Nieuws:

NB! Als u lid wilt worden stuur dan een verzoek naar:

EnschedeRamp@gmail.com

Hoofdmenu

Jan Calis: "Ik heb het eerste vlammetje gezien"

Gestart door sylvius, 16 september 2010, 13:19:25

Vorige topic - Volgende topic

sylvius

Vandaag in tubantia op de opiniepagina:

"Ik heb het 'eerste vlammetje' gezien":

sylvius

Jan studeert zeker voor Mans, want die was ook al met de helm op geboren...

sylvius

Jan heeft kennelijk nog nooit de luchtfoto gezien, gemaakt vanuit brandweervliegtuigje Oscar, dat boven Haaksbergen vloog toen een witte paddesteolwolk zichtbaar werd die de piloot deed denken aan de paddestoelwolk van de atoombom op Hiroshima...

Dat zegt dan ook wel iets over de nauwkeurigheid waarmee Jan e.e.a. gevolgd heeft.

Nou ja, nauwkeurigheid?

Een filosoof met oogkleppen op.

Of flest hij de zaak bewust?

sylvius

foto genomen vanuit brandweervliegtuigje kan ik niet zo gauw terugvinden (we hebben een archivaris nodig!)

wel foto op Crimo's site van de explosiewolk van twee (of drie) minuten voor drie.

http://www.ramp13meiforum.yourbb.nl/viewtopic.php?f=2&t=170&start=30

Ik ben geen deskudige== maar dit is niet van een ontploffende cakebox!

sylvius

+ de man met de rode broek van mevrouw Lessow, die was al een tijdje eerder de Tollensstraat uit komen rennen.

+ de vele getuigenisen van mensen die vuurwerk hadden gezien, vuurpijlen, om plusminis kwart voor drie, sommigen zeiden nog eerder.

+ de waterplas voor de poort.

Allemaal "vergeten" door Bas en Jan.

sylvius

"De man met de rode broek"

Bollen, p. 308:

"De vrouw rijdt samen met haar man op 13 mei om 14.40 uur op de Roomweg. Ze stoppen op de kruising met de Tollensstraat. Terwijl zij stilstaan, ziet de vrouw een jongeman vanuit de Tollensstraat komen. In de straat is ook al wat vuurwerk te zien. Haar man kijkt naar het vuurwerk, de vrouw naar de jongeman. De jongemna kijkt paniekerig en angstig en is nat van het zweet. "

Bas en Jan, tijd om aan André de Vries je excuses aan te bieden!

sylvius

Drs. Danny de Vries ook in het (niet-booswichten) complot?

http://plixi.com/p/45377953

CiteerHelder verhaal Tubantia. Herkenbaar, want 1e vlammetje was voor mij reden om er naar toe te gaan #vuurwerkramp

Dat wist ik niet -- ik dacht hij vanwege de brand ging.

"Helder" dat was het ook al voor Jan C., maar ja sinds pas vorige week:
Citaat van: Jan CalisDat is wat mij pas vorige week helder is geworden"

admin

Ik mis de spookaanhanger als kiespijn.

Jan Calis en Bas vd Heuvel zeggen nu dat het eerste vlammetje in de werkbunker was om 14.57.
Daar kan een doos op de grond zijn gevallen en dit kan door inbrekers zijn gedaan en het is mogelijk dat de werkbunker op die manier in de fik vloog.

Maar ik en velen hebben om 14.40 vuurpijlen gezien die professioneel werden afgestoken.
Dat was dan het vlammetje voor het eerste vlammetje.

Moeten maar even wachten waar esaltato mee komt want Calis zijn zienswijze istrookt wel met het oude O.M. maar niet met het nieuwe O.M. die onlangs in een persbericht melde dat er niet is ingebroken bij SEF.

Bas van den Heuvel

Geert en Don,

Ik heb ook altijd een probleem gehad met het aanhangwagentje. Dat was niet de overdracht naar E2, overigens is het wagentje wel teruggevonden. De overdracht naar E2 komt doordat een vuurwerkeffect (brandend aluminium) reageert met het roest op E2. Dit is een zogenaamde thermiet reactie http://nl.wikipedia.org/wiki/Thermiet. In de presentatie zit hiervan een filmpje

Eerder inderdaad om 14:35 wordt vanaf het terrein en met behulp van een lanceerkoker 6 of 7 vuurpijlen afgeschoten. Don heeft de laatste vier pijlen hiervan gezien. En Klaas Boers heeft de stokken teruggevonden in zijn tuin en op het dak.

De waarneming van Don, is erg belangrijk voor het begrijpen van de vuurpijlen en daarmee het begrijpen van de gebeurtenissen voor het eerste vlammetje"".

De doos met vuurwerk viel niet in C2 / werkbunker maar buiten tussen C4 en MB6

Bas

sylvius

Citaat van: Bas van den Heuvel op 18 september 2010, 08:45:41

Ik heb ook altijd een probleem gehad met het aanhangwagentje.
Bas

Waar kwam verhaal vandaan dan?

Bas van den Heuvel

TNO / NFI net als de brand in de werkbunker. Dat klopte ook niet met het sporenbeeld. Fred heeft hier ook wat over proberen te zeggen, maar dat kwam niet over. In het rapport van de gasketel wordt namelijk gesproken over de brand, alleen de gasketel hing niet in de werkbunker maar in C1.

Bas

sylvius

Citaat van: Bas van den Heuvel op 18 september 2010, 11:15:28
TNO / NFI net als de brand in de werkbunker. Dat klopte ook niet met het sporenbeeld. Fred heeft hier ook wat over proberen te zeggen, maar dat kwam niet over. In het rapport van de gasketel wordt namelijk gesproken over de brand, alleen de gasketel hing niet in de werkbunker maar in C1.

Bas

Maar hoe kwam TNO/NFI er bij?

Hadden ze het van Jack Huygens?

Of had Jack Huygens het van Bas?

Bas van den Heuvel

Het idee van TNO / NFI was niet zo vreemd en een bruikbare hypothese. De hoeveelheid informatie was zo groot dat niemand het overzicht meer had. Jack en Rudi hebben de info over de brand buiten de driehoek van mij. Ook het verhaal van de oude-kolenbunker en het effect op de vorm en de diepte van de krater komt uit het MSNP onderzoek, inclusief de loze ruimte onder de vloer. Ik ben met een cameraman in 2002 onder de vloer van C4 gekropen.

Bas

sylvius

Citaat van: Bas van den Heuvel op 18 september 2010, 11:49:07
Het idee van TNO / NFI was niet zo vreemd en een bruikbare hypothese.
Bas

De vraag is: hoe kwamen ze bij een aanhanger met brandend wiel?

Of kwam dat brandende wiel voort uit jouw fantasie?

(Zwarte rook op foto van Larry Bruins kwam van brandend rubber  van wiel van de aanhanger-- vuurpijl had zich vastgehecht aan het rubber, en zo de band in lichterlaaie  gezet --
wiel had aangedrukt gestaan tegen E2 -- en dat was de oorzxaak geweest van de escalatie. volgens jou)

admin

Citaat van: Bas van den Heuvel op 18 september 2010, 08:45:41

Eerder inderdaad om 14:35 wordt vanaf het terrein en met behulp van een lanceerkoker 6 of 7 vuurpijlen afgeschoten. Don heeft de laatste vier pijlen hiervan gezien. En Klaas Boers heeft de stokken teruggevonden in zijn tuin en op het dak.

Het tijdstip van de vuurpijlen had  ik (Don H.) in eerste instantie geschat op 14.35 in  een mail aan Bas op maar in eenj mail aan mij zei Bas dat het 14.40 dacht ik en nu is het toch 14.35.

Ik kan wel een keer met Bas afspreken in Enschede om hem te laten zien waar ik de vuurpijlen zag knallen vanuit de putterstraat.
Want als je de hoek berekend (sextant) dan kun je meten met een vormule hoe hoog de vuurpijlen kwamen.
Mijn ezelsbruggetje was altijd de daken van de huizen aan de kwartelstraat, de vuurpijlen kwamen dubbel zo hoog als de top van de daken.

De vier vuurpijlen gingen recht omhoog in het verlengde van de tollenstraat dan moet het vuurwerk wat ik zag zijn afgeschoten vlak achter de poort van SEF.

Ik heb tien jaar met die vier vuurpijlen in mijn maag gezeten ben blij dat Bas de pijlen bevestigd.
Zo voelt Jan Calis zich ook hij weet eindelijk wat hij waar heeft gezien en hoe laat het was.