Nieuws:

NB! Als u lid wilt worden stuur dan een verzoek naar:

EnschedeRamp@gmail.com

Hoofdmenu

Boek Simon Vuyk: " Vuurwerk voor taarten oorzaak ramp Enschede"

Gestart door sylvius, 26 april 2010, 04:48:22

Vorige topic - Volgende topic

admin

Simon Vuyk was bij Pauw en Witteman.
In ijsfontijntjes zit nitro-cellulose.
Israel gebruikte ijsfontijntjes van sef om gebouwen mee op te blazen.
De mensen van sef wisten hoe gevaarlijk het was.
Het was een bedrijfsongeval.
De brandweer was stom bezig.
Dat zei Vuyk zo ongeveer.

sylvius

http://www.wereldoorlog1418.nl/vuurkracht/02springstoffen.html

CiteerRookzwak buskruit
In 1845 ontdekten Schönbein en Böttger geheel onafhankelijk van elkaar dat bij het nitreren van katoen een hele reeks van stoffen ontstaan die alle nitrocellulose (of juister: cellulose nitraat) worden genoemd. Zij hebben allemaal met elkaar gemeen dat zij bij ontsteking explosief verbranden.

De katoenvezel bestaat nagenoeg geheel uit zuivere cellulose, een normaal brandbare stof. Een nitrogroep bevat 30% stikstof en 70% zuurstof. Hoe meer nitrogroepen in de cellulose worden ingebracht hoe meer zuurstof de ontstane nitrocellulose bevat. Nitrocellulose is explosiever naarmate het gehalte aan nitrogroepen hoger is, of anders gezegd, naarmate het stikstofgehalte hoger is. Schietkatoen bevat 12.5% tot 13.5% stikstof en kan beschouwd worden als een mengsel van cellulose dinitraat en cellulose trinitraat. Collodium bevat tussen 11,0 en 12,5 % stikstof; het vroeger veel gebruikte celluloid bevat tussen 9,0 en 11,0 % stikstof.

De uitvinders onderkenden spoedig de militaire mogelijkheden van hun product en samen werkten zij aan de ontwikkeling van een daarvoor geschikt type nitro-cellulose dat zij schietkatoen noemden. Na 1860 werd het klassieke buskruit op grote schaal vervangen door schietkatoen dat van nature relatief langzaam brandt en daardoor goed als voortdrijvende lading of propellant bruikbaar is. Schietkatoen produceert praktisch alleen gasvormige producten, zodat weinig rook wordt geproduceerd vandaar de naam rookzwak buskruit. De basisgrondstof is nog steeds katoen dat in hoofdzaak bestaat uit zuivere cellulose, maar ook houtpulp wordt veel gebruikt.

Past wel goed bij Enschede textielstad dus.

sylvius

Ha!

http://pauwenwitteman.vara.nl/Archief-detail.113.0.html?&tx_ttnews[tt_news]=16727&tx_ttnews[backPid]=116&cHash=d270c31f4c

CiteerVan Troost  Geplaatst op maandag, 26-04-10 21:30
Geachte heren Witteman & Pauw,

Enschede was een vuurwerkopslagplaats dat is toch net ietsje anders als fabriek zoals Culemborg (1992)

Zeker hebben de IJsfonteinen bijgedragen, ze komen overigens van het bedrijf N. P. Johnsens uit Denemarken, het bedrijf waar op 3 novembe 2004 een vuurwerkramp plaats vond.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vuurwerkramp_Seest

Simon heeft zeker veel werk verzet maar heeft zich wel hier en daar laten verblinden, daarnaast het ADR zegt duidelijk over het samen pakken van stoffen dat het is toegestaan maar dat de gevaarsaanduiding dan automatisch zonder subklasse aanduiding plaats vind.

Bij SE-Fireworks waren deze stickers aanwezig, de deuren hadden gesloten moeten blijven bij brand en de brandweer had niet mogen blussen, in twee zinnen gezegd.

Wat Simon thans doet is met de halve waarheid komen, het waarom laat zich raden!

M.H.M. van Troost
Beroepsbrandweerofficier (flo)
Onafhankelijk adviseur

sylvius

sylvius

CiteerDe cruciale vraag voor het strafrechterlijk onderzoek:
wie of wat is de oorsprong van de ramp?

Het project Groot-Roombeek toch?

En dat moest toch buiten beschouwing blijven vanwege het Pikmeer-arrest?

Poter

Citaat van: sylvius op 27 april 2010, 06:38:30
CiteerDe cruciale vraag voor het strafrechterlijk onderzoek:
wie of wat is de oorsprong van de ramp?

Het project Groot-Roombeek toch?

Of wel, hoe sloop ik in 2 minuten een wijk.
Opzettelijke brandstichting dus, net als van die andere panden die de gemeente in de weg stonden in Noord.

Apart is wel dat we nu lezen dat het onderzoek naar de ramp is stop gezet, dit is nooit officieel in de media geweest.
Het onderzoek naar al die andere branden is ook heel stilletjes stop gezet.
Als er al ooit sprake is geweest van een gedegen onderzoek!

Bakker verwachtte brandstichting, waarom had hij dan niet een super valse herdershond, schijnwerpers, alarm installatie enz?
Gierigheid?

sylvius

Citaat van: Poter op 27 april 2010, 08:09:28

Of wel, hoe sloop ik in 2 minuten een wijk.
Opzettelijke brandstichting dus, net als van die andere panden die de gemeente in de weg stonden in Noord.

zo bedoelde ik het niet.

Dat het bedrijf er nog steeds zat compleet met vergunning 1997 en tijdelijke uitbreidingsvergunning 1999 kwam door het project Groot Roombeek.

Of zoals Marijke van Hees het zo mooi zei in Buitenhof op 14 mei 2000:

"Ach, het was toch maar een buurt waar de hele boel vanaf zou gaan, want er komt een heel nieuw plan."

Of het brandstichting was, weet ik  niet.
Sabotage met het doel het bedrijf op te blazen? Of om de hele wijk op te blazen?

Misschien was het bedoeld als klein brandje dat uitkomst zou bieden uit de vastgelopen onderhandelingen tussen de gemeente en Smallenbroek.

sylvius

Wat theorie van Vuyk betreft:

Het was wel heel toevallig als net na de aflevering van het spooktransport op donderdag er zaterdag een "beddrijfsongeval" plaats vond dat de spooklading in werking zou zetten.
Als de oorzaak van de verwoestende explosie gezocht moest worden in het donderdag afgeleverde materiaal
dan lijkt sabotage niet onwaarschijnlijk ...

En het lijkt me sterk dat Marion Schippers en Willy Pater en Hennie Kloppenborg zich bewust waren van het gevaar van de gezamelijk opslag van ijsfonteintjes en ti-shells.
Geloof ik geen zak van.

SEF had trouwens al ijsfonteinen. Heeft Rudi Bakker mij verteld n.a.v. Argos-uitzending over blikje magnesium-poeder. SEF werd er van verdacht zelf ijsfonteinen te maken-- Maar SEF had ijsfonteinen van Van der Nat - uit Steenwijk. Ze zaten dacht ik in de C4.   

sylvius

http://www.pauwenwittemanblog.nl/gastenblog/

Citeer

Simon Vuyk blogt: "Het gaat om een onopgelost mysterie dat naar mijn overtuiging tien (!) jaar na dato alsnog opgehelderd kan worden."
geplaatst op 27 april, 2010 om 11:07 | nog geen reacties
Journalist Simon Vuyk onderzocht voor Revu en SBS de vuurwerkramp in Enschede. Journalist Simon Vuyk legt in zijn boek De waarheid achter de vuurwerkramp' de uiteindelijke schuld van de ramp in Enschede bij de overheid.

Het is maandag 26 april 2010, half acht 's morgens. Terwijl ik in de keuken voor mijn gezin sinaasappelen sta uit te persen, lees ik de voorpagina van de Volkskrant met daarop het bericht over mijn nieuwe boek over de vuurwerkramp: "Vuurwerk voor taarten oorzaak ramp Enschede". Vrijwel onmiddellijk gaat mijn gsm: een radio 2-programma wil mij graag interviewen. Al snel volgen andere telefoontjes met dezelfde verzoeken. Het gaat de hele dag door. Radio, televisie, kranten, Belgische media, etc. Ik verwijs ze allemaal door naar de volgende dag, omdat ik met de redactie van Pauw & Witteman heb afgesproken om die avond bij hen voor het eerst de inhoud van mijn boek toe te lichten. Het wordt mij niet in dank afgenomen, maar de journalisten die mij kennen weten dat ik altijd handel naar 'een man een man, een woord een woord' en accepteren de situatie. Ik zeg tegen iedereen dat ik hoop dat ze het boek gaan lezen en dat ik daarna graag al hun vragen zal beantwoorden. Het gaat om de inhoud en niet om de waan van de dag. Het gaat om een onopgelost mysterie dat naar mijn overtuiging tien (!) jaar na dato alsnog opgehelderd kan worden. Moet worden.

Intussen gooit de politie Twente olie op het vuur. Eerder deze maand hebben korpschef Martin Sitalsing en ik persoonlijk afgesproken dat hij op 29 april op het politiebureau in Enschede het eerste exemplaar van het boek in ontvangst zou nemen: zonder pers, zonder fotograaf, geen media-moment. Ook is toen afgesproken dat het geen vertrouwelijke overhandiging zou zijn. De uitreiking zou een gebeurtenis zijn waaraan bekendheid mocht (en zou) worden gegeven. Dit staat zwart op wit en is op vrijdag 23 april nogmaals gecommuniceerd, inclusief de mededeling dat de Volkskrant al op maandag zou publiceren.

Om 12 uur, tussen alle media-telefoontjes door, word ik gebeld door de politie Twente dat Sitalsing het eerste exemplaar niet in ontvangst zal nemen. Ik vraag waarom. Vanwege de publiciteit in de Volkskrant, antwoordt de mij onbekende politieman. Maar dat wist de korpschef, houd ik hem voor. Sitalsing vindt het ongepast om gezien de media-aandacht het boek aan te nemen, zegt de man. Ik leg hem uit dat ik dit jammer vind, maar het besluit van Sitalsing uiteraard respecteer. Later die middag zal de weigering van de politie, die ze nadrukkelijk in medialand verspreiden, uitgroeien tot een relletje waar ik mij verre van houd. Ik blijf het zeggen: Het gaat me om de inhoud en niet om de waan van de dag. Ik blijf hopen op een nieuw politieonderzoek naar de toedracht van de vuurwerkramp. Dat is veel belangrijker dan 'geruzie' over de uitreiking van het eerste boekexemplaar.

Het is al nacht wanneer ik na het interview in Pauw & Witteman door een chauffeur van de VARA terug wordt gereden naar huis. De uitzending verliep goed, hoewel ik achteraf nog wel wat meer boosheid op de autoriteiten en wat meer frustraties over het dwarsbomen van de waarheidsvinding had willen uiten. Nog vijf uur dan sta ik weer sinaasappelen te persen met de ochtendkrant naast me. Ik ben benieuwd hoe het boek verder zal worden ontvangen en welke journalisten me gaan bellen, nu de waan van de dag achter de rug is.

sylvius

Met Van der Nat gebeld, of hij het zou kunnen bevestigen.

Hij wist er niks van --  wel dat ijsfonteintjes uit Denemarken komen, al jaren en nog steeds.

Hij had nooit in ijsfonteinen gedaan. Recept wist hij ook niet.

sylvius

Ha, ik heb nog:

Daarom natuurlijk 13 mei a.s.: Feest! Wereldpremiiere van de Roombeekopera.

Ik heb ook nog:

Tesamen de ideale mix om het stadhuis mee op te blazen!

sylvius

http://retro.nrc.nl/W2/Lab/Enschede/000727-a.html

CiteerIJsfonteinen kwamen even in beeld toen Nova begin juni aandacht vroeg voor het Deense bedrijf Pyro-Tec waarover de Nederlandse recherche inlichtingen inwon. Voor de camera verklaarde eigenares Lotte Poulsen dat haar ijsfonteinen voornamelijk uit - heel kleine hoeveelheden - nitrocellulose bestaan. Daar worden vaak titaan-korrels doorheengemengd. SEF was met twee andere Nederlandse bedrijven importeur van de Deense ijsfonteinen. Van belang is dat de Enschedese vuurwerkhandelaar Klaas Haarman kort na de ramp verklaarde dat SEF ook zelf zijn fonteinen maakte. Al eerder was op internet beweerd dat SEF grote hoeveelheden los kruit bezat.

sylvius

http://home.planet.nl/~bos03105/pwseindproduct.doc

Citeer3.5 IJsfonteinen
De vraag is of er daadwerkelijk ijsfonteinen aanwezig waren tijdens de vuurwerkramp, in de betreffende gebluste bunkers. Wij hebben van een anonieme bron vernomen dat er 350 kilo ijsfonteinen in de bunker lag opgeslagen waar de brand is begonnen, in de bunker ernaast lag nog eens 1700 kilo. Het aluminium dat aanwezig is in deze ijsfonteinen is dus in staat om te reageren met water. Er blijkt dat dit ook gebeurd is. In het MSDS (zelfde anonieme bron) wordt aangegeven dat een ijsfontein geen buskruit bevat maar nitrocellulose. In het geval van ijsfonteinen is  9/40ste deel van een ijsfontein nitrocellulose.

sylvius

opslag ijsfonteinen geen geheim:

http://www.minbzk.nl/contents/pages/4859/eindrapport_oosting_bijlage-a_deel-3_2-01.pdf

CiteerC2

Romeinse kaarsen 6 tot 8 aangebroken dozen 900

Cakedozen 8 tot 10 cakedozen

Vuurpijlen 20 à 25 dozen

Fonteinen 20-30 dozen

Shell 5" of 6" 13 losse shells

Shell 2.5", 3" en 4" 3 dozen à 15 stuks

IJsfonteinen enkele dozen

Flashkoord 3 à 4 bosjes

Bord met (ijs)fonteinen

Zunders enkele honderden

C3