Nieuws:

NB! Als u lid wilt worden stuur dan een verzoek naar:

EnschedeRamp@gmail.com

Hoofdmenu

Twente Biënnale

Gestart door sylvius, 20 februari 2013, 19:58:28

Vorige topic - Volgende topic

admin

Citaat van: sylvius op 28 april 2013, 12:25:51

"illegaal vuurwerk" - laat ze voor jou open om daar landmijnen voor in te vullen ....

Bakker rende door mijn straat  schreeuwend: ''Munitie, munitie meer dan honderd doden''.

Oosting zei dat er teveel en te zwaar vuurwerk lag opgeslagen.
Oosting had gegokt dat er 5% teveel vuurwerk lag bij SEF.

Dat volgens Oosting het vuurwerk te zwaar was daar ben ik het altijd mee eens geweest want munitie is vuurwerk  1.1.

admin

Citaat van: sylvius op 25 april 2013, 11:48:21

http://twente-biennale.pressdoc.com/41619-twente-biennale-23-mei-t-m-9-juni-2013-in-roombeek-te-enschede

Vanaf de plek waar op 13 mei 2000 zeecontainers met illegaal vuurwerk explodeerden, waardoor de wijk Roombeek vrijwel geheel verwoest werd

Wat een onzin in een zin in dat persbericht want het was legale munitie die detoneerde, waardoor de wijk roombeek tot staatsgeheim is verklaard.

sylvius

CiteerDe Twente Biënnale in Roombeek markeert een nieuw tijdperk voor deze herboren architectuur- en cultuurwijk: Cultuurpark Roombeek.

"markeert een nieuw tijdperk"

Zijn ze een beetje te laat, want nieuwe tijperk is net al begonnen.

admin

Citaat van: sylvius op 28 april 2013, 10:05:55

Wilja Jurg werd ingehuurd om misdaad Roombeek helpen te verbloemen = de leugen uit te kramen.

Volgens mij is Wilja Jurg daar heel goed in anders had de gemeente haar nooit ingehuurd.

Ik ken die mevrouw Jurg niet dus maar even haar doopceel gelicht via google.

--------------------------------------------------------------------------

Overzicht van Wilja Jurg
Huidig Director bij TETEM kunstruimte
Member cultural grand advisory board Deventer bij Gemeente Deventer
Director and owner bij Vormen

Vorig:
Art Intendant bij Projectbureau Roombeek
Founder and director. bij Medialab Enschede Foundation
Member of the Board bij Havenkwartier Deventer
Managing director bij PLANETART foundation

Websites:
Vormen
TETEM kunstruimte

Ervaring van Wilja Jurg
Director TETEM kunstruimte
Nonprofit; 11-50 employees; Ambachten industry

July 2010 – Present (2 years 11 months)

Member cultural grand advisory board Deventer Gemeente Deventer
Government Agency; 501-1000 employees; Rijksoverheid industry

January 2009 – Present (4 years 5 months)

Director and owner Vormen
Partnership; 1-10 employees; Ambachten industry

January 1999 – Present (14 years 5 months)

Art Intendant Projectbureau Roombeek
January 2004 – December 2011 (8 years)

Founder and director. Medialab Enschede Foundation
December 2007 – July 2010 (2 years 8 months)

Member of the Board Havenkwartier Deventer
January 2007 – December 2009 (3 years)

Managing director PLANETART foundation
January 1999 – December 2007 (9 years)

Vaardigheden en deskundigheid van Wilja Jurg
Fine Art, Art, Contemporary Art, Project Management, Fine Art, Art Interim Management, Contemporary Art, Dutch, Project Management.

Aanvullende informatie van Wilja Jurg
Websites: Vormen

TETEM kunstruimte
Groepen en verenigingen:  BCF Stade Advies,  Bouwnetwerk,  Building Passion,  Creative Cities,  Creativity2Business/Cultuur-Ondernemen,  Cultuur-Ondernemen,  De Culturele Ruimte,  TETEM kunstruimte,  Twentse Ambassade,  VOORT innovatie methode

Bron: Linkedin http://nl.linkedin.com/pub/wilja-jurg/1b/aa1/b5a

admin

Zonder ramp had de  NRO niet meer bestaan want de gemeente was failliet.

En dan gaat Wilja Hurg een snoepreisje maken met de NRO.

-----------------------------------------------------------------------------------

'Rampopera' uit Enschede moet de hele wereld over

26/10/05,

Een opera waarin het verwerkingsproces van menselijk leed bij grote rampen centraal staat. De gemeente Enschede geeft dat als compositieopdracht aan de Nationale Reisopera....

Een rampopera?

Jurg: 'Enschede profileert zich als een muziekstad en heeft een heel goed operahuis. We besloten daarom een opera te produceren rond menselijke emoties na een ramp. Bij het herdenkingsmonument voor de vuurwerkramp kozen we voor een beeldend kunstenaar. Maar we wilden meer.'

Is er dan behoefte aan een tweede monument?

'In Enschede is er zeker draagvlak voor. De vuurwerkramp had een enorme impact op de bewoners. Dus dubbelop is het niet.'

Hoe ver is het plan gevorderd?

'We staan op het punt om de Nederlandse Reisopera de opdracht te geven. De NRO reageerde zeer positief. Er zijn al afspraken gemaakt over de kosten. Ze doen het koor en de artistieke begeleiding voor niks. En ze gaan nu mee naar New York.'

New York?

'In de pre-ontwikkelingsfase beseften we dat het verwerkingsproces een universeel verhaal is. Het geldt ook voor steden als New York, Londen en Madrid, waar aanslagen zijn geweest. Maar het slaat ook op natuurrampen als orkaan Rita en de aardbeving in Pakistan en India. We hebben daarom de ambitie de opera op dat verwerkingsproces toe te spitsen. Ik ben nu op weg naar New York om te kijken wat voor input men daar wenst. Welke voorwaarden zij stellen om de slagingskans van het project te vergroten. We hebben afspraken met de New York City Opera en multimediabedrijf Eyebeam en we kijken nu hoe je het eenvoudigst zo'n opera kunt opzetten.'

Straks dus een rampopera in Pakistan?

'Ook in Pakistan moet de opera kunnen werken. Wij doen de ontwikkeling, elke stad of elk land mag de opera op eigen merites uitvoeren. Het stuk moet eigenlijk als bladmuziek de wereld rondreizen. Bij deze opera zullen het koor, de solisten en het orkest in de bak staan. Op het podium is dan een multimediale voorstelling die het verhaal van de ramp vertelt. Die projectie verschilt van plek tot plek.'

Bron: Volkskrant http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2676/Cultuur/article/detail/670406/2005/10/26/lsquo-Rampopera-rsquo-uit-Enschede-moet-de-hele-wereld-over.dhtml

admin

Deze TB13 poster vind ik wel 'mooi' gedaan in de kleuren van Europa met de gebouwen van 'groot-roombeek'  met links en rechts een bewakingscamera en er omheen een boel prikkeldraad en een gasmasker. Die poster is helemaal de ramp.

Volgens de TB13 poster staat er ook een zouttoren in het rampgebied want ik kan dat donkere gebouw in het midden niet plaatsen.

-------------------------------------------------------------------

Bron poster: http://twente-biennale.pressdoc.com/41619-twente-biennale-23-mei-t-m-9-juni-2013-in-roombeek-te-enschede

admin

Twente Biënnale met Jan Cremer

03 mei 2013

Schrijver Jan Cremer slaapt vrijdag voor 't eerst sinds z'n 16e weer in Enschede in het Balengebouw in Roombeek, dat Het Cremermuseum had moeten worden.

Hij is een van de honderd deelnemers aan de Twente Biënnale, die op 23 mei begint. Het thema is Identifying Europe. Behalve exposities zijn er concerten, lezingen en manifestaties.

Bron: Tubantia http://www.tubantia.nl/regio/enschede/twente-bi%C3%ABnnale-met-jan-cremer-1.3801072

admin

admin

Volgens mij staat daar op de foto Jakhals Erik van de wereld draait door.
Heb Jan Cremer nog niet gezien bij "de wereld draait door"  misschien volgende week.

sylvius

CiteerGeachte heer Marsch,

Een wijk Roombeek bestond op 13 mei 2000 niet.

Er bestond wel een plan Groot-Roombeek. Men wilde op de voormalige fabrieksterreinen van Bamshoeve, Menko en Rozendaal een wijk voor mensen met hogere inkomens realiseren, met name voor mensen die wel in Enschede werkten maar "noodgedwongen" in omringende gemeentes woonachtig waren. Dat plan zat begin 2000 in het slop. Bouwfonds had zich al teruggetrokken omdat de verkoop niet liep, iets dat werd toegeschreven aan de het plangebied aangrenzende achterstandsbuurtjes. Daar moest nodig iets gebeuren, aldus de NVB in maart 2000, nl. rigoreuze sloop en renovatie.

Dus waar u schrijft:  "waardoor de wijk Roombeek vrijwel geheel verwoest werd" schrijft u een pertinente leugen.
Het is gewoon brutalitiet om dat steeds zo te zeggen.

Maar ook waar u schrijft: " zeecontainers met illegaal vuurwerk" schrijft u onwaarheid..

De gemeente had aan Rudi Bakker vergunning verleend voor de opslag van 158,5 ton evenementen-vuurwerk in oa. 14 zeecontainers, weet hebbende van de risico's, omdat het toch maar tijdelijk was (eind 2002 zou het bedrijf daar weg moeten zijn geweest.)
En opslag in zeecontainers werd vergund, omdat als het bedrijf extra bunkers zou hebben moeten bouwen de gemeente deze zelf had moeten betalen bij aankoop van het terrein.
Alle vuurwerk was destijds "1.4" geclassificeerd, ook de titanium-shells waaraan de ramp werd opgehangen (die zouden "massa-explosief" zijn geweest).

Trouwens ook "de zuidelijke punt" is plaats delict.
Daar staat ook al een aanstootgevend  facilitieitenhuisje.
Voor slachtoffers was de pot met geld leeg (zo heb ik onlangs vernomen), maar er zat kennelijk nog wel iets in om dat huisje mee op te pimpen.

Maar dit is de brutaliteit ten top:
De Twente Biënnale in Roombeek markeert een nieuw tijdperk voor deze herboren architectuur- en cultuurwijk: Cultuurpark Roombeek.

Om met Marijke van Hees te spreken:

"Ach, het was toch maar een buurt waar de hele boel al van af zou, want er komt (kwam) een heel nieuw plan" (Buitenhof, 14 mei 2000)

Met groeten van Geert van den Bos.

----- Original Message -----
From: Marsch, R.H.J. (SO-BEL)
To: 'sylvius@planet.nl'
Sent: Wednesday, May 08, 2013 11:24 AM
Subject: RE: Brutaliteit ten top

Geachte heer Van den Bos,

Via wethouder Van Hees kreeg ik uw mailbericht doorgestuurd over de Twente Biënnale. Ik ben voor dit evenement contactpersoon binnen de gemeente.

Uit het onderwerp van de mailwisseling maak ik op dat u moeite heeft met het persbericht zoals dat door de organisatoren van de Twente Biënnale is uitgegeven. Ik vermoed dat dit met name betrekking heeft op de passage die gaat over de lancering van de luchtballon.

De woordkeuze in het persbericht is naar mijn oordeel niet gelukkig; het geeft de indruk dat de ballon zal opstijgen vanaf de plek waar voorheen de vuurwerkfabriek stond. Dit is niet het geval.

De Ballon stijgt op vanaf de zuidelijke punt van de Lassonderbleek. Op bijgevoegde kaart is dit aangegeven.

Mocht u andere of aanvullende vragen en opmerkingen hebben over de Twente Biënnale, dan kunt u daarover contact met mij opnemen.

Met vriendelijke groet, 

Rob Marsch MSc
Beleidsadviseur Stedelijke Ontwikkeling

| Gemeente Enschede | Stedelijke Ontwikkeling – Beleid | 
| Stadskantoor, Hengelosestraat 51, Enschede | Postbus 20, 7500 AA Enschede | 
| 053 - 481 7142 | 06 - 139 18 630 |

--------------------------------------------------------------------------------

Van: Geert van den Bos
Verzonden: 25-4-2013 10:51
Aan: Hees, M. van (WETHOUDER)
Onderwerp: Brutaliteit ten top

http://twente-biennale.pressdoc.com/41619-twente-biennale-23-mei-t-m-9-juni-2013-in-roombeek-te-enschede

23 mei: Spectaculaire opening met Darth Vader luchtballon
Donderdag 23 mei vindt de spectaculaire opening plaats. Vanaf de plek waar op 13 mei 2000 zeecontainers met illegaal vuurwerk explodeerden, waardoor de wijk Roombeek vrijwel geheel verwoest werd, wordt een reusachtige Darth Vader luchtballon van het Belgische Pearl Ballooning gelanceerd. De Twente Biënnale in Roombeek markeert een nieuw tijdperk voor deze herboren architectuur- en cultuurwijk: Cultuurpark Roombeek. Op alle locaties vindt een officiële opening plaats, met DJ's, live acts, optredens en een presentatie van Maarten van Rossem.

sylvius

CiteerGeachte heer Van den Bos,

Naar aanleiding van uw mailberichten wil ik verduidelijken dat ik contactpersoon ben voor het evenement Twente Biënnale. De tekst die u in uw vorige becommentarieert is niet van mijn hand, maar van de organisatoren van het evenement. Zij zijn ook verantwoordelijk voor het programma van dit evenement, waaronder het laten opstijgen van een luchtballon.

Voor wat betreft de contactgegevens van de heer Van Rossem moet ik u ook naar hen doorverwijzen.

Zie voor contactgegevens http://2013.twentebiennale.nl/nl/

Met vriendelijke groet, 

Rob Marsch MSc
Beleidsadviseur Stedelijke Ontwikkeling

| Gemeente Enschede | Stedelijke Ontwikkeling – Beleid | 
| Stadskantoor, Hengelosestraat 51, Enschede | Postbus 20, 7500 AA Enschede | 
| 053 - 481 7142 | 06 - 139

Van: Geert van den Bos [mailto:sylvius@planet.nl]
Verzonden: woensdag 8 mei 2013 15:51
Aan: Marsch, R.H.J. (SO-BEL)
Onderwerp: Vraag

Geachte heer Marsch,

Van wie komt trouwens het idee om een darthvader luchtballon op te laten vanaf de plaats delict?

En nog een vraag:

Hebt u toevallig een e-mail adres van Maarten van Rossem?

Ik zou hem graag van te voren willen laten weten hoe de vork in de steel zit en waar hij zich voor leent.

Met vriendelijke groet,

Geert van den Bos.

sylvius

TB13: "Die ganze Erde Judenrein" 

sylvius

sylvius

http://www.rijksmuseumtwenthe.nl/nl/agenda/2013/05/23/twente-biennale

Citeer
De 2e editie van de Twente Biënnale vindt plaats in Roombeek Cultuurpark te Enschede.

Jammer dat de minister de subsidiekraan niet heeft dichtgedraaid.

http://www.tubantia.nl/regio/enschede/minister-is-bereid-om-rijksmuseum-twenthe-open-te-houden-1.3566554

Citeer Het Rijksmuseum Twenthe werd met sluiting per januari 2013 bedreigd vanwege een korting van 900 duizend euro op de exploitatiesubsidie. Daardoor zou alleen een functie als depot voor het beheer van de collectie overblijven. Die maatregel, uitgevaardigd door voormalig staatssecretaris Zijlstra (Cultuur) ten tijde van het vorige kabinet, volgde op een advies van de Raad voor Cultuur. Die kwalificeerde de collectie van het Rijksmuseum Twenthe als te weinig van nationale betekenis.

Een overgrote meerderheid van de Kamer toonde zich de afgelopen dagen echter voorstander van het openhouden van het museum

sylvius

TBS voor Cultuurpark?

http://www.kijvelanden.nl/index.php?pageID=2910
Citeer
Tbs is een strafrechtelijke maatregel en betekent terbeschikkingstelling. De rechter legt een tbs-maatregel op aan mensen die een ernstig misdrijf hebben gepleegd (waar een minimale gevangenisstraf van 4 jaar op staat), en waarbij na onderzoek blijkt dat zij een psychiatrische ziekte of een ontwikkelingsstoornis hebben. De rechter heeft in zo'n geval bepaald dat iemand geheel of gedeeltelijk ontoerekeningsvatbaar is. De rechter stelt diegene dan dus niet of niet geheel verantwoordelijk voor zijn of haar daden op het moment van het plegen van het delict. Voor het deel van het delict dat de dader wel wordt aangerekend, kan de rechter eerst gevangenisstraf opleggen