[EnschedeRamp] Forum
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
29 Maart 2024, 06:24:29

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Zoek:     Geavanceerd zoeken
NB! Als u lid wilt worden stuur dan een verzoek naar:

EnschedeRamp@gmail.com
9017 aantal berichten in 706 topics door 16 geregistreerde leden
Nieuwste lid: Paul van Buitenen
* Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
+  [EnschedeRamp] Forum
|-+  Enschede 13 mei 2000
| |-+  Stadhuis
| | |-+  "De weg van het verleden naar de toekomst"
« vorige volgende »
Pagina's: [1] Omlaag Print
Auteur Topic: "De weg van het verleden naar de toekomst"  (gelezen 8679 keer)
sylvius
[ERF] lid
Held
*
Berichten: 5261


Bekijk profiel
« Gepost op: 7 Januari 2013, 21:15:14 »

http://straatnamen.enschede.nl/


Citaat
200 jaar straatnamen in Enschede:
De weg van het verleden naar de toekomst

 

Wie vooruitgang wil boeken, weet wat zijn doel is. Een gedachte die bij een toekomstgerichte en innovatieve gemeente als Enschede past. Het heeft in ons de loop der jaren, in voor en tegenspoed, al ver gebracht.

Door voor jezelf een doel te bepalen en te benoemen, weet je waar je uit wilt komen. In je persoonlijke ontwikkeling, bij uit te voeren projecten, maar ook ‘gewoon’ in het dagelijks leven. Ongemerkt bepalen we ieder moment van de dag waar we uit willen komen. Zoals op straat, waar we onszelf dankzij de vele verschillende straatnamen gericht kunnen sturen. En dat in Enschede al 200 jaar lang!

Begon het ooit bij Koning Lodewijk Napoleon en de officiële benoeming van de Koningstraat, inmiddels is Enschede rijk aan de meest uiteenlopende straatnamen. Van namen uit onze vroegere kolonies tot de Twentse dorpskernen en boerenerven in de zuidwijken. Gelijk aan de grote Europese steden werden ook in Enschede de staatslieden en historisch belangrijke namen niet vergeten. Niet meer dan logisch, want wie voortbouwt op het verleden beschikt over een uitstekende basis voor de toekomst.

Zoals ik al aangaf passen Enschede en innovatie naadloos in elkaar. Werd 25 jaar geleden nog een boekwerk uitgegeven ter ere van ‘175 jaar straatnamen in Enschede’, anno 2009 kan iedereen via deze website lezen over de herkomst van straatnamen in de stad en daarmee over de rijke geschiedenis van Enschede.

Ik wens u veel kijk- en leesplezier.

Met vriendelijke groet,

P.E.J. den Oudsten
Burgemeester van Enschede
Gelogd
sylvius
[ERF] lid
Held
*
Berichten: 5261


Bekijk profiel
« Antwoord #1 Gepost op: 7 Januari 2013, 21:22:52 »

Citaat van: Den Oudsten



Wie vooruitgang wil boeken, weet wat zijn doel is. Een gedachte die bij een toekomstgerichte en innovatieve gemeente als Enschede past. Het heeft in ons de loop der jaren, in voor en tegenspoed, al ver gebracht.


Zo was het:


Zo werd het:
« Laatste verandering: 7 Januari 2013, 21:24:31 door sylvius » Gelogd
sylvius
[ERF] lid
Held
*
Berichten: 5261


Bekijk profiel
« Antwoord #2 Gepost op: 7 Januari 2013, 21:41:04 »

Destijds had toenmalig wethouder Bleker toegezegd dat in het rampgebied straatnaambordjes met oorspronkelijk onderschrift zouden komen.

Ik hechtte zeer aan  het onderschrift "NAAR DE VROEGERE "PAARDENRENBAAN" HIER TER PLAATSE",

daar had ik al van gemaakt "HIER TER PLAATSE DELICT",

 en had ook al op gewezen dat "PLAATS" een naam van God is , Hebreeuws "Makom" (Mokum) = de Alomtegenwoordige.

"Ma nora hamakom hazeh"  hoe vreeswekkend is deze plaats

Genesis 28:16-17
Toen nu Jakob van zijn slaap ontwaakte, zeide hij: Gewisselijk is de HEERE aan deze plaats, en ik heb het niet geweten!
En hij vreesde, en zeide: Hoe vreeswekkend is deze plaats! Dit is niet anders dan een huis Gods, en dit is de poort des hemels!

Ik had nog meer noten op mijn zang,
maar Peter Kuenzli, joviaal als altijd, zei: "Je hebt één ding bereikt man. Tel je zegeningen!"

Na heel veel tijd kwam er inderdaad een bordje, midden in de straat, met onderschrift, maar slap aftreksel van het oorsrpronkelijke:

Gelogd
admin
Don H.
Forumbeheerder
Held
*****
Berichten: 2082



Bekijk profiel
« Antwoord #3 Gepost op: 8 Januari 2013, 11:20:43 »

Als men niet weet van die vroegere paardenrenbaan dan kan men denken, in die renbaanstraat hebben mensen gerend voor hun leven als ze het geluk hadden nog in leven te zijn met die ramp.







Gelogd
admin
Don H.
Forumbeheerder
Held
*****
Berichten: 2082



Bekijk profiel
« Antwoord #4 Gepost op: 8 Januari 2013, 11:24:05 »

Als ik in de Bijlmer een renbaanstraat ontdek dan dan denk ik of er is hier een vliegtuig neergestort of er was hier ooit een paardenrenbaan.
Gelogd
admin
Don H.
Forumbeheerder
Held
*****
Berichten: 2082



Bekijk profiel
« Antwoord #5 Gepost op: 8 Januari 2013, 11:37:57 »


Citaat
De weg van het verleden naar de toekomst

De weg = een broodje.

Den Oudsten en zijn kornuiten drukken de krenten wel achterover.
Gelogd
sylvius
[ERF] lid
Held
*
Berichten: 5261


Bekijk profiel
« Antwoord #6 Gepost op: 11 Januari 2013, 12:04:38 »

Als men niet weet van die vroegere paardenrenbaan dan kan men denken, in die renbaanstraat hebben mensen gerend voor hun leven als ze het geluk hadden nog in leven te zijn met die ramp.

Er zijn daar zes mensen om het leven gekomen die wellicht nog gered hadden kunnen worden als er geen Grolsch-alarm was geweest, alarm dat reden was voor de brandweer om zich terug te trekken.

Vijf zaten in huis opgesloten.
volgens de officele lezing waren ze alle vijf al dood, door de drukgolf van de laatste explosie in één klap naar de andere wereld gevlogen.

En nog een mevrouw, Verdam-Vis, maar die was volgens de officiele lezing door de klap van de laatste explosie gefragmenteerd.

In een huis aan de Nieuwluststraat was door twee politie-agenten  een man neergelegd die door een brok beton was getroffen
Maar volgens Maarten Bollen was die man toch al dood.
En er was geen enkele reden, voor niemand, om zich daar later nog druk over te maken.



« Laatste verandering: 11 Januari 2013, 12:30:07 door sylvius » Gelogd
sylvius
[ERF] lid
Held
*
Berichten: 5261


Bekijk profiel
« Antwoord #7 Gepost op: 11 Januari 2013, 12:53:21 »

http://www.13mei2000.nl/evenoverdieramp/MevrVerdam-Vis.html

Citaat

Versplinterd verbrand vermist?
Mevrouw Verdam-Vis
Henk Vinke - Marjolein Schreurs

(...)

Ik stond ook op 120 meter afstand, en als ik een meter verder naar voren had gestaan, zou ik de volle laag gekregen hebben. Maar ik zou ook dan niet versplinterd zijn, en dat is mevrouw Verdam-Vis ook niet. Als ze thuis was, en daar lijkt het op, dan had ze gevonden moeten worden. Dat ze niet gevonden is kan moeilijk anders uitgelegd worden dan grove nonchalance.



Hier is het boompje op de foto rechtsboven en hier is het huis van mevrouw Verdam-Vis. Het is maandag of dinsdag want de beplating van de Grolsch zit er nog op. Het is vroeg in de ochtend. Het RIT is kennelijk klaar met de minitieuze zoektocht naar miniscule menselijke resten en de shovels zijn grootschalig bezig.
« Laatste verandering: 11 Januari 2013, 12:56:33 door sylvius » Gelogd
sylvius
[ERF] lid
Held
*
Berichten: 5261


Bekijk profiel
« Antwoord #8 Gepost op: 11 Januari 2013, 13:04:40 »

zie ook:

http://www.13mei2000.nl/evenoverdieramp/MarjoleinSchreurs.html
Citaat

(...)


U bent een goed mens, U vraagt "waarom zouden ze zoiets doen?" Het antwoord is:

* Omdat er belang werd gehecht aan de fragmentatie theorie om het aantal lijkwagens aannemelijk te kunnen maken.

* Omdat er al teveel fouten gemaakt waren bij de families Ransing, Jhanjan en Saddal (mogelijk zelfs een persoonsverwisseling in hangar 9 die met Marjolein verband hield en de enorme vertraging in de identificatie veroorzaakte) om er nog een gigantische blunder bij te kunnen hebben.

* Omdat militairen doen wat ze gezegd wordt, ook als er immorele beslissingen aan ten grondslag liggen. Elk militair regime laat zien hoe gemakkelijk mensen verdwijnen als ze eenmaal de vrije hand hebben.
Gelogd
sylvius
[ERF] lid
Held
*
Berichten: 5261


Bekijk profiel
« Antwoord #9 Gepost op: 11 Januari 2013, 13:06:22 »

Citaat
Omdat militairen doen wat ze gezegd wordt, ook als er immorele beslissingen aan ten grondslag liggen.

Maar datzelfde geldt voor brandweerlieden en politieagenten.
Gelogd
sylvius
[ERF] lid
Held
*
Berichten: 5261


Bekijk profiel
« Antwoord #10 Gepost op: 11 Januari 2013, 21:08:04 »

Het relaas van Jaap Knotter zoals weergegeven door Maarten Bollen:


Gelogd
Pagina's: [1] Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!