Nieuws:

NB! Als u lid wilt worden stuur dan een verzoek naar:

EnschedeRamp@gmail.com

Hoofdmenu

Het madeliefje, symbool van de onschuld

Gestart door sylvius, 2 december 2011, 12:54:22

Vorige topic - Volgende topic

sylvius

https://twitter.com/Goajtspreuken

Citeer Goajt ‏@Goajtspreuken 1h

"RT @MrtWitteveen Landbouwers en noabers mochten geen grond van VliegveldTwente. Moest natuur worden." Joa joa http://goajt.nl/vleegveld-in-twente/

Vleegveld in Twente



sylvius

CiteerDeur de knetterbiel de vöggels nich mer heurn könn

Knetterbiel = motorzaag

sylvius

http://www.landschapoverijssel.nl/vliegveiligheid-bedreigt-twentse-bossen#.UyV5L3hDQaA.twitter

Citeer Vliegveiligheid bedreigt Twentse bossen


   

Vliegveiligheid bedreigt Twentse bossen
14 maart 2014
LO041511

Voor de ontwikkeling van de luchthaven Twente is er een Ontwerp-Luchthavenbesluit ter inzage gelegd (zie op www.centrumpp.nl bij Actuele zienswijzeprocedures). Hierin staat dat in verband met de vliegveiligheid hoge obstakels in de omgeving van het vliegveld moeten worden verwijderd. Dit houdt in dat in een groot gebied rond het vliegveld alles wat hoger komt dan 80 meter boven NAP, verwijderd moet worden.

Ten oosten van het vliegveld ligt de stuwwal van Enschede. Op de Lonnekerberg van Landschap Overijssel bereikt deze een hoogte van ruim 55 meter. Dit is ook het geval ten oosten van de weg naar Oldenzaal, bijvoorbeeld bij de natuurgebieden Boerskotten, Snippert en Haagse Bos van Natuurmonumenten.

Het Luchthavenbesluit schrijft voor dat bossen op deze plekken die hoger worden dan 25 à 35 meter gekapt moeten worden. In het totaal kan het gaan om meer dan 100 hectare bos.
Dat vinden wij onacceptabel

Hierover valt niet te praten en hieraan zullen we niet meewerkten. De bossen maken deel uit van de Ecologische Hoofdstructuur, sommige vallen ook onder Natura 2000, en hebben een grote natuurwaarde. De bossen zijn een kernwaarde van Twente. Voor Twentenaren zijn ze een deel van hun bestaan, zowel onderdeel van de dagelijkse leefomgeving als bestemming in uitjes voor wandelingen en fietstochtjes.
Onmogelijke plannen

ADT, dat wil zeggen de gemeente Enschede en de Provincie Overijssel, hebben het ministerie van Infrastructuur en Milieu gevraagd om voor luchthaven Twente een Luchthavenbesluit te nemen. Dat besluit ligt nu ter inzage. Over het besluit is veelvuldig overleg geweest tussen de bestuurders van ADT (burgemeester Peter den Oudsten, wethouder Marijke van Hees en gedeputeerden Theo Rietkerk en Gerrit Jan Kok) en het ministerie, volgens de berichten was dat "goed overleg".

Het motto waarmee het vliegveld wordt nagestreefd is "Een compacte luchthaven in het groen". Maar door de veiligheidseisen is dit een loze kreet geworden, want het groen past niet in de plannen. De plannen voor het vliegveld hebben zichzelf dus onmogelijk gemaakt.

De communicatie van ADT is zwaar tekortgeschoten. Op geen enkele wijze heeft ADT hierop geanticipeerd in de contacten met het gebied. Door oplettendheid van StiL (Stichting Lonnekerberg en omgeving, waar Landschap Overijssel participant in is) is deze dreigende aantasting ontdekt.
Voor ons is het duidelijk: de plannen moeten worden aangepast. De voorgenomen vernietiging van de groene rand rond het vliegveld moet van tafel. En als dat niet kan, moet de ontwikkeling van het vliegveld stoppen.

sylvius

#18
Paginagrote advertentie van ADT in huis aan huis van vorige week:


"Natuur in de steigerss": https://www.facebook.com/natuurindesteiger

https://www.facebook.com/photo.php?v=1421232234792458&set=vb.1390952644487084&type=2&theater
Volgens mij zie je dezelfde man die destijds betrokken was bij de Grenswerk(Roombeek)propaganda

<iframe src='http://www.rtvoost.nl/embed/video.aspx?mid=216321'; frameborder='0' marginheight='0' marginwidth='0' width='480' height='270' scrolling='no'></iframe>


sylvius

#19
Deze man bedoelde ik, maar ik kan het mis hebben:



Ik dacht dat dit ook dezelfde was:



Maar misschien ook niet.

sylvius

https://www.natuurmonumenten.nl/nieuws/boskap-voor-vliegveld-twente-onaanvaardbaar#.UybEo6o8_0Y.twitter

Citeer

nieuws
'Boskap voor vliegveld Twente onaanvaardbaar'
17 mrt 2014, 10:04

Natuurmonumenten vindt het grootschalig kappen van bossen voor de luchthaven bij Enschede volstrekt onaanvaardbaar. Zij steunt de stichting Lonnekerberg in hun actie om de plannen voor een vliegveld in Twente ingetrokken te krijgen.
Twentse landschap vernield

"Het vliegveldplan ontwikkelt zich tot een drievoudige ramp. Lawaai van laag overkomende vliegtuigen zullen de rust, ruimte en stilte van Twente ernstig aantasten. Nu blijkt dat ook een aantal bossen moeten worden gekapt, waarmee de natuur en het prachtige Twentse landschap ontmanteld wordt. Tenslotte blijkt uit de nieuwste gegevens dat het vliegveld economisch niets voorstelt. Het Luchthavenbesluit spreekt over 190 banen in het jaar 2034, maar dan nog moet Twente tweemaal zoveel passagiers krijgen als vliegveld Eelde en Maastricht samen."

Fotograaf: Dirk Dekker
Waardevolle bossen

Natuurmonumenten bezit en onderhoudt tientallen hectares van het bos dat gekapt moet worden. Beheerder Jaap Braad: "De bossen in Twente zijn heel waardevol. Oud loofbos op rijke, vochtige bodem, met bronnen van beken, heel zeldzaam. Er komen bijzondere loofbomen voor zoals de inheemse winterlinde. En in dit soort bossen zitten vleermuizen, uilen en vijf soorten spechten, etc."
Vliegveld Twente overbodig

Natuurmonumenten heeft zich altijd al verzet tegen het vliegveld waarvan nooit is aangetoond dat het nuttig of noodzakelijk is. De vereniging is niet tegen vliegvelden, maar wel tegen onnodige vliegvelden. Gezien de nabije ligging van het Duitse vliegveld FMO, is dit vliegveld absoluut overbodig. Een andere invulling van het gebied met veel groen en functies die daar baat bij hebben zoals recreatie, zorg, horeca of kunst zal een veel grotere economische impuls geven omdat dit meer werkgelegenheid oplevert dan het vliegveld.
Groen alternatief

Natuurmonumenten roept de overheid op om de planvorming voor het vliegveld te staken en werk te maken van een goed alternatief. Een update van het goed onderbouwde plan 'De Twentse Basis' ligt voor de hand. "Hopelijk hebben bestuurders de moed om de stekker eruit te trekken en te gaan werken aan een beter alternatief, nu steeds duidelijker wordt hoe groot de nadelen en hoe klein de voordelen zijn."

sylvius

Leuk boompjes planten, maar de bomen op achtergrond moeten dus allemaal weg:


sylvius

Ze waren er vandaag  bezig, geen kindereren, maar mensen van een boomkwekerij. Het is een stuk grond dat helemaal omgeven is door bomen en bos en dat altijd bouwland is geweest. Vorig jaar is er mais op verbouwd. Stuk bos aan de linkerkant, gelegen op het terrein van de voormalige vliegbasis, zal dus wel  verdwijnen, want anders had het geen zin om van dat bouwland bos te maken. Wat er met bos rechts gaat gebeuren  is dus ook onzeker.



Het  laten planten van bomen door kinderen is net zoiets als destijds het laten bouwen van een Legostad.

sylvius


sylvius

Het betreft het stuk grond dat hier blauw is ingekaderd:

Stuk bos links er van zal dus vast gaan verdwijnen.

Het stikt er nu nog van het wild, reeën:

Mais is niet gek voor het wild ..

sylvius

http://www.landschapoverijssel.nl/ruim-840-ha-bos-rondom-vliegveld-twente-moet-verdwijnen

CiteerRuim 840 ha bos rondom vliegveld Twente moet verdwijnen
17 maart 2014

Landschap Overijssel is verbijsterd

De schrikbarende gegevens zijn voor ons reden om van de verantwoordelijke bestuurders te eisen dat zij opening van zaken geven. Na grondige bestudering van het Ontwerp-Luchthavenbesluit voor vliegveld Twente dat 7 maart ter inzage is gelegd  in het gemeente van Enschede en via de website www.centrumpp.nl kan onze conclusie niet anders zijn dat er maar liefst 840 hectare bos rondom het vliegveld gekapt moet worden. Wij zijn verbijsterd. Dit betekent namelijk dat vrijwel alle bos op de Lonnekerberg, het gehele landgoed 't Holthuis, het Hartjesbos, een groot deel van het Lonnekermeer en een groot deel van Hof Espelo gekapt moet worden.

Geruststellende woorden ten spijt

De gemeente Enschede en de Provincie Overijssel, die samen ADT vormen, hebben altijd gezegd dat het om een compacte luchthaven in het groen zou gaan. Landschap Overijssel heeft zich daarom ten volle ingezet om de waarde van natuur en landschap voor mens, plant en dier te borgen. Des te groter ons ongeloof bij bestudering van het ontwerpbesluit: Vrijwel alle bomen en bossen rondom het vliegveld zullen volgens het besluit gekapt moeten worden. Ondanks geruststellende woorden van betrokken bestuurders, spreken de bepalingen gesteld in het ontwerpbesluit totaal andere taal.

Maximumhoogte obstakelvlak vliegveiligheid (kaart 1)

Alle obstakels, en dat zijn vooral bomen en bossen, die boven de 80 meter boven NAP uitkomen en die liggen binnen een straal van 4 kilometer van de start- en landingsbaan moeten worden verwijderd voor de vliegveiligheid. Juist in dit gebied rijst de stuwwal op van 35 tot 55 meter + NAP. Bomen worden hier met gemak 35 meter hoog. Dit betekent concreet dat alle bossen boven de 45 meter +NAP groeien gekapt moeten worden. Dit gaat om een oppervlakte van ruim 345 hectare.

Maximumhoogte obstakels zone instrument landingssysteem (kaart 2)

In het besluit staat dat alle obstakels, en dat zijn ondermeer bomen en gebouwen die hoger zijn dan 49,8 meter boven NAP uitsteken verwijderd moeten worden voor onbelemmerd radar- en radioverkeer binnen een straal van 1500 meter vanaf de start- en landingsbaan. In dit gebied ligt het maaiveld tussen 28 en 40 m +NAP. Er is dus hier een toegestane boomhoogte van 9 tot 21 meter. Bossen in dit gebied kunnen ruim 35 meter hoog worden. Dit betekent dat alle bossen en bomen binnen dit beperkingengebied gekapt moeten worden. Hoe moeten we dit interpreteren?

Door een overlap van 55 hectare bos tussen beide bepalingen uit het besluit op de kaart komen we uit op 840 hectare bos die volgens het ontwerpbesluit gekapt moet worden. Het betreft bossen van diverse eigenaren.

Waardevolle Twentse bossen

De bossen maken deel uit van de Ecologische Hoofdstructuur, sommige vallen ook onder Natura 2000, en hebben een grote natuurwaarde. De bossen in de driehoek Enschede, Hengelo en Oldenzaal zijn een kernwaarde van Twente. Voor Twentenaren zijn ze een deel van hun bestaan, zowel onderdeel van de dagelijkse leefomgeving als bestemming in uitjes voor wandelingen en fietstochtjes.


sylvius

#27
http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=185190

Citeer Nieuws»
Landschap Overijssel en ADT: 'Bomenkap Luchthaven Twente blijft beperkt'

dinsdag 18 maart 2014 | 0:37 Laatst bijgewerkt: 18-3-2014 | 0:37

Landschap Overijssel en beheerder ADT van de luchthaven in Enschede willen dat er niet meer dan een paar honderd bomen worden gekapt. Dat hebben ze vanavond samen afgesproken.

Landschap Overijssel had berekend dat er 840 hectare aan bomen gekapt zou moeten worden om te voldoen aan de eisen van het ministerie voor een luchthaven.

Voorzitter Den Oudsten is geschrokken van een publicatie daarover en heeft Landschap Overijssel uitgenodigd voor een spoedoverleg. ADT-directeur Van der Ree en voorzitter Den Oudsten van ADT hebben Landschap Overijssel daarin uitgelegd dat haar berekening tot stand is gekomen op basis van verkeerde technische gegevens. "Vna een massale bomenkap is geen sprake", benadrukt Den Oudsten.

Landschap Overijssel overtuigd van misverstand
Landschap Overijssel is er nu samen met ADT van overtuigd dat de bomenkap minder ingrijpend is: het gaat om honderden bomen, er staan nu 84.000 bomen. Den Oudsten heeft begrip voor het misverstand dat is opgetreden en is er samen met Landschap Overijssel van overtuigd dat bomenkap van het berekende aantal hectares geen werkelijkheid wordt. Daarover is contact geweest met het ministerie dat al heeft aangegeven de bomenkap zoveel mogelijk te beperken.

Geluiden over de massale bomenkap kwamen eind vorige week naar buiten toen de Stichting Lonnekerberg aan de bel trok. Die beweerde dat duizenden monumentale bomen zouden moeten wijken vanwege de hoogtebeperking die het ministerie had ingesteld. Landschap Overijssel gaat nu met de stichting om tafel om de situatie op te helderen.

Jaren gevlogen tussen de bomen

"Dat zou natuurlijk raar zijn; er is jaren gevlogen tussen de bomen die er nu staan" aldus Den Oudsten. Landschap Overijssel en ADT willen dat de bomenkap beperkt blijft tot enkele honderden bomen, maar volstrekte zekerheid krijgen ze pas over enkele maanden als het ministerie van Infrastructuur en Milieu er over heeft geoordeeld. Het ministerie wil er tot die tijd niks over zeggen.

Zie ook:
http://www.adttwente.nl/nieuwsenagenda/Nieuws/Nieuwsbericht_Geen%20grootschalige%20kap%20rond%20Twente%20Airport140317/#.Uyflss79VIN

sylvius

Tubantia zegt het net even iets anders:

http://www.tubantia.nl/regio/adt-en-landschap-overijssel-kap-vliegveld-beperken-1.4271779


CiteerADT en Landschap Overijssel: 'Kap vliegveld beperken'

 


ENSCHEDE- Landschap Overijssel heeft op basis van het ontwerp-luchthavenbesluit berekend dat 840 hectare bos bij een doorstart van Twente Airport tegen de vlakte gaat. Verbijstering alom.



Naar aanleiding van een alarmerend persbericht was er maandagavond  een gesprek tussen de directie van Landschap Overijssel en gebiedsontwikkelaar ADT, met voorzitter Peter den Oudsten, burgemeester van Enschede.  Daarbij hebben beide partijen uitgesproken dat de bomenkap beperkt moet blijven tot 'maximaal enige honderden bomen'.
Zowel Den Oudsten als Landschap Overijssel-directeur Henk Hengeveld geven na het gesprek aan daar vertrouwen in te hebben. Maar zekerheid is er pas over enige maanden, als het Ministerie van Infrastructuur en Milieu heeft geoordeeld over een mogelijke versoepeling van voorschriften in het definitieve luchthavenbesluit. Het ministerie gaf eerder aan dat 'er naar wordt gestreefd dat de meeste bomen blijven staan'

Ondertussen gaat  Landschap Overijssel bezwaar aantekenen tegen het ontwerp-luchthavenbesluit, zonder afstand te doen van de berekening dat 840 hectare bos wordt bedreigd.


sylvius

Burgemeester doet net of zijn neus bloedt:
Citeer
"Dat zou natuurlijk raar zijn; er is jaren gevlogen tussen de bomen die er nu staan" aldus Den Oudsten.

Maar hij wist al beter:

"Uit de rapportage blijkt dat aan verschillende kanten duizenden bomen in de weg staan":