13 mei 2000/2010

Beste lezer,

Vanaf 13 mei a.s. trekt de munitieramp-opera  door de stad Enschede en gaat daarna door het land.
Deze one-mans-opera is al een jaar op youtube en had vorig jaar een voorstelling op dezelfde tijd en plaats als dit jaar.
In de bijlage zit een poster waar u mee mag doen wat u wilt, afdrukken aanplakken en uitdelen enz. waarvoor mijn dank.

Afzender,
Don H********
Getuigenissen uit de doofpot.

sylvius

Citeer----- Original Message -----
From: Anke Peeters Weem
To: sylvius@planet.nl
Sent: Friday, May 07, 2010 12:43 PM
Subject: 2_Geert van den Bos

Beste Geert,

Enige tijd geleden heb je je opgegeven om mee te werken aan Maak- de stadsopera of je hebt ons laten weten dat je op de hoogte gehouden wilt worden.

Na de aftrap van begin maart hebben we vele enthousiaste reacties en aanmeldingen ontvangen,

de verhalen bleven maar binnen stromen. Inmiddels is de verzamelperiode van mensen en verhalen zo goed als ten einde. En het resultaat mag er zijn: tientallen verhalen, gedichten, schilderijen, plakboeken en ruim 200 mensen die mee willen werken. Tijd voor de volgende stap, het is tijd voor de eerste bijeenkomsten met jullie allemaal. Tijdens deze sessies kun je kennismaken met de organisatoren van MAAK.

Hoe werkt het?

Hieronder vind je een overzicht van de eerste bijeenkomsten, noteer deze data svp alvast in je agenda. Je kunt vast bekijken welke bijeenkomst voor je van toepassing is.

Je kunt je natuurlijk ook opgeven voor meerdere bijeenkomsten ( zang koor en solistisch of spel en zang bijvoorbeeld).

Dinsdag  25 mei; (19.00 - 22.00), Muziekkwartier Enschede): Meehelpen achter de schermen en instrumentalisten

Bijeenkomst voor iedereen die zich heeft aangemeld om mee te helpen achter de schermen (organiseren, decor en kostuums, catering, kassa, gasten ontvangen etc) en voor iedereen die een instrument bespeelt.

Woensdag 2 juni (19.00 - 22.00, Reisopera Enschede):  Workshop + intake koor & figuranten

Bijeenkomst voor iedereen die zich heeft aangemeld als koorzanger en / of figurant.

Woensdag 9 juni (19.00 - 22.00, Reisopera Enschede): Workshop + intake solisten (zang) & acteurs

Bijeenkomst voor iedereen die zich wil aanmelden als solist zang of acteur.

Zaterdag 12 juni (10.00 - 17.00), Reisopera Enschede): Workshop componeren & workshop tekstschrijven

Bijeenkomst voor iedereen die mee wil componeren en mee wil schrijven aan de voorstelling.

Je krijgt voor zaterdag 15 mei nog een e-mailtje van ons met het uitgebreide programma van de bijeenkomsten. Je kunt je dan per e-mail opgeven.

Op zaterdag 15 mei staat er trouwens weer een pagina met informatie over MAAK in de Twentsche Courant Tubantia.

Als je nu al vragen hebt, bel dan gerust even met 06 10 89 88 02 (productieleiding).

Hopelijk tot snel!

Met hartelijke groet,

Artistiek team en productieleiding MAAK

admin

Ik heb dezelfde mail als hierboven ontvangen.
Onpersoonlijke toestand daar bij 'MAAK'.

admin

Citaat van: admin op 10 mei 2010, 10:13:14
Ik heb dezelfde mail als hierboven ontvangen.
Onpersoonlijke toestand daar bij 'MAAK'.

Er zaten ool twee bijlagen bij de mail van MAAK.
-----------------------------------------------------------------

Bijlage 1

BIJLAGE 1   de inhoud van de workshops/intakes voor MAAK

Dinsdag  25 mei (19.00 - 22.00 uur, Muziekkwartier) : Bijeenkomst voor iedereen die achter de schermen wil helpen en alle instrumentalisten

Neem svp  een pen, papier en ja agenda mee. Instrumentalisten hoeven geen instrument mee te nemen!

Programma: kennismaking en verdere uitleg over MAAK en de verdere gang van zaken. Frank Deiman (muzikale leiding) zal met alle instrumentalisten kennismaken en overleggen.

Hoe kun je je voorbereiden op deze avond?

Noteer svp een lijstje kort drie dingen waar je goed in bent. En drie dingen waarvoor we op jou een beroep kunnen doen met betrekking tot de voorstelling of het proces.

Voor iedereen die achter de schermen wil meewerken: houd er alvast rekening mee dat we je kunnen vragen of je op 2, 9 en/of 12 juni kunt en wilt helpen bij de workshops/ intakes voor zang en spel. 

Woensdag 2 juni (19.00 - 22.00 uur, Reisopera) : Workshop + intake koor & figuranten

Bijeenkomst voor iedereen die zich heeft aangemeld als figurant en / of koorlid.

Neem svp pen, papier en je agenda mee!

Programma koor:

We gaan allerlei kooroefeningen doen. Daarna wordt gewerkt aan een paar muziekstukken.

Als je je stemsoort niet weet, en daar na deze workshop nog steeds over twijfelt, is er de mogelijkheid voor een (korte) stemtest.

Als je weinig ervaring hebt met zingen: test dagelijks de akoestiek van je badkamer!

Programma figuranten: kennismaking, speloefeningen, aanwezigheids training, intake

Neem svp een krantenartikel, brief of ander tekstfragment meenemen met betrekking tot de ramp. Beslist niet uit het hoofd leren! 

Woensdag 9 juni (19.00 - 22.00 uur, Reisopera) : Workshop + intake solisten (zang) & acteurs

Bijeenkomst voor iedereen die zich heeft aangemeld als solist en / of acteur.

Neem svp pen, papier en je agenda mee!

Programma solisten; De intake van de zang gebeurt in combinatie met het programma van de acteurs.

Bereid 2 liedjes/liederen naar keuze voor. Deze moet je uit het hoofd kunnen zingen. Neem een pianopartij mee, als dat niet lukt moet je dat bij je aanmelding vermelden.

Programma acteurs; kennismaking, plan uitleggen, improvisatie, solo's, intake

Kies één tekstfragment uit de verzameling teksten in bijlage 2. We zijn opzoek naar je eigenheid als speler, dus wees niet te braaf en voorzichtig. Doe wat jij wilt doen, niet wat je denkt dat wij willen zien.  Logische interpretaties mogen, alle andere interpretaties ook. Zorg wel dat je de tekst echt goed kent, anders kan ik er niet mee werken. Attribuut meenemen mag, compleet decor meenemen niet en het mag maximaal 2 minuten duren. Als je op een andere plek in het gebouw wilt presenteren dan op de speelvloer, vermeld dit dan bij je aanmelding. 

Zaterdag 12 juni (10.00 - 17.00 uur, Reisopera) : Workshop componeren & workshop tekstschrijven

Neem svp pen, papier en je agenda mee. Wij zorgen voor broodjes voor tijdens de lunch. 

Voorwaarde voor de workshop componeren is wel dat je enige ervaring hebt met het componeren van muziek.

Programma workshop muziek componeren: Een algemene inleiding over hoe je een tekst aanpakt, uitwisselen van ervaringen, elkaar werk laten zien/horen. Daarna gaat ieder zelf aan het werk, aan de hand van een tekst. Je kunt ook zelf een tekst meenemen, of een lied/muziekstuk waaraan je wilt werken met gebruik van de tips die deze dag uitgewisseld worden. Aan het eind van de dag presentaties aan elkaar laten zien.   

Hoe kun je je voorbereiden op deze dag?

Bedenk wat je deze dag wilt leren. Zoek in eigen gecomponeerd materiaal en neem het gerust mee. Neem teksten mee die je op muziek zou willen zetten. 

Voorwaarde voor workshop tekstschrijven is dat je gemotiveerd bent iets te schrijven!

Programma workshop schrijven & omgeving:  korte schrijfopdrachten en oefeningen

Afsluitend een lezing van een selectie van het materiaal dat gemaakt is. 

Hoe kun je je voorbereiden op deze dag?

1. Schrijf een antwoord op de vraag; hoe bewaar je een ramp? Svp maximaal 1/2 A4tje.

2. Indien van toepassing; welke muziek hoort voor jou bij de vuurwerkramp? Neem mee op cd indien mogelijk. 

HEB JE NOG VRAGEN?

BEL GERUST MET DE PRODUCTIELEIDING : 06 10 89 88 02

admin

bijlage 2

BIJLAGE 2   Teksten voor acteurs voor de workshop op woensdag 9 juni 2010

(Svp één tekst kiezen om voor te bereiden)

Tekst 1 fragment uit Hoe bewaar je een ramp?

Hoe bewaar je een ramp?

je kunt 'm niet in een doosje doen

daarvoor is het gat te groot

te gapend groot ontbrekend

grommend van afgrond, net wakker

zo'n gat, dat past niet in een doosje

Je kunt een ramp ook niet inplakken

niet sparen of in een Tupperware bakje bewaren,

niet invriezen om in het vat te verzuren, niet roken, niet wekken,

niet poten niet stekken, je kunt een ramp niet voort laten duren

maar je kunt em ook niet uit laten lekken

laat staan verrekken- of verhuren

hoe herdenk je een ramp die je je niet kunt herinneren- en welke woorden zijn genoeg

als met geen pen valt te beschrijven, hoe het klinkt als je hart breekt

hoe twijfel ruikt voor ze je overvalt

en met welk geluid je door stomheid wordt geslagen

hoe bewaar je dan, en waar?

Een ramp bewaar je waar ze plaatsvond

midden in het leven

maar de oplossing, wie bewaart die 

Tekst 2 fragment uit De romantiek voor meneer Piek

ik hou van je en je kunt me heel even de pot op met je ramp

met je belasting en verzekering en die eindeloze rekening

met je gemene gemeente ..

ik wil geen woord meer horen over de spullen die je kwijt bent

de dingen en de mensen die er niet meer zijn, ik wil het niet meer horen

ik ben er ook. ik, hier.

en ik wil je

ja lach maar

maar ik ga je kussen zo meteen

niet zomaar kussen

ik ga je kussen alsof we zestien zijn

zoals de zee de kust kan kussen

de kustrand kussen kan

mooi hè, die bedenk ik net

vlecht lieve woorden vlak achter je oren

zuig zachtjes aan de vlek van je moeder in je nek

laat mij m'n gang maar gaan

ik zoen je zoals je honger hebt

tot je lippen rauw en de vellen erbij hangen

want je bent zoveel meer

dan dat gat in je hart

ik wou dat je eens brak

Tekst 3.  fragment uit verhaal van het verdriet.

Het verdriet liep groot en zwaar verlaten door de straten

het verse glas knarste onder zijn voeten, de lucht liep vol van geluiden

die al snel bij de orde van de dag zouden gaan horen, het geklop van paardenhoeven

het brommen en zoemen van overvliegende helikopters, telefoons

rinkelend in huizen zonder deuren

straten vol van geen gehoor, niemand thuis om op te nemen

je kon de paniek bijna proeven, de groeiende ongerustheid

aan de andere kant van de lijn, 

ze zijn toch niet...

Tekst 4

Heeft ie die kat nou al eens te pakken?

ik bedoel het best hoor, maar t duurt onderhand

nou ik vind het wel mooi wat ie doet, ja hoor

zo beetje zo typisch zon man hè, zo met z''n missie

die wil wat doen, zon man wil helpen, kan niet helpen, gaat toch helpen

mijn Jan was precies zo.

hou op schei uit

helpen wou die en helpen zou die

de kat als het moest.

o kijk daar gaat ie

armzalig beest

hij ziet het niet hè

nee hij ziet het niet

kon wel eens een lange avond worden

die gaat door tot ie dat beest heeft, let op mijn woorden

hier, wil jij even wat steken opzetten

dan haal ik een glaasje voor ons

Tekst 5

Wat wordt hier verzwegen?!!

Wat wordt hier verzwegen? ! Nou? 

Wat wordt hier verzwegen!

Wat wordt hier verzwegen? 

Er wordt hier iets verzwegen, wat wordt hier verzwegen?! WAT?!

WAT WORDT HIER VERZWEGEN?!
WAT WORDT HIER VERZWEGEN?!!!

Tekst 6: een tekst naar eigen keuze gebruiken mag ook!