[EnschedeRamp] Forum
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
29 Maart 2024, 06:07:44

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Zoek:     Geavanceerd zoeken
NB! Als u lid wilt worden stuur dan een verzoek naar:

EnschedeRamp@gmail.com
9017 aantal berichten in 706 topics door 16 geregistreerde leden
Nieuwste lid: Paul van Buitenen
* Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
+  [EnschedeRamp] Forum
|-+  Enschede 13 mei 2000
| |-+  Getuigenissen
| | |-+  De rampondernemer
« vorige volgende »
Pagina's: [1] Omlaag Print
Auteur Topic: De rampondernemer  (gelezen 17021 keer)
sylvius
[ERF] lid
Held
*
Berichten: 5261


Bekijk profiel
« Gepost op: 21 December 2013, 13:50:05 »

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=WcfwT-JKNKY

Citaat

De rampondernemer (boektrailer)


Gepubliceerd op 27 okt 2013

Dit boek vertelt het ongelooflijke verhaal van ram­pondernemer Frank Krake nadat hij als dertiger directeur wordt van de kwakkelende tuinmeubelfabrikant Unimeta. Bij zijn ambitieuze pogingen het bedrijf succesvol te maken, wordt hij voortdurend getroffen door tegenslag: de vuurwerkramp vernietigt de hele voorraad, 9/11 haalt een streep door het Amerikaanse avontuur en failliete leveranciers brengen het bedrijf aan de rand van de afgrond. Ook intern krijgt Frank het te verduren als zijn Engelse verkoper op tragische wijze overlijdt, een mannelijke werknemer zich laat ombouwen tot vrouw en twee collega's het met elkaar aan de stok krijgen. En ondertussen voert de bank de druk steeds verder op.

Dat één man de dupe kan zijn van zoveel rampspoed lijkt onwaarschijnlijk. Toch is De rampondernemer een waargebeurd verhaal, een verhaal over veerkracht en doorzettingsvermogen. Want Frank weet niet van opgeven. Keer op keer lukt het hem met soms buitenaardse inspanning het bedrijf van de ondergang te redden -- tot na vele jaren alsnog het onvermijdelijke gebeurt. Ook dan is Frank echter nog niet verslagen. Nog één keer haalt hij alles uit de kast...
Gelogd
sylvius
[ERF] lid
Held
*
Berichten: 5261


Bekijk profiel
« Antwoord #1 Gepost op: 21 December 2013, 13:53:43 »

https://twitter.com/rampondernemer


Citaat


Vandaag @rampondernemer officieel aangeboden aan burgemeester Enschede @Peterdenoudsten #vuurwerkramp #9/11 #SARS pic.twitter.com/5Ip2qmEjkP

Gelogd
sylvius
[ERF] lid
Held
*
Berichten: 5261


Bekijk profiel
« Antwoord #2 Gepost op: 21 December 2013, 13:55:50 »

hij pakt het wel groot aan:

https://twitter.com/rampondernemer/media

echte zakenman
Gelogd
sylvius
[ERF] lid
Held
*
Berichten: 5261


Bekijk profiel
« Antwoord #3 Gepost op: 21 December 2013, 14:00:46 »

Met een voorwoord van Rick van der Ploeg:

Citaat
   

Frederick van der Ploeg is een Nederlands econoom en voormalig politicus. Hij was staatssecretaris voor cultuur en media in het Kabinet-Kok II en is tegenwoordig hoogleraar aan de Universiteit van Amsterdam, en aan de Universiteit van Oxford. Wikipedia
« Laatste verandering: 21 December 2013, 14:02:27 door sylvius » Gelogd
sylvius
[ERF] lid
Held
*
Berichten: 5261


Bekijk profiel
« Antwoord #4 Gepost op: 21 December 2013, 14:13:32 »

Unimeta had opslag in de hallen van de Bamshoeve die tegenover (aan de overkant van de oude spoorlijn) het terrein van SEF lagen.

In die tijd zat de klad in de tuinmeubelenhandel vanwege concurrentie uit de Oostbloklanden.

Bij ander tuinmeubelfabrikant in Enschede, Hartman, was eerder dat jaar (2000) al brand geweest.

Er waren geruchten dat de grote explosies geïintieerd werden vanuit een hal van de Bamshoeve die door Unimeta gehuurd was.

Dat je kunt denken dat men in die hal met de auto van de  filmset aan het klooien is geweest. 

Op luchtfoto's kon je ook zien dat de verwoesting van de hal tegenover SEF gigantisch was, terwijl van de andere hallen nog wel het een en ander verkoolde skeletten was overgebleven.

Gelogd
sylvius
[ERF] lid
Held
*
Berichten: 5261


Bekijk profiel
« Antwoord #5 Gepost op: 21 December 2013, 16:03:30 »

http://www.rtvoost.nl/archief/default.aspx?nid=53339

(met audiofragment)
Citaat
donderdag 22 september 2005
Tuinmeubelfabrikant Unimeta in Enschede vraagt vandaag het faillissement aan.
De 68 personeelsleden zijn naar huis gestuurd. Eerder ging Hartman Tuinmeubelen failliet maar dit bedrijf heeft een doorstart gemaakt. Unimeta is in de problemen gekomen door een faillissement van een Chinese toeleverancier en een verregend voorjaar waardoor de vraag naar tuinmeubelen is afgenomen. De bank heeft de kredietkraan dichtgedraaid en het bedrijf verboden om de salarissen uit te betalen en de rekeningen van toeleveranciers te betalen
.

Faillissement had ogenschijnlijk niets met die rampen te maken ...
Gelogd
sylvius
[ERF] lid
Held
*
Berichten: 5261


Bekijk profiel
« Antwoord #6 Gepost op: 22 December 2013, 07:49:31 »



Dat je kunt denken dat men in die hal met de auto van de  filmset aan het klooien is geweest. 



Bas, klopt dat?

Er was immers een auto die opgeblazen zou worden voor in de film "Littletown", te zien op een foto genomen op het terrein van de villa Van Heek aan de Hengelosestraat. Ron da Costa, een (goede) kennis van jou,  was daarbij betrokken. Waar is die auto gebleven? Heb je hem daar ooit naar gevraagd? Die film is dacht ik nooit afgemaakt.
Gelogd
admin
Don H.
Forumbeheerder
Held
*****
Berichten: 2082



Bekijk profiel
« Antwoord #7 Gepost op: 23 December 2013, 12:47:31 »


Er was immers een auto die opgeblazen zou worden voor in de film "Littletown", te zien op een foto genomen op het terrein van de villa Van Heek aan de Hengelosestraat. 

Die foto herinner ik (Don H.) me nog goed.

Maar een foto van een opgeblazen auto herinner ik me niet.

Jammer dat het forum van Jan T. weg is daar stond wel het 1 en ander.
Gelogd
sylvius
[ERF] lid
Held
*
Berichten: 5261


Bekijk profiel
« Antwoord #8 Gepost op: 23 December 2013, 17:30:51 »


Er was immers een auto die opgeblazen zou worden voor in de film "Littletown", te zien op een foto genomen op het terrein van de villa Van Heek aan de Hengelosestraat. 

Die foto herinner ik (Don H.) me nog goed.

Maar een foto van een opgeblazen auto herinner ik me niet.

Jammer dat het forum van Jan T. weg is daar stond wel het 1 en ander.

Waar was die auto gebleven?

Waarom heeft de politie er geen werk van gemaakt?

Wat zei VerEsal ook al weer?

VerEsal, wat een naam hè?

Gelogd
sylvius
[ERF] lid
Held
*
Berichten: 5261


Bekijk profiel
« Antwoord #9 Gepost op: 4 Maart 2014, 07:37:40 »

http://www.marketingfacts.nl/berichten/frank-krake-rampondernemer-overleefde-de-vuurwerkramp-9-11:

Met video:

Citaat

Frank Krake: de rampondernemer die de vuurwerkramp, 9/11 en SARS overleefde

Frank Krake schreef het boek ‘De rampondernemer’. Hij leidde een succesvol bedrijf en navigeerde achtereenvolgens door de vuurwerkramp in Enschede, 9/11 in de VS en de uitbraak van SARS in China.

Het diepste dal was de vuurwerkramp. “Ik was jong, onervaren en het was zowat in mijn achtertuin”, zegt Krake. “Onze complete voorraad tuinmeubelen was in een klap weg. Zes miljoen euro ging in vlammen op.” Er zijn gelukkig geen collega’s omgekomen, maar Krake draaide nachtploegen om zijn klanten alsnog te kunnen bedienen. “Ik wilde niet stoppen, ik was pas net begonnen.”

Anderhalf jaar later, op 11 september 2001, ging hij naar Chicago voor een tuinbeurs, maar de piloot kon daar niet landen. “Na het lossen van kerosine kwamen we een paar uur later terecht in New Foundland. Geen enkel vliegtuig mocht op Amerikaans territorium landen.”

Het probleem voor Krake was dat de Amerikaanse markt na 9/11 instortte. “Van twee miljoen omzet in de VS, gingen we naar een paar ton. De Amerikanen wantrouwden alles van buiten.” Om die reden moest het tuinbedrijf ook flink reorganiseren. “We hebben de productie naar China moeten verplaatsen.”

En daar volgde ramp drie. Unimeta bevond zich precies in het gebied waar de SARS-epidemie uitbrak. “We verloren een heel productieseizoen, omdat we de boel vier maanden moesten stilleggen.” Krake ging echter stug door. “Ik focuste me op elk lichtpuntje, ik was immers de kapitein van het schip.”

Een mythomaan.

Hij zegt trouwens dat er wel gewerkt was op de Bamshoeve. Drie werknemers waren er geweest maar niet lang voor de ramp weer weggegaan.
Gelogd
admin
Don H.
Forumbeheerder
Held
*****
Berichten: 2082



Bekijk profiel
« Antwoord #10 Gepost op: 8 April 2014, 16:25:33 »

Begin jaren negentig heb ik een blauwe maandag gewerkt bij Unimeta aan de tubantiasingel.
De werknemers werden onderbetaald en konden door keihard te werken bonussen halen waardoor men net op het minimum-loon uitkwam. Voor die bonus moest onze lopende band 225 stoeltjes per uur maken.

De man die de veren van de stretchbedden moest bevestigen had veel pijn aan zijn versleten schouder omdat hij steeds dezelfde zware bewegingen moest maken.

Het metaal van de stoeltjes werd daar gecoat op die afdeling was iedereen zo wit als een lijk en het stonk vreselijk  naar vluchtige stoffen, zeer ongezond.

Het ergste was daar de koffieautomaat want je werd daar letterlijk ziek.
Van 1 kopje koffie werd je net niet ziek maar de tweede viel daar altijd verkeerd.
Ik weet niet van wel soort surrogaatkoffie men ziek wordt maar ik denk dat dat het probleem was.
Alles moest bij Unimeta zo goedkoop mogelijk dus de koffie ook.

De politie(k) weet ook dat mensen zich doodwerken bij zulk soort ongezonde fabrieken en heeft er vrede mee, want het kan wel dertig jaar duren voordat die arbeiders sterven en dat scheelt de staat weer een heleboel pensioen, daarom schudt onze burgemeester die over lijken gaat de hand met de rampondernemer die hetzelfde doet.

Ben blij voor die arbeiders dat de Unimeta weg is aan de tubantiasingel want men werd daar uitgebuit zoals ik nog nooit ergens op een werkvloer heb ervaren.
Gelogd
admin
Don H.
Forumbeheerder
Held
*****
Berichten: 2082



Bekijk profiel
« Antwoord #11 Gepost op: 10 April 2014, 17:18:57 »

'Bepaal het ergste scenario denkbaar'
Ondernemer Frank Krake doorstond met zijn bedrijf in tuinmeubelen maar liefst drie rampen.

"De kans dat je als ondernemer met zoveel rampen te maken krijgt is vrijwel nihil", vertelt Krake aan NUzakelijk tijdens de Week van de Ondernemer. Krake schreef het boek 'De Rampondernemer'.
Na de vuurwerkramp in Enschede was tuinmeubelenbedrijf Unimeta, waarvan Krake sinds kort directeur was, op bierbrouwer Grolsch na de onderneming met de meeste schade. "De ramp vond plaats pal naast ons magazijn. We hadden 6 miljoen euro schade."
Niet veel later bevond Krake zich tijdens 9/11 in een vliegtuig, dat ervan verdacht werd een kaper aan boord te hebben. "Dat bleek gelukkig niet zo te zijn, maar we moesten wel een noodlanding maken."
Krake was op weg naar een beurs in de Verenigde Staten. "Onze omzet in de Verenigde Staten werd na 9/11 weggevaagd. We waren op weg naar vier miljoen euro omzet in dat land en vielen terug naar nog geen ton."
"De mentaliteit veranderde in een klap. De Amerikanen stonden niet meer open voor dingen van buiten, het nieuwe motto was Buy America", aldus Krake.
SARS
Unimeta hield het hoofd boven water om een jaar later getroffen te worden door de uitbraak van het virus SARS. Het bedrijf was net bezig een deel van de productie naar China te verhuizen, maar moest daar weer voor een aantal maanden vertrekken.
"We beleefden klap op klap. Naast de verschillende rampen speelden ook persoonlijke drama’s ons parten, waaronder het verlies van onze exportmanager in Engeland", vertelt Krake.
Terwijl Unimeta ramp na ramp doorstond, ging in China onverwacht en onaangekondigd een leverancier op de fles. De leveringen aan klanten liepen vertraging op en de onderneming ging toch nog failliet.
Alle ellende weerhield Krake er niet van vervolgens een nieuw bedrijf op te starten, weer in de tuinmeubelenbranche. "Ik zag kansen in een kop-staartbedrijf, ik had het netwerk en de kennis. Ik dacht: nu doorpakken."
Te veel
Het nieuwe bedrijf, met de naam Bukatchi, groeide als een dolle. Krake stak 80 tot 100 uur per week in zijn onderneming en na een jaar of zes was de koek op. "Ik leidde dat bedrijf als een bok op de haverkast, wilde alles zelf regelen. Uiteindelijk werd het te veel."
Een participatiemaatschappij nam Bukatchi over. Krake besloot zijn vrije tijd te benutten om een ‘avonturenboek’ te schrijven over zijn belevenissen.
"Ik raad ondernemers aan altijd een plan B paraat te hebben. Als het linksom niet gaat, lukt het rechtsom wel", adviseert Krake.
"Als er iets negatiefs gebeurt, bepaal dan voor jezelf wat het allerergste scenario is. Dan valt het altijd mee. Wees creatief."

Bron: NUzakelijk.nl http://www.nuzakelijk.nl/wvdo14/3748864/bepaal-ergste-scenario-denkbaar.html
Gelogd
sylvius
[ERF] lid
Held
*
Berichten: 5261


Bekijk profiel
« Antwoord #12 Gepost op: 17 April 2014, 22:01:37 »

Met een voorwoord van Rick van der Ploeg:

Citaat
   

Frederick van der Ploeg is een Nederlands econoom en voormalig politicus. Hij was staatssecretaris voor cultuur en media in het Kabinet-Kok II en is tegenwoordig hoogleraar aan de Universiteit van Amsterdam, en aan de Universiteit van Oxford. Wikipedia

Ik heb boek geleend van de bieb. Het blijkt dat de vader van Rick van der Ploeg in 1968 is begonnen met de tuinmeubelfabriek Unimeta.
Gelogd
sylvius
[ERF] lid
Held
*
Berichten: 5261


Bekijk profiel
« Antwoord #13 Gepost op: 18 April 2014, 07:24:00 »

Jan Marijnissen over Rick van der Ploeg:

http://www.janmarijnissen.nl/boeken/effe-dimmen/de-vierkante-cirkel-van-rick-van-der-ploeg/
Gelogd
sylvius
[ERF] lid
Held
*
Berichten: 5261


Bekijk profiel
« Antwoord #14 Gepost op: 18 April 2014, 07:40:17 »

https://twitter.com/rampondernemer

Citaat

rampondernemer ‏@rampondernemer Apr 11

RT als u denkt dat @MinPres Rutte het boek inmiddels uit heeft. Volgens Rick vd Ploeg leest het immers als een trein. pic.twitter.com/25HgT8Bo5w

Gelogd
Pagina's: [1] Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!