Nieuws:

NB! Als u lid wilt worden stuur dan een verzoek naar:

EnschedeRamp@gmail.com

Hoofdmenu

Groene laser verbindt Tetem met Grote Kerk

Gestart door sylvius, 24 november 2010, 16:15:32

Vorige topic - Volgende topic

admin

Als ik het goed begrepen heb dan is die laser verboden bij de wet omdat dit gevaarlijk is  voor mens en dier. Maar onze gemeente kennende dan kijkt die wel de andere kant op voor een beetje gratis vuurwerk als het dan mis gaat is de promotie een feit. Aangezien de burgemeester de baas van de politie is, kan de politie niet ingrijpen want de vergunningen zijn in orde vooral als het mis gaat.

Don H.

sylvius

Volkskrant:

CiteerVolkskrant 12-03-2011, pagina 23
Beeldende kunst
Star Wars boven Enschede JONATHAN WITTEMAN
ENSCHEDE
Het Ground Zero van Enschede, de plek van de vuurwerkramp, heeft een nieuw publiek kunstwerk: een lasercreatie.
Dreigend staat hij op zijn witte sokkel: de rode knop die ervoor gemaakt lijkt om nucleaire oorlogen mee te ontketenen. Hier in Enschede wordt donderdagavond geen atoomwapen gelanceerd, maar een nieuw kunstwerk, met een titel die memorabel is in zijn ononthoudbaarheid.

'Peter, jij hebt iets gepresteerd, je hebt een mooi kunstwerk gecreëerd', richt wethouder Marijke van Hees zich vlak voor het rode knop-moment tot de kunstenaar. 'Maar hoe heet het ook alweer?'

Kunstenaar Peter Vink leest op: 'N 52 14.053, E 6 53.796 - N 52 13.247, E 6 53.738'. Naar de coördinaten van het begin- en eindpunt van het kunstwerk, zo legt hij uit: de schoorsteenpijp van de oude dekenfabriek Tetem en de Grote Kerk op de Oude Markt in de binnenstad.

Typ de coördinaten in bij Google Maps en je kunt een lijn van 1,6 kilometer trekken die loopt door de zogeheten Cultuurmijl, de route langs het Rijksmuseum Twenthe, de stadsschouwburg en het conservatorium.

Van Hees en Vink tellen tot tien. Een groen oplichtende glasvezelkabel loopt van de rode knop naar een projector, die op de kade van de Roombeek staat. Allemaal voor de show natuurlijk. Precies op het moment dat Van Hees de rode knop indrukt, zet een verdekt opgestelde lichttechnicus de diodelaser aan. Onder 'oohs' en 'aahs' doorsnijdt een groene laserstraal het Enschedese luchtruim.

De lasercreatie van de Amsterdammer Peter Vink (1974) is het nieuwste publieke kunstwerk waarmee de gemeente Enschede de wijk Roombeek probeert te 'verlevendigen'. Roombeek was op 13 maart 2000 Ground Zero van de Enschede vuurwerkramp.

De wederopbouw van de wijk is uitgegroeid tot een van de meest ambitieuze stedenbouwkundige projecten van de laatste jaren. De gemeente won er in 2007 de Gouden Piramide voor, de rijksprijs voor 'inspirerend opdrachtgeverschap'. De inwoners van Enschede riepen Roombeek vorig jaar uit tot het grootste politieke succes van de afgelopen gemeenteraadsperiode. Enschede nam grote namen als Benthem Crouwel, Cino Zucchi en Rem Koolhaas in de arm voor de architectonische metamorfose van Roombeek.

Onder aanvoering van Stichting Kunst en Openbare Ruimte (SKOR) haalde Enschede de geluidskunstenaars Bill Fontana en Andreas Oldörp naar de Cultuurmijl. Oldörp ontwierp een cilindrisch gebouw waarin de harmonie van twaalf ondergrondse orgelpijpen rondzingt. Fontana liet vijf werken in de Cultuurmijl bouwen die Enschedese geluiden als vogelgekwetter, klokgelui en het gerinkel van een spoorwegovergang mengen tot stadse composities.

Peter Vink tekende voor het derde publieke kunstwerk van het nieuwe Roombeek. 50 duizend euro bedraagt het totale budget voor Vinks laserkunstwerk, opgebracht door de gemeente (tweederde) en SKOR (eenderde). Het werk moet zeker tien jaar mee kunnen, denkt Vink. De laserstraal is iedere avond bij elkaar een uur te zien, op afwisselende tijdstippen. De intensiteit van het licht hangt samen met het weer. Als het twintig minuten na de opening begint te regenen, gaat het laserlicht flikkeren.

Een natuurverschijnsel. Een wasdraad zonder knijpers. Star Wars. Het werk roept vele associaties op. Vinks eerste gedachte was om letterlijk een touw van de fabriekspijp naar de Grote Kerk te spannen, legt Vink uit. 'Maar dit is poëtischer, letterlijk ongrijpbaar.' Hij overwoog voor een witte laserstraal te kiezen in plaats van een groene, maar daar kleefden technische bezwaren aan. 'Voor een witte straal heb je drie lasers nodig: een groene, rode en blauwe over elkaar. Daarvan kan er een kapot gaan, terwijl het de bedoeling is dat het kunstwerk zeker tien jaar mee gaat.'

Vink beseft dat de titel van zijn werk niet ideaal is voor de Enschedese volksmond. Zijn voorkeur voor de versimpeling van N 52 14.053, E 6 53.796 - N 52 13.247, E 6 53.738? 'Ik hoorde mensen al spreken over de Groene Straal. Dan ga ik liever heel cheesy voor de Green Mile.'

sylvius

CiteerDreigend staat hij op zijn witte sokkel: de rode knop die ervoor gemaakt lijkt om nucleaire oorlogen mee te ontketenen

Citeer'Peter, jij hebt iets gepresteerd, je hebt een mooi kunstwerk gecreëerd', richt wethouder Marijke van Hees zich vlak voor het rode knop-moment tot de kunstenaar. 'Maar hoe heet het ook alweer?'

Kunstenaar Peter Vink leest op: 'N 52 14.053, E 6 53.796 - N 52 13.247, E 6 53.738'. Naar de coördinaten van het begin- en eindpunt van het kunstwerk, zo legt hij uit: de schoorsteenpijp van de oude dekenfabriek Tetem en de Grote Kerk op de Oude Markt in de binnenstad.

sylvius

Citaat van: VolkskrantDe inwoners van Enschede riepen Roombeek vorig jaar uit tot het grootste politieke succes van de afgelopen gemeenteraadsperiode.

???

Ik denk dat ze 't hier over de zilveren haring hebben, toegekend door KvK -voorman Bram Hulshof.

http://www.twentseharingprimeur.nl

What a shame!

sylvius

Volkskrant beschikt wel over betere camera dan ik:

maar ik vind mijne toch mooier:

sylvius

Ik kon maar één affiche vinden in de stad, achter het raam van Hatenboers MacBerlijn:

dianap

Citaat van: sylvius op 12 maart 2011, 17:38:29
Dan ga ik liever heel cheesy voor de Green Mile.'

The Green Mile, thats it.

Roman & film, beide van Stephen King, waarin een onschuldige man in 't gevang belandt. Hier heeft hij vreselijke momenten. Wordt gemangeld door 'het systeem' en zijn bewaarders.
Maar de man blijkt over een groot hart te beschikken en verricht, tegen wil en dank, wonderen.
Uiteindelijk trekt hij aan het korste eind, en wordt terechtgesteld.

Past precies bij Enschede.

http://nl.wikipedia.org/wiki/The_Green_Mile_(film)
http://nl.wikipedia.org/wiki/De_groene_mijl_(roman)

sylvius

Citaat van: dianap op 13 maart 2011, 13:35:47
Citaat van: sylvius op 12 maart 2011, 17:38:29
Dan ga ik liever heel cheesy voor de Green Mile.'

The Green Mile, thats it.

Roman & film, beide van Stephen King, waarin een onschuldige man in 't gevang belandt. Hier heeft hij vreselijke momenten. Wordt gemangeld door 'het systeem' en zijn bewaarders.
Maar de man blijkt over een groot hart te beschikken en verricht, tegen wil en dank, wonderen.
Uiteindelijk trekt hij aan het korste eind, en wordt terechtgesteld.

Past precies bij Enschede.

http://nl.wikipedia.org/wiki/The_Green_Mile_(film)
http://nl.wikipedia.org/wiki/De_groene_mijl_(roman)

Hey die is goed!

zou Peter Vink het daarom gezegd hebben?

dianap

Citaat van: sylvius

Hey die is goed!

Niet (alleen) goed, maar beter dan dat. Smaragd. Briljant geslepen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Smaragd
"In de astrologie wordt de smaragd geassocieerd met de maand mei en het sterrenbeeld Stier."
En
"De kleurgevende stof is chroom, soms vanadium. De chemische formule is Be3Al2(SiO3)6"

Net als het groen in het vuurwerk.

Citaat van: sylvius

zou Peter Vink het daarom gezegd hebben?

Neen.
Hij refereerde aan de 'Cultuur'mijl.
Mijl, een afstand van duizend dubbele stappen.

sylvius

nog een paar reacties:

http://www.tctubantia.nl/regio/enschede-haaksbergen/8294837/En-er-is-licht.....ece

CiteerDeze laser is niet gevaarlijk, verbruikt nauwelijks stroom (6w) en er is uiteraard onderzocht of het een nadelig effect heeft op de luchtvaart. Bovendien is de laser slechts 6 x 10 min per dag aan. Feitje voor de azijnzeikers: Een avondje politie inzet voor een gemiddelde voetbalwedstrijd van FC Twente kost vele meer dan dit kunstproject.
Peter Vink - 12-03-2011 | 22:35

Als ik het goed begrepen heb dan is die laser verboden bij de wet omdat dit gevaarlijk is voor mens en dier. Maar onze gemeente kennende dan kijkt die wel de andere kant op voor een beetje gratis vuurwerk als het dan mis gaat is de promotie een feit. Aangezien de burgemeester de baas van de politie is, kan de politie niet ingrijpen want de vergunningen zijn in orde vooral als het mis gaat.
D. Harberink - 12-03-2011 | 16:26

admin

Volgens mij begin ik Peter Vink te begrijpen . Elke kunstenaar kan een lasercreatie maken je noemt je schijnwerper of kunstwerk 'laser' en je ben klaar. Het is dus geen laser die daar schijnt maar een ander soort licht en dat verkoopt je dan als laser. Ik krijg steeds meer respect voor die kunstenaar doet een beetje denken aan de kleren van de keizer en B&W zit er der nakie.

sylvius

sylvius

De vinger Gods:

http://stad.enschede.nl/

sylvius