Nieuws:

NB! Als u lid wilt worden stuur dan een verzoek naar:

EnschedeRamp@gmail.com

Hoofdmenu

RTV Oost zendt begin mei een reportageserie uit over de vuurwerkramp van 13 mei

Gestart door sylvius, 17 maart 2010, 10:01:26

Vorige topic - Volgende topic

sylvius

CiteerDaarnaast is er aandacht voor de Almelose rechter Stam, die in opspraak is omdat hij tijdens zijn functie als zaaksofficier vuurwerkramp strafbare feiten liet plegen.

i.v.m. de GSM?
" in opspraak " --- valt nog wel mee dacht ik.

Poter

Citaat van: sylvius op  1 mei 2010, 08:47:36
Citeer Zo blijkt het eerste vlammetje een bedrijfsongeval te zijn geweest

Zouden ze daar bewijs voor hebben dan?

Of is het alleen maar omdat Paalman en De Roy van Zuydewijn dat zeggen?

Lijkt wel het laatste boek van Vuyk, een hoog Bakker en Jan T gehalte, ik kots er van.

Poter

In het uitzendschema van rtv oost vind ik de volgende tijden, die zijn anders dan hier eerder genoemd is,

Donderdag 6 mei 21.15 uur.
Vrijdag 7 mei 21.49
maandag 10 mei 21.14
dinsdag 11 mei 21.14
woensdag 12 mei 21.15

Dit betreft telkens de eerste uitzending, later die avond/nacht word het nog herhaald.

sylvius

http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=110956

CiteerBrandweerlieden en ambulancemedewerkers bedreigd
10-5-2010 10:17:44

Brandweerlieden en ambulancemedewerkers in Enschede zijn de afgelopen jaren bedreigd. Het gaat om hulpverleners die betrokken waren bij de vuurwerkramp.

Ze kregen hatelijke e-mails en sms'jes. De afzender verweet de mannen dat ze hun best niet hadden gedaan. De brandweer en ambulancedienst hebben daar aangifte van gedaan. Het is nog onduidelijk wie er achter zit. De bedreigingen hebben geen gevolgen gehad voor het werk van de hulpverleners, wel voor hun verwerking van de vuurwerkramp. De top van de brandweer heeft de brandweerlieden na de ramp gevraagd niet te praten over wat ze op 13 mei 2000 in de ontplofte wijk aantroffen. Dat heeft mogelijk speculaties over het optreden van de brandweer in de hand gewerkt.

admin

Citaat van: sylvius op 10 mei 2010, 10:10:48
http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=110956

CiteerBrandweerlieden en ambulancemedewerkers bedreigd
10-5-2010 10:17:44

De top van de brandweer heeft de brandweerlieden na de ramp gevraagd niet te praten over wat ze op 13 mei 2000 in de ontplofte wijk aantroffen. 

De top van de brandweer was burgemeester Jan Mans.

Poter

Hatelijke berichten dat ze hun best niet hadden gedaan.
Dat is heel wat anders dan bedreigd om te zwijgen over het aanvalsplan.
Schiet mij zomaar plots een naam te binnen die achter die berichten zou kunnen zitten.
Dat de ambu ook bedreigd is is nieuw voor mij

sylvius

RTV Oost vanavond.

Paul Gremmen zou de deuren open gezet hebben; C4 -- i.v.m. kubusgedachte -- C6?  volgens Arnold Vaneker; containers werd ook gezegd - ik dacht door Paalman.

Ben Bult zou verklaard hebben dat er wel aanvalplan voor in de brandweerauto's lag.

Vaneker ontkende dat niet, maar zei dat de aanrijtroute te kort was om er in te kunnen kijken -- wat mij beetje kul lijkt.

Jans Weges had een en ander verklaard maar wilde niks meer zeggen.

Huidige brandweerommandant had wel toegegegeven dat deuren even waren open gezet. 

Verklaringen van brandweermensen opgenomen door Tolteam op dag na de ramp waren verdwenen.

Vuurwerk rechtstandig de lucht in op moment van brandmeester.

waarschijnlijk dus afgeschoten door de brandweer zelf -- mogelijke oorzaak escalatie.

Op moment dat E2 begion te exploderen was er al brand gaande in bunkercomplex --

alles werd vlug getoond - ze hadden meer tijd voor mogen nemen.

sylvius

Duidelijk te zien dat de tekst "1.4" er bij op staat -- ook nog een letter "S" of "G" -- maar dat kan ik niet goed zien.

Niet dat dat wat uitmaakt -- want op de andere borden stond er geen "1.4" bij op.

Destijds mocht ik dat helemaal niet gezien hebben  / zeggen (op Jan t.'s forum) -- toen beschikten we wel over dit beeld , maar minder scherp/duidelijk,

sylvius

Paalman beweert hier dat de  deuren van bunkers en containers zijn open gezet.

Maar dan toch ook van container E2?

Zover denkt hij kennelijk niet.

Want de escalatie kwam volgens hem doordat een vuurpijl onder de E2 was geschoten en zich door de houten bodem had heengebrand.
Wat mij onwaarschijnlijk lijkt. Is toch dik hout?

Mij lijkt dan meer waarschijnlijk dat vuurpijl naar binnen is geschoten op moment dat Gremmen de deur opende.

sylvius

Dit lijkt me ook iets doms:

Want als het een zwager is dan heet hij niet De Jong...

sylvius

"Brandweerman Bult van het eerste uur beweert het afgelopen weekeinde in de media dat er in de brandweerwagens wel degelijk  aanvalsplannen van het bedrijf zaten"

welke media?

sylvius

Citaat van: sylvius op 11 mei 2010, 06:11:29

Paalman beweert hier dat de  deuren van bunkers en containers zijn open gezetMaar dan toch ook van container E2?
Zover denkt hij kennelijk niet. Want de escalatie kwam volgens hem doordat een vuurpijl onder de E2 was geschoten en zich door de houten bodem had heengebrand.
Wat mij onwaarschijnlijk lijkt. Is toch dik hout?
Mij lijkt dan meer waarschijnlijk dat vuurpijl naar binnen is geschoten op moment dat Gremmen de deur opende.

Ik heb een keer met Konhuurne gesproken. container E2 was een oude container (ooit nog van De Paauw geweest) -- met planken vloer.
Konhuurne dacht dat er dan tussen de kieren in de loop van de tijd veel kruit terecht moet zijn gekomen. En dat dat kruit vlam had gevat.

sylvius

We wisten al dankzij Chiel van der Wijk dat van  bunkerdeuren aan de noordzijde de sloten waren afgehaald:

Chiel is gewoon een (miskend) genie.

Volgens hem zou het best eens kunnen wezen dat Vaneker de deuren zelf heeft open gezet maar de schuld aan Paul Gremmen geeft.

Konhuurne weet ook meer, zou daar iets van kunnen zeggen ....

sylvius

http://sylvana.nps.nl/

Ik denk dus dat Jack Huygens liegt == dat hij ook Paalman in de maling neemt.

In elk geval draait hij met de waarheid. Daar ben ik zelf getuige van. (twee vingers in de lucht, etc...)

N.a.v. de de discussie over dat de brandweer in gebreke zou zijn gebleven door niet het brandje in de driehoek opgemerkt te hebben  (met alle fatale gevolgen van dien) was er een keer ene Van der Spek, brnadweervoorlichter, die beweerde dat de brandweer juist de driehoek en de E2 goed verkend had, en dat daar beelden van waren.
Welke beelden hij dan precies bedoelde? Daar is nooit duidelijkheid over gekomen en Van der Spek verdween zelf uit beeld (eervol ontslag...)
Misschien de beelden van Huygens die nu door TV Oost vertoond werden  (met Theo Hesselink op de E2) --

Of had Huygens daaraan voorafgaande toch ook beelden geschoten? --  beelden verkocht aan Mans.