Nieuws:

NB! Als u lid wilt worden stuur dan een verzoek naar:

EnschedeRamp@gmail.com

Hoofdmenu

Nationaal Brandweermonument

Gestart door sylvius, 14 juni 2012, 11:00:38

Vorige topic - Volgende topic

sylvius

http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=146050

CiteerHerdenking omgekomen brandweerlieden vuurwerkramp

De vier brandweermannen die om het leven kwamen bij de vuurwerkramp in Enschede, worden zaterdag herdacht bij het Nationaal Brandweermonument bij Arnhem.

Het nationale monument bij de brandweeracademie in Arnhem is nieuw. Bij de herdenking zijn minister Opstelten, commandant Wevers van de brandweer Twente en burgemeester Den Oudsten van Enschede aanwezig. Den Oudsten is voorzitter van een stichting, die zich de afgelopen jaren heeft ingezet voor een nationaal monument.

Het monument is een herdenkingsplaats voor alle brandweermensen die sinds 5 mei 1945 in Nederland zijn omgekomen tijdens het uitvoeren van hun taak. In het monument treffen twee waterstralen uit brandweerspuiten elkaar in de lucht en vormen daarmee een ereboog. Tijdens de herdenking zaterdag in Arnhem hangen de vlaggen bij de Twentse brandweerkazernes half stok.

sylvius

CiteerIn het monument treffen twee waterstralen uit brandweerspuiten elkaar in de lucht en vormen daarmee een ereboog

Ereboog voor Mans?

Raadsverslag 19 maart 2001:
http://www.enschede.nl/appls/stuk/stukken/s2069/
p.47

CiteerDe behandelend milieu-ambtenaar - want wij hebben ons afgevraagd hoe het kon dat 1.1 er in-eens uit was en die vraag is ook door u gesteld - geeft aan dat de heer Bakker - dus de eigenaar - zelf om die revisie heeft gevraagd. Hij zou toen een vergunning voor klasse 1.1 niet meer nodig hebben en de behandelend milieu-ambtenaar heeft dat ook gemeld in een interview bij de com-missie Oosting. Dat betekent dat bij het opstellen van een aanvalsplan deze inderdaad de vorm zou hebben gekregen zoals deze de week na 13 mei is gemaakt. De inzet zou conform onze eerdere reacties ook op basis van dit aanvalsplan, met daarop aangegeven de opslag van klassen 1.3 en 1.4, gelijk gebleven zijn. Immers, de klassen 1.3 en 1.4 zijn niet massa-explosief. De officier van dienst herinnert zich in die zin op 13 mei ook geen specifieke gegevens anders dan het scenario 'felle brand'.

admin

Brandweer Opmeer bewijst eer tijdens onthulling nationaal Brandweerm..

Op 16 jnui wordt het Nationaal Brandweermonument onthuld. Het Nationaal Brandweermonument is bedoeld om eer en respect te betonen aan brandweermensen die sinds 5 mei 1945 tijdens een repressief optreden hun leven hebben gegeven in dienst van de samenleving.

Brandweerkorpsen

Het brandweerkorps Opmeer zal net als vele andere korpsen tijdens de herdenkingsplechtigheid om 14.30 uur op het eigen brandweerterrein een ereteken geven door twee waterstralen kruislings te spuiten. Ook gaat de vlag op de kazerne halfstok.

De locatie van het monument

Het Nationaal Brandweermonument ligt in een prachtige natuurlijke omgeving aan de Kemperbergerweg 783 in Arnhem. Het NIFV (Nederlands Instituut voor Fysieke Veiligheid) heeft een stuk grond op haar terrein hiervoor beschikbaar gesteld.
Kunstenaar Jeroen Doorenweerd heeft het monument ontworpen. Een van de uitgangspunten was om het monument een schijnbaar natuurlijk onderdeel te laten zijn van de oorspronkelijke plek. Het verwerken van het element water in het monument draagt bij aan rust en bezinning.

Bron: http://www.nieuwsbank.nl/inp/2012/06/14/T035.htm

sylvius

http://nos.nl/artikel/384634-monument-voor-brandweer-onthuld.html

CiteerMonument voor brandweer onthuld

Voor het eerst zijn in Nederland alle brandweermensen herdacht die sinds 5 mei 1945 bij het blussen van branden zijn omgekomen. De herdenking werd gehouden in Arnhem, bij het Nationaal Brandweermonument op het terrein van Nederlandse Instituut voor Fysieke Veiligheid. Het monument werd door minister Opstelten onthuld.

Op het monument staan de namen van negentig brandweermensen die na de Tweede Wereldoorlog bij het bestrijden van een brand zijn omgekomen. De stichting die het monument beheert, gaat er vanuit dat het er meer moeten zijn geweest. Als dat zo is, worden die namen toegevoegd.

Ereteken

Tijdens de herdenking werd het ereteken voor brandweermensen gemaakt: een boog van twee waterstralen die elkaar op tien meter hoogte treffen. Tegelijkertijd werd dit teken ook bij tientallen kazernes in het land gemaakt.

In de toekomst is er bij het Nationaal Brandweermonument elk jaar een nationale herdenking van omgekomen brandweermensen.

sylvius

Daar heb je Den Oudsten wel staan, naast minister Opstelten, het vriendje van Mans:

http://www.telegraaf.nl/binnenland/12370189/__Brandweerlieden_herdacht__.html

Met filmpje;

CiteerNat pak voor pers bij brandweermonument

Het was voor het eerst dat de brandweermensen landelijk zijn herdacht. Onder de 600 aanwezigen waren veel brandweerlieden en tussen de 300 tot 400 nabestaanden. Er waren toespraken en de aanwezigen hielden 2 minuten stilte.

Minister Ivo Opstelten (Veiligheid) sprak de belangstellenden toe en benadrukte het belang van het monument. Op het monument staan ruim 90 namen vermeld van brandweermensen die sinds 5 mei 1945 stierven in dienst van de samenleving.

Voor de namen heeft de stichting Nationaal Brandweermonument lastige zoektochten in archieven moeten ondernemen. Vaak konden alleen zo gegevens van verdwenen gemeenten en opgeheven korpsen boven water worden gehaald.

De totstandkoming gebeurde in overleg met nabestaanden. ,,Dat was vaak emotioneel, er is nog veel verdriet," aldus een woordvoerster. Het belang van het monument is volgens haar dat het de omgekomen brandweermensen een gezicht geeft en een plek in het collectieve geheugen. Het is de bedoeling dat de herdenking voortaan jaarlijks wordt gehouden.

sylvius

sylvius

http://www.rijksoverheid.nl/nieuws/2012/06/16/opstelten-neemt-nationaal-brandweermonument-in-gebruik.html

Citeer

In mijn ogen zijn het helden - helden van onze tijd!", aldus Opstelten in zijn toespraak.

Zelfde zei Mans tijdens begrafenisplechtigheid van één van de vier.

admin

Citaat van: sylvius op 16 juni 2012, 15:03:36

http://www.telegraaf.nl/binnenland/12370189/__Brandweerlieden_herdacht__.html

Met filmpje;

Was ook bij de herdenking ik sta midden in beeld bij 7 seconden van het filmpje. Heb een licht beige broek aan en een donkergroene trench-coat  en ben de herdenking aan het filmen mijn mobietje heeft een beetje waterschade opgelopen maar er zijn ergere dingen.

Heb nog iets tegen den Oudsten gezegd wat ik hem met de ramp-herdenking niet heb kunnen zeggen dat was aan het begin van de onthulling van het brandweermonument toen hij en Opstelten langs mij heen liepen. Ik was daar om de onthulling te filmen dus van die woordenwisseling heb ik alleen het geluid.  En ik mocht na afloop van Opstelten met Opstelten praten, dat was een kort en heftig gesprek. Opstelten stond midden in de tent met 3 oude mannen in het zwart te praten ze stonden met de neuzen tegen elkaar en met de rug naar alles en iedereen Heb mijn glas cola weggezet want wilde niet bedreigend overkomen. De Oudsten stond rechts van Opstelten daarom benaderde ik Ivo van links om geen last van den oudsten te hebben en stelde mij voor met uitgestoken hand.

Ik zei tegen Ivo Opstelten : " Ik ben Don Harberink en heb de Ramp van Enschede meegemaakt, Mag ik u wat zeggen ?" Opstelten vond dat goed en zei: "Ja" Toen stak ik van wal en zei : Vlak na de laatste knal rende er een eigenaar van SEF bij mij de hoek om en schreeuwde munitie, munitie meer dan honderd doden. Zo begon voor mij de ramp en dat ze de ambtseed en zwijgplicht moeten afschaffen want daar loopt alles spaak en dat er heel veel mensen in Enschede ontzettend kwaad zijn want justitie liegt en het O.M die liegt". Minister Opstelten sprong er tussen en zei : "Ho, ho". Ik Zei : "Ja, ze hebben veertig fouten in mijn verklaring gemaakt. De Nederlandse overheid is de best georganiseerde criminele organisatie van de heele wereld".

Opstelten draaide richting mij en deed zijn hand een beetje omhoog.
Ik deed meteen een paar stapjes achteruit en bedankte hem hartelijk voor het gesprek vroeg of ik mijn visite kaartje aan zijn begeleider mocht geven.
Opstelten vond het goed heb hem nogmaals bedankt en daarbij mijn duim zelfs opgestoken. De begeleider stond al in mijn rug.

De Begeleider (postbode) van Opstelten heet van Santen ook een tweede kamerlid dacht ik die heb ik een flyer gegeven van de rampopera in E-mineur want daar staat mijn Email-adres op en twee pielitie stickers met de afbeelding naar beneden. Heb van Santen gezegd dat ik de ramp had meegemaakt maar dat ik altijd heel rustig bleef. Van Santen beloofde me dat ik gemaild zou worden.

admin

Citaat van: sylvius op 16 juni 2012, 15:20:32
Namen omgekomen brandweerlieden:

http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=146114

Bij het filmpje van TV-oost loop ik op het eind in beeld bij 1.10 minuten.

admin

Eerste herdenking brandweermonument Arnhem.

admin

admin

admin