Nieuws:

NB! Als u lid wilt worden stuur dan een verzoek naar:

EnschedeRamp@gmail.com

Hoofdmenu

Het madeliefje, symbool van de onschuld

Gestart door sylvius, 2 december 2011, 12:54:22

Vorige topic - Volgende topic

admin


Tubantia 15 maart 2014

Quote: "Bevindingen van het onderzoek zijn gebaseerd op satellietfoto's van Google Earth."

Quote: "ADT heeft deze week aangegeven in gesprek te gaan met het ministerie over versoepeling van regels."

Op Google Earth kan ik men als burger niets zien want de luchthaven is gecensureerd waarschijnlijk omdat defensie er nog steeds zit met twee grote gebouwen.

ADT dat is toch de gemeente Enschede die wil zeker weer de regels net zo versoepelen als met de munitieramp met wat hulp van den Haag.

sylvius

Dankzij google earth zie ik pas hoe de vliegbasis stukken van de Lonnekerberg in beslag neemt (nam):



was me eerlijk gezegd nooit goed duidelijk.

sylvius




Het bos links, aan de linkerkant van de weg, maakt onderdeel uit van "De Strip", en moet dus inderdaad verdwijnen:

http://www.adttwente.nl/beleid/

http://www.adttwente.nl/beleid/destrip/

CiteerHet gebied ligt aan de voet van de Lonnekerberg en komt met de aanleg van de nieuwe EHS als een eiland in het groen te liggen.

Stukken gelegen op de Lonnekerberg noemt men "Oostkamp", http://www.adttwente.nl/beleid/oostkamp/

"Natuurontwikkeling" lijkt zichte beperken tot de strook grond zuidelijk van  de startbaan, en dat binnen het gebied van de voormalige vliegbasis (waar geen wild mag rondlopen)+ die strook bouwland die men nu aan het beplanten is met boompjes + iets ten noorden daarvan nog een stuk grond tegen de Lonnekerberg aan gelegen + nog stukje op de Lonnekerberg. Hoe men hier dan bij komt? http://www.adttwente.nl/beleid/Natuurontwikkeling/
Citeer
Er wordt hiermee een verbinding gemaakt tussen de bestaande natuurgebieden van de Lonnekerberg en de landgoederen van Driene. Op deze manier ontstaat een groot aaneengesloten gebied, waar planten en dieren zich vrij kunnen ontwikkelen

sylvius

#33
http://www.robinwessels.nl/site/index.php/politiek/303-hoogtebegrenzingen-luchthavenbesluit-in-kaart

CiteerHoogtebegrenzingen luchthavenbesluit in kaart



Toen de eerste vermoedens over massale bomenkap bij de luchthaven naar buiten kwamen heb ik meteen het ontwerp luchthavenbesluit (zie voor alle documenten centrumpp.nl) doorgelezen. En inderdaad, in het ontwerp luchthavenbesluit staat geschreven dat bomen die boven de hoogtebregrenzingsvlakken uitsteken moeten worden getopt of gekapt. Op pagina 62 in de artikelsgewijze toelichting staat de volgende alinea:

"Het artikel heeft in de praktijk daarom met name gevolgen voor (te) hoge bomen, die aanwezig zijn in de obstakelvlakken. Het betreft hier immers obstakels, die zijn of worden opgericht zonder omgevingsvergunning. Voor bomen geldt niet dat er een verklaring van geen bezwaar kan worden afgegeven of dat ze in het verleden zijn opgericht op grond van een omgevingsvergunning. Bomen, die vanwege hun hoogte door de obstakelvlakken heen steken, dienen dan ook te worden getopt of gekapt. Aangezien de handhaving van ruimtelijke regels bij de gemeenten ligt, is het de taak van de gemeente om de betrokken grondeigenaar hiervan op de hoogte te stellen en er voor zorg te dragen dat deze de hoogte van zijn bomen in overeenstemming brengt met de bepalingen in het (aangepaste) bestemmingsplan."

In bijlagen 5a, 5b, 5c, 6a, 6b, 6c en 6d van het ontwerp luchthavenbesluit zijn de verschillende hoogtebeperkingen in verband met veiligheid en communicatie aangegeven. Ik heb deze kaarten over een topografische kaart van de omgeving gelegd en het verschil tussen maaiveld (hoogtelijnen met 2,5 m interval op de topografische kaart) en de hoogtebeperkingsvlakken uit het ontwerp luchthavenbesluit uitgetekend.

Bovenstaande kaart is het resultaat, waar een zwarte kleur betekent dat het maaiveld hoger ligt dan de hoogtebeperking uit het ontwerp luchthavenbesluit (hier mag dus niets boven het maaiveld uitsteken), en via rood, oranje en groentinten het verschil tussen maaiveld en hoogtebeperkingsvlak steeds groter wordt. Hoe donkerroder de kleur, hoe lager een gebouw of object mag zijn en dus hoe groter het risico dat hier gekapt zal moeten worden.

ADT, Ministerie en College buitelen over elkaar heen met persberichten, memo's en brieven dat er echt niet zoveel bomen hoeven te worden gekapt. Tekst en kaarten van het ontwerp luchthavenbesluit geven een heel andere indruk

sylvius

Citaat van: sylvius op 18 maart 2014, 19:02:40





Dat rechterstuk gelegen op de Lonnekerberg herbergt kennelijk zeer geheime zaken. Het is helemaal bebost, met een paar gebouwtjes tussen de bomen.



Men had niet geaarzeld je dood te schieten als je over het hek was geklommen,.

sylvius

http://www.tubantia.nl/regio/losser/losser-protesteert-tegen-kappen-bomen-voor-luchthaven-1.4277566
Citeer

Losser protesteert tegen kappen bomen voor luchthaven



    Om de massale kap van bomen in onder meer het buitengebied van De Lutte tegen te gaan, heeft Losser een formele zienswijze ingediend tegen het bestemmingsplan Luchthaven Twente.

LOSSER - De gemeente Losser dient een formele zienswijze in tegen het bestemmingsplan voor de Luchthaven Twente. Met die stap moet massale bomenkap in het buitengebied van met name De Lutte worden voorkomen.

Wethouder Jan Weierink heeft zich deze week laten informeren over de plannen voor de bomenkap, waarover deze krant eerder uitvoerig berichtte. "In het overleg tussen ADT en Landschap Overijssel werd een indicatie gegeven van het aantal bomen dat gekapt zou moeten worden en de plek waar dat gaat gebeuren. Dat is voor een groot deel op Lossers grondgebied rondom de hotels in De Lutte op de Oldenzaalse stuwwal. En daar hebben wij als college een heel slecht gevoel over", aldus Weierink.

sylvius

Ik heb me bij Frans op de Bult laten voorlichten over de luchthaven;







Sorry dat het beetje vaag is, maar je kunt wel zien hoe prachtig het wordt.

sylvius

#37


In rechter stukje bos bevonden zich de munitiedepots weet ik siinds vanavond.

sylvius

#38
http://noordelijkeontsluiting.enschede.nl/
Citeer

NOORDELIJKE ONTSLUITING ENSCHEDE - KENNISPARK (NOEK)



De gemeente Enschede bruist van de ambities. "Bereikbaarheid" van de stad staat hoog in het vaandel. Binnen het mobiliteitsbeleid heeft het oplossen van verkeersknelpunten dan ook prioriteit .


Zo is in het coalitieakkoord "Vertrouwen in Enschede 2010 – 2014" de ambitie opgenomen te streven naar een directe aansluiting van de stad op de A1 in combinatie met een afname van het sluipverkeer op het binnenstedelijke wegennet in het noordwestelijk deel van de stad.
Concreet gaat het over:
1.het opwaarderen van de provinciale weg N737 Enschede – Deurningen
2. het realiseren van een rechtstreekse aansluiting op de A1
3. het realiseren van een nieuwe verbinding tussen de Hengelosestraat en de Weerseloseweg.



Met de Universiteit Twente is - voor zover dit het eigendom raakt van de Universiteit - in de vorm van een intentieovereenkomst afgesproken gezamenlijk onderzoek te doen naar een nieuwe noordelijke ontsluiting. Het realiseren van een aansluiting van het toekomstige luchthavengebied Twente op de provinciale weg N737 maakt onderdeel uit van de "Gebiedsontwikkeling Luchthaven Twente en omgeving".

De verbeterde verbinding maakt onderdeel uit van een groter geheel (bereikbaarheid Innovatiedriehoek) dat van essentieel belang is voor de economische ontwikkeling van Twente en van het luchthavengebied en het Kennispark in het bijzonder.

Aanleg autoweg tussen UT en A1 langs de luchthaven gaat niet door. Es was geen ruimte voor nieuw afslag van de A1.

Toegangsweg de "opgewaarderde" Weerseloseweg:



Men wil nog wel een weg langs de UT en het Wageler aanleggen die Hengelose straat moet verbinden met de opgewaardeerde Weerseloseweg, maar die plannen zitten voorlopig nog in de ijskast.

http://www.tubantia.nl/regio/enschede/noek-nog-geen-gelopen-race-1.4214489


CiteerNOEK nog geen gelopen race

 
Het nanolab van de Universiteit Twente loopt mogelijk gevaar door trillingen van de toekomstige NOEK.

 

ENSCHEDE - Er is onvoldoende bandbreedte om nog een vierde variant aan te wijzen voor de Noordelijke Ontsluitingsweg Enschede Kennispark, in de volksmond NOEK genoemd.

Een variant die niet zo dicht als de andere varianten langs het nanolab van de Universiteit Twente zal lopen. Wethouder Hans van Agteren (verkeer) was er maandagavond glashelder over in de stedelijke commissie in het stadhuis.

Op de vraag van Faruk Uçar (VVD) of zo'n variant denkbaar is zei Van Agteren dat er wat de tracékeuze betreft slechts zeer beperkt speelruimte is. "Of je komt dichter bij de universiteit of dichter bij landgoed 't Wageler." De NOEK is geprojecteerd in het groene gebied tussen de Weerseloseweg en de Hengelosestraat. De aanleg moet het Kennispark en de andere belangrijke werklocaties in Enschede beter ontsluiten, ondermeer naar de A1. En de weg moet het sluipverkeer door de noordwijken van de stad terugdringen. Maar de NOEK is zeker nog geen gelopen race. Fervente tegenstanders als D66, GroenLinks en de SP bleven ook in de stedelijke commissie tegen, waar het beschikbaar stellen van een krediet van 125.000 euro aan de orde was. Daarvoor moet in samenspraak met de UT een aanvullend onderzoek worden uitgevoerd naar de trileffecten van de NOEK.

sylvius

#39
http://www.geennoek.nl/
Citeer


Omdat de gemeente Enschede weer vergevorderde plannen heeft om de NOEK Noordelijke Ontsluitingsweg Enschede Kennispark (de eerdere NoordWestTangent) aan te leggen, hebben wij als Achterhorstbewoners weer een website gemaakt.
Uiteraard willen wij zoveel mogelijk mensen hierover berichten en bereiken.
Graag hulp van iedereen om het verder te sturen en te verspreiden!

http://www.geennoek.nl/noektrace2.html
Citeer
Zo gaat het worden over enkele jaren als het aan de gemeente Enschede ligt.



http://www.geennoek.nl/noek_drie_tracees.pdf

sylvius

http://www.geennoek.nl/vragen_over_vragen.html

CiteerWaarom? Vragen over vragen!

Iedereen die al wat langer met fiets of auto van Enschede naar Hengelo of omgekeerd reist, heeft zich misschien ooit gevraagd, waarom hebben ze de brug gesloopt en een nieuwe weg met een nieuwe kruizing en allerlei verkeersverlichtingen en technische lantaarntjes neergezet. Het werkte toch prima en het verkeer kon tegelijkertijd zowel boven als ook dwars onder de brug doorgaan.
De verbetering en het nut zijn voor weggebruikers moeilijk om te begrijpen, aangezien dat een investering van enkele miljoenen was. Toch een winst op de een of ander manier - zijn het duidelijk kortere reistijden, vermindering van CO2-uitstoot, of vermindering van files (wanneer, hoe vaak en hoe lang waren er files?)- Kortom voor de eenvoudige burgers en weggebruikers blijft dit omineus.

Ja, en als je verder kijkt, dan is er ook het Kennispark met de beloofde 10000 nieuwe werkplekken tot 2025 en allerlei dromen van visuele verbindingen.
http://www.kennispark.nl/wp-content/uploads/2013/04/Masterplan_LR_27aug.pdf.

Ook een ontsluitend netwerk op de campus zodat auto's nog sneller over de campus en het bedrijventerrein zullen kunnen scheuren. Ja, en de bereikbaarheid moet ook verbeterd worden. Met bereikbaarheid bedoelen ze dan ook alleen maar automobiele bereikbaarheid. Dat betekend dan, dat nu al ten koste van het campusgroen tientallen parkeerplaatsen aangelegd en uiteraard tientallen bomen gekapt werden. Het Pinetum is bijvoorbeeld nu al tot een restant plekje gekrompen.

Dit zijn dan de minder belangrijke dingen. Wat scheelt is de onwankelbare geloof in een infiniteit economische groei en het aantrekken van jonge entrepreneurs. Vervolgens de flitsende webpagina  http://www.kennispark.nl/ komen er elk jaar zo'n 60 tot 70 nieuwe bedrijven bij. Helaas zeggen ze niets over de grootte van deze bedrijven: een man, twee of zelfs een hele studentenhuis woongemeenschap, die even vlug van het laatste masterproject over een App voor het snellere vinden van de lokale kroegen met de langste en goedkoopste happy hours een bedrijf maakt? Na ja, ook voor serieuze beginners kost het toch wat overuren om de flinke huur voor een kantoor op het schitterende kennispark te kunnen betalen. Dus ze zeggen natuurlijk ook niet, hoeveel van deze bedrijven binnen enkele maanden gewoon sneuvelen.

Maar terug naar de projecten en dromen van de Twentse plannings-elite. Ja, wij zijn nu inmiddels bij het vliegveld, wat natuurlijk tenminste het twee-grootste van Nederland zal worden en jaarlijks tenminste miljoenen passagieren zou aantrekken. Hier is voor de gewone burger ook weer de vraag, die zijn wij bij het kennisparkverhaal bijna vergeten: kan een nieuw vliegveld op een enorme investering weer inspelen? Waar komen de miljoenen passagiers vandaan en welke vliegmaatschappijen zullen daar bezig gaan. Zo ontzettend veel mensen wonen hier niet en hoeveel van deze willen zich de jaarlijkse zonnebrand op de Turkse Riviera halen? Ach ja, dan zijn er nog de jonge entrepreneurs, die wekelijks naar New York, Rio, Tokyo moeten jetten, om de economische groei en de innovatiekracht aan de praat te houden. Maar is het niet beter om op het dak van het Horstgebouw een Helikopterlandingsplaats in te richten? Want dan hebben wij een perfecte internationale bereikbaarheid van het kennispark. Ja, op het dak is nog royaal plek, want in plaats van door innovatieve zonnecellen aangedreven airco's voor de koeling van de omliggende gebouwen, hebben ze een reuze betonvijver en allerlei energie-vretende pompen geïnstalleerd, die nu toch niet het te kleine nanolab in het carre zou kunnen koelen vanwege foutief berekende capaciteit. Maar daar praten wij niet over...

Terug naar het vliegveld en z'n rendabiliteit. Als je zo'n vliegveld plant, zou je toch eerst over jouw eigen tuinhek gaan kijken. Dus kijken wij even naar de oostelijke buren, want de afstand naar de grens is maar 10km. Ik durf het bijna niet te zeggen, maar geen enkele van de regionale vliegvelden (zoals Osnabrück, Kassel, Rostock en alle anderen) in Duitsland levert winst op. GEEN, serieus! Dan zou het toch misschien een goed idee zijn om beschikbare en dichtst bijgelegen faciliteiten te bekijken. Het vliegveld Osnabrück/Münster heeft Twente aangeboden een snelle en directe treinverbinding van Twente naar dit vliegveld in te richten. De autobaan met onbeperkte snelheid en dus onbeperkte rijpret is er al. Yes, hun hebben het lawaai en de troep, en de Twentenaren hebben een vliegveld zonder investeringen, wat gemakkelijk toch?
Maar dit willen onze dromers, eh sorry, planners natuurlijk niet. Want dit kan gewoon niet, en zij willen ook kabaal en troep!

Om de kring  te sluiten belanden wij tenslotte bij de Noordwesttangent, oh nu moet ik mij al weer op de tong bijten, natuurlijk bij de NOEK. Deze weg is uiteraard noodzakelijk, want de automobiele bereikbaarheid in Enschede is nog niet perfect. Dus eerst met deze fantastische weg wordt het mogelijk om in enkele minuten van het kennispark tot aan het vliegveld te scheuren (helikopterlanding dus niet nodig). Bovendien wordt de onuitstaanbare verkeerssituatie in Enschede Noord opgelost. Aan de dagelijkse kilometerslange files wordt nu een eind gemaakt. Iedere automobilist komt nu in luttele minuten overal, files bestaan uiteraard niet meer, vrachtwagens kunnen direct van Marsteden doorscheuren naar het vliegveld en sowieso naar overal. De jeugd kan met hun verlaagde koekjestrommel met armdikke uitlaatpijp, veel beter illegale races op deze rondweg houden. Dit geldt dus ook voor de motorfietsers, die nu nog op het universiteitsterrein door de veel te nauwe bochten al bij 120km hoeven af te remmen. Hoera, de totale mobiliteit en bereikbaarheid is er dan! De nut en noodzaak van deze weg was door Grontmij al 10 jaar geleden bewezen. Hun messcherpe en deskundig advies, was toen door een klein aantal UT-wetenschappers op een middag bij een kopje koffie gekraakt en het methodologische niveau van eerstejaarsstudenten vastgesteld. Wat het advies van Grontmij bij de Betuwelijn opleverde, weten wij inmiddels al lang. Maar daar praten wij niet over!

Nu sta ik daar als een onwetende, gewone burger, en vraag mij af, of het niet af en toe beter is, om voor dit soort ingrijpende veranderingen van het landschap een beetje na te denken. Nee, daar is geen tijd voor, want de economische groei en al die innovatie eist snelle beslissingen, en dit is goed voor Twente. Tenminste zeggen dit de planners adviseurs en niet te vergeten de alwetende politici.

Oh, een vraag heb ik nog: Wie heeft eigenlijk nut aan projecten, waar het nut voor de algemeenheid en de resultaten twijfelachtig is? Natuurlijk de snelle jongens van de bouw en al die ondersteunende planners. Want zij verdienen in iedereen geval behoorlijk geld. Wat het resultaat oplevert?
Daar praten wij niet over!

Jörg Krywkow

sylvius

#41
Er ligt nog en derde (geheim) stukje vliegbasis op de Lonnekerberg:




Staat hier ook wel op:  http://www.adttwente.nl/beleid/


sylvius

Citeer'Luchthavenbesluit Vliegveld Twente intrekken'
24 mrt 2014, 16:07

Natuurmonumenten heeft staatssecretaris Wilma Mansveld gevraagd om het Luchthavenbesluit voor Vliegveld Twente, dat nu ter inzage ligt, in te trekken.

Analyse van het besluit wijst uit dat in de omgeving van het vliegveld honderden hectaren bos moeten worden gekapt. Gebiedsontwikkelaar ADT zegt met het ministerie in overleg te zijn over versoepeling van de regels. Natuurmonumenten wil dat eerst de gevolgen voor de bossen glashelder zijn, voordat het besluit opnieuw ter inzage wordt gelegd. Gaat het nu om honderden hectares of om enkele honderden bomen?
Niet acceptabel

Een besluit met de strekking 'we gaan iets zeer ingrijpends doen, maar misschien valt het wel mee' is niet acceptabel, aldus de natuurorganisatie. In het Luchthavenbesluit staan de gebieden aangegeven waar vanwege de veiligheid beperkingen gelden. Alle bomen boven een bepaalde hoogte moeten daar verdwijnen. Volgens het besluit geldt dit voor 'duizenden bomen'. Nadere analyse maakte duidelijk dat het om honderden hectaren bos gaat. Bos met grote waarde voor de natuur en voor de mensen. Nadat hierover veel onrust ontstond, stelde gebiedsontwikkelaar ADT dat de regels worden versoepeld en dat dan 'enkele honderden bomen' worden gekapt. Omdat niet ADT, maar het Ministerie van Infrastructuur hierover gaat, vraagt Natuurmonumenten staatsecretaris Mansveld om de procedure op te schorten tot helder is wat er gaat gebeuren.
Nut en noodzaak

Overigens wijst Natuurmonumenten het vliegveld af omdat de vliegtuigen in grote delen van Twente geluidsoverlast geven en omdat de regio al een luchthaven heeft. Flughafen Münster-Osnabrück ligt vlak over de grens in Duitsland. Nut en noodzaak van een extra vliegveld in Twente zijn nooit aangetoond.

Lees https://www.natuurmonumenten.nl/sites/default/files/140324%20JB%20Luchthavenbesluit%20luchthaven%20Twente.pdf de brief van Natuurmonumenten aan staatssecretaris Mansveld

sylvius