Nieuws:

NB! Als u lid wilt worden stuur dan een verzoek naar:

EnschedeRamp@gmail.com

Hoofdmenu

Moerdijk

Gestart door sylvius, 5 januari 2011, 17:49:18

Vorige topic - Volgende topic

sylvius

sylvius

Citaat van: sylvius op 19 januari 2011, 09:21:59
Rob Vorkink op BNR radio over de benoeming van Mans:

http://www.bnr.nl/static/jspx/play.jspx?dag=19&maand=1&jaar=2011&tijd=07:12:00&lengte=5&title=Titel

Vorkink:

" Mans die van invloed is geweest dat de gemeente niet strafrechterlijk vervolgd is terwijl één van zijn hoogste ambtenaren tegenover het politieteam heeft verklaard dat om economische redenen hier een gevaarlijke sitiauatie werd gedoogd en die ook van invloed is geweest dat kritische rapporten die zijn gemaakt over de handelswijze van het toenmalige team dat de vuurwerkramp onderzocht tot staatsgeheim zijn bestempeld en de leider van dat interne onderzoek is inmiddels naar Zweden geëmigreerd en laat in persoonlijke brieven weten dat hij het helemaal gehad heeft met de rechtsstaat in Nederland"

sylvius

Je zal maar honderd jaar worden en Mans staat ineens bij je op de stoep  :o

sylvius

http://www.tctubantia.nl/algemeen/binnenland/7991975/Jan-Mans-waarnemer-in-Moerdijk.ece

CiteerIk heb 3 jaar als Raadslid onder jan Mans mogen werken.?? Mans was GEEN Burger-Vader maar Burgemeester. Als er camera,s in de buurt waren begon Mans te leven. Hij was er bijna nooit. Dulde alleen personen om zich heen die hem half stonden.Mans had direkt na de vuurwerkramp moeten vertrekken en niet alleen de toen Wethouder Dick Buursink Wethouder Koopman er voor laten vliegen.En een ieder moet mij eens uitleggen. Wie heeft er nu verstand van RAMPEN. Voor velen in de plaatselijke Politiek was Jan Mans die Ramp.
Hans Hofte - 19-01-2011 | 17:31

sylvius

http://www.bndestem.nl/regio/moerdijk/8001130/Kordaat-bestuurder-met-een-luisterend-oor.ece

CiteerKordaat bestuurder met een luisterend oor

Of hij wil of niet, Jan Mans is vooral de burgemeester van de ramp.

De vuurwerkramp in Enschede, 13 mei 2000. Zelf hoorde hij de klap niet, maar de nagalm is nooit meer uit zijn hoofd verdwenen. Drieëntwintig doden, honderden zwaargewonden en een compleet weggevaagde woonwijk. Hij repte zich vanuit het naburige Delden waar hij gast was op een afscheidsfeestje, naar zijn in chaos en wanhoop ondergedompelde stad. Het zette zijn leven op zijn kop. "Ik zal nooit meer de Mans van vóór de ramp worden. Ben door catastrofe niet alleen als mens veranderd, maar ook meer gaan waarderen wat het leven écht inhoudt", zei hij een jaar later na de ramp die van hem tegen wil en dank een BN'er (bekende Nederlander) maakte.

Lees meer in BN DeStem van donderdag 20 januari

Reacties
Als deze man nu eens echt zou luisteren had ie vast niet de belachelijke plannen bedacht om te bezuinigen op de brandweer.
twee manschappen minder op een wagen is immers zijn geweldige idee.
Bah en dan nu moet ik lezen dat ie zo veel is veranderd?
ad - 20-01-2011 | 10:08

sylvius

http://www.bndestem.nl/regio/moerdijk/8001112/Een-schoolvoorbeeld-van-nazorg.ece
Citeer
'Een schoolvoorbeeld van nazorg'

ZEVENBERGEN - In navolging van de gemeenteraadsleden, die maandag in het provinciehuis al even kennismaakten met Jan Mans, tonen ook inwoners zich ingenomen met de waarnemend burgemeester voor Moerdijk.

Wouter Verbaan, over een paar weken voorzitter af van de Stadsraad Willemstad, hoopt dat Mans zeker een keer de schoonheid van het vestingstadje aanschouwt. "Ik heb er alle begrip voor dat zijn prioriteit bij de nasleep van de ramp ligt. We kunnen niet van hem verlangen dat hij bij alle gelegenheden komt opdraven. Anderzijds ben ik blij dat hij zijn vrouw meebrengt, niet geheel onbelangrijk. Dat tekent een brede belangstelling voor het wel en wee van heel Moerdijk."

Mans hoeft voor Verbaan het beleid niet te komen opschudden. "Maar naar zijn visie op bepaalde ontwikkelingen ben ik wel nieuwsgierig. De man heeft door de vuurwerkramp toch een zeker charisma opgebouwd."

Dat vindt ook brandweercommandant Corné Hagenaars, die weliswaar niet in de gemeente Moerdijk woont, maar ongetwijfeld in de nasleep van de brand met de interim-burgemeester te maken krijgt. "Hij is onlosmakelijk verbonden aan de vuurwerkramp in zijn toenmalige gemeente Enschede. Ik wil overigens geen vergelijking maken tussen beide zaken. De gevolgen in Enschede waren dramatisch, bij Chemie-Pack zijn gelukkig geen slachtoffers gevallen." Vanuit zijn vakgebied heeft Hagenaars de catastrofe in Enschede op de voet gevolgd. "In Nederland is meteen de regelgeving op de schop gegaan. De brand bij Chemie-Pack zal in mijn ogen wereldwijd voor verdere aanscherping van de regels zorgen. Wie weet kan ook daar de figuur Jan Mans een grote rol in spelen."

In brandweerkringen kreeg Mans wél kritiek op het rapport van zijn 'commissie-Mans'. Hagenaars: "Door meer verantwoordelijkheid bij burgers en bedrijfsleven te leggen konden volgens de onderzoekscommissie meer bezuinigingen bij de brandweer doorgevoerd worden. Misschien brengt hij dit rapport in Moerdijk de komende tijd nog ter tafel."

Waarnemend Havenschapsdirecteur Jacco Rentrop verwacht dat Mans een luisterend oor biedt aan zowel de burgers als mensen uit het bedrijfsleven. "Hij is het schoolvoorbeeld van nazorg. De ervaringen uit Enschede neemt hij mee naar Moerdijk. Ik vertrouw erop dat de gemeente, als straks de regionale ondersteuning wegvalt, sterk genoeg op eigen benen verder kan."

admin

De mannen met de hoge hoeden die door hun verguningverlening een ramp hebben veroorzaakt hebben wel vertrouwen in Jan Mans want Mans weet als geen ander hoe je de politie onder druk moet zetten om een ramp niet op te lossen.

Jan Mans heeft nooit vragen over de Enschede-ramp beantwoord omdat hij als burgemeester bij niemand verantwoording hoeft af te leggen en we maar moesten wachten op resultaat van het onderzoek maar daar wacht Enschede al tien jaar op. De verantwoordelijke ambtenaren hebben mooi promotie gemaakt en de slachtoffers moeten het zelf maar uitzoeken

De Pyromaan van Moerdijk mag wel uitkijken dat ze hem geen ramp in de schoenen schuiven,
want de politie Enschede heeft onder  Mans zelfs meineed en valsheid in geschrifte moeten plegen om een onschuldige veroordeeld te krijgen en er is nog niets veranderd.

Ik wens de mensen in Moerdijk veel sterkte.

admin

Hier staat de lijst met gevaarlijke stoffen die bij chemie-pack lag opgeslagen volgens de gemeente Moerdijk.

http://www.moerdijk.nl/docs/Brandweerlijst%20stoffen%20Chemie-Pack.pdf

sylvius

http://www.bndestem.nl/regio/moerdijk/8023261/Kritiek-op-rol-Jan-Mans-bij-vuurwerkramp-Enschede.ece

CiteerKritiek op rol Jan Mans bij vuurwerkramp Enschede

Moerdijk - In Brabant werd deze week enthousiast gereageerd op het nieuws dat Jan Mans tijdelijk de nieuwe burgemeester wordt van Moerdijk.

Uit het oosten van het land komt echter ook kritiek.

"Mans heeft er ervaring mee om een grote zaak in de doofpot te stoppen", zegt journalist Rob Vorkink van RTV Oost, die onderzoek deed naar de vuurwerkramp in Enschede, waar Mans destijds burgemeester was.

Oud-rechercheur Jan Paalman, die bij de politie in Enschede de oorzaak van de ramp onderzocht, deelt die kritiek. "Waarschijnlijk moet ook in Moerdijk iets de doofpot in. Dan is Mans met zijn ervaring de juiste man op de juiste plaats."

Volgens Vorkink en Paalman heeft Mans ervoor gezorgd dat de gemeente Enschede destijds niet strafrechtelijk is vervolgd. "Alleen de directie van de vuurwerkfabriek is vervolgd, terwijl een hoge ambtenaar heeft verklaard dat de gemeente een gevaarlijke situatie bij SE Fireworks uit economische overwegingen gedoogde", zegt Vorkink. "Onder leiding van Mans als korpsbeheerder hebben rechercheurs van de politie belastend bewijsmateriaal voor brandstichting opgeblazen en ontlastend materiaal verdonkeremaand. Kritische rapporten over de handelswijze van het onderzoeksteam zijn later door Mans' toedoen tot staatsgeheim bestempeld."

"De vuurwerkramp is nog niet afgerond. Hier in Enschede ligt het nog heel gevoelig", zegt Mathilde van der Molen, weduwe van een van de brandweermannen die omkwam bij de brand. "Er zijn nog zoveel vragen, ook over de rol van de bestuurders, van de burgemeester. Nu wordt Mans bij een nieuwe ramp betrokken, in een andere plaats. Ik heb daar geen goed gevoel bij."

Jan Mans noemt de beschuldigingen dat hij in Enschede zaken in de doofpot zou hebben gestopt 'pure onzin'. "De commissie-Oosting heeft de vuurwerkramp en de rol van de betrokken bestuurders uitgebreid onderzocht en gerapporteerd. Ik heb verantwoording afgelegd aan de Tweede Kamer en de gemeenteraad, die me vertrouwen hebben gegeven. Het onderzoek dat vorig jaar is gestart, gaat over hoe de brand is ontstaan, niet over de rol van het bestuur. Voor mij is de vuurwerkramp na meer dan tien jaar afgesloten."

De gemeente Enschede en haar bestuurders zijn na de ramp nooit voor schuld of nalatigheid veroordeeld. Mans kon met een schone lei verder. Tot oktober was de 70-jarige PvdA'er waarnemend burgemeester van Maastricht. Moerdijk wordt zijn zevende burgemeestersklus. De Brabantse commissaris van de koningin Wim van de Donk noemde de ervaren bestuurder 'een droomkandidaat'. Na de vuurwerkramp werd Mans geprezen om zijn open communicatie met slachtoffers, hulpverleners en de media.

De oorzaak van de ramp is ruim tien jaar na dato nog niet opgehelderd. RTV Oost onthulde vorig jaar nieuwe getuigenverklaringen, die voor het Openbaar Ministerie aanleiding waren om een nieuw onderzoek te starten. Er zou geen sprake zijn geweest van brandstichting, zoals eerder werd aangenomen, maar van een bedrijfsongeval. Op de dag van de brand zouden wel degelijk mensen aan het werk zijn geweest bij de fabriek.

sylvius

CiteerJan Mans noemt de beschuldigingen dat hij in Enschede zaken in de doofpot zou hebben gestopt 'pure onzin'. "De commissie-Oosting heeft de vuurwerkramp en de rol van de betrokken bestuurders uitgebreid onderzocht en gerapporteerd. Ik heb verantwoording afgelegd aan de Tweede Kamer en de gemeenteraad, die me vertrouwen hebben gegeven. Het onderzoek dat vorig jaar is gestart, gaat over hoe de brand is ontstaan, niet over de rol van het bestuur. Voor mij is de vuurwerkramp na meer dan tien jaar afgesloten."
:o

sylvius

CiteerVolgens Vorkink en Paalman heeft Mans ervoor gezorgd dat de gemeente Enschede destijds niet strafrechtelijk is vervolgd. "Alleen de directie van de vuurwerkfabriek is vervolgd, terwijl een hoge ambtenaar heeft verklaard dat de gemeente een gevaarlijke situatie bij SE Fireworks uit economische overwegingen gedoogde", zegt Vorkink. "Onder leiding van Mans als korpsbeheerder hebben rechercheurs van de politie belastend bewijsmateriaal voor brandstichting opgeblazen en ontlastend materiaal verdonkeremaand. Kritische rapporten over de handelswijze van het onderzoeksteam zijn later door Mans' toedoen tot staatsgeheim bestempeld."

De leugens van Mans & Co (Remkes etc.) omtrent het brandweeroptreden vallen helemaal buiten hun perspectief ...

sylvius

Citaat van: MansIk heb verantwoording afgelegd aan de Tweede Kamer en de gemeenteraad, die me vertrouwen hebben gegeven

Aan de Tweede Kamer?

Gemeenteraad:

Marijke van Hees heeft me eens toevertrouwd dat zij (PvdA-fractie) Mans niet hadden weggestemd omdat je dan naast de ramp ook nog een bestuurscrisis had gehad. En dat was het laatste dat je zou willen, want hoe zou je dan moeten wederopbouwen?
Maar ja, dat is nog steeds actueel. Nu maakt zij zelf deel uit van het college...

Arnold Enklaar heeft me eens gezegd dat zij (VVD-fractie) helemaal geen Mans-adepten waren en hem ook wel hadden willen wegstemmen, maar dat niet gedaan hadden omdat de polls van I&O en Tubantia hadden uitgewezen dat 80% van de bevolking van Enschede achter Mans stond. Met de verkiezingen in aantocht was het dus niet verstandig om tegen Mans te stemmen...

Van der Graaf van de CU, die zo dapper was geweest om de motie van wantrouwen tegen Mans in te dienen, had meteen na afloop van de vergadering Mans een hand gegeven en gezegd: "Nu gaan we samen wederopbouwen."

sylvius

Citeerde polls van I&O en Tubantia hadden uitgewezen dat 80% van de bevolking van Enschede achter Mans stond

En de slachtoffers wilden een standbeeld van hem op 't Roombeek.

Op mooie prominente plek -- de plek van Lenin en Michael Jackson.

En journalsiten van Tubantia en RTVOost noemden hem liefkozend de Mick Jagger van de politiek.

sylvius

Reacite van mij op BN/De Stem. Of die geplaatst wordt is nog even afwachten.

CiteerDe heer Mans heeft in het debat van de gemeenteraad over de vuurwerkramp de schuld van de dood van de vier brandweerlieden aan Rudi Bakker, één van de directeuren van het vuurwerkbedrijf, gegeven, waarmee hij zijn eigen (politieke) hachje redde (want als burgemeester was hij verantwoordelijk voor de brandweer).
Daarmee heeft hij niet alleen zichzelf gediskwalificeerd, maar ook de politiek.
Het kreeg nog een staartje ook. De brandweer beschikte zogenaamd niet over een aanvalsplan (dat er wel geweest schijnt te zijn), Maar dan had zij af moeten op de aanwezige gevaarsborden die het explosiegevaar aanduidden en betekenden: "Bij brand niet blussen en de buurt ontruimen". Toenmalig minister Remkes werd in de discussie betrokken, die leukweg beweerde dat er "1.4" bij op de borden had gestaan, wat betekende gewoon blussen met water zonder de buurt te ontruimen. Dat antwoord (dat een eersteklas leugen was) werd met gejuich door Mans + gemeenteraad begroet ...

En daarbij komt natuurlijk de vergunning die nooit verleend had mogen worden, maar toch verleend werd met het oog op Groot-Roombeek, prestigewijk die hoger-opgeleiden naar Enschede moest lokken, iets waarvoor heer Mans net zo goed verantwoordelijk was.

En het eerste vlammetje? Heer Mans kan wel beweren dat het bestuur er niks mee te maken had, maar dat is  niet zo maar 1-2-3 duidelijk of bewezen. Het kwam de gemeente in elk geval heel erg goed uit. Project Groot-Roombeek zat in het slop, dreigde een fiasco te worden, En nu zit Enschede opgescheept met Roombeek.
De gemeenteambtenaar die belast was met de aankoop van het terrein van het vuurwerkbedrijf (ten behoeve van huizenbouw in Groot-Roombeek) zou zich, toen de onderhandelingen waren vastgelopen, hebben laten ontvallen: "Een klein brandje zou hier uitkomst kunnen bieden."