[EnschedeRamp] Forum
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
29 April 2024, 17:53:09

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Zoek:     Geavanceerd zoeken
NB! Als u lid wilt worden stuur dan een verzoek naar:

EnschedeRamp@gmail.com
9017 aantal berichten in 706 topics door 16 geregistreerde leden
Nieuwste lid: Paul van Buitenen
* Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
+  [EnschedeRamp] Forum
|-+  Enschede 13 mei 2000
| |-+  Actueel
| | |-+  DOCUMENTAIRE: "DE VUURWERKRAMP, EEN POLITIEKE DOOFPOT"
« vorige volgende »
Pagina's: 1 2 [3] 4 Omlaag Print
Auteur Topic: DOCUMENTAIRE: "DE VUURWERKRAMP, EEN POLITIEKE DOOFPOT"  (gelezen 32410 keer)
admin
Don H.
Forumbeheerder
Held
*****
Berichten: 2082



Bekijk profiel
« Antwoord #30 Gepost op: 3 December 2013, 06:05:06 »

In de docu werd gesproken over vuurpijlen aan stokken.
Dat zijn zeker de vier vuurpijlen die ik gezien heb boven de Tollensstraat.

Die had ik gezien rond 14.35 op 13 mei 2000 en altijd uitvoerig beschreven.

Mijn geheugensteuntje was altijd dat de tijd tussen de vuurpijlen en het geluid van veel vuurwerk dubbel zolang was als de tijd tussen het geluid van veel vuurwerk en de sirenes van de brandweer die aankwam. Bas heeft mij toen de tijdstippen gegeven van het vele vuurwerk geluid en de aankomst van de brandweer.

Ik wil nog wel eens zo'n stokken vuurpijl zien ontploffen bij daglicht eens zien of dat net zo precies klopt als de rest wat ik heb verklaard.
de vuurpijlen maakten een soort donker wolkje geen lichteffect gezien  of knalletje gehoord. Bas zei mij ook dat die vuurpijlen die ik gezien had  bij Klaas op het schuurtje in de tuin zijn terecht gekomen.

Ik heb net een foto gezien van die gele lanceerbuis bij die gast die mijn naam als avatar misbruikt. Maar die buis wijst zo te zien de goeie kant op voor nog een ongelukje Jan Calis zijn eerste vlammetje.




Gelogd
sylvius
[ERF] lid
Held
*
Berichten: 5261


Bekijk profiel
« Antwoord #31 Gepost op: 3 December 2013, 09:19:52 »

Interessant document:

Gelogd
sylvius
[ERF] lid
Held
*
Berichten: 5261


Bekijk profiel
« Antwoord #32 Gepost op: 3 December 2013, 10:21:29 »



Dit gaat dus over het vernietigen van documenten door de gemeente, "de papierversnipperaar werkte op volle toeren", zoals ook vermeld in het boek van Maarten Bollen. Bij verschijnen van het boek "Op zoek naar de onderste steen" was Mans ziedend. Er werd een persconferentie belegd in het stadhuis. waar ik helaas niet van wist, maar Bas en Jan Timmerman wel (zij waren eerst ook in het Volksparkrestaurant geweest bij de presentaite van het boek). Cees Elzenga was ook bij de persconferentie en heeft daar nog foto's gemaakt.
Mans had zogenaamd het complete dossier meteen "gearresteerd" op advies van Van Gils, en in een kluis opgeborgen.
Daarover kwamen vragen vanuit de raad, van o.a. de "kritische" Wallinga, tegenwoordig wethouder, de zaak werd door Mans voorgelegd aan Deelman en Deelman kwam daarop met een brief waarin hij beweerde dat de mededelingen in het boek van Bollen op misverstand berustten en dat er geen enkel document verloren was geraakt, op één brief na, een brief waarin verder niks bijzonders had gestaan. Of zoiets. Daarmee was Wallinga tevreden en de kous af.

Misschien, Bas, weet jij nog beter hoe het precies gegaan was? 
« Laatste verandering: 3 December 2013, 10:24:46 door sylvius » Gelogd
sylvius
[ERF] lid
Held
*
Berichten: 5261


Bekijk profiel
« Antwoord #33 Gepost op: 3 December 2013, 14:21:52 »

Hier de gewraakte passage uit het boek van Bollen:

Gelogd
admin
Don H.
Forumbeheerder
Held
*****
Berichten: 2082



Bekijk profiel
« Antwoord #34 Gepost op: 3 December 2013, 16:33:34 »


Mans had zogenaamd het complete dossier meteen "gearresteerd" op advies van Van Gils, en in een kluis opgeborgen.
Daarover kwamen vragen vanuit de raad, van o.a. de "kritische" Wallinga, tegenwoordig wethouder, de zaak werd door Mans voorgelegd aan Deelman en Deelman kwam daarop met een brief waarin hij beweerde dat de mededelingen in het boek van Bollen op misverstand berustten en dat er geen enkel document verloren was geraakt, op één brief na, een brief waarin verder niks bijzonders had gestaan. Of zoiets. 


Volgens mij kwam Mans zijn organisatie met de smoes dat alleen het voorblad van het sef-dossier was vernietigd, als ik het me goed herinner. En Bas stond binnen een paar dagen al voor de camera op het ei van Co de tv-kijkers gerust te stellen dat het allemaal goed zou komen dus Bas heeft daar de papierversnipperaar horen ratelen en anders wel bij zijn bsve.
Gelogd
Bas van den Heuvel
[ERF] lid
Junior
*
Berichten: 76


Bekijk profiel
« Antwoord #35 Gepost op: 3 December 2013, 20:03:55 »


Mans had zogenaamd het complete dossier meteen "gearresteerd" op advies van Van Gils, en in een kluis opgeborgen.
Daarover kwamen vragen vanuit de raad, van o.a. de "kritische" Wallinga, tegenwoordig wethouder, de zaak werd door Mans voorgelegd aan Deelman en Deelman kwam daarop met een brief waarin hij beweerde dat de mededelingen in het boek van Bollen op misverstand berustten en dat er geen enkel document verloren was geraakt, op één brief na, een brief waarin verder niks bijzonders had gestaan. Of zoiets. 


Volgens mij kwam Mans zijn organisatie met de smoes dat alleen het voorblad van het sef-dossier was vernietigd, als ik het me goed herinner. En Bas stond binnen een paar dagen al voor de camera op het ei van Co de tv-kijkers gerust te stellen dat het allemaal goed zou komen dus Bas heeft daar de papierversnipperaar horen ratelen en anders wel bij zijn bsve.

Boek Bollen was 2004, interview ei van ko was eind 2000 / begin 2001.
Gelogd
sylvius
[ERF] lid
Held
*
Berichten: 5261


Bekijk profiel
« Antwoord #36 Gepost op: 4 December 2013, 07:15:23 »

Paalman op RTV Oost:


Met filmpje, compleet met de kok doofpotmenu:


http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?cat=1&nid=177337
Citaat

Oud-rechercheur Paalman: 'Had ik me maar stil gehouden over vuurwerkramp'

Oud-rechercheur Jan Paalman heeft spijt dat hij zich niet heeft stil gehouden toen hij argwaan kreeg over het rechercheonderzoek naar de vuurwerkramp. Dat zegt hij nu, 13 jaar later, na het verschijnen van zijn eigen documentaire.

De 2 uur durende documentaire is te zien op YouTube. Daarin vertelt de voormalige rechercheur, die in het begin ook als rechercheur betrokken was bij het onderzoek naar de vuurwerkramp, nog een keer zijn versie van de gebeurtenissen op 13 mei 2000.

Paalman gelooft tot op de dag van vandaag dat de overheid een kwalijke zaak heeft gespeeld. "De overheid heeft zich bemoeid met een strafrechtelijk onderzoek en dat heeft geresulteerd in gecreëerde verdachten en bewijzen. Er zijn valse bewijzen geleverd om mensen uit de politiek en overheid buiten schot te houden." Toch zag de Ombudsman vorige maand geen reden om de zaak opnieuw te onderzoeken. Dus zette hij zijn documentaire online.

'Als je nou je mond had gehouden'

De vuurwerkramp werd zijn levenswerk. Twaalf jaar lang stond hij er mee op en ging ermee naar bed. Privé was het zwaar, ook voor zijn vrouw, weet hij nu. "Als je zoiets doet moet je vrijgezel zijn, maar ik heb ook een gezin. Mijn vrouw zei verschillende keren. 'Als je nou je mond had gehouden, dan had je nu nog een mooie baan bij de politie gehad, met een vast inkomen.'"

Vorig jaar, na een documentaire van RTV Oost, hoopte Paalman op de heropening van een strafrechtelijk onderzoek, maar die kwam er niet: te weinig aanknopingspunten. Nu hoopt de rechercheur uit Rijssen op een parlementaire enquête. Van ophouden wil hij nog lang niet weten. "Want ik zie dat mensen die echt fout zijn geweest nog gewoon rondstappen en als het ware worden beloond voor wat ze hebben gedaan."
Gelogd
sylvius
[ERF] lid
Held
*
Berichten: 5261


Bekijk profiel
« Antwoord #37 Gepost op: 4 December 2013, 07:39:58 »

Gelogd
admin
Don H.
Forumbeheerder
Held
*****
Berichten: 2082



Bekijk profiel
« Antwoord #38 Gepost op: 4 December 2013, 08:31:52 »


Paalman op RTV Oost:

... Nu hoopt de rechercheur uit Rijssen op een parlementaire enquête. ...


Dat heb ik ook aan Peter den Oudsten gevraagd 13 juni jongstleden toen de burgemeester vroeg wat hij kon doen.
Het antwoord van de Oudsten op bovenstaande vraag was, ik citeer: "Maar ik denk dat dat niet gaat gebeuren."

Dus de burgemeester denkt dat dat niet gaat gebeuren.
Volgens den Oudsten  komt er geen parlementaire enquête.




« Laatste verandering: 4 December 2013, 14:18:51 door admin » Gelogd
sylvius
[ERF] lid
Held
*
Berichten: 5261


Bekijk profiel
« Antwoord #39 Gepost op: 4 December 2013, 13:41:24 »

Uit het boekje "Getekend" door Dick Buursink, p. 13:



Toen moeten ze de boel dus al uitgezift hebben, J.W. Strebus, R. Jongedijk, iemand van de brandweer, D. Buursink.

 
Gelogd
sylvius
[ERF] lid
Held
*
Berichten: 5261


Bekijk profiel
« Antwoord #40 Gepost op: 4 December 2013, 15:53:45 »

Citaat
Iedereen weet wat hem of haar te doen staat
 


"Nur eine Gedanke beherrscht uns"  Knipoog
Gelogd
sylvius
[ERF] lid
Held
*
Berichten: 5261


Bekijk profiel
« Antwoord #41 Gepost op: 4 December 2013, 17:01:28 »

Dat er iemand van de brandweer bij zat, is dat niet raar?

Uitzending VPRO Argos over magnesium -- en bijbehorende waterstofgasexplosie -- waar veel deskundigen het in de eerste week na de ramp over eens waren (dat het een waterstofgasexplosie was geweest -- gezien de witte paddenstoelwolk) .

In die uitzending zei Marco Swart (toenmalig wethouder): "Volgens de vergunning mocht het er wel liggen, ja" - iets dat sowieso betekende dat brandweer niet met water had mogen blussen.

Maar in de vergunning zoals die in Oosting staat heb ik niet iets over magnesium kunnen vinden.
Gelogd
sylvius
[ERF] lid
Held
*
Berichten: 5261


Bekijk profiel
« Antwoord #42 Gepost op: 4 December 2013, 17:10:42 »

http://www.nbdc.nl/cms/show/id=599252

Bijlage A - SE Fireworks, de overheid, de ramp (onderzoeksrapport)

Citaat

1 In het beginstadium van het onderzoek was door de Politie Twente (op basis van getuigenverklaringen) de mogelijkheid aangegeven dat door
S.E.Fireworks vuurwerk werd vervaardigd of gemodificeerd en dat daarbij onder andere magnesium gebruikt zou zijn.
Gelogd
admin
Don H.
Forumbeheerder
Held
*****
Berichten: 2082



Bekijk profiel
« Antwoord #43 Gepost op: 4 December 2013, 17:53:30 »


Citaat: Don H.
Citaat
En Bas stond binnen een paar dagen al voor de camera op het ei van Co de tv-kijkers gerust te stellen dat het allemaal goed zou komen dus Bas heeft daar de papierversnipperaar horen ratelen en anders wel bij zijn bsve.

Citaat: Bas.
Citaat
... interview ei van ko was eind 2000 / begin 2001.

Ik heb een half jaar terug een heleboel filmpjes bekeken van de ramp. Het kan heel goed dat ik me heb vergist.


Heb net een heleboel filmpjes terug gekeken en zie Bas voor het eerst verschijnen als hij namens de bsve computer animatie en andere vragen aan Ria Beckers overhandigd. Volgens mij was dat ergens in april 2001.

 

Gelogd
Bas van den Heuvel
[ERF] lid
Junior
*
Berichten: 76


Bekijk profiel
« Antwoord #44 Gepost op: 4 December 2013, 19:25:05 »


Citaat: Don H.
Citaat
En Bas stond binnen een paar dagen al voor de camera op het ei van Co de tv-kijkers gerust te stellen dat het allemaal goed zou komen dus Bas heeft daar de papierversnipperaar horen ratelen en anders wel bij zijn bsve.

Citaat: Bas.
Citaat
... interview ei van ko was eind 2000 / begin 2001.

Ik heb een half jaar terug een heleboel filmpjes bekeken van de ramp. Het kan heel goed dat ik me heb vergist.


Heb net een heleboel filmpjes terug gekeken en zie Bas voor het eerst verschijnen als hij namens de bsve computer animatie en andere vragen aan Ria Beckers overhandigd. Volgens mij was dat ergens in april 2001.

De bijeenkomst met Ria Beckers was september 2000, de "computer animatie" was november 2000 in NOVA  danwel Noorderlicht in mei 2001.
Gelogd
Pagina's: 1 2 [3] 4 Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!