Nieuws:

NB! Als u lid wilt worden stuur dan een verzoek naar:

EnschedeRamp@gmail.com

Hoofdmenu

en dan is er champagne

Gestart door sylvius, 15 juni 2011, 14:03:19

Vorige topic - Volgende topic

sylvius

http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=157164


CiteerDe oppositiepartijen in de Provinciale Staten zijn verbaasd en verbolgen over het nieuws dat ADT Twente in gesprek is met Dik Wessels over de exploitatie van luchthaven Twente.
Vliegveld Twente


Fractievoorzitter Thijs de Bree van de PvdA: "Ik voel me niet serieus genomen." "Nu gebeurt er iets zonder dat wij daarvan weten." "Ze handelen wel met ons mandaat en dat vind ik kwalijk." Fractievoorzitter Aart Karssen van D66: "We zijn hier niet blij mee." De partijen vroegen gedeputeerde Kok - nadat de aanbesteding was mislukt in december - of de provincie en de gemeente Enschede op zoek zijn naar andere partijen. Gedeputeerde Kok weigerde daar toen antwoord op te geven. De oppositiepartijen zijn bang dat de provincie en de gemeente de voorwaarden aan zullen gaan passen zodat Wessels in aanmerking komt voor de exploitatie van de luchthaven. In een brief die de Statenleden hebben ontvangen staat over de voorwaarden geschreven: "In deze fase voldoet Reggeborgh (red: ontwikkelingsmaatschappij Wessels) hier vooralsnog niet aan."

Voorwaarden mogen niet worden aangepast

Aart Karssen van D66 is duidelijk over de gestelde voorwaarden: "Daar mag helemaal niet van worden afgeweken." Fractievoorzitter Daphne Dertien van GroenLinks denkt dat het nieuws over de gesprekken niet meer is dan een afleidingsmanoeuvre. "Het is een oude goocheltruc om de aandacht af te leiden van alle fouten die zijn gemaakt." In 2008 meldde Dik Wessels ook al dat hij de luchthaven zou gaan exploiteren. Dat ging toen niet door.

sylvius

http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=157171


Citeer
Van Hees: 'Ik kende rapport luchthaven Twente niet'


Wethouder Van Hees van Enschede was niet op de hoogte van een rapport van Schiphol over luchthaven Twente. 'Ik ken het rapport niet', zei ze vanavond op vragen van D66, SP en GroenLinks.
Van Hees ontkent kennis rapport

Verder doet ze er het zwijgen toe. In haar dubbelfunctie onderzoekt Van Hees als bestuurder van ADT hoe het kan dat er geen bieding is geweest en wat de gevolgen zijn. ADT begeleidt de aanbesteding van de luchthaven. Van Hees vindt dat ze daar als wethouder van Enschede niet op vooruit kan lopen. In een vergadering met de gemeenteraad in februari wil ze de volledige verantwoordelijkheid nemen.

D66, SP en GroenLinks hadden vragen gesteld naar aanleiding van een artikel in de Twentsche Courant Tubantia. Die schreef dat Schiphol al in 2008 in een analyse had geconstateerd dat Luchthaven Twente niet rendabel zou zijn. Het aantal passagiers zou te laag zijn, er zou geen interessante zakelijke markt zijn en de concurrentie met andere luchthavens zou te groot zijn. De oud-directeur Strategie en Ontwikkeling van Schiphol beweerde dat alle betrokken bestuurders op de hoogte zijn gebracht. Toch is Schiphol als één van drie partijen uitgenodigd om een bieding te doen voor de exploitatie van de luchthaven. Schiphol zou alleen strategisch interesse hebben getoond om op de hoogte te blijven vanwege mogelijke concurrentie.

sylvius

#32
mevrouw P.M. Wilkinson-Hillen (Paulien)

van de SP

had Marijke van Hees haar betoog aldus samengevat:

"Dus als ik het goed bergrijp dan zegt u dat u als wethouder niet op de hoogte was van het Schiphol-rapport maar als bestuurslid van de ADT wel. Wist u het nou wel of niet?" (of zoiets)

Marijke van Hees, opgewonden, naar achter gaan zittend, (ze zat de hele tijd met de armen op tafel), armen over elkaar: "Ik niet".

Ik heb het op live-stream gezien.


sylvius

http://www.quotenet.nl/Nieuws/Dik-Wessels-wil-vliegen-in-Twente-maar-met-wie-50606

Citeer



Dik Wessels wil vliegen in Twente, maar met wie?


In Enschede wordt al een decennium gedroomd van een commerciële burgerluchthaven. Immers, dan hoeven Tukkers en verwende voetbalmiljonairs niet langer de A1 naar Schiphol te nemen. Echter, het wil maar niet lukken om de exploitatie van de grond te laten komen. Bouwgigant Dik Wessels, regiorijke bij uitstek, waagt nu met een groepje lokale ondernemers een nieuwe poging om de boel te lanceren. Wie de andere investeerders zijn wordt vooralsnog geheim gehouden, maar Quote zet Wessels' mogelijke co-piloten even op een rijtje.

De grootste aanhanger van een commercieel vliegveld in de regio Twente was, en is nog immer, miljardair Dik Wessels. De nummer vier in de jongste Quote 500 liet reeds in 1998 weten aandelen in het project te willen kopen via zijn Reggeborgh Beheer. De investeringsmaatschappij kreeg echter geen groen licht van de overige aandeelhouders wegens te moelijk gestelde voorwaarden. In 2000 probeert Wessels het met Grenzland Airservice, een zakenvluchtbedrijf, opnieuw. Ditmaal vormt hij een triumvirate met toenmalig Arke-topman annex Quote 500-ganger Ferdinand Fransen en transportbaas Pim Polman. Ondanks de passie van de FC Twente-supporters faalt het project.

In 2002 volgt een derde poging van Wessels. Ditmaal omringt hij zich met Joop ter Haar, destijds gevierd Quote 500-lid slash opperhoofd van touroperator Oad Reizen en Rinse Strikwerda, de superinvesteerder en #210 op onze rijkenlijst die reeds de luchthaven van het Zwitserse Sankt Gallen in zijn bezit heeft. Ditmaal is er succes: het opgestelde business plan wordt goedgekeurd en in juni 2003 is de privatisering van Luchthaven Twente een feit. Uiteindelijk zal NederZwitser Strikwerda in 2008, wanneer de overheid een aanbestedingsbod van het trio blokkeert, weer uitstappen.

In de tussentijd blijft Wessels hard op zoek naar potentiële investeerders. Zo benadert hij de Australische investeringmaatschappij Macquarie om een bod te doen op de gronden van de luchthaven. Het kwam er uiteindelijk niet van, maar naar verluidt zouden de mensen Down Under nog steeds interesse hebben, mits er grote toestellen zouden kunnen landen en stijgen. Enkel dan, dus met de mogelijkheid tot intercontinentale vluchten, zou de tent rendabel kunnen worden. In ruim tien jaar tijd passeren onder andere prijsvechter Ryanair, het Duitse Lufthansa en Maastricht Aachen Airport als mogelijke partners, maar iedereen haakt af.

En dan is er nog het gevalletje Chris Vaneker. Deze voormalige F16-stuntpiloot claimde tegenover regionale investeerders in de zomer van 2010 in de race te zijn voor de exploitatie, met steun van niemand anders dan Dik Wessels. Onderzoeksprogramma Zembla ontmaskerde Vaneker, die ook al nationale krantenkoppen haalde omdat hij staatsgeheimen aan Wit-Rusland zou willen lekken, als 'een fantast'.

Waarschijnlijk beu van alle problematiek laat Wessels in het voorjaar van 2011 weten 'geen interesse' meer te hebben in de Luchthaven Twente. Des te groter is de verbazing van de lokale bevolking en politiek dat Dik anno 2013 doodleuk meldt dat hij weer wil investeren. De pers en omwonenden vertrouwen het niet, want waarom heeft Wessels gewacht tot het verstrijken van de aanbestedingsperiode? Men vreest dat er een spel wordt gespeeld waarbij de politiek buitenspel wordt gezet. Hebben we hier te maken met een slinkse coup van Wessels? In ieder geval liet de huidige baas van Oad Reizen, Julius - zoon van - ter Haar, in de media weten ook nog immer op een doorstart te hopen.

Rest de vraag: hoe nu verder? Reggeborgh moet allereerst maar eens aan de voorwaarden voldoen om überhaupt aan de exploitatie te mogen denken. Dat stond in een brief van het provinciebestuur. ADT Twente, de ontwikkelaar die de exploitatie begeleidt, verwacht echter geen beren op de startbaan. Omdat er voorlopig enkel 'verkennende gesprekken' plaatsvinden weigert Wessels commentaar te geven op de zaak en namen te noemen van zijn partners in crime. Wij zeggen: kiest uw favoriet maar uit de trits namen hierboven. In de tussentijd is het afwachten op een intentieverklaring, die in februari op tafel moet komen.

admin

Citaat van: sylvius op 22 januari 2013, 10:30:03
mevrouw P.M. Wilkinson-Hillen (Paulien)

van de SP

had Marijke van Hees haar betoog aldus samengevat:

"Dus als ik het goed bergrijp dan zegt u dat u als wethouder niet op de hoogte was van het Schiphol-rapport maar als bestuurslid van de ADT wel. Wist u het nou wel of niet?" (of zoiets)

Marijke van Hees, opgewonden, naar achter gaan zittend, (ze zat de hele tijd met de armen op tafel), armen over elkaar: "Ik niet".

Ik heb het op live-stream gezien.


Marijke van Hees gaat het nog ver schoppen met dertien jaar liegen en zwijgen over de ramp. Ze mag nu van de overheid miljoenen van ADT achteroverdrukken en daarna kan is ze rijp voor onze landelijke of Europese politiek.  De SP is de enigste die een beetje moeilijk en misschien nog een stadspartijtje maar het grootste gros van de raagsleden wil hogerop komen en dan moet je corruptie van collega partijen belonen van de fractievoorzitters anders sta je op straat als raadslid. Want ook raadsleden moeten liegen en bedriegen als hun voorzitters dat eisen anders volgt ontslag.

sylvius

Citaat van: sylvius op 15 juni 2011, 14:03:19

http://www.adttwente.nl/algemeen/Nieuws/ADT%20update%201_NL.pdf



http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=183084&utm_source=dlvr.it&utm_medium=twitter
Citeer
Nieuws»
Commissie: Provincie heeft luchthaven Twente gekocht zonder duidelijk doel




De provincie heeft luchthaven Twente gekocht zonder dat er een duidelijk doel was. Die opvallende conclusie trekt een onderzoekscommissie van de provincie.

Het is de vraag of het geld wel efficiënt is besteed. De onderzoekers schrijven: "De provincie had beter eerst kunnen bedenken wat het doel is en dan pas hoe je dat het beste kunt bereiken." De vraag of een luchthaven het beste middel is om bijvoorbeeld extra banen te creëren blijft in het rapport onbeantwoord.

Eind 2007 stijgt de laatste F16 van de militaire luchthaven op en wordt het eigendom van het Ministerie van Financiën. De provincie koopt het oude militaire vliegveld samen met de gemeente Enschede voor zo'n 30 miljoen euro van het Rijk. Dat er een commerciële burgerluchthaven moet komen was wel duidelijk, maar wat de provincie en de gemeente Enschede daarmee wilden bereiken was lang in nevelen gehuld. Dat had anders gemoeten zeggen de onderzoekers nu.