Nieuws:

NB! Als u lid wilt worden stuur dan een verzoek naar:

EnschedeRamp@gmail.com

Hoofdmenu

Vuurwerkramp uit de doofpot

Gestart door sylvius, 7 januari 2012, 07:08:21

Vorige topic - Volgende topic

sylvius

http://www.pvv-gelderland.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=456

CiteerVraag:

Op uw website staat:
http://pvv-gelderland.nl/index.php/nieuws/algemeen/611-pvv-gelderland-een-nieuwe-vuurwerkramp-zoals-in-enschede-is-zo-maar-mogelijk.html

"In vuurwerk komen stoffen voor (nitrocellulose, magnesium, aluminium), die bij een temperatuur van 170 C een chemische reactie aangaan met water. Er ontstaat dan waterstofgas"

Vraag: hoe komt u daarbij? (m.n. dat nitrocellulose met  water bij 170 graden waterstofgas produceert?)

Met vriendelijke groet,
Geert van den Bos.

sylvius

Balengebouw tijdbom  :o

want volgepakt met balen schietkatoen:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Nitrocellulose

sylvius

http://nl.wikipedia.org/wiki/Nitrocellulose

CiteerSmeltpunt (ontbrandt bij) 160-170 °C

Dat klopt dus wel.

sylvius

http://cameochemicals.noaa.gov/chemical/19286
Citeer
NITROCELLULOSE WITH WATER, NOT LESS THAN 25% WATER may explode if dried and exposed to heat, flame, friction or shock. May undergo a vigorous reaction with reducing agents, including hydrides, sulfides and nitrides, that culminates in a detonation. Can react with inorganic bases to form explosive salts.

admin

sylvius

correspondentie met PVV Gelderland over de nitrocellulose verwijderd.

sylvius

http://cameochemicals.noaa.gov/chemical/19286
Citeer
NITROCELLULOSE WITH WATER, NOT LESS THAN 25% WATER may explode if dried and exposed to heat, flame, friction or shock. May undergo a vigorous reaction with reducing agents, including hydrides, sulfides and nitrides, that culminates in a detonation. Can react with inorganic bases to form explosive salts.

volgens mij staat het hier al:

"NITROCELLULOSE WITH WATER, NOT LESS THAN 25% WATER may explode if dried and exposed to heat."

In de C3 lagen ijsfonteinen opgeslagen, en de inhoud van de C3 is uitbundig natgespoten (te zien op foto's van Van Willigen).
Dozen met ijsfonteintjes door en door nat.

IJsfonteintjes lagen mogelijk in andere bunkers (spooktransport), C11(?) - C5(?)- C4(?).

Inhoud C5 en C4 ook natgespoten.

C7 (?) -- brandweerslang op laatste foto van Van Willigen recht getrokken:

wie weet  ook de C11.

"May undergo a vigorous reaction with reducing agents, including hydrides, sulfides and nitrides, that culminates in a detonation".

admin

'Staat is finale schuldige van vuurwerkramp'

ARNHEM - Al vanaf de vuurwerkramp in Culemborg in 1991, waarbij twee doden vielen, is bekend dat lichter vuurwerk (classificatie 1.3) samen met zwaarder vuurwerk (classificatie 1.1) bij brand kan zorgen voor een massa-explosie die zijn weerga niet kent. Zeker als het om buskruit gaat. TNO heeft toen berekend dat 1 tot 5 kilo buskruit al voldoende is. Met de ijsfonteintjes lag er maar liefst 177 kilo buskruit heimelijk op het terrein van SE Fireworks opgeslagen.

•'IJsfonteintjes oorzaak vuurwerkramp'
Twee eigenaren (een directeur en zijn vrouw) waren hoogstwaarschijnlijk op de hoogte van dit gevaar, blijkt uit het boek van Simon Vuyk, De waarheid achter de vuurwerkramp. Hij zegt dat 85 procent van wat erin staat al bekend is, maar dat hij 'de hele puzzel heeft gelegd'. Bij het politieonderzoek was de focus volledig gericht op de vermeende brandstichter André de Vries. Toen deze man in 2003 werd vrijgesproken, liep het onderzoek dood. Ook omdat betrokkenen, zoals degene die het spooktransport heeft gelost, zich hullen in stilzwijgen.

Volgens journalist Vuyk, die voor Revu en SBS eerder in de zaak dook, was de vuurwerkramp een ongeluk. Wel zijn er mensen die bij 'het eerste vlammetje' waren. Hij ontvouwt op basis het politiedossier een sluitende hypothese over deze eerste brand.

Volgens hem is er geëxperimenteerd met mortierbommen (zeer zwaar vuurwerk) op het terrein. Uit beschrijvingen van achttien ooggetuigen blijkt dat deze 'paddenstoelen van vuur' als eerste vóór 15.00 uur de lucht ingingen. Het Nationale Lucht-Ruimtevaartlaboratorium berekende al in 2001 de plaats van de eerste brand en maakte een animatie.

Verjaardag
Familieleden van de vrouw van een van de directeuren zouden een vuurwerkbord ophalen voor een verjaardag van een dorpsgenoot. Zij hebben geen sluitende alibi's en hun verklaringen kloppen niet met gegevens uit het dossier, constateert Simon Vuyk.

De schrijver geeft in zijn boek zowel voor de eerste vlam als de fatale klap een verklaring, maar legt de finale schuld bij de overheid. TNO schreef het rapport De lessen van Culemborg en deed aanbevelingen voor regelgeving van vuurwerkopslag. Waren deze opgevolgd, dan had het bedrijf SE Fireworks niet in een woonwijk gestaan. En waren ook lichter en zwaarder vuurwerk niet samen opgeslagen in een afgesloten ruimte.

Nooit ontvangen
Het ministerie van Verkeer en Waterstaat, belast met de controle, heeft altijd verklaard dit TNO-onderzoek nooit te hebben ontvangen. Vuyk heeft echter geconstateerd dat de naam van de indertijd belangrijkste controleur in vuurwerkland op de verzendlijst van TNO staat.

http://www.volkskrant.nl/binnenland/article1373263.ece/Staat_is_finale_schuldige_van_vuurwerkramp

admin

het verbaast me echt niks. Ik heb ooit eens een ijsfontein van Weco getracht aan te steken met een ontsteker.. wat volgde was een enorme dreun waar ik echt enorm van schrok. Dat fonteintje knalde compleet uit elkaar. Waarschijnlijke oorzaak was omdat ik de ontsteker met tape had vast gemaakt en zo de boel opsloot en de zaak massa explosief reageerde.

Gelukkig voor mij was dat ik het buiten teste.

Wat Cameo hier ook al aanhaalde een container met simpele watervallen reageert massa explosief als het opgesloten zit in een container. Bij testen in Duitsland gaf dat een explosie die zn weerga niet kende.

Bron: http://forum.vuurwerkcrew.nl/showthread.php?t=15566

---------------------------------------------------------------------------------------

Ik denk dat hierboven de Chaf-testen in Polen bedoeld worden en niet Duitsland.

Wat in de reactie wel heel duidelijk wordt is dat 1 ijsfontein een dreun veroorzaakt.
De vuurwerkbranche weet dat ook want Wagenvoort had ooit in de media verteld dat het gevaar bekend is alleen de consument en de overheid zijn zich dat nog niet goed bewust.
Als je binnen een klein foutje maakt met een ijsfontein dan knalt de ijstaart uit elkaar en kunnen er gewonden vallen.
Ik heb Wagenvoort zijn recept voor knallende ijsfontijnen op feestjes  maar een beetje veranderd  want vuurwerk kan bij goed gebruik dodelijk zijn ik ben geen natuurkundige en weet niet wat het effect is en raad iedereen af ermee te gaan testen want voor je het weet is per ongeluk de hele binenstad van den Haag gedetoneerd.
Maar als ik het goed begrijp dan is 1 ijsfontein een kleine container en zijn er meerdere manieren om die fonteijntjes te laten dreunen.
Vuurwerk 1.4 dat zich als 1.1 gedraagd als je een foutje maakt bij het aansteken.
De ijsfontijntjes staan in de verkeerde vuurwerkklasse de overheid zegt dat een ijsfontein het ongevaarlijkste vuurwerk is terwijl de overheid al heel lang moet weten dat ijsfontijnen zich als vuurwerk 1.1 gedragen.

We komen nu in de buurt van een giga-bom die eenvoudig en goedkoop een slachting aan kan richten.
Zeer geschikt voor sloopwerksaamheden en oorlog.

admin

Citaat van: sylvius op  8 januari 2012, 11:34:05
Waarom zeggen leerlingen van Greydanus dan:

CiteerIn het geval van ijsfonteinen is  9/40ste deel van een ijsfontein nitrocellulose

Was dat soms ingegeven door de gedachte dat er vnl. metalen in ijsfonteintjes moesten zitten om waterstofgas te kunnen produceren?

CiteerHey maar dat is hetzelfde als wat Vuyk in zijn boekje heeft afgedrukt (p.205) !

Was me niet eerder opgevallen

Dat lijstje was me nog niet zo opgevallen.
Er zit bijna pure nitrocellulose in een ijsfontijn (90%).
Een ijsfontijn weegt 16 gram
31/40 is papier.
Dan zit in elke ijsfontijn bijna precies 4 gram pure nitrocellulose.

Als die berekening van mij klopt dan is het toch krankzinnig om ijsfontijnen te vergunnen.
Dan heb je met duizend ijsfontijntjes 4 kilo pure nitrocellulose.
Dat kan men ook voor de hele lading ijsfontijnen uit Denemarken uitrekenen.
Een kleine 25% is pure nitrocellulose en iets meer dan 75% is papier.

Ik wist al hoe gevaarlijk ijsfontijnen zijn want vuuwerkdeskundige Wagenfoort (of hoe die man ook heet) had een keer uitgelegd hoe je op een feestje iemand zo'n  kinder-ijsfontijntje in het gezicht kon laten exploderen en dat die persoon dan wel naar het ziekenhuis kon.