Nieuws:

NB! Als u lid wilt worden stuur dan een verzoek naar:

EnschedeRamp@gmail.com

Hoofdmenu

The Passion komt naar Enschede

Gestart door sylvius, 19 november 2014, 10:11:29

Vorige topic - Volgende topic

sylvius

Vandaag 17u.10 ned 2:

http://www.eo.nl/geloven/programma/geloof-en-een-hoop-liefde/aflevering-detail/aflevering/geloof-n-hoop-liefde-20150331t171030/
Citeer
Geloof en een Hoop Liefde

Enschede

31 maart, 17:10

Op 13 mei 2000 veranderde het leven van Hadassa Meijer radicaal. Haar huis stond in Roombeek en werd door de vuurwerkramp volledig weggevaagd. De ramp heeft grote impact gehad op de hele stad. Hella gaat met Hadassa terug naar de plek van de ramp. Ook bezoekt Hella het door Hadassa opgezette Huis van Verhalen, waar in grote kasten honderden epistels over de ramp zijn opgeborgen. Hadassa heeft veel verloren door de ramp, maar ze zegt: "Ik ben nooit boos geweest op God dat dit is gebeurd. Het heeft me wel aan het denken gezet: waar zit mijn gevoel van veiligheid in? Zit het in een huis, kleding en een bank? Wellicht. Maar misschien zit het wel in vertrouwen op God."

admin

Citaat van: sylvius op 25 maart 2015, 17:35:16
Citaat van: admin op 25 maart 2015, 13:32:03
Ik was van plan op 2 april naar The Passion te gaan met een groot lichtgevend kunstwerk.
Heb onlangs besloten om niet te gaan,
ben nog over de toeren van  mijn laatste retourtje ambtenarij Enschede lees: Rampkunstboek.

Hebben ze je onheus bejegend?

Met 'ze' bedoel je zeker het huis van verhalen HHVV,
Het Huis Van Verhalen was vriendelijk en beleefd.

Ik vind het erg lomp  dat HHVV mij woorden in de mond wilde leggen die ik niet bezig en waarin ik een oorzaak van de ramp noem zoals de overheid het ons wil doen laten geloven, zie: Rampkunstboek.

admin

Hella van der Wijst nieuw gezicht Geloof en een Hoop Liefde

30 maart 2015

Het EO-programma Geloof en een Hoop Liefde heeft er vanaf dinsdag een nieuwe presentator bij: Hella van der Wijst. Ze begint haar zoektocht naar bijzondere verhalen in Enschede, waar op 13 mei 2000 de vuurwerkramp plaatsvond. Onder andere de woning van Hadassa Meijer werd getroffen.

Wat drijft mensen? Dat is de vraag in Geloof en een Hoop Liefde, dagelijks te zien om 17.10 uur op NPO 2. Tijdens haar debuut ontmoet Hella de Enschedese Hadassa, die tijdens de vuurwerkramp in 2000 ongeveer alles verloor wat je maar kunt verliezen.

Impact op Enschede en Hadassa
'Ik ben nooit boos geweest op God dat dit is gebeurd', zegt Hadassa over de vuurwerkramp. Haar huis stond in de wijk Roombeek en werd door de vuurwerkramp volledig met de grond gelijk gemaakt. Tot op de dag van de vandaag heeft de ramp impact op de stad en het leven van Hadassa. 'Het heeft me aan het denken gezet: waar zit mijn gevoel van veiligheid in? Zit het in een huis, kleding en een bank? Misschien zit het wel in vertrouwen op God.'

EO-debuut Hella van der Wijst
Hella gaat samen met Hadassa terug naar de plek waar het op die bewuste 13 mei in 2000 allemaal gebeurde. Hoewel het eerste verhaal wat ze aanhoort niet meteen het vrolijkste is, heeft de van KRO overgekomen presentatrice er wel zin in: 'Ik vind het een geweldig om voor een programma te mogen werken dat elke dat originele verhalen brengt.' Overigens is Enschede aanstaande donderdag het decor voor The Passion (EO en KRO).

Geloof en een Hoop Liefde, dinsdag 31 maart, 17.10 uur, EO, NPO 2

sylvius

Het kruis op de Museumlaan:

Citeer
The Passion ‏@thepassion 10h10 hours ago

Vanavond hebben we de processie onder een heldere hemel kunnen voorbereiden met de kruisdragers #dankbaar #TP15

sylvius

"De groene laser" was dus ook al een soort kruisweg, soort kruiswegwijzer.

sylvius

Ben wel benieuwd waar ze het beginpunt hebben gekozen.

admin

Bij de wereld draait door liet men de opnamen zien van The Passion bij het Twente stadion en daar werd onderstaand nummer ten gehore gebracht:

Ramses Shaffy - Laat Me (1978)

Ik ben misschien te laat geboren,
of in een land met ander licht.
Ik voel me altijd wat verloren,
al toont de spiegel mijn gezicht.
Ik ken de kroegen en kathedralen,
van Amsterdam tot aan Maastricht.
Toch zal ik elke dag verdwalen,
dat houdt de zaak in evenwicht.

LAAT ME, LAAT ME, LAAT ME MIJN EIGEN GANG MAAR GAAN.
LAAT ME, LAAT ME, IK HEB HET ALTIJD ZO GEDAAN.

Ik zal m'n vrienden niet vergeten,
want wie mij lief is blijf me lief.
En waar ze wonen moest ik weten,
maar ik verloor hun laatste brief.
Ik zal ze heus nog wel ontmoeten,
misschien vandaag, misschien over een jaar.
Ik zal ze kussen en begroeten,
het komt vanzelf weer voor elkaar.

(refrein)

Ik ben gelukkig niet verankerd,
soms woon ik hier, soms leef ik daar.
Ik heb mijn leven niet verkankerd,
'k heb geen bezit en geen bezwaar.
Ik hou van water en van aarde,
ik hou van schamel en van duur.
D'r is geen stuiver die ik spaarde,
ik leef gewoon van uur tot uur.

(refrein)

Ik zal ook wel eens een keertje sterven,
daar kom ik echt niet onderuit.
Ik laat mijn liedjes dan maar zwerven,
en verder zoek je het maar uit.
Voorlopig blijf ik nog jouw zanger,
jouw zwarte schaap, jouw trouwe fan.
Ik blijf nog lang, en liefst nog langer,
en laat me blijven wie ik ben.

LAAT ME, LAAT ME, LAAT ME M'N EIGENGANG MAAR GAAN.
LAAT ME, LAAT ME, LAAT ME M'N EIGEN GANG MAAR GAAN,

sylvius

Citaat van: admin op  1 april 2015, 02:46:10
Hella van der Wijst nieuw gezicht Geloof en een Hoop Liefde

30 maart 2015

Het EO-programma Geloof en een Hoop Liefde heeft er vanaf dinsdag een nieuwe presentator bij: Hella van der Wijst. Ze begint haar zoektocht naar bijzondere verhalen in Enschede, waar op 13 mei 2000 de vuurwerkramp plaatsvond. Onder andere de woning van Hadassa Meijer werd getroffen.

Wat drijft mensen? Dat is de vraag in Geloof en een Hoop Liefde, dagelijks te zien om 17.10 uur op NPO 2. Tijdens haar debuut ontmoet Hella de Enschedese Hadassa, die tijdens de vuurwerkramp in 2000 ongeveer alles verloor wat je maar kunt verliezen.

Impact op Enschede en Hadassa
'Ik ben nooit boos geweest op God dat dit is gebeurd', zegt Hadassa over de vuurwerkramp. Haar huis stond in de wijk Roombeek en werd door de vuurwerkramp volledig met de grond gelijk gemaakt. Tot op de dag van de vandaag heeft de ramp impact op de stad en het leven van Hadassa. 'Het heeft me aan het denken gezet: waar zit mijn gevoel van veiligheid in? Zit het in een huis, kleding en een bank? Misschien zit het wel in vertrouwen op God.'

EO-debuut Hella van der Wijst
Hella gaat samen met Hadassa terug naar de plek waar het op die bewuste 13 mei in 2000 allemaal gebeurde. Hoewel het eerste verhaal wat ze aanhoort niet meteen het vrolijkste is, heeft de van KRO overgekomen presentatrice er wel zin in: 'Ik vind het een geweldig om voor een programma te mogen werken dat elke dat originele verhalen brengt.' Overigens is Enschede aanstaande donderdag het decor voor The Passion (EO en KRO).

Geloof en een Hoop Liefde, dinsdag 31 maart, 17.10 uur, EO, NPO 2

"'Ik ben nooit boos geweest op God "  

Op wie dan wel?

admin

Citaat van: admin op  1 april 2015, 05:35:03
Bij de wereld draait door liet men de opnamen zien van The Passion  bij het Twente stadion....

The Passion is helemaal niet live, de meeste liedjes zijn van tevoren opgenomen op locatie in een hangar van onze vliegbasis en her en der, men doet alsof het live is.
Alleen de verteller is misschien live de tocht met het kruis en het laatste liedje met een achtergrondkoor, De mensen op de markt kunnen alle van tevoren opgenomen liedjes  op een beeldscherm zien.

Toen ik vorig jaar keek stond het publiek in Groningen in het donker terwijl artiesten live zongen in de zon te Groningen.

Bij de wereld draait door werd gezegd dat de opnames van the Passion live in Enschede klaar waren. Deze keer heeft men niet in de volle zon liedjes opgenomen maar in het donker zodat het meer live lijkt. 

admin

Citaat van: sylvius op  1 april 2015, 05:31:19
Ben wel benieuwd waar ze het beginpunt hebben gekozen.

Volgens mij begon the passion altijd op de dag voor witte donderdag dit jaar valt dat op vandaag 1 april.

Niemand kan bezwaar aantekenen want niemand weet de route.
Net als met SEF daarvan wist ook niemand het bestaan.
Zo drukt de gemeente Enschede haar wil door van munitie knallen en feest.

De EO krijgt in elk geval 3.000 agenten om the passion in Enschede te beveiligen, begreep ik van iemand.

sylvius

Inderdaad is het startpunt de plaats delict:
Citeer
Marlieke Gortmaker ‏@Marlieke86 10h10 hours ago

Trots op @NoreenvanGool en Ilse met mooie opnames kruisdragers @thepassion TV Enschede #tp15 #passion @eovisie

sylvius

zijn dat politieagenten of brandweermensen?

admin

Citaat van: sylvius op  1 april 2015, 06:19:48
zijn dat politieagenten of brandweermensen?

Heb net gebeld met:

Kazerne Noord Enschede
Kazerne Enschede Noord
Bezoekadres
Lijsterstraat 15
7523 ER Enschede

Postadres
Postbus 1400
7500 BK Enschede

Telefoonnummer
088 256 7000
--------------------------------------

Kreeg een vrouw aan de lijn die was erbij.
De brandweervrouw bekende mij dat ze bij de krater was geweest met het kruis van the passion voor de beveiliging zei ze verschillende keren.
Ik vertelde haar dat ik dat grof vond omdat de brandweer de buurt had moeten ontruimen omdat je munitie niet met brand kunt blussen.
De brandweervrouw vertelde me dat ze niet met me in discussie ging over de ramp (ze had het niet over vuurwerk maar over ramp), ik gaf haar meteen gelijk want ze heeft zwijgplicht en de brandweer die op 13 mei soms komt zegt ook nooit wat en daar zit ook altijd een brandweervrouw tussen. Ik zei: dan zie ik u 13 mei aanstaande wel.
Ze gooide heel bot de hoorn op de haak. De brandweervrouw heeft dan wel zwijgplicht maar ze doet ook haar oren dicht.

Heb bijna meteen dat telefoonnummer nogmaals gebeld, de brandweervrouw nam weer op en ik heb haar alleen een prettige dag gewenst ze hield zich daarop een tijd stil en ze gooide toen de haak erop.

admin

Heb net met de EO gebeld:

Klantencontactcentrum/Over de EO/Algemeen

Heeft u een vraag of opmerking?
Ga naar ons contactformulier, zodat wij uw vraag kunnen behandelen.

Telefoon

Receptie: 035-6474747
----------------------------------------------

De telefonist zei dat de gemeente wil dat de brandweer de tocht met het brandende kruis start.
Voor klachten verwees de telefonist door naar de gemeente Enschede.