Nieuws:

NB! Als u lid wilt worden stuur dan een verzoek naar:

EnschedeRamp@gmail.com

Hoofdmenu

Documentaire Veerkracht

Gestart door sylvius, 18 augustus 2010, 14:51:05

Vorige topic - Volgende topic

sylvius

http://www.twentsewelle.nl/sidebaritem.aspx?lang=NL&Item=96

Citeer
Voorvertoning documentaire Veerkracht

De bijzondere voorvertoning wordt gepresenteerd in de filmzaal van Prismare en begint om 20.00 uur. TwentseWelle is geopend vanaf 18.45 uur , zodat het publiek vooraf de gelegenheid krijgt de tentoonstelling 'Veerkracht, echo van een ramp' te bekijken. De entree voor de film bedraagt € 5,00, incl. tentoonstelling € 7,50. In verband met de te verwachten toeloop is reserveren verplicht. Dit kan via info@twentsewelle.nl of 053-4807680.
De tentoonstelling Veerkracht is nog tot en met zondag 29 augustus te bekijken.

Op verzoek van de Nationale Reisopera en de gemeente Enschede maakten componist Klaas de Vries en de Britse auteur David Mitchell (bekend van o.a. Wolkenatlas) een opera die, tien jaar na de Vuurwerkramp van Enschede, een moeilijk en diepgaand thema aansnijdt: de verstoorde levens van heel gewone mensen in een heel gewone stad, vóór en na een dag die toch zo heel gewoon leek te beginnen.
De documentairemaker Ferri Ronteltap maakte de documentaire Veerkracht. Deze documentaire is een parallelvertelling waarin het verhaal van het maken van de opera Wake doorsneden wordt met het verhaal van Enschede, een stad die na de vuurwerkramp uit haar as herrijst.
De vuurwerkramp van Enschede is aanleiding voor de Opera Wake. In de documentaire benadrukken zowel David Mitchell, als Klaas de Vries en regisseur Stephen Langridge echter, dat Wake gaat over een gemeenschap, die herstelt na een ramp en over de consequenties van zo'n ingrijpende gebeurtenis voor het leven van mensen. Wake kan zich overal afspelen. De documentaire laat tevens zien hoe de spelers zich ingeleefd hebben in de rol van slachtoffers en welk proces er s vooraf ging aan de daadwerkelijke uitvoering.
Ferri Ronteltap
Werkzaam als producent / regisseur, maakte verschillende korte fictie films, documentaires en televisieprogramma's, zowel autonoom als in opdracht. Volgde de Academie van Beeldende Kunsten Psychopolis in Den Haag en kwam daar via Frans Zwartjes en Jacob Bijl in aanraking met film.
Ronteltap maakte aan het eind van het eerste jaar de film 'Richard', welke werd geselecteerd voor het Filmfestival, het huidige IFFR. Later volgden diverse programma's voor de Nederlandse omroepen, het bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties.

sylvius

CiteerEnschede, een stad die na de vuurwerkramp uit haar as herrijst.

Dat zet de toon ...

sylvius

this is him:

http://nl.linkedin.com/pub/ferri-ronteltap/6/179/689

http://www.ronteltap.nl/Home.html

Citeer
Ronteltap Film & TV 

Lloydstraat 13f  3024 EA Rotterdam

Telefoon +31 (0) 10 2762298 begin_of_the_skype_highlighting              +31 (0) 10 2762298     

sylvius

http://www.ronteltap.nl/Veerkracht.html

Citeer
De documentaire Veerkracht is een parallelvertelling waarin het verhaal van het maken van de opera Wake doorsneden wordt met het verhaal van Enschede, een stad die na de vuurwerkramp uit haar as herrijst.

sylvius

Citeer----- Original Message -----
From: Info
To: 'Geert van den Bos'
Sent: Thursday, August 19, 2010 4:49 PM
Subject: RE: documentaire veerkacht

Geachte heer Van den Bos,

Wij hebben een kaart voor u gereserveerd.

Wilt u ons nog even doorgeven of u alleen naar de film voorvertoning wilt (€ 5,00 )of ook naar de expositie in de TwentseWelle (€ 2,50)

of heeft u misschien een uitnodiging van ons ontvangen en heeft u vrijkaarten?

Wij horen graag van u.

Vriendelijke groet,

Receptie TwentseWelle

Margo Harberink

Van: Geert van den Bos [mailto:sylvius@planet.nl]
Verzonden: donderdag 19 augustus 2010 11:50
Aan: Info
Onderwerp: documentaire veerkacht

L.s.,

Hierbij vraag ik of u een kaartje voor de voorvertoning van de documentaire Veerkracht voor mij zou willen resereveren.

Bij voorbaat hartelijke dank,

Geert van den Bos.

sylvius

Citeer----- Original Message -----
From: Geert van den Bos
To: Info
Sent: Thursday, August 19, 2010 5:38 PM
Subject: Re: documentaire veerkacht

Geachte mevrouw Harberink,

Vrijkaarten heb ik helaas niet ontvangen en ook ben ik door niemand uitgenodigd.
De exposite heb ik al een keer gezien, t.g.v. de opening.
Ik heb toen foutieve informatie gelezen op aan de wand gehangen tekstborden en daar de directie van de Twentse Welle opmerkzaam op gemaakt.
Ben wel benieuwd of dat verbeterd is...

Met vriendelijke groet,

Geert van den Bos.

sylvius

Ben er geweest vanavond.

Film was nog niet klaar, het was dus vertoning van een voorontwerp.

Het moet een film worden van tachtig minuten , voor vertoning in de bioscoop.

Voor de televisie verkorte versie van 50 minuten.

Bleker, Mans, Buursink en Jack Huygens treden op in de film.
En nog wat mensen -- reporter van RTV Oost die veel beelden had geschoten
Wat me  op is gevallen: Ja veel, ga het niet allemaal opschrijven.

Film is wel mooi gemaakt, soort samenspel met de elitiaire ijdeltuiterij van opera WAKE.

De term veerkracht blijkt al in de speech van Mans na de stille tocht te zitten.

Bleker vertelt dat de opera WAKE betaald is van geld dat bestemd was voor de wederopbouw -- dat dat goed was en verantwoord -- omdat WAKE een blijvend, eeuwig, monument is. (of zoiets)

Dat is raar, omdat Guus Mostart beweerde dat zij de opera WAKE helemaal uit eigen middelen bekostigd hadden -  dus niet van rampengeld

sylvius

Film was ook van rampengeld (projectbureau Roombeek). Maar aan Ronteltap waren geen restricties opgelegd (zei hij)

sylvius

Bleker, Mans, Buursink, alle drie ongegeneerd.
Toch maar mooi geregistreerd door Ronteltap.
Mans: "We hadden misschien wat beter op moeten letten" -- dat is het aloude smoesje dat alle schuld bij Bakker en Pater legt, de "dronken chauffeurs die op de Boulevard met een vaart van meer dan 100km per uur een kind doodreden."   

Ik moet film nog een keer zien om alle uitspraken van dit drietal goed weer te kunnen geven.

sylvius

O ja dat is waar ook:

De spandoeken van TvW zitten ook in de film.

Hebben die spandoeken toch nog zin gehad.

sylvius

Ronteltap was door Bleker gevraagd om de film te maken in het kader van de tien-jarige herdenking van de ramp.
Film als synthese vab WAKE en de tentoonstelling Veerkracht.
WAKE was een "troostend vergelijk" geweest met ander plekken ("not about THE disaster, but about A disaster" )
Film legt dan weer de link met Enschede.

Bleker zit dus zelf ook in de film. Liet zich filmen met de grachtenpanden op de achtergrond. Alsof dat het "wederopgebouwde Roombeek" is.

sylvius

Van der Meiden van de Twentse Welle hield ook nog een praatje. Hij zei  dat de opera WAKE hem bij de strot had gegrepen  (had ik genoteerd).

sylvius

Je ziet de mensen die meededen aan WAKE ook nog bij "de krater" staan.
De leider, ik denk de schrijver van het libretto, wijst dan zeer pathetisch op de vloerplaten die "niet eerst omhoog zijn gekomen, maar door de kracht van de explosie in de grond zijn gedrukt" -- een fysische onmogelijkheid.

sylvius

Mans zegt in de film, om aan te geven hoe goed de gmeente bezig is geweest met wederopbouwen, dat de gemeente van Roombeek een kenniswijk had willen maken, maar dat de bewoners toen gezegd hadden: Ho, ho, wij willen geen kenniswijk, maar een wijk met kennissen. Dus toen is Roombeek een wijk met kennissen geworden!

:LOL:

Dat was een woordspel van Joop Hofman, die de plannen van Pi de Bruijn aan de bewoners moest verkopen.

sylvius

Het is dus gewoon een ordinaire propagandafilm.