Nieuws:

NB! Als u lid wilt worden stuur dan een verzoek naar:

EnschedeRamp@gmail.com

Hoofdmenu

Herdenking 13 mei 2015

Gestart door sylvius, 6 mei 2015, 15:30:50

Vorige topic - Volgende topic

sylvius

Citeer Jan Mans @JanHMans  ·  3h 3 hours ago

13 mei

7 retweets 2 favorites

sylvius

In aanbidding voor "het beest":

sylvius

Verloren icoon:

sylvius

Citaat van: sylvius op 13 mei 2015, 05:28:01
CiteerPrecies 15 jaar na de vuurwerkramp is mededirecteur Willie Pater van S.E. Fireworks bereid te praten.

Maar hij zegt niks, alleen maar een ontkenning:

CiteerWillie Pater weet een ding wel zeker: er is die dag niet gewerkt. Niet door hem, niet door anderen. ,,Wat mensen ook beweren."

Wel mooi in het straatje van Tubantia -- want die is anti-Paalman  en pro-gemeente

Citeer

Rudi Bakker ‏@RudiBakker 6h6 hours ago

@Lucienbaard @bertjanssen @jancolijn @ADnl Verhaal van oud-dir. Pater inzake 13 mei in media is aantoonbaar feitelijk onjuist! #vuurwerkramp

sylvius

admin

Citaat van: sylvius op 13 mei 2015, 05:28:01
CiteerPrecies 15 jaar na de vuurwerkramp is mededirecteur Willie Pater van S.E. Fireworks bereid te praten.

Maar hij zegt niks, alleen maar een ontkenning:

CiteerWillie Pater weet een ding wel zeker: er is die dag niet gewerkt. Niet door hem, niet door anderen. ,,Wat mensen ook beweren."

Wel mooi in het straatje van Tubantia -- want die is anti-Paalman  en pro-gemeente

Schandalig dat de Tubantia Pater in het zonnetje zet op 13 mei nog wel.

admin

De brandweer om 15.10 uur stond daar alleen en verlaten bovenop een bult neer te kijken op de aanwezigen, totdat de brandweer met stille trom vertrokken was.

De brandweerwagen(s) hebben ze deze keer een beetje verstopt in de bosjes. Eerder zetten ze hem achter de steen met het officiele aantal doden.

sylvius

Hemelvaartsdag, het kruis is er nog:

sylvius

Gek, twee wilde eenden in het gat:

sylvius

Tekst van Henk van der Pluijm:

admin

De vlaggenstok is een eind verplaatstis  richting bunker.

admin

Ik heb nog iemand  met een echte witte boord  (dominee ?) en hij had nog iemand van de kerk bij. Heb hen gezegd dat ambtenaren allemaal zwijgplicht hebben en dat hun van de kerk toch wel meer weten en dat ze daar mee naar buiten konden komen en ik begon over de fans van Liverpool die de schuld kregen van heel veel doden waar de politie schuld aan was, dankzei ingrijpen van de kerk gebeurde er iets, hoe dat met Liverpool afliep weet ik niet De witte boord reageerde ontkennend ik vroeg hem nog of ik voor hem op de knieen moest gaan of dat hij dit wilde voorleggen aan iemand van zijn kerk met een paar sterren meer (en ik tikte op mijn schouder) heb de witte boord gezegd dat alles daar dood is dode bomen aan de museumlaan scheuren in het Cremer dat steunt op hele dunne paaltjes en  ik zei de krater is zo goor dat is net horror en stinkt en of hij dat ook geroken had .

sylvius

Citaat van: sylvius op 13 mei 2015, 05:24:07
http://www.tubantia.nl/regio/enschede/mededirecteur-s-e-fireworks-na-15-jaar-zwijgen-ramp-is-mij-ook-overkomen-1.4919669

CiteerMededirecteur S.E. Fireworks na 15 jaar zwijgen: 'Ramp is mij ook overkomen'
Mededirecteur S.E. Fireworks na 15 jaar zwijgen: 'Ramp is mij ook overkomen'

ENSCHEDE - Precies 15 jaar na de vuurwerkramp is mededirecteur Willie Pater van S.E. Fireworks bereid te praten. De afgelopen jaren is hij een paar keer voor de dood weggehaald.

Wat je ook zegt, het is altijd fout

Al twee keer opgegeven. Maar Willie Pater, de man die op zaterdag 13 mei 2000 zijn vuurwerkbedrijf S.E. Fireworks de lucht in ziet gaan, is er nog altijd.

Hij is nu 63 en heeft - behalve in de rechtszaak - al die vijftien jaren verder gezwegen. Vanwege de ramp die zijn leven blijft beheersen, maar waar hij nooit over heeft willen praten. Stille Willie geeft nooit interviews. Waarom niet?

Ramp
,,Wat je ook zegt, het is altijd fout", verzucht hij. ,,Jezelf verdedigen voelt ook slecht tegenover al die slachtoffers. Ik wil ze geen extra ellende bezorgen."
Wat hebben ze er ook aan om te horen dat hij depressief is en door diepe dalen ging? Ook al is dat de realiteit. Bovendien wil hij gewoon 'rust'. ,,Mijn kop eindelijk een keer leeg van die ramp." Al lukt dat eigenlijk helemaal niet. Nooit, zeggen hij en zijn vrouw Marion (48). Er gaat geen dag voorbij dat hij niet aan de ramp denkt.

Verantwoordelijk, maar niet schuldig
Nu is hij voor het eerst bereid om te praten over de afgelopen vijftien jaar. Na enige aandrang, dat wel. Hij ziet om in wrok en teleurstelling. Zijn veroordeling tot gevangenisstraf heeft hem destijds overrompeld. ,,Ik heb daar nooit rekening mee gehouden. Ik vind het ook onterecht. Ik voel me als mede-eigenaar van het bedrijf verantwoordelijk, dat wel. Maar niet schuldig. De brand, de ramp, het is mij ook overkomen." Willie Pater weet een ding wel zeker: er is die dag niet gewerkt. Niet door hem, niet door anderen. ,,Wat mensen ook beweren."

Reacties van de heer F. Vos:

CiteerFred Vos

Datum geplaatst
    afgelopen donderdag om 15:32

Als Pater stelt dat er niet gewerkt is dan bedoelt hij m.i.: 'niet bekend bij hem'. Dat er mensen op het terrein waren, die daarvoor dan geen toestemming hadden, is een ander geval. Uit de beelden en vele getuigenverklaringen (strafdossier) blijkt unaniem dat er geruime tijd vuurwerk 'gecontroleerd' werd afgestoken ('mortierknal' rechtstandig spoor omhoog en daarop op tijd de vuurwerknal) tot de 1e wat grotere klap even na 3 uur (dit is dus een half uur vooraf aan de beide laatste nog veel grotere klappen). Voor opkomst van de brandweer hadden die aanwezigen ruim de tijd om aan de achterzijde weg te komen (Thole etc.). Pater en Bakker mochten er met de recht verkregen milieuvergunning en de 'tamme' reacties van inspecteurs vanuit gaan dat de situatie door de brandweer was beoordeeld en goed bevonden. Zij konden niet weten dat de brandweer de wettelijke plicht tot beoordelen en advies had verzaakt. Dat wisten ook de uitrukkende brandweerlieden niet; die betaalden daarmee de zwaarst denkbare prijs. Ook de zware verschijnselen op die dag kunnen niet zijn veroorzaakt door militaire springstoffen; dit had onmiskenbare sporen achtergelaten. (De zogenaamde 'krater' is een indeuking in de onderliggende kruipruimte; geen brisante werking zichtbaar aan het beton.) Men heeft verzuimd de literatuur te raadplegen om een wetenschappelijk voor de hand liggende deskundigen (de NFI rapporteurs ontkenden ook enig deskundigheid te bezitten hieromtrent!) verklaring te geven, namelijk: 'secundaire' reacties, na de primaire reacties in opsluiting, hebben een veel grotere krachtopbrengst dan een primaire reactie; zoals die bij een show. Dat is kennis die, moeilijk openbaar vindbaar, alleen brandweer- en explosietechnici kunnen vergaren (nee, die doen dat niet in NL); en die niet beschikbaar was in de vuurwerkbranche. Kortom, ik zie geen aanleiding in de uitlatingen van Pater (en de getuigenverklaringen in het strafdossier) om te denken dat hij slechts wil 'goedpraten'. Hij (en de zijnen) is (zijn) m.i. inderdaad zelf ook slachtoffer.
Citeer

Fred Vos

Datum geplaatst
    13 uur geleden

Met respect, dat dit, na een breed maar ongeregisseerd, onderzoek met diverse deelonderzoeken (TR, OM, NFI, TNO, Oosting etc.), waarbij technisch (sporen) en tactisch (getuigenverklaringen) onderzoek langs elkaar is gaan lopen, daarop lijkt, is wel begrijpelijk. Ik pretendeer het dossier en alle deelonderzoeken inmiddels, na veel geduldige studie, goed te kennen en constateer dat de belangrijke feiten niet zijn verzwegen; maar veelal niet op samenhang en belangrijkheid zijn geduid. Dan ontstaan bij warrige publicatie complot theorieën. Mensen willen nu eenmaal begrijpen en niet de onsamenhangende feiten uit duizenden pagina's tekst bijeen moeten sprokkelen voor conclusies. Bijvoorbeeld: in het dikke deel A van Oosting staat een kopie van de milieuvergunning SE Fireworks. Daarin staat vermeld dat de brandweer (= cdt. regionale brandweer) alle (concept) voorschriften nog moest beoordelen. Pater en Bakker konden denken dat dit dan ook gebeurd was. Dan blijkt pas uit het strafdossier dat dit nooit is gebeurd! In dat deel A van Oosting staat ook, met monotone regelmaat, dat er nooit een gebruiksvergunning (voor het terrein en elk gebouw!) is afgegeven. Daarin, en niet(!) in de milieuvergunning moet de wettelijke brandpreventie uitdrukking krijgen. Die afwezigheid wordt daarop niet als conclusie getrokken door Oosting! Wel stelt hij dat de wet milieubeheer hiertoe geen materiële normen kent. Nee, maar de Brandweerwet 1985 en de lokale verordeningen (Bouw- Brandveiligheid en hulpverlening- en de Brandbeveiligingsverordening; slechts deels vernoemd door hem!) bevatten die normen uitgebreid wel! Dus het is niet verzwijgen.....het is handig of onbenullig weglaten. Hiervan werden ook de uitgerukte brandweerlieden het slachtoffer. Het staat er onvolledig zeer verspreid en onoverzichtelijk allemaal wel; als iemand het zelf maar tot conclusies uitdenkt. De zaak stond op scherp door wegkijkende wettelijke adviseurs van de brandweer. Een 1e vlammetje dreigt altijd en overal.

sylvius

Retro: Explosion in Enschede - hallo deutschland ... - ZDF
www.zdf.de/ZDFmediathek/.../Retro-Explosion-in-E...
Vor 15 Jahren explodierte in Enschede eine Feuerwerksfabrik. Ein ganzes Stadtviertel wurde zerstört, 23 Menschen starben.  Überlebende erinnern sich an die Katastrophe.

http://www.zdf.de/ZDFmediathek/beitrag/video/2404364/Retro-Explosion-in-Enschede#/beitrag/video/2404364/Retro-Explosion-in-Enschede